پاورپوینت کامل معماری سبک آذری و تحلیل علمی ویژگیهای هنری، تاریخی و ساختاری این شیوه
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معماری سبک آذری و تحلیل علمی ویژگیهای هنری، تاریخی و ساختاری این شیوه دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت کامل معماری سبک آذری و تحلیل علمی ویژگیهای هنری، تاریخی و ساختاری این شیوه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلودپاورپوینت کامل معماری سبک آذری و تحلیل علمی ویژگیهای هنری، تاریخی و ساختاری این شیوه
توجه فرمایید.
۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلودپاورپوینت کامل معماری سبک آذری و تحلیل علمی ویژگیهای هنری، تاریخی و ساختاری این شیوه
قرار داده شده است
۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن پاورپوینت کامل معماری سبک آذری و تحلیل علمی ویژگیهای هنری، تاریخی و ساختاری این شیوه :
اسلاید ۱ :
گنبد سلطانیه
با شکوهترین ساختمان شیوه آذری و شاید کل معماری ایران پس از اسلام، گنبد سلطانیه (قرن هشتم هجری) است که در کنار آن آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) ساخته شده است. از ارسن بزرگ سلطانیه پایتخت سوم ایلخانان (پایتخت اول مراغه و پایتخت دوم تبریز) که در برگیرنده بیمارستان، خانقاه و میانسرای بزرگ آن بوده، تنها گنبدخانه و آرامگاه اولجایتو (تربتخانه) باقی مانده است. این ارسن شاید به اندازه دو برابر میدان نقش جهان اصفهان بوده است.
تهرنگ گنبدخانه، هشت پهلو میباشد و در جلوی آن ایوانی بوده که آثارش هنوز دیده میشود. گنبد دو پوسته پیوسته آن نزدیک به ۲۵ متر دهانه وارد و چفد پایه آن «چمانه» است که گنبد سبویی پدید آورده است.
اسلاید ۲ :
نکته: گنبدی که مقطع آن چفد چمانه است یعنی از دوران چفد چمانه حول محور خود به وجود میآید را گنبد سبویی گویند.
این بنا ارتفاعی حدود ۵۰ متر دارد (از کف تا نوک گنبد) و نمای درونی گنبد به گونههای گرهسازی درهم (آجر و کاشی)، کاشیکاری (معرق و معقلی)، سفال پیشبر، کاشی مهری و سفال مهری آمود شده که بخشی از آن به جا مانده است.
ویژگی ساختمانی و نیارشی این گنبد چنان است که دانشمندی چون پروفسور سن پائولوزی رییس دانشکده معماری فلورانس ایتالیا ساختمان گنبد کلیسای «سانتا ماریا دل فیوره» در شهر فلورانس را برگرفته از گنبد سلطانیه میداند.
اسلاید ۳ :
مسجد جامع علیشاه (ارگ علیشاه)
این بنا در قرن هشتم هجری به دستور علیشاه گیلانی (گیلان از توابع تبریز) در تبریز ساخته شده و گفته شده دارای میانسرایی بزرگ، مدرسه، مناره، برج و سه درآیگاه ورودی بوده است. این ساختمان و دیگر نمونهها نشان میدهند در سرزمین آذربایجان چه اندازه توان ساخت چنین ساختمانهای بزرگی وجود داشته است. این مسجد دارای ایوانی بسیار بزرگ با دهانهای نزدیک به ۳۰ متر و دیواری به ضخامت ۱۱ متر بوده که در همان زمان چون پوشش ایوان سست کار شده بود فرو ریخته است.
اسلاید ۴ :
ارسن بسطام
بخشی از ساختمانهای ارسن بسطام در شیوه رازی ساخته شدهاند. مانند آرامگاه بایزید بسطامی، منار و مسجد مردانه و زنانه، خانقاه بایزید و امامزاده محمد. ولی گنبد غازان خان، سردر، ایوان غربی میانسرا، مدرسه شاهرخیه، آرامگاه شاهزاده، گنبد امامزاده محمد و برج کاشانه از بناهای شیوه آذری و متعلق به قرن هشتم هجری میباشند. گنبد امامزاده محمد و گنبد غازان خان هر دو از نوع رک (مخروطی) میباشد.
اسلاید ۵ :
مسجد جامع ورامین
این مسجد در قرن هشتم بنا شده و یکی از معروفترین مساجد چهار ایوانی ایران است. این مسجد در زمان آبادانی خود دارای گنبدی دو پوسته بوده که هم اکنون «خود» آن ریخته و تنها آهیانه آن باقی مانده است. شبستانهای این مسجد با طاقهای آهنگ و چهاربخش پوشیده شده و پوشش ایوان جلوی گنبدخانه، گونهای ترمبه پتکانه بسیار زیبا میباشد.
اسلاید ۶ :
نکته: از گذشتههای دور معماران ایرانی روشهای گوناگونی را برای تبدیل چهارضلعی به هشت ضلعی و در نهایت احداث گنبد روی فضای چهارگوش آزمودهاند. یکی از روشهای معمول، استفاده از ترمبه (نوعی گوشهسازی) میباشد که خود بر چند نوع است:
۱- ترمبه چوبی: در این روش با چیدن چند الوار در پخی گوشهها و تبدیل آن به هشت ضلعی گنبد احداث میشود مانند آتشکده بازه هور در خراسان.
۲- ترمبه فیلپوش: در این روش با استفاده از فرمی مخروطی شکل در گوشهها گنبد را احداث میکنند. این شیوه در دوره ساسانی بسیار مورد استفاده قرار میگرفته است. مانند کاخ فیروزآباد و کاخ سروستان.
۳- ترمبه پتکانه: پر کردن گوشهها با چند رده کانه کوچک که روی هم سوار شده و کمکم پیش مینشینند تا گوشه پر شود. استفاده از سیستم پتکانه (کانه روی کانه) در زیر ایوانها و گنبدها نیز دیده میشود. مانند ایوان استاد مسجد جامع اصفهان و ایوان جنوبی مسجد جامع ورامین.
اسلاید ۷ :
مسجد جامع یزد
این مسجد در شیوه خراسانی شبستانی بوده که از آن مسجد امروزه چیزی باقی نمانده است. مسجد کنونی دارای شبستان ستونداری در شرق میانسرای خود میباشد و گنبدخانه و شبستانهای جنوب میانسرای آن در شیوه آذری ساخته شدهاند (قرن هشتم هجری). در زمان شاهرخ تیموری در دوره شیوه آذری، سردر بلند مسجد ساخته شد که در شیوه اصفهانی دو مناره بر روی آن افزوده گردید. در زمان قاجاریان نیز یک شبستان در قسمت غرب میانسرا به عنوان شبستان زمستانی بنا شد.
اسلاید ۸ :
سردر مسجد جامع یزد از لحاظ تناسب، بزرگترین سردر بناهای مذهبی ایران است و نسبت ۱ به ۳ دارد. برای جلوگیری از رانش طاق آن دو مناره به آن اضافه شده است. گنبد این مسجد از نوع دو پوسته گسسته میباشد (به شیوه گنبد برجهای خرقان) که آهیانه و خود گنبد هر دو از نوع شبدری است. در دو سوی گنبد خانه این بنا دو طنبی (تنبی) وجود دارد که آسمانه آنها طاق و تویزه و میان تویزهها به روش خوانچه پوش پر شده است.
نکته: طنبی به تالار کشیده و درازی گویند که دیوار آنع پنجره ندارد و خوانچه پوش نوعی طاق است که در این روش، تویزههایی کوچکتر عمود بر تویزههای بنیادی طاق بین هر دو تا از آنها زده شده میان آنها پر میشود و گاه در بخش میانی آن کاربندی نیز میشود. در نزدیکی مسجد جامع یزد آرامگاه سید رکنالدین قرار دارد که آن هم در قرن هشتم ساخته شده است. سید رکنالدین بانی بخشی از مسجد جامع یزد بوده است.
اسلاید ۹ :
آرامگاه شیخ صفیالدین اردبیلی
این بنا و ساختمانهای پیرامون آن در سده هشتم در اردبیل بنیاد نهاده شد، گر چه به گواهی آثار بازمانده پیش از روزگار شیخ صفی در آنجا ساختمانهایی بوده است. ولی آنچه امروز دیده میشود از شیوه آذری و افزودههای پس از آن از شیوه اصفهانی است که از شاهکارهای معماری به شما میآید.
اسلاید ۱۰ :
مجموعه شیخ صفی شامل فضاهای زیر میباشد:
۱- چهار حیاط به نامهای حیاط باغچه، حیاط بزرگ (که بناهای اصلی دور آن قرار دارند)، حیاط کوچک (بین حیاط بزرگ و حیاط باغچه) و حیاط جنوبی به نام شهیدگاه.
۲- مقبره شیخ صفی که گنبدی گسسته و نار دارد. این آرامگاه بنایی است استوانهای شکل که پوشش بیرونی آن دارای تزئینات معقلی (ترکیب آجر و کاشی) با نام مقدس الله میباشد و به گنبد «الله الله» معروف است.
۳- چینی خانه که در گوشه شرقی مجموعه قرار دارد و در زمان شاه عباس ساخته شده است.
۴- آرامگاه شاه اسماعیل صفوی
۵- مسجد جنتسرا که پلاتی هشت گوش دارد و در ضلع شرقی حیاط بزرگ قرار دارد.
۶- قندیل خانه که در جنوب حیاط بزرگ واقع شده است.
۷- خانقاه و حرم خانه
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 