پاورپوینت کامل باغ ایرانی و بررسی علمی ساختار، کارکرد و جایگاه آن در معماری و فرهنگ سنتی
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل باغ ایرانی و بررسی علمی ساختار، کارکرد و جایگاه آن در معماری و فرهنگ سنتی دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت کامل باغ ایرانی و بررسی علمی ساختار، کارکرد و جایگاه آن در معماری و فرهنگ سنتی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلودپاورپوینت کامل باغ ایرانی و بررسی علمی ساختار، کارکرد و جایگاه آن در معماری و فرهنگ سنتی
توجه فرمایید.
۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلودپاورپوینت کامل باغ ایرانی و بررسی علمی ساختار، کارکرد و جایگاه آن در معماری و فرهنگ سنتی
قرار داده شده است
۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن پاورپوینت کامل باغ ایرانی و بررسی علمی ساختار، کارکرد و جایگاه آن در معماری و فرهنگ سنتی :
اسلاید ۱ :
مقدمه:
باغ ایرانی نتیجه تلاش انسانی در ایجاد محیطی مساعد با عناصر طبیعی در گستره طبیعت
است.
عناصر طبیعی بر اساس داده ها و شاخص های بی شمار ذاتی و پنهان خود به وجود می
آید.
مشارکت عناصر در ترکیب و ایجاد محیط مساعد، هر چند مشروط عوامل مشخص به خود می
باشد، در کل اتفاقی است؛ یعنی، رویدادی است بدون قصد انسانی که بدون نظم معینی رخ
کرده است.
تکرار اتفاق ها طبیعت را شکل می دهد، اما انسان، در شکل دادن به محیط
مساعد جای اتفاق را به “خواست” تبدیل می کند. “خواست” پدیده ای است تاریخی، بنابر
این، متغیر و هدفمند است. “خواست” به مثابه اداره آگاه با هدف دگرگون کردن محیط
نامساعد در ایجاد باغ متکی به قدرت و تصمیم، مهارت، دانش و پاکی روان سازندگان اش،
به طور هدفمند، تابع وضعیت طبیعی، عمل می کند.
باغ ایرانی به مثابه باز تولید طبیعت نیست، لکن عوامل قاطع واقعیت های ناپیدای طبیعت را
به کار می گیرد. و نظم لازم را در طبیعت بدون نظم به وجود می آورد.
اسلاید ۲ :
تاریخچه باغ ایرانی:
روایت است:
ـ کوروش اولین کسی بود که:
درختکاری ردیفی نظم (بسان نظم نظامی) را دستور داد.
به دست خود، زیباترین درخت را مدالهای جواهرنشان بخشید.
جایزه کشاورزی داد.
جشن درختکاری معمول داشت.
کشاورزی و باغسازی در کیش و آئین ایران قدیم با قرب و منزلتی روشن و مؤکد توصیه شده است. نقش درختان بر دیوارههای پلکانهای تخت جمشید حاکی از اهمیت باغ در چشم و دل ایرانی است. ایرانیان گل را درمرگ و زندگی محترم میداشتند . گلدن کشف شده از گوری در شهر سوخته سیستان شاهد این معنا است.
ـ باغهای ایرانی در شمار قدیمیترین و بهترین باغهای جهان است.
ـ در «تورات» از باغهای ایرانی، سخن بسیار رفته است.
ـ بقایای میانسراها در معماریهای شیوههای پارسی و پارتی خبر از باغ میدهند.
ـ از باغ پاسارگاد چیزی نمانده؛ از دوره ساسانی هم. آثار باغبندی کاخ سروستان هم از بین رفته.
ـ در عکس هوائی بیستون، ته رنگ «چهارباغ» مشاهده میشود.
اسلاید ۳ :
تاریخچه باغ ایرانی:
ـ در قسمتهائی از تخت جمشید آثار طریقه آبیاری هنوز باقی است؛ و پارادیسی که مدتها انباشته از خاک است.
باغهای خشایارشا شهره بودند. او معمار، شهرپرداز، و باغساز چیرهدستی بود. هم او در کتیبهاش خبر میدهد که: «سازندگیها و آبادانیهای زمان پدرم را هم من کردهام. و این فرنر ها را هم من کردهام » فرنرها تا هجوم اسکندر باقی بودند. همچنانکه باغهای معلق بابل، که بختالنصر برای همسر ایرانیش ساخته بود.
اسلاید ۴ :
واژه یابی پردیس و باغ :
علامه علی اکبر دهخدا درباره معنی واژه پردیس می نویسد : «پردیس لغتی است مأخوذ از زبان مادی ( پارادئزا) به معنی باغ و بستان و از همین لغت است پالیزفارسی و فردوس عربی. این واژه که در اوستا دو بار به کار برده شده از دو جزء ترکیب یافته، یکی PAIRI به معنی پیرامون و دیگری DAEZA به معنی انباشتن و دیوار کشیدن بوده است که بر روی هم به معنای ردختکاری و گلکاری پیرامون ساختمان می باشد .»
واژه پردیس در یونانی به PARADEISOS و در انگلیسی به PARADAISE تبدیل شد.
مرحوم پیرنیا بر این نظر است که ایرانیان قدیم باغچه هایی را که در اطراف بنا می ساختند په اره دئسه می نامیدند که به معنای پیرامون دژ بوده است.
نام دیگر این فضای سرسبز باغ است. باغ هم واژه ای فارسی است که در پهلوی سغدی نیز به همین شکل BAGH به کار برده می شود.
اسلاید ۵ :
فرهنگ در باغ ایرانی
باغ ایرانی آنگونه که از ایده و تعریف آن بر میآید، گذشته از فضایی عملکردی که مردمان در آن دمی بیاسایند و تفرج کنند، خود مفهومی نقش بسته بر سرزمین و برعملکردی آمده از فرهنگ و شکل گرفته در آداب و رسوم مردمان است .
اگر معماری ایرانی عصاره و تبلور اندیشه ایرانی در مواجهه با فضای زیست انسانی است و اگر شهرهای تاریخی ما همواره رنگ خاک و طعم آب جاری در سرزمینمان را با خود دارند، دور از ذهن نیست اگر تصور کنیم که باغهایمان نیز گذشته از اندیشه های شکلگیریشان، دورنمایی از آرمانهای انسان ایرانیاند؛ چه به آنگاه که با حفظ تقدیس، آب را چنان در باغ میگرداندند تا باغشان نیز نماد فکر و اندیشه و عناصر هستی بخششان گردد و چه به زمانی که بیش از همیشه باغ را تمثیلی از بهشت برین می دانستند و تمنای جاودانگی را در باغ تجربه میکردند.
اسلاید ۶ :
فرهنگ در باغ ایرانی
این صنع برآمده از فرهنگ، چون هر پدیده دیگری که در چهارچوبهای فرهنگی شکل میگیرد، جلوه های خود را در وجوه گوناگون فرهنگ و هنر سرزمینش بر جای میگذارد. این تأثیرات در حوزه فرهنگی، بیش از هر چیز در ادبیات و شعر پارسی، معماری و هنرهای ایرانی بچشم می خورد. از اینروست که باغ در شعر فارسی از دیر باز، اهمیت و جایگاه خاص خود را داشته است، چه در اشعار فردوسی، منوچهری و نظامی که بیشتر اشعاری توصیفی و تصویری هستند و بالطبع اطلاعات روشنتر را در ارتباط با شکل و نوع باغ بدست میدهند و چه در اشعار متاخرتر همچون اشعار حافظ و سعدی که کاربرد استعاری از باغ بیشتر به چشم می خورد، که این موضوع البته خود گستره توجه به باغ را نیز مینمایاند.
اگر بخواهیم جلوههای باغ را در دیگر وجوه فرهنگ و هنر ایرانی نظاره کنیم و اگر تأثیر عمیق باغ را در مهمترین هنرها همچون مینیاتور دنبال نماییم که چگونه باغ در فضا سازی این نقاشیها تاثیر عمیق خود را برجای گذاشته و چگونه نقاشان ایرانی فضای آرمانیشان را از باغ انتزاع کرده اند، باید به این نکته توجه کنیم که باغ نه صرفاً به اعتبار یک فضای معمارانه که به اعتبار پشتوانه پرمعنا و مفهوم خود تاثیر گذار بوده.
اسلاید ۷ :
هندسه در باغ ایرانی
باغ های ایرانی ترکیب و شکلشان را در تعریف هندسی و ساختاری خود یافته اند. هندسه همانطور که درشکلگیری معماری ایرانی نقش اساسی دارد ، شالوده شکل گیری باغ نیز به شمار می آید، تا آنجا که مهمترین ویژگی و شاخصه باغ ایرانی فضای به غایت هندسی ، منظم و از پیش طراحی شده آنهاست.این شالوده هندسی در انتزاع مفاهیم ،مبانی و عناصر شکل دهنده باغ و نحوه ترکیب این عناصر و اجزاء که در نهایت به ارائه شکل کلی آن می انجامد،نقش دارد.
طرح باغ ایرانی بر اساس توجه و کاربرد خاص مربع در ترکیب کلی و اجزاء آن استوار است و این خصیصه شخصیت متمایز باغ ایرانی را تشکیل می دهد که از دیرباز مورد توجه دیگران بوده است.
این که از چه زمان مربع یا مستطیل در طرح باغ مورد استفاده قرار گرفته ،محتاج تحقیقات فراوان است اما دلایل بسیاری برای کاربرد آن در باغ ایرانی میتوان ذکر کرد:
اسلاید ۸ :
هندسه در باغ ایرانی
۱تصورات سمبلیک به عنوان اساس تصورات هندسی:
در نقوش کاشی های بدست آمده که تا قرن ۲۳ ق.م هم می رسد ، دنیا را نشان می دهد که به ۴ قسمت تقسیم شده است و گاه آبگیری هم در وسط آن مشاهده می گردد.اما دلالت بر باغ با طرح هندسی نمی کند بلکه تصور انسان آن روز را در زمین نشان می دهد.
اعتقاد به طبایع چهارگانه،عناصر اربعه،و; در تأکید معانی تمثیلی نقش داشته اند اما عامل اصلی نیستند.
اسلاید ۹ :
هندسه در باغ ایرانی
۲دلایل کاربردی
از زمانی که انسان شروع به کشاورزی نمود،بر اثر تجربه به این قاعده هندسی دست یافت که سهل ترین راه شخم زدن زمین،حرکت آن در جهت مستقیم و موازی هم می باشد.بدین ترتیب قطعات زمین به شکل مربع و مستطیل در آمد.
همین قاعده هندسی،زمانی که قصد آبیاری مزارع را داشت نیز به عنوان سهل ترین راه برای آبرسانی ، با طی کردن مسافت کمتر وجلوگیری از هدر رفتن آب،مورد توجه قرار گرفت.
شیوه جمع شدن آب در طبیعت و تشکیل نظام شاخه ای منشأ الهام انسان قرار گرفت.
هماهنگی شکل هندسی برون با درون(کوشک یا کاخ)،یکی از دلایل دیگر هندسه خاص باغ ایرانی است.
اسلاید ۱۰ :
هندسه در باغ ایرانی
- دلیل روانشناسانه
-
هر موجود زنده محتاج به حرکت می باشد و با شروع حرکت جهت یابی برای او معنا پیدا می کند.عوامل بسیاری در تشکیل تصویر ذهنی و تعیین قواعد جهت یابی او مؤثر است:آناتومی بدن ،محل قرارگیری اعضای اصلی ادراکی ،نوع ابزارهای حرکتی، وضعیت قرارگیری بدن،این عوامل قواعد جهت یابی خاصی را در موجود پدید می آورد که جهت یابی در انسان(بالا،پایین،راست،چپ،جلو و عقب) نیز بر این اساس استوار است.به طور کلی از نظر روانشناختی لازمه میدان ادراکی یا فضا از نظر انسان وجود قواعد جهت یابی و شکلگیری محیط بر اساس آن قواعد است و نبودن قواعد مساوی با سردرگمی،احساس ترس و عدم آرامش و شرایط روانی سکونت و امنیت می باشد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 