فایل ورد کامل مقاله بدحجابی؛ تحلیل اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله بدحجابی؛ تحلیل اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بدحجابی؛ تحلیل اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بدحجابی؛ تحلیل اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بدحجابی؛ تحلیل اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای آن در جوامع اسلامی :
بد حجابی
چکیده
آسیب شناسی اجتماعی به مطالعه بی نظمی ها و نابسامانی های اجتماعی و اعمال و رفتاری می پردازد که در اجتماع غیر طبیعی تلقی می گردد و نیز شرایطی را مورد بررسی قرار می دهد که اصول و هنجارهای ارزشمند جامعه مورد بی توجهی و یا تخطی قرار می گیرد و اهداف متعالی زندگی فردی و اجتماعی انسان تحقق نمی یابد که یکی از مهم ترین آن بد حجابی می باشد .حجاب، آن گونه که بعضی ها پنداشته اند، صرفا یک تکلیف شخصی نیست؛ بلکه افزون بر آن یک مسئله عاطفی، روانی، خانوادگی، اجتماعی ،سیاسی ،ارتباطی است.
در این تحقیق نقش عوامل فردی- -اجتماعی در رواج بد حجابی در جامعه ما ،به عنوان متغیر های اصلی ، مورد بررسی وتجزیه وتحلیل قرار گرفتند:.روش تحقیق توصیفی وجامعه ی تحقیق ما فرهنگیان مازندران وابزار تحقیق پرسشنامه می باشد وپس از بررسی پدیده ی بد حجابی در جامعه وما نقش عوامل فردی (تجمل گرایی وضعف ایمان وتقوا )و عوامل اجتماعی(رواج بد حجابی درزمان انتخابات وحمایت نامزدهای انتخاباتی از بد حجابان )بیشتر از سایر متغیرها در رواج بد حجابی نشان داده شده است.
واژگان کلیدی: عوامل بد حجابی(فردی -اجتماعی )- فرهنگیان-حجاب
مقدمه وبیان مسئله
آسیب شناسی یا پاتولوژی (Pathologie) از جمله اصطلاحات زیست شناسی و پزشکی می باشد که در جامعه شناسی بکار گرفته شده است. این اصطلاح حاصل تشبیه جامعه به یک کالبد زیستی و بررسی موضوعات اجتماعی همانند موضوعات زیستی می باشد. آسیب شناسی اجتماعی به مطالعه بی نظمی ها و نابسامانی های اجتماعی و اعمال و رفتاری می پردازد که در اجتماع غیر طبیعی تلقی می گردد و نیز شرایطی را مورد بررسی قرار می دهد که اصول و هنجارهای ارزشمند جامعه مورد بی توجهی و یا تخطی قرار می گیرد و اهداف متعالی زندگی فردی و اجتماعی انسان تحقق نمی یابد. از نظر رابرت مرتن وقتی میان معیارها و واقعیات اجتماعی فاصله و اختلاف بوجود می آید ـ خواه نیروهای ایجاد کننده این شرایط، انسان یا طبیعت باشد ـ مشکلات اجتماعی ایجاد می شود و نهایتاً اعضای جامعه نسبت به چنین وضعیتی واکنش نشان می دهند. اهمیت این واکنش بر طبق اصول جامعه شناختی، عمدتاً تحت تأثیر ساخت جامعه، نهادها و ارزشهای آن می باشد. در یک تقسیم بندی کلی مشکلات اجتماعی دارای جنبه ذهنی و عینی می باشد. جنبه ذهنی آن در ادراکات و ارزشگذاری مردم جامعه در ردّ یا تأیید اینکه چه چیز مشکل اجتماعی می باشد، ظاهر می شود و جنبه عینی آن شرایط واقعی است که در آن مشکلات ارزیابی می شود. (مرتن، رابرت، ۱۳۷۶، صص۲۶- ۲۵- ۳۳) در جوامعی که در حال انتقال از وضع اجتماعی و اقتصادی خاص به وضع و شرایط دیگری هستند، م
شکلاتی پدید می آید که نتیجه تصادم نوگرایی و پایبندی به سنتهای دیرین و تشدید جنگ بین نسلهاست. در این مرحله برزخی و حساس، عناصر اخلاقی و ارزشهای اجتماعی بیش از هر چیز دیگر تغییر وضع و موضع می دهند. بسیاری از موضوعات بی ارزش دیروز، در م
حدوده عناصر نوین و مقبول امروزی پای می نهند و بسیاری از عناصر مطلوب اجتماعی از قلمرو ارزشهای اجتماعی خارج می شوند. هر چقدر این تحول سریع باشد، تضاد و جابجایی ارزشها چشمگیرتر خواهد بود. در چنین شرایطی نیروهای حاکم بر جامعه جای خود
را به نیروهای تازه می سپارند و نظام ارزشهای جامعه دستخوش آشوب می گردد، بازتاب این وضعیت را می توان در نوع پوشاک وحجاب جامعه ایران دهه ی۸۰ مشاهده نمود. ولی از آنجا که سرعت حرکت هر فرهنگ با حرکت اقتصادی و نوآوریهای تکنولوژی یکسان نیست، نسل هایی که در معرض چنین تحولات سریع اجتماعی قرار می گیرند، نمی توانند معیارهای همه پسندی برای وظیفه، فداکاری و ارزشهای همانند آن داشته باشند، در این احوال کشمکش درون خانواده وجامعه ایجاد می شود و نابسامانی افزایش می یابد. (مساواتی، ۱۳۷۴، ص۲۸۱)ب
ه بیان دیگر در هنگامه بحران ارزشها، ارزشهای اساسی یک جامعه بر لذت طلبی ( Hedonism)،تمتع آنی، مصلحت گرایی فردی، سودگرایی(Utilitarianism) ، ماده گرایی( Materialism) و ابزار گرایی استوارند و انسانها صرفاً به تمتع می اندیشند و فقط مصالح خویشتن را در نظر می آورند و همه چیز در چارچوب امور مادی، ملموس و حتی جسمانی خلاصه می شود، ارتباطات انسانی نیز از این شرایط تأثیر می پذیرند. روابط انسانها از بعد معنوی تهی می شود و صرفاً در راه التذاذ آنی است. این نوع روابط بسیار سست و آسیب پذیر و شکننده اند و به محض آنکه مصلحت دیگری روی نماید یا بر اثر مرور زمان یا عوامل دیگر، رابطه ها از درون تهی شده و به بهانه های مختلف می شکند.( ساروخانی، ۱۳۷۶، ص هفت.)در مقاله ی حاضر، عوامل فردی-ارتباطی-مذهبی-اجتماعی وسیاسی رواج بد حجابی در جامعه ما بررسی وتحلیل شده و پس از شناسایی عوامل بد حجابی راهکار های لازم ارائه شده است. شریف ترین دلها دلی است که اندیشه ی آزار کسان درآن نباشد. (زرتشت،اوستا)
روش تحقیق
روش تحقیق در پژوهش ،روش میدانی توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از پرسشنامه، و مطالعه ی کتابخانه ای صورت پذیرفته است. پرسش نامه شامل ۲۹سؤال بسته بوده و به بررسی عوامل بد حجابی از دید گاه فرهنگیان پرداخته است. ۲۰۰ آزمودنی از شهرهای ساری ونکا وبهشهر در یک رده ی شغلی (دبیران علوم اجتماعی) به سؤالات آن پاسخ گفتند. درتحلیل آماری از آمار توصیفی (جدول) واستنباطی (آزمون نسبت) استفاده شد
.
سوالات تحقیق(فرضیه)
۱-میزان عوامل فردی-اعتقادی در گسترش بد حجابی در جامعه ما تا چه میزانی می باشد؟
۲- میزان عوامل ارتباطی-اجتماعی در گسترش بد حجابی در جامعه ما تا چه میزانی می باشد؟
تعاریف اصطلاحات
۱-عوامل فردی-اعتقادی
منظور از عوامل فردی-اعتقادی ، مجموعه مولفه هایى است که در به وجود آوردن پدیده بد حجابی در جامعه ما دخالت داشته و ناشى از عملکرد افراد یک جامعه وسیستم سیاسى، اجتماعى و فرهنگى حاکم بر آن است. از نظر انسان شناختى و روان شناختى انسان موجودى است که داراى قدرت اختیار مى باشد، یعنى، هم توانایى انتخاب راه درست و طى کردن مراتب کمال انسانى را دارد و هم توانایى پیروى از امیال و هواهاى نفسانى و طى کردن مدارج انحطاط و سقوط را. قرآن مى فرماید: (انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا)
۲-عوامل اجتماعی-ارتباطی
در این تحقیق مسائلی از قبیل :گسترش وپیشرفت بشر در وسایل ارتباطی و ناتوانی مسئولین در مقابله با وسایل نوین ارتباطی -دسترسی آسان افراد جامعه ما به فیلم های مبتذل -رواج رسم ورسوم جشن های غربی در عروسی های ما-تهاجم به ارزش های والای جامعه ما از سوی غربی ها -تحولات اجتماعی-سیاسی در ایران بعد از جنگ تحمیلی وموا
رد دیگر به عنوان عوامل تاثیر گذار در رواج بد حجابی در جامعه ما مورد بررسی وتحلیل قرار گرفته اند.
۳-مفهوم لغوى حجاب
به گفته اهل لغت این واژه به صورت متعدى و به معناى در پرده قرار دادن به کار مى رود .در زبان عرب، حجاب به پوششى گفته مى شود که مانع از دیدن شیئى پوشانده شده مى شود. شهید مطهرى نتیجه تحقیقات لغوى خود را درباره این واژه، چنین بیان مى کند: کلمه حجاب هم به معنى پوشیدن است و هم به معنى پرده و حاجب، بیشتر استعمالش به معنى پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش مى دهد که پرده وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نیست; آن پوشش حجاب نامیده م
ى شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.
۴-مفهوم اصطلاحى حجاب
شهید مطهرى در این باره مى فرماید: استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن اصطلاح نسبتاً جدیدى است. در قدیم و مخصوصاً در اصطلاح فقها کلمه ستر که به معنى پوشش است به کار مى رفته است.
معناى اصطلاحى جدید این واژه، عبارت است از پوششى که زن در برابر نامحرمان باید استفاده کند و از جلوه گرى و خود نمایى بپرهیزد. (مطهری ،۱۳۸۵ ص۴۲).
تحلیل داده ها
۱-میزان عوامل فردی-اعتقادی در گسترش بد حجابی در جامعه ما تا چه حدی می باشد؟
ردیف شما با هر یک از عوامل زیر در رواج بد حجابی در جامعه ما تا چه میزانی موافقید؟ خیلی زیاد
زیاد کم خیلی
کم جمع
۱
ضعف ایمان وتقوا,بی توجهی به نماز ۱۰۲ ۷۵ ۱۰ ۱۳ ۲۰۰
۵۱ ۵/۳۷ ۵ ۵/۶ ۱۰۰
۲
تجمل گرایی و پیروی از هواهای نفسانی
۱۱۲ ۶۸ ۱۶ ۴ ۲۰۰
۵۶ ۳۴ ۸ ۲ ۱۰۰
۳ ناآگاهی بد حجابان از عواقب بی حجابی ۹۸ ۷۲ ۲۰ ۱۰ ۲۰۰
۴۹ ۳۶ ۱۰ ۵ ۱۰۰
۴ خود نمایی در برابر بیگانگان وجبران کمبودها ۷۱ ۶۹ ۴۲ ۱۸ ۲۰۰
۵/۳۵ ۵/۳۴ ۲۱ ۹ ۱۰۰
۵
فراموشی بد حجابان از ارزش والای فرهنگ انقلاب و شهدای جنگ تحمیلی ۹۹ ۸۸ ۹ ۴ ۲۰۰
۵/۴۹ ۴۴ ۵/۴ ۲ ۱۰۰
۶
رواج انواع بیماری های روانی (افسردگی-هیستری-سادیسم-مازوشیسم و;) ۹۵ ۷۵ ۲۰ ۱۰ ۲۰۰
۵/۴۷
۵/۳۷ ۱۰ ۵ ۱۰۰
۷ جبران شکستها ی اجتماعی وسیاسی(اعتراض اجتماعی)
۷۴ ۶۶ ۲۵ ۱۵ ۲۰۰
۳۷ ۳۳ ۵/۱۲ ۵/۷ ۱۰۰
۸ نافرمانی از دستور مسئولین
۵۱ ۶۲ ۵۸ ۲۹ ۲۰۰
۵/۲۵ ۳۱ ۲۹ ۵/۱۴ ۱۰۰
۹ جلوه گری برای ازدواج ۴۴ ۵۷ ۶۵ ۲۹ ۲۰۰
۲۲ ۵/۲۸ ۵/۳۲ ۵/۱۴ ۱۰۰
۱۰
اجرانشدن فریضه امر به معروف ونهی از منکربه روش درست ۱۱۹ ۷۱ ۱۲ ۸ ۲۰۰
۵/۵۹ ۵/۳۰ ۶ ۴ ۱۰۰
۱۱ تبدیل بد حجابی به یک ارزش وهنجار در جامعه ۹۹ ۸۱ ۱۶ ۴ ۲۰۰
۵/۴۹ ۵/۴۰ ۸ ۲ ۱۰۰
۱۲ عدم اطلاع بد حجابان به اهمیت حجاب ازنظر قرآن وسنت پیامبر(ص) ۹۲ ۷۶ ۲۲ ۱۰ ۲۰۰
۴۶ ۳۸ ۱۱ ۵ ۱۰۰
تحلیل وتفسیر
پس از بررسی پرسشهای مربوط به سوال شماره یک تحقیق ، نتایج نشان می دهد، بی توجهی به نماز۸۹درصدو تجمل گرایی و پیروی از هواهای نفسانی ۹۰درصدواجرانشدن فریضه امر به معروف ونهی از منکربه روش درست۹۱درصد وتبدیل بد حجابی به یک ارزش وهنجار در جامعه ۹۰درصداز مهم ترین عوامل فردی رواج بد حجابی در جامعه ما بیان شد ند. تحلیل هر یک از متغیر های فوق به شرح زیر می باشد:
ضعف ایمان وتقوا و بی توجهی به نماز
یکی از شرایط صحت نماز بانوان رعایت پوشش و حجاب مناسب است. خدایی که به همه چیز انسان حتی نیات و درون او بینا و آگاه است، چه نیاز است که زن در برابر او کاملاً پوشیده و محجّبه باشد؟
آیا می توان گفت خداوند به زنان نامحرم است اما بیگانگان و مردان جامعه به آنان محرمند، این سؤالی است که تاکنون بی پاسخ مانده و هنوز بانوان مسلمانی که مدهای بدحجابی و خودنمایی را نشانه ی رشد و شخصیت خود می پندارند، نتوانسته اند یک جواب منطقی و به دور از خودفریبی برای آن بیابند که بتوانند کیفیت پوشش و نمایش خود را
با آن توجیه و تصحیح نمایند!
پوشش و حجاب عفیفانه ی زن در نماز نیز فلسفه و راز حکیمانه و حیاتی و سرنوشت ساز دارد، که با اندکی تأمل روشن می شود. همان گونه که هر عبادتی از جمله نماز، تعلیم و تمرین است برای انسان که در همه حال به یاد خداوند سبحان و بازگشت به سوی او در آخرت و تزکیه و تربیت خود برای یک زندگی ابدی باشد، حجاب زن در نماز نیز آموزش، تمرین و تذکر پوشش عفیفانه ی اوست که در غیر نماز، هنگام حضور در جامعه یا در برابر نامح
رم این گونه عفیفه و محجّبه باشد؛ به همین جهت از دیدگاه اسلام پوشش در غیر نماز هم باید همان پوشش در حال نماز باشد، یعنی همان پوشش مناسب و مقدار حجاب او در نماز، باید در غیر نماز در برابر نامحرم هم رعایت شود، زیرا نماز آموزشگاه مهم ترین معارف و نیازهای حیاتی انسان و پرورشگاه ایمان و تقوا و اخلاق انسانی و الهی از جمله
عفاف و حجاب است، لذا نماز مظهر حقیقت و سیمای ملکوتی دین اسلام می باشد. نماز مرآت و آیینه ی دین الهی است. خداوند حکیم تمام معارف و قوانین مهم و ریشه ای و مسائلی که حیات معنوی و اخلاقی و سعادت دنیوی و اُخروی انسان و جامعه را تأمین می کند، به طور اجمال و کلی در نماز مقرر فرموده است.
بنابراین حکمت و سرّ این که لباس نازک و بدن نما یا پوشیده
نبودن بعضی از اندام زن حتی یک تار موی او در نماز، در صورتی که آگاهانه و عمدی باشد، حرام و باطل کننده نماز است، این است که بی بندوباری و بدحجابی و نپوشاندن بعضی از اندام یا مو از سوی زن در اجتماع و مجالس نامحرمان هم چون زمان جاهلیت، حرام می باشد که به تدریج مهر باطل به زن می زند و اساساً از آن جا که نماز شناسنامه ی دین و مظهر اسلام است، لذا همان گونه که نمازی که حجاب صحیح در آن رعایت نشود، مورد قبول خداوند متعال نخواهد بود، زنانی که حجاب صحیح اسلامی را در حامعه رعایت نمی کنند، نیز دینشان مورد قبول و رضایت الهی نخواهد بود.
نتیجه این که لزوم پوشش و حجاب کامل زن در نماز بیانگر حقانیت حجاب عفیفانه و وجوب رعایت آن در برابر نامحرمان می باشد. بنابراین واقعیت حجاب عفیفانه ی زن شعار حق طلبی و حقیقت خواهی است هم چنان که فریادی است علیه جاهلیت و خودآرا
یی و خودنمایی جاهلی. لذا بانوان مسلمانی که حجاب اسلامی را رعایت نمی کنند، یا باید قائل شوند که حجاب در نماز واجب نیست و بدون آن نماز بخوانند و یا خداوند سبحان را نامحرم و مردان را محرم خود بدانند! پاسخ آنان در این باره بستگی به میزان معرفت و دیانت و حقیقت جویی آنها دارد؛ اگر واقعاً طالب حقیقت باشند، با روشن شدن حقانیت حجاب، باید توبه ی نصوح کرده و گوهر خود را در صدف ارزش مند حجاب و عفاف حفظ نمایند، در غیر این صورت نمازشان مقبول درگاه خداوند نخواهد بود، چون نشانه قبولی نماز در فرهنگ وحی آن است که انسان را از گناهان و رذیلت ها باز دارد.
در روایتی نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند:
مَن لَم تَنههُ صلاتُهُ عَن الفحشاءِ والمُنکر لَم یُزد مِن الله إلاّ بُعداً؛ کسی که نمازش او را از زشتی ها و گناهان باز ندارد، بهره ای از نماز ـ جز دوری از خداوندـ نبرده است. (بحارالانوار، ج۸۲،ص۱۹۸).
البته چنین نمازی از جهت فقهی در صورت وجود شرایط، صحیح است و تکلیف را از انسان ساقط می کند، اما نمازی نیست که او را به خداوند سبحان نزدیک کند و از سایر برکاتش نیز بهره مند گردد؛ همان گونه که معیار سنجش قبولی و عدم قبولی اعمال دیگر انسان نیز پذیرفته شدن نماز یا عدم پذیرش آن است ؛ امام باقر (ع) فرمودند:
إنّ اَول ما یُحاسَبُ بِه العَبدُ الصّلاهُ فَإن قُبِلَت قُبِل ما سِواها؛ اول چیزی که ـ در قیامت ـ از انسان حسابرسی می شود، نماز است پس اگر قبول شود بقیه ی اعمال نیک هم مقبول خواهد شد. (فروع کافی، ج۳،ص۲۶۸).
چرا که اهتمام به نماز ـ با آن ویژگی هایش ـ نشانه ی اهتمام به سایر اعمال ـ که از جهت عظمت و فضیلت در رتبه ی بعد از نماز قرار گرفته اند ـ می باشد. ضمن این که نماز و تکرار آن در شبانه روز، روح اخلاص ـ که پایه ی قبولی عمل است ـ را در انسان زنده می کند و همین امر موجب می شود که سایر اعمال با خلوص و قصد تقرب انجام شود.
بنابراین اگر زنان مسلمان، نماز را با توجه به اسرارش، به ویژه سرّ حجاب در آن، به پا می داشتند شاهد عفت ورزی بیشتر و رعایت حجاب اسلامی از سوی آنان بودیم و آنها هرگز به خود اجازه نمی دادند آن رفتارهای ذلیلانه را مرتکب شوند.
جبران شکستها
فردی که از مقامات اجتماعی به خاطر عدم پوشش یا بی کفایتی باز مانده سعی دارد با فساد بیشتر این شکست را جبران کند. کسی که تغییرات بنیادی در جامعه را نمی پذیرد و از مقامات سابق خود خلع و دچار شکست اجتماعی شده است سعی او بر این است که با هر وسیله ممکن این شکست را جبران کند .او خود به انجام کاری که میکند آگاه است و میداند که چه میکند.
نا آ گاهی
یکی از علل بد حجابی جهل افراد است . شایدفرد بی حجاب نم
ی داند که با این کار خود چه ضربه هایی به جامعه می زند .ممکن است جلوه گری او خانواده ای را از هم بپاشد. شاید پوشش نامناسبش زمینه ساز گناه بسیاری از جوانان باشد. شاید نمی دانند که کمبود پوشش موجب جلب نظر افراد سود جو و خیانتکار به آنها می شود. شاید نمی دانند هر چه پوشش زن کمتر باشد در زندگی حیوانی نزدیکتر و از خدا دورتر است . شاید نمی دانند چنانکه گل در معابر عمومی پرپر شود آنان نیز در این راه گاه عفت خود را از دست خواهند داد .پس باید جامعه را آگاه و هشیار کرد.
هیستری
یکی از دلایل بد حجابی بیماری هیستری میباشد . در این بیماری فرد علاقه زیادی به جلوه گری دارد. این بیماری منشا روحی و روانی دارد و یکی از آثار و نشانه های بیماری افسردگی درفرد میباشد. چنین افرادی برای ارضا بیماری خود مرتب به دنبال مدلهای بهتر و بالاتر و زیباتر و جذاب هستند.در این تحقیق حدود ۸۵درصد افراد جامعه آماری، رواج انواع بیماری های روانی (افسردگی-هیستری-سادیسم-مازوشیسم و;)را در گسترش بد حجابی تاثیر گذار دانسته اند.
عقده حقارت
فردی که در خانواده و جامعه مورد تحقیر قرار می گیرد خانواده به او توجهی ندارد نظراتش را محترم نمی داند در جامعه نمی تواند به طور دلخواه خود هر کار میخواهد انجام دهد. میخواهد از این راه که جلوه دادن زیباییهای درونی و خدادادی است روی این عقده سر پوش بگذارد.
سادیسم
سادیسم نوعی بیماری است که از افسردگی سرچشمه میگیرد . فرد دوست دارد بهر عنوان دیگران را مورد آزار قرار دهد. به هر حال وقتی فردی با پوشش نا مناسب در بین جامعه رفت و آمد میکند حس شهوت و غریزه جنسی را در جوانان بیدار میکند و آنها را دچار مشکل می سازد فردی که سادیسم دارد از این که ببیند جوانی غریزه جنسی در او شعله ور شده است و دست یابی به آن برای او ممکن نیست لذت می برد وخود را قهرمان این عرصه تصور میکند.
انتقام جویی
فردی که به خاطر رفتار دیگران آتش کینه و نفرت در وجودش شعله می کشد اگر از معنویات به دور باشدسعی دارد در رفتار با دیگران این نفرت و انزجار را به مرحله عمل و انتقام برساند. فردی که دوستدار آزادی غربی است وقتی در این اجتماع دست یافتن به آن برایش ممکن نیست حس انتقام اورا برآن برمی دارد که ارزشهای اجتماعی را خدشه دار کرده و زمینه سقوط ارزشهای اجتماع را با رفتاربلهوسانه خود فراهم سازد.
مازوشیسم
علت دیگر گرایش به پوشش نا مناسب خود آزاری و مازوشیسم اس
ت. فردی که به دلایل مختلف خود را عقب مانده میداند نسبت به خود بی تفاوت میشود و از بیماری یا شکست اجتماعی خود ناراحت نمیشود . او به خاطر آزار رساندن به خود خودش را در معرض حوادث برخاسته از فحشا و فساد میگذارد. چنین افرادی هر قدر هم که در دامان بی عفتی فرو روند برایشان اهمیتی ندارد. زیرا هیچ قانون و مقررات و صلاح و ثوابی را در نظر نمی گیرند و حتی آنها با خود بیگانه اند.
نیاز به ازدواج
یکی دیگر از علل بد حجابی نیاز جنسی است . ازدواج گر چه در
دین مقدس اسلام بسیار از آن تعریف و تمجید شده است و بهترین رهنمودها پیرامون آن رسیده است تا جایی که پیامبر میفرمایند: کسی که ازدواج می کند نصف دین خود را حفظ کرده است.اما جلوه گری برای پیدا کردن زمینه های ازدواج راه نامناسبی است که به بدحجابی کشیده شده و پیامدهای تاسف باری نیز برای طرفین بهمراه خواهد داشت . با توجه به اینکه اغلب این ازدواجهای چها رراهی سر انجام خوبی نخواهد داشت و به جدایی و طلاق می انجامد.
کمبودها
معمولا افرادی دچار ریا تظاهر جلوه گری خودنمایی و فخرفروشی میشوند که کمبودی دارند. کمبود شخصیت اجتماعی نیز موجب پناه بردن به بد حجابی برای جبران این کمبود میشود.
بر این اساس در جامعه اى مانند جامعه اسلامى ما- که بسیارى از احکام، ارزش ها و معارف اسلامى براى اداره جامعه تبیین شده و جاى هیچ گونه عذر و بهانه اى نیست- بعضى از احکام الهى (مانند حجاب) از سوى برخى افراد نادیده گرفته مى شود، به عوامل فردی-اعتقادی باز مى گردد. به عبارت دیگر یکى از مهم ترین عوامل بدحجابى در جامعه، پیروى از هواهاى نفسانى است که خود ناشى از ضعف ایمان و تقوا، تزلزل شخصیت است و مى باشد و در مظاهرى ازقبیل تجمل گرایى، خودنمایى در مقابل بیگانگان و نمود پیدا مى کند. یکى از راه هاى اصلاح جامعه از این معضل، مقابله با عوامل روان شناختى آن وتقویت ایمان و تقواى افراد جامعه و تقویت انگیزه، عزم و اراده آنان دراجراى احکام الهى و موازین و مقررات اسلامى در سطح جامعه مى باشد. قرآن کریم مى فرماید: (ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم خداوند سرنوشت هیچ قومى را تغییر نمى دهد، مگر آن که آنان آنچه را درخودشان است تغییر دهند).
۲- میزان عوامل ارتباطی –اجتماعی در گسترش بد حجابی در جامعه ما تا چه حدی می باشد؟
ردیف شما با هر یک از عوامل زیر در رواج بد حجابی در جامعه ما تا چه میزانی موافقید؟
خیلی زیاد
زیاد
کم
خیلی کم
جمع
۱۳
گسترش بد حجابی از سوی رسانه های جمعی ۹۵ ۸۸ ۱۲ ۵ ۲۰۰
۵/۴۷ ۴۴ ۶ ۵/۲ ۱۰۰
۱۴
گسترش ماهواره ها در خانواده ۸۲ ۷۸ ۲۵ ۱۵ ۲۰۰
۴۲ ۳۹ ۵/۱۲ ۵/۷ ۱۰۰
۱۵ پیشرفت بشر درزمینه ارتباطات (اینترنت –تلفن همراه) ۷۲ ۵۸ ۵۵ ۱۵ ۲۰۰
۳۷ ۲۹ ۵/۲۷ ۵/۷ ۱۰۰
۱۶
دسترسی آسان افراد جامعه ما به فیلم های مبتذل ۹۹ ۷۱ ۲۲ ۸ ۲۰۰
۵/۴۹ ۵/۳۵ ۱۱ ۴ ۱۰۰
۱۷
ناتوانی مسئولین در مقابله با وسایل نوین ارتباطی ۸۶ ۷۴ ۲۸ ۱۲ ۲۰۰
۴۳ ۳۷ ۱۵ ۵ ۱۰۰
۱۸ ارتباط وبرخورد نامناسب مامورین با بد حجابان
۹۰ ۷۷ ۲۰ ۱۳ ۲۰۰
۴۵ ۵/۳۸ ۱۰ ۵/۶ ۱۰۰
۱۹ ارائه خدمات رفاهی-مادی به افراد بی حجاب درجامعه ما ۷۰ ۶۵ ۴۶ ۱۹ ۲۰۰
۳۵ ۵/۳۲ ۲۳ ۵/۹ ۱۰۰
۲۰
رواج رسم ورسوم جشن های غربی در عروسی های ما ۹۵ ۷۵ ۱۸ ۱۲ ۲۰۰
۵/۴۷ ۵/۳۷ ۹ ۵ ۱۰۰
۲۱ روشن فکر ومتمدن جلوه دادن بد حجابان در جامعه ما
۸۸ ۷۷ ۲۵ ۱۰ ۲۰۰
۴۴ ۵/۳۸ ۵/۱۲ ۵ ۱۰۰
۲۲ عقب مانده وتحجر گرا دانستن افراد با حجاب در جامعه ما ۶۵ ۶۸ ۵۷ ۱۰ ۲۰۰
۵/۳۲ ۳۴ ۵/۲۸ ۵ ۱۰۰
۲۳ برنامه ریزی بلند مدت صهیونیست ها در زمینه رواج سکس در جامعه ایران ۹۴ ۷۷ ۱۸ ۱۰ ۲۰۰
۴۷ ۵/۳۸ ۹ ۵ ۱۰۰
۲۴ تهاجم به ارزش های والای جامعه ما از سوی غربی ها ۹۴ ۶۶ ۲۶ ۱۴ ۲۰۰
۴۷ ۳۳ ۱۳ ۷ ۱۰۰
۲۵ بی توجهی مسئولین به مسئله حجاب ۷۹ ۸۱ ۱۹ ۲۱ ۲۰۰
۵/۳۹ ۵/۴۰ ۵/۹ ۵/۱۰ ۱۰۰
۲۶ تحولات اجتماعی-سیاسی در ایران بعد از جنگ تحمیلی ۸۶ ۷۰ ۳۴ ۱۰ ۲۰۰
۴۳ ۳۵ ۱۷ ۵ ۱۰۰
۲۷ بالا رفتن سطح رفاه اقصادی مردم ۷۴ ۷۸ ۳۸ ۱۰
۲۰۰
۳۷ ۳۹ ۱۹ ۵ ۱۰۰
۲۸ رواج بد حجابی در جامعه ما در زمان انتخابات ۱۰۸ ۸۲ ۶ ۴ ۲۰۰
۵۴ ۴۱ ۳ ۲ ۱۰۰
۲۹ حمایت نامزد های انتخاباتی از رواج بی حجابی
در جامعه ما ۹۶ ۸۱ ۱۳ ۱۰ ۲۰۰
۴۸ ۵/۴۰ ۵/۶ ۵ ۱۰۰
تحلیل
همانطوری که داده ها نشان می دهد ازنظر جامعه آماری ما عوامل اجتماعی چون:رواج بد حجابی در جامعه ما در زمان انتخابات۹۵ درصد- گسترش بد حجابی از سوی رسانه های جمعی۹۲درصد-حمایت نامزد های انتخاباتی از رواج بی حجابی در جامعه ما۸۸درصد – دسترسی آسان افراد جامعه ما به فیلم های مبتذل۸۵- رواج رسم ورسوم جشن های غربی در عروسی های ما ۸۵درصد-گسترش ماهواره ها در خانواده۸۱درصد- – ناتوانی مسئولین در مقابله با وسایل نوین ارتباطی ۸۰درصد – تهاجم به ارزش های والای جامعه ما از سوی غربی ها ۸۰درصد- تحولات اجتماعی سیاسی در ایران بعد از جنگ تحمیلی۷۸درصد به عنوان عوامل مهم رواج بد حجابی در جامعه ما بیان شده اند .
نتایج وتفسیر یافته های تحقیق
ریشه هاى تاریخى –اجتماعی بد حجابی که به اقدامات رژیم پهلوى براى گسترش فرهنگ غربى به ویژه در بعدبرهنگى، بى بند و بارى و کشف حجاب بر مى گردد، که توانست بخشى ازجامعه ما را دچار این انحراف کند و بى حجابى را در خانواده ها به صورت یک هنجار و ارزش درآورد. روند گسترش این معضل، هر چند با وقوع انقلاب اسلامى و فضاى ناشى از دوران دفاع مقدس، تا حد زیادى کنترل شد ولى به دلایل متعددى، رگه ها و ریشه هاى خود را همچنان حفظ نمود وبعد از تغییر محیط ارزشى جامعه و فاصله گرفتن از فضاى معنوى حاصل ازانقلاب و دفاع مقدس، دوباره مجال ظهور و بروز پیدا کرد. با توجه به داده های فوق موارد زیربه عنوان عوامل اجتماعی رواج بد حجابی تحلیل می شوند:
۱ کوتاهى وبى توجهى برخى از مسوولان فرهنگى کشور در تثبیت ارزش ها و احکام اسلامى و تعمیق بخشیدن به آن، از وسایل دیگر گسترش بدحجابى است. گفتنى است که به علت وجود مشکلات ناشى از تثبیت انقلاب اسلامى، جنگ تحمیلى، فشارهاى خارجى محاصره هاى گوناگون اقتصادى، سیاسى و باعث شد که بیشترین وقت و انرژى مسوولان و دستگاه هاى دولتى به این امور صرف شود و توجه چندانى به مسایل فرهنگى جامعه و اجراى راه کارها و برنامه هایى در جهت تثبیت و تعمیق ارزش ها و احکام اسلامى مبذول نگردد.
۲ . بعضى از اقدامات اقتصادی انجام گرفته بعد از س
ال ۱۳۶۸ (از قبیل سیاست هاى پولى و ارزى و) که به منظور تسریع در روند توسعه و رشد اقتصادى، صنعت و انجام گرفت، ناخواسته موجب تغییر ارزش هاى جامعه، به سوى هنجارهاى مادى، مدرک گرایى، تجمل پرستى و گردید.
۳ عملکرد منفى و نامطلوب برخى از دستگاه هاى فرهنگى (از جمله صدا وسیما ،وزارت ارشاد وامور سینمایی و مطبوعات) و میدان دادن به افراد وعناصرى که هیچ اعتقادى به نظام اسلامى ندارند و با استفاد از تسهیلات مادى و معنوى وزارت
ارشاد و فضاى باز و بدون نظارت جامعه، موجبات نشر و ترویج فرهنگ فاسد منحط دوران پهلوى و ارزشهاى حاکم بر جوامع غرب را فراهم و اوضاع فرهنگى کشور را به شدت مسموم و آلوده نمودند .
۴ برخى از افراط و تفریط هایى که در سالهاى اولیه انقلاب و بعد از آن در مبارزه با بى حجابى و بد حجابى شد از قبیل استفاده روشهاى خشونت آمیز
و فیزیکى و باعث بوجود آمدن تنفر وانزجار و بدبینى به این حکم الهى گردید وهمچنین لوث کردن برخورد قانونی که با سیاسی بازی دولتمردان روبرو شد ویک روز گشت های ارشاد نیروی انتظامی با سو صدا های ویژه در جامعه حضور پیدا کردند ویکدفعه حرکت های قانونی در جامعه جمع شد وعرصه برای طراحان بی حجابی در جامعه باز شد .
۵توطئه فرهنگی وتضعیف ارزش های مذهبی
متاسفانه بعضی افراد خواسته یا ناخواسته به دامن این توطئه می افتند و شاید برخی از سر انجام کاری که می کنند بی اطلاع باشند. سیری در تاریخ نشان میدهد که آنجایی که دشمن توان مقابله با ملتی را ندارد با اشاعه فحشا از طریق جنس مونث وارد عمل میشود . لذا ست که خود باختگی فرهنگی پیروی از دیگران به عنوان نسل برتر از دست دادن پشتوانه های مذهبی روی آوردن به گناه و فحشا بسیاری از مردم دنیا را در کام استعمارگران فرو برده است.
۶تبلیغات سو
یکی دیگر از علل بد حجابی و فحشا شانتاژ های تبلیغاتی است. معمولا برای آنکه چیز مقدسی راازفردی بگیرند ابتدا بر علیه آن چیز و کسانی که پیروی و تبعیت از آن میکنند تبلیغات وسیعی انجام می دهند تبلیغات سو تهمتهای بیجا و گاه بزرگ کردن اشتباه افراد محجبه به عنوان پتکی بر سر دیگران است که آری اینانند منادیان حجاب و هر چه هست زیر این چادرهاست و نااگاهان کم تجربه نیز بدون تحقیق تحت تاثیر این تبلیغات قرار می گیرند .البته قابل ذکر است که ما نمی توانیم تمام متدینین و منادیان دین اسلام را از اشتباه مبری بدانیم بلکه غیر از معصومین (ع) همه افراد ممکن است اشتباه داشته باشند ولی اشتباه دیگران دلیل بر آن نیست که مکتب غلط و ناپسند باشد.با توجه به اینکه سایر ادیان نیز پیروانی راستین نداشته و ندارند آ نان نیز سراسر زندگیشان مملو از خطا و اشتباه و روش خلاف مذهب است. چنانکه قرآن می فرما
ید هر کس در گرو اعمال خود میباشد.
راهکارها وپیشنهاد های تحقیق
۱ . کار بنیادى فرهنگى. مسلما برخوردبا این پدیده به صورت فیزیکى و از طریق دستگاههاى دولتى، بسیار دشوارو البته لازم است. اما کافی نیست زیرا اگر ما در مسئله پوشش اسلامى صرفا بخواهیم از طریق زور وارد شویم و نتوانیم حقانیت و لزوم پوشش ا
سلامى، آثار مثبت و فواید و برکات اجراى این فریضه الهى در ابعاد مختلف زندگى شخصى و اجتماعى افراد و فلسفه حجاب و را با کار فرهنگى مستمر عمیق و ریشه اى با استفاده ازدستگاههاى فرهنگى و رسانه هاى جمعى و مطبوعات و به زیباترین وبهترین صورت، ارایه دلیل و برهان، ثابت کنیم، متاسفانه باید منتظر رواج و گسترش بدحجابى و رواج ارزشهاى غربى به صورت گسترده در جامعه اسلامیمان باشیم.
۲ عامل مهم دیگرى که مى تواند ما را در مقابله با این معضل اجتماعى یارى نماید اهتمام جدى جامعه به انجام فریضه امر به معروف ونهى از منکر است. بدیهى است اگر جامعه در این زمینه به صورت جدى وارد عمل شود و این فریضه الهى را منطبق با شرایط و مراتبى که در شرع مقدس معین گردیده، عملى سازد دستگاههاى فرهنگى نیز بهتر مى توانند درحل این معضل اجتماعى اقدام نمایند.
۳ – تقویت ایمان و اعتقاد
در زن باید باور استوار، ایمان عمیق ایجاد شود زنی که دل به حق داده و اندیشه به خدا سپرده و فرجام زندگی دنیوی اش را پذیرفته چطور حاضر می شود خودآرایی و خودنمایی کند و خود را در معرض دیدهای آلوده قرار دهد و زمینه های تلذذ دیگران و مآلاً فسادآفرینی را بوجود آورد؟!این جمله بلند حضرت علی علیه السلام که فرموده: «المرء بایمانه و المومن بعمله» نشانگر آن است که باورها و ایمان های راسخ، عالی ترین نقش را در کیفیت زند
گانی انسانی ایفاء می کنند..
۵ – احیاء فرهنگ اصیل اسلامی
احیاء ارزش های اصیل اسلامی و فراخوانی زن مسلمان به تعقل و دریافتن ارزش ها و آفریدن روح تعبد و تعهد نسبت به اینها نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت و زن مؤمن باید به آنچه اسلام به عنوان ارزش بدان می نگرد، باور داشته باشد و بداند که عظمت و شخصیت او در گرو روح بلند، اندیشه والا، قلب پاک، و جان پیراسته از آلودگی است که او را به روشی انسانی و منشی اسلامی فرا خواهد خواند و بداند تن آرایه بسته و ظاهر فریبنده هرگز نمایشگر شخصیت او نیست.این کلام بیدارگر حضرت مسیح را توجه کنیم که فرمود:
«بحق اقول لکم: ماذا یغنی عن الجسد اذا کان ظاهی عنکم ان تنقوا جلودکم و قلوبکم دنسه»به حق برای شما می گویم: تن چه سودی دهد، در صورتی که ظاهرش درست باشد و درونش تباه، بدن های شما، چه سودتان دهد که خوشتان دارد و دلهایتان تباه باشد و سودی نبرید که پوست خود را پاک نگاه دارید و دل های شما چرکین باشد و آلوده باشد.»
۶ – شناساندن الگوهای والا
امروز یکی از تأسف های جدی این است که زن مسلمان آن چنان که باید و شاید با چهره های بلند تاریخ اسلام آشنا نیست، زندگانی حضرت زهرا (س) و فرزند برومندش، پیام آور عاشورا حضرت زینب (س) باید برای زن مؤمنه نشان داده شود تا بنگرد با حفظ هویت و شخصیت و وقار می تواند در جامعه حضور پیدا کند و ایفای نقش کند.کلامی از امام صادق علیه السلام تأمل برانگیز و قابل توجه است: «به زنان دوستی ال علی علیه السلام را الهام کنید و به همین مسائل اندک رهایشان کنید.»زن اگر حب علی را فرا گرفت و او را راهبر شناخت و خاندان او را به عنوان الگو پذیرفت و بر راهی رفت که اهل بیت علیه السلام رفته اند و آنان را سرمشق قرار داد، رویین تن می شود و حضورش در جامعه دلهره آفرین نخواهد بود.
۷-رعایت اصل تقوای الهی در عمل .
۸- ارائه الگوی صحیح پوشش متناسب با اسلام وانقلاب برای دختران وپسران
۹- ارائه الگوهای امروزی که برای نسل جوان ملموس باشد مانند : دعوت از کسانیکه در زمینه های علمی ، اجتـماعی و… در بین نسل جوان موفق بوده وپوشش برتر دارند .
۱۰- ترویج فرهنگ اصیل اسلامی وقرآنی در صدا وسیما وسینما وحتی میادین شهرها( بصورت تابلوهای بیل برد ) با ساخت فیــلم ، سریال .
۱۱- بیان محسنـات حجاب اسلامی وتبلیغ خوبیهای حجـاب وبیان مضرات بدحجــابی وبی حجابی از طریق : همایش ، کنفرانس ، میزگرد با بهره گیری از نسل جوان وبا پوششهای مناسب .
۱۲- در نظر گرفتن شرایط زمانی ومکانی در امر به معروف ونهی از منکر بخاطراثرگذاری واثر پذیری وفرهنگ سازی از طریق مثبت نگری به مقوله حجاب وعدم بزرگنمایی بدحجابی .
۱۳- جلوگیری از تولید وفروش محصولات غیر فرهنگی
والبسه های نا مناسب
۱۴- برگزاری میز گردهای تخصصی با بهره گیری از متخصصین جوان در زمینه های مختلف علمی ، سیاسی . اجتماعی و…
۱۵- تعیین حدود وثغور قانونی حجاب اسلامی با عنایت به فرهنگ غنی اسلامی وایرانی برای دختران وپسران در جامعه ومدرسه ودانشگاه با بهره مندی از نظرکارشناسان علوم اجتماعی وروانشناسان .
۱۶- برخورد قاطع با متخلفین بصورت هماهنگ ومتحد الشکل از طرف تمامی دستگاه های مسئول از قبیل : قوه قضائیه ، نیروی انتظامی و ضابطین آنان در بسیج با پدیده ی بدحجابی و… ( ارائه ی راه حل واحد در برخورد با بد حجابی وبی حجابی وپرهیز از تکرویها وکج سلیقگی ها در برخوردها )
۱۷- برخورد شایستـه ومبتنی برعقلانیت واصــولی باپدیده ی تکنولوژی جدید مانند : ماهواره واینترنت ) وتلاش در جهت ارائه ی تکنولوژی برتروجایگزین ویادر صورت عدم توانایی در ارائه ی الگوی برتر، شناساندن محسنات آن بجای برخوردهای احساسی و نابخردانه باآن ،که خودنوعی ترویج می باشد!!! چراکه حتی کسانیکه با آن آشنایی ندارند به دنبال چیستی ؟آن می روند ، کما اینکه در چند سال اخیر تجربه ی مبارزه با ویدئو وماهواره به چنین واقعه ای اذعان دارد .
۱۸-ایجاد اعتماد عمومی به حکومت با برخورد قاطع با فاسقین وفاسدین ومتجاهرین به فسق .
۱۹- ایجاد اشتغال برای جوانان وسرگرم کردن این قشر عظیم به کار وتلاش وایجاد امنیت شغلی .
۲۰- برقراری امنیت شغلی ، اجتماعی ، اقتصادی ، رفاهی از طریق مسئولین ذیربط وتبلیغات گسترده رسانه های گروهی.
۲۱- ترویج فرهنگ ازدواج واستحکام بنای خانواده با حمایت از مزدوجین وفرهنگ سازی در این رابطه وارائه ی راهکارهای عملی برای حصول به آن وسهل وآسان نمودن ازدواج از طریق : ساخت خانه های با مساحت کم وبصورت اقساط در اختیار زوجهای جوان گذاردن ، تأمین اشتغال آنان ، ارائه ی مشاوره های خانوادگی از طریق رسانه ی ملی وجراید وبرگزاری میزگردهای تخصصی در این زمینه ویا ساخت سریالهای مناسب .
۲۲- بیان غیر مستقیم مسایل فرهنگی از طریق صدا وسیما با ساخت فیلم ، سریال ومصاحبه ودعوت از خانواده های موفق .
۲۳-از بین بردن دغدغه معیشت برای خانواده ها ودر نه
ایت از بین بردن شکاف طبقاتی بین فقیر وغنی وبرخورد با سود جویان وسوء استفاده کنندگان در جامعه اعم از مسئولین وطبقات اول ودوم جامعه ودیگران .چراکه همسر یا مرد خانه از صبح زود به دلیل عقب نماندن از دیگران وتأمین معاش ورفع نیازوکسب رزق و روزی وبعضا رفاه طلبی بیش از حد توان تا پاسی ازشب درتمام هفته حتی گاهی جمعــه هامشغول کاروتلاش بوده وازتوجه عاطفی ومعنوی اهل خانواده ی خودغافل است وهنگامی
که همسر وپدرنتواندپاسخگوی احتیاجات غریزی وعاطفی خانواده ی خود باشد نوعی عقده وبیمــاری گریبانگیر آنان می شودکه کمبود احساسی وعاطفی (محبت )است که درنهایت ممکن است برای ارضاء آن گرایش به غیرقوت گرفته وکم کم زمینه های ناهنجاری بوجود آید تا غریزه ارضاء شود به عنوان نمونه : ( به انحراف کشیده شدن بعضی ازخانم های متأهل)
۲۴-رعایت اصول اخلاقی وپوشش مناسب والدین در منزل درحضور فرزندان مانند : پدر در مقابل دختر ومادر در مقابل پسروحتی محارم نسبی که ممکن است موجب بروز حوادث بسیار شومی نیز گردد .
۲۵- رعایت والدین در استفاده از فیلمهای مبتذل؟؟؟ وبرنامه های ماهواره ای درحضور فرزندان !!! چرا که زمینه ی کنجکاوی آنان ایجاد شده وکودکان نیز به دنبال تقلید بر می آیند .
۲۶- کنترل فرزندان توسط والدین در خروج وورود از منزل ونظارت بر حضور آنان در مجالس ومحافل خصوصی وغیر خصوصی جوانان از قبیل : جشن تولد ها ، جشن های فارغ التحصیلی و حتی لهو ولعب .
۲۷- تبلیغ درسطح شهرها وحتی روستاها بطورمنسجم ویکنواخت توسط تراکت ، بیل برد ، پلاکارد و… باذکرمحاسن حجاب نه معایب آن.
۲۸- پرهیز از دوگانگی وحتی چند گانگی در برخوردها ورفتارها وتبلیغ ها .
۲۹-سلیقه ای عمل نکردن دستگاههای مسئول از قبیل : ستاد امر به معروف ونهی از منکر ، نیروی انتظامی ، دستگاه قضایی و در پایان با توجه به اینکه آدمی فطرتاً زیبـــــایی دوست ، کمال جو ، برتری طلب ، تنوع پسند وماجراجوست لذا به دنبال مطرح کردن خود است واگر این روحیه هدایت نشود ، فاجعـــه آفرین نیـــــز می شود وزمانیکه حیاء وعفت عمومی وخصوصی را از بین برد، دیگر قابل هدایت وکنترل نخواهد بود واز آنجاییکه انسان همواره به دنبال خوبیهاست ، لذا هر کاری را که می کند به نظرش خوب ودارای کمال مطلوب است پس بنابر این باید خوبیها را به او شناساند ومعرفت به خوبیها را به او آموخت ، وقتی انسان به خوبیها معرفت یافت دیگر به طرف بدیها نمی رود ، آنچه موجب ضلالت آدمی است خوب دیدن بدیهاست که برنامه ی شیطان ونفسانیات وحتی شیاطین انسی نیز همین است که بدیها ومنکرات را در نظر آدمی خوب واحسن جلوه دهندوراه مبارزه با آن نیز رشد معنویت وترویج عبادت وشفافیت حسنات بصورت ملموس است ودر واقع توجه به غنای معنویت ومعرفت در برابر غذای مادیت ونفسانیت خور وخواب وخشم وشهوت شغب است وجهل وظلمت حیــــــوان خبــــر ندارنــد.به همین جهت است که نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص)می فرماید : تفکـر ساعه خیر من عباده سبعین سنه. “یک ساعت فکر کردن بهتر از هفتاد سال عبادت است ” واین همان معرفت وشناخت است که به دنبال تفکرحاصل می گردد وزمینه خداشناسی واقعی انسان نیزهماناخودشناسی وشناخت خوداست ، همانگونه که پیامبر اسلام (ص) فرموده اند : «من عرف نفسه فقد عرف ربه»
کسیکه خود راشناخت بتحقیق خدای خود را شناخته است انسان به جهت خدایی بودنش موجودی تکامل یافته واشرف مخلوقات بوده وبه دلیل دمیده شدن نفخه وروح الهی در وجودش سمت خلیفه اللهی در روی زمین یافته است وبه جایی می رسد که هیچ موجودی را نشاید رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند بنـــگر تا چه حــــد است مقام آدمیت.
۳۰-ازآنجا که یکی از رواج بد حجابی در جامعه گستر
ش بیماری های روانی از قبیل سادیسم ومازوشیسم وهیستری می باشد لذا پیشنهاد می شود در پیشگیری از رواج این گونه بیماری ها مسئولین مربوطه برناتمه ریزی های بلند مدت وکوتاه مدتی را طرح ریزی نمایند.
منابع
• قرآن کریم
• نهج الفصاحه
• نهج البلاغه
• اوستا زردشت
• انجیل عیسی مسیح
• بحارالانوار، ج۸۲
• فروع کافی، ج۳
• مرتن، رابرت،(۱۳۷۶ ) مشکلات اجتماعی و نظریه های جامعه شناختی، ترجمه نوین تولایی، انتشارات امیرکبیر.
• مساواتی، مجید، (۱۳۷۴) آسیب شناسی اجتماعی ایران، جامعه شناسی انحرافات، انتشارات نوبل (تبریز)،.
• مطهری ،مرتضی (۱۳۸۵) شناخت مسئله حجاب ،نشر صدرا،قم.
• ساروخانی، باقر(۱۳۷۶)، طلاق ـ پژوهشی در شنا
خت واقعیت و عوامل آن، انتشارات دانشگاه تهران.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 