فایل ورد کامل مقاله فروش خدمات بیمهای با استفاده از الگوهای منتخب بازاریابی و تحلیل علمی اثربخشی آن
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله فروش خدمات بیمهای با استفاده از الگوهای منتخب بازاریابی و تحلیل علمی اثربخشی آن دارای ۹۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله فروش خدمات بیمهای با استفاده از الگوهای منتخب بازاریابی و تحلیل علمی اثربخشی آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله فروش خدمات بیمهای با استفاده از الگوهای منتخب بازاریابی و تحلیل علمی اثربخشی آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله فروش خدمات بیمهای با استفاده از الگوهای منتخب بازاریابی و تحلیل علمی اثربخشی آن :
بررسی میزان فروش خدمات بیمه ای با استفاده از
الگوهای منتخب بازاریابی
فهرست صفحه
کلیات هدف و علت انتخاب موضوع ۱
متغیرهای تحقیق ۳
قلمرو تحقیق ۳
فرضیه های تحقیق ۴
استفاده کنندگان از تحقیق ۵
محدودیتهای تحقیق ۵
تعریف بیمه ۷
تعریف واژگان تخصصی ۱۱
فصل اول
مبحث اول : بیمه های عمر در جهان ۱۸
الف ) پیدایش بیمه های غیر بیمه عمر ۱۸
ب ) پیدایش بیمه های عمر ۲۴
مبحث دوم : پیدایش بیمه در ایران ۳۰
الف ) بیمه های غیر بیمه عمر ۳۰
ب ) بیمه عمر قبل از انقلاب ۳۷
ج ) بیمه عمر بعد از انقلاب ۳۸
د ) انواع بیمه های عمر ۳۹
عوامل مؤثر در نرخ حق بیمه ۴۵
موانع توسعه بیمه های بازرگانی ۴۷
تأثیر عوامل برون زا در روند رشد بیمه های بازرگانی ۴۹
بازار بیمه ۵۱
اصول حاکم بر معاملات بیمه ای ۵۵
الف ) اصل حسن نیت ۵۵
ب ) اصل احتمال ۵۶
ج ) اصل تعاون ۵۶
د ) اصل جبران خسارت ۵۷
تقسیمات بیمه ۵۷
فصل دوم
روش تحقیق ۶۱
جامعه آماری ۶۱
پرسشنامه ۶۲
ویژگی پرسشنامه ۶۲
فصل سوم
تجزیه و تحلیل یافته ها ۶۴
بررسی فرضیه ها بر اساس آمارهای جمع آوری شده از سطح شرکتهای بیمه ۶۴
فرضیه اول ۶۴
فرضیه دوم ۶۸
فرضیه سوم ۶۸
بررسی فرضیه ها با استفاده از داده های پرسشنام
فرضیه دوم ۷۰
فرضیه سوم ۷۱
فصل چهارم
جمع بندی ، نتیجه گیری و پیشنهادها ۷۳
زمینه های تحقیقاتی ۸۳
فصل پنجم
منابع و مأخذ ۸۵
کلیــــات
کلیات هدف و علت انتخاب موضوع
متغیرهای تحقیق
قلمرو تحقیق
فرضیه های تحقیق
استفاده کنندگان از تحقیق
محدودیتهای تحقیق
تعریف بیمه
تعریف واژگان تخصصی
هدف و علت انتخاب موضوع
بیمه یکی از منابع مهم تأمین درآمد جهت اجرای طرح های زیربنایی کشور می باشد. اهمیت این رشته به حدیست که صاحبنظران آن را “صنعت” می خوانند. بیمه باعث شکوفایی اقتصادی شده و با اشکال متنوعش موجب می شود تا بیمه گذاران و بیمه شدگان بتوانند به راحتی و با اطمینان
گام بردارند. در این میان نفعی که بیمه برای اقشار آسیب پذیر دارد بسیار درخور توجه است ولی متدسفانه غالب اشخاص از آن اطلاع چندانی ندارند. در تحقیق حاضر سعی شده است تا در حد توان به افراد جامعه درباره بیمه عمر و نقش آن در اقتصاد خانواده آگاهی داده شود و بدین ترتیب میزان فروش بیمه عمر افزایش یابد. البته طبق گفته مسئولین امر، بیمه در برنامه پنجساله دوم
تاکنون از رشدی بیش از حد انتظار پیش بینی شده برخوردار بوده است. در راستای نیل به آنچه که در سطور بالا به عنوان هدف تحقیق بیان گردید سه فرضیه بررسی گردید:
۱- نوع ابزار ارتباط جمعی حامل آگهی های تجاری در افزایش بیمه عمر موثر است.
۲- افزایش حق بیمه عمر، باعث کاهش میزان فروش آن می شود.
۳- محتوای آموزشی آگهی های تجاری در میزان فروش بیمه عمر موثر است.
متغیرهای تحقیق
در تحقیق حاضر که با عنوان “بررسی ارتباط میان روشهای منتخب بازاریابی و میزان فروش خدمات بیمهای” انجام پذیرفته است، دو متغیر، مد نظر بوده اند:
۱) روشهای منتخب بازاریابی (متغیر مستقل)،
۲) میزان فروش خدمات بیمه ای (متغیر وابسته)
که سعی شده است در ضمن تحقیق، رابطه همبستگی میان متغیرهای مستقل و وابسته تبیین گردد.
((سایر عوامل)u، روشهای منتخب بازاریابی) f = میزان فروش خدمات بیمه ای.
قلمرو تحقیق
الف) مکانی: قلمرو مکانی تحقیق، شرکتهای بیمه ایران، آسیا، البرز و دانا را دربرمی گیرد.
ب) موضوعی: در بازاریابی روشهای نظیر: پیشبرد، کالا(محصول)، قیمت و مکان وجود دارد. تحقیق حاضر تدثیر دو روش از روشهای فوق (یعنی قیمت و حق بیمه) البته این رساله وارد بحث قیمت گذاری و تئوریهای مربوط نمی شود و تنها به بررسی تأثیر قیمت با حق بیمه در میزان فروش بیمه عمر می پردازد و پیشبرد را در میزان فروش خدمات بیمه ای بررسی می نماید. شایان ذکر است که در روش پیشبرد آنچه مدنظر قرار گرفته، آگهی های تجاری بوده است. ضمناً نوع بیمه مورد بررسی ـ به دلیل وسعت حجم کار ـ صرفاً بیمه عمر می باشد.
ج) زمانی: تحقیق حاضر بعضاً به بررسی محدوده زمانی سالهای بین ۶۸ تا ۷۲ پرداخته است.
فرضیه های تحقیق
تحقیق حاضر دارای یک فرضیه اصلی می باشد که توسط سه فرضیه جزئی به آزمون گذاشته شده است.
فرضیه اصلی: بین روشهای منتخب بازاریابی و میزان فروش خدمات بیمه ای رابطه معنی دارای وجود دارد.
فرضیه های جزئی:
۱) “ابزار ارتباط جمعی حامل آگهی های تجاری در افزایش فروش بیمه عمر موثر است.”
۲) “افزایش حق بیمه عمر، باعث کاهش میزان فروش آن می شود.”
۳) “محتوای آموزشی آگهی های تجاری در میزان فروش بیمه عمر موثر است.”
استفاده کنندگان از تحقیق:
پیش بینی می شود افرادی که می توانند از تحقیق حاضر استفاده کنند به قرار ذیل باشند:
الف) شرکتهای بیمه.
ب) پژوهشگران و دانشجویان.
پ) اقشار اسیب پذیر جامعه خصوصاً، و سایر اقشار عموماً.
ت) سازمانهای خیریه، از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره).
ث) و سایر علاقمندان.
محدودیت های تحقیق
این پایان نامه با وجود محدودیتهایی که به برخی از آنها اشاره خواهد شد، تهیه و تدوین شده اس:
اولین و مهمترین محدودیت، عدم وجود آمار و اطلاعات مدون و همگن مورد نیاز بود، که بدین ترتیب، محقق مجبور شده با مراجعات مکررف از مسئولین امر اجازه بگیرد تا پرونده ها را مستقیماً بررسی، و آمارهای لازم را استخراج نماید. حتی در بعضی موارد، آمار و ارقام بدست آمده را دراختیار شرکتها قرار داده و اهمیت آنها را در تصمیم گیریها گوشزد می کرده است.
دومین محدودیت، برخوردهای بسیار متفاوت مسئولین بود بطوریکه بعضی از آنها با محقق جهت جمع آوری آمار و ارقام همکاری نکرده و از آن کار ممانعت بعمل می آوردند.
سومین محدودیت، تعویض برخی از مسئولین در خلال انجام تحقیق را می توان محدودیتی دیگر دانست. برای هر مسئولی که پس از مسئول قبلی، متصدی امور می شد لازم بود تا تمامی ماجرا از اول شرح داده شود، تا شاید راضی شده و اجازه جمع آوری اطلاعات لازمه را به محقق بدهد.
چهارمین محدودیت، قدیمی بوده غالب منابع مرتبط فارسی بود که برای جبران این امر، محقق مجبور به استفاده گسترده از کتابهای لاتین شد.
بکر بودن موضوع تحقیق، پنجمین محدودیتی بود که خودنمایی می کرد.
کثرت متغیرهای کیفی و مشکلات خاص کمی کردن آنها، ششمین محدودیت تحقیق بود.
محدودیتهای مالی(هزینه های فراوان کپی، تکثیر، ایاب و ذهاب، استفاده از کامپیوتر جهت انجام محاسبات و ;)، هفتمین محدودیت تحقیق بوده است که اهمیت زیادی داشت.
تعریف بیمه
برای واژه بیمه تعاریف متعددی ارائه گردیده است که به برخی از آنها اشاره می شود:
((بیمه ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در تمدن جدید رواج یافته است، اینطور که برای شخص یا مال، مبلغی به شرکت بیمه می دهند و در صورت اصابت خطر بر جان و مال، شرکت مبلغ معینی می دهد.)) ضمناً مرحوم دهخدا واژه بیمه را برگرفته از زبان هندی می دانند.((بیمه یعنی اطمینان در مقابل مخاطره ای که محتمل الوقوع باشد.))
((بیمه عملی است که از اشخاص با پرداخت وجهی، قراردادی منعق کنند تا در صورتی که موضوع بیمه گذاشته شده به نحوی از انحاء در مخاطره افتد، شرکت بیمه از عهده خسارت برآیند.)) مرحوم معین معنای لغوی بیمه را ضمانت دانسته ، ضمناً بیمه گر، بیمه گزار، بیمه کردن ـ که تعاریف آنها خواهد آمد ـ را از مشتقات بیمه به حساب می آورد.
استاد شهید مرتضی مطهری در این خصوص در کتاب “مسئله ربا به ضمیمه بیمه” گفته اند:
; در رساله آقای دکتر جباری آمده است که کلمه بیمه که یک لغت فارسی است، مفهوم اصلی فرهنگی این لفظ را درست نمی رساند ولی کلمه عربی آن یعنی تأمین، این مفهوم را به خوبی می رساند. تأمین یعنی امنیت دادن. شاید در فارسی هم که بیمه گفته اند به اعتبار این است که نفی بیم می کند و بیمه رفع کننده بیم.”
دکتر ایزدپناه، تعریف فرهنگستان ایران را از بیمه اینگونه بیان میکنند:
“عملیست که اشخاص با پرداخت پول، مسئولیت کالا یا سرمایه یا جان خود را به عهده دیگری می گذارند و بیمه کننده در هنگام زیان، باید مقدار زیان را بپردازد.”
آقای عرفانی، دیدگاه مرحوم جهانشاهی نسبت به بیمه را چنین بیان می کند: “; بیمه را یک لغت خالص فارسی می داند که از هیچ زبانی وارد نشده است و ریشه آن نیز به احتمالی بیم به معنای ترس می باشد: زیرا عنصر اولی و اصلی، ترس از خطر است و از ترکیب اصطلاح روسی استراخ((ctpax)) که به معنای ترس است و همچنین کلمه استرواخانه ((ctpaxo ha bue)) که در زبان روسی به معنای عقد بیمه می باشد را شاهد آورده است.”
“بیمه عملیست که به موجب آن یک طرف بنام بیمه گر با متشکل کردن گروهی از افراد به نام بیمه گذار، در یک سازمان منظم به نام موسسه بیمه تعهد می کند در ازای وجه یا وجوهی به نام حق بیمه که هر یک از افراد گروه به موسسه مذکور می پردازد در صورت وقوع حادثه معینی برای هر یک از آنها خسارت وارده را جبران نماید و یا وجه معینی بپردازد.”
“در زبان لاتین کلمه “سکوروس” برای کلمه بیمه به کار رفته است که به معنای اطمینان می باشد. در زبان فرانسوی کلمه “آسورانس” به عقد بیمه اطلاق می شود که به معنای اطمینان است و در زبان انگلیسی از واژه های ((Assurance)) ((Insurance)) برای بیان عقد بیمه استفاده می شود. هر دو واژه ریشه لاتین ((سکورس)) را دارند.”
ماده یک قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶، بیمه را چنین تعریف کرده است:
“بیمه عقدیست که به موجب آن یک طرف تعهد می کند در ازای پرداخت وجه یا وجهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار، وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر می پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می شود موضوع بیمه نامند.”
در یکی از تعاریف فوق کلمه تأمین برای بیمه به کار رفته است و گوینده آن را رساتر از بیمه در ترجمه واژه خارجی آن دانسته است. این مسئله حائز اهمیت و دقت نظر است. همانگو
نه که آقای مازلو در سلسله مراتب نیازها به مسئله تأمین ایمنی اشاره می نمایند، بیمه یا همان تامین ـ به تعبیری دقیقتر ـ یکی از سلسله مراتب نیازهای مازلو را تشکیل می دهد. غالب تعارف فوق تا حدود زیادی بیمه را معرفی می نمایند. اما اگر بخواهیم تعریفی واحد، جامع و مانع را سرلوحه کار و زیربنای مطالب بعدی قرار دهیم، بهتر است به تعریفی که قانون بیمه ـ ماده (۱)ـ از بیمه ارائه داده است، استناد کنیم و لذا از این به بعد، بیمه را چنین تفسیر و تعبیر نماییم که:
“عقدی را که به موجب آن یک طرف تعهد می کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد را بیمه می گویند.”
تعریف واژگان تخصصی
۱) بیمه عمر
قرار دادیست دوطرفه که به موجب آن یکی از طرفین (بیمه گر) تعهد می کند در ازای دریافت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه گذار)، سرمایه ای را یکجا یا به اقساط در صورت حیات یا ممات شخص معینی (بیمه شده) به شخصی که قرارداد بیمه عمر به نفع او منعقد می شود، (استفاده کننده) بپردازد.
۲) بیمه گر
بیمه گر شخصی است ـ حقیقی یا حقوقی ـ که شغل او برعهده گرفتن عواقب خطرناک موضوع عقد بیمه است و به عبارت دیگر شخصی است که در مقابل پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه گذار) متعهد می شود که هنگام بروز حادثه و خطر، خسارت وارده به بیمه گذار (در صورتی که بیمه گذار، خود “بیمه شده” باشد). یا بیمه شده را به استفاده کننده (ذی نفع) بپردازد.
۳) بیمه گذار
“بیمه گذار هر شخص حقیقی و یا حقوقیمی باشد که ریسک اموال، اشخاص و مسئولیت خود را از طریق انتقال به بیمه گر، بیمه می نماید.”
۴) بیمه شده
“بیمه شده، شخصی است که قرارداد بیمه، بر عمر او متکی است. فوت یا حیات اوست که موجب انجام تعهدات بیمه گر می شود از این رو وضع سلامتی او ماخذ قبول بیمه و محاسبه حق بیمه از طرف بیمه گر است، و رضایت کتبی بیمه شده شرط اصلی صحت قرارداد است.”
۵) استفاده کننده
“استفاده کننده یا ذی نفع کسی است که از ثمره قرارداد بهره مند می گردد.
بیمه گر غرامت را فقط به وی می دهد. این شخص از طرف بیمه گذار و با رضایت بیمه شده تعیین و در قرارداد قید می گردد. بیمه گذار حق دارد هر شخصی را که مایل باشد، به عنوان استفاده کننده به بیمه گر معرفی نماید.”
۶) حق بیمه
((حق بیمه پولی است که بیمه گذار در برابر خسارت ناشی از حادثه احتمالی طبق قرارداد به بیمه گر می پردازد. حق بیمه را ممکن است یکجا پرداخت مثل زمانی که خطر معینی را برای مدت کوتاه بیمه می نمایند. ممکن است حق بیمه را هر ماه یا هر سال به اقساط پرداخت نمایند، مانند بیمه کردن اشیاء در برابر دزدی، حریق یا بیمه عمر و امثال آن)).
حق بیمه مبلغی است که بیمه گذار در مقابل قبول ریسک از طرف بیمه گر، به بیمه گذار پرداخت می نماید. حق بیمه می تواند یا یک مبلغ ثابت باشد و یا درصد و یا درهزار سرمایه بیمه.
۷)مبلغ بیمه شده
((مبلغی است که بیمه گر تعهد می نماید در صورت فوت یا حیات بیمه شده، طبق شرایط مندرج در بیمه نامه پرداخت نماید.))
۸) موضوع بیمه
آقای محمود صالحی در صفحه ۲۷۴ از کتاب فرهنگ اصطلاحات بیمه و بازرگانی خود در ارتباط با موضوع بیمه می گویند: ((قانون بیمه ایران، آنچه را که بیمه می شود “موضوع بیمه” می نامند ولی درواقع آنچه موضوع بیمه یا موضوع قرارداد بیمه قرار می گیرد قبول خطر (تعهد جبران خسارت) است. بنابراین بهتر است که خطر را موضوع بیمه بدانیم و آنچه را که در مقابل خطر، بیمه می شود در صورتی که مال یا شیء باشد “مورد بیمه” و اگر شخص باشد او را “بیمه شده” بنامیم.))
۹) شرایط بیمه ای
“در هر بیمه نامه شرطی وجود دارد که براساس آن، بیمه گر درصورت تحقق آن خسارت وارده به بیمه گذار را جبران می نماید.”
۱۰) ریسک بیمه
ریسک یا خطر در مورد تمامی عملیات بیمه مصداق پیدا می کند. بیمه گر نیز به همین مناسبت براساس میزان ریسکی که در مورد بیمه وجود دارد، حق بیمه خود را محاسبه می نماید.
۱۱) پوشش بیمه ای
نوع تأمین و شرایط آن را در ایران آن گونه که در عرف مرسوم شده است پوشش بیمه ای گویند. همچنین پوشش بیمه ای شامل نوع ریسکی که درصورت تحقق خطرات آن، بیمه گر متعهد جبران زیان به بیمه گذار است نیز می باشد.
۱۲) غرامت
(( غرامت وجهی است که بیمه گر در بیمه نامه تعهد پرداخت آن را نموده است. غرامت ماحصل و ثمره بیمه است. اگر به صورت مبلغی یکجا باشد آن را “سرمایه” و اگر به صورت اقساط باشد آن را “مستمری” گویند.))
۱۳) بیمه جاری
(( به مفهوم بیمه هایی است که یک موسسه بیمه گر و یا بیمه گذار برای ریسکهای قبول شده و یا واگذار شده پوشش داده و یا گرفته است)).
۱۴) بیمه نامه (قرارداد بیمه)
(( در مفهوم کلی به مجموعه قراردادی گفته می شود که بین بیمه گر و بیمه گذار منعقد می شود. معمولاً بیمه نامه به قرارداد استاندارد شده بیمه اطلاق می گردد، در حالیکه توافقات خاص بین بیمه گر و بیمه گذار براساس “قرارداد بیمه” و نه “بیمه نامه” منعقد می شود.
۱۵) شرکت بیمه
شرکت بیمه، موسسه ای است که تأمین بیمه را ارائه می دارد و ریسک را پذیرا می شود. متخصصین این فن، در متون بیمه ای”شرکت بیمه” را مترادف با “موسسه بیمه” به کار می برند.
۱۶) بازار بیمه انحصاری
(( بازاری است که در آن تنها یک شرکت بیمه با مالکیت دولتی (حداکثر سهام متعلق به دولت) یا چندین شرکت دولتی با یکدیگر در بازار رقابت می کنند و یا اینکه شرکتهای تخصصی دولتی در رشته های مختلف بیمه ای فعالیت می کنند. بازار انحصاری ممکن است ابتدا به صورت انحصاری نظام یافته باشد و یا به تدریج، دولت با سلب فعالیت از بخش خصوصی، موسسات بیمه را خریداری و بازار را انحصاری نماید.))
۱۷) بیمه مرکزی ایران
ماده (۱) فنون تأصیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مصوب ۱۳۵۰، فلسفه وجودی بیمه مرکزی را چنین بیان می کند: (( به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه گذاران و بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها، همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت، موسسه ای به نام بیمه مرکزی ایران طبق مقررات این قانون به صورت شرکت سهامی تأسیس می گردد.))
پیدایش بیمه در جهان
الف) پیدایش بیمه های غیربیمه عمر:
بدرستی معلوم نیست که بیمه اولین بار کجا و چه وقت پدید آمده است. اما تاریخ پیدایش بیمه به شرکت انسان در یاری رساندن به آسیب دیدگان و همنوعان خویش برمی گردد.
دکتر جباری در کتاب “موسسات بیمه” به نقل از کتاب تلمود ـ تلمود، کتاب تعلیمات قوم یهود بوده است ـ می گوید:
“در قرون قدیمه مرسوم بوده است که هرگاه در کاروانی یکی از حیوانات باربر می مرد، حیوان دیگری به هزینه افراد کاروان تهیه می شد تا صاحب آن، به تنهایی زیان وارد شده را تحمل نکند.”
دکتر ایزدپناه در جزوه حقوق بیمه خود می گوید که در متون قدیم، اولین اشارهای که به پیدایش بیمه شده است مربوط به ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد در ارتباط با سنگتراشان حوزه سفلای مصر می باشد. آنان بین خود صندوقی تأسیس کرده بودند و در هنگام بلایا و مصائب از کمک یکدیگر بهره مند می شدند.
در یونان قدیم، موسساتی دولتی وجود داشته، که به درماندگان کمک می کرده اند و مثلاً زندگی افراد کهنسال و از کارافتاده را تأمین می کرده اند. در روم قدیم نیز نمونه هایی از مستمری مادام العمر وجود داشته است.
دکتر شیبانی به وجود بیمه ـ به مفهوم قدیم آن ـ اشاره کرده و می گوید که مومیاگران مصری نیز هرگاه که یکی از کارکنان کارگاههایشان فوت می کرد خود را موظف می دانسته اند که از بازماندگان وی حمایت کنند.
آقای نخعی در مورد پیدایش معتمد است که: (( گرچه اقوام قدیمی مشرق زمین، کم و بیش به امر بیمه توجه کرده اند درمواقع منشأ بیمه، ایتالیای قرون وسطی است. تاریخ بیمه در حقیقت با تاریخ و عمر تجارت و کشتیرانی شروع می شود )).
گرچه مورخین درباره زمان و مکان اولیه پیدایش بیمه اختلاف نظر دارند اما در اینکه بیمه دریایی قدیمی ترین نوع بیمه می باشد متفق النظرند. صاحبان کشتی و همچنین بازرگانانی که کالای خود را از طریق دریا حمل می کردند همواره با خطراتی نظیر، طوفان، غرق شدن کشتی، مواجه شدن با دزدان دریایی و ; روبرو بوده اند. که این حوادث باعث می شد تا آنان مال التجاره خود را از دست بدهند. لذا طریقی اندیشیدند تا بدان وسیله این زیانهای ناگزیر بدان طریق جبران گردد
.
اهالی شهر لوان ـ واقع در رودس مدیترانه شرقی زیان همگانی را با وضع مقرراتی بصورت یک رسم بازرگانی دریایی شناخته شده درآورده اند به موجب آن قوانین و مقررات چنانچه کالایی از محموله کشتی برای نجات سرنشینان یا بقیه کالا و یا کشتی به دریا ریخته می شد کسانیکه خود و یا کالاهایشان نجات پیدا کرده بودند می بایست به صاحب یا صاحبان کالاهای به دریا ریخته شده خسارت بپردازند.
دکتر جباری در کتاب مؤسسات بیمه در ذیل مؤسسات بیمه دریایی می گوید که بعضی سرمایه داران و صرافان به صاحبان کشتی و بازرگانانی که قصد خرید کالا و حمل آن از طریق دریا داشتند نوعی وام بنام وام حوادث دریا پرداخت می کردند. در قرارداد این وام، وام گیرنده متعهد می شد درصورتی که کشتی یا کالا سالم به مقصد برسد علاوه بر اصل وام، مبلغ قابل توجهی اضافه بر وام پرداخت کند و اگر کشتی یا کالا در دریا غرق شود وام گیرنده از بازپرداخت وام معاف باشد مبلغی که وام گیرنده پس از رسیدن کشتی یا کالا به مقصد علاوه بر اصل وام، می پرداخت خیلی بیشتر از بهره متناسب با وام و مدت آن بود و می توان گفت که قسمتی از این مبلغ، بهره وام و قسمت دیگر حق بیمه ای بود برای خطر غرق کشتی یا کالا که خسارت آن با این قرارداد متوجه وام دهنده می شد، منتهی با این تفاوت که در بیمه امروزی حق بیمه قبلاً دریافت می شود ولی در این نوع معامله حق بیمه پس از انتفاء خطر و به شرط سالم بودن موضوع معامله دریافت می شد.
دکتر جباری همچنین اشاره می کند که بعد از آنکه امپراطوری روم سقوط کرد دین مسیح پیشرفت کرده و روحانیون مسیحی با رباخوری و وام دریایی که در کلیه بنادر اروپایی رایج شده بود به مبارزه پرداختند و پاپ گرگوار نهم در سال ۱۳۲۶ میلادی صراحتاً کلیه معاملات رباخواری و از جمله وام دریایی را ممنوع ساخت. اما این ممنوعیت مانع از گسترش وام دریایی نگردید چون سرمایه داران و صرافان ضمن اینکه ظاهراً با اندک تغییری در شکل صوری وامهای دریایی امر پاپ را امتثال می نمودند ماهیتاً همان عمل قبل را از انجام می دادند.
قدیمی ترین بیمه نامه باربری دریایی که هم اینک موجود است در سال ۱۳۴۷ میلادی در ژن صادر گردیده است. اما در آن زمان نیز هنوز آمار و تجربه کافی، پایه اساس تعیین حق بیمه وا
قع نشده بود.
پس از بیمه های دریایی، بیمه های غیردریایی متداول و رایج گردید. بیمه عمر بعد از بیمه دریایی پدید آمد که در انتهای همین قسمت، تاریخچه آن بطور جداگانه مرور می شود.
بیمه آتش سوزی: اولین بار که این بیمه مورد توجه قرار گرفت بعد از آتش سوزی بزرگ لندن
بود. انگلستان آتش سوزی بزرگ سال ۱۶۶۶ لندن که ۹۰ کلیسا و ۱۳۰۰ خانه را بکلی منهدم ساخت ( به نقل از کتاب موسسات بیمه دکتر جباری) موجب رواج سریع بیمه آتش سوزی شد. در سال ۱۶۶۷ سازمانی بنام فایر آفیس و در سال ۱۶۸۴ یک شرکت بیمه بنام فرندلی سوسایتی فایر آفیس تشکیل گردید در سال ۱۶۹۶ اولین موسسه بیمه براساس اصول شرکتهای تعاونی تشکیل یافت که بعدها بنام هنداین هند معروف شد.
بعداً، ادوارد لویدز سازمانی در لندن بوجود آورد که بنامش (بیمه لویدز لندن) معروف شد. در این سازمان تعداد زیادی بیمه گر به معاملات بیمه ای می پردازند. در آلمان اولین شرکت بیمه آتش سوزی در سال ۱۶۶۷ در هامبورگ تشکیل گردید و پس از آن در دانمارک و بلژیک موسساتی برای این نوع بیمه بوجود آمد. در فرانسه اولین موسسه بیمه آتش سوزی به شکل موسسات تعاونی در سال ۱۷۵۰ تشکیل گردید و اولین شرکت بیمه در سال ۱۷۸۶ تأسیس یافت.
آنچه که ما امروزه آن را بنام بیمه درمانی می شناسیم، ریشه در قرن نوزدهم در اروپا و آمریکا دارد. بیمه لویدز لندن برای اولین بار حدود صد و اندی سال پیش، بیمه دزدی را بعنوان یک پوشش جدید بیمه ای ارائه کرده است. با اختراع اتومبیل بیمه اتومبیل و پس از آن بیمه بدنه اتومبیل، حوادث سرنشین و راننده و شخص ثالث مطرح گردید.
پس از اختراع هواپیما همانند اتومبیل، بیمه هواپیما بوجود آمد. بعد از آن با گسترش تکنولوژی و ابزارهای ساخت و کاربرد مواد اولیه جدید در صنایع و ; بیمه های تمام خطر نصب و مقاطعه کاران پدید آمد. پیدایش کارخانجات و کارگاههای صنعتی، بیمه تعطیل کارخانجات و کارگاهها یا بیمه عدم النفع را پدید آورد. بالاخره آخرین نوع بیمه ها که خسارت مالی و جانی را می پوشانند، بیمه خطرات انفجار اتمی ( به نقل از کتاب قرارداد بیمه در حقوق اسلام و ایران تألیف آقای عرفانی) می باشد.
بیمه های اجتماعی بشکل امروزی از قرن ۱۹ میلادی در اروپا، پایه عرصه وجود گذاشت و ابتدا موضوع تأمین و تضمین کارگران و تأمین حداقل احتیاجات زندگی برای آنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
“نخستین اقدام در انجام تأمین اجتماعی در آلمان در سال ۱۸۸۳ با تصویب قانون بیمه بیماری و حاملگی صورت گرفت و در سال ۱۹۱۱ نخستین مجموعه قوانین تأمین اجتماعی تنظیم گردید. در آمریکا در سال ۱۹۳۵ قانون تأمین اجتماعی تصویب شد. در انگلستان نیز در فاصله سالهای ۱۸۹۷ و ۱۹۴۵ قوانین مختلفی در این مورد وضع گردید. در روسیه شوروی نیز در سال ۱۹۳۶ بیمه های اجتماعی تعمیم پیدا کرد و امروزه تقریباً می توان گفت که در تمام کشورها مقررات بیمه های اجتماعی و تأمین اجتماعی اجرا می گردد.”
ب) پیدایش بیمه های عمر:
آنچه مسلم است قدمت موسسات بیمه عمر از موسسات بیمه آتش سوزی بیشتر است. منتها آقای جوهریان در کتاب “بیمه عمر” خود می گوید که بیمه عمر به شکل امروزی بعد از بیمه های دریایی و آتش سوزی پدید آمده است. با این حال ریشه ای بسیار کهن دارد.
دکتر شیبانی در ارتباط با سازمان پیدایش بیمه عمر می گوید: زمان پیدایش بیمه عمر نامعلوم است ; در یک نوشته روی پاپیروس که در مصر کشف شده و مربوط به چهار هزار و پانصد و اندی سال قبل می باشد، مندرج است که مومیاگران مصریها هر موقع که یکی از کارکنان کارگاههایشان فوت می کرده، موظف بوده اند وراث وی را مورد حمایت قرار دهند.
بیمه عمر بصورت مکمل بیمه دریایی بود که ابتدا خدمه کشتی را تحت پوشش قرار می دا
د منتها بعداً به مسافرین کشتی نیز تسری داده شد.
آقای عرفانی در کتاب “قرار داد بیمه در حقوق اسلام و ایران”، زمان شروع بیمه عمر را اواسط قرن ۱۸ با پرداخت هزینه کف و دفن از طرف کلوپ ها و اتحادیه ها می داند. وی همچنین در ادامه، شروع انقلاب صنعتی را نقطه شروع تکامل بیمه عمر می داند.
آقای دکتر شیبانی، برخلاف نظر آقای عرفانی، زمان پیدایش بیمه عمر را قرن چهاردهم میلادی می داند وی می گوید که در آنوقت در کشور فلاند آن روز، شرکتی برای صدور بیمه نامه عمر تشکیل گردیده که از فعالیتهای آن شرکت، اطلاعات کاملی در دست نمی باشد.
مشکلات متعددی مانع از توسعه بیمه عمر می شده اند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.
۱) عدم وجود جداول مرگ و میر و مشکل بودن تهیه آن،
۲) عدم وجود فرهنگ بیمه عمر در میان مردم که باعث می گردید تا معامله روی عمر افراد، منافی نظم عمومی و اخلاقی قلمداد گردد.
این مشکلات موجب شد تا در اروپا، بسیاری از کشورها، معاملات بیمه عمر را ممنوع نمایند.
در قرن شانزدهم میلادی، بردگان را مانند سایر کالاها، به دلیل اینکه ارزش تجاری داشتند بیمه می نمودند، که این عمل را به نوعی می توان بیمه عمر دانست.
انگلستان را باید مهد پیدایش و توسعه بیمه در جهان دانست. آنچه ما امروز بنام بیمه عمر شاهد آن هستیم از آنجا شروع و به سایر کشورها منتقل شده است.
آقای دکتر شیبانی در کتاب “تاریخچه پیدایش و تحول بیمه” خود اظهار می کند که اولین بیمه نامه عمر ثبت شده در انگلستان، تاریخ ۱۸ ژوئن ۱۵۸۳ را دارد. این بیمه نامه به مبلغ ۳۸۲ لیره و ۶ شلینگ و ۸ پنی بنا به تقاضای گریچارد مارتین” برای شخصی بنام “ویلیام گیبونز” بمدت ۱۲ ماه با نرخ ۸% صادر شده و در اتاق بیمه به ثبت رسیده است. تعداد بیمه گران در این مورد ۱۶ نفر بوده
است. آقای جوهریان در این زمینه می گوید که اولین شرکت بیمه عمر در سال ۱۷۶۲ در انگلستان تدسیس یافت و اولین بررسی علمی درباره بیمه عمر در سال ۱۸۱۲ منتشر گردید. از آن به بعد شرکتهای بسیاری بصورت سهامی یا تعاونی در کشورهای اروپا و آمریکا پا به عرصه وجود گذاردند. در سال ۱۹۱۲ در کشور فرانسه ۲۰ شرکت سهامی ۲۴ شرکت تونتینی و ۱۹ شرکت خارجی به عملیات بیمه عمر اشتغال داشتند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 