پاورپوینت کامل مسجد امیرچخماق یزد (مسجد جامع نو) و بررسی تاریخی، معماری و جایگاه فرهنگی آن
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مسجد امیرچخماق یزد (مسجد جامع نو) و بررسی تاریخی، معماری و جایگاه فرهنگی آن دارای ۱۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت کامل مسجد امیرچخماق یزد (مسجد جامع نو) و بررسی تاریخی، معماری و جایگاه فرهنگی آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلودپاورپوینت کامل مسجد امیرچخماق یزد (مسجد جامع نو) و بررسی تاریخی، معماری و جایگاه فرهنگی آن
توجه فرمایید.
۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلودپاورپوینت کامل مسجد امیرچخماق یزد (مسجد جامع نو) و بررسی تاریخی، معماری و جایگاه فرهنگی آن
قرار داده شده است
۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن پاورپوینت کامل مسجد امیرچخماق یزد (مسجد جامع نو) و بررسی تاریخی، معماری و جایگاه فرهنگی آن :
اسلاید ۱ :
معرفی
موقعیت مسجد امیر چخماق
محله امیر چقماق از جمله محلات معروف و قدیمی یزد می باشد که ازسمت شمال به محله سرباز ، ازجنوب به محله خواجه خضر ، از شرق به محله نظر
کرده ، واز غرب به خیابان امام خمینی محدود میشود. مسجد مذکور که در ضلع جنوبی میدان امیر چخماق واقع است وبنابر تاریخ یزد در خارج شهر
قرار داشت وحتی در دوران سلطنت محمد شاه قاجار ـ که حصار شهر تا آن زمان باقی بود ـ مسجد خارج از شهر بوده است .
وجه تسمیه
نام این محله در ابتدا محله دهوک بوده است که پس از احداث مجموعه امیرچخماق توسط امیرچخماق شامی از حکام یزد در دوران تیموری ( شاهرخ )
وهمسر او ستی فاطمه ، به محله میر چخماق تغییر نام یافت .
مجموعه امیر چخماق که یکی از شاخص ترین مجموعههای تاریخی شهر یزد محسوب میشود تقریباً در وسط بافت قدیمی شهر واقع شده و یکی از
نقاط سوق الجیشی و مهم یزد محسوب میشود. این مجموعه با ارزش که نقطه خیابانهای اصلی شهر است شامل مسجد، تکیه، بقعه ستی فاطمه،
بازارچه حاجی قنبر، آب انبار ستی فاطمه، نخل و آب انبار تکیه امیر چخماق میباشد. این میدان در عصر صفوی هم به همین نام شهرت داشت. در زمان
شاه عباس برخی از این آثار احیاء شده است، از جمله چهار سوقی بر روی کاروانسرا ساخته شده است. اوایل قرن سیزدهم هجری میدان جلوی مسجد و
سردر بازار تبدیل به حسینیه شده است . البته آنچه مسلم است در آن زمان، این مکان نقش حسینیه را نداشته، چون ساخت چنین فضاهایی از زمان
صفویه به بعد در ایران رواج پیدا کرده است. در شرق میدان ا میر چخماق، بازاری به نام حاجی قنبر وجود دارد بعدها بر سردر بازار بنای زیبا و بلندی به
اسلوب بناهای موجود در تکیـههای یزد سـاخته شد. این بنـای عظیـم یکی از معـرفهای شهر یزد است. مسجد امیر چخماق که در تاریخهای یزد به
نام مسجد جامع نو نیز خوانده شده است . این مسجد در سال ۸۴۱ هـ.ق به پایان رسید و از حیث زیبایی، وسعت، اهمیت و اعتبار بعد از مسجد جامع
شهرقراردارد.
اسلاید ۲ :
سامان کارکردی
.۱در طرف راهروی شمالی که از درب کریاس (ساختمان جلوی درب وروردی) مسجد به صحن وارد میشود.
.۲دراین مجموعه دو آب انبار به نامهای ستی فاطمه و تکیه امیر چخماق (آب انبار حاجی قنبر) وجود دارد که آب انبار ستی فاطمه درکوچه شیخ اسداله در ضلع جنوبی میدان امیر چخماق قرار گرفته و مربوط به دوره صفویه است. در حالی که آب انبار تکیه امیر چخماق در حد فاصله تکیه و بازارچه حاجی قنبر واقع شده و احتمالاً قدمت آن نیز به دوره صفویه میرسد. این آب انبار در حال حاضر به عنوان موزه آب مورد استفاده قرار میگیرد.
.۳محراب صفه اصلی از کاشی معرّق وبا طاقنمای مقرنس کاری است ودر وسطآن سنگ مرمر خوش تراشی به اندازه ۳۸/۲×۱۵/۱ متر نصب است.
.۴غرفه دست چپ ایوان یک سنگ مرمر به اندازه ۹۵×۵۴ سانتیمتر قرار دارد که بر آن نقش قندیل دیده می شود ودر چهار گوشه اش به خطّ کوفی
((الله، محمد ، علی )) تکرار شده است.
- در غرفه دست راست سنگ قبر محمد شفیع( متوفی ۱۰۳۷ هجری) به اندازه ۳۰× ۲۸ سانتی متر نصب است
.۶گرمخانه دری چوبی دارد که بردولنگه آن عبارت: ((لااله الا الله ، علی ولی الله حقاً حقا)) به خطّ نسخ ومیان دوکتیبه کنده کاری شده است .
- درب کوچکی که روی آن تاریخ ۹۷۳ نوشته شده است در ضلع شمال شرقی مسجد دیده می شود.
- ورودی دیگری نیزدر ضلع شرقی و داخلکوچه مسجد امیرچقماق قراردارد که نمای آن ازکاشی وبا آجرهای لعابدار پوشیده شده است .
- اطراف ایوان بلند شبستان باکاشی سبز وقهوه ای بر روی زمینه سرمه ای نقوش اسلیمی مخلوط کار شده است.
- بر روى در جلویى مسجد که در مقابل میدان امیر چخماق است، قطعه سنگى وجود دارد که بر روى آن نوشته هایی با خط نسخ به چشم مى خورد.
- در شمال راهرویى که به صحن مسجد منتهى مى شود نیز کاشى هاى معرق کارى شده زیبایى وجود دارد که در پنجره ها و بالاى درها خود نمایى مى کند.
- این مسجد دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی است که در قسمت تابستانی آن (بالای محراب) بادگیر بسیار زیبایی واقع شده است.
شبستان زمستانی مسجد در سوی دالان ورودی قرار دارد که نور آن با سنگ مرمر تامین می شود.
- بخشی از سردر ایوان مزین به کاشی معرق است و کتیبه هایی در کاشی های معرق از سمت راست و چپ وجود دارد.
اسلاید ۳ :
سامان انسانی
معرفی اقلیم منطقه گرم و خشک :
از جمله خصوصیات بومی این منطقه عبارتند از :
.۱بافت متراکم و کاملاً محصور، کوچه های باریک و پوشیده با طاق
.۲پلان فشرده و درونگرا
.۳استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا، دیوارهای قطور
.۴طاقهای گنبدی شکل و قوسی شکل
.۵ارتفاع اتاقها زیاد است.
.۶وجود زیرزمین در خانه ها
.۷استفاده از بادگیر برای خنک سازی ساختمان
.۸بازشوهای کوچک
.۹فرم ساختمان بهتر است در طول محور شرقی – غربی گسترش یابد.
.۱۰مناسبترین جهت استقرار ساختمان ۳۰ – ۱۵ درجه شرقی است.
اقلیم و نور
مناطق بیابانی و گرم و خشک تابش مستقیم و شدید دارد اما بدلایل حرارتی از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می شود، منبع اصلی نورپردازی در این
مناطق انعکاس نوری است که از ساختمانهای مجاور دریافت می کنند. در اقلیم گرم و خشک باید از تابش مستقیم آفتاب به فضای داخلی جلوگیری کرد
و نور منعکس شده داخلی مفیدترین نورپردازی خواهد بود.
اسلاید ۴ :
سامان کالبدی
- دردوسوی راهروی شمالی پنجره هایی پوشیده از کاشی معرق مشبک قرار گرفته است .
- بخشی از سردر ایوان مزیّن به کاشی معرّق است .
- محراب صحنه اصلی از کاشی معرق است با ساختمانی مقرنس کاری که در وسط آن سنگ مرمر بسیار خوشتراشی به اندازه ۱/۱۵ * ۳/۳۸ متر نصب شده است که شکوه هنر کاشیکاری اسلامى- ایرانى را به نمایش می گذارد. این شکوه در گنبد مسجد امیر چخماق که با کاشی های سبز پوشیده شده است.
- در وسط مقرنس کاری یک گل مربع به اندازه ۵۴ * ۹۵ سانتیمتر نصب است و در دست چپ، یک سنگ مرمر به اندازه ۲۸ * ۳۰سانتیمتر نصب شده است.
- سر در شرقی مسجد دارای کتیبهای از کاشی معرق به خط ثلث محمد الحکیم است و جرزهای آن آجری رنگ میباشد.
- در طرف راهروی شمالی که از درب کریاس به صحن وارد میشود، شبکههایی ظریف از کاشیهای معرق در پنجرهها نصب شدهاند.
- دردوطرف شبستان مسجد طاق نماهایی شبیه مسجد سرپلک وجود دارد،که قسمت عقب آن به دوراهرودرطرفین منتهی میشود.
- با توجه به اینکه کاشی های شش ضلعیآبی رنگ زینت بخش ازاره شبستان گردیده، محراب نیز بوسیله کاشی های معرق لاجوردی، طلائی وسفید پوشیده شده است.
- نور داخل شبستان توسطچهارپنجره درسقف ورودی ودو راهرویطرفین آن تأمین میگردد.
- بدن دیوارها ازگچ سفید ونمای ایوان ازکاشی وآجرهای لعابدار به رنگ لاجوردی وسبز پوشیده شده است.
اسلاید ۵ :
سامان سازه ای یا ساختاری
- گنبد مسجد خمیده و ترکدار است با کاشی سبز رنگ کاشی شده و پیرامون آن نیز کتیبهای به خط کوفی قرار دارد.
- مسجد میر چخماق با کاشیهای معرق و طاقهای مقرنس اثری است که از نظر مرتبه زیبایی بعد از مسجد جامع قراردارد و به مسجد جامع نو نیز
معروف است.
- در دوران فتحعلی شاه قاجار ، توسط حاجی حسین عطّار بر شبستان مسجد تغییراتی صورت گرفت .
- این مسجد دارای ایوان وسردر رفیع که پیشخوان زیبای آن از شهرت بسزایی برخوردار است .
- ورودیهای مسجد بادوجهت شرقی وشمالی به ایوان بلند ختم می گردد .
- در جلوی قسمت شرقی،کتیبهی باشکوهی است که به لحاظ هنرخطاطی اهمیت بسزایی دارد وتاریخ ساخت مسجد در آن آمده است.
.۷شبستانهای زمستانی مسجددر دو سوی دالان ورودی قرار داردکه نورآن باسنگ مرمرتأمین می شود. همچنین مسجد مؤذنه مستطیل شکل آجری دارد که بر ورودی ضلع شرقی مسجد مشرف می باشد .
اسلاید ۶ :
انواع سبک های معماری
.۱بیزانس : بطور کلی هنر بیزانسی هنری است رسمی، نیارشی، باوقار، نیرومند و نافذ، انتزاعی و سمبولیسم، خشک و بدون روح تحرک،
متحدالشکل و یکنواخت و عموماً آثارش جنب مذهبی دارد و آموزشی و پندآموز است. هنر بیزانس هنری غیردنیوی، غیرجسمانی و غیر واقع نما، مخالف
بازنمایی شباهت، مخالف طبیعت گرایی و نوآوری و فردیت پرستی است. نمونه : کلیسای ایاصوفیه – معمار : یوستینیانوس
.۲رومانسک : در این سبک معماری دارای ظرافت چندانی نیست. طاق ها در این دوره به شکل رومی، دیوارها و پشت بندها ستبر و ضخیم و
ستونها کلفت، سرستونها مکعب شکل توپر شدند در نتیجه بناها سنگین تر از قبل شدند. برج ناقوسهای جفت چهارگوش جدا از بنا بودند. پنجره ها
همچنان کوچک بودند در عوض از پنجره های سقفی استفاده می شد، فضاهای داخلی به فضایی مرکب از چند فضای کوچکتر که تابع نظم صریح و
روشن بودند تبدیل شدند. فضای محراب گسترده تر شد و تعدادشان افزایش یافت، دیواره ها لخت و بی تزئین بود و تزئین کنند آنها پرده های گران
قیمت شدند. از موزائیک کاری استفاده نمی شد. از پیکر تراشی و نقش برجسته استفاده می شد. جبهه های خارجی برای اولین بار مورد توجه قرار
گرفت و ساختمانها سنگی شدند و ارتفاع بنا بیشتر شد. نمونه : کلیسای اشیا یروسان آمبرجو- سبک لومباردی، کلیسای سنت ایتن- سبک نرماندی،
کلیسای سن میناتوآل فونته و کلیسای پیزا – سبک توسکان، کلیسای سن پیرانگوم – سبک آکتین، کلیسای سن سزنن – سبک کلونی- بورگونی.
.۳گوتیک : شاخص سبک گوتیک در معماری تزئینات بسیار و تعداد پنجره های دایره ای شکل با شیشه های رنگین که در نهایت نظر را به بالا
جلب می کند ( نماد چرخ زندگی )، گوتیک با گشایش وجوه خارجی با محیط ارتباط برقرار می کند، پنجره های بزرگ در قسمت بالای بناها باعث نور
شدید می شود و قسمت پائینی همچنان تاریک است در نتیجه گویی آسمان بر زمین آمده است. عوامل سازه ای ایستایی بر تزئین غالب هستند، استفاده از
نقش برجسته و تزئین در خارج بناها به چشم می خورد. نمونه : کلیسای نتردام فرانسه، کلیسای جامع آمین، کلیسای سن مالکو، کلیسای فلورانس توسط
آرنولفردی کامبینو
.۴رنسانس : در این شیوه بسیاری از اصول و شیوه های باستانی مورد توجه و تقلید قرار گرفت. هنری غیر مذهبی و تجملی، نظم سخت و روشنی
در بنا حاکم بود،طرحها ساده و هماهنگ بود، تعادل و خوانایی، اکثر بناها متقارن، استفاده از ستونهای داخلی توکار و قوس های نیم دایره و گچکاری.
نمونه : ساخت گنبد کلیسای فلورانس و بیمارستان کودکان سرراهی و نمازخان یاستی توسط فیلیپو برونلسکی، کلیسای سان آندرئا و سان فرانچسکو و کاخ
روچلای توسط باتیستا آلبرتی ، کلیسای ماریادلاکونسولا توسط برامانته، بازسازی کلیسای سن پیتر توسط میکل آنژ
.۵منریسم ( شیوه گرایی ) : در این هنر شیوه گرایان به ترسیم پیکر آدمی توجه کردند، به جای تعادل به دنبال ناپایداری بودند، شیوه گرایی
پیروی افراطی و غیرطبیعی از شیوه ای معین است. تنش و ابهام از مشخصات این سبک است.. از تاج قوسهای بزرگ برای قوس های کوچک و بالعکس
بسیاراستفاده شد. در این دوره دیوارها نازک شدند و ویلاسازی جایگزین کاخ سازی شد. مصالح مهم این دوره گچ بود.
اسلاید ۷ :
انواع سبک های معماری
.۶باروک : از خصوصیات این دوره عدم وضوح و اغوا، نظم بسیار پیچیده، صلابت ساختمانی جسمانیت، فراخیالی، ابهت و تجمل پروری است. پلانها
نامتقارن، از تناسبات طلایی کمتر بهره گرفته شد، استفاد زیاد از پل مارپیچ، عدم تطابق فرم داخلی و خارجی بنا، استفاده از پنجره های متعدد و پرکار در
نما. نمونه : کلیسای سنت آندریال کوئیرینال و طراحی میدان سن پیترو توسط برنینی، کلیسای کارلوآله کواتر و فونتانه توسط بورومینی، موز لوور، کاخ
ورسایی، تالار ضیافت وایتهال، کلیسای سنت پل، ساختمان شهرداری آمستردام.
.۷روکوکو : سبکی ریزنقش و شادی انگیز است، به کارگیری بیش از پیش عدم تقارن در تزئینات، طاقچه ها آیینه کاری شدندو اطرافشان تزئینات
گل و گیاه بود. نمونه : تزئینات داخلی بنای مارلی، معماری نمازخان ورسای، جایگاه خوانندگان نوتردام، کاخ فردریک کبیر، کاخ شون برون در وین،
کلیسای قدیس یوحنا.
.۸کلاسیسم نو ( نئوکلاسیک ) : روش هنری که شالوده اش بر تعریف عقلانی و زیبایی شناختی می باشد. در معماری این دوره همه به پیروی از
اصول پالادیو پرداختند. نمونه : کلیسای سنت ژنویو فرانسه، ساختمان پطرزبورگ، بنای کاپیتون، موزه آلتس، کلیسای مادلن، طاق نصرت اتول.
.۹رومانتیسم : کیفیت های عاطفی و تخیلی در هنر و زندگی مورد تأکید قرار می گیرند و همچون یک روش هنری متضاد با کلاسیسم و رئالیسم
دانسته می شود. نمونه : قصر فانت هیل، ساختمان پارسمنت انگلستان، تکمیل سنت شایل پاریس، کلیسای جامع کولونی.
- رئالیسم یا واقع گرایی : بازنمایی واقعیت مورد توجه انسانها در زومان و مکان معین است. در این شیوه هنرمند از سطح ظواهر عینی فراتر رفته،
حقایقی از روابط گوناگون و پویای انسانها با یکدیگر و با محیطشان را بیان می کند. رئالیسم بازنمایی واقعیت بدون رعایت زیبایی های قراردادی است.
نمونه : کاخ کریستال لندن توسط جوزف پاکستون، کتابخانه سنت ژنویو در پاریس، برج ایفل توسط گوستاو ایفل، پل معلق برکلین.
.۱۱ناتورالیسم یا طبیعت گرایی : در این هنر طبیعت بدان گونه که به نظر می آید بدون اعمال نظر و یا دخالت عواطف بازنمایی می شود.
- امپرسیونیسم یا شیوه دریافتگری : تبیین تجسمی از واقعیت مرئی، دریافت بصری آنی از یک صحنه به خصوص منظره طبیعی، تک ضربه های
قلم مو بر روی بوم از ویژگی های بارز تصویرگری امپرسیونیسم است.
- نئو امپرسیونیسم : الهام از علم فیزیک در ترکیب رنگها و استفاده از لکه های رنگی خالص، گذاردن رنگهای خالص در کنار هم. به این شیو کار
پوانتیلیسم ( نقطه گرایی )گویند.
- سمبلیسم : هنرمندان واقعیات را بصورت مستقیم یا به صورت نمادها ارائه می دهند و این نماد متضمن چیزی جز شناخت ذهنی از واقعیات نیست.
در این شیوه عینیت را مردود شمردند و بر ذهنیت تأکید کردند.
اسلاید ۸ :
انواع سبک های معماری
- اکسپرسیونیسم : در اینگونه آثار هنرمند به منظور عواطف یا حالات درونی دست به کژنمایی واقعیت می زند، این هنر، هنر بروز احساسات درونی
هنرمند و هنر بهره وری از رنگ و فرم برای بروز حالات ویژ روانی و عینیت بخشیدن به سوژ ذهنی است.
- فویسم : استفاده جسورانه از رنگهای ناب و خالص، آزادسازی رنگ از کاربرد توصیفی محض و تأکید بر ارزش های تزئینی آن بود، استفاد صبورانه از
رنگهای تند و یکپارچه، استفاده نکردن از قوانین مناظر و مرایا و دیگر بی توجهی نسبت به رنگ واقعی اشیاء در جهت هماهنگی رنگها برای ایجاد تأکید
زیباشناسانه و هیجان انگیز کردن طرح نقاشی.
- کوبیسم : انقلابی ترین و نافذترین جنبش هنری، کوبیسم ها تلاش می کنند تا کلیت یک پدیده را در آن واحد در یک سطح دوبعدی عرضه کنند.
- پوریسم یا نابگری : در این شیوه رنگهای خفیف و هماهنگ را بطور تخت بر سطوح می گستردند.
- فوتوریسم یا آینده نگری : فوتوریسم معتقد بود باید خود را از بند مضامین به کار رفته و فرسوده رها ساخت.
- دادایسم : جنبش اعتراضی است علیه نهادها و ارزشهای مرسوم که حتی خود هنر را نیز به ریشخند گرفت.
- سورئالیزم یا فرا واقع گرایی : در این شیوه هنرمند می کوشد نیروی تخیل خود را زیر نظارت عقل و هدایت اراده بیرون آورده و از هر قید و بند
منطقی اجتماعی رهایی بخشد.
.۲۲انتزاعی: شیوه ای از بیان تجسمی است که در آن هنرمند با بهره گیری از ذهنیت فردی و اجتناب از بازنمایی پدیده ها و اشکال واقعی اثر می آفریند.
- آپ آرت : هنرمندان در این سبک با استفاده از رنگ و سایه روشن حس عمق میدان، حرکت و حجم را در آثار خود ایجاد کردند.
- فتورئالیزم : نوعی واقع نمایی اغراق آمیز، رواج واقع نمایی اغراق آمیز در مجسمه سازی.
- معماری ارگانیک : منبع الهام : تلفیق طبیعت و ساخت دست بشر. نمونه : خانه آبشار
- معماری مدرن : منبع الهام : تکنولوژی . نمونه : ویلا ساووا توسط لوکوربوزیه
- معماری های تک : منبع الهام : تکنولوژی . نمونه : مرکز پمپیدو توسط راجرز – پیانو
- معماری اکو تک : منبع الهام : محیط زیست تکنولوژی . نمونه : دفاتر درآمد داخل سرزمین
- معماری پست مدرن : منبع الهام : هویت انسان . نمونه : خان مادر ونچوری توسط رابرت ونچوری
- معماری نئوکلاسیک : منبع الهام : عصر کلاسیک . نمونه : مجموعه مسکونی ریچموند توسط کوینلن تری
- معماری دیکانستراکشن : منبع الهام : چند معنایی . نمونه : مرکز هنری بصری وکسنر توسط پیتر آیزنمن
- معماری فولدینگ : منبع الهام : چند معنایی . نمونه : مرکز گردهمایی کلمبوس توسط پیتر آیزنمن
- معماری پیدایش کیهانی : منبع الهام : علم و فلسف جدید . نمونه : موز گوگنهایم در بیلبائو توسط فرانک گهری
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 