فایل ورد کامل مقاله مقایسه بودجه نانوتکنولوژی در اروپا و آمریکا و بررسی علمی سیاست‌های پژوهشی و نوآوری


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله مقایسه بودجه نانوتکنولوژی در اروپا و آمریکا و بررسی علمی سیاست‌های پژوهشی و نوآوری دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله مقایسه بودجه نانوتکنولوژی در اروپا و آمریکا و بررسی علمی سیاست‌های پژوهشی و نوآوری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله مقایسه بودجه نانوتکنولوژی در اروپا و آمریکا و بررسی علمی سیاست‌های پژوهشی و نوآوری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله مقایسه بودجه نانوتکنولوژی در اروپا و آمریکا و بررسی علمی سیاست‌های پژوهشی و نوآوری :

خلاصــه
اگر چه مقایسه اولیه سرمایه‌گذاری‌ در زمینه نانوتکنولوژی حاکی از آن است که ایالات متحده به مراتب بیشتر از اتحادیه اروپا در این زمینه بسیار مهم، سرمایه‌گذاری می‌نماید؛ نگاهی دقیق‌تر به آمار و ارقامی که در قالب سه سناریو بیان گردیده است نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در زمینه نانوتکنولوژی نه تنها با سرمایه‌گذاری ایالات متحده قابل مقایسه است، بلکه به احتمال زیاد در سال ۲۰۰۳ دو برابر یا فراتر از سرمایه‌گذاری آمریکا خواهد شد.

همچنین به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری‌های “پنهان” اروپا قابل مشاهده نمی‌باشد، انتظار سود بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری این اتحادیه می‌رود. هزینه‌های “پنهان” ششمین برنامه تحقیقاتی اتحادیه اروپا “FP6” به صورت “اولویت موضوعی” مصرف می‌گردد. این شیوه متعادل می‌تواند نتیجه و سود بیشتری در بر داشته باشد. بنابر تحلیل‌ها، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده فقط توسط اتحادیه اروپا در زمینه نانوتکنولوژی بین ۴ الی ۲۰ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی در اروپا می‌باشد که این مقدار فراتر از بودجه پیشنهادی سال ۲۰۰۳ ایالات متحده در زمینه نانوتکنولوژی خواهد بود. علاوه بر این، هزینه‌های صرف شده در اروپا شامل هزینه‌های زیرساختها و نیروی انسانی نمی‌باشد! در حالی که در آمریکا چنین نیست؛ زیرا در اروپا این هزینه‌ها توسط دولت‌ها و به صورت جداگانه تأمین می‌گردد. بنابراین هزینه‌های اعلام شده بخش اندکی از هزینه‌های واقعی

می‌باشد. با این حساب اگر سرمایه‌گذاری تمام ملل اتحادیه اروپا به عنوان سرمایه‌گذاری‌های کلی اروپا در نانوتکنولوژی در سال ۲۰۰۳ منظور گردد، ممکن است حتی بیش از دو برابر سرمایه‌گذاری در ایالات متحده باشد. هر چند این تحلیل‌ها بیانگر تشخیص درست اروپا از پتانسیل‌های اقتصادی طولانی مدت در زمینه نانوتکنولوژی می‌باشد ولی کماکان زمینه‌هایی وجود دارد که به‌منظور افزایش توانایی‌های اروپا در هدایت تحقیقات در سطح جهان و تحقق اهداف اقتصادی آن، توجه زیادی را می‌طلبد.
پیشنهادها
به‌منظور مطرح نمودن اروپا در رقابت‌های جهانی، باید به زمینه‌هایی که در برنامه FP6 کمتر اشاره شده است، توجه گردد. این کار هم باید در سطح ملی و هم در سطح اروپا، هم از طریق

ساختارهای اروپایی موجود و هم از طریق سازمان‌هایی نظیر انجمن کسب و کار نانو در اروپا (ENA)، انجام پذیرد.
تحقیق و توسعه پایه و علوم بنیادی: بنا به دلایل سیاسی و اقتصادی، اتحادیه اروپا قادر به هماهنگی تحقیقات تمام کشورهایش نمی‌باشد. بنابراین ضروری است که تمام کشورهای اروپایی تلاش‌ خود را در زمینه سرمایه‌گذاری در تحقیقات پایه و کاربردی نانوتکنولوژی به کار گیرند. کشورها به طور جداگانه سریعتر از کل اروپا می‌توانند به تغییرات علوم و موقعیت‌های اقتصادی عکس‌العمل نشان داده و از این موقعیت‌ها به نفع خود استفاده کنند. اروپا می‌تواند با پیاده کردن معیارهای محلی متناسب با شرایط محلی و توانایی‌ها و نیازهای بازار، نقش راهبردی خود را در این زمینه حفظ کند.
وضعیت شغلی: شرایط موجود برای ایجاد مشاغل مربوط به نانوتکنولوژی در اروپا بسیار متنوع می‌باشد. این موضوع هم در مورد مناسبات دولت و هم در مورد سرمایه‌‌گذاری‌ها، چه در بخش خصوصی و چه بخش عمومی صادق می‌باشد.
انتقال فناوری: تنوع زیاد در اروپا منجر به تقسیم فناوری در اروپا می‌گردد. تحقیقات دانشگاهی عموماً از استاندارد بسیار مناسبی در تمام قاره برخوردار می‌باشد ولی انتقال فناوری چنین نیست. این امر تأثیر زیادی بر روی سرمایه‌گذاری‌های مشترک دانشگاهی و حرکت‌های آنها دارد. مسیر موفقیت در زمینه انتقال فناوری در کشورهای مختلف، متنوع می‌باشد و ارائه راه‌حل مناسب در هر ناحیه برای دسترسی به موفقیت بسیار ضروری است.
فهم عمومی: در میان انجمن‌های کسب‌وکار و عامه مردم، این باور عمومی وجود دارد که نانوتکنولوژی هنوز افسانه است و این امر موجب کاهش تمایل بخش صنعت در راستای بهره‌بردن از آن می‌گردد. توجه به بها و ارزش نانوتکنولوژی در اروپا نسبت به سایر نقاط جهان کمتر جلوه می‌کند. اتحادیه اروپا و ENA و دولت‌های مستقل می‌بایست در زمینه افزایش درک انجمن‌های کسب‌و‌کار و درک عمومی از نانوتکنولوژی، بیشتر تلاش کنند.
عدم فعالیت دولت‌ها: در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی از همان اول معیارهایی را برای خود در نظر گرفتند، بسیاری مخصوصاً در اروپای شمالی، منتظر ماندند تا مسیر مناسب هویدا گردد و یا اصلاً این زمینه از بین برود. اعمال همین دیدگاه در زمینه میکروالکترونیک و اینترنت منجر به بروز شکاف‌های عمیق اقتصادی بین اقتصادهای مبتنی بر فناوری و مبتنی بر مالکیت و توریسم گردیده است. نانوتکنولوژی در بهبود اقتصاد به مراتب از انقلاب‌های تکنولوژیک اخیر، بنیادی‌تر است و همه دولت‌های اروپایی باید از عملکرد و کارایی نانوتکنولوژی فهم درستی داشته باشند.

آموزش: از کره گرفته تا جمهوری ایرلند، نمونه‌های فراوانی را در تاریخ معاصر می‌توان یافت که با داشتن افراد تحصیل کرد. و نیروهای نسبتاً ارزان، به سرعت تبدیل به کشورهای دارای فناوری قوی شده‌اند. اقتصاد مبتنی بر مالکیت و توریسم در اروپا، هزینه کارگری اندک و سطح زندگی خوبی را به دنبال داشته است. به لطف تلاش‌های اتحادیه اروپا زیرساختهای فعلی در زمینه آموزش ایجاد شده است. نکته کلیدی و نهایی برای اینکه اقتصاد این کشورها مبتنی بر فناوری گردد، آموزش می‌باشد. در واقع داشتن انبوهی از افراد و کارگرهای تحصیل کرده در اروپا لازم می‌باشد. برای مؤسسه‌های اروپایی که می‌خواهند برای انجام طرح‌های خود، سرمایه‌ جذب کنند، داشتن آموزش علوم طبیعی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در مورد جذب دانشجویان در موضوعات علمی نیز همین گونه است. این مشکل در بسیاری از کشورهای اروپایی مهار شده است و سایر کشورها نیز باید از این روش‌ها الگوبرداری نمایند.

ارتباطات: اصولاً تبادل اطلاعات در مجموعه‌ای از کشورهای مختلف با فرهنگ و زبان‌های متفاوت، امری مشکل می‌باشد. به هر حال، محققان، صاحبان شرکت‌ها و افراد معتبر می‌بایست نسبت به فرصت‌های مهمی که در اروپا برای آنها وجود دارد آگاهی داشته باشند؛ به گونه‌ای که به دنبال فرصت‌های بهتر در جاهای دیگر نباشند، هر چند در واقع چنین فرصت‌هایی وجود داشته باش

د. تلاش‌های ENA، از جمله این گزارش و نیز تلاش‌های اتحادیه اروپا می‌بایست به این موضوع نیز بپردازد.

مقدمــه
یکی از معیارهایی که سرمایه‌گذاری نانوتکنولوژی با آن محک زده می‌شود، بودجه برنامه پیشگامی ملی نانوتکنولوژی (NNI) در ایالات متحده است. در یک نگاه گذرا به نظر می‌رسد که سرمایه گذاری اتحادیه اروپا، مبلغ ۳/۱ میلیارد یورو برای مدت چهار سال، در مقایسه با بودجه NNI در سال ۲۰۰۳ که ۲/۷۱۰ میلیون دلار (۷۲/۰ میلیارد یورو) است، اندک می‌باشد. تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که این اعداد بزرگ تمام ابعاد ماجرا را بیان نمی‌کند و در واقع بسیاری از این ارقام گمراه کننده می‌باشند و می‌توان گفت هزینه‌ای که در اروپا صرف نانوتکنولوژی می‌گردد از هزینه مربوط به آمریکا فراتر است.
برای هدف‌هایی از این دست، به‌طور معمول دو دیدگاه انتقادی مطرح می‌باشد:
یکی پیچیدگی تغییرات در مکانیزم‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های اقتصادی مختلف است. با توجه به تعاریف متغیری که از نانوتکنولوژی ارائه می‌گردد، هر مقایسه عددی همواره نیاز به مفروضات خاص دارد. ولی به هر حال، قطعاً مقایسه، معیاری تقریبی از وضعیت کشورها ارائه می‌نماید. نقد دوم آن است که صرف هزینه‌های زیاد در نانوتکنولوژی، عمل بیهوده‌ای می‌باشد، مثل اینکه هزینه بسیار زیادی را صرف تحقیقات در زمینه شیمی کرده باشیم. در سطوح کاربردی و بالاتر، نظیر تحقیقات سرطان و انرژی‌های جایگزین نیز این مقایسه مطرح می‌باشد.
علت احساس نیاز به ارائه چنین ارقامی برای هزینه‌کردن در زمینه نانوتکنولوژی، هرچند واقعی نباشند، در این حقیقت نهفته است که صاحبان صنایع و مشاغل و دانشگاهیان برمبنای این گونه ارقام تصمیم‌گیری می‌نمایند. چنانچه دانشگاهیان حس کنند که سرمایه‌گذاری در نانوتکنولوژی، بهتر از زمینه‌های دیگر است، به آن سمت متمایل می‌گردند. همچنین صاحبان صنایع به سمتی گرایش دارند که بتوانند امتیازهای بیشتری کسب کنند و افراد ماهرتری را در اختیار بگیرند. به این دلیل تلاشهایی در راستای با معنی ساختن آمار و ارقام انجام می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری جهانی در نانوتکنولوژی
اروپا
جدول (۱) تقسیم‌بندی نهایی بودجه (برحسب میلیون یورو) در کلیات برنامه PF6 برای سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ (منبع : Cordis)

بودجه نهایی کمیسیون ژوئن ۲۰۰۲
یکپارچه‌سازی و تقویت
۱- تمرکز و یکپارچه‌سازی تحقیقات مشترک ۱۳۳۴۵
۱-۱- اولویتهای موضوعی ۱۱۲۸۵
۱-۱-۱- علوم‌زیستی، ژنتیک و بیوتکنولوژی، بهداشت ۲۲۵۵
۱-۱-۲- فناوریهای اطلاعاتی ۳۶۲۵
۱-۱-۳- علوم و فناوری نانو، مواد چندکاره و مبتنی بر دانش و ابزارها و فرآیندهای تولیدی جدید ۱۳۰۰
۱-۱-۴- هوافضا ۱۰۷۵
۱-۱-۵- کیفیت و سلامت غذا ۶۸۵
۱-۱-۶- توسعه پایدار، تغییرات جهانی و اکوسیستم‌ها ۲۱۲۰
۱-۱-۷- شهروندان و حکومت در جوامع مبتنی بر دانش ۲۲۵
۱-۲- فعالیتهای خاص و شامل گستره وسیعی از تحقیقات ۱۳۰۰
فعالیتهای غیرهسته‌ای “مرکز تحقیقات مشترک” ۷۶۰
۲- سازماندهی حوزه‌های تحقیقات اروپا ۲۶۰۵
۳- تقویت زیرساختهای تحقیقات اروپا ۳۲۰
برنامه‌های خاص انرژی هسته‌ای ۱۲۳۰
جمع کل ۱۷۵۰۰

ایالات متحده آمریکا
جدول (۲) تقسیم‌بندی بودجه NNI در سال مالی ۲۰۰۱ (مصوب و واقعی)، ۲۰۰۲ (مصوب) و ۲۰۰۳ (درخواست کنگره) بر حسب میلیون دلار
وزارت/آژانس سال مالی ۲۰۰۱
سال مالی ۲۰۰۲
جمع کل سال مالی ۲۰۰۳
جمع‌کل
مصوب واقعی
وزارت دفاع ۱۱۰ ۱۲۳ ۱۸۰ ۲۰۱
وزارت انرژی ۹۳ ۹۵/۸۷ ۱/۹۱ ۳/۱۳۹
وزارت دادگستری ۴/۱ ۴/۱ ۴/۱
وزارت حمل و نقل (FAA) 0 2 2
آژانس حفاظت محیط‌زیست ۵ ۵ ۵
مدیریت هوا و فضای ملی ۲۰ ۲۲ ۴۶ ۵۱
مؤسسه ملی بهداشت ۳۹ ۶/۳۹ ۸/۴۰ ۲/۴۳
مؤسسه ملی استاندارد و فناوری ۱۰ ۴/۳۳ ۶/۳۷ ۸/۴۳
بنیاد ملی علوم ۱۵۰ ۱۵۰ ۱۹۹ ۲۲۱
وزارت کشاورزی ایالات متحده ۵/۱ ۵/۱ ۵/۲

جمع‌کل ۴۲۲ ۸۵/۴۶۳ ۴/۶۰۴ ۲/۷۱۰
توجه : جمع کل شامل بودجه گزارش‌شده در ۲/۴/۲۰۰۲ و بودجه برنامه‌های مشترک نانوتکنولوژی می‌باشد (منبع NNI).
آسیا
جدول (۳) هزینه‌های تخمینی تحقیقات و توسعه دولت ژاپن در زمینه نانوتکنولوژی (برحسب میلیون دلار). (منبع : بنیاد ملی علوم، کمیته علوم، مهندسی و فناوری نانو)
۱۹۹۷ ۱۹۹۸ ۱۹۹۹ ۲۰۰۰ ۲۰۰۱ ۲۰۰۲ ۲۰۰۳

ژاپن ۱۲۰ ۱۳۵ ۱۵۷ ۲۴۵ ۴۶۵ ۷۵۰ ~ ۱۰۰۰ ~

سایر کشورهای آسیایی نیز بودجه‌های سنگینی به نانوتکنولوژی تخصیص داده‌اند، هرچند بسیاری از این ارقام با مقیاس زمانی مطابقت ندارد. با توجه به افزایش قدرت خرید در بسیاری از کشورهای آسیایی، سرمایه‌گذاری در این کشورها چشمگیر می‌باشد؛ مثلاً یک محقق در چین بسیار کمتر از یک محقق در آمستردام هزینه در بردارد.
افزایش ۵۰ درصدی در ارقام ژاپن شک‌ابرانگیز می‌باشد. هرچند شکی در افزایش سرمایه‌گذاری وجود ندارد ولیکن افزایش تعداد محققان برای جذب این مقدار سرمایه‌گذاری در طی یکسال به نظر غیرممکن می‌رسد. علاوه بر این، با فرض قبول مشکلات موجود در این زمینه که نانوتکنولوژی چیست و چه ساختارهایی دارد؛ باید با بسیاری از این آمار و ارقام با احتیاط برخورد کرد. به طور مثال دولت تایوان اخیراً اعلام کرده است که ۸۰۰ شرکت در زمینه علوم نانو ایجاد گردیده است. این

ارقام با ارقام دیگر نظیر تأسیس ۷۰۰ شرکت در زمینه نانوتکنولوژی (شامل شرکتهای چند ملیتی) و ۱۰۰۰ شرکت نوپا در نانوتکنولوژی، همخوانی ندارد. (رقم آخر به طور کامل برمبنای یک تعریف کلی و وسیع از نانوتکنولوژی می‌باشد).

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.