فایل ورد کامل مقاله تأثیر حضور در مهدکودک بر رشد هوش علمی کودکان ۷ تا ۹ ساله؛ تحلیل علمی فرآیندهای شناختی و آموزشی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله تأثیر حضور در مهدکودک بر رشد هوش علمی کودکان ۷ تا ۹ ساله؛ تحلیل علمی فرآیندهای شناختی و آموزشی دارای ۱۶۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله تأثیر حضور در مهدکودک بر رشد هوش علمی کودکان ۷ تا ۹ ساله؛ تحلیل علمی فرآیندهای شناختی و آموزشی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله تأثیر حضور در مهدکودک بر رشد هوش علمی کودکان ۷ تا ۹ ساله؛ تحلیل علمی فرآیندهای شناختی و آموزشی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله تأثیر حضور در مهدکودک بر رشد هوش علمی کودکان ۷ تا ۹ ساله؛ تحلیل علمی فرآیندهای شناختی و آموزشی :

تاثیر مهد کودک بر رشد هوش علمی کوکان ۷ تا ۹ ساله

چکیده
این تحقیق به منظور بررسی تأثیر مهد کودک در بالا بردن هوش عملی مقاطع اول و دوم و سوم ابتدایی که قبل از ورود به مدرسه دوره مهد کودک و پیش دبستانی را طی کرده اند انجام گرفته است .
برای نمونه برداری از بین دانش آموزان شهرستان ابهر ، ناحیه یک آموزش و پرورش این شهر تعداد ۹۶ نفر در مقاطع تحصیلی اوّل ، دوّم ، سوّم به طور تصادفی خوشه ای گزینش شدند که از این تعداد نیمی پسر و نیمی دختر هستند .

فرضیه های اساسی این پژوهش عبارتند از :
ـ رشد هوش عملی کودکان برخوردار از آموزش های مهد کودک بیش از رشد عملی کودکان محروم از آموزشهای مهد کودک است .
ـ بین کودکان دختر و پسر برخوردار از آموزشهای مهد کودک بر

رشد هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد .
ـ نتایج بدست آمده از تحقیق حاکی از آن بود که تفاوت بین دو گروه معنادار نبود .نتایج حاصل از آزمونt محاسبه شده مربوط به نمره های حاصل ازمکعبهای کهس نشان داد که فرض صفردر هردو گروه از پسران و دختران تایید می شود و فرض خلاف رد می شود این بدان معنا است که رشد هوش عملی در دو گروه مهد رفته یا نرفته معنی دار نبود به عبارت دیگر فرضیه پژوهش مبنی بر تفاوت این گروه تاکید نمی شود.در کل یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزشهای مهد کودک بر رشد هوش عمل تاثیری ندارد و بین رشد هوش عمل کودکان مهد کودک رفته و نرفته تفاوت معنا داری وجود ندارد.

مقدمه

همه روزه در روزنامه ها آگهی تشکیل دوره هایی را می خوانیم که ادعا می شود گذراندن آنها موجب بالا رقتن نمره های داوطلب در آزمونهایی نظیر استعداد تحصیلی ، آزمون ورودی دوره های بعد از لیسانس و ;; می شود .
آماده سازی داوطلبان برای گذراندن اینگونه آزمونها به کسب و کار سوادآوری تبدیل شده است که نوعی از آن را می توان در مهد کودک مشاهده کرد . براساس تجربیات و بررسیهای روان شناختی و تربیتی ، سال های اولیه زندگی کودکان نقش اساسی در رشد و پرورش آنان ایفا می کند چرا که ۸۰ درصد شخصیت کودک ظرف ۶ سال اولیه حیات شکل می گیرد و بر این اساس آموزش و پرورش پیش دبستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود . و تلاش عمده دولت ها براین بوده است که هر روزه تعداد بیشتری از کودکان تحت پوشش آموزشهای این دوره قرار گرفته و با توجه به ویژگیها و نیازهای فردی از آموزشهای مناسب و سازنده برخوردار گردند . اینکه آماده سازی تا چه حد می تواند نمره های آزمونها را بهبود بخشید خود مسله بحث انگیزی است (مفیدی ، ۱۳۶۸) ؟
اگر بخواهیم در قرن ۲۱ که قدرت کشورها در نیروی انسانی نهفته است به پیشرفت همه جانبه در زمینه های فردی ، اجتماعی ، اقتصادی ، صنعتی ، علمی و فرهنگی نایل شویم به شخصیت های رشد یافته انسان های متفکر و دست های ماهر و توانا نیازمندیم و چنین شخصیت هایی به جهت بالندگی همه جانبه باید تربیت شوند . (اشتری ـ ۱۳۸۳) .
انسان از بدو تولد تا شش ـ هفت سالگی حساس ترین و مهمترین مراحل رشد خود را طی می کند این سالها مرحله شکل گیری شخصیت است که با حساسیت زیاد کودک نسبت به پیرامون خود شخص می شود و زمان آموزش قبل از دبستان است نفوذ تأثیر این منطقه می تواند دائمی باشد . ثابت شده است کودکانی که مراکز پیش دبستانی را طی کرده اند آسان تر از کودکانی که از این امتیاز محروم بوده اند وارد دبستان و مرحله بعدی تحصیل می شوند بنابراین گذراندن دوره پیش دبستانی عامل مهمی در موفقیت تحصیلی به حساب می آید هرگاه مراکز پیش دبستانی نظیر مهد کودک ها یا کودکستانها دارای برنامه های با کیفیت بالا باشند کمی ضروری برای خانواده ها در دنیای امروزی به شمار می آید . (باز اللهی ـ ۱۳۸۱) .
لذا کودکانی که از حدود سه تا شش سالگی به مراکزی می روند که در آنجا بازی ـ تفریح و آزمایشات هوشی بر روی آنها انجام می شود ، با این فرض ها باید دارای معلومات و تواناییهای بیشتری باشند .
در این تحقیق ، بررسی تأثیر آموزشهای مهد کودک بر رشد کودکان به عنوان اصلی در پژوهش حاضر است .

بیان مسئله : (سوال پژوهشی)
متخصصان عقیده دارند که شخصیت هر انسان در شش سال اول زندگی شکل می گیرد و لذا سال های اولیه زندگی کودک از نظر تعلیم وتربیت بسیار پر اهمیت می باشد که کوتاهی در مورد آن زیان بار است . امروزه جهت رشد و بالندگی بهتر کودکان از مراکزی نظیر مهد کودک ها استفاده می شود که هدف از ایجاد این مراکز کمک به رشد جسمانی ، ذهنی ، عاطفی و اجتماعی کودکان و در نهایت کمک به شکوفایی استعدادها و علایق آنان می باشد . (پارسا و ۱۳۷۴) .
از طرفی آموزش و پرورش هم مانند بسیاری دیگر از امور زندگی پیوسته در حال تغییر و تحول ا

ست از این رو مسئولان تعلیم و تربیت یک جامعه بخصوص معلمان و مربیانی که با کودکان در ارتباط هستند باید به تحولات تعلیم و تربیت و روش های پیشرفته تر آگاهی یافته و روش کار خود را اصلاح و تغییر دهند . (برقک ، ۱۳۷۲) .

تنها با تشخیص مراکز توجه و کانون ررغبت کودک می توانیم مطلب مورد نیاز او را به وی بیاموزیم ، می توان فعالیت هایی که در برنامه روزانه ، هفتگی و ماهانه کلاس های آمادگی و یا ضمیمه مهد کودک ها پیش بینی شده است را نظیر فعالیت های زبان آموزی ، آموزش مفاهیم و علوم اجتماعی ، دینی و اخلاقی و هر نوع فعالیت را که در اطراف یک موضوع متمرکز شده را مرکز فعالیت کودکان قرار دهیم (برقک ، ۱۳۷۲) .
لذا با توجه به آنچه توصیف شده در این پژوهش سعی می شود بررسی شود که آیا بین کودکانی که از آموزش های مهد کودک برخوردار بوده اند با کودکانی که از این آموزشها برخوردار نبوده اند تفاوت معناداری در رشد هوش عملی وجود دارد ؟ .
آیا بین کودکان دختر و پسر برخوردار از آموزش های مهد کودک بر رشد هوش عملی تفاوت معناداری وجود دارد ؟ .

هدف پژوهش
هدف اصلی پژوهش پی بردن به تأثیرات آموزش های مهد کودک بررشدهوش عملی کوکان است .
در واقع در این پژوهش سعی می شود بررسی صورت گیرد در بین کودکانی که به مهد کودک رفته اند و آموزش دیده اند با کودکانی که سابقه رفتن به مراکزی مثل مهد کودک ها را ندارند و مشخص شود که بین این ۲ گروه چه تفاوت هایی می تواند در خصوص رشد هوش عملی در آنان وجود داشته باشد ؟ آیا کودکان در این مراکز فقط به بازیهای ساده و حفظ شعر می پردازند یانه در کنار آن به کسب تجارت و هوش عملی مثل : بازی با خمیر و درست کردن اشیا و بازیهای ابتکاری و بازیهای خلاقیت را می آموزند ؟ آیا این آموزشها باعث بالا رفتن هوش عملی کودکان در آینده می شود ؟
اهمیت پژوهش
امروزه آموزش پیش از دبستان در کشورهای در کشورهای توسعه یافته در زمره بخش های اساسی آموزش عمومی به شمار می رود در این گونه کشورها از سالیان دور برای توسعه آموزش پیش دبستانی سرمایه گذاری شده است . تأثیر آموزش های کودک در سنین زیر شش سال برهمگان آشکار است و از زمانهای دور اندیشمندانی چون افلاطون ارسطو ، کمینوس ، شروع تعلیم وتربیت را از دامان مادر واوان کودکی پیشنهاد نموده اند . اندیشمندان حوزه تعلیم وتربیت دوره‌

معاصر همچون فردبل ، ردسود پستالوزی و ; نیز بر این امر تأکید نموده و معتقدند سال های اول زندگی و تجربیات یافته های این دوره پایه و اساس یادگیری و موفقیت های آینده کودکان به شمار می رود .
تحقیقات انجام شده از تأثیر نگرش اولیا بر تعلیم وتربیت کودکان گواهی می دهند چنان که اولیا آگاه و علاقمند به رشد کودک در پرورش کودکان خود موفق تر بود . و کودکانی شاد ، سالم و پویا به جامعه تحویل داده اند . خانواده هایی که به سرنوشت کودک خود می اندیشند قطعاً با به کارگیری همه امکانات به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب با تصویرهای ذهنی مثبت برای کودک خویش گام بر می دارند . این گونه اولیا با آگاهی ازاین که آموزش پیش از دبستان (دوره ۳ تا ۶ سال ، نقش بسزایی در رشد پرورش و خلاقیت و توانمندی ها و شخصیت کودک در فرهنگ پ

ذیری و جامعه پذیری دارد در تلاش برای شناسایی مراکزی هستند که بدون هیچ گونه فشار روانی آنهارا با نقش های گوناگون افراد و تأثیر آن بر زندگی آشنا نمایند و با دقت و توجه به نیازهای کودکان زمینه کسب تجربیات کودک را فراهم آورند . ) (اشتری ـ ۱۳۸۳) .
از طرفی هزینه کردن در این مقطع سنی با برنامه ها و آموزشهای صحیح برای کودکان سبب می شود بستر فرهنگی مناسبی برای تغییر بسیاری از عادات غلط باشد ، تأثیر آموزشهای مستقیم در این دوران چندین برابر آموزشهای غیر مستقیم نظیر رسانه های گروهی است و نیز از لحاظ حقوقی هم پرداختن به آموزش کودکان یعنی حمایت از حقوق شناخته شده آنان . (اللهیاری و همکاران ۱۳۸۰) .
ـ اما اینکه مهد کودک (این آموزش ها) تا چه حد بر روی هوش عملی کودکان مؤثر است نیازمند

بررسی و مطالعه بیشتر است ؟
«تاریخچه مهد های کودک»
روزگاری بشر ساده وآسان زندگی می کرد و چندان نیازی به آموزش های تخصصی نداشت . همه امور در جهت تأمین نیازهای اساسی بود و مشاغل نیز بر اساس طرح ریزی می شدند و از شکل بسیار ساده برخوردار بود ند . با افزایش جمعیت و بالا رفتن سطح آگاهی و اطلاعات انسان ها و نیز ارتباط جوامع مختلف با یکدیگر ، سطح توقع و نیازها و تنوع طلبی که بر خاسته از ذات انسان است روبه افزونی می نهاد . بتدریج سکان داران و عرصه زندگانی کسانی شدند که تخصص و

خلاقیت خود را در همه امور به کار گرفتند و زندگی را از سادگی به شکل پیچیدگی در آوردند تا بااین تغییر نمود عینی توانایی های خود را بروز دهند (اشتری ، ۱۳۸۲) .
در گذشته عمدتاً مراکز پیش از دبستان به عنوان مکانی برای نگهداری کودکان والدینشاغل به مشار می رفت و والدین غیر شاغل کمتر فرزندان خود را به این مراکز می سپردند ولی امروزه به جهت افزایش آگاهی والدین و درک اهمیت آموزش و پرورش پیش از دبستان بر سطوح دیگر آموزش ، علیرغم اینکه رشد جمعیت در اکثر کشورهای دنیا خصوصاً کشور ما در حال کاهش می باشد . تقاضا برای ورود به مقاطع پیش دبستانی رو به افزایش است (طالب زاده ۱۳۸۵) .سابقه آموزش (۱) و نگهداری (۲) از آنان به قدمت تاریخ بشری است اما با توسعه صنعتی و اوج گیری نقش زنان در جامعه و نیاز به حضور آنان در همه

۱ . Education 2 . Nurse
عرصه های اجتماعی فعالیت مراکز نگهداری (۱) از کودک به شکل گسترده آغاز گردید .
این مراکز در ابتدا به جنبه های آموزشی کودکان کمتر توجه داشتند و در ازای دریافت وجهی در ساعت هایی معین صرفاً به نگهداری از کودکان می پرداختند . در چنین شرایطی دغدغه های فکری اولیا نسبت به تربیت فرزندان هم چنان باقی بود تا این که با توسعه و پیشرفت جوامع و احساس نیاز روز افزون به وجود یک محیط امن که هم به نگهداری از کودکان بپردازد و هم در ارتقای سطح آگاهی و دانش آنان گام بردارد و ضروری می نمود . بدین ترتیب مهد کودک ها به شکل کنونی شکل گرفت و قسمتی از مسئولیت تربیت و آموزش کودکان زیر شش سال به این مراکز واگذار گردید . در این مراکز علاوه بر آشناسازی کودکان باارزش ها و ایجاد ارتباط اجتماعی رشد آن ، گام های اولیه در جهت تکوین شخصیت کودک و بالا بردن سطح مهارت های او برداشته شد (طالب زاده ۱۳۸۵) .
این مراکز در چند دهه گذشته به ویژه با آغاز زندگی آپارتمان نشینی و فضاهای محدود و بسته صتامت آن عدم دسترسی کوکان به فضاهای لازم برای بازی با همسالان و بازی های پرتحرکی چون دویدن ، پریدن و ; بیش از پیش اهمیت یافتند (طالب زاده ۱۳۸۵) .

۱ . Nursery centers

تاریخچه مهد کودک در جهان
نگرش به دوره پیش از دبستان (۱) به منزله دوره ای از آموزش های کودک اهمیت بسیاری دارد . تربیت و تعلیم کودکان سه تا شش سالیان متمادی است که مورد توجه دست اندر کاران علم وتربیتی قرار گرفته است . موزش پیش دبستانی بر شخصیت ، نحوه یادگیری ، تعاملات اجتماعی ، رشد گفتاری ، حل اختلافات رفتاری و ; صحّه گذارده است . برخی از نتایج این تحقیقات نشان می دهد که آموزش پیش از دبستان با رشد مهارت های کودک ، توسعه یافته های محیطی ، کسب مهارتهای اولیه حل مسأله (۲) ، رشد حس زیبایی شناختی و هنر نقاشی ، بازی و اعفدسازی و نمایشی ، خود پنداری به عنوان شاخص اعتماد به نفس ، پیشرفت تحصیلی و خود ابزاری در کودکان رابطه معناداری دارد (اشتری ۱۳۸۲) .
قرن نوزدهم به عنوان سرآغاز آموزش پیش دبستانی مطرح شده است قبل از این تاریخ این اندیشه که کودکی یک دوران منحصر به فرد است به طور کلی مورد پذیرش واقع شده بود به خاطر وجود دو عامل به تدریج در قرن نوزدهم دیدگاهها نیست به کودکان دوران به طرز چشمگیری تغییر یافت . این دو عامل عبارتند از شرایط اجتماعی و باورها درباره طبیعت کودکی یکی از اولین طرفداران ایده آموزش دادن به کودکان پیش دبستانی جان کینوس بوده است .
۱ . Preschool
کینوس بر این باور بوده که آموزش کودکان بایستی در دوران کودکی اولیه (۶ ـ ۳ سال ) شروع شود چون در این دوران کودک از انعطاف پذیری و شکل پذیری خاصی برخوردار است . او تعلیم و تربیت را به عنوان امری که بسیار شبیه بازی است در نظر گرفت.
کینوس از اولین دانشمندان تعلیم و تربیت بوده است که اهمیت آماده کردن دانش آموزان را برای فعالیته ای مختلف آموزش و پرورش درک کرده به نظر والدین و آموزگاران نیاز دارند که از چگونگی رشد کودک آگاه باشند و یادگیری موفق نیازمند فعالیتها و تکالیفی است که قبل از ارائه آنها باید کودک را برای انجام آنها آماده ساخت (طالب زاده ۱۳۸۵) .
از کار منسجم و هدفمند اولین مراکز نگهداری و آموزش کودکان در دنیا نزدیک به دو قرن یعنی حدود ۱۹۰ سال می گذرد . توسعه کودکستان و مهد کودک های کودک به شکل اصولی و قاعده دار از اوایل نیمه اول قرن بیستم با روش مربیان بزرگی همچون «فردریش فربل (۱)» ، «مارگارت مک میلان (۲)» ، «ماریامونته سوری (۴)» ، «سوزان ایزاکس(۵)» ، «رودلف اشتانیر (۶)» ، «جان دیویی (۷)» ، «ژان پیاژه (۸)» ، دیگران شکل گرفته است .

۱ . Fried

rich Frobel 2 . Margaret Memillon 7 . Jean Piaget
۳ . Maria Montessoi 4 . Susan lasces
۵ . Ruddf Steiner 6 . Johin Dewey
«تاریخچه مهد کودک در انگلستان»
در سال ۱۸۱۶ در نیولارناک (۱) اسکاتلند برای اولین بار ، مرکز نگهداری کودکان توسط «رابرت آون (۲) » گردید . کو و اجتماعی را در کودکان بسیار مهم می پنداشت و آن را زمینه ساز فرهنگ پذیری و یک تحول اجتماعی بزرگ می دانست او این مرکز را برای فرزندان کارگران آسیابش دایر کرده بود .
در این مرکز ضمن بازی و آواز خوانی ، گوش دادن به قصه های عامیانه رضایت های ریتمیک ، با برخی اصول اجتماعی نیز آشنا می شدند (اشتری ، ۱۳۸۲) .
توسعه این فعالیت به کندی تا سال ۱۹۱۱ به طول انجامید تا این که «مارگارت مک میلان» به همراه خواهرش «راشل» ، برای نخستین بار به آموزش خانواده ها پرداخت . او معتقد بود خانواده و جامعه دو عامل مشترک در تربیت کودکان هستند و مهد کودک ها به عنوان بخشی از جامعه وظیفه هماهنگی در روش تربیتی با خانواده را بر عهده دارند (اشتری ، ۱۳۸۲) .
تلاش های مارگارت مک میلان در آموزش پیش دبستانی انگلستان بسیار مؤثر بوده است به طوری که در سال ۱۹۸۱ سبب تصویب «قانون منیثر» شد و به موجب آن مهدهای کودک مورد تأیید رسمی قرار گرفته و در سراسر انگلستان توسعه یافتند (همان منبع).

۱ . New Lanark 2 . Robert owen
«تاریخچه مهد کودک در آلمان»
بدون شک یکی از بزرگترین مربیان تعلیم وتربیت و صاحب سبک آموزش پیش از دبستان «فردریش فروبل» آلمانی چنان که آرا و اندیشه های او هنوز در علم و تربیت کارایی دارد و از اصالت خاصی برخوردار است . فروبل در سال ۱۸۳۷ در آلمان اقدام به تأسیس «با

غ کودکان (۱)» نمود . او فردی فرهیخته و مذهبی بود با دیدگاهی عرفانی و فلسفی به کمال انسان ها می اندیشید وبا طرح ریزی فعالیت هایی که بیشتر مبتنی بر بازی آزادانه کودک بود زمینه های رشد همه جانبه کودک را فراهم آورد . فروبل از بنیان گذاران روش «کودک محور(۲)» بود هر چند وی متأثر از «ژان ژاک روسو (۳)» و «هانوی پستالوزی (۴)» به شمار می رود . فروبل در کتاب خود می نویسد : «در این بازی مطلقاً انکار ناپذیر و کاملاً جدی و ضروری است» تمرکز بر بازی در این سن محور آینده کودک است ، زیرا در طی بازی شخصیت (۵) او کمال می

یابد و در قالب احساسات بروز می کند (اشتری ۸۲) .
فروبل دوره پیش دبستانی را دانش سرایی می داند که کودکان در آن ساخته شده ، تعلیم و تربیت می شوند و تکامل می یابند و با بروز خلاقیت به نوآوری می پردازند . از دیدگاه او مهم ترین عامل این رشد بازی است . او برای بازی کودکان وسایلی را که هر کدام با هد

ف خاصی طراحی شده بودند ساخت . هر یک از این وسایل به شیوه های معینی مورد استفاده کودکان قرار می گرفت و به کودکان در یادگیری مسائل
. Kinder Garten 2 . Child Centered 3 . Jean Jacques Rousseau 4 . Henri Pastalozzi 5 . Personality
کمک می نمود . از جمله این وسایل مکعب ، کره ، گلوله های نخی رنگی ، قطعات جدا شونده مکعب و نوعی پازل بود که اکثر آنها هم اکنون نیزدر مهدهای مجهز استفاده می شوند . فروبل هرگونه برنامه ریزی را بدون در نظر گرفتن میل و رغبت کودک به بازی غیر مفیدی می دانست . او استفاده از توپ های نرم ، گل سفالگری ، شن ، آب بازی ، بازیهای نمایشی ، بازیهای اجتماعی و ارتباط با طبیعت را از مواد درسی آموزش پیش دبستانی می دانست .
«تاریخچه مهد کودک در آمریکا»
پس از اینکه فعالیت های نظام ند در زمینه مهد کودک در کشور آلمان شکل گرفت ، در زمان مهاجرت آلمانی ها به آمریکا ، خانم «کارل شورتس (۱)» که دوره مربی گری خود را در آلمان گذرانده بود ، در سال ۱۸۵۵ ، مرکزی برای نگهداری و پرورش کودکان در شهر واترتون (۲) ایالت وسیکانسن (۳) آمریکا تأسیس نمود پس از آن در نقاط دیگر آمریکا تأسیس چنین مراکزی گسترش یافت . اما چون در تأسیس این مراکز در ابتدا آلمانی ها نقش داشتند زبان آلمانی در آنها تکلم می شد .تا این که اولین کودکستان که زبان مورد استعمال آن انگلیسی بود توسط خانم «اینرابت پی باری» در سال ۱۸۶۰ در بوستون تأسیس گردید اما این مراکز تا سال ۱۹۱۳ که «پتی اسمیت هیل(۵)» در دومین گزارش کمیته دوازده نفره اتحاد بین المللی کودکستان به بیان نقش آنها پرداخت ، رشد چندانی نکرده بودند ولی پس از آن از اسل ۱۹۳۱ به بعد با عنایت و استفاده از نظرات فروبل ، ماریا مونته سوری ، جان دیویی دهیل ، کودکستان ها در آمریکا توسعه یافت به طوری که طبق آمارهای اعلام شده هم اینک ۹۵ % بین ۳ تا ۶ سالگی به طور اجباری باید حداقل یک تا دو سال تحت آموزش و نگهداری مراکز پیش دبستانی باشند ضمن آنکه هزینه های مالی این دوره اجباری بر عهده روان است و در صورت سپردن کودک به مراکز خصوصی ۵ % هزینه ها را دولت پرداخت می کند .
در حال حاضر موفق ترین کودکستان ها در آمریکا به دوش «مونته

سوری» فعالیت می کنند و سیاست کلی نظام آموزشی این است که با طرحی نو به نام «آغاز مطلوب (۱)» کودکان را تربیت کرده و آماده ورود به مدرسه نمایند (اشتری ، ۱۳۸۲) .

۱ . Karl Schurz 2 . Watertown 3 . Wisconsin
۴ . Elizabat Peabody 5 . Patty Smith Hill
«تاریخچه مهد کودک در روسیه»
با پیروزی انقلاب اکتبر در روسیه و با توجه به تعلمی وتربیت کودکان و اهمیت آن ، بلافاصله در زمینه آموزش مربیان و تهیه محتوای آموزشی برای کودکان زیر شش سال اقداماتی صورت گرفت و ظرف سه سال ، آموزش و پرورش پیش از دبستان جز لاینفک آموزش عمومی

در روسیه شد . این آموزش در دو مقطع یعنی مهد کودک (۲) که نوزادان تا کودکان سه ساله ، و کودکستان (۳) که کودکان ۳ تا ۶ سال در آنها نگه داری و آموزش داده می شدند صورت می گرفت . در این مراکز از مربیانی که تحصیلات مرتبط داشتند و هم چنین دوره های آموزشی خاصی برای کار با هر یک از گروههای سنی را گذرانده بودند استفاده می شد .
مربیان موظف به مطالعه ، بررسی و گزارش وضع کودکان به مسئولین مهد کودک یا کودکستان بودند . با ارزیابی و ارزشیابی کودکان برنامه های مناسب تنظیم می گردید و چون سیستم آنها دولتی بود تقریباً همه کودکان از آموزش این دوره برخوردار می شدند و در مرحله پیش دبستانی آموزش های لازم به کودکان داده می شد (اشتری ۱۳۸۲) .

۱ . Head Start program 2 . Yasli
«تاریخچه مهد کودک در ایتالیا»
«ماریامونته سوری» در سال ۱۸۷۰ در ایتالیا به دنیا آمد . در سال ۱۸۹۶ دکترای پزشکی خود را دریافت کرد و به عنوان مدرس معلمان کودکان کند ذهن در شهر رم به فعالیت پرداخت . آثار مونته سوری و نیز شخصیت و زندگی اش ، فصل مهمّی را تعلیم وتربیت معاصر باز نمود (همان منبع) .
مونته سوری معتقد بود که محیط از مهمترین عوامل مؤثر بر رشد کودکان است می گفت اگر امکانات و تجهیزات بازی را در محیطی محرک و مناسب در اختیار کودک قرار دهیم و هیچ دخالت دیگری نداشته باشیم کودک آزادی لازم را خواهد یافت تا با خلاقیت خود به کشف پدیده ها ، روابط و محیط بپردازد و راههای لذت بردن و رشد شناختی خود را فراهم آورد . او معتقد بود مدیر و مربیان مهد کودک با فراهم آمدن محیط مناسب و ایفای نقش ثانویه بین کودک ، محیط و ابزار و روش بازی ، کمکی شایان به کودک خواهند نمود . وی به بازیهای آموزشی و واقعی بیشتر توجه داشت .
در مهد کودک های فعلی که به روش مونته سوری اداره می شدند نظم وانضباط ، رعایت قوانین اجتماعی و احترام به مقررات از جمله اصول مهم پرورشی محسوب می شوند و در برنامه روزانه به آنها توجه کافی می شود . در عین حال به بازی و فعالیت آزادی و خود جوش و کودک محورانه توجه خاص دارند و آن را یکی از عوامل فزاینده شکوفایی استعداد و خلاقیت کودک می دانند (اشتری ، ۱۳۸۲) .

تاریخچه مهد کودک در ایران»
کودکستان برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۰۰ با تلاش معلمی سخت کوش و دلسوز به نام «جبار عسگرزاده» باغچه بان در شهر تبریز دایر گردید . باغچه بان با توجه به فرهیختگی و آشنایی با کودک و ادبیات کودک ، جان مایه اولین فعالیت های خود را در این زمینه به کار گرفت . او با آفرینش هنری خود برای کودکان شعرهایی سرود و داستان هایی نوشت تا با این ره توشه آنها را به منزلگه عشق و هنر و نوع درستی رهنمون کرد . به پرورش روح و فکر آنان بپردازد . وی در مدت عمر خود عمده ترین تلاشهایی را معطوف به کودکان نمود و در این زمینه توفیقاتی ح

اصل کرد . پس از او ثمین دخترش راه او را ادامه داد (اشتری ، ۱۳۸۲) .
وی در سال ۱۳۰۷ کودکستان دیگری در شیراز تأسیس کرد البته کودکان خانواده های مرفه به خصوص کارمندان عالی رتبه در کودکستان مزبور شرکت کردند و بازی ها و مراقبت های گروهی را تجربه می کردند . با استقبالی که از این کودکستان ها به عمل آمده طی مدت کوتاهی در تهران و پاره ای از شهرهای بزرگ از سوی بخش خصوصی کودکستانهایی افتتاح و با برنامه های ساده ای از قبیل بازیهای مرسوم آموزش مقدماتی خواندن و نوشتن و نقاشی ، عروسک بازی و غیره در جلب رضایت خانواده ها تلاش می کردند . اولین آئین نامه کودکستان ها در سال ۱۳۱۲ به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید که در ماده اول آن سن اطفال و مورد پذیرش کودکستان را ۴ الی ۷ سال در نظر گرفته بود . در سال ۱۳۳۴ در وزارت فرهنگ اداره مشتعلی برای کودکستان ها تأسیس شد و در سال ۱۳۳۵ نیز آئین نامه جدید برای اداره امور کودکستانها به تصویب رسید که در آن سن کودکان بین ۳ تا ۶ سال قید شده بود در سال ۱۳۴۰ اداره امور کودکستانها نیز منحل شد وتمام کارهای مربوط به کودکستان ها به اداره تعلیمات ابتدایی محول گردید باگذشت زمان نحوه مدیریت آنها هم تغییر کرد ، چنان که هم اینک این مراکز به انواع زیر تقسیم می شوند .
۱ ـ مهد کودک دولتی ؛ که با بودجه دولت و هزینه آن اداره می شوند .
۲ ـ مهد کودک خود کفاء که توسط ادارات ، کارخانجات ، موسسات ، سازمان ها و بیمارستان ها و ; اداره می شوند .
۳ ـ مهد کودک خصوصی ؛ که با سرمایه اشخاص حقیقی شکل گرفته اند .
۴ ـ روستا مهد ؛ که در مراکز روستایی به همت اشخاص و حمایت سازمان بهزیستی دایر شده اند .

۵ ـ مهد کودک تخصصی ؛ که در آنها از یک یا چند کارشناس فرهنگی، هنری ، و ورزشی استفاده می شد .
۶ ـ مهد کودک (کودک در خانه) ؛ که در منزل مدیر مسئول با سه تا هفت کودک تأسیس می گردند . این مراکز به صورت نیمه وقت ، پاره وقت ، تمام وقت و در برخی نقاط به صورت شبانه روزی به انجام فعالیت مشغول هستند .
۷ ـ مهد کودک غیر انتفاعی ؛ که توسط افراد خیّر و مؤسسات خیریه ایجاد می شوند و به صورت رایگان سرویس دهی می کنند . (ترکمان ، ۱۳۶۹) تا سال ۱۳۷۷ حدود ۲ تا ۳ % کودکان واجد شرایط به مهد کودک می رفتند . اما با توسعه کمی مهد کودک ها و تا حدودی نیاز آفرینی در این زمینه اینک حدود ۷ % کودکان به مهد می روند در سال های گذشته با وجود اهمیت آموزش ازدبستان و روی کره های فراوانی که در دنیا به آن وجود داشته و به نوعی طبق تعاریف صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف (۱)) یکی از شاخص های رشد یافتگی و توس

عه ، تعداد کودکان موجود در مهدهای کودک دانسته شده است (بازاللهی ، ۱۳۸۱) .
باید دانست که کشور ما هم در تدارک توسعه این آموزش می باشد ولی تا دستیابی به استانداردهای جهانی که آموزش حداقل ۷۰ % کودکان سه تا شش سال را ضروری می داند بسیار فاصله دارد . در حال حاضر در کشورهای مثل آمریکا فرانسه ، انگلیس ، آلمان و دیگر کشورهای توسعه یافته بین ۸۵% تا ۹۵% از کودکان واجد شرایط از این آموزش ها برخوردارند ، حتی در کشورهایی مثل آفریقای جنوبی (۲۶ % ) و هند (۹۵%) با وجود فقر و امکانات محودودتر به آموزش دوران اولیه کودکی توجه خاص شده است و در راستای تعیین و تصویب قوانین حمایت از کودکان تلاش هایی صورت گرفته است ، چنان که با برنامه ریزی کلان در زمینه محتوا و روش آموزش ، تجهیزات و ;. هماهنگی های لازم را در فرهنگ پذیری و جامعه پذیر کردن نسل آینده نموده اند . اما متأسفانه در کشور ما در زمینه آموزش کودک و محتوای آن کار اصولی و گسترده ای صورت نگرفته و هنوز برنامه ای مدرن و منظم مند آماده نشده است .

. Unisef

چنان که در مهد کودکی با تلاش خود با استفاده از منابع قابل دسترسی و همت مدیر و مربیان مهد کودک نسبت به تهیه محتوا برنامه آموزشی اقدام می نماید که قطعاً کیفیت آن به دقت ، علاقه و منابع قابل دسترسی آنان بستگی داره . براساس تحقیقات و بررسی هایی نگارنده در مورد مهد کودک های کشور طی ۵ سال گذشته انجام داده است . مهم ترین علل عدم کارایی مهد کودک در کشور عبارتند از :

۱ ـ نداشتن مهدهای آموزشی مدرن که در آن به خلاقیت مربی نیز توجه شده باشد ؛
۲ ـ کمبود کادر مجرب وآموزش دیده علاقمند به کار با کودک ؛
۳ ـ کمبود اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه اهمیت آموزش پیش از دبستان ؛
۴ ـ عدم حمایت های دولت از مهد کودک و اولیاء ؛
۵ ـ فصلی بودن فعالیت های مهد کودک ؛
۶ ـ عدم تأمین شغلی مربیان ؛
۷ ـ جابه جایی مکان های مهد کودک و درگیری های دایمی برای تهیه ساختمان ؛
۸ ـ بی ثباتی شغلی و عدم استمرار فعالیت مربی در این شغل به علت های گوناگون از جمله ازدواج ، باردارشدن ، جابه جایی منزل ، عدم تأمین مالی ، برخوردهای غیر اصولی و ;. ؛
۹ ـ عدم آشنایی مدیران مهد کودک با سیستم های مدیریتی ؛
۱۰ ـ نداشتن برنامه های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت برای هر گروه سنی به صورت مجزا ؛
۱۱ ـ کمبود منابع وکتب ؛
۱۲ ـ‌مشکلات مالی مدیران ؛
۱۳ ـ غیر ضروری بر شمردن آموزش پیش دبستانی از طرف اولیاء ؛
۱۴ ـ عدم نظارت کیفی از طرف سازمان بهزیستی و ارائه ندادن راه کارهای مناسب و کاربردی ؛
۱۵ ـ کمبود ارتباطات و تعاملات بین مدیران و مربیان مهدهای کودک ؛
۱۶‌ ـ توقع غیر منطقی برخی از اولیا در خصوص آموزش مستقیم به کودک ؛

۱۷ ـ بالا بودن میزان استهلاک سرمایه در مهد کودک ؛
۱۸ ـ عدم تخصیص یارانه به مهدهای کودک از سوی دولت ؛
۱۹ ـ براین اساس، برای جبران همه نقایص وعلل ذکر شده به همدلی و تلاش همه جانبه مسئولین ، اولیاء مهدهای کودک ، بیش از پیش نیاز است تا بتوان کودکانی صلح جو ، خلاق و پویا پرورش داد (اشتری ، ۱۳۸۲) ؛
«اهداف کلی آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران»
کمال انسان در نظام تعلیم وتربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است این هد

ف نمایی به اهداف زیر تقسیم می شود .

الف : اهداف اعتقادی :
۱ ـ ایجاد زمینه لازم برای خود شناسی و خداشناسی و تقویت روحیه حقیقت جویی .
۲ ـ پرورش روحیه پذیرش حاکمیت مطلق خداوند بر جهان اسلام و انسان و اعمال این حاکمیت در جامعه بر اساس اصل ولایت فقیه .
ب : اهداف اخلاقی :
۱ ـ پرورش روحیه اعتماد به نفس و استقلال شخصیت .
۲ ـ تقویت احساس کرامت اخلاقی و بر انگیختن عزت نفس .
پ : اهداف علمی آموزشی :
۱ ـ پرورش روحیه تعلیم و تربیت مستمر .
۲ ـ پرورش روحیه کتابخوانی و مطالعه .
۳ ـ پرورش روحیه مشارکت و همکاری در رضایت های گروهی .
ت : اهداف فرهنگی ، هنری :
۱ ـ تقویت روحیه امتداد از رسوم محظ فر اقی .
۲ ـ شناخت هنر اسلامی و هنرهای ملی و جهانی مناسب .
اهداف اجتماعی :
۱ ـ پرورش روحیه نظم در روابط فردی و اجتماعی .
۲ ـ تقویت روحیه تولی وتبری .
۳ ـ تقویت روحیه گذشت ، فداکاری ، ایثار در روابط اجتماعی .
ج : اهداف زیستی :
۱ ـ تأمین سلامت جسمی و بهداشت روانی با فراهم ساختن شرایط مناسب .
۲ ـ تقویت روحیه رعایت بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست .
چ : اهداف سیاسی :

۱ ـ پرورش روحیه سلحشوری به منظور حفظ کیان اسلام و تقویت بنیه دفاعی کشور .
۲ ـ شناخت ترفندهای استعمار و استکبار جهانی و ضرورت مبارزه با آن .
ح : اهداف اقتصادی :
۱ ـ شناخت ارزش و قداست کارو معاش .
۲ ـ تقویت روحیه عمل به احکام اقتصادی اسلام .
اهداف دوره ابتدایی :
اعتقادی :
۱ ـ خداوند را دوست دارد و او را بهترین یاور و کمک می داند .
۲ ـ معنای تولی و تبری را می داند .

۳ ـ معهنای امر به معروف و نهی از منکر را می داند .
۴ ـ به حضور در مسجد علاقه نشان می دهد و آداب آن را می داند .
اخلاقی:
۱ ـ راستگو و امین مؤدب و مهربان است .
۲ ـ از والدین اطاعت می کند .
۳ ـ در برابر رفتارهای ناپسند خود پوزش خواسته و رفتار خود را اصلاح می کند .
۴ ـ برای رسیدن به موفقیت پشتکار دارد و تلاش می کند .
علمی و آموزشی :
۱ ـ ‌با نحوه یادگیری خود تا حدودی آشناست و به مطالعه کتاب علاقه مند است .
۲ ـ به اهمیت و ارزش اطلاعات و اطلاع رسانی در زندگی آگاه است .
فرهنگی و هنری :
۱ ـ برخی از آداب فرهنگی و اجتماعی و اسلامی ـ ایران را دوست دارد و می داند و برای آنها ارزش قائل است .
۲ ـ سنت ها و پدیده ها و آثار موذون را دوست داره .
اجتماعی :
۱ ـ وضعیت خود را در قبال خانواده ، دوستان ، همسایگان می داند .
۲ ـ مقررات مدرسه را می داند و به آنها عمل می کند و به رعایت مقررات اجتماعی علاقه نشان می دهد .

۳ ـ خدمت کردن به میهن و مردم خود را دوست دارد .
کودک شما و مدرسه
تردیدی وجود ندارد که والدین می توانند از سن خیلی پایین با استعداد کمک کنند یک محیط کلاً محرک بر مبنای گوش دادن ، مباحثه و سؤال به کودک کمک می کند به توان مطلوب خود برسد (سوری ـ ۱۳۸۱) .
گذراندن دوره پیش دبستانی با بازی برای کودکان طبقات پائین اجتماع نوعی امتیاز محسوب می شود . ولی مشخص کردن مزایای دوره پیش دبستانی برای کودکانخانواده هایی که از نظر احساسی و مالی با ثبات هستند مشکلتر است . همه قبول دارند که سالهای اولیه زندگی کودک زمان بسیار با اهمیتی برای تعلیم آنان است ، ولی بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند کودکان با سرعت مخصوص به خود در منزل بیشترین یادگیری را دارند آموزش رسمی برای کودکان چهار ساله یا پائین تر ممکن است منجر به خستگی مفرط و احساس زودرس شکست شود .
در یک مهد کودک یا کودکستان خوب ، نحوه کار به همان صورت خانه ای با یک پدر یا مادر علاقمند و دلسوز می باشد با این فرق که تعداد کودکان بیشتر است و حالت رسمیتری دارد (سوری ـ ۱۳۸۱) .
کودکستان و مهد کودک :
کودکان بین ۲ تا ۶ سالگی ، در مقایسه با نوباوگان و کودکان نوپا ، زمان بیشتری را دور از خانه و والدین سپری می کنند . طی ۳۰ سال گذشته ، تعداد کودکانی که به کودکستان یا مهدهای کودک می روند . افزایش یافته است . این روند عمدتاً به علت افزایش چشمگیر مشارکت زنان در نیروی کار است . در حال حاضر مادران ۶۴ درصد از کودکان پیش دبستانی شاغل هستند (سید محمّدی ـ ۱۳۸۲) .
کودکستان ، برنامه ای است که هدف آنها بالا بردن سطح رشد کودکان ۲ تا ۵ ساله است و بر تجربه های آموزشی تأکید می ورزد . و در مقابل مهد کودک انواع تدارکات برای سرپرستی فرزندان والدین شاغل را در بر می گیرد و این تدارکات در خانه کودک یا در مراکز خاص ارایه می شوند بسیاری از کودکستانها ساعت کار خود را از نیمه وقت به تمام وقت افزایش داده اند تا به نیازهای والدین شاغل پاسخ دهند . در عین حال ، اکنون می دانیم که وظیفه یک مهد کودک خوب فقط این نیست که کودکان را درغیاب والدینشان ایمن نگه دارد و آنها را خوب تغذیه کند . مهد کودک باید مانند یک کودکستان کارآمد تجربیات آموزشی با کیفیت عالی برای کودکان فراهم آورد (سید محمّدی ـ ۱۳۸۲) .

ویژگیهای کودکان در دوره کودکستان (۳ تا ۶ سالگی)
الف : ویژگی های بدنی :
۱ ـ این دسته از کودکان بسیار فعال

و پر جنب وجوش هستند و بر حرکات بدنی تسلط دارند و فعالیت را به خاطر فعالیت دوست دارند . برای این کودکان تا می توانید باید فرصت دویدن ، بالا رفتن و پریدن را فراهم آورید وکوشش کنید که این کار را با نظارت شما انجام گیرد . زیرا کودکان علاقمند هستند هر نوع فعالیتی را به میل خود انجام دهند .

۲ ـ چون این کودکان بسیار پرتلاش و پرجوش هستند و به استراحت های مکرر نیاز دارند اما خودشان هم چنین نیازی را احساس نمی کنند . بعد از بازیها و فعالیت هایی که نیازمند تلاش و کوشش زیادند فعالیت های آرام برای کودکان لازم واستراحت الزامی است .
۳ ـ ماهیچه های بزرگ این کودکان بیشتر از ماهیچه های کنترل دست ها و انگشتان رشد پیدا کرده اند پس در نوشتن ، شکل کشیدن ، بستن بند (مثل کفشها) و ;. خام می باشند .
ب : ویژگی های اجتماعی :
۱ ـ‌کودکستانی ها به بازی نمایشی بسیار علاقه نشان می دهند و طرح آنها را اغلب براساس قصه ها و نمایشهای تلویزیونی تنظیم می کنند .
۲ ـ در محیط کودکستان کم وبیش آگاهی از نقش های جنسی آغاز می شود .
۳ ـ گروههایی که تشکیل می شود ، کوچکتر و سازمان یافته نیستند به این جهت خیلی زودتر تغییر می کنند .
کودکستانی ها زود فعالیت خود را تغییر می دهند ، نباید به آنها معترض شد .
ج : ویژگی های هیجانی :
۱ ـ کودکان در این دوره هیجانها و عواطف خود را آزاد و بدون پرده پوشی آشکار می سازند .
۲ ـ کودکان در این دوره به سبب داشتن نیروی تخیل قوی وقتی در موقعیت های تازه ای قرار می گیرند ترس و نگرانی به ویژه ترس بی ا ساس بر آنها چیره می شود .
۳ ـ مسئله حسادت در میان کودک در این دوره شیوع فراوانی دارد و چون این کودکان معلمان خود را دوست دارند تلاش می کنند نظر موافق آنها را به خود جلب نمایند .
د : ویژگی های عقلی :
۱ ـ کودکستانی ها در زبان مهارت زیادی دارند . اکثر این کودکان بویژه در میان همسالان خود مایلند صحبت کنند و توجه آنان را به خود جلب نمایند .
۲ ـ نیروی تخیل ، سازگاری و اختراع در کودکان در این دوره از رشد بسیاری برخوردار است . چون نیروی تخیل به تدریج با افزایش سن در کودکان کاهش می یابد و از بین می رود معلم وظیفه دارد تا می تواند کودکان این دوره را از رشد وادار سازند در طرح و تهیه نمایشنامه ها ، داستانها و حتی رسم و نقاشی شرکت کنند (پارسا ، ۱۳۷۰) .

انواع کودکستان
برنامه های کودکستانی انواع گوناگونی دارد که از مراکز کودک محور تا معلم محور در نوسان هستند . در کودکستانهای کودک محور ، معلمان فعالیت های گوناگونی را اریه می دهند که کودکان می توانند از بین آنها انتخاب کنند و قسمت عمده روز ، در بازی آزاد صرف می شود . در مقابل در کودکستانهای تحصیلی ، معلمان برنامه را تنظیم می کنند در این کودکستانها ، به کودکان حروف الفبا ، اعداد ، رنگها ، شکلها و سایر مهارتهای تحصیلی را از طریق تکرار وتمرین ، آموزش می دهند و بر بازی تأکید نمی شود (سید محمّدی ـ ۱۳۸۲) .
به رغم نگرانی جدی درباره مناسب بودن این روش ، به معلمان کودکستانی فشار می آورند که روی آموزش تحصیلی رسمی ، تأکید کنند . انگیزه ایجاد این گرایش ، اعتقاد عموم به این موضوع است که آموزش تحصیلی در سنین پائین تر ، پیشرفت نهایی جوانان آمریکایی را بهتر می کند ، اما تأکید بر آموزش تحصیلی رسمی در اوایل کودکی ، انگیزش و سایر جنبه هچالش انگیز را بیشتر ترجیح می دهند ، کمتر جویای تءیید بزرگترها و نگران مدرسه بودند . در بررسی دیگری ، کودکان ۴ ساله در کودکستانهای کودک محور ، در ارزیابیهای تحصیلی ، زبان مهارتهای حرکتی و زبان ، از کودکانی که در کودکستانهای تحصیلی بودند ، نمره های بیشتری کسب کردند (همان منبع) .

«مداخله به موقع برای کودکان پیش دبستانی در معرض خطر»
کودکانی که مرتبه اجتماعی اقتصادی پائینی دارند ، بسیار بیشتر از کودکان دارای مرتبه اجتماعی ـ اقتصادی متوسط ، که زندگی خانوادگی آنها سرشار از امتیازات متعدد است ، از کودکستان منافع عقلانی کسب می کنند . در دهه ۱۹۶۰ ، زمانی که ایالات متحده «مبارزه با فقر» را آغاز کرد . انواع برنامه های مداخله پیش دبستانی برای کودکان محروم ، اجرا شد . فرض زیر بنایی آنها این بود : قبل از اینکه تحصیلات رسمی شروع شود بهتر می توان با مشکلات یادگیری برخورد کرد ، در سال ۱۹۶۵ ، دولت فدرال ، پروژه هداستارت را شروع کرد . برنامه هداستارت به این صورت است که برای کودکان یک یا دو سال دوره کودکستان ، همراه با خدمات غذایی و پزشکی تأمین می کند . درگیری والدین برای پروژه هداستارت ، اهمیت زیادی دارد . والدین در جلسات سیاست گذاری شرکت می کنند و در برنامه ریزی آن مشارکت دارند . آنها همچنین به طور مستقیم با کودکان در کلاسهای درس کار می کنند ، در برنامه های مخصوص فرزند پروری و رشد کودکان شرکت می جویند و خدماتی را دریافت می کنند که هدف آنها کمک به نیازهای عاطفی ، اجتماعی و شغلی خود آنهاست . بیش از ۲۰ سال پژوهش ، منافع درازمدت مداخله پیش دبستانی را به اثبات رسانده و همین امر به بقای هداستارت کمک کرده است . نتایج پژوهش حاکی است کودکانی که در این برنامه ها شرکت داشتند در ۲ تا ۳ سال اول مدرسه ابتدایی ، هوشبهر بالا نزد پیشرفت تحصیلی از کودکان گواه داشتند بعد از این زمان ، تفاوتها در نمرات آزمون ، کاهش یافتند . با این وجود کودکانی که تحت مداخله قرار گرفته بودند ، از نظر سازگاری با دوران تحصیلی تا نوجوانی ، جلوتر از افراد گروه گواه بودند .
آنها به احتمال کمتری تحت آموزش ویژه قرار گرفتند یا مردود شدند ، و تعداد بیشتری از آنها دوره دبیرستان را تمام کردند . در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ مرکز هداستارت ، سالیانه به تقریباً ۷۲۰۰۰۰ کودک کمک می کند (کاری و توماس ۱۹۹۷) .

اجزای سازنده یک مهد کودک با کیفیت عالی چیستند؟بررسیها نشان می دهند که این عوامل مهم هستند : اندازه گروه (تعداد کودکان در یک مکان واحد) ، نسبت مراقب به کودک ، آمادگی تحصیلی مراقبت ، و تعهد شخصی مراقب به یادیگری مراقبت کردن از کودکان ، در صورتی که این ویژگیها مطلوب باشند ، بزرگسالان نسبت به نیازهای کودک حساستر خواهند بود . و کودکان در ارزیابیهای هوش ، زبان و رشد اجتماعی بهتر عمل می کنند . محیطهای وسیع و مجهز و اقداماتی که نیازها و تمایلات کودکان پیش دبستانی را برآورده می سازند نیز به پیامدهای مثبت کمک می کنند (اسکار ۱۹۹۸) .
یادگیری پایه به پایه دوره پیش دبستانی

بچه ها چه چیزی یاد می گیرند ؟
در دوره پیش دبستانی از طریق بازی درباره دنیای اطراف می آموزند و موضوعات هنوز در ذهن یا کلاس آنها تفکیک شده نیستند . چیزهایی که آنها در طی یک دوره می آموزند ، مثل پرها ، صخره ها یا برگ ها ممکن است کمکشان کند تا مفاهیم ریاضی مثل مثل بزرگ ، بزرگ ترین را بفهمد تا اینکه تقویتشان کنتد تا درباره پرندها را بیاموزند . معلم ممکن است بچه ها را با مفاهیم پایه ای مثل اشکال ، حروف آشنا کند اما باید دانست که در پیش دبستان تنها به این توجه داریم که دایره چه شکلی دارد و چه طور به نظر می رسد . این ها اولین ارتباط کودک با موضوع ریاضی را تشکیل می دهند خواندن و نوشتن .
بچه ها اغلب ساعات کار در پیش دبستانی را با همکلاسان خود می گذرانند . هر موضوعی ، چه درباره عروسک کلاس و چه درباره رنگ مکعب های خانه سازی به بچه ها کمک می کند تا افکار و زبان خود را گسترش دهند . معلم پیش دبستانی با صدای بلند داستانهای ساده ای می خواند تا به بچه ها نشان بدهد که چطور متن از راست به چپ نوشته می شود ، واژه های جدید به آنها یاد بدهد ، توجه بچه ها را به حروف و کلمات قاضه دار جلب کند و به آنها کمک کند درباره آنچه می خوانند حرف بزنند نوشتن بخشی از کلاس پیش دبستانی نیست اما با تلاش بچه ها برای نوشتن اسمشان به شیوه خلاقانه ای دارد کلاس می شود . بچه ها حتی می توانند اسمشان را به درستی تقلید کنند اما هر کلمه ناخوانایی نشان می دهد هر کلمه ای حاوی پیامی است و خلق و کشف این پیام لذت بخش و هیجان آمیز است (فرهنگی ـ ۱۳۸۵) .
ریاضیات :
بچه های پیش دبستانی هر روز موقع شمردن
کارتن های شیر با بسته های ناهار یا نشستن بچه ها سه چیز از اعداد استفاده می کنند . آنها با اشکال هندسی مثل مستطیل ، مربع در ساعت هنر کار می کنند و وقتی اندازه دست و پاهای خود مقایسه می کنند . آنها با اشکال هندسی مثل مستطیل ، مربع در ساعت هنر کار می کنند و وقتی اندازه دست وپاهای خود مقایسه می کنند ، اندازه گیری انجام می دهند . معلمان پیش دبستانی هم بچه ها را در مرتب کردن اشیا در مجموعه ها و الگوها ترغیب می کنند ، از نمودارهای ساده ارائه مفاهیم استفاده می کنند و تمام این کارها از طریق مسایل روزمره انجام می دهند (همان منبع) .
علوم

بچه های پیش دبستانی ذاتاً دانشمند هستند . آنها از طریق مشاهده درباره جهان و آزمایش درباره جهان می آموزند چیزهای طبیعی از صخره ها و حیوانات گرفته تا خواهر و برادر کوچکشان ، آنها را مجذوب می کند . آنها اینکه به روشهای بسیاری دنیا را تحت تأثیر قرار می دهند ، توجه می کنند . بچه های پیش دبستانی می توانند بذر بکارند یا اینکه چطور قالب یخ در اتاق گرم آب می شود . آنها در حمام هم کلی چیز یاد می گیرند : چیزهایی که شناور می شوند ، حبابهای صابون و ;. کتابخانه ای با کتابهای داستانی درباره حیوانات و طبیعت هم بسیار باب طبعشان است (فرهنگی ۱۳۸۵) .
معلومات اجتماعی
یا کلاس اجتماعی برای پیش دبستانی ها یعنی جایی که بچه ها درباره جایگاهشان در جهان یاد می گیرند . فهمیدن نحوه کنار آمدن با دیگران غالمات بیان کنند و کلاس جامعه و مردم تشکیل دهنده آن گردش ها و اردوها کشف می کند .

بچه ها چگونه یاد می گیرند ؟ تبدیل شدن به «یادگیرنده»
در پیش دبستان ، بچه ها اول یاد می گیرند که چگونه یاد بگیرند . «آنها شروع به گسترش دادن روابط خود با مدرسه به عنوان دانش آموز می کنند . تجربیات قوی در پیش دبستانی به بچه کمک می کند فکر کند » من یادگیرنده خوبی هستم می توانم مشکلی را حل کنم . می توانم یک کار سخت را انجام دهم . این تجربیات به کودک پیش دبستانی نشان می دهد که قدرت یادگیری را دارد .
«یادگیری از طریق بازی»
اگر می خواهید بدانید بچه در مدرسه چطور یاد می گیرد ، به نحوه یادگیری اش در خانه مشاهده کنید . اگر بچه در خانه در اندازه گیری مواد پخشی کیک کمک می کند یعنی دارد ریاضی یاد می گیرد . وقتی قلعه سنتی می سازد و به موجهای دریا کمک می کند که می شویند ، دارد زمین شناسی یاد می گیرد ، حتی اگر هنوز آمادگی فهم لغت را نداشته باشد . بچه ها در مدرسه با کمک معلمشان درست به این نحو یاد می گیرند آنها با خواص ماده ها در میدان شن و وقت آب بازی به آزمایش دست می زنند . آواها را با آوازها یاد می گیرند . مفاهیم فیزیکی مانند موزانه و پایداری را از طریق ساختن خانه با بلوک های خانه سازی یاد می گیرند (فرهنگی ۱۳۸۵) .
«تشکیل تصویر در ذهن » :
آن طور که دکتر دیان لوین می گوید : «بچه های پیش دبستانی» از طریق تشکیل تصویر بصری با فیلم های کوچک در ذهنشان هم می آموزند . هر کدام ازتفکرات آنها یک فویم از فیلم است . آنها هنگام بازی کردن ، این فیلم های بصری را می سازند از این فیلم ها می تواند درباره نحوه جا رفتن گلوله ها در هم باشد و ; این معلم های ذهنی به آنها کمک می کنند .
با فرآیند آشنا شوند و یک موقعیت را درک کنند (فرهنگی ـ ۱۳۸۵) .
هوش
هوش احتمالاً بحث انگیز ترین موضوع در روان شناسی است نظریه های بسیار

متفاوتی در مورد چگونگی رشد و چگونگی ارتباط هوش با زندگی ارائه شد و این تفاوت در بعضی موارد به بحث های تند و مجادله انگیز منجر شده است . یکی از دلایل عمده برای این مجادله جنبه جنبه سیاسی موضوع است . هوش فقط یک مسئله آکادمیکی نیست تلویحات سیاسی عمیقی در این سؤال نهفته است که هوش وابسته به تجربه و یادگیری است یا به علت ارثی بودن ثابت است این عقیده که هوش چیزی است که بعضی از افراد آنرا بیشتر یا کمتر دارند در پ

ایان قرن ۱۹ ظاهر شد قبل از آنکه اگر چه بعضی از افراد نسبت به دیگران باهوش شناخته می شدند یا بعضی در اختراع و سخنوری نابغه بودند هوش به عنوان ۱ کیفیتی که فعالیت هوشمندانه را انجام دهید اما این اعتقاد کمتر وجود داشت که شما چیزی به نام هوش دارید در پایان قرن ۱۹ ایستیم ترفیعی به حسب شایستگی حرکت کرد که در آن اعتقاد بر آن بود که موفقیت های اجتماعی بالا باید به وسیله افرادی که لایق هستند احراز شوند بدون توجه به نژادشان و دو همین ارتباط بود که اولین بار مفهوم هوش نمایان شد (سلیمی ۱۳۷۸) .
از هوش تعریف واحدی به دست نیامده و صاحب نظران مختلف آن را به گونه های مختلف تعریف کرده اند .
بنابراین نمی توان تعریف مشخصی از هوش به دست داد که مورد توافق همه روان شناسان وابسته به رویکردهای مختلف باشد با این حال عناصری از هوش وجود دارند که مورد توافق غالب پژوهشگران است . گیج وبرلانیر (۱۹۹۲) این عناصر را در سه دسته زیر قرار داده اند :
۱ . توانایی پرداختن به امور انتزاعی : منظور این است که افراد باهوش بیشتر با امور انتزاعی (اندیشه ها ، نمادها ، روابط ، مفاهیم ، اصول) سروکار دارند تا امور عینی (ابزارهای مکانیکی و فعالیتهای حسی) .
۲ . توانایی حل کردن مسائل : یعنی توانایی پرداختن به موقعیتهای جدید ، نه فقط دادن پاسخ از قبل آموخته شده به موقعیتهای آشنا .
۳ . توانایی یادگیری : بویژه یادگیری انتزاعیات ، از جمله انتزاعیات موجود در کلمات و سایر نمادها و نیز توانایی استفاده از آنها .
گیج و برلانیر (۱۹۹۲) به دنبال مصرفی عناصر اصلی گوش ، به نحوی که گذشت تعریفی را از استیس (۱۹۸۲) نقل می کنند که در برگیرنده آن عناصر است «هوش »به رفتار انضباتی فرد اشاره می کند که معمولاً دارای عنصری از حل مسأله است و بوسیله فرآیندها و عملیات شناختی هدایت می شود . سپس از قول آنستازی (۱۹۸۶) می گویند که تعریفهایی نظیر این تعریف معلوم می سازند که هوش یک کیفیت درونی یک ارگانیسم نیست بلکه یک ویژگی رفتار است (سیف ـ ۱۳۸۴) .
اسپریمن ، انگلیسی ، آن را به عنوان فاکتور g نامید و این تئوری هنوز در میان روان شناسان حاکم است در ایالات متحده ، تورستون سعی می کرد که هوش را به عوامل جزئی ترکیب کننده آن تجزیه کند . این تحقیق او با ورود فنی به نام تجزیه عوامل در رشته آمار امکان پذیر گردید . با این فن تجزیه نمودن و شناسایی ساختمان به مفهوم به عوامل یا اجزا ء تشکیل

دهنده آن ممکن می گردد . با استفاده از آزمونهای هوش ، تورستون ، شش عامل هوشی بشری را استخراج نمود که آن را ویژگی های اولیه ذهنی نام گذاری کرد . که عبارتند از : تواناییهای کلامی ، تواناییهای عددی ، تواناییهای قصابی ، حافظه ، استدلال و فصاحت کلام (مینا کاری ۱۳۷۵) .
آزمونهای هوشی
درسال ۱۹۰۴ از بنیه (۱۸۵۷ ـ ۱۹۱۱) دعوت به عمل آمد تا در یک کمیسیون دولتی شرکت کند مأموریت این کمیسیون بررسی کودکان نابهنجار بود . ولی تعریف بهنجار چیست ؟ بنیه و همکارانش با تأنی و سختی با کمک گرفتن از تجارب معلمان و متخصصان بالینی ، کار خود را از این واقعیت آغاز کردند که کودک از مراحل مشخصی می گذرد : هوشبهر برابر است با سن تقسیم بر سن واقعی ضرب در ۱۰۰ . (مینا کاری ۱۳۷۵) .

IQ با کار آلفرد بنیه و تئودور سیمون ابداع شد ؛ فرانسویهایی که در سال ۱۹۰۴ از طرف دولت خود برای یافتن روشی در طبقه بندی کودکان عقب مانده مسئولیت داشتند نتیجه کارآنها به ایجاد یک سیستم پیچیده از آزمونهایی منجر شد که منعکس کننده جنبه های متعدد پیشرفت کودک در رابطه با رشد هوشی ، اجتماعی و بدنی بود . در حقیقت مطالعات این آزمونها در بیش از یک هزار مقاله گزارش شده است مطالعات نشان داده است که این آزمونها بیش از چهل جنبه هوش بشری را می آزماید. کلانکی ۱۳۷۷ ) .
دونوع از آزمون هوش وجود دارد . آنهایی که براساس «فردی» سازماندهی می شوند و آنهایی که برای گروهها مورد استفاده قرار می گیرند از آنجا که آزمونهای گروهی می توانند تا حدود سی مورد تفاوت با آزمونهای کاملتر ، فردی داشته باشند ، لذا باید فقط برای مقاصد گزینشی بکار رفته ، توسط آزمون فردی بدنبال شوند (کلانکی ۱۳۷۷) .
(هوش چگونه تحول می یابد)
از نظر پیاژ هوش به معنای محیط (اکتشاف در محیط) است . هوش در ۱ طفل ممکن است به شکل هل دادن یک اسباب بازی به جلو ، کشیدن آن به طرف خود و یا چشیدن آن باشد ، یا بعدها به شکل تفکر یک بزرگسال باشد . کودک هنگامی که طبقه بندی می کند ، اشیا را مرتب می نماید یا آنها را جور می کند و یا اطلاعات کسب شده را درهم ادغام می کند (شریفی درآمدی ۱۳۸۰) .
پیاژه هوش را به عنوان تعادل بین برون سازی و درون سازی در نظر می گیرد زمانی که درون سازی بر برون سازی غلبه می کند . تفکر «خود میان بین» و بسیار شخصی است مانند زمانیکه کودک

قطعه چوب به جای عروسک ، از ۱ جعبه به جای ماشین) در زمانی که برون سازی بر درون سازی مسلط است تفکر یک تقلید است . مانند زمانی که کودک به درستی حرکات اشیا یا افراد را تقلید می کند (کف زدن) رفتار شناختی نیازمند توازونی بین این دو کفش درون سازی و برون سازی یکی از راههای یادگیری کودکان درباره دنیای خود رمز گرایی یا نماد گرایی است .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.