فایل ورد کامل مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازی و بررسی علمی تأثیر فناوریهای نوین بر سبک زندگی و روابط اجتماعی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازی و بررسی علمی تأثیر فناوریهای نوین بر سبک زندگی و روابط اجتماعی دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازی و بررسی علمی تأثیر فناوریهای نوین بر سبک زندگی و روابط اجتماعی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازی و بررسی علمی تأثیر فناوریهای نوین بر سبک زندگی و روابط اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله جوانان و اوقات فراغت مجازی و بررسی علمی تأثیر فناوریهای نوین بر سبک زندگی و روابط اجتماعی :
جوانان و اوقات فراغت مجازی
مقدمه
اینترنت عرصه مهمی را برای تحقیقات اجتماعی و آزمودن نظریههای مربوط به اشاعه تکنولوژی و اثرات رسانهها فراهم ساختهاست. بخشی از این جاذبه به واسطه قابلیت ادغام شیوههای ارتباطی و صورت محتوای ارتباط است. جاذبههای دیگر مربوط به اثرات و کارکردهای اجتماعی این رسانه و محیطهای مختلف آن برای افراد و اجتماعات محل زیست آنها و بهویژه برای جوانان بهعنوان پیشگامان نوآوری و مصرف این رسانه جدید میباشند.
طولانی شدن دوره جوانی و نوجوانی، رواج شیوههای جدید رفتار اجتماعی برایپر کردن فضای زندگی، فردیشدن و کمرنگشدن شکافهای متداول اجتماعی، اهمیت یافتن سبک زندگی و «سیاست زندگی» برای جوانان، از هم پاشیدگی شبکههای سنتی همسایگی و نوسازی شهری از جمله زمینههای اصلی هستند که شرایط جدیدی را پیش روی جوانان قرار دادهاند. آنچه در کنار این روندها و متاثر از رشد رسانههای جدید قابل ذکر است اهمیت بیش از پیش حفظ و تنوع در اوقات فراغت برای جوانان است. اولین نسل آشنا با کامپیوتر و تکنولوژیهای ارتباطی را باید نسل فعلی دانست. بسیاری از آنان میتوانند با طیفی از نرم افزارهای کامپیوتری کار کنند و بهراحتی آن را بفهمند. این تحولات تکنولوژیک علاوه بر تأثیر بر ذوق، سلیقه و نیاز ارتباطی آنها، گذراندن اوقات فراغت آنها را نیز تحت تأثیر قرار دادهاست. دو فرآیند «رسانهایشدن»( mediatisation) و «خانگی شدن»(domestification) توصیفکننده گذران بخش عمدهای از فراغت جوانان در جوامع مدرن است. جوانان فراغت خود را بیش ازپیش در خلوت سپری میکنند و برای سرگرم شدن به طور فزایندهای به رسانههای جدید متکی هستند.
ارتباطات باواسطه کامپیوتر (CMC)، «فرهنگ فراغت» و «اجتماع فراغت» را نیز تحتالشعاع قراردادهاست. شبکههای کامپیوتری جهان فرهنگهای جدیدی را در ده سال گذشته پدید آوردهاند که تأثیرات شگرفی را در تعاملات و روابط اجتماعی برجای گذارده است. (رین گولد، ۱۹۹۴: ۴)
چترومها (chat rooms) یا میدانهای چندکاربردی (multi-user-dungeons) بهعنوان یکی از پرطرفدارترین «میدانهای»
اینترنتی شرایط جدیدی را پیرامون کاربران خود قرار داده و مرزهای تازهای را در شکلگیری خردهفرهنگها، ارزشها و هویت جوانان پدید آوردهاند.
گمنامی، سرعت ارتباطات و سیال بودن آن پیامدهای گستردهای را در روابط جنسیتی و الگوهای ارتباطی و دوستیابی جوانان بر جای میگذارد. تداخل طبقه با جنسیت و جغرافیا میتواند فضای آزادکنندهای را برای دستهای از جوانان پدید آورده و مرزبندیهای رایج جنسیتی و اجتماعی را در فرهنگ جوانان کمرنگ سازد. ارتباطات اینترنتی در محیطهای چت، ضمن آنکه تقویتکننده روابط غیر وابسته به زمان و مکان گردیده است، به محملی برای جستجو و ارضای کنجکاویهای جوانان نیز تبدیل شدهاست. علاوه بر این، فضای مجازی و دیجیتال اینترنت صورتهای جدید مشارکتهای اظهاری و عاطفی را جایگزین صورتهای متداول مشارکت سیاسی و اجتماعی در عرصههای «حقیقی» جامعه ساختهاست (نگاه کنید به سیورلا، ۲۰۰۰). در وجه منفی، استدلال بر این است که سرگرمیهای مجازی اینترنتی عموماًًٍَْْ به تقلیل سرمایه اجتماعی، انزوا و بریدگی از مشارکتهای محسوس و عینی (کرات و همکاران، ۱۹۹۸ ؛ نای واربرینگ، ۲۰۰۰)، تغییر روابط از اجتماعات و گروههای آشنا به اجتماعات شبکهای (مافلوسی، ۱۹۹۶ ؛ ولمن، ۲۰۰۱)، سوگیری جوانان به سوی آموزش موزاییکی (راشکوف، ۱۹۹۶) و نیز قطعهقطعهشدن افراطی (hypersegmentation) سلیقهها و خردهفرهنگها و در نتیجه تودهوارسازی (massification) (شیلز، ۱۹۶۳ ؛ نیومن، ۱۹۹۱) میانجامد.
در ادامه، چهارچوبهای مفهومی و نظری رایجی را که از منظر جامعهشناسی و یا روانشناسی اجتماعی به بررسی تأثیرات ICTs و بهویژه اینترنت بر جوانان و فراغت آنها پرداختهاند، به اختصار مرور کرده و آثار تواناساز و یا محدودکننده محیطهای مجازی در چت رومها را مورد بحث قرارخواهیم داد.
زمینه تحقیق
نگاه جامعهشناختی به پدیده اینترنت در پی بررسی تأثیرات اجتماعی آن بر روابط اجتماعی و تجزیه و تحلیل عوامل نهادی، سیاسی و اقتصادی است که رفتار کاربران را تحت تأثیر قرارمیدهد. این نگاه، چنانکه در مقدمه بحث بدان اشاره شد، به طیفی از اثرات اجتماعی تکنولوژیهای جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی بر روابط و تعلقات اجتماعی، شکلدهی یک معنای عمومی جدید برای ارتباط، صورتهای جدید مشارکتهای اجتماعی و بازاندیشی و تغییر در هویتهای خودساخته تأکید دارد.
در وجه فراغت و سرگرمی نیز محوریت یافتن ارتباط و سرگرمی، از متن خارج شدن
(decontextualisation) مکانها و تجارب اوقات فراغت (نگاه کنید به رابرتز، ۱۹۹۸)، رواج شکلهای سرگرمی غیروابسته به زمان و مکان، چندوظیفهای شدن رسانههای جدید و لذت بردن جوانان از توانایی انجام همزمان چند وظیفه و امکانپذیر ساختن انواع جدیدی از مشارکتهای عاطفی و زیبایی شناختی و فرهنگی از جمله مشخصههای اصلی رسانههای جدید و بهویژه اینترنت میباشد. رویکردهای غالب در بررسی تأثیرات اجتماعی و روانی ICTs بر جامعه را در دو دسته کلی تکنولوژیکی و اجتماعی میتوان قرارداد. رویکردهای تکنولوژیک نقش رسانههای جدید را در
روابط و تبعات اجتماعی آن تعیینکننده میدانند و در بررسی نهایی تکنولوژی را شکلدهنده روابط اجتماعی و شکلهای تحول آن تلقی مینماید. نظریههای چندی از این منظر به رسانههای جدید توجه کردهاند. برای نمونه میتوان مدل حضور اجتماعی (social presence model) که فردی بودن ارتباطات کامپیوتری را زمینهساز اثرات اجتماعی کمتر آنها میداند، نظریه غنای رسانهای (media richness theory) که توانایی تأثیرگذاری بر روابط اجتماعی رسانهها را تابع ظرفیت آنها در انتقال پیامها و نشانههای اجتماعی میبینند و غنای رسانهها را عامل تعیین کننده انتخاب آن از جانب کنشگران میدانند، و نظریه شیوه پردازش اطلاعات اجتماعی (social information processing model) اشاره کرد که به دنبال تبیین اثرات محدود کننده ارتباطات کامپیوتری است و این محدودیت را مخل کیفیت ارتباطات اجتماعی میداند. در مجموع رویکردهای فوق به ابعاد اجتماعی رسانههای جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی به صورت حاشیهای و با اهمیت کمتر نگریسته و در تحلیل نهایی قائل به قابلیت تقلیل اطلاعات کامپیوتری به بایتهای اطلاعاتی هستند (برای مرور جامع رویکردهای تکنولوژیک نگاه کنید به اسپیرز، ۲۰۰۰).
رویکردهای جایگزین در مطالعه اثرات رسانهها در مقابل به عوامل اجتماعی توجه بیشتری نشان میدهند. نظریههایی همچون استفاده و التذاذ (uses and gratifications) ، مبادله (exchange) ، سازهگرایی اجتماعی (social constructionism) و نظریههای تعاملی (interactionism models) ، از جمله رویکردهای غالب در این دسته بهشمار میآیند.
مدل «استفاده و التذاذ»، که خود متأثر از نظریههای مبادله اجتماعی است، مدلی رایج در مطالعات توصیفی و اکتشافی درخصوص نحوه استفاده افراد از رسانهها و تأثیر این استفاده بر رفتار آنهاست. دلایل و انگیزههای جذب جوانان به اینترنت و فضای مجازی و رفتار آنها در فضای مجازی زمینههای اصلی هستند که در این مدل به آنها توجه میشود. نظریه تعاملی، تفسیری و سازهگرایی تلاشی برای تبیین نحوه ارتباط افراد با فضای مجازی، فهم آنها از این ارتباطات و
مکانیسمهای دخیل در آن محسوب میشود. رویکرد سازهگرایی با تلقی نسبیبودن تأثیرات تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، این تأثیرات را تابع متن (context) ، تفسیر و فهمی میدانند که کاربران و افراد حاضر در حوزه ارتباط از آن به عمل میآورند. ساختهای اجتماعی تعیینکننده معنای ارتباط بهشمار میآیند. این نظریه که مُلهم از آرای پدیدارشناسی گارفینکل (۱۹۶۷)، برگر و لاکمن (۱۹۶۶) و اندیشمندانی همچون دریدا (۱۹۷۶) و گرگن (۱۹۸۵) است واقعیات اجتماعی را ساخته کنشگران دانسته، همزمان به نقش انتخاب، اراده و استقلال فرد (عامل) در تعامل با متن و ساختار اجتماعی توجه دارد.
از دیگر اندیشمندانی که به توصیف نحوه مذاکره و معتبرساختن هویت در تعاملات رودررو و ایجاد قالبی برای ارزیابی معانی این رویاروییها پرداخته میتوان به گافمن اشارهکرد که اندیشههای او در بررسی ارتباطات بین فردی از جانب محققان علوم رفتاری مورد استفاده بوده است. با الهام از آرای گافمن میتوان استدلال کرد که اینترنت چارچوبهای تعاملی جدیدی را در برقراری ارتباطات بین فردی مهیا ساخته است که، علیرغم محدودیتهای ذاتی خود، فرصتهای جدیدی را نیز برای نمایش شخصیت در اختیار کاربران قرار میدهد،گافمن (۱۹۶۴) در کتاب خود موسوم به استیگما به توصیف تکنیکها و امکاناتی میپردازد که افراد از آن برای ارائه تصویری مطلوب و قابل پذیرش از خویش استفاده میکنند. توصیف مجازی که کاربران از ویژگیهای رفتاری و شخصیتی خود در فضای چت روم بهعمل میآورند را میتوان با توجه به این گزارهها تبیین کرد. تلاش برای پیشدستی در گرفتن اطلاعات،شناسایی اولیه از مخاطب گفتگو، توصیف انتخابی وگاه مبالغهآمیز و یا نادرست از برخی ویژگیهای رفتاری و شخصیتی و نشان دادن همدردی و همسویی برای جلب پشتیبانی و حمایت عاطفی مخاطب ازجمله زمینههای نشاندهنده تدارکات و آمادگیهای «پشت صحنهای» (back stage) افراد، برای نمایش «روی صحنهای» (front stage) خود هستند. ماهیت غیر رودرروی ارتباطات الکترونیکی اینترنتی همچنین میتواند انگیزه بیشتری را برای کاربران آن در بازی با هویت، رفتارهای آزمایشی و ارائه تصویری غیرواقعی فراهم سازد که ریسک «شرمندگی» در آن
کمتر است. در مجموع کاربست مفاهیم گافمن در ارتباطات اینترنتی میتواند به تشریح مکانیسمها و استراتژی مورد استفاده در تعاملات بینفردی بهکار رود. از طرفی، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و دسترسی به تسهیلات بیشتر در اینگونه ارتباطات (صدا، تصویر و ایکونهای ابراز هیجانات/ emoicons) میتواند این ارتباطات را به ارتباطات حقیقی نزدیکتر ساخته و جنبه انسانیتری بدی از اینترنت و گفتگوهای اینترنتی و نیز تأثیریکه اینگونه ارتباطات به نوبه خود بر این روابط برجای میگذارد از مفهومسازی عادت (habitus) و میدان (field) بوردیو (Bourdieu) جامعهشناس فرانسوی میتوان استفاده کرد. برای بوردیو «عادات» شیوههای عمل و زیستی است که فاعلان اجتماعی در جریان اجتماعیشدن کسب میکنند و از طریق تجربه عملی آموخته میشوند. در کتاب منطق عمل بوردیو مینویسد: «دنیای عملی که در ارتباط با عادات -که به مثابه نظامی از ساختارهای (نقشههای) شناختی و انگیزه بخش عمل میکنند- شکل گرفته است، دنیایی است که روشهای رسیدن به هدف، مسیرهای قابل انتخاب و موضوعاتی که واجد یک خصلت غایت شناسی دائمی هستند را از قبل مشخص ساختهاست» (۱۹۹۰: ۵۳).
براین اساس، باید گفت که میدانها در حال تغییرند و رابطه بین عادت و میدان در معرض گسست است. ملزومات میدان ضرورتاً اشاره بر وجود عاداتی ندارند که بازیگران یک میدان مجهز به آن باشند. در اینجا نیز امکان کنش و انتخاب وجود دارد. بدین ترتیب اگرچه اساس فرآیند بازآفرینی باقی میماند، با این حال شیوههایی وجود دارد که مبنای مبارزه برای تعریف میدان و امکان عمل فرد را فراهم میگرداند.
مفهومسازی بوردیو از عادت و میدان را میتوان در تحلیل فرهنگی و ساختاری از تأثیرات ارتباطات اینترنتی به کار برد. ارتباطات مجازی میتواند زمینه شکلگیری عاداتی جدید را فراهم سازد که خود به کنش و انتخابهای متفاوتی منتهی میگردد. ظهور عادات جدید شرایط(عادات) قبلی را به چالش میکشاند و در نتیجه آن جابجاییهایی (dislocations) صورت میگیرد. بدین ترتیب اگرچ
ه اساس فرآیند بازآفرینی باقی میماند، با این حال شیوههای متنوعی، مبنای مبارزه برای تعریف میدان و امکان عمل فرد را فراهم میسازند.
مسئله روابط جنسیتی و ارزشهای جوانان در فضای مجازی را با استفاده از این چارچوب میتوان مفهومسازی کرد. ویژگیهای ارتباطات الکترونیکی حاکم در فضای چترومها شرایطی متفاوت از روابط حقیقی و رودررو را برای کاربران آن فراهم میکند. سرعت عمل، ناشناس ماندن، سیال بودن و ویژگیهای دیگر میتواند فضای یکسان و مشابهی را فارغ از الزامات ساختی (جنسیتی، طبقاتی، قومی، نژادی و مکانی) فراهم سازد که مستعد تجارب متفاوتی برای کاربران آن است. تعاملات آزمایشی، کنجکاوانه و یا با نیت افزایش ظرفیت شناختی، کاربران اینترنتی را با ذهنیت و گرایش جدیدی تجهیز میکند که میتواند رفتار و تعاملات آنها در دنیای حقیقی را به چالش کشانده و تغییراتی را هرچند جزئی در میدان عمل اجتماعی آنها فراهم سازد. فضای مجازی به فیلتری میماند که نیازها، خواستهها و بازاندیشی کاربران در هویت خویش را به درجاتی به دنیای حقیقی آنها تسری میدهد و شرایط تازهای را برای گفتگو، تفاهم و تعامل در دنیای مجازی و حقیقی فراهم میسازد.
روش تحقیق
تحقیق حاضر براساس روشهای پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه استانداردی انجام شده که توسط خود پاسخگویان تکمیل شدهاست. در تنظیم سؤالات و مقیاس پرسشنامه علاوه بر دادههای اسنادی و تجربی از مشاهدات مشارکتی (فعال) و غیرمشارکتی (غیر فعال) محقق در فضای چت رومها نیز استفاده شدهاست.
مراجعه به اتاقهای فارسی سایتهای چت بین المللی همچونmsn , yahoo و نیز سایتهای چت فارسی زبانی مانند bedehi و roozi در فواصل زمانی مختلف و متنوع امکان مناسبی را برای آشنایی محقق با ویژگیهای جمعیتی و رفتاری نوعی مراجعهکنندگان به این سایتها فراهمساختهاست. حاصل این ساعات طولانی مشاهده و مشارکت مجازی، آشنایی نسبی با مکانیسم شکلگیری و شروع ارتباطات مجازی،علایق،سلیقهها،نیازها،حساسیتها،واژگان و خرده فرهنگ زبانی رایج استفاده کنندگان دختر و پسر از این اتاقها بودهاست. در مواردی نیز برای تدقیق بیشتر در محتوای گفتگوها و مفهومسازهای بهتر از آن متن گفتگو برروی دیسکت ذخیره و طبقهبندی شدهاست.
نمونه گیری و جمع آوری دادهها
نمونهگیری تحقیق بر اساس روشهای غیراحتمالی و از نوع در دسترس و نیز
زنجیرهای (snowballing) است. با اینحال در انتخاب نمونهها تلاش براین بودهاست تا متغیرهای مهم زمینهای همچون جنسیت، محل سکونت و تحصیلات به نسبتی مشابه با ترکیب جامعه آماری هدف در نظر گرفته شوند. نمونههای تحقیق را غالباً مراجعه کنندگان به کافینتهایی تشکیل میدهند که در بهار ۱۳۸۲ در سطح شهر تهران مورد مطالعه قرارگرفتهاند. تعدادی از پاسخگویان نیز از طریق شبکههای آشنایی و دوستی به صورت زنجیرهای مورد دسترسی قرار گرفتهاند. ملاک انتخاب پاسخگویان قرار داشتن در محدوده سنی مورد نظر (۱۵ تا ۳۰ سال) و داشتن
حداقل یک بار تجربه چت کردن اینترنتی بودهاست.
پرسشنامهها عموماً به طور مستقیم و از طریق پرسشگران در اختیار مراجعهکنندگان قرار گرفتهاند. با اینحال با توجه به پراکندگی ساعت مراجعه افراد به کافینتها و طولانی شدن مرحله جمعآوری اطلاعات، در مواردی پرسشنامهها به مدیران این مراکز داده شد تا با توزیع آنها به نمونههای واجد شرایط فرایند جمعآوری اطلاعات تسریع گردد. بدین ترتیب در مجموع در یک دوره زمانی دو ماهه ۱۷۲ پرسشنامه تکمیل شده بدون نقص جمعآوری و مورد استفاده قرارگرفتهاست.
یافتههای تحقیق
برای ارزیابی گرایش پاسخگویان نسبت به اثرات و ویژگی گفتگوهای اینترنتی و تفکیک نوع اس
تفاده آنها علاوه بر سؤالات رفتاری از ۲۱ گویه گرایش سنجی مدرج نیز استفاده شدهاست که بهعنوان متغیر وابسته اصلی تحقیق با دیگر متغیرهای زمینهای و مستقل مورد مطالعه قرارگرفتهاند. برای تجزیه و تحلیل بیشتر این گویهها و تعیین «ابعادی» که در مجموعه گویههای مدرج مورد بررسی قرارگرفتهاند، از تکنیک تحلیل عوامل استفاده شدهاست. تنها ابعادی که ارزش افزوده (eigen value)2 آنها بزرگتر از ۱ بوده است، استخراج شدهاند. ارزشهای اولیه ابعاد از ۰۳/۱ تا ۵۳/۳ نوسان داشتهاند. ماتریس چرخش یافته عوامل مربوط به همه اقلام در ضمیمه مقاله آمدهاست. در مجموع ۷ عامل از میان گویهها استخراج شده است که بر اساس بار عاملی در جدول (۱) تنظیم شدهاست:
چنانکه جدول (۱) نشان میدهد، با توجه به سهم هر عامل در تبیین واریانس کل ابعاد، ۷ بعد استخراج شدهاند که در مجموع بیش از ۶۲ درصد از واریانس گردش یافته عوامل را توضیح میدهند. عوامل فوق به ترتیب اهمیت و اولویت مربوط به تفاوت رفتار واقعی با رفتار در فضای چت (چت بهعنوان میدانی برای نقش بازی)، نگرش تردیدآمیز و نامطمئن به فضای چت (چت بهعنوان ارتباطی نامطمئن)، نگرش جدی و توأم با اعتماد به چت (چت بهعنوان امتدادی از زندگی واقعی)، نگرش لذت جویانه و ابزاری به چت (چت بهعنوان ابزاری برای دوستیابی و تفنن) و با اهمیت کمتری نگرش جستجوگرانه، ناکارآمد و بدبینانه میگردد.
بدین ترتیب، ابعاد مستخرج از تحلیل عوامل ضمن آنکه ابزاری برای تقلیل گویههای متنوع به ابعادی محدودتر است، بیانگر تیپولوژی جهتگیریها و نگرشهای جوانان به چتهای اینترنتی و فضای حاکم بر روابط مجازی در این گفتگوهاست که بر اساس آن میتوان به تفکیک گرایشهای پاسخگویان پرداخت.
ماتریس همبستگی مقیاسهای ترکیبی ساده شکلگرفته از گویههای تشکیل دهنده هر بعد (عامل) نیز بیانگر همبستگیهای بین نمرات پاسخگویان در ابعاد مختلف است. بر این اساس، هر چه چت کنندگان سوءظن بیشتری به چت نشان دهند، علاقه آنان به این فضا کمتر است؛ چتکنندگان جدی و علاقهمند تجربه چت را دلپذیرتر یافتهاند؛ چت کنندگان مظنون از چت متوقعتر بودهاند و معتقدان به نقش بازی نسبت به چت بدبین بودهاند.
در ادامه با استفاده از آزمونهای آماری به توصیف و مقایسه گرایش پاسخگویان نسبت به هر یک از مؤلفههای ابعاد فوق به تفکیک متغیرهای زمینهای جنسیت و میزان تحصیلات پرداخته و پس از آن انگیزه پاسخگویان از پرداختن به گفتگوهای اینترنتی و اثرات آن را مورد توجه قرار خواهیم داد.
جدول (۲) بیانگر ارزیابیای است که پاسخگویان ازتجربه چت و فضای آن دارند. ارزیابی پاسخگویان در سطح سنجش ترتیبی و با پنج درجه سنجیده شده است. درکدگذاری نمره ۱ به گرایش کاملاً موافق با گویهها و نمره ۵ به گرایش کاملاً مخالف داده شده است. بدین ترتیب هرچه نمرات کمتر باشد موافقت با یک گویه بیشتر است. با تبدیل رتبهها به نمره و تلقی متغیرها در سطح فاصلهای، میانگین نمرات پاسخگویان
به هرگویه و نیز میانگین نمرات پاسخگویان دختر و پسر به تفکیک بیان شده است.
مقایسه کلی انتخابهای پاسخگویان در گویههای مختلف بیانگر ارزیابیهای متفاوت آنها از اثرات و استفادههای چت در محیط اینترنت است. موافقترین نظرات پاسخگویان مربوط به قابل اطمینان نبودن محیط چت برای شناسایی روحیات و شخصیت افراد و سهولت نقش بازی و سوءاستفاده و در نتیجه نامطمئن بودن آن برای کسب شناخت از افراد است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 