پاورپوینت کامل معماری شیوه رازی و تحلیل علمی اصول طراحی، ساختار و تأثیر فرهنگی آن
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معماری شیوه رازی و تحلیل علمی اصول طراحی، ساختار و تأثیر فرهنگی آن دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت کامل معماری شیوه رازی و تحلیل علمی اصول طراحی، ساختار و تأثیر فرهنگی آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلودپاورپوینت کامل معماری شیوه رازی و تحلیل علمی اصول طراحی، ساختار و تأثیر فرهنگی آن
توجه فرمایید.
۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلودپاورپوینت کامل معماری شیوه رازی و تحلیل علمی اصول طراحی، ساختار و تأثیر فرهنگی آن
قرار داده شده است
۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن پاورپوینت کامل معماری شیوه رازی و تحلیل علمی اصول طراحی، ساختار و تأثیر فرهنگی آن :
اسلاید ۱ :
مقدمه
چهارمین شیوه معماری ایران که همه ویژگیهای خوب شیوههای پیشین را به بهترین گونه دارا میباشد، سبک رازی است که از زمان آل زیاد شروع شد. در زمان سلجوقیان به اوج رسید و تا روزگار مغول ادامه یافت. آغاز کار این شیوه هرچند از شمال ایران بود، اما در شهر ری پا گرفت و بهترین ساختمانها در آن شهر ساخته شد. اگرچه در پی غارت شهر به دست محمود غزنوی از میان رفتهاند. البته توضیح این نکته ضروری است که در اواخر شیوه خراسانی بناهایی داریم که بیشتر به سبک رازی میخورد. بنای مقبرهی امیر اسماعیل سامانی، مزار ارسلان جاذب و منار ایاز با وجود اشتراک زمانی با شیوه خراسانی از بناهای اولیه شیوه رازی میباشند.
اسلاید ۲ :
مقبره امیر اسماعیل سامانی
ساختمان این بنا در بخارا است که در زمان شیوه خراسانی ساخته شده، ولی همه ویژگیهای شیوه رازی را دارا میباشد. همچنین در آن بکارگیری درخشان آجرنمایان است که به عنوان عنصر اصلی ساخت بنا توان چشمگیر نقش اندازههای سطوح تزئینی را به نمایش میگذارد. ردیف عمود و افق باریکههای آجر تونشستگی و بیرون آمدگی آجرچینی ها بافت زیبای سایه روشن را ایجاد میکند که یادآور بافتهای درهمرفتهی حصیر و سبدبافی است. در شیوه رازی آجر به عنوان مصالح تزئینی خالق انواع بیشمار نقشهای شکسته و راست خط در سطوح گوناگون بناست. چهارگوشه بیرون نما چهار پیلک دارد و در آن برخلاف شیوه خراسانی، وسواس کوتاه گرفتن ساختمان چندان جدی گرفته نشده است و بلندای آن کم نیست. در گذشته این گنبد دو پوش بود ه که در حال حاضر پوسته زیرین آن باقی مانده است.
اسلاید ۳ :
آرامگاه ارسلان جاذب
ارسلان جاذب، سپهسالار خراسان در زمان محمود غزنوی بوده است. آرامگاه وی گنبدخانهای دو اشکوبه است در کمرپوش گنبد روزنهایی ساخته شده است. گنبد دو پوسته بوده که تنها پوسته زیرین برجای مانده است و این امر از بخش ویران شده آن پیداست. در چپیرسازی آن پس از گوشهسازی، هشت پهلو را ژغر یا ژغز به دایره تبدیل کردهاند. اینگونه پیشرفتهای از [چپرسازی] است و نشان میدهد که این فن در گامهای نخست خود نبوده است. آجرکاری زیر گنبد به گونه زیبایی خفته راسته کار شده است، در نماسازی آجری آن نیز به گونه کله راسته، گل انداز زیبایی پدید آورده شده است.
اسلاید ۴ :
شیوه رازی در زمان سلجوقیان دچار دگرگونیها و پیشرفتهای مهمی در مساجد شده که بیشتر بر ترکیب گنبد و ردیف ستونها و ایجاد ایوانی بزرگ در چهار وجه یک حیات تاکید داشت. ایوان اول در قسمت ورودی و ایوان دوم و سوم در مرکز دو طرف واقع میشدند، در حالی که ایران چهارم که نسبتاً ساده بود، در مقابل ورودی که ناگزیر به اتاق گنبد باز میشد، قرار میگرفت. این اتاق در محراب قرار داشت. از نمونههای مساجد در این دوره که به شیوه رازی ساخته شدهاند، مسجد جامع اردستان، قزوین و اصفهان است.
اسلاید ۵ :
مسجد جامع اردستان
بخشهایی از این مسجد در شبوه خراسانی ساخته شد و در شیوه رازی به یک ایوانه تبدیل شد. این بنا آجرکاری دقیقی دارد. بلندای شبستان آن بسیار زیاد است و با طاقهای گوناگون آزاد پوشاندهاند. گنبد آن دو پوسته پیوسته است که به دو روش متفاوت ساخته شدهاند. ستونهای شبستان از نخست چهارگوش بوده، سپس هشت گوش شده و پاکار طاقها روی پیشآمدگی ستون کار گذاشتهاند. دارای چهار ایوان است که تاریخ چهار ایوان به این صورت است:
اسلاید ۶ :
ایوان جنوبی، شمالی، شرقی و غربی که قسمت جنوبی آن در زمان سلجوقیان بیشتر از سایر قسمتها دچار دگرگونی کامل شده در این دوره تنها یک ایوان بزرگ در جبهه جنوبی داشته و بقیه شبستانها و نماهای جبههها با کمی دخل و تصرف در این دوره شکل اصلی خود را که شبستانهای ستوندار بوده حفظ نموده و بیش از یک قرن و نیم طول کشیده تا ساختمان چهار ایوان مسجد به اتمام برسد و مسجد به صورت یک مسجد چهارایوانی تجلی یابد. به این ترتیب معماری اسلامی ـ ایرانی در قالب مساجد، کاخها و مدارس علوم قرآنی گسترش یافت. مساجد اولیه ایرانی تنها یک ایوان داشتند که تقریباً تنها ویژگی نمونه ایرانی بودند، ولی کاخها و بعدها مدارس دینی، صحنی چهارگوش در مرکز، همراه با یک ایوان در هر یک از چهاروجه داخلی داشتند. این طرح پلیپایی که ریشه های معماری اسلامی ایران را در خود دارد، نخستین بار در سده پنجم در زمان حکومت ملکشاه از پادشاهان سلجوقی ظاهر شد.
اسلاید ۷ :
مسجد جامع قزوین
بخشهایی از مسجد جامع قزوین مانند گنبد آن در شیوه رازی به دستور خمرتاش ساخته شد. در شیوههای پس از آن هم به ساختمان افزوده شد. ایوان جلوی گنبد خانه در زمان صفویان ساخته شد. گنبد آن یک پوسته است. شنگه روی تیره آن برای ساخت پوسته رویی بوده که بعدها روی همان آهیانه کاشیکاری میشود. گوشهسازی از نوع سکنج است و شاپرکهای زیر گنبد دارای گرهسازی است. دیوارهای زیر گنبد با نگارههای برگ کنگری که از نگارههای ساسانیان است، آذین شده است. با وجود زلزلهخیز بودن قزوین، ساختمان مسجد استوار بر جای مانده است که ایتن نشان دهنده دقت در نیارس آن است.
اسلاید ۸ :
مسجد جامع اصفهان
در شیوه خراسانی بنیاد نهاده و بعدها در شیوه رازی طرح شبستان ستوندار به چهار ایوانی تبدیل شد. گنبد خانه جنوبی توسط خواجه نظامالملک ساخته شد و سپس صفهخانه به آن افزوده شد. دهانه گنبد ۱۵ متر است در بالای شبستان شمالی مسجد گنبد تاج الملک یا خاکی در همچشمی با گنبد نظامالملک ساخته شد. این مسجد در شمار شاهکارهای معماری جهان است و مجموعه کاملی از بیان تاریخ و هنر و کاربرد مصالح و تکنیکهای مختلف معماری است. این مسجد دارای ۹ محراب است که معروفترین و مهمترین آن محراب اولجاتیو در شبستان اولجاتیو میباشد که محرابی است گچبری شده و از شاهکارهای هنری ایران محسوب میشود. مسجد جامع دارای ۴۴ کتیبه تاریخدار و بدون تاریخ است که در جاها و مکانهای مختلف نظیر سردرب ایوانها، محرابها و زیرگنبد با انواع خطوط کوفیط و ثلث دیده میشود و اغلب نام بانیان و هنرمندانی را که نزدیک به ۱۳ قرن در این مسجد هنرنمایی کردهاند، را در خود دارند.
اسلاید ۹ :
یکی دیگر از تمهیداتی که در دوره سلجوقی ابداع شد، سکنج بود که اتاقهای چهارگوش را به هشتگوش تبدیل میکرد. بنابراین، گنبد میتوانست روی آن استوار شود. این ابتکار، مشکل معماران و سازندگان و که سدهها با آن دست به گریبان بود، حل کرد و آن را از یک راهکار سازهای به یک مشخصه طراحی تبدیل کرد. در این میان آمیزه ذوق و مهارت عالیترین نمونههای تکنیک آجرکاری را آفرید. پایههای بلند هشت ضلعی یا مربع، ستونهای گرد را با مجموعهای از تزئینات هنرمندانه هندسی آجری، سفالی و گچی نگهداری میکرد. طرحهای تزئینی نیز به گونهای ابداع شدند که از نور خورشید سایههایی ایجاد کنند و با بازی با امواج سه بعدی، نور را به سطح منارهها بیشتر جلوه دهند.
اسلاید ۱۰ :
این تکنیکهای ماهرانه کاربرد آجرها در همه آثار بزرگ تاریخی نظیر مجموعه بزرگ کاروانسراها به خدمت گرفته میشد. یکی از نمونهها کاروانسراهای این دوره که شهرت بسیار دارد «کاروانسرای شرف» که به نام «رباط شرف» مشهور است، میباشد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 