فایل ورد کامل مقاله اقتصاد سیاسی حاکم بر شرکت‌های ایرانی؛ تحلیل علمی، اقتصادی و مدیریتی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله اقتصاد سیاسی حاکم بر شرکت‌های ایرانی؛ تحلیل علمی، اقتصادی و مدیریتی دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله اقتصاد سیاسی حاکم بر شرکت‌های ایرانی؛ تحلیل علمی، اقتصادی و مدیریتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله اقتصاد سیاسی حاکم بر شرکت‌های ایرانی؛ تحلیل علمی، اقتصادی و مدیریتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله اقتصاد سیاسی حاکم بر شرکت‌های ایرانی؛ تحلیل علمی، اقتصادی و مدیریتی :

اقتصاد سیاسی، حاکم بر شرکتهای ایرانی

یکی از پیامدهای رشد و توسعه، تاثیر متقابل مسائل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و ارزشهای اجتماعی بر یکدیگر است. بنابراین واحدهای اقتصادی به جای داشتن عملکرد صرفاً اقتصادی، به صورت نهادهای چندمنظوره بایستی با این ویژگیها در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی شرکت جویند و مطابق با ضوابط و استانداردهای ملی و بین المللی به فعالیتهای خود ادامه دهند. در تئوری های مربوط به فرایند سیاسی فرض بر این است که سیاستمداران به دنبال حداکثر کردن ثروت خود می باشند. مشارکت در این فرایند سیاسی مستلزم تقبل هزینه هایی می باشد. در این تحقیق با هدف تعیین نوع اقتصاد

فعال در ایران، و همچنین در صورت وجود هزینه های سیاسی، بررسی ارتباط آن با اندازه شرکت، دو فرضیه بشرح” شرکتهای ایرانی در محیط اقتصاد سیاسی فعالیت می نمایند” و ” بین اندازه شرکت و هزینه های سیاسی در شرکتهای ایرانی ارتباط وجود دارد” مورد بررسی قرار گرفته است. ملاک هزینه های سیاسی، فرضیه هزینه های سیاسی مطرح شده توسط” واتز

و زیمرمن” بوده است. جهت تعیین اندازه شرکت نیز از شاخص خالص دارایی های شرکتها استفاده شده است. جامعه آماری و بعد زمانی این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۷ می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های کسب شده، از آزمون همبستگی استفاده شده و از طریق مدل بندی رگرسیون، مدل همبستگی بین هزینه های سیاسی و اندازه شرکت برای شرکتهای بزرگ و کوچک ارایه گردید. طبق یافته های این تحقیق

، شرکتهای ایرانی با تحمل انواع هزینه های سیاسی همچون مالیات، بیمه، برپایی همایش ها، کمک به ورزش و ;، در محیط اقتصاد سیاسی فعالیت می نمایند. همچنین، برخی از این هزینه ها توسط مدیریت واحد اقتصادی قابل کنترل و برخی دیگر نیز بر اساس قوانین دولتی، تکلیفی بوده و خارج از توان کنترلی مدیریت واحدهای اقتصادی است که طبقه بندی مربوط به قابلیت کنترل یا غیر قابل کنترل بودن هزینه های سیاسی ارائه گردید. یافته های تحقیق همچنین نشان دهنده وجود ارتباط معنی دار بین اندازه شرکت و هزینه های سیاسی است. بر این اساس همه شرکتهای ایرانی بدون توجه به اندازه آن(بزرگ / کوچک) مشمول هزینه های سیاسی می گردند.

کلمات کلیدی: خط مشی های حسابداری، اقتصاد سیاسی، هزینه های سیاسی، فرایند سیاسی، قیمتگذاری کالا و خدمات، اندازه شرکت
مقدمه و هدف
تحولات چند سال گذشته در ایران، شامل آزادسازی اقتصاد و رونق بورس اوراق بهادار، باعث گردیده که مباحث مختلف وظایف اجتماعی و سیاسی واحدهای اقتصادی، مدیریت هزینه، کارایی بازار، بررسی آثار مالی تحولات اقتصادی وسیاسی بر بازارهای مالی مورد توجه قرار گیرد. یکی از پیامدهای رشد و توسعه، تاثیر متقابل مسائل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و

ارزشهای اجتماعی بر یکدیگر است. بدین ترتیب، مدیریت بنگاههای اقتصادی دیگر صرفاً افزایش سودآوری یا تولید کالا را تنها هدف خویش ندانسته، بلکه موضوع هایی همچون پرداخت حقوق عادلانه به کارکنان، رعایت کیفیت تولیدات، آلودگی محیط زیستء برپایی سمینارهاء مشارکت در انتخاباتء حمایت از ورزش و سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را نیز باید رعایت کنند. براساس فرضیه هزینه های سیاسی که توسط “واتز و زیمرمن” ارایه گردیده ، سیاستمداران این قدرت را

دارند که با استفاده از سیاستهای توزیع دوباره ثروت شرکتها از مسیر مالیاتها، کمکها ،اعانات ، بیمه و غیره، منابع شرکتها را تحت تاثیر قرار دهند(Watts&Zimmerman,1990,131). همچنین یکی از عوامل موثر بر ثروت مدیران ،پاداش های نقدی می باشد. تغییرات در جریان نقدی می‌تواند بوسیله مالیات، مقررات ویژه و اطلاعات مربوط به هزینه های سیاسی تحت تاثیر قرار گیرد(عالی ور،۱۳۸۲،۳۲). بنابراین مدیران مجبورند مواردی را که بر روی شرکت تاثیر خواهند گذاشت را شناسایی و در نظر

گرفته و در صورت امکان آنها را کنترل نمایند. هزینه های سیاسی، آن نوع هزینه هایی هستند که برای تداوم فعالیت و حیات موسسه تجاری بنا به الزامات قانونی و عرفی و محیط اقتصادی ضروری میباشند( Watts&Zimmerman,1978,112). این قبیل هزینه ها یا به واسطه اعمال قانونی و مصوبات قانونی و یا از طریق فشارهای سیاسی به شرکتها تحمیل میگردد. ا

ز این قبیل هزینه های سیاسی می توان به مالیات، بیمه ،هزینه ناشی از بذل و بخشش مدیریتی، کمکهای بلاعوض به اشخاص و ارگانها و نهادها، کمک به ورزش و تیمهای ورزشی، حقوق گمرکی صادرات، هزینه برپایی سیمنارها و کنفرانسها، هزینه حفظ محیط زیست، هزینه یک در هزار و دو در هزار، هزینه توسعه فضاهای آموزشی، پرداختی به اتحادیه های کارگری و سایر مراجع رسمی و غیر رسمی اشاره کرد. مالیاتها یکی از اقلام اساسی در سبد هزینه های سیاسی است( Watts&Zimmerman,1977,53). روشهای حسابداری تعیین کننده سود، بعضا با روشهای مالیاتی تعیین سود یکسان میباشد، اگر چه در موارد زیادی با هم تفاوت دارند. بنابراین اثرات مالیاتی روشهای حسابداری در انتخاب آنها موثر است و در

اینگونه موارد مدیران شرکتها ممکن است برای گزینش روش کاهنده سود وارد مذاکره بیشتری شوند. برای طبقه بندی شرکتها به بزرگ و کوچک ، معیارهای مختلفی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از حجم دارایی ها، سهم بازار، صنعت مورد عضویت، بازده سرمایه، تعداد کارکنان و تعداد سهامداران(Kim&Lio& Rhee,2003,55). بر اساس این فرضیه هر چه شرکت بزرگتر باشد به احتمال بیشتری مدیران شرکت اقدام به گزینش رویه های حسابداری می نمایند که درآمد گزارش شده را از دوره فعلی به دوره آتی موکول نمایند. در تئوری های اقتصادی مربوط به فرایند سیاسی فرض شده است که سیاستمداران به دنبال حداکثر کردن ثروت خود می باشند(Zimmerman,1983,119). بر اساس این فرضیه فرایند سیاسی رقابت برای انتقال

ثروت می باشد. مالیاتها و مقررات از طریق خدمات دولتی، یارانه ها، تعرفه ها و غیره باعث جابجایی ثروت می شود. مشارکت در این فرایند سیاسی بدون هزینه نیست و مستلزم تقبل هزینه های کسب اطلاعات است. در نتیجه شرکتها برای ادامه فعالیت خود به اجبار می بایست با مقامات مسول مذاکره کنند و آنها را برای تداوم فعالیت خویش توجیه نمایند. روشهای حسابداری مورد استفاده در شرکتها دارای پیامدهای اقتصادی بوده و بر توزیع ثروت موثر است. در شرکتهای سهامی افراد به امید افزایش ثروتشان سرمایه گذاری میکنند. مردم از سیاستمداران انتظار دارند که از منافعشان پشتیبانی کنند و برای همین منظور هم به پای صندوق رای می روند و به نمایندگان مجلس یا رئیس جمهور رای می دهند. بنابراین منطق حکم میکند که در فرایند سیاسی، مقرراتی (شامل مقررات حسابداری) برای پشتیبانی از منافع مردم وضع

شود(Patten,1991,297). از طرفی خود سیاستمداران می خواهند که ثروت خود را حداکثر نمایند و از این رو در پی گسترش حوزه نفوذ خود هستند. بنابراین حسابداری نیز مشمول فرایند سیاسی خواهد شد و انتظار می رود که سیاستمداران اعمال برخی روشهای حسابداری را اجبار کنند. قیمت محصولات بسیاری از شرکتها توسط دولت یا نمایندگان دولت تعیین می شود. بنابراین شرکتهایی که هزینه های سیاسی بیشتری را تحمل می نمایند، این انتظار را دارند که قیمت محصولات یا خدمات آنها که توسط دولت تعیین می گردد، انتظارات آنها را برآورده سازد(Ikin,2003,12). در پژوهش بعمل آمده توسط

“پانچا پاکسان و مک کینون” استرالیایی، از معیارهای “سهم از بازار، صنعت مورد عضویت ، بازده سرمایه، تعدادکارکنان، تعداد سهامداران، گزارشگری مسئولیت اجتماعی و میزان پوشش خبری” برای بررسی ارتباط آن با هزینه های سیاسی استفاده نمودند. تجزیه و تحلیل عوامل فوق نشان داد که سهم بازار ، تعداد کارکنان، تعداد سهامداران ،گزارشگری اجتماعی و پوشش خبری ، همه دارای اثر مشابهی بر هزینه های سیاسی هستند(Panchapakesan& Mckinnon,1992,71). در مطالعه “گودفری و جونز ” به عنوان “اثرات هزینه های سیاسی برهموارسازی سود” مبنای سهم بازار استفاده گردیده است. مطالعات بالا نشان دادند که محیط های اقتصادی با هزینه های سیاسی بالا آنهایی هستند که یا بسیار زیر نفوذ قوانین

دولتی بوده و یا اینکه تحت مداقه شدید عمومی می‌باشند(Lim& Mckinnon,1993,189). مطالعات “گودفری و جونز” نشان می دهد که شرکتهایی که در بخشهای بانکداری، مالی، تحقیقاتی، بنیادی و خدمات شهری فعالیت می نمایند، هزینه های سیاسی بیشتری را نیز متحمل میگردند.”دیگان و هالام” طی مطالعه انجام شده خود اعلام کردند که شرکتهایی که دارای سهم بیشتری از بازار مربوط به صنعت خود می باشند به احتمال خیلی زیاد هزینه های سیاسی و مداقه عمومی بیشتری

خواهند داشت. در این مطالعه سهم بازار بر اساس جمع کل دارایی ها محاسبه شده است(Deegan&Rankin,1996,50). “زیمرمن” رابطه نرخ مالیات بر درآمد شرکتها را مورد بررسی قرار داده و ارتباط آن با اندازه شرکت را بر اساس فروش مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که ارتباط بین اندازه شرکت و نرخ مالیات در طول زمان و میان همه صنایع یکسان نیست(Milne,2001,3). با توجه به موارد یاد شده، هدف اول این تحقیق، تعیین فعالیت یا عدم فعالیت شرکتهای ایرانی در محیط سیاسی است. این مورد با بررسی وجود یا عدم وجود هزینه های سیاسی در شرکتهای نمونه، استنتاج می گردد. هدف فرعی در زیرمجموعه هدف اصلی اول، طبقه بندی هزینه های سیاسی به قابل کنترل و غیرقابل کنترل توسط مدیریت واحد اقتصادی می باشد. بررسی ارتباط هزینه های سیاسی با اندازه شرکت، هدف دوم این تحقیق است. برای دستیابی به اهداف این تحقیق دو فرضیه بشرح” شرکتهای ایرانی در محیط اقتصاد سیاسی فعالیت می نمایند” و ” بین اندازه شرکت و هزینه های سیاسی در شرکتهای ایرانی ارتباط وجود دارد” مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است. ملاک هزینه های سیاسی، فرضیه هزینه های سیاسی مطرح شده توسط” واتز و زیمرمن” بوده است. جهت تعیین اندازه شرکت نیز از شاخص خالص دارایی ها استفاده شده است.
موارد و روشها
در طی سال ۱۳۸۷-۱۳۸۵ که قلمرو زمانی این پژوهش می باشد، با مراجعه به بورس اوراق بهادار تهران، تعداد ۳۲۹ شرکت وجود داشت که بدلیل عدم ارائه صورتهای مالی توسط بعضی از شرکتها، پژوهشگر توانست ۳۲۰ شرکت که اطلاعات آنها برای بعد زمانی پژوهش کامل میباشد را به عنوان جامعه آماری گزینش نماید. برای تعیین اندازه شرکت، خالص دارایی های

کل شرکتهای جامعه آماری برای سه سال مورد بررسی، استخراج و سپس میانگین آن محاسبه و به عنوان شاخص تقسیم بندی شرکتها به بزرگ و کوچک قرار گرفت. شاخص محاسبه شده مبلغ ۴۸۹،۴۲۶،۴۹۵،۳۷۲ ریال می باشد. میانگین محاسبه شده، با میانگین خالص دارایی های سه ساله هر یک از شرکتهای جامعه آماری مورد مقایسه قرار گرفت. هر یک از

شرکتهایی که میانگین خالص دارایی های آن بیش از میانگین خالص دارایی های کل شرکتهای جامعه آماری بود به عنوان شرکت بزرگ و در غیر این صورت به عنوان شرکت کوچک در نظر گرفته شدند. با توجه به نتایج حاصل، تعداد ۶۴ شرکت به عنوان شرکتهای بزرگ و ۲۵۶ شرکت نیز به عنوان شرکتهای کوچک شناسایی گردید. میانگین سه ساله خالص دارایی ها و طبقه بندی شرکتهای نمونه آماری به بزرگ و کوچک بشرح جدول شماره (۱) می باشد:
جدول شماره (۱): میانگین سه ساله خالص دارایی ها و طبقه بندی شرکتهای نمونه آماری به بزرگ و کوچک(به میلیارد ریال)
نام شرکت میانگین

خالص دارایی اندازه شرکت نام شرکت میانگین
خالص دارایی اندازه شرکت نام شرکت میانگین
خالص دارایی اندازه شرکت
کاربراتور ایران ۷۶ کوچک داروسازی ابوریحان ۱۰۶ کوچک فنرسازی خاور ۲۶۵ کوچک
سیمان مازندران ۱۵۵ کوچک دوده صنعتی پارس ۱۱۵ کوچک قند هکمتان ۱۹ کوچک

داروسازی روز دارو ۳۶ کوچک شرکت بین المللی محصولات پارس ۵۷ کوچک سرمایه گذاری نیرو ۳۰۹ کوچک
داروسازی تهران شیمی ۱۲۳ کوچک شیمیایی پارس پامچال ۷۴ کوچک شیرین دارو ۹۱ کوچک
سیمان ارومیه ۱۶۰ کوچک کمباین سازی ایران ۱۳۸ کوچک بوتان ۱۳۷ کوچک
آهنگری تراکتور سازی ایران ۱۹۶ کوچک نئوپان ۲۲ بهمن ۳۷ کوچک کمک فنر ایندامین سایپا ۱۱۴ کوچک

نساجی بروجرد ۴۰۹ کوچک داده پردازی ایران ۱۵۶ کوچک قند شیروان- قوچان- بجنورد ۱۴۵ کوچک
ریخته گری تراکتورسازی ایران ۲۷۸ کوچک نفت بهران ۴۴۷ کوچک البرز دارو ۱۱۷ کوچک
قطعات خودرو سایپا ۲۵۷ کوچک تولید پلاستیک شاهین ۸۶ کوچک سیمان دورود ۱۲۴ کوچک
داروسازی فارابی ۴۶۴ کوچک صنایع سرما آفرین ایران ۱۵۶ کوچک داروسازی دکتر عبیدی ۹۶ کوچک
الکتریک خودرو شرق ۲۶۰ کوچک قند نیشابور ۹۴ کوچک سیمان بهببهان ۲۸۷ کوچک

داروسازی امین ۱۱۴ کوچک کربن ایران ۲۵۸ کوچک قند قزوین ۸۹ کوچک
سیمان قاین ۱۳۹ کوچک آلومتک ۲۰۱ کوچک سیمان هکمتان ۵۴ کوچک

کشت و صنعت گرگان ۳۵۴ کوچک شرکت طیف ایران ۵۷ کوچک داروسازی داملران ۳۹۰ کوچک
مواد اولیه الیاف مصنوعی ۳۳۹ کوچک داروسازی جابراین حیان ۱۶۷ کوچک فراورده های تزریقی ایران ۴۲ کوچک
سرمایه گذاری صنعت نفت ۲۷۹ کوچک شرکت افست ۲۶۷ کوچک سیمان کارون ۱۹۳ کوچک

منگنز ایران ۵۸ کوچک پتروشیمی فارابی ۲۰۶ کوچک پشم بافی توس ۵۷ کوچک
لابراتوارهای رازک ۲۰۳ کوچک سرمایه گذاری گروه صنتعی ملی ۳۱۴ کوچک سیمان ایلام ۳۱۹ کوچک
ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران ۷۵ کوچک تولیدی و صنعتی ایران و غرب ۳۲ کوچک ایران دارو ۷۸ کوچک
تولی پرس ۳۴۰ کوچک آبسال ۳۵۷ کوچک تولید مواد اولیه داروپحش ۱۰۱ کوچک
سالمین ۸۶ کوچک موتوزن ۳۵۸ کوچک سیمان هرمزگان ۵۲۴ بزرگ

ایتالران ۱۷ کوچک شیشه قزوین ۴۰۶ کوچک شیمی دارویی داروپحش ۵۰۱ بزرگ
سیمان صوفیان ۲۲۸ کوچک صنایع لاستیکی سهند ۶۶ کوچک صنایع شیمیایی فارس ۵۰۶ بزرگ
کاشی و سرامیک سعدی ۱۶۳ کوچک زعال سنگ نگین طبس ۴۱ کوچک پارس دارو ۵۷۷ بزرگ
جام دارو ۲۹۸ کوچک کارتن ایران ۱۰۵ کوچک بهپاک ۵۳۹ بزرگ

 

آدریت ۳۳۹ کوچک کنتورسازی ایران ۱۷۶ کوچک لاستیک کرمان ۹۵۶ بزرگ
فرآورده های نسوز آذر ۳۸۷ کوچک شیشه همدان ۱۵۶ کوچک تراکتورسازی ایران ۱۴۵۹ بزرگ
سیمان کرمان ۲۳۸ کوچک پارس متال ۸۷ کوچک سرمایه گذاری صنعت و معدن ۹۶۴ بزرگ
نیلو ۲۰۵ کوچک سرمایه گذاری توسعه آذربایجان ۹۳ کوچک کارتن مشهد ۵۷۵ بزرگ

کیوان ۹۱ کوچک ایران یاساتایر و رابر ۱۰۷ کوچک نیرو محرکه ۹۲۵ بزرگ
پیام ۱۸۱ کوچک گسترش صنایع و خدمات کشاورزی ۱۴ کوچک صنعتی بهشهر ۸۴۷ بزرگ
معادن روی ایران ۴۵۸ کوچک باما ۱۱۶ کوچک سرمایه گذاری سپه ۷۰۲ بزرگ

یک و یک ۱۲۸ کوچک لعابیران ۶۴ کوچک مس شهید باهنر ۶۳۹ بزرگ
سامان گستر اصفهان ۲۱۸ کوچک محورسازان ایران خودرو ۳۶۸ کوچک ایران ترانسفو ۷۷۱ بزرگ
شیشه و گاز ۱۶۱ کوچک صنایع جوشکاب یزد ۲۷ کوچک ایران خودرو ۳۶۸۰۲ بزرگ
عایق پلاستیک ۲۴ کوچک مجتمع صنایع لاستیک یزد ۲۵۶ کوچک قطعات اتومبیل ایران ۸۰۰ بزرگ
سیمان شمال ۲۳۵ کوچک شهداب ۳۵ کوچک مینو ۵۱۱ بزرگ

تجهیز نیروی زنگان ۱۸ کوچک داروسازی حکیم ۸۷ کوچک کارخانجات مخابراتی ایران ۹۹۲ بزرگ
پگاه آذربایجان غربی ۴۸ کوچک روغن نباتی جهان ۴۱۶ کوچک کابل البرز ۸۹۶ بزرگ
پلاستیران ۲۵۲ کوچک پا ک وش ۱۶۱ کوچک سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران ۶۷۰ بزرگ

آبفر ۵۹ کوچک سیمان شرق ۳۹۷ کوچک خدمات انفرماتیک ۶۱۲ بزرگ
معدنی املاح ایران ۱۰۸ کوچک کارخانه فارسیت دورود ۸۸ کوچک صنایع دریایی ایران ۲۰۹۱ بزرگ
سولیران ۲۳۴ کوچک قند مرودشت ۴۳ کوچک روعن نباتی پارس ۶۳۲ بزرگ
صنعتی و سرمایه گذاری سپنتا ۲۳۳ کوچک فروسیلیس ایران ۱۶۲ کوچک شهاب ۶۰۸ بزرگ
بسته بندی پارس ۱۸ کوچک جوش و اکسیژن ایران ۳۹ کوچک پتروشیمی خارک ۲۷۳۴ بزرگ
بسته بندی ایران ۲۴۴ کوچک عمران و توسعه فارس ۵۹ کوچک کابل های مخابراتی شهید قندی ۱۰۹۲ بزرگ
لیزینگ ایران ۱۸۵ کوچک داروساز اسوه ۷۳ کوچک زامیاد ۶۳۵ بزرگ

پارس سرام ۴۳ کوچک رادیاتور ایران ۲۴۴ کوچک پتروشیمی اصفهان ۲۳۱۲ بزرگ
شرکت مهندسی فیروزا ۱۱۵ کوچک قند قهستان ۳۲ کوچک لوازم خانگی پارس ۶۰۴ بزرگ
ابزار مهدی ۸۷ کوچک کاشی و سرامیک سینا ۳۵۱ کوچک داروپخش ۱۴۶۹ بزرگ

بهنوش ایران ۱۳۷ کوچک موتورسازان تراکتورسازی ایران ۲۳۹ کوچک مهرگام پارس ۱۲۲۴ بزرگ
ویتانا ۴۶ کوچک سرمایه گذاری صنایع بهشهر ۱۱۶ کوچک شیمی دارو ۵۹۳ بزرگ
قند بیستون ۱۲۸ کوچک داروسازی کوثر ۱۷۳ کوچک

حمل و نقل توکا ۳۷ کوچک کاشی تک سرام ۳۹ کوچک
نسبت شرکتهای بزرگ ۲۰ درصد و نسبت شرکتهای کوچک ۸۰ درصد به کل جامعه آماری بوده است. با سطح معنی داری ۵ درصد و استفاده از فرمول نمونه گیری تعداد نمونه از شرکتهای بزرگ ۳۲ شرکت و تعداد نمونه در شرکتهای کوچک ۱۲۸ شرکت حاصل گردید. داده های این تحقیق شامل خالص دارایی ها و هزینه های سیاسی شرکتهای مورد بررسی به اتکای اطلاعات افشاء شده در صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای مورد بررسی می باشد. بر اسا

 

س اطلاعات بدست آمده در مورد متغیرهای مورد بررسی، از آزمون همبستگی با استفاده از فرمول برای بررسی معنی دار بودن ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته استفاده گردید. مقدار عددی حاصل، از طریق آماره آزمون به فرم محاسبه و پس از توجیه ارتباط، مدل رگرسیونی به صورت کلی ارائه شد.
یافته ها
فرضیه های این پژوهش بر این اساس استوار است که شرکتهای ایرانی در یک محیط اقتصاد سیاسی فعالیت می نمایند و اینکه بین اندازه شرکت و هزینه های سیاسی ارتباط وجود دارد. اقلام هزینه های سیاسی که به استناد صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای مورد بررسی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یافت شد شامل، مالیات، حق بیمه، کمک به ورزش، کمک به توسعه فضای آموزشی، هزینه برپایی سمینارها و کنفرانسها، هزینه های حفاظت از محیط زیست،

هزینه یک در هزار و دو در هزار، حقوق گمرکی صادرات می باشد. موارد عنوان شده از اقلام بسیار متداول هزینه های سیاسی در شرکتها می‌باشند که دیگر هزینه های سیاسی به علت کم اهمیت بودن مبلغ و همچنین عدم تکرار آن در همه شرکتها، به عنوان سایر هزینه های سیاسی طبقه بندی گردیدند. بر اساس یافته های این تحقیق، شرکتهای فعال در ایران در بعد زمانی تحقیق، هزینه های سیاسی را تحمل می نمایند اما مقدار هزینه های سیاسی در شرکتهای بزرگ به نسبت شرکتهای کوچک بیشتر بوده است که در جدول شماره (۲) میانگین هزینه های سیاسی شرکتهای نمونه آماری افشاء شده است.

جدول شماره(۲) میانگین سه ساله هزینه های سیاسی شرکتهای نمونه آماری(به میلیون ریال)
نام شرکت هزینه
سیاسی نام شرکت هزینه
سیاسی نام شرکت هزینه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.