فایل ورد کامل مقاله بررسی رابطه میان باورها و رفتارهای دینی مخاطبان تلویزیون و تحلیل علمی پیامدهای فرهنگی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله بررسی رابطه میان باورها و رفتارهای دینی مخاطبان تلویزیون و تحلیل علمی پیامدهای فرهنگی دارای ۹۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بررسی رابطه میان باورها و رفتارهای دینی مخاطبان تلویزیون و تحلیل علمی پیامدهای فرهنگی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بررسی رابطه میان باورها و رفتارهای دینی مخاطبان تلویزیون و تحلیل علمی پیامدهای فرهنگی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بررسی رابطه میان باورها و رفتارهای دینی مخاطبان تلویزیون و تحلیل علمی پیامدهای فرهنگی :
مقدمـه :
باورها و ارزشها به فرهنگ کلی و جامعه مفهوم و معنی می بخشد. وقتی مسئله قضاوت و ارزشیابی جامعه مطرح می شود عملاً با مفهوم مقایسه میان بهتر و بدتر سر و کار خواهیم داشت . در واقع باورها و ارزشها ی هر جامعه معرف شخصیت و هویت اجتماعی ، فرهنگی افراد و حتی جوامع هستند ، چرا که خصیصه ” انسان ” داشتن نظامی از باورها ، هنجارها و ارزشهاست. این نظام باورها است که مقررات و قوانین جامعه حول آن شکل می گیرد. به تعبیری نه فقط حیات اجتماعی و سالم انسانها نیازمند داشتن مجموعه ای از باورها و نظام های ارزش است ، بلکه تداوم زیست معنی دار و با هدف انسانها ” تعالی و کمال” جز با برپایی و اقامه نظام ازشی میسر نیست.
در نظام اجتماعی ایران که متکی به باورهای اسلامی است توجه به باورهای مذهبی افراد جامعه حائز اهمیت است.
جامعه بشری همواره جهت حفظ و استمرار و صیانت از ” انسانیت” خویش نیازمند داشتن پروراندن نظام های باورهای مذهبی است. امروز بر همه انسانهای اهل شعور و منطق اثبات شده که ارزشها و هنجارهای دینی است که همواره انسجام بخش حیات جامعه انسانها است و تنظیم کننده روابط اجتماعی و حدود و شعور مقررات هر جامعه و اجتماع انسانی است.
از این روست که ” سوروکین” جامعه شناس شهیر از نظام باورهای دینی به عنوان دم مسیحایی یاد می کند، که می تواند آخرین پناهگاه برای بشر باشد.
(گرامی – عبدالرحیم- جامعه شناسی ادیان – تبیان – تهران ۷۹ )
در جامعه ایران نیز همچنانکه داده های تجربی نشان داده است ، همه اقشار جامعه ، اعم از پیر و جوان همچنان به باورهای مذهبی خود معتقد هستند و عاملی که از همه بیشتر می تواند بر این باورهای مذهبی تأثیر داشته باشد نقش تلویزیون و رسانه ها در این امر است. در ایران معمولاً اعضای خانواده با هم به تماشای تلویزیون می پردازند و تلویزیون همواره با این معضل روبرو بوده است که چگونه می توان ارزشهای فرهنگ سنتی را با رسانه های مدرن معاصر ترکیب کرد تا هم جذابیت آنها محفوظ بماند و هم اثر جاذبه خود را از دست ندهد..
موضوع بحث این تحقیق بررسی رابطه تماشای تلویزیون با باورهای مذهبی مخاطبان است به بررسی میزان باورهای مذهبی مخاطبان و تأثیر تأتر تلویزیون بر آن می پردازیم.
بیان مسئله :
طی سالهای اخیر ساختار اجتماعی و اقتصادی کشورهای اسلامی و از جمله ایران دگرگون و تا حدی مدرن شده است. با وجود این، مسلمانان هنوز برای محترم داشتن دستورهای خداوند و آموزه های قرآن اهمیت زیادی قائل هستند. مسلمانان نشان داده اند که تا حد زیادی توانسته اند انگیزه های دینی خود را در دنیای مدرن حفظ کنند . دنیایی که مشاهده گسترش روز افزون مطالعات رسانه ای و تأثیریافته های آن در عرصه های متفاوت زندگی بشر از جمله اعتقادات
و باورها است و اگر نگوئیم که سرنوشت جوامع انسانی و افکار عمومی یکسره در اختیار نگاههای عظیم خبررسانی و اطلاع رسانی است ، دست کم باید بپذیریم که متولیان رسانه های گوناگون توانسته اند تا حد زیادی واقعیات را آنگونه که همسو با منافع و اهداف آنان است نمایش دهند. امروزه امکان استفاده جهانی از رسانه ها باعث شده است که مخاطب بنا به دلایل شخصی و اجتماعی به سوی استفاده از رسانه ای خاص گرایش یابد و انگیزه اصلی وی که دستیابی به رضایت شخصی ناشی از انتخاب رسانه و بهره گیری از آن است ، جایگزین ارتباط یکسویه سابق شود. بر این اساس ، سلیقه و انتخاب مصرف کننده رسانه در تنظیم محتوای پیام ها اثر می گذارد.
(سعیدیان- ایما- نگاهی نو به مفهوم مخاطب – انتشارات سروش – سال بیستم – تهران)
آگاهی از انگیزه ها و انتظارات بینندگان و مخاطبان برنامه ها ، عامل مهمی در موفقیت سیاستگذاران و برنامه ریزان تلویزیون در زمینه کسب رضایت مخاطبان است.
بنابراین با توجه به تأثیر روزافزون رسانه های رقیب در القای ارزش ها و افکار جدید و تغییر نگرش و رفتارها و باورهای مذهبی و نیز تحول نیازها و انتظارات مخاطبان و همچنین تعدد و تنوع شبکه های تلویزیونی ، برنامه سازی و برنامه ریزی جهت تقویت نگرش ها و باورها و بررسی رابطه تماشای تلویزیون با باورهای مذهبی مخاطبان امری است ضروری که خود مستلزم آگاهی از ارتباط میان میزان تماشای برنامه های تلویزیون و نوع برنامه های منتخب از سوی مخاطبان با باورهای مذهبی مخاطبان است.
براین اساس، در پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان باورهای مذهبی مخاطبان با میزان ساعات تماشا و نوع برنامه های منتخب آنان پرداخته ایم.
اهمیت تحقیق :
با گسترش ارتباطات در سطح جهان و نزدیک شدن فرهنگ هابه یکدیگر ، نوعی همرنگی و همزیستی در نگرش و باورهای مذهبی و سیاسی افراد به چشم می خورد و این امر حتی در جامعه اسلامی ما به ویژه در میان جوانان به نحو چشمگیری ملاحظه می شود.
امروز تحقیقات انجام گرفته حاکی از تغییر ساخت نگرش و باورهای مذهبی مخاطبان جامعه و تمایل بیشتر آنان به استفاده از رسانه های غیررسمی است که مستقیماً سنگر مذهب را مورد تهاجم خویش قرار داده اند. در چنین اوضاعی توجه جدی به برنامه های صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران جهت شناخت سلیقه ها و تقویت نگرشها و باورهای دینی مخاطبان حائز اهمیت است.
تلویزیون به عنوان وسیله اثر بخش در گسترش اسلام و انتقال فرهنگ ، به خوبی در قانون اساسی مورد تأکید قرار نگرفته است، از این رو هر گونه تولید و برنامه سازی تلویزیونی مستلزم رعایت اصول دینی و اخلاقی است. از این نظر تلویزیون در ایران منحصر به فرد است . زیرا که این رسانه از یک سو می کوشد تا با الزامات تکنولوژیک سازمانی و برنامه سازی کنار آید و از سوی دیگر مسئولیت تطابق برنامه ها و قالب های برنامه ریزی را با موازین اخلاقی برعهده گیرد.
(مولانا- حمید- ” چگونه تلویزیون در ایران اسلامی شد” – انتشارات سروش ، سال بیست و دوم – شماره ۱۰۲۶)
ضرورت تحقیق :
با هجوم روز افزون رسانه های رقیب و شبکه فارسی زبان خارج از کشور و کوشش آنها در القای ارزش ها و افکار جدید و تغییر نگرشها و رفتارها و باورهای مذهبی و نیز تحول نیازها و انتظارات مخاطبان ، شناخت سلایق و نوع برنامه مورد انتخابی آنها و همچنین ساعات تماشای تلویزیون از سوی آنها برای برنامه ریزی در جهت برنامه های مطلوب ضرورت این تحقیق را مشخص می کند.
اهداف تحقیق :
هدف کمی تحقیق، عبارت است از دستیابی به وجود یا عدم وجود رابطه بین باورها و رفتارهای دینی بینندگان تلویزیون با کمیت تماشای برنامه ها و نوع برنامه های انتخابی و هدف آنان از تماشای برنامه ها.
اهداف جزئی شامل وجود تفاوت در خصوص متغیر مؤلفه باورهای مذهبی با توجه به متغیرهای جنس ، سن و تحصیلات و درآمد و ; مخاطبان است.
سؤالات تحقیق :
– مفهوم باورهای مذهبی چیست ؟
– مفهوم برنامه های تلویزیونی چیست ؟
– رابطه بین ساعات تماشای تلویزیون با باورهای مذهبی مخاطبان چیست؟
– رابطه بین نوع برنامه انتخابی با باورهای مذهبی مخاطبان چیست ؟
– رابطه بین قالب برنامه با باورهای مذهبی مخاطبان چیست ؟
– وضع موجود نظام باورهای مذهبی مردم چگونه است ؟
فرضیـات :
– به نظر می رسد بین ساعات تماشای برنامه های تلویزیون با باورهای مذهبی مخاطبان رابطه وجود دارد.
– به نظر می رسد بین باورهای دینی مخاطبان و نوع برنامه ای که انتخاب
می کنند رابطه وجود دارد.
– به نظر می رسد بین باورهای دینی مخاطبان و هدف آنان از تماشای برنامه های تلویزیون رابطه وجود دارد.
تعاریف مفهومی :
«مقدمه»
باورها به صورت طیف گسترده ای بنیان رفتار و حرکات انسانی را تشکیل می دهند، منظومه باورهای انسان که هنوز به صورت کامل شناخته نشده اند توسط ” میلتون روکیج” مورد بحث و علاقه قرار گرفته و در این بین ۵ دسته باور مورد شناسایی و تبیین قرار گرفته اند که از باورهای عینی و مرکزی شروع (نوع A) و تا باورهای بدون عواقب نوع(E ) ادامه دارد که بر حسب نوع از بار اهمیتی گوناگون برخوردارند، تغییر در باورهای انسان دارای فرآیند خاصی است که مشخص می
شود چه میزان چالش لازم است که بتوان هر باور را در یکی از تقسیم بندی های باوری دچار تزلزل یا تغییر کرد، ” به طور کمی یک باور (اعتقاد) هر جمله ساده اخباری است که می توان از آنچه فرد می گوید یا انجام می دهد آن را استنباط کرد و می توان به راحتی با عبارت ” من اعقاد دارم که ; ” بیان نمود.
بنابراین ، باورها ، تمام اعتقادات و آمادگی های ذهنی قبلی برای عمل هستند و هر اعتقاد دارای ۳ جزء شناختی ، احساسی و رفتاری است.
باورها و ارزشها به فرهنگ کمی و جامعه مفهوم و معنی می بخشد. در واقع باورها و ارزشهای هر جامعه معرف شخصیت و هویت اجتماعی- فرهنگی افراد و حتی جوامع هستند. چرا که خصیصه انسان داشتن نظامی از باورها و ارزشها است.
مفهوم باورهای مذهبی :
باور دینی اعتقادی است که فرد یا گروهی در مورد موضوعات دینی دارا هستند به طوریکه این عقاید بر قضاوت های ارزشی یا استدلال و دلایل منطقی متکی است.
(گرامی – عبدالرحیم – جامعه شناسی ادیان – تبیان – تهران – ۷۹)
مفهوم برنامه های تلویزیون :
تلویزیون یک ابزار مخابراتی برای ارسال و دریافت عکس های متحرک و صدا از یک فاصله دور می باشد. این لغت به تمام بخش های تلویزیون ، برنامه های تلویزیون و پخش آن اشاره می کند.
کلمه تلویزیون یک کلمه دو قسمتی است که از زبان یونانی و لاتین می آید. تل در یونانی به معنای دور در حالیکه ویزیون که از زبان لاتین ویزیو می آید به معنای دیدن یا بینایی می باشد.
منظور از برنامه های تلویزیونی تمامی برنامه هایی است که توسط گروههای دینی ، اجتماعی ، فرهنگی ، تفریحی ، ورزشی و ; در شبکه های مختلف تولید و پخش می شود.
قالب های برنامه ای :
انواع و اقسام برنامه های تولید شبکه ها که در زمینه ها و
قالب های ، فیلم و سریال ، جنگ و برنامه های شاد خبر ، گزارش و مصاحبه ، موسیقی و تصویر ، دکلمه و پیام های کوتاه ، کارتون ، تبلیغات و غیره از شبکه های مختلف تولید و پخش می شوند.
انواع برنامه :
انواع برنامه های تولیدی شبکه ها در زمینه های علمی و آموزشی ، خانوادگی ، اجتماعی و فرهنگی ، اخلاقی و فرهنگی ، اخلاقی و مذهبی ، ورزشی ، سیاسی ، اقتصادی ، تاریخی ، بهداشت و ایمنی ، هنر و ادب ، پلیسی و جنایی و غیره که از نظر نوع با هم متفاوتند.
منابع و مأخذ این فصل به ترتیب کاربرد :
۱) گرامی – عبدالرحیم – جامعه شناسی ادیان – تبیان – ۷۹
۲) سعیدیان – ایما – نگاهی نو به مفهوم مخاطب – انتشارات سروش – سال بیستم – تهران
۳) مولانا – حمید ” چگونه تلویزیون در ایران اسلامی شد ” – سروش – سال بیستم و دوم – شماره ۱۰۲۶
۴) گرامی – عبدالرحیم – جامعه شناسی ادیان – تبیان – ۷۹
سوابق نظری موضوع
o مقدمه
o تاریخچه
o مبانی نظری
سوابق تجربی
فهرست منابع و مأخذ
پیشینه نظری موضوع :
«مقدمه »
یکی از مشخصات برجسته دوران ما مقامی است که وسایل ارتباط جمعی در زندگی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ملل بدست آورده اند. مارشال مک لوهان معتقد است که اگر دوران فن آوری یک دوران مصنوع فکر و عمل انسان است می توان گفت که انسان هر عصر به سهم خود مصنوع فن آوری زمان خود است.
(ساروخانی- باقر “جامعه شناسی ارتباطات “تهران ۷۱ ) انتشارات اطلاعات نقش تلویزیون در شکل دهی رفتارها و باورهای مردمی به علت جنبه های
شنیداری و دیداری و حرکتی آن دارای ویژگی های خاص است و به دلیل همین ویژگی ها و تأثیرات عمیقی که این رسانه می تواند به افراد جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان داشته باشد ، حساسیت داشتن جامعه به محتوای پیام های ارائه شده از طریق این رسانه ضرورت پیدا می کند. نتایج تجربیات که بتازگی انجام شده حاکی از آن است که تأثیر رسانه های گروهی و به خصوص تلویزیون بر مردم به منزله مسمومیتی شبیه مسمومیت مواد مخدر است و یکی از روانشناسان مدعی است که تلویزیون مانند مواد مخدر پاره ای از اختلاف ها را می پوشاند و از بروز آنها جلوگیری می کند .
(شرایر- شروان – نیروی پیام – ترجمه سروش حبیبی – تهران ۷۱)
در بحث از آثار وسایل ارتباط جمعی از جمله تلویزیون ، دو دیدگاه افراطی و یک دیدگاه معتدل به چشم می خورد برخی مانند مک لوهان معتقدند که وسایل ارتباط جمعی دارای چنان قدرتی هستند که می توانند برای نخستین بار نسلی تازه در تاریخ انسان پدید آورند. به نظر وی تلویزیون یک وسیله ارتباطی سرد به شمار می آید که می تواند موجبات مشارکت انسانی را فراهم کند.
تاریخچه باورهای مذهبی:
دین و باورهای مذهبی یکی از اساسی ترین و مهمترین نهادهایی است که جامعه بشری به خود دیده است به طوریکه هیچگاه بشر خارج از این پدیده زیست نکرده و دامن از آن بر نکشیده.
به گفته پلوتارک اگر به صحنه گیتی نظری بیافکنیم، بسیاری از محل ، اماکن را خواهید دید که در آنجا نه آبادیست نه علم و نه دولت ، اما یکجا که خدا نباشد و باور مذهبی نمی توان پیدا نمود.
(کوزر – لوئین – جامعه شناسی معرفت : به ترجمه سعید سبزیان – نامه علوم اجتماعی ۷۳ )
در واقع هیچ فرهنگی در گذشته یافته نمی شود که دین در آن جایی نداشته باشد و هیچ کس فکر نمی کند که در آینده نیز فرهنگی غیر از این بتواند به وجود آید . مطالعه انسان فهم و درک این نکته را برای ما ممکن می سازد که نیاز به یک نظام مشترک جهت گیری و باوری و مرجع اعتقاد دارای ریشه عمیق در شرایط زیستی انسان است.
(فرم – اریک – روانکاری و دین – به ترجمه آرسن نظریان – انتشارات مروارید – چاپ اول – ۸۲)
به زعم یونگ ” دین حالتی خاص از روح انسان است که بر طبق معنی اصلی کلمه دین و باور مذهبی به این عبارت تعریف می شود ، بعضی از عوامل مؤثر که بشر عنوان ” قدرت قاهره ” را به آن اطلاق می کند و آنها را به صورت ارواح ، شیاطین ، خدایان، قوانین ، صور مثالی ، کمال مطلوب و غیره تجسم می کند.
(یونگ – کارل گوستاور – روانشناسی و دین – ترجمه فواد روحانی – انتشارات علمی و فرهنگی چاپ سوم – ۸۲)
استعمال کلمه دین و باور مذهبی ، اعتقاد به ملک معینی را در نظر ندارد . اما هر ملکی در اصل از یک طرف به احساس مستقیم کیفیت قدسی و نورانی متکی است و از طرف دیگر به ایمان یعنی وفاداری به اعتقاد و تأثیر عوامل قدسی و نورانی و تغییراتی که در وجدان انسان از آن تأثیر حاصل می شود.
به نظر فروید منشاء دین و باور مذهبی ناتوانی انسان در مقابله با نیروهای طبیعت در بیرون از خود و نیروهای غریزی درون خویش است . به نظر او دین در مراحل ابتدایی و اولیه تکامل انسان به وجود آمده یعنی زمانی که هنوز بشر از عقل و دانش کافی برخوردار نبوده و قادر به استفاده از خرد خود در مقابله با این نیروهای بیرونی و درونی نبوده است . در نتیجه به جای مقابله با آنها و استفاده از خرد از “ضد انفعالات ” و دیگر باورهای احساسی و عاطفی کمک گرفته و در این فراگیر چیزی را در خود پرورش می دهد که فروید آن را ” توهم ” می نامد .
بنابراین نتیجه می گیریم مذهب و باور مذهبی از همان ابتدای تاریخ بشر همیشه همراه و همگام انسان بوده و موجبات اعتلای روانی و تکامل و آرامش و تعالی انسان شده است.
تاریخچه تلویزیون :
«مقدمه »
تلویزیون یک ابزار مخابراتی برای ارسال و دریافت عکسهای متحرک و صدا از یک فاصله دور می باشد . این لغت به تمام بخشهای تلویزیون ، برنامه های تلویزیون و پخش آنها اشاره می کند . کلمه تلویزیون یک کلمه دو قسمتی است که از زبان یونانی و لاتین می آید . تل در یونانی به معنای دور در حالی که ویزیون که از زبان لاتین ویزیو می آید به معنای دیدن یا بینایی می باشد .
پیشرفت تکنولوژی را می توانیم به دو قسمت تقسیم کنیم : اول پیشرفت و توسعه وابسته به مسائل مکانیکی و الکترونیکی و دیگری که به الکترونیک وابسته بود . تمام تلویزیونهای مدرن از قسمت دوم هستند ، ولی این غیر ممکن است که بدون کشفیات و بینش از سیستمهای مکانیکی بتوانیم سر در بیاوریم .
تلویزیون الکترومکانیکی :
پول گوتلیپ نیپ کوو به اولین تلویزیون الکترومکانیکی در سال ۱۸۸۴ م امتیاز داد . مردم بر این عقیده اند که او هرگز نتوانست نمونه اصلی را طراحی کند . تا سال ۱۹۰۷ م که نمونه اصلی آن بطور آزمایشی طراحی شد . در سال ۱۹۰۷-۱۹۱۰م ، بوریس روسینگ و دانش آموزش ولادیمیر زوریکین یک سیستم تلویزیونی
را نشان داد که از یک جستجوگر آینه ای مکانیکی در نمایشگر و لیوب براون الکترونیکی در دریافت کننده استفاده می کردند . روسینگ در مدت انقلاب بولشویک ۱۹۱۷ م ناپدید شد ، ولی زوریکین بعداً برای RAC کار می کرد تا یک تلویزیون الکترونیکی بسازد ، طراحی آن نتیجتا حق انحصاری و امتیاز را توسط فیلوتیلورفرنس فورس به او دادند . یک تلویزیون مشابه نیمه مکانیکی برای اولین بار در لندن نشان داده شد ، در فوریه ۱۹۲۴ توسط ژان لوجی بیرد با تصویر فلیکس گربه و تصویر متحرک بیرد در۳۰ اکتبر ۱۹۲۵م ، نشان داده شد. سیستم بیرد نتیجتاً توسط شرکت BBC دوباره بازسازی شد .
تلویزیون الکترونیکی :
با وجود اینکه نیپ کوف ، روسینگ ، بیرد خیلی خارق العاده بود . قسمت کمی از تکنولوژی آنها در تلویزیون امروزی کاربرد داشت . در سال ۱۹۳۴ ، تمام سیستمهای تلویزیونی الکترومکانیکی دیگر خارج از مد شده بود . کمپل سوینتون یک نامه به مجله طبیعت در ۱۸ ژوئن ۱۹۰۸م نوشت که در آن استفاده از اشعه کاتدی در تلویزیون الکتریکی که توسط کارل فردیناند براون اختراع شده بود را شرح داد . او نظریه داد که از پرتو الکترون هم در دوربین و هم در دریافت کننده استفاده شود ، که می تواند بصورت الکترونیکی بچرخد و تصاویر متحرک تولید کند . او سخنرانی در رابطه با موضوعی در سال ۱۹۱۱م داشت و یک نمودار را نشان داد که هیچ کس ، حتی سوینتون ، نتوانست طرح او را بفهمد ، سیستم او هیچ وقت ساخته نشد .
سیستم تمام الکترونیک اولین بار توسط فیلوتیلور فرانس وورس در پائیز سال ۱۹۲۷م نمایش داده شد . فرانس وورس مزرعه مورمون پسری از ایداهو ، او اولین بار در سن ۱۴ سالگی این سیستم را در نظر داشت . اولین ایده را با معلم شیمی دبیرستانش بحث می کرد ، کسی که فکر می کرد که آن بدون دلیل کار نمی کند (فرانس وورس بعدا به معلمش ثابت کرد ژاستین تال من که یک کلید بر روی اختراعش قرار داد) او به دنبال ایده خود در آکادمی جوانان بریگهام (جدیداٌ دانشگاه جوانان بریگهام) بود .
در سن ۲۱ سالگی ، او یک سیستم کاربر را در لابراتور شخصی اش در سان فرانسیسکو نشان داد . تمام تلویزیونهای امروزی بطور مستقیم از طراحی او پیروی می کنند . ولادیمیر زوریکین بخاطر اختراع مفیدش ایکونوسکوپ در سال ۱۹۲۳ و اختراع کینسکوپ در سال ۱۹۲۹ بعنوان پدر تلویزیون الکترونیکی شناخته می شود . طراحی او جزء اولینهایی بود که سیستم تلویزیون را نشان می داد . کار قبلی او با روسینگ بر روی تلویزیون الکترومکانیکی به او آموخت که چگونه یک سیستم تولید کنند ، ولی ادعای او و (RCA) که این اختراع اصلی آنها بود به سه دلیل بیهوده به حساب می آید :
امتیاز ۱۹۲۳ زوریکین یک طرح ناتمام را نشان داد ، ناتوان در کاری که می خواست انجام دهد (تا سال ۱۹۲۳ طول کشید تا زوریکین توانست طرح کاری خود را کسب کند .)
درخواست نامه امتیاز سال ۱۹۲۳ تا سال ۱۹۳۸ قبول نشد و بطور جدی مورد قبول واقع نشده بود .
دادگاه دریافت که RAC امتیاز طرح تلویزیونی که توسط فیلو تیلور فرانس وورس داده شد را نقض کرد . اختلاف در این بود که آیا اولین بار فرانس وورس بود یا زوریکین که تلویزیون امروزه را اختراع کرد . بعضی از اینها ادعا دارند وقتی که فرانس وورس برای اولین بار می خواست آن را بسازد ، این RAC بود که اولین بار به خرید و فروش تلویزیون می پرداخت و کارمندان RAC بودند که تاریخ اختراع تلویزیون را نوشتند . با این وجود فرانس وورس جنگ قانونی در برابر این مسئله را برد ، او هرگز قادر نبود تا سرمایه گذاری تمام و کامل روی اختراعش بکند .
پخش کردن برنامه از تلویزیون :
اولین فاصله زیاد پخش تلویزیون عمومی که از واشنگتن DC به نیویورک پخش شد ، در ۷ آوریل ۱۹۲۷ پدیدار شد . تصویرهای پخش شده در مورد مسائل بازرگانی بود . هربرت هوور اولین سرویس مشابه WGY بود ، شنکتدی ، نیویورک در ۱۱ می ۱۹۲۸ افتتاح شد . اولین نمایش تلویزیون انگلیسی مردی با گل در دهانش بود، که در ژوئیه ۱۹۳۰م پخش شد . ایستگاه CBS در نیویورک اولین برنامه های منظم خود را در هفت روز هفته در ایالات متحده پخش می کرد . در ۲۱ ژوئیه ۱۹۳۱م اولین پخش جیمز جی .واکر ، کیت اسمیت و جورج گرش وین اولین تلویزیون تمام الکترونیکی در لوس آنجلس شروع به کار کرد .
CA توسط پخش دن لی . تاریخ شروع آنها از ۲۳ دسامبر ۱۹۳۱م در W6XA0 که بعدا KTSL شد . اصولا تجهیزات مکانیکی استفاده شد ، ولی در ژوئن ۱۹۳۶ سرویس ۳۰۰ خطه تمام الکترونیکی راه اندازی شد . در سال ۱۹۳۲ برنامه BBC راه اندازی شد که از سیستم ۳۰ خط استفاده می کرد ، این پخشها تا ۱۱ دسامبر ۱۹۳۵ ادامه داشت . در ۲۱ نوامبر ۱۹۳۶ ، BBC شروع به پخش سیستم دو طرفه نمود . شش ماه بعد ، انجمن شهر بیان کرد که تصویر الکترونیکی EMI مارکونی ، برترین تصویر گرفته شده است و آنها را یک نمونه استاندارد انتخاب کردند . این سرویس به عنوان اولین سرویس تلویزیون عمومی منظم و با محدودیت بالای جهانی نامگذاری شد .
از وقتی که سرویس تلویزیونی منظم به صورت استاندارد ۱۸۰ خطی در آلمان پخش شده است ، خسارات جنگ جهانی دوم باعث شد تا اختلالاتی در سرویس بوجود آید . نمایشهای تلویزیونی فقط از محل الکساندرا ۱۹۴۶ پخش شد . اولین پخش تلویزیونی منظم در کانادا از سال ۱۹۵۲ شروع شد ، دقیقا از وقتی که CBS دو ایستگاه در فضا تاسیس نمود . یکی در مونترال ، کبک در ۶ سپتامبر و دیگری در تورنتو ، اونتاریو در دو روز بعد راه اندازی شد .
اولین پخش زنده تلویزیونی:
اولین پخش زنده تلویزیونی (سراسری) یا قاره ای در سان فرانسیسکو ، کالیفرنیا از کنفرانس عهدنامه صلح ژاپن در ۴ سپتامبر ، ۱۹۹۵ انجام شد . در سال ۱۹۵۸ ، شرکت CBC برنامه تلویزیونی وسیعی را در جهان کامل نموده از سیدنی ، نووآ اسکویتا به ویکتوریا ، کلمبیای انگلیس . برنامه در تلویزیون پخش شد .
(B) ایستگاههای تلویزیونی :
در ابتدا پخش خشکی زمینی تنها راهی بود که تلویزیون پخش می شد . زیرا قدرت پخش محدود بود ، نظم دولت بصورت معمولی بود . در آمریکا نمایندگی ارتباطات فدرال از ایستگاه اجازه پخش تبلیغات را گرفت . ولی شامل این بود که تعهد در قبال سرویس برنامه عمومی به عنوان یکی از نیازمندیهای گرفتن جواز می باشد . در مقایسه ، پادشاهی متحده یک برنامه مختلفی را انتخاب کرد ، قیمت یا نرخی را برای صاحبان برای جواز تلویزیون وضع می کند که هر شخصی هر برنامه ای را می خواهد دریافت کند . برای تاسیس BBC که به عنوان بخشی از مجوز سلطنتی بود سرویس عمومی داشتند .
تولید کابل و ماهواره ها به عنوان وسایل پخش در سال ۱۹۷۰ تاجران را بر این داشت تا کانال هایی را برای مخاطبان تاسیس کنند ، به عنوان HBO و یا مثل پخش آسمان انگلیسی . نتیجتا هر کشوری در جهان حداقل یک کانال تلویزیونی تولید کرده است . تلویزیون در تمام جهان رشد کرده است ، تمام کشورها را قادر می سازد تا پخشهایی از فرهنگ و جامعه را به دیگران نشان بدهند . در اواخر سال ۱۹۸۰ در تمام خانه ها در ایالات متحده حداقل یک تلویزیون وجود داشت . بر طبق میانگین آمار ، مردم آمریکا در هر روز ۴ ساعت برنامه تلویزیونی نگاه می کنند و ۳/۲ مردم آمریکا بیشتر خبرها را از تلویزیون دریافت می کنند و بقیه تمام اخبار خود را از تلویزیون دریافت می کنند .
استانداردهای تلویزیون :
تلویزیون زمینی «خشکی»
تلویزیون ماهواره ای
تلویزیون کابلی
سیستم پخش چند کانالی چند منظوره
نسبت جنبه یا بعد تلویزیون
تمامی این سیستمهای اولیه تلویزیونی دارای یک نسبت بعد از ۴:۳ که برای تناسب (۰) نسبت آکادمی انتخاب شده از فیلمهای سینمایی استفاده می شد ، این نسبت کافی بود تا در اطراف مشاهده شود . تیوپ اشعه کاتد CRT همه آنها می توانند تولید کنند که به ساخت تکنولوژی روز می پرداخت (تکنولوژی CRT امروزی مجوز ساخت تیوبهای عریض را داد . سطح صاف که بسیار شهرت پیدا کرده است دیگر محدودیتهای نسبت بعد را ندارد) . در سال ۱۹۵۰ استودیوهای فیلم با سطح عریض و مسطح دارای چند بعد مثل سینما بودند که در تلاش بودند تا محصولاتشان را از تلویزیون پخش کنند . با وجود اینکه این یک وسیله غلط انداز بود ، اما بسیاری از مردم می گفتند که این در واقع یک ضرر است فرض کنید که یک چیزی را نشان می دهند و آنها در واقع یک منظره باز و گسترده هستند ، سطح پهن امروزه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد .
برای استفاده از DTV به عنوان یک فرصت برای تعویض فرمت تصویر استاندارد تلویزیون از بعد قدیمی (۳۳:۱ ، ۱) ۴:۳ به بعد جدید (۷۸:۱ ،۱)۱۶:۹ استفاده شد . این حرکت سیستم تلویزیون برای نزدیکتر شدن نسبت بعدی جدید فیلم سطح پهن توانا ساخت ، که آمار را از ۸۵:۱ ، ۱ به ۱ ، ۳۵ ، ۲ رساند . فرمت ۱۶:۹ اولین برای DVD سطح پهن انجام شد DVD . دو را برای صفحه پهن فراهم می کند و اولین و بهترین آن فرمت آنامورفیک صفحه پهن می باشد . این فرمت شباهت زیادی به این تکنیک دارد که برای تنظیم فیلم صفحه پهن استفاده می شد ۳۳:۱ ، ۱ و فیلم mm35 تصویروقتی ضبط می شود به صورت افقی و تختی له می
شود ، و وقتی فیلم بر می گردد دوباره به حالت اول خود بر می گردد . سیستم HDTV ATSC امریکا از فرمت صفحه پهن مستقیم استفاده می کند ، تصویر بصورت له و بار نمی شود . هیچ دلیل تکنیکی نیست که چرا پخش تلویزیون دیجیتال از تغییر نسبت بعد استفاده می کند ، در هر حال بیان این تغییرات برای بیان دلایل بکار می رود .
منبع : اینترنت
تاریخچه پیدایش رادیو وتلویزیون :
اندیشه ایجاد فرستنده بی سیم در ایران در سال ۱۳۰۳ مطرح گردید وبا خرید یک دستگاه فرستنده موج بلند برای تهران وشش دستگاه برای شهرستانها ، ازاواخر همین سال پیام رسانی به صورت بی سیم در ایران عملی شد و در آن روزها فرستنده های موج کوتاه در سال ۱۳۰۹ در محل بی سیم نجف آباد (جنوب تهران ) گشایش یافت که باعث ارتباط بین ایران با برلن ، پاریس ، آنکارا وتفلیس شد وبه این ترتیب زمینه گسترش ارتباطات در ایران آن روز فراهم گردید .
تشکیل رادیو :
اندیشه ایجاد رادیو در ایران به حدود ۱۳۱۳ برمی گردد .پس از تهیه مقدمات وخرید دستگاه فرستنده رادیویی موج کوتاه وموج متوسط واحداث ساختمانهای مربوط به اداره رادیو واولین فرستنده رادیویی در ایران در تاریخ چهارخرداد سال ۱۳۱۹ در محل بی سیم تهران افتتاح شد که اداره آن به وزارت پست وتلگراف وتلفن وقت محول گردید .
در سال ۱۳۲۱ با به وجود آمدن اداره کل انتشارات وتبلیغات نخست وزیری اداره امور رادیویی به نخست وزیری ودر سال ۱۳۲۴ به وزارت کار سپرده شد . درشهریور ماه سال ۱۳۲۶ مجدداً اداره امور رادیویی به اداره کل انتشارات وتبلیغات نخست وزیری محول گردید ودر سال ۱۳۲۷ اولین استودیوی رادیویی در محل اداره فوق واقع در میدان ارک ساخته شد .
از سال ۱۳۳۲ با کودتای ۲۸ مرداد رادیو مورد توجه بیشتری قرار گرفت وبا ایجاد استودیوهای جدید وفرستنده ۵۰ کیلو واتی در سال ۱۳۳۴ و۱۰۰ کیلو واتی درسال ۱۳۳۵ ، شبکه رادیویی کشور تقویت شد که به تدریج برچیده شد وپخش برنامه های رادیویی روی موج متوسط در قالب دو برنامه اول ودوم انجام شد .
همراه با گسترش تاسیسات رادیویی تهران فکر ایجاد مراکز رادیویی درشهرستانها نیز دنبال شد .در سال ۱۳۳۶ فرستنده رادیو تبریز شروع بکار کرد وبه تدریج فرستنده های دیگری در شهرهای رضائیه ، اهواز ، شیراز ، کرمانشاه ، مشهد ، کرمان ، اصفهان ، سنندج ، زاهدان ، رشت وگرگان ایجادشد . به این ترتیب تا سال ۱۳۴۰ تعداد فرستنده های رادیویی شهرستانها به ۱۲ عدد رسید .
از سال ۱۳۳۹ برنامه های رادیو۲۴ ساعته شد وساعتهای پخش برنامه های محلی نیز افزایش یافت . در نیمه اول دهه ۱۳۴۰ برنامه دوم رادیو ودر سال ۱۳۴۶ برنامه سوم رادیو تهران فرستنده اف . ام به مجموعه برنامه های رادیویی افزوده شدند .
در سال ۱۳۴۲ اداره کل انتشارات ورادیو به وزارت اطلاعات تبدیل گردید که اهم فعالیتهای آن ایجاد برنامه دوم (رادیو تهران ) برنامه سوم (رادیو اف .ام ) وایجاد فرستنده برای شهرهای بندرعباس وسای وایجاد فرستنده ۱۰۰ کیلو واتی برای شهرستانهای تهران ، تبریز، کرمانشاه ، زاهدان ، اهواز ورشت بود .
تشکیل تلویزیون :
پیدایش وگسترش تلویزیون در جهان انتظار عمومی برای ایجاد تلویزیون در ایران را ایجاد کرده بود و در پاسخ به این تقاضا ، اولین فرستنده تلویزیونی در سال ۱۳۳۷ با دو مرکز فرستنده تلویزیونی در تهران وآبادان به قدرت ۴ و۱۰ کیلو وات توسط بخش خصوصی (حبیب الله ثابت ) به نام تلویزیون ایران تاسیس شد ودر مورد بهره برداری قرارگرفت .
در اردیبهشت ماه ۱۳۴۳ با همکاری ی گروه فرانسوی طرح ایجاد تلویزیون ملی ایران به دولت وقت ارائه شد .در سال ۱۳۴۵ طرح مذکور که شامل تاسیس مرکز فرستنده بزرگ تهران ، تلویزیون آبادان ، فرستنده اهواز ، مرکز تلویزیون رشت ورله دزفول بود به تصویب سازمان برنامه وبودجه رسید واز آبان ماه ۱۳۴۵ تلویزیون دولتی تهران در یک ساختمان یک طبقه در خیابان جام جم با پخش مراسمی از باشگاه امجدیه ، کارآزمایشی خود را شروع کرد وبالاخره در روز ۹ اسفندماه ۱۳۴۵ تلویزیون ملی ایران به طوررسمی گشایش یافت .
با تصویب لایحه دولت مبنی بر تشکیل تلویزیون ملی ایران (۶/۴/۴۶) سازمان مذکور به وزارت اطلاعات وابسته گردید ولی با شخصیت مالی ، حقوقی مستقل که طبق اصول بازرگانی اداره می شد واز شمول مقررات قانون محاسبات عمومی وآئین نامه معاملات دولتی خارجی بود. هزینه های سازمان از محل اعتبارات بودجه کشور ودرآمدهای اختصاصی خود تامین می شد .
هدف از تاسیس تلویزیون ملی ایران بالابردن سطح فکر ودانش عمومی ، پرورش ذوقی وهنری ، رشد سیاسی ، معرفتی آداب ورسوم وتمدن وفرهنگ ملی ، فراهم آورد زمینه های ذهنی برای تسریع وتوجیه پیشرفتهای اجتماعی واقتصادی کشور وایجاد سرگرمی وتفریحات سالم بود .
تلویزیون ملی ایران پخش برنامه های رسمی خود را از آغاز سال ۱۳۴۶ با روزی سه ساعت وهفته ای ۲۱ ساعت با کمک دو فرستنده به قدرت ۱۲ کیلو وات شروع کرد وتوانست ۵/۲ میلیون نفر از جمعیت تهران را تحت پوشش قرار دهد . در همین سال نیز اولین فرستنده اف .ام در تهران آغاز به کار کرد .
در سال ۱۳۴۷ نخستین مراکز تولید وپخش رادیو تلویزیونی افتتاح شد واز سال ۱۳۴۸ با توسعه شبکه مخابراتی ومایکروویو ، تلویزیون ملی ایران به تدریج توانست مراکز تولید رادیو تلویزیونی را با ایستگاههای مختلف در سطح کشور مرتبط سازد .
در خرداد ماه ۱۳۴۹ تاسیسات وایستگاههای تلویزیون بخش خصوصی خریداری شد وتشکیلات آن در سازمان تلویزیون ملی ایران ادغام گردید وپخش دو برنامه تلویزیونی از دو کانال به نام برنامه اول ودوم ادامه یافت .
تشکیل سازمان رادیو وتلویزیون :
درتیرماه ۱۳۵۰ قانون تشکیل رادیو وتلویزیون ملی ایران به تصویب دو مجلس سنا وشورای ملی رسید واداره رادیو از وزارت اطلاعات منفک شد وعملاً رادیو وتلویزیون در یکدیگر ادغام شده وتوسعه ساختنمان ها ومراکز تولید وپخش وایستگاههای رادیویی وتلویزیون ادامه یافت .
تلویزیون آموزشی تهران نیز همزمان با گشایش رسمی سازمان رادیو تلویزیون ، برای کمک به تدریس درسهای دوره دبیرستان (تحت نظارت وزارت آموزش وپرورش ) افتتاح شد .
مبانـی نظری :
دیوید رایزمن می گوید : (( در تقسیم دوران تاریخی – اجتماعی انسان ، دوران ظهور وسایل ارتباط جمعی را دوران پیدایی انسان “دگر رهبر ” می خواهد که در آن پدیده هایی چون هدایت از راه دور ، بتواره پرستی و شیء سروری و همراه آنان ” از خود بیگانگی ” جلوه می کند. در این دوران ، افرادی با استفاده از قدرت جادویی این ابزار موفق می شوند تا توده ها را تحت سیطره خود قرار داده از تنوع انسانی بکاهند و الگوهای خاص حیات اجتماعی را بسازند. ))
فیل پستمن می گوید : ” تأثیر رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی را به عنوان یکی از فن آوری های فراگیر و مدرن بر فکر و اندیشه و شعور و رفتار انسان ها و نیز بر فرهنگ و ارزش ها و باورهای دینی جوامع مورد بررسی قرار داده. وی معتقد است هر وسیله تکنیکی و هر ابزاری از تکنولوژی و به عبارتی خود تکنیک دارای ایدئولوژی است و نمی توان آن را خنثی و بی طرف انگاشت و انسان را بی قید و شرط حاکم بر آن تلقی کرد.”
به زعم وی بی فرهنگی ، فقدان شعور اجتماعی ، انهدام مبانی خانواده ، تخریب باورهای انسان ساز مذهبی تخلیه ارزشی نمادها و مظاهر علمی و به عبارت دیگر افول ملی و هرم قدرت تسلط انسان سرنوشت خویش و جامعه همه و همه معلول تسلیم بی قید و شرط است. به رسانه ای به نام تلویزیون و به نظامی به نام نظام تکنوپولی و در یک کلام ما از خوشی و تفریح و سرگرمی برای خود مهلکه ای ساخته ایم در شادی و تفریح زندگی می کنیم و در خوشی می میریم.
( پستمن – نیل “زندگی در عیش ، مردن در خوشی” ترجمه صادق طباطبایی – تهران – ۷۵)
برخی دیگر معتقدند که وسایل ارتباط جمعی تأثیر چندانی بر مخاطبان ندارند و این وسایل یا وجود فن آوری برتری که از آن سود می گیرند ، با موانع بسیاری در راه اثر گذاری بر دیگران مواجهند.
انگ می گوید : « زمانی که فرد یا وسیله ارتباطی انگ یا نشانی نامطلوب بر پیشانی یافت ، از آستانه اعتماد فرو می افتد و تمامی محتوای آن با نیشخند یا خشم مخاطب مواجه می شود».
لازارسفلد و مرتن نیز ضمن ارائه نظریه ” تکمله ” در آثار خود به این نتیجه رسیده اند که باید این نظر را که اثر تبلیغات بر جمع مخالف نخضت را پدید می آورد و از آن نگاهبانی می کند ، رها ساخت.
( کازنو – ژان – جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ” ترجمه باقر ساروخانی” – انتشارات اطلاعات – ۷۰ )
براساس این نظریه ، وسایل ارتباط جمعی زمانی دارای تأثیر قطعی خواهند بود که کمک های جنی دریافت کنند و از جانب محیط پیرامون نیز تکمیل شوند و این امر مستلزم همگن بودن پیام و شرایط محیطی است.
انگ می گوید : ” این مخاطبان هستندکه تلویزیون معنا می بخشند” او تلاش کرده است تا روشن سازد که مخاطبان در زندگی روزمره خود چه مفاهیمی را از تلویزیون دریافت می کنند ، چگونه به آن معنا می بخشند و در نهایت از آن لذت می برند.
(ساروخانی- باقر – جامعه شناسی ارتباطات – تهران – انتشارات اطلاعات – ۷۱ )
براساس این دیدگاه «استفاده و رضایتمندی از رسانه ها » زمینه های اجتماعی و روانشناختی نیازهایی بوجود می آورند این انتظارات ، به الگوهای گوناگون استفاده از رسانه ها شکل می دهند و در نهایت به ارضای نیاز منجر می شوند یا نتایج دیگری به بار می آورند که از قبل نمی توان پیش بینی کرد .
(سعیدیان – ایما – «نگاهی نو به مفهوم مخاطب» سروش – سال ؟ – تهران)
دیدگاه سوم که قابل قبول تر به نظر رسیده و چارچوب نظری این تحقیق را تشکیل می دهد ، معتقد به وجود تداخل و تعامل بین نظام ارتباطات و نظام اجتماعی است . ژان کازنو می گوید : «دیالتیک پیچیده ای در روابط اثرات و کارکردهای وسایل ارتباط جمعی به چشم می خورد . باید پذیرفت که وسایل ارتباط جمعی ابزاری اجتماعی و فرهنگی به معنای عالی آن هستند و از این جهت اثرات چشمگیری بر جای می گذارند اما این آثار نه آنچنان هستند که هیچ محدودیتی را نشناسند و نه آنچنان ناچیزند که شایسته هیچ اعتنایی نباشند و از این جهت وسایل ارتباط جمعی چنانچه بخواهند بر مردم اثر کنند و یا صرفاٌ آنان را به خود جلب کنند و مشتریان خود را حفظ کنند باید گرایشهای محیط گیرنده خود را در نظر آورند .
(کازنو- ژان «جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی» ترجمه باقر ساروخانی – انتشارات اطلاعات)
رابین ویلیافر می گوید : «هنجارها و باورها بعنوان معیارهایی هستند که بر مبنای آنها ارزش یابیها انجام می گیرند ، ارزش بعنوان معیار کاربردی مهم تر برای تجریه و تحلیل های علمی اجتماع دارد .
(گرامی – عبدالرحیم – جامعه شناسی ادیان – تنبیان – تهران ۷۹)
ویلیام جیمز می گوید : «باورهای مذهبی عبارتند از تاثیرات احساسات و رویدادهایی که برای هر انسانی در عالم تنهایی و دور از همه وابستگیها روی می دهد ، به طوریکه انسان از این مجموعه در می یابد که بین او و آن چیزی که او آن را امر خدایی می نماید ، رابط برقرار می کند این رابطه یا از راه قلب و یا از روی قلب و یا از روی عقل و یا بوسیله اجرای مراسم و اعمال مذهبی برقرار می گردد .»
(جیمز – ویلیام – دین و روان – ترجمه بیژن محمد ایلیایی – انتشارات نسل نو اندیش – چاپ چهارم – ۸۴)
سوروکین در مورد باورهای مذهبی می گوید : «باورهای مذهبی را بعنوان دم محیایی یاد می کند که می تواند آخرین پناهگاه برای بشر باشد .»
(فصلنامه پژوهش – شماره های ۷ و ۸ وزارت ارشاد ۷۸)
میلتون رکیج می گوید : «ارزشها و باورها بار مثبت دارند و مثبت بودن آن در میان فرهنگهای مختلف پذیرفته شده است . وی ارزشها را به ارزشهای ابزاری و آرمانی تقسیم می کند و ارزشهای ابزاری را آنها می داند که برای رفتار روزمره انسان به آن باور دارد ، ولی ممکن است در طول زندگی به آن دست پیدا کند .
(گرامی – عبدالرحیم – جامعه شناسی ادیان – تبیان – تهران ۷۹)
مک لوهان می گوید : «وسایل ارتباط جمعی دارای چنان قدرتی هستند که می توانند نسلی تازه در تاریخ انسان پدید آورند . او می گوید رسانه از طریق دگرگونی ساختن محیط نسبت ها تغییر می کند ، انسانها متحول می شوند .
(به نقل از زهره بیدخی-۱۳۸۰)
سوابق تجربی موضوع :
براساس بررسیهای انجام شده ، تحقیق مشابهی در مرکز تحقیقات صدا و سیما در سال ۷۸ انجام شده که نشان می دهد ۸۷ درصد از مخاطبان در گروه سنی ۲۹-۱۵ سال قرار دارند و همچنین از نظر نوع فعالیت نیز دانش آموزان و دانشجویان به ترتیب ۹۵% و ۹۰% گروه مخاطبان را تشکیل می دهند – در تحقیق دیگری علی اصغر صباغ پور در پژوهشی در زمینه ساخت نگرشی جوانان تهران دریافت که میزان استفاده از رسانه های غیر رسمی بیشترین وزن را در توضیح نگرشهای مذهبی به خود اختصاص داده است . وی د رتوجیه این مطلب آورده است : مهمترین رسالت رسانه های غیر رسمی زیر سئوال بردن ارزشها ، گرایشها و آداب و رسوم جامعه است وی در بررسیهای خود به این نتیجه رسیده که به طور کمی میزان استفاده یا تمایل جوانان به استفاده از رسانه های گروهی غیر رسمی بیشتر از تمایل آنان به استفاده از رسانه های رسمی است .
(صباغ پور – علی اصغر «ساخت نگرشی جوانان تهرانی» – تهران فصلنامه پژوهش)
بر طبق گزارش شماره مرکز تحقیقات صدا و سیما حاکی از آن است که یکی از انگیزه های عمده و اصلی پاسخگویان برای دیدن تلویزیون ، تماشای فیلم و سریال های تلویزیونی است . بر طبق پژوهش دیگری در سال ۱۳۸۰ در صدا و سیما ، درصد بالایی از بینندگان ، تلویزیون را تنها برای سرگرمی و تنوع تماشا می کنند وتنها ۷% از بینندگان ، برنامه های دینی و مذهبی را برنامه مورد علاقه خویش عنوان کرده اند .
منابع و ماخذ فصل دوم :
۱) ساروخانی – باقر – جامعه شناسی ارتباطات «تهران ۷۱» – انتشارات اطلاعات
۲) ثرایر – شروان – نیروهای پیام – ترجمه سروش حبیبی – تهران ۷۱
۳) کوزر – سوئیس – جامعه شناسی معرفت – به ترجمه سعید سبزیان – نامه علوم اجتماعی ۷۳
۴) فرم – اریک – روانکاوی و دین – به ترجمه آرمن نظریان ، انتشارات مروارید – چاپ اول – ۸۲
۵) یونگ – کارل گوستاو – روانشناسی و دین – ترجمه فواد رحمانی – انتشارات علمی و فرهنگی – چاپ سوم – ۸۲
۶) پستمن – نیل «زندگی در عیش ، مردن در خوشی» ترجمه صادق طباطبائی – تهران ۷۵
۷) کازنو – ژان – «جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی» ترجمه باقر ساروخانی – انتشارات اطلاعات ۷۰
۸) ساروخانی – باقر «جامعه شناسی ارتباطات» تهران – انتشارات اطلاعات ۷۱
۹) سعیدیان – ایما – نگاهی نو به مفهوم مخاطب – سروش – سال ؟ – تهران
۱۰) کازنو – ژان «جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی» ترجمه باقر ساروخانی – انتشارات اطلاعات
۱۱) فصلنامه پژوهش – شماره ۷ و ۸- وزارت ارشاد ۷۸
۱۲) گرامی – عبدالرحیم – جامعه شناسی ادیان – تبیان – تهران ۷۹
۱۳) جیمز – ویلیام – دین و روان – ترجمه – بیژن محمد ایلیایی- انتشارات نسل نواندیش – چاپ چهارم – ۸۴
۱۴) صباغ پور – علی اصغر «ساخت نگرشی جوانان تهرانی» تهران – فصلنامه پژوهش
روش شناسی تحقیق :
o روش تحقیق
o ابزار تحقیق
o جامعه آماری
o جامعه نمونه
o روش نمونه گیری
o شاخصها
o روشهای آماری
روش شناسی تحقیق :
روش تحقیق :
روش تحقیق به صورت میدانی و تهیه پرسشنامه و استفاده از جدول مادر بوده است .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 