پاورپوینت کامل تحلیل هنر و معماری تخت‌جمشید و جایگاه آن در تاریخ و فرهنگ ایران باستان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تحلیل هنر و معماری تخت‌جمشید و جایگاه آن در تاریخ و فرهنگ ایران باستان دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت کامل تحلیل هنر و معماری تخت‌جمشید و جایگاه آن در تاریخ و فرهنگ ایران باستان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلودپاورپوینت کامل تحلیل هنر و معماری تخت‌جمشید و جایگاه آن در تاریخ و فرهنگ ایران باستان

توجه فرمایید.

۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلودپاورپوینت کامل تحلیل هنر و معماری تخت‌جمشید و جایگاه آن در تاریخ و فرهنگ ایران باستان

قرار داده شده است

۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

۴-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت کامل تحلیل هنر و معماری تخت‌جمشید و جایگاه آن در تاریخ و فرهنگ ایران باستان :

اسلاید ۱ :

تخت جمشید را می توان مشهورترین مجموعه از دوران باستان در ایران به شمار آورد که در سطح جهانی نیز کاملا شناخته شده است .

احداث این مجموعه در دوره داریوش هخامنشی در حدود سال های ۵۱۸ تا ۵۲۰ پ.م شروع شد و در دوره پسر او خشایار شا نیز ادامه یافت.

در دوره پادشاهان بعدی هخامنشی نیز فعالیت هایی در زمینه توسعه این مجموعه صورت گرفت.

اسلاید ۲ :

یکی از ویژگی های این مجموعه این است که پیش و پس از ان مجموعه ای با آن عظمت در تاریخ ایران ساخته نشده و هنوز هم منحصر به فرد است

ویژگی مهم دیگر تخت جمشید این است که بزرگترین مجموعه ی طراحی شده از دوران باستان است که افزون بر عظمت وشکوه جنبه ای آئینی نیز داشته است .

برخی از بازتاب نمادگرایی آئینی را نه تنها در نقشه ی بناها وطراحی مجموعه بلکه در طراحی نقوش نیز می توان مشاهده کرد.

اسلاید ۳ :

به همین ترتیب در شکل نقشه ی آپادانا نیز نوعی نمادپردازی عالی را می توان مشاهده کرد .

امید است که توانسته باشیم از بزرگترین مجموعه ی ایران و باستان و با این پروژه کوچک بار دیگر تمدن هزاران ساله کشورمان در زمینه هنرها و اثار باستانی به جهانیان بشناسانیم.

چنین باد ;

اسلاید ۴ :

تخت جمشید را چرا و چگونه ساختند؟

تخت جمشید را چنان که داریوش در کتیبه ای به آن به عنوان یک دژ اشاره کرده است باید نمونه ای از ارگ های سکونتگاهی- حکومتی- تشریفاتی دانست .

به عبارت دیگر تخت جمشید یکی از پایتخت های هخامنشیان بود که در ایامی که هوای منطقه پارس مناسب بود در آنجا اقا مت می کردند و البته مراسم آیین های بسیار کهن وبا اهمیت نوروزی از سوی حکومت هخامنشی در این جایگاه بر گزار می شود.

اسلاید ۵ :

باید توجه داشت که تخت جمشید مانند سایرارگ ها یا دژ ها در میان بیابان و دور از مراکز سکونت گاهی نبود بلکه آن را در کنار شهری آباد وبزرگ ساخته بودند.

     در ساختن بنا های بزرگ ومهم از مصالح و مواد غیربومی نیز استفاده می شد .

در برخی از بخش ها ی ساختمانی از بهترین انواع سنگ  چوب وسایر مواد و مصالح اصلی و نیز مواد تزیینی شناخته شده در سرزمین های تابع امپراتوری هخامنشی بهره می بردند.

اسلاید ۶ :

البته با اطمینان می توان اظهار داشت که برنامه ریزی طراحی و نظارت کارها در مقیاس کلان بر عهده ی معماران و هنرمندان ایرانی بوده است و چنان که در بخش بعدی اشاره خواهد شد الگوهای اساسی طراحی معماری وشهری در این مجموعه کاملا” ایرانی است.

اسلاید ۷ :

انواع فضا ها و عرصه ها: 

۱- تالارها یا کاخ های حکومتی و تشریفاتی:

تالار یا کاخ آپادانا در جبهه ی شمال غربی صفه ی تخت جمشید و در نزدیکی پلکان اصلی و بزرگ ورودی ،

تالار یا کاخ صد ستون در جبهه ی شمال صفه،

اسلاید ۸ :

۲- کاخ های سکونتگاهی یا سکونتگاهی-تشریفاتی:

– کاخ داریوش یا تالار آینه واقع در جبهه ی جنوبی آپادانا

– کاخ هدیش واقع در جبهه ی شمال غربی مجموعه ی حرم سرا

– کاخ اندرون (موزه ی فعلی تخت جمشید) واقع در جبهه ی شمال شرقی مجموعه  حرم سرا

– کاخ مرکزی واقع در منتهی الیه جنوبی فضای واقع بین آپادانا و کاخ صد ستون.

اسلاید ۹ :

۳- عرصه زندگی خانوادگی: اندرونی یا حرمسرا

۴- خزانه

۵- فضاهای ورودی و دروازه ها

۶- آرامگاه ها یا دخمه ها

۷- عرصه ها و فضاهای خدماتی و نظامی

اسلاید ۱۰ :

برخی از عناصر والگوهای طراحی معماری وشهری:

یکی از نکات بسیارمهم درموردتخت جمشید ایرانی بودن نقوش وعناصر اصلی وبه ویژه الگوهای طراحی معماری و شهری است.

هرچند که احتمال کاربرد شمار اندکی ازنقوش غیربومی توسط برخی صنعتگران غیرایرانی نیز وجود دارد.

عناصر اصلی معماری مجموعه ی تخت جمشید طی چندهزارسال درمعماری ایرانی به کاررفته اند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.