پاورپوینت کامل هنر ایران باستان و بررسی علمی سبکها، نمادها و نقش آن در تمدنهای اولیه
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل هنر ایران باستان و بررسی علمی سبکها، نمادها و نقش آن در تمدنهای اولیه دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت کامل هنر ایران باستان و بررسی علمی سبکها، نمادها و نقش آن در تمدنهای اولیه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلودپاورپوینت کامل هنر ایران باستان و بررسی علمی سبکها، نمادها و نقش آن در تمدنهای اولیه
توجه فرمایید.
۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلودپاورپوینت کامل هنر ایران باستان و بررسی علمی سبکها، نمادها و نقش آن در تمدنهای اولیه
قرار داده شده است
۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
۴-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن پاورپوینت کامل هنر ایران باستان و بررسی علمی سبکها، نمادها و نقش آن در تمدنهای اولیه :
هنر ایران باستان
تمدن و هنر ایران باستان
ایران مهد هنر و فرهنگ در جهان بوده و هست، هنر پیش از اسلام بخش عمده ای از هنر ایران را در بر دارد. منظور از هنر ایران باستان به طور کلی آن دوره از هنر ایران است که از ادوار پیش از تاریخ ،آغاز شده و تا قرن هفتم میلادی ادامه یافته است. ما سعی داریم در بخش هنر، به ترتیب به بررسی این دوره از تاریخ ایران بپردازیم و در بررسی آن به دلایل مختلف با مشکلاتی از قبیل کمبود اسناد، در دسترس نبودن آثاری که بدست آمده و نیز عدم توجه به کاوش و تحقیق روبرو هستیم. و تمام این کوتاهی ها از گذشته به ما رسیده است. هنر به مفهوم خاص آن، یعنی رشته هایی که در هنر های تجسمی مطرح هستند نظیرمجسمه سازی ، سفالگری ، کاشیکاری ، نقاشی ، فلزکاری و غیره بررسی شده اند.
هنر ایران باستان مورد توجه بسیاری از محققین جهان بوده و هست. این توجه بنا بر دلایل فراوانی بوجود آمده است. از دلایل بارز این توجه پیدایش یکی از تمدنهای کهن جهان در این منطقه بوده است. یعنی ایران امروزی بخشی از منطقه ای وسیع بوده که مهد یکی از تمدنهای کهن جهان است. این مهد در غرب تا کنارهای دریای مدیترانه و در شرق تا هند امروز، در شمال تا کناره های جنوبی دریای خزر و در جنوب تا سواحل شمالی خلیج فارس وسعت داشته است و در همین منطقه اولین دولتهای جهان در حدود پنج هزار سال قبل دربین النهرین (بین دو رود دجله و فرات) بوجود می آیند که به ترتیب دولتهای سومر، اکد ، بابل و آشور هستند و دلیل دیگر وجود اقوامی در خود فلات ایران بوده که حدودأ از ۱۷ هزار سال پیش در ایران زندگی می کرده اند. قدمت اولین حکومتی که در فلات ایران بوجود آمده است به ۳۰۰۰ سال پیش باز می گردد که به نام دولت ایلامیان است. اما تقریبأ همزمان با ایجاد همین دولت اقوام بیابانگرد آریایی که از دو سوی دریای خزر بسوی فلات ایران مهاجرت کرده بودند در ایران ساکن می شوند. مهاجرت این اقوام تقریبأ ۴ تا ۵ هزار سال پیش آغاز می گردد که رفته رفته با آموختن رسم شهرنشینی از اولین ساکنان فلات ایران ، در ایران ماندگارمی شوند وهمین اقوام در حدود ۲۵۰۰ سال پیش با ایجاد دولت ماد و سپس هخامنشی ، تمدنهای ایلام وبین النهرین را از میان می برند .
دولت هخامنشی با حمله یونانیان به سرداری اسکندر از بین می رود و پس از آن دولت سلوکی و سپس اشکانی بوجود می آید و بالاخره دولت ساسانی روی کار می آید که با فتح ایران بوسیله اعراب مسلمان از بین میرود. از دلایل دیگر توجه محققین به هنر ایران باستان ، قدرتمند شدن دولتهای ایرانی است که با استفاده از اقتدار خود،هنرمندان کشور های مختلف را به خدمت می گیرند و امکانات بیشتری در اختیار آنها قرار می دهند . بنابراین رشته های هنری در ایران رشد قابل توجهی می کند. چنانکه هنر و تمدن دولتهای مختلف جهان را تحت تأثیر قرارمی دهد. ودرجهان بعنوان یک مکتب هنری مورد تقلید قرارمی گیرد، و درهنر عصر اسلامی ایران هم مؤثر می افتد
هنر بینالنهریناولین قومی که در بدو پیدایش تمدنها در بخش سفلی بینالنهرین میزیست «عبیدیان» نام داشت. آنان در هزاره چهارن ق.م. در این منطقه برای خود خانه و معبد و شهر ساخته بودند. در این زمان شهر « اوروک» که در تورات از آن به عنوان زادگاه حضرت ابراهیم یاد شده است (اراک) دارای زیارتگاهها و معابد بسیاری بود که برخی کوچک برای پرستش خدایان کوچک و پارهای بزرگتر برای ستایش خدایان پر اهمیت ساخته شده بودند. شهرهای دیگر نیز در بدو پیدایش تمدن بینالنهرین صاحب قدرت و جمعیتی چند هزار نفره بودند که به نامهای « نیپور»، «لاگاش»< و « اریدو».
حدود چهار هزار سال ق.م. قومی به نام سومر از ایران به قسمت جنوبی بینالنهرین کوچ کرد و با عبیدیان آمیخت.
سومریها مردمی کشاورز بودند که طرز مهار کردن سیل را آموختند و شهرهایی با دیوارهای حصین ساختند.
سومریها به همراه خود خط میخی را آوردند که در آن زمان اختراع بیمانندی بود و بر لوحهایی از گل رس منقوش میشد. تا آنجا که تاریخ میداند اولین قومی بودند که به یک نظام پیشرفته خطنویسی و حساب دست یافتند.
در دانش امروز، آغاز خط نویسی مبنای انتقال دوران قبل از تاریخ به دوران تاریخ است.
سومریان قادر بودند طول، سطح و حجم را اندازهگیری کنند. آنان دارای واحد شمارش بوده و نظام شمارش یکی بر پایه « ده دهی» و دیگری بر اساس عدد شصت بنا کرده بودند. (عدد شصت به آسانی بر رقمهای دو، سه، چهار، پنج، شش، ده، دوازده، پانزده، بیست، سی بخشپذیر است.
شهرسازی بینالنهرین
دین پس از غلبه بر زندگی و معنی بخشیدن به آن، شکل جامعه و طرز بیان یا نمایش آن در معماری و هنر را تعیین کرد. اصول اولیه شهرسازی نیز در این عصر پایهگذاری شد. بدین ترتیب که عملکردهای خدماتی و عمومی مرکز ثقل را تشکیل داد و در اطراف آن سکونت، کار، کشاورزی، گلهداری جای گرفتند.
نقش معبد در مقام مرکز رهبری بر سکویی بلند موجب احداث انبارهای آذوقه، کارگاهها، مدارس و جایگاه کاتبان و کاهنان در جوار آن بود که همه با هم مذهبی و رهبری شهر را تشکیل میدادند و به دور آن خانههای مسکونی بنا میشد.
شهر سارگون (خرُسآباد)
این شهر توسط سارگون دوم در محدوده سالهای ۷۲۲ ق. م. تا ۷۵۰ ق.م. ساخته شده است. پلان شهر چهارگوش بوده و با یک حصار دفاعی محصور میباشد. دو دروازه بابرجهای کنگرهدار در هر ضلع آن به چشم می خورد. کاخ سارگون مهمترین بنای شهر بود که سه قسمت عمده داشت که هر کدام حیاط بزرگی را در میان میگرفت. در سمت چپ ورودی سه معبد کوچک و سه معبد بزرگ و در سمت راست بخشهای خدماتی و ادارات رسمی و مقابل آن بخشهای مسکونی قرار داشتند. دیوارها از بیرون ۵/۵ متر ارتفاع داشتد و ضخامت آنها به ۱/۶ متر میرسید. دیوارها در قسمت بالا کنگرهدار و در قسمت پایین به ازارههای سنگی منتهی میشوند. صفحات مربع مستطیل عمودی که در دیوار سفیدکاری شدهاند تزئینات دیوار معابد را تشکیل میدهند.
در کاخ سارگون کانالهایی با دیوارها و سقف آجری احداث شدهاند که آب باران را به بیرون هدایت میکنند و به آبراهههای بزرگی ملحق میشوند که به وسیله طاق آجری با طاقهای جناغی پوشیده شده اند.
تنها در دیوارهای معابد از راههای سنگ تا قسمت بالای دیوار ادامه دارند، غیر از سه معبد اصلی در بقیه بناها نماها با آجرهای رنگارنگ تزئین شده و از نقشهای مقدس استفاده شده است.
معماری آشوری
شاخصه معماری آشوری،آجرکاریهای رنگارنگ میباشد و استفاده از مجسمههای کندهکاری شده و چسبیده به دیوار با پایه ستونهای بلند و جرزهای مرتفع میباشد (به ویژه در دوران حکومت آشوریانی پال دوم سال ۸۵۶ – ۸۸۳ ق.م.) ساختن کاخهایی به صورت متعدد نشانگر تأکید بر تمرکز است. در زمان آشوری شهر مرکز سیاسی و مذهبی بود.
شهر نیمرود (کالاح) به وسیله آشوربانی پال دوم ساخته میشود ( ۸۶۹-۸۸۳ ق. م ) قلعه مستحکمی در ضلع جنوب غربی شهر به چشم میخورد. (۳۳۰*۵۵۰ متر).
هنر بابلی
سفالگری پیش از آغاز هزاره سوم ق.م در بابل شکوفا شد (البته بهترین نمونههای سفالینهها را مردم اطراف بینالنهرین به ویژه در شوش که تمدن سادهتری داشت، میساختند). اسلوب معماری و بناسازی هم تابع مواد در دسترس و نیز چوبی بود که از لبنان وارد میشد. سومریان و جانشینان آنها در ساختن معابد، ارگها و سایر بناها، کشت خام و پخته و ملاتی از قیر به کار میبردند. زیگورات مهمترین ساختمان در دره بین النهرین بود.
در دوران باستان، سرزمین بینالنهرین را بابل میخواندند، که از نام بزرگترین شهر این منطقه برگرفته شده بود. بنابراین جلوههای مختلف هنر این سرزمین از هزاره چهارم قبل از میلاد تا مرحله تکوین هنر آشوری، تحت این عنوان بررسی میشود.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 