فایل ورد کامل مقاله روش تدریس ساختن‌گرایی؛ بررسی علمی، آموزشی و نقش آن در ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله روش تدریس ساختن‌گرایی؛ بررسی علمی، آموزشی و نقش آن در ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله روش تدریس ساختن‌گرایی؛ بررسی علمی، آموزشی و نقش آن در ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله روش تدریس ساختن‌گرایی؛ بررسی علمی، آموزشی و نقش آن در ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله روش تدریس ساختن‌گرایی؛ بررسی علمی، آموزشی و نقش آن در ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان :

روش تدریس ساختن گرایی
مقدمه
یکی از نظریه های جدید یادگیری نظریه سازندگی یادگیری است. این نظریه برخاسته از فلسفه نسبت گرایی است که در آن هر چیزی نسبت به چیز دیگر مورد داوری قرار می گیرد برای نسبت گرایان واقعیت جنبه روان شناختی دارد و همان چیزی است که فرد ادراک می کند لذا برای اینان ملاک حقیقت انطباق واقعیت ذهنی با واقعیت عینی نیست بلکه امری نسبی است.
اعتقاد پیروان این نظریه بر آن است که یادگیرندگان بر اساس تجارب شخصی خود دانش

را می سازند و این کار را به طور فعال انجام می دهند، بنا به تعریف می توان گفت سازندگی به آن دیدگاهی گفته می شود که بر نقش فعال یادگیرنده از درک و فهم و معنی بخشیدن به اطلاعات تاکید می کند و نیز می توان گفت این دیدگاه معتقد است یادگیری معنی دار زمانی رخ می دهد که یادگیرندگان از اندیشه ها و تجارب خود تفسیرهای شخصی به عمل آورند. (س

یف، ۱۳۸۰)
در رویکردهای ساختن گرایی دنیای ذهنی فراگیر اهمیت خاصی دارد زیرا فراگیر اطلاعات را به درون برده و آنها را به روشهایی پردازش می کند که بازتابی است از نیازها، آمادگی ها، نگرش ها، باورها و احساسات او، ساختن گرایی به تولید معنی از تجربه باور دارد. (جوناسن، ۱۹۹۱ به نقل از کدیور، ۱۳۸۶، ص ۹)
رویکردهای سازنده گرایی (ساختن گرایی) وجوه مشترکی با نظریه های رفتارگرایی و شناختی دارند از جمله درگیر کردن فعالانه فراگیر در یادگیری و سازماندهی موقعیت ها تا فراگیر بتواند حداکثر اطلاعات را یاد بگیرد. بنابراین فراگیر از افراد برتر یاد می گیرد ولی این آزادی را نیز دارد که دانش خود را به طور متفاوتی بسازد، اگرچه اصول ساختن گرایی گاهی مبهم به نظر می رسد و اغلب چگونگی طراحی آموزشی را روشن نمی کند چهارچوب کلی آن قابل استفاده است و بر دامنه گسترده ای از شناخت و باورهای فراگیر تاکید دارد. (کدیور، ۱۳۸۶، ص ۹)
چکیده
در ساخت گرایی به طرز ساختن یا پدید آوردن دانش بر مبنای تجارب شخصی،ساخت های ذهنی وباورها تاکید می گردد.ذهن است که دنیای خاصی را برای هر انسان پدید می آورد

.بنابراین از دیدگاه هیچ جهانی واقعی تر از دیگری نیست به سخن دیگر دنیای هر کس بر خود او واقعیتی ملموس دارد.در این روش یادگیرندگان اطلاعات را در زمینه تجارب خود تفسیر می کنند وتفسیر آنان هر چه با شد تفسیر فرد گرایانه است.لازم است یاد آوری شود که هر چه از سوی معلم،مواد آموزشی به صورت عینی یادگیری طراحی شود دانش آموزان آن ها را در قالب تجارب و دانسته های خود تفسیر خواهند کرد ومتناسب با نیاز،زمینه ها وعلاقه ی خود به ساختن معنای ویژه خواهند پرداخت.معلمانی که علاقه دارند با استفاده از نظریه ساخت گرایی

به طراحی آموزشی بپردازند می پذیرند که نقش های متفاوتی را باید ایفا کنند با این همه عمده ترین نقش که معلم برای این کار به عهده می گیرد نقش آسان سازی فرایند دانش سازی است.روش تدریس ساخت گرایی بر مبنای چند مفهوم اساسی استوار است،یکی از آن ها مفهوم ساخت است منظور از ساخت شبکه ی در هم تنیده ای از مفاهیم است مفاهیم مربوط به یک حادثه یا یک رخداد،یک نظام آموزشی ویک شبکه ی مفهومی را شکل می دهند.ساخت گرایان براین باورند که یادگیرنده باید به صورت آگاهانه و به منظور معنا بخشیدن به انواع پدیده های هستی اقدام به ایجاد ساخت های ذهنی بکند.یکی دیگر از مفاهیمی که توجه فیلسوفان وروانشناسان را به خودجلب کرده،واقعیت است.واقعیت در نظریه ساخت گرایی آن چه در جهان و درمکان خاص ودر خارج از ذهن انسان واقع اند،نیست. ساخت گرایان براین باورند که واقعیت معنایی است که شخص آن را از جهان ساخته است
ساخت گرایی
ساخت گرایی یا همان روان شناسی محتوایی به عنوان نخستین موضعگیری علمی در قلمرو روان شـنــاســی نــویــن بــا تــاسـیــس آزمــایـشـگـاه روان شناسی وونت مطرح گشت. جامعه علمی آمریکا وونت را به عنوان پیشگام این مکتب وتیچنر انگلیسی را به عنوان موسس آن معرفی کرده است. با این وجود برخی بر این اعتقادند که نقش وونت در شکل گیری این مکتب به مراتب بیش از تیچنر است.
از نگاه پیروان این مکتب عناصر بنیادی تجارب هشیار عبارتند از:
) احساس ها مانند مزه ها، صداها و;
۲) تصاویر ذهنی
۳) عواطف یا واکنش های هیجانی همچون عشق و نفرت.
با شناخت این عناصر می توان به چگونگی ترکیب آنها و به وجود آمدن یک پدید

ه ذهنی پیچیده پی برد. درون نگری شیوه ای است که ساخت گرایان برای بررسی پدیده ها و فرآیندهای ذهنی به کار می برند. بدون شک ساخت گرایی در چنین معنایی مفهومی استقرایی و عنصرنگر به دنبال دارد.
ساخت گرایی با وجود تاثیر بسزای خود در تاریخ روان شناسی نوین مورد انتقادهای بسیاری واقع شده است. مهم ترین انتقادها پیرامون روش این مکتب یعنی درون نگری ا

ست. سابقه برخی از این انتقادها حتی به پیش از تاسیس این مکتب نیز می رسد. برای مثال فردی چون کانت معتقد بود که «تلاش برای درون نگری، با وارد کردن یک عنصر مشاهده گر در محتوای تجربه هشیار، تجربه هـشـیـار را تـغـیـیر می دهد» و یا اگوست کنت اثبات گرا گفته بود «که ذهن می تواند همه پدیده ها را به جز پدیده مربوط به خود را مشاهده کند; در اینجا عنصر مشاهده شده، و مشاهده کننده یکی هستند و عمل آن نمی تواند خالص و طبیعی باشد. به منظور مشاهده، ذهن شما باید از فعالیت باز ایستد در حالی که خود همین فعالیت است که شما می خواهید مشاهده کنید.»

ساخت گرایی چیست ؟
ساخت گرایی در معنای عام خود ، قلمرویی وسیع تر از آموزش را در بر می گیرد . همچون بسیاری از معانی که زاییده در حیطه فلسفه اند و سپس به درون اجتماع وشاخه های علوم جریان یافته اند ، خاستگاه ساخت گرایی را نیز در درجه اول می توان فلسفه وشناخت شناسی دانست . نفوذ ساخت گرایی در حیطه هایی همچون روانشناسی ، آموزش ، جامعه شناسی و تکنولوژی چشمگیر است .
ولتانشنگ بیان می کند ساخت گرایی بیش از آنکه یک نظریه باشد ، یک جهان بینی وباور است . از این رو به نقل از دیوید تال در نظر گرفتن یک چارچوب ساختاری ( برای آن ) امری تقریباً مهال است . تا کنون هزاران مقاله در رابطه با ساخت گرایی و تحقیقات مربوط به آن در سراسر جهان نوشته شده است ولی به سختی می توان کتاب یا مقاله ای یافت که در آن چهارچوب ، اصول ویا به اصطلاح الفبای ساخت گرایی توضیح داده شده باشد .

بخشی از سنت های قدیمی به همراه برخی از تئوری های جدید در موزه فلسفه ، پیکره مفهومی فلسفه ساخت گرایی را تشکیل می دهد .
از این دیدگاهها ، ادراک وباورهای ما از جهان ، صرفاً ساخته های بشری هستند که به گونه ای فعال بنا گشته اند ودریافت منفعلانه داده های حسی ، ادراک ما را تشکیل نمی دهد . ساخت گرایی فلسفی معتقد است ما هیچ چیز را خارج از حوز

ه فعالیت ها وتجارب خویش درک نمی کنیم ودر واقع ما هستیم که جهان دانسته های خود رابر پایه تجربه و گسترش فعالانه دانش بنا می سازیم . ون گلسر فلد بیان می کند صرفنظر از این که ما چقدر در پیش بینی نتیجه برخی اعمال ویا تأثیرات بعضی علل موفق هستیم ، نمی توانیم اثبات کنیم که چگونگی واقعیت جهان را کشف کرده ایم . پذیرش این باور که دانش واقعیتی فراتر از تجارب ما را منعکس نمی سازد به همان اندازه دشوار است که رای مردمان قرن شانزدهم میلادی ترک باور مرکزیت زمین در جهان هستی دشوار بود .
شرایط یادگیری از نظر پیروان نظریه ساختن گرایی:
از آنجا که هدفهای آموزشی مبتنی بر ساختن گرایی شامل حل مساله، استدلال، تفکر انتقادی، استفاده ؟ دانش است پیروان این نظریه شرایطی را پیشنهاد کرده اند که برای تحقق یادگیری در یادگیرندگان مفید تشخیص داده شده است که در اینجا این شرایط را به طور مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.
۱- محیط های یادگیری پیچیده: مربیان پیرو نظریه ساختن گرایی این گونه استدلال می کنند که چون دنیای واقعی غالبا مسائل و موقعیت های پیچیده را بر سر راه یادگیرندگان قرار می دهد محیط های آموزشی نیز باید یادگیرندگان را با این گونه مسائل و موقعیت ها روبرو سازد در ضمن معلمان باید بکوشند تا در یادگیرندگان توانایی برخورد درست با محیط های پیچیده را ایجاد کنند.
– مذاکره اجتماعی (مشارکت اجتماعی): پیروان نظریه ساختن گرایی بر این باورند که مشارکت اجتماعی یکی از شرایط مهم یادگیری می باشد. طبق این باور بسیاری از مسائلی که هیچ یادگیرنده ای به تنهایی نمی تواند آنها را حل کند از طریق تبادل اندیشه و مشارکت گروهی یادگیرندگان حل می شوند.
۳- پهلوی هم نهادن وجوه چندگانه: منظور از پهلوی هم نهادن وجوه چندگانه این است که موضوع واحدی از دیدگاههای متفاوت مورد توجه قرار گیرد این خود باعث وسعت اندیشه خواهد شد.
۴- درک فرآیند ساختن: مفهوم شناخت به عنوان کسب آگاهی و فراشناخت آگاهی از نحوه آگاهی یافتن یا یاد گرفتن یادگیری تعریف می شود و دانش ش

ناختی و فراشناختی عامل مهم پیشرفت در یادگیری به حساب می آید. نظریه پردازان ساختن گرایی گامی فراتر می روند و اظهار می کنند که علاوه بر دانش شناخت و فراشناختی یادگیرندگان موفق از نقش خود در ساختن دانش نیز آگاه هستند.
ساخت گراییعنوان نخستین موضعگیری علمی در قلمرو روان شـنــاســی نــویــن بــا تــاسـیــس آزمــایـشـگـاه روان شناسی وونت مطرح گشت. جامعه علمی آمریکا وونت را به عنوان پیشگام این مکتب وتیچنر انگلیسی را به عنوان موسس آن معرفی کرده است. با این وجود برخی بر این اعتقادند که نقش وونت در شکل گیری این مکتب به مراتب بیش از تیچنر است.
از نگاه پیروان این مکتب عناصر بنیادی تجارب هشیار عبارتند از:
) احساس ها مانند مزه ها، صداها و;
۲) تصاویر ذهنی
۳) عواطف یا واکنش های هیجانی همچون عشق و نفرت.
با شناخت این عناصر می توان به چگونگی ترکیب آنها و به وجود آمدن یک پدیده ذهنی پیچیده پی برد. درون نگری شیوه ای است که ساخت گرایان برای بررسی پدیده ها و فرآیندهای ذهنی به کار می برند. بدون شک ساخت گرایی در چنین معنایی مفهومی استقرایی و عنصرنگر به دنبال دارد.
ساخت گرایی با وجود تاثیر بسزای خود در تاریخ روان شناسی نوین مورد انتقادهای بسیاری واقع شده است. مهم ترین انتقادها پیرامون روش این مکتب یعنی درون نگری است. سابقه برخی از این انتقادها حتی به پیش از تاسیس این مکتب نیز می رسد. برای مثال فردی چون کانت معتقد بود که «تلاش برای درون نگری، با وارد کردن یک عنصر مشاهده گر در محتوای تجربه هشیار، تجربه هـشـیـار را تـغـیـیر می دهد» و یا اگوست کنت اثبات گرا گفت

ه بود «که ذهن می تواند همه پدیده ها را به جز پدیده مربوط به خود را مشاهده کند; در اینجا عنصر مشاهده شده، و مشاهده کننده یکی هستند و عمل آن نمی تواند خالص و طبیعی باشد. به منظور مشاهده، ذهن شما باید از فعالیت باز ایستد در حالی که خود همین فعالیت است که شما می خواهید مشاهده کنید.»
ساخت گرایی چیست ؟

ساخت گرایی در معنای عام خود ، قلمرویی وسیع تر از آموزش را در بر می گیرد . همچون بسیاری از معانی که زاییده در حیطه فلسفه اند و سپس به درون اجتماع وشاخه های علوم جریان یافته اند ، خاستگاه ساخت گرایی را نیز در درجه اول می توان فلسفه وشناخت شناسی دانست . نفوذ ساخت گرایی در حیطه هایی همچون روانشناسی ، آموزش ، جامعه شناسی و تکنولوژی چشمگیر است .
ولتانشنگ بیان می کند ساخت گرایی بیش از آنکه یک نظریه باشد ، یک جهان بینی وباور است . از این رو به نقل از دیوید تال در نظر گرفتن یک چارچوب ساختاری ( برای آن ) امری تقریباً مهال است . تا کنون هزاران مقاله در رابطه با ساخت گرایی و تحقیقات مربوط به آن در سراسر جهان نوشته شده است ولی به سختی می توان کتاب یا مقاله ای یافت که در آن چهارچوب ، اصول ویا به اصطلاح الفبای ساخت گرایی توضیح داده شده باشد .
بخشی از سنت های قدیمی به همراه برخی از تئوری های جدید در موزه فلسفه ، پیکره مفهومی فلسفه ساخت گرایی را تشکیل می دهد .
از این دیدگاهها ، ادراک وباورهای ما از جهان ، صرفاً ساخته های بشری هستند که به گونه ای فعال بنا گشته اند ودریافت منفعلانه داده های حسی ، ادراک ما را تشکیل نمی دهد . ساخت گرایی فلسفی معتقد است ما هیچ چیز را خارج از حوزه فعالیت ها وتجارب خویش درک نمی کنیم ودر واقع ما هستیم که جهان دانسته های خود رابر پایه تجربه و گسترش فعالانه دانش بنا می سازیم . ون گلسر فلد بیان می کند صرفنظر از این که ما چقدر در پیش بینی نتیجه برخی اعمال ویا تأثیرات بعضی علل موفق هستیم ، نمی توانیم اثبات کنیم که چگونگی واقعیت جهان را کشف کرده ایم . پذیرش این باور که دانش واقعیتی فراتر از تجارب ما را منعکس نمی سازد به همان اندازه دشوار است که رای مردمان قرن شانزدهم میلادی ترک باور مرکزیت زمین در جهان هستی دشوار بود .

شرایط یادگیری از نظر پیروان نظریه ساختن گرایی:
از آنجا که هدفهای آموزشی مبتنی بر ساختن گرایی شامل حل مساله، اس

تدلال، تفکر انتقادی، استفاده ؟ دانش است پیروان این نظریه شرایطی را پیشنهاد کرده اند که برای تحقق یادگیری در یادگیرندگان مفید تشخیص داده شده است که در اینجا این شرایط را به طور مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.
۱- محیط های یادگیری پیچیده: مربیان پیرو نظریه ساختن گرایی این گونه استدلال می کنند که چون دنیای واقعی غالبا مسائل و موقعیت های پیچیده را بر سر راه یادگیرندگان

قرار می دهد محیط های آموزشی نیز باید یادگیرندگان را با این گونه مسائل و موقعیت ها روبرو سازد در ضمن معلمان باید بکوشند تا در یادگیرندگان توانایی برخورد درست با محیط های پیچیده را ایجاد کنند.
– مذاکره اجتماعی (مشارکت اجتماعی): پیروان نظریه ساختن گرایی بر این باورند که مشارکت اجتماعی یکی از شرایط مهم یادگیری می باشد. طبق این باور بسیاری از مسائلی که هیچ یادگیرنده ای به تنهایی نمی تواند آنها را حل کند از طریق تبادل اندیشه و مشارکت گروهی یادگیرندگان حل می شوند.
۳- پهلوی هم نهادن وجوه چندگانه: منظور از پهلوی هم نهادن وجوه چندگانه این است که موضوع واحدی از دیدگاههای متفاوت مورد توجه قرار گیرد این خود باعث وسعت اندیشه خواهد شد.
۴- درک فرآیند ساختن: مفهوم شناخت به عنوان کسب آگاهی و فراشناخت آگاهی از نحوه آگاهی یافتن یا یاد گرفتن یادگیری تعریف می شود و دانش شناختی و فراشناختی عامل مهم پیشرفت در یادگیری به حساب می آید. نظریه پردازان ساختن گرایی گامی فراتر می روند و اظهار می کنند که علاوه بر دانش شناخت و فراشناختی یادگیرندگان موفق از نقش خود در ساختن دانش نیز آگاه هستند.
آگاهی یادگیرندگان از فرآیند ساختن دانش سبب می شود از عواملی که تفکر و دانش اندوزی آنها را تشکیل می دهد آگاه باشند. بنابراین قادر خواهند بود دیدگاههای خود را بسازند و از آنها دفاع کنند.
۵- آموزش شاگرد محوری: آخرین پیشنهادی که پیروان نظریه ساختن گرایی در زمینه آموزش می دهند آموزش شاگرد محوری است. در آموزش شاگرد محوری معلم و شاگرد به کمک هم به طراحی آموزش می پردازند یعنی در مورد محتوای یادگیری، فعالیت های یادگیری و روش های مورد نیاز تصمیم گیری می کنند بنابراین در این روش آموزش دانش آموزان فرصت می یابند تا مسائل و پروژه هایی را که مشخصا برای آنان معنی دار است دنبال کنند.
دیدگاه های تیچنر در مقام بنیانگزار ساخت گرایی ;.
در تاریخ روان شناسی نوین ساخت گرایی از دو منظر دارای جایگاه خاص و مهمی است. نخست از آن جهت که نخستین موضعگیری نظام مند علمی در روان شناسی نوین درنظر گرفته می شود و از سوی دیگر به دلیل تاثیری است که این مکتب بر مکاتب پس از خود همچون مکتب گشتالت داشته است. نام وونت در مقام پیشگام این مکتب و تیچنر به عنوان بنیانگذار آن در تاریخ رو

ان شناسی نوین مطرح شده است. در این مقاله ابتدا به بررسی آراء و نظریات تیچنر خواهیم پرداخت. سپس به تحلیل مکتب ساخت گرایی، خدمات و انتقادات وارد برآن اشاره  تحصیل ابتدا کالج مالورن و سپس آکسفورد را انتخاب کرد و در آنجا به مدت ۴ سال به تحصیل فلسفه و ادبیات پرداخت. به علت شهرت روان شناسی وونت بدان تمایل نشان داد و به مدت ۲ سال زیر نظر مستقیم وونت به مطالعات روان شناسی روی آورد
هدف او تصاحب عنوان پیشگام روان شناسی آزمایشی نوین در انگلستان بود ولی به دلیل شرایط حاکم در انگلستان این امر محقق نشد. به همین دلیل تیچنر پس از دریافت درجه دکترای خود به دانشگاه کرنل در آمـریکا رفت. سخنرانی های ماندگار او در دانشگاه کرنل به همراه تدریس جذاب وی در دانشگاه آکسفورد از او شخصیتی جذاب و تا حدودی جزم اندیش در اذهان ترسیم نموده است. مهمترین کار تیچنر در دانشگاه تدریس بود. با این وجود از طریق هدایت و جهت دهی تحقیقات و پژوهش های دانشجویان توانست دیدگاه هایش را مورد بررسی و آزمایش قرار داده و در قالب نظامی منسجم ارائه دهد. در طول ۳۵ سال تدریس، استاد راهنمای بیش از ۵۰ پایان نامه دکتری را بر عهده داشت پایان نامه هایی که بیشتر آنها متأثر از افکار خود تیچنر بود. وبک در توصیف شیوه تدریس و نگاه تیچنر چنین می نویسد:
« تیچنر با شیوه خاص خود برج عاجی را ساخت که در آن به تنهایی می نشست و جریانی که از نگاه او تنها جریان شایسته نام روان شناسی علمی بود را نظاره و هدایت می کرد.»
در یک کلام می توان چنین گفت که جایگاه خاص تیچنر او را به صورت افسانه ای زنده در دانشگاه کرنل تبدیل کرده بود.
نظریه ی ژان پیاژه
این روان شناس سوئیسی، پیشرو مطالعه ی رشد شناختی است. مشهورترین تحقیقات وی در خصوص کارکرد رشد شناختی در کودکان است.
نظرات پیاژه، اساس جنبش ساختن گرایی فردی است. و بر این فرض است که معنی در ذهن افراد، از طریق اکتشاف با تمرکز بر فرایند جذب و انطباق دانش ساخته می شود. معنی که دریافت می شود، چیزی جدا از تفسیر خود فرد نیست. تأکید آن ها بر تعاملات فرد با محیط (شامل موجودات اجتماعی دیگر) نیست.
یادگیری نوعی فرایند فعال ساخت دانش است، به جای این که اکتساب دانش باشد.
بنابراین، در چارچوب نظریه ی وی،
اساس و شالوده ی یادگیری، اکتشاف است: فهمیدن، کشف کردن است،

اگر می خواهیم افرادی بسازیم که مولد و خلاق و نه صرفاً باز گوینده ی مطالب باشند، چنین شرایطی باید فراهم شود. بنابراین، درک و فهم، به طور فردی و از طریق اکتشاف و درگیری فعال ساخته می شود
نظریه ی برونر
به زعم برونر، یادگیری نوعی فرایند فعال است که به موجب آن دانش آموزان مفاهیم جدید را مبتنی بر مفاهیم کنونی می سازند. دانش آموزان اطلاعات را انتخاب می کنند، فرضیه ها را می سازند و به قصد ادغام تجارب جدید با ساخت های ذهنی موجودش، تصمیم گیری می کنند.
ساخت های شناختی است که معنی و سازمانی برای تجارب فراهم می کند و به یادگیرنده امکان می دهد تا پا را از مرز اطلاعات داده شده فراتر بگذارد.
برای برونر، پرورش استقلال یادگیرنده از طریق ترغیب دانش آموز به

کشف اصول جدید دل خواه خودش، در قلب آموزش اثر بخش و کارامد قرار دارد. علاوه بر این، برنامه ی درسی باید به شکلی مارپیچی سازمان دهی شود، به طوری که دانش آموزان بتوانند دانش جدید را روی آن چه که قبلاً فرا گرفته اند، بسازند.

نظریه ی برونر
به زعم برونر، یادگیری نوعی فرایند فعال است که به موجب آن دانش آموزان مفاهیم جدید را مبتنی بر مفاهیم کنونی می سازند. دانش آموزان اطلاعات را انتخاب می کنند، فرضیه ها را می سازند و به قصد ادغام تجارب جدید با ساخت های ذهنی موجودش، تصمیم گیری می کنند.
ساخت های شناختی است که معنی و سازمانی برای تجارب فراهم می کند و به یادگیرنده امکان می دهد تا پا را از مرز اطلاعات داده شده فراتر بگذارد.
برای برونر، پرورش استقلال یادگیرنده از طریق ترغیب دانش آموز به کشف اصول جدید دل خواه خودش، در قلب آموزش اثر بخش و کارامد قرار دارد. علاوه بر این، برنامه ی درسی باید به شکلی مارپیچی سازمان دهی شود، به طوری که دانش آموزان بتوانند دانش جدید را روی آن چه که قبلاً فرا گرفته اند، بسازند.
اصول مشمول نظریه ی برونر بدین قرار است:
۱
۲ – آموزش باید با تجاربی متناسب باشد که دانش آموازن را

راغب و قادر به یادگیری سازد (آمادگی).
۳ – آموزش باید به گونه ای سازماندهی شود که به سادگی بتواند توسط دانش آموز درک شود (سازمان دهی مارپیچی).

۴ – آموزش باید طوری طرح ریزی شود تا تخمین (پیش بینی) را تسهیل کند (فراتر رفتن از اطلاعات داده شده).
برونر، یادگیری را در فعالیت یادگیرنده معنا می کرد. خصوصاً بر نوعی یادگیری اکتشافی تأکید داشت که در آن یادگیرنده با پی بردن به مسئله، به بینش

برسد. برونر تأکید داشت که مسائل یا سؤالاتی که موجب فرایند اکتشاف می شوند، باید از نظر فردی و اجتماعی مرتبط باشند.

بنابراین، در چارچوب نظریه ی برونر،
دانش در محتوا نیست، بلکه در فعالیت شخص در حوزه ی محتواست؛ یعنی پرداختن فعال یادگیرنده به مسائل یادگیری
مبان فلسف ساخت گرا
۱- فلسفه مکانست: جھان به منزله ک ماشن
اختراع انواع ماشن در زمنه ھای مختلف علوم و صناع؛ حت ماشنھا که برای سرگرم ساخته شده بودند قاطبه مردم قرن ھفدھم را به وجد آورده و مجذوب کرده بود. انواع
ساعتھا، تلمبه ھا، اھرمھا، قرقره ھا، چرخکھا، جرثقلھا، برای خدمت به شؤون مختلف بشری ساخته شده بود و چنن به نظر م رسد که در ان زمنه، ھچ گونه محدودّت
وجود نداشته باشد. نقاص ماشنھا ھمواره مرتفع م شد و سستمھای ماشن سر تکامل داشت. ممکن است باعث تعجب شود که چرا ان مسأله به روانشناس جدد
ارتباط داده م شود و کّل ان امور چه ربط با کدگر دارند. بعوه، اختراع و توسعه ماشنھا مربوط به ۲۰۰ سال پش از اجاد روانشناس- به عنوا

ن علم مستقل- بوده است
اما، باد پذرفت که اوضاع و عقاد آن روز، که در آن اعتقاد به ماشن و ماشن گرا رواج افته بود، بر جھت که روانشناس جدد متعاقباً به خود گرفت؛ تأثر مستقم گذارده
است. الھامات و القای افکار مسلط قرن ھفدھم، تعن کننده خطّ مش حرکت روانشناس در قرن نوزدھم و بعد از آن بوده است.
در انجا ما با شراط و موقعّتھا و ا به اصطح با روح آن عصر ( قرن ھفدھم و ھجدھم) که بارآورنده زمنه فکری برای روانشناس جدد بوده است سروکار دارم و تکرار م کنم که
فکر بنادی حاکم بر قرن ھفدھم، فلسفه ای که روانشناس جدد را پرورش و تغذه نمود، روح ماشن گرا (۴)و ا تلق جھان ھست به عنوان

ک «ماشن بزرگ» (۵)بود.
ان فکر در فزک پس از تحققات «گالله» و سپس «نوتون» به وجود آمد که برحسب آن حققت عالم چزی جز ذرّات از ماده متحرک نست. به اعتقاد «گالله»، مادّه از ذرّات مجزا
ا اتمھا که ھرک بر دگری ھمچون توپھای بلارد، با تماس مستقم، تأثر م گذارد، تشکل شده است.
اگر جھان تنھا از اتمھای متحرک درست شده است، بنابران ھر اثر (حرکت ھر اتم) از مؤثّری مستقم ناش م شود (حرکت اتم که به آن م خورد) و م باست تابع قوانن
اندازه گری و راض و در نتجه قابل پش بن باشد. در نتجه ان «بازی بلارد»، ان جھان فزک، ھمواره ھمچون ماشن بزرگ که خوب و درست کار کند، قانونمند و قابل پش
بن است
جھان فزک بوسله خداوند ا کمال مطلق طرّاح شده و ھنگام که انسان با قوانن که جھان با آن کار م کند آشنا شود، م تواند کفت کار

ش را بداند و از پش
حدس بزند.
در ان ھنگام روشھای علم ھمراه با تکنولوژی رشد کردند و به طرز مؤثری با افته ھای علم ھمساز گرددند و در نتجه؛ مشاھده و آزماش به منزله شاخصھای علم شناخته
شدند
او که ھدفش شکستن موانع
پشرفت علم و مبارزه با جزمّت استنادھای غرعلم به گفتار بزرگان گذشته بود، روش را ارائه داد که در فسفه قرون بعد از آن به عنوان وسله ای برای انکار متافزک- که خود
عمقاً بدان معتقد بود- استفاده کردند.
۳- نظره ھای تجربه گرا، اثبات گرا (۱۵)و مادّه گرا
بعد از دکارت رشد علوم جدد به طور کل، و به وژه در روانشناس، آھنگ بسار سرع به خود گرفت. رشد افکار روانشناخت به وسله فسفه تجربه گرا، طّ مدت دو قرن
صورت پذرفت. ان فسفه برای روانشناس جدد، روش تحقق و نز زربنای فلسف و نظری فراھم آوردند. روش تحقق فسفه تجربه گرا مشاھده، و در نھات، آزماش بود و
برخف روشھای قدم تر، که به عنوان روشھای نظری و تعّقل (۱۶)شھرت داشتند، براساس مشاھده عن صورت م گرفت.
جنبه نظری ان فلسفه که بر چگونگ کسب معلومات به وسله ذھن مبتن است تأثر زادی بر روانشناس جدد داشته است. برحسب نظره طرفداران فلسفه مزبور، ذھن از
طرق تراکم تدرج تجربه ھای حّس رشد م ابد. و م دانم که ان اعتقاد با ددگاه نھادگراان (۱۷)، مثً دکارت- که معتقدند برخ از تصوّرات (اده ھا) به صورت فطری وجود
بر اساس یک طبقه بندی کلی انواع ساخت گرایی عبارتند از: ساخت گرایی رادیکال – ساخت گرایی اجتماعی- ساخت گرایی فرهنگی و ساخت گرایی منتقدانه که بیشتر، آموزش را بر اساس روش فعال و اکتشافی بنیان می نهند.
بر پایه این نظریه الگوهای تدریس متنوعی مانند E5 ، بحث گروهی، تفحص گروه، روش استاد شاگردی، روش کارایی تیم، روش حل مساله و; شکل گرفته اند که نتایج موفقی در عرصه های آموزش و بخصوص آموزش علوم پایه و ازجمله ریاضیات داشته است.
یکی از شاخصه های مهم اکثر الگوهای تدریس ارائه شده ، گروه ویا به عبارتی کار در گروه های کوچک (گروه های سه الی پنج نفره ) است که دانش آموزان با فعالیت در آنها ضمن آموزش دروس از اثرات مثبت تدریس مانند کاهش اضطراب، بازدهی زیاد

، شکوفایی استعداد و; بهره مند می شوند.
در این نوشته سعی شده است مطالبی هر چند مختصر ولی نسبتا مفید از ساخت گرایی و آموزش ریاضی به روش مشارکتی کار در گروههای کوچک و چند الگوی تدریس تهیه شود تا گامی هر چند کوچک در جهت آگاهی دانشجویان و دبیران محترم برداشته شود.
با آگاهی از کامل نبودن نوشته و داشتن نواقصی که از نقص نوع بشر ناشی می شود از خوانندگان گرامی یاری در برطرف نمودن اشکالات و کاستی ها را تقاضا می نمائیم.
تفکر سازه گرایی چند اصل کلی دارد و معلمان باید آنها را در آموزش های خود در نظر بگیرند:
۱-یادگیری نیاز به زمان دارد
یادگیری آنی نیست برای یادگیری موثر باید ایده ها را دوباره بررسی و درباره شان تعمق کنیم . سپس آنها را آزمایش و به کار ببریم . اینها را نمی توان در پنج یا ده دقیقه انجام داد.معلمان برای تسلط به این اصول ، باید به اندازه کافی تمرین کنند.
۲-یادگیری فرآیندی فعال است.
در این فرآیند فراگیرنده از دروندادهای حسی خود استفاده می کند و بر مبنای آنها معانی و مفاهیم را می سازد. یادگیرندگان باید کاری را انجام دهند ، زیرا فعالیت های یادگیری ، فراگیراندگان را با جهان پیرامون خود درگیر می کند.
۳-انسان ها در حین یادگیری یاد می گیرند که چگونه یاد بگیرند.

یادگیری شامل ساخت معنا و ساخت نظام های معنایی است . هر معنایی که به وجود می آوریم ، کمکی است به معنا بخشیدن به احساس های دیگرمان که می تواند به شکل های مشابهی تطبیق پیدا کند.
۴- یادگیری زبان را نیز در بر می گیرد .
زبانی که به کار می بریم ، بر یادگیری تاثیر می گذارد . انس

انها هنگامی که چیزی را یاد می گیرند ، با خودشان صحبت می کنند.
مقایسه ویژگی‌های مهم نظریه‌های شاخص رفتاری، شناختی
سازه‌گرایی (حسینی- ۱۳۸۵)

ویژگی
رفتاری
شناختی
سازه‌گرایی
شناختی پیازه
اجتماعی‌ویگوتسکی

دانش
مجموعه ثابت ، قابل‌اکتساب، ‌منشأگرفته از خارج
مجموعه ثابت، قابل اکتساب
مجموعه قابل تغییر، ساخته شده به‌طور انفرادی از محیط اجتماعی
ساخته شده به‌طور انفرادی از محیط اجتماعی

یادگیری
کسب واقعیت‌ها، مهارت‌ها و مفاهیم
کسب واقعیت‌ها، مهارت‌ها، مفاهیم و راهبردها
سازندگی فعال، بازسازی دانش قبلی
سازندگی اشتراکی دانش و ارزش‌های تعریف شده در

اجتماع

آموزش
انتقال، نمایش و گفتن
انتقال، هدایت دانش‌آموزان به سوی دانش درست‌تر و کامل‌تر
چالش، هدایت تفکر به سوی درک کامل‌تر

ساختن دانش به کمک دانش‌آموزان
نقش معلم
مدیر، راهنما
آموزش و الگودهی راهبردهای مفید
تسهیل‌کننده، راهنما
تسهیل‌کننده، راهنما، مشارکت‌کننده

نقش دانش‌آموز

دریافت‌کننده منفعل اطلاعات، گوش‌دهنده فعال، اجراکننده دستورات
پردازش‌کننده فعال اطلاعات، به‌کاربرنده راهبردها، سازمان‌دهنده اطلاعات به یادآورنده
سازنده فعال( در درون ذهن)، اندیشه‌ورز، توضیح‌دهنده، تفسیرکننده، پرسنده
سازنده فعال با خود و دیگران، اندیشه‌ورز فعال، توضیح‌دهنده، تفسیرکننده، مشارکت‌کننده فعال اجتماعی

سازه گرایی ،مدلی برای تدریس

از نظر طبقه بندی، روش سازه گرایی جزو روش های فعال و اکتشافی است که بر تولید، کنترل و تعمیم دانش تأکید می کند.
در فرآیند تدریس سازه گرایی معلم و همه ی امکانات تسهیل کننده هستند و جزو خدمات آموزشی به حساب می آیند. بنابراین، در این روش، دانش آموز نقش اساسی را ایفا می کند.
هدف: جستجوی فعالانه فراگیرندگان از طریق فعالیت های گوناگون برای کشف راه حل ها، مفاهیم، اصول و قوانین، یکی از اهداف مهم در این روش است. داشتن روحیه ی کاوشگری برای ایجاد سؤال، طراحی، اجرا، ابداع و به دست آوردن جواب، یکی از ویژگی های ساخت گرایی است.
این الگوی تدریس از پویاترین و کارآمدترین، الگوهای تدریس است که در بسیاری از کلاس های دنیا با موفقیت در حال اجرا است.بر اساس الگوی سازه گرایی :
۱- انسانها می توانند هر چیزی را بیاموزند به شرط آنکه بتوانند آنها را در ذهن خود معنا دار سازند.
۲- سازه گرایان می گویند ذهن اساس و ابزار تعبیر و تفسیر رخدادها .اشیا و چشم اندازهای جهانی است.
۳- یادگیرندگان به کمک معلم اندیشه های خود را پیراسته می کنند و مهارتهایشان را بهبود می -بخشند.
۴- انسانها بر اساس ساخته ای ذهنی خود که باورها .اعتقادات و دانش آنها را در بر می گیرد به تفسیر هستی می پردازند.
۵- سازه گرایان بر این باورند که واقعیت به مفاهیمی گفته می شوند که شخص آنها را از جهان ساخته است.

مزایای رویکرد سازه¬گرایی

می توان مزایای زیر را برای رویکرد سازه¬گرایی در آموزش در نظ

ر گرفت:
ü دانش آموزان وقتی به صورت فعال درگیر می شوند، بیشتر یاد می گیرند و یادگیری برای آنها لذت بخش¬تر است.
ü وقتی تعلیم و تربیت روی تفکر و درک به جای به خاطرسپاری صرف متمرکز شود بهتر کار می کند. چون سازه¬گرایی روی چگونه فکرکردن و درک کردن متمرکز است.
معلم با رویکرد ساختنگرایی
در رویکرد ساختن گرایی، یکی از نقشهای مهم معلّم نقش آسانسازی فرآیند ساخت دانش است. در این فرآیند
یادگیرنده در مرکز یادگیری است و معلّم نقش راهنماو تسهیل کننده را یازی می کند و به یادگیرنده اجازه داده می شود تا
دانش را بسازد و نه اینکه دانش از طریق آموزش به او ارایه شود.
در رویکرد ساختن گرایی، معلّمان با آگاهی از نظرات و تجارب قبلی فراگیران موقعیتهایی را طراحی میکنند

که فراگیران بتوانند به بازسازی با بسط دانش خود بپردازند. این موقعیتها از طریق فعالیت های آموزشی گوناگونی
مانند پروژه، تهیه ی گزارش، کارورزی و ; ارایه می شود.
بخش مهمی از نقش معلّم در فضای ساختنگرا سؤال کردن است.
معلّمان از طرح سؤات به عنوان داربست یادگیری استفاده و با توجه به اهداف پیشبینی شده پرسشهایی را مطرح
میکنند که فراگیران را به پرسش کنندگانی ماهر تبدیل می کند
T آیا چیز تازهای دیده اید.
T آیا میتوانید راه دیگری بیابید؟
T چه اتفاقی میافتد اگر ;
سؤاتی از این دست، تحلیل، ترکیب و قضاوت توأم با ارزیابی را به همراه دارد.
در رویکرد ساختن گرایی، معلّمان فراگیران را در کشف تواناییها و عیق یاری میکنند، چون میدانند هیچ
انگیزهای برای یادگیری قویتر از عقهی عمیق و وادارنده نیست
در رویکرد ساختن گرایی، معلّمان برسی تفاوتهای فردی فراگیران را بهعنوان معایبی که باید رفع شود در نظر

نمیگیرند، بلکه آن را به عنوان « گنجینههای دانش» به حساب می آورند، که می تواند برای غنی سازی و تقویت
یادگیری فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.

در رویکرد ساختن گرایی معلّمان دانشآموزان را برای ایده سازی هدایت می کنند، به آزمون ایده ها راغب
میسازند و مفهوم سازی را مورد تشویق قرار میدهند.
در رویکرد ساختن گرایی معلّمان دانشآموزان را متفکرانی بهشمار می آورند که نظریه پردازان آینده خواهند بود.

در رویکرد ساختن گرایی معلّمان با آگاهی از چشماندازهای دانش آموزان، محیط را برای اخذ تجربه از سوی
یادگیرندگان آماده میسازند.

معلّمان ساختنگرا فرصتهایی فراهم میکنند که فراگیر درگیر
فعالیتهای پیچیدهی معنیدار شود.
خلاصه ونتیجه :
امروزه با پیشرفت علم وتکنولوژی ، تغییرات اساسی را می توان در آموزش و پرورش مشاهده کرد و شاید یکی از اهدافی که در این راستا اهمیت بیشتری یافته است یادگیری بر ای زندگی کردن باشد . در این راستا شیوه ها و نظریات ساخت گرایی اجتماعی ورویکرد آن با طبیعت آدمی بیشتر سازگار می باشد .
با این بیان کارگروهی به دلایل شرایط منحصر به فرد آن و فواید زیادی که در پی دارد امروزه مورد تأکید است . به طوری که امروزه در اقصی نقاط جهان در آموزش کلاسی الگوی آموزش در گروههای کوچک مطرح ودر حال رشد است که با عنوان روش های مشارکتی و همیاری معرفی می شوند .
در الگو وروش های معرفی شده روابط معلم وشاگرد از حالت خشک و سنتی خارج می شود و صمیمت توأم با احترام جایگزین آن می شود.
معلم دیگر انتقال دهنده دانش نیست ودانش آموزان با راهن

مایی معلم ، خود مسئولیت یادگیری را بر عهده دارند و دانش خود را می سازند . در این الگو یادگیری علم در کنار کسب مهارت های اجتماعی مطرح می شود ویادگیری با تمام فرایند آن مورد توجه است و دانش آموزان در کنار یادگیری علم راه های تولید علم را نیز فرا می گیرند .
” به امید روزهای درخشان آموزش و پرورش در ایران اسلامی انشاء الله “.

منابع وماخذ
۱)برگرفته از مقاله اقای محمد مهدی میرلو
۲)شولتز،تاریخ روانشناسی نوین،ترجمه سیف شریفی;.انتشارات رشد۱۳۷۵
۳)مجموعه همکاران ،مکتب های روانشناسی و نقد ان-ج۱-انتشارات سمت۱۳۷۲
۴)روانشناسی تجربی،تهران-انتشارات سمت ۱۳۸۳
۵)مقاله نقش تک مهارت هادر فعالیت یاددهی و یادگیری وشیوه های جدید اموزش در اروپا
۶)مقاله علیرضا صادقی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.