پاورپوینت کامل برجهای خرقان و تحلیل علمی معماری، تاریخچه و جایگاه فرهنگی این سازههای تاریخی
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل برجهای خرقان و تحلیل علمی معماری، تاریخچه و جایگاه فرهنگی این سازههای تاریخی دارای ۱۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت کامل برجهای خرقان و تحلیل علمی معماری، تاریخچه و جایگاه فرهنگی این سازههای تاریخی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلودپاورپوینت کامل برجهای خرقان و تحلیل علمی معماری، تاریخچه و جایگاه فرهنگی این سازههای تاریخی
توجه فرمایید.
۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلودپاورپوینت کامل برجهای خرقان و تحلیل علمی معماری، تاریخچه و جایگاه فرهنگی این سازههای تاریخی
قرار داده شده است
۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن پاورپوینت کامل برجهای خرقان و تحلیل علمی معماری، تاریخچه و جایگاه فرهنگی این سازههای تاریخی :
اسلاید ۱ :
مقدمه
این برجها در یک کیلومتری روستای حصار ارمنی ـ از توابع خرقان غربی و در ۳۲ کیلومتری قزوین ـ همدان به صورت دو برج شکوهمند آجری با فاصله ۲۹ متر از یکدیگر خودنمایی میکند.
برج شرقی به ارتفاع تقریب ۱۵ متر و قطر ۱۱ متر، با طرحی هشت ضلعی و ستونهای مدور در هر گوشه بر پایهای از سنگ بنا شده است. ضخامت دیوارههای برج به ۶۰ سانتیمتر میرسد که بر روی آجرهای ساده زیرین، پوششی تزئینی از آجر با ضخامت ۲۱ سانتیمتر بکار رفته است.
دو پلکان مارپیچ ـ که در ستونهای مدور واقع شده است ـ با ۲۲ پله به غلام گردشی مابین دو پوش گنبد میپیوندد. برجهای خرقان از بسیاری جهات به یکدیگر شباهت دارند، اما برج شرقی، قدیمیتر از برج غربیاست.
اسلاید ۲ :
برج های خرقان در محوطه وسیعی به فاصله کمی از یک دیگر قرار گرفته اند و از بسیاری جهات با هم شیاهت دارند اما برج شرقی، قدیمی تر از برج غربی است. بنای برج شرقی: دارای نقشه هشت ضلعی با ستون های مدور در هشت گوشه است که قسمت ازاره آن در سال ۱۳۴۷ ه.ش. تعمیر و مرمت گردیده است. تمامی بنا به ضخامت ۶۰ سانتی متر با آجرهای ساده به ابعاد ۵*۱۹*۱۹ سانتی متر یا ۵*۲۰*۲۰ سانتی متر ساخته شده، سپس روی آن پوششی تزئینی با آجر به ضخامت ۲۱ سانتی متر اجرا شده است. قطر ستون های مدور گوشه های بنا، به جز دو تای آن ها که راه پله مارپیچ منتهی به بام را در بر می گیرند، همگی یکسان است. برای رسیدن به راه پله ها باید از در مستطیل شکل کوتاهی که در داخل اتاق مقبره قرار دارد، گذشت. تعداد پله های هر راه پله ۲۲ عدد است. با توجه به ویژگی های تاریخی بنای برج، می توان گفت که در میان گنبد های دو پوسته ای که پوسته دوم آن ها مخروطی شکل نیست، این بنا نخستین گنبد دو پوسته قرن پنجم هجری به شمار می رود و از این نظر حایز اهمیت است.
اسلاید ۳ :
نمای خارجی بنای برج به تمامی از آجرهای تزئینی است. وجود همین نمای آجری است که منظر برج را به صورت یکی از زیباترین و چشم گیرترین آثار معماری قرن پنجحم ایران در آورده است. این تزئینات، بر روی ساقه گنبد و ضلع های هشت گانه صورت گرفته است. قاب سازی های تزئینی داخل طاق نماهای ضلع های هشت گانه هر یک دارای طرح و نقش خاصی هستند که هیچ یک با دیگری یکسان نیست. تنها در سه ضلع بنا، طرزچینی به صورت برجسته ای انجام گرفته است. این شیوه کار، با نقشی که برای اجرا انتخاب گردیده است نیز انطباق دارد.
ضلع سردر ورودی برج، تزئین بیش تری در بر دارد. در این محل، تزئینات خاصی که عبارت از کتیبه ای دو خطی است، وجود دارد. مضمون دو خط کتیبه مزبور عبارت است از: ” به تاریخ سنه ستین و اربعمائه ( ۴۶۰ ) عمل محمد بن مکر الزنجانی القبه ” بنای برج غربی: از نظر طرح و نقشه به بنای قدیمی تر بسیار شباهت دارد. نقشه آن نیز هشت ضلعی است و در گوشه ها، ستون های مدور کار گذاشته شده است. در این اثر، ارتفاع ستون ها کمی بیش تر از اثر قبلی است و تا روی ساقه گنبد ادامه یافته است و چنین می نماید که به یک کلاهک گنبدی شکل ختم می شده اند. در این بنا، معمار به جای دو راه پله مارپیچی، یک راه پله ساخته است.
اسلاید ۴ :
در بالای ستونی که راه پله مارپیچی درون آن ساخته شده است، پنجره ای مستطیل شکل با قوس جناغی در پوشش خارجی قرار دارد تا نور لازم را در مسیر راه پله تامین سازد. در این برج، معماری ضمن راعایت ابعاد برج قبلی، حدود ۵۵ سانتی متر به ارتفاع آن افزوده تا حالت کشیده تری به بنا ببخشد. گنبد خارجی آن – مانند بنای قبلی – دارای رگه های برجسته آجری است. وضع در وردی برج، موید این است که در دوره های بعد، بنا دچار دستکاری شده و تغییراتی در آن یافته و از تزئینات آن کاسته شده است. از نظر تزئینی، بنای مزبور در مقایسه با برج قدیمی، اختلاف های قابل ملاحظه ای را نشان می دهد که بیش تر مربوط به نماسازی ضلع های و سردر ورودی است.
در قسمت ساقه گنبد، از همان شیوه برج قدیمی الهام گرفته شده است چنان که قسمت بالای ساقه را دور تا دور هشت حاشیه پهن با نقش های هندسی و پیچ در پیچ بسیار زیبا فراگرفته است و سپس در زیر آن، یک حاشیه باریک کتیبه قرار دارد. نماسازی تزئینی ضلع های هشت گانه برج به این صورت انجام گرفته است که متصل به ستون های مدور از پایین تا بالا، یک حاشیه کم عرض آجر چینی شده و در واقع برای هر ضلع، یک چارچوپ به وجود آمده است. سپس مماس به آن، ستونچه های تزئینی باریک آجری تا نیمه ارتفاع هر ضلع بالا رفته اند که بر وری طرح قوس مانند تیزه داری را مانند برج اول حمل می کنند. حاشیه این قوس های تزئینی در همه ضلع های، جز دو ضلع، مانند برج اول ساده است. در ضلع های دوم و هشتم، این حاشیه با آجرکاری برجسته ظزیفی تزئین شده است. ضلع های هشت گانه در جهت طول به دو بخش و به نحو جالبی تقسیم شده اند. چنان که در وسط، یک رگه آجری برجسته سراسری به وجود آمده و در زیر آن، سه طرح طاق نمای تزئینی شکنجی برجسته اجرا شده است که هر یک در داخل چارچوپ مستطیل شکلی قرار گرفته اند.
اسلاید ۵ :
در داخل این طرح های سه گانه، تزئینات جالبی که با قسمت زیر و بالا فرق دارند، ایجاد شده است. در بالای این حاشیه، قسمتی قرار دارد که بین بخش قوسی شکل طاق نما و رگه افقی آجری برجسته محصور است. این قسمت های هشت گانه، هر یک با طرح های متنوع خود جلوه خاصی به بنا بخشیده اند. تناسبی که بین دو بخش پایین و بالای هر ضلع از نظر طولی در نظر گرفته شده است، حکایت از آشنایی کامل هنرمند سازنده به اصول مربوط به انتخاب ابعاد مناسب دارد. درباره نحوه آجر کاری باید گفت که در این بنا، شیوه ای تازه به کار گرفته شده است که در ساخت بناهای دیگری چون گنبد سرخ مراغه هم به کار گرفته شده و به اوج کمال رسیده است. این شیوه عبارت است: به کار بردن تکه های کوچک آجرهای چهار گوش که منجر به ایجاد فضاهای خوش نقشی در متن آجر کاری ها می شود. ضلعی که در وسط بنا قرار دارد، از نظر تزئینات با سایر ضلع ها و هم چنین ضلع مربوط به در ورودی برج اول، اختلاف دارد.
در اینجا هنرمند برای بلند تر نشان دادن قسمت سردر، از عرض چار چوپ کاسته و بین ستون های مدور و رگه آجر برجسته چهار چوب، فاصله ایجاد کرده و آن را به نحو هنرمندانه ای زینت کرده است. مضمون کتیبه سردر عبارت است از ( عمل ابوالمعالی بن مکرالزنجانی به تاریخ سنه و ثمانین و اربعمائه ) در برج های خرقان مقبره هایی نیز وجود دارد که ضریح آن ها منبت کاری های زیبایی را به نمایش گذشته اند. این مقبره ها متعلق به دو نفر به نام های ( ابوسعید بیجار پس سعد ) و ( ابو منصور ایلتای تی تکین ) است که در سده های بعدی به صورت آرامگاه در آمده اند و مورد احترام مردم قرار گرفته اند. این دو برج را می توان با برج شبلی دماوند و آرامگاه امیر اسماعیل سامانی در بخار مقایسه کرد و شاید بتوان هنر آجر کاری آن را الهام یافته از معماری دوره سامانی و آل بویه دانست. در طول قرن های چهارم و پنجم، بیش تر برج های شمال و ال بویه با نقشه دایره ساخته می شدند. انتخاب نقشه هشت ضلعی در ساخت برج در قزوین که فاصله زیادی با سرزمین های شمال ایران ندارد، نشانه مهارت و ذوق سر شار هنرمندان است چرا که امکان ابداع و ارائه تزئینات متنوع و بدیع در برج های هشت ضلعی بسیار آسان تر است.
اسلاید ۶ :
بنای برج شرقی:
دارای نقشه هشت ضلعی با ستون های مدور در هشت گوشه است که قسمت ازاره آن در سال ۱۳۴۷ ه.ش. تعمیر و مرمت گردیده است. تمامی بنا به ضخامت ۶۰ سانتی متر با آجرهای ساده به ابعاد ۵*۱۹*۱۹ سانتی متر یا ۵*۲۰*۲۰ سانتی متر ساخته شده، سپس روی آن پوششی تزئینی با آجر به ضخامت ۲۱ سانتی متر اجرا شده است. قطر ستون های مدور گوشه های بنا، به جز دو تای آن ها که راه پله مارپیچ منتهی به بام را در بر می گیرند، همگی یکسان است. برای رسیدن به راه پله ها باید از در مستطیل شکل کوتاهی که در داخل اتاق مقبره قرار دارد، گذشت. تعداد پله های هر راه پله ۲۲ عدد است.
با توجه به ویژگی های تاریخی بنای برج، می توان گفت که در میان گنبد های دو پوسته ای که پوسته دوم آن ها مخروطی شکل نیست، این بنا نخستین گنبد دو پوسته قرن پنجم هجری به شمار می رود و از این نظر حایز اهمیت است.
اسلاید ۷ :
نمای خارجی بنای برج به تمامی از آجرهای تزئینی است. وجود همین نمای آجری است که منظر برج را به صورت یکی از زیباترین و چشم گیرترین آثار معماری قرن پنجحم ایران در آورده است. این تزئینات، بر روی ساقه گنبد و ضلع های هشت گانه صورت گرفته است.
قاب سازی های تزئینی داخل طاق نماهای ضلع های هشت گانه هر یک دارای طرح و نقش خاصی هستند که هیچ یک با دیگری یکسان نیست. تنها در سه ضلع بنا، طرزچینی به صورت برجسته ای انجام گرفته است. این شیوه کار، با نقشی که برای اجرا انتخاب گردیده است نیز انطباق دارد. ضلع سردر ورودی برج، تزئین بیش تری در بر دارد. در این محل، تزئینات خاصی که عبارت از کتیبه ای دو خطی است، وجود دارد. مضمون دو خط کتیبه مزبور عبارت است از: ” به تاریخ سنه ستین و اربعمائه ( ۴۶۰ ) عمل محمد بن مکر الزنجانی القبه ”
اسلاید ۸ :
بنای برج غربی:
از نظر طرح و نقشه به بنای قدیمی تر بسیار شباهت دارد. نقشه آن نیز هشت ضلعی است و در گوشه ها، ستون های مدور کار گذاشته شده است. در این اثر، ارتفاع ستون ها کمی بیش تر از اثر قبلی است و تا روی ساقه گنبد ادامه یافته است و چنین می نماید که به یک کلاهک گنبدی شکل ختم می شده اند. در این بنا، معمار به جای دو راه پله مارپیچی، یک راه پله ساخته است.
در بالای ستونی که راه پله مارپیچی درون آن ساخته شده است، پنجره ای مستطیل شکل با قوس جناغی در پوشش خارجی قرار دارد تا نور لازم را در مسیر راه پله تامین سازد. در این برج، معماری ضمن راعایت ابعاد برج قبلی، حدود ۵۵ سانتی متر به ارتفاع آن افزوده تا حالت کشیده تری به بنا ببخشد. گنبد خارجی آن – مانند بنای قبلی – دارای رگه های برجسته آجری است. وضع در وردی برج، موید این است که در دوره های بعد، بنا دچار دستکاری شده و تغییراتی در آن یافته و از تزئینات آن کاسته شده است. از نظر تزئینی، بنای مزبور در مقایسه با برج قدیمی، اختلاف های قابل ملاحظه ای را نشان می دهد که بیش تر مربوط به نماسازی ضلع های و سردر ورودی است. در قسمت ساقه گنبد، از همان شیوه برج قدیمی الهام گرفته شده است چنان که قسمت بالای ساقه را دور تا دور هشت حاشیه پهن با نقش های هندسی و پیچ در پیچ بسیار زیبا فراگرفته است و سپس در زیر آن، یک حاشیه باریک کتیبه قرار دارد. نماسازی تزئینی ضلع های هشت گانه برج به این صورت انجام گرفته است که متصل به ستون های مدور از پایین تا بالا، یک حاشیه کم عرض آجر چینی شده و در واقع برای هر ضلع، یک چارچوپ به وجود آمده است. سپس مماس به آن، ستونچه های تزئینی باریک آجری تا نیمه ارتفاع هر ضلع بالا رفته اند که بر وری طرح قوس مانند تیزه داری را مانند برج اول حمل می کنند.
اسلاید ۹ :
حاشیه این قوس های تزئینی در همه ضلع های، جز دو ضلع، مانند برج اول ساده است. در ضلع های دوم و هشتم، این حاشیه با آجرکاری برجسته ظزیفی تزئین شده است. ضلع های هشت گانه در جهت طول به دو بخش و به نحو جالبی تقسیم شده اند. چنان که در وسط، یک رگه آجری برجسته سراسری به وجود آمده و در زیر آن، سه طرح طاق نمای تزئینی شکنجی برجسته اجرا شده است که هر یک در داخل چارچوپ مستطیل شکلی قرار گرفته اند. در داخل این طرح های سه گانه، تزئینات جالبی که با قسمت زیر و بالا فرق دارند، ایجاد شده است. در بالای این حاشیه، قسمتی قرار دارد که بین بخش قوسی شکل طاق نما و رگه افقی آجری برجسته محصور است. این قسمت های هشت گانه، هر یک با طرح های متنوع خود جلوه خاصی به بنا بخشیده اند. تناسبی که بین دو بخش پایین و بالای هر ضلع از نظر طولی در نظر گرفته شده است، حکایت از آشنایی کامل هنرمند سازنده به اصول مربوط به انتخاب ابعاد مناسب دارد.
درباره نحوه آجر کاری باید گفت که در این بنا، شیوه ای تازه به کار گرفته شده است که در ساخت بناهای دیگری چون گنبد سرخ مراغه هم به کار گرفته شده و به اوج کمال رسیده است. این شیوه عبارت است: به کار بردن تکه های کوچک آجرهای چهار گوش که منجر به ایجاد فضاهای خوش نقشی در متن آجر کاری ها می شود. ضلعی که در وسط بنا قرار دارد، از نظر تزئینات با سایر ضلع ها و هم چنین ضلع مربوط به در ورودی برج اول، اختلاف دارد. در اینجا هنرمند برای بلند تر نشان دادن قسمت سردر، از عرض چار چوپ کاسته و بین ستون های مدور و رگه آجر برجسته چهار چوب، فاصله ایجاد کرده و آن را به نحو هنرمندانه ای زینت کرده است. مضمون کتیبه سردر عبارت است از ” ( عمل ابوالمعالی بن مکرالزنجانی به تاریخ سنه و ثمانین و اربعمائه )
اسلاید ۱۰ :
در برج های خرقان مقبره هایی نیز وجود دارد که ضریح آن ها منبت کاری های زیبایی را به نمایش گذشته اند. این مقبره ها متعلق به دو نفر به نام های ( ابوسعید بیجار پس سعد ) و ( ابو منصور ایلتای تی تکین ) است که در سده های بعدی به صورت آرامگاه در آمده اند و مورد احترام مردم قرار گرفته اند.
این دو برج را می توان با برج شبلی دماوند و آرامگاه امیر اسماعیل سامانی در بخار مقایسه کرد و شاید بتوان هنر آجر کاری آن را الهام یافته از معماری دوره سامانی و آل بویه دانست. در طول قرن های چهارم و پنجم، بیش تر برج های شمال و ال بویه با نقشه دایره ساخته می شدند. انتخاب نقشه هشت ضلعی در ساخت برج در قزوین که فاصله زیادی با سرزمین های شمال ایران ندارد، نشانه مهارت و ذوق سر شار هنرمندان است چرا که امکان ابداع و ارائه تزئینات متنوع و بدیع در برج های هشت ضلعی بسیار آسان تر است. در بنای مزبور، حدود سی نقش مختلف به کار برده شده است. این امر، حکایت از وجود یک سنت کهن مربوط به طرح نگاره های مختلف دارد که ابتدا در دوره ساسانی بر روی گچ انجام می شده و سپس در کارهای آجری به کار رفته است. ترکیب و تنظیم طرح های مختلف در این دو بنا، همانند هنری که در طرح ریزی متناسب هیات کلی بنا به کار رفته است، قابل ستایش است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 