فایل ورد کامل مقاله نقش فرش‌بافی در توسعه صادرات و کسب درآمد ارزی؛ بررسی علمی ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله نقش فرش‌بافی در توسعه صادرات و کسب درآمد ارزی؛ بررسی علمی ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله نقش فرش‌بافی در توسعه صادرات و کسب درآمد ارزی؛ بررسی علمی ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله نقش فرش‌بافی در توسعه صادرات و کسب درآمد ارزی؛ بررسی علمی ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله نقش فرش‌بافی در توسعه صادرات و کسب درآمد ارزی؛ بررسی علمی ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی :

نقش فرشبافی در توسعه صادرات و کسب درآمد ارزی

تقریباً قریب به اتفاق کشورهای توسعه یافته صنعتی و فراصنعتی فعلی موقعیت ممتاز و شاخص اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی حال حاضر خود را در نتیجه توجه به بازارهای خارجی و اتخاذ سیاست‌های مناسب در جهت تشویق صادرات بدست آورده‌اند.

در مراحل اولیه رشد و توسعه اقتصادی، توسعه صادرات نه تنها برای مردم این کشورها موجد شغل و درآمد بوده است، بلکه درآمدهای کلان ارزی حاصل از فروش تولیدات داخلی در بازارهای خارج از کشور، سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های عظیم اقتصادی و دستیابی به فناوری پیشرفته را فراهم کرده است.

کشورهای در حال توسعه فعلی نیز که در چند دهه اخیر کم و بیش شرایط کشورهای توسعه یافته در مراحل اولیه رشد و توسعه را تجربه کرده‌اند با ملاحظه دستاوردهای فعلی آنان راه گریز از شرایط فعلی و تحقق اهداف خود را در توجه به بازارهای خارجی و تشویق و توسعه صادرات می‌دانند. پاره‌ای از صاحب نظران اقتصادی نیز با اشاره به محدودیت‌های موجود در بازارهای داخلی این قبیل کشورها بر ضرورت توسعه صادرات تاکید دارند.

اقتصاد ایران در سالهای ۱۳۱۱ تا ۱۳۵۷ از صادرات قالی و قالیچه درآمد ارزی داشته است. اما به نظر می‌رسد که در گمرک ایران ارزش صادرتی قالیها مطابق با واقع اظهار و ثبت نشده است.
پس از آن در سالهای ۵۸ تا ۷۵ نیز بخش عمده و مهمی از درآمدهای ارزی از محل صادرات قالی تامین می‌شده است.
ایران در سال ۱۳۷۶ معادل ۵۹۵ و در سال ۱۳۷۷ معادل ۵۷۶ و در سال ۱۳۷۸ معادل ۶۹۱ میلیون دلار از این راه درآمد ارزی کسب کرده است.
علیرغم کاهش ارزش صادرات قالی دستباف، عواید ارزی حاصل از صادرات این کالا در سالهای مذکور به ترتیب معادل ۲۲/۲۰، ۵۶/۲۰ درصد از درآمد ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی کشور بوده است.(جداول بعد را ببینید).

نتایج طرح آمارگیری از خانوارهای دارای فعالیت صنعتی نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌ها در فعالیت تولید منسوجات به کار اشتغال داشته‌اند به ‌طوری که سهم قابل توجه آن مربوط به صنعت تولید قالی و قالیچه، گلیم و زیلو بوده است.

این خانوارها بطور متوسط روزانه ۱۶۷ روز در سال به کار اشتغال داشته‌اند و بطور متوسط روزانه ۵ ساعت کار کرده‌اند. (جدول شماره ۲)
بعضی از صاحبنظران و دست‌اندرکاران تولید فرش آمارگیریها را مطابق با واقع نمی‌دانند به گفته این صاحبنظران مرکز آمار ایران به دلایل فنی موفق به شناسایی و آمارگیری از کلیه خانوارهای فرشباف نشده است. ازنظر آنان نتایج آمارگیری تنها بخشی از واقعیتهای موجود را معکس می‌کند. معهذا براساس همین آمار نیز می‌توان اهمیت ویژه فرشبافی را در ایجاد اشتغال برای بخشی از جمعیت کشور بررسی کرد.

نکته قابل توجه اینکه بخشی از تفاوت در ارقام صادرات سالهای مختلف ناشی از تغییر در مبنای قیمت گذاری صادراتی (و ثبت آمار فرشهای صادرتی) می‌باشد.همچنین تغییر در سیاست‌های ارزی و مشوق‌های صادراتی تاثیر عمده بر کاهش یا افزایش صادرات فرش در سالهای مختلف داشته است. اما بهرحال و بویژه در ارتباط با فرش و سایر اقلام صنایع دستی عملکرد واقعی صادرت و میزان ارزآوری ناشی از فروش فرش دستباف در بازارهای خارج از کشور با ارقام و آمار ثبت شده در گمرکات کشور در سالهای مذکور تفاوت زیادی دارد. صاحبنظران دست‌اندرکار تولید و صادرات فرش بر این نکته تاکید زیادی دارند.

در مقایسه با سهم دیگر کالاها در جمع ارزش صادرات غیر نفتی کشور، فرشبافی در این زمینه نقش بسیار با اهمیتی دارد.

تعداد و جمعیت خانوارههای دارای فعالیت صنعتی برحسب فعالیت عمده:۱۳۷۵

شرح فعالیت خانوار جمعیت
تعداد درصد تعداد درصد
کل ۱۰۴۷۰۱۶ ۱۰۰ ۶۶۰۷۰۷۱ ۱۰۰
تولید فرآورده های لبنی ۳۶۴۹۸ ۴۹/۳ ۲۵۲۶۰۷ ۸۲/۳
آماده‌سازی‌ و ‌ریسندگی ‌الیاف ‌منسوج ـ بافت منسوجات ۲۶۳۵۰ ۵۲/۲ ۱۸۱۶۶۱ ۷۵/۲
تولید قالی، قالیچه و ;. دستباف ۸۶۱۲۲۹ ۲۶/۸۲ ۵۴۱۴۷۱۰ ۹۵/۸۱
تولید گلیم، زیلو، جاجیم و ;;;. دستباف ۴۰۴۴۲ ۸۶/۳ ۲۸۲۰۴۹ ۲۷/۴
سایر تولیدات صنعتی ۸۲۴۹۷ ۸۸/۷ ۴۷۶۰۴۴ ۲۱/۷

تعداد شاغلان، متوسط روزهای اشتغال و متوسط ساعت کار روزانه
برای تولید کالا در فعالیت صنعتی خانوار بر حسب جنس و نوع بستگی
با سرپرست خانوار: ۱۳۵۷
فعالیت: تولید گلیم و زیلو و جاجیم دستباف

نوع بستگی با
سرپرست خانوار مرد و زن مرد زن
تعداد
شاغلان متوسط
روزهای اشتغال متوسط
ساعتکار
روزانه تعداد
شاغلان متوسط
روزهای
اشتغال متوسط
ساعتکار
روزانه تعداد
شاغلان متوسط
روزهای
اشتغال متوسط
ساعتکار
روزانه
کل ۷۵۲۰۸ ۱۳۶ ۵ ۲۸۲۲ ۷۳ ۶ ۷۲۳۸۵ ۱۳۸ ۵
سرپرست ۳۰۸۴ ۹۳ ۶ ۲۳۲۶ ۶۰ ۶ ۷۵۸ ۱۹۳ ۵
همسر ۳۱۳۰۸ ۱۳۴ ۵ ۰ ۰ ۰ ۲۱۳۰۸ ۱۳۴ ۵
فرزند ۲۶۹۳۲ ۱۴۹ ۵ ۴۶۴ ۱۳۳ ۵ ۲۶۴۶۸ ۱۴۹ ۵
سایر اعضای خانوار ۹۴۰۱ ۶۰ ۵ ۳۲ ۱۵۰ ۴ ۹۳۶۹ ۱۶۰ ۵
غیر عضو خانوار ۴۴۸۳ ۴۰ ۶ ۰ ۰ ۰ ۴۴۸۳ ۴۰ ۶

صارات فرش ایران طی سالهای ۱۳۵۸ الی ۱۳۷۵

سال صادرات به میلون دلار وزن به هزار تن درصد صادرات غیر نفتی
۱۳۵۸
۱۳۵۹
۱۳۶۰
۱۳۶۱
۱۳۶۲
۱۳۶۳
۱۳۶۴
۱۳۶۵
۱۳۶۶
۱۳۶۷
۱۳۶۸
۱۳۶۹
۱۳۷۰
۱۳۷۱
۱۳۷۲
۱۳۷۳
۱۳۷۴
۱۳۷۵
۴۰۰
۴۲۸
۱۷۱
۸۶
۱۱۴
۱۱۴
۱۴۳
۳۸۶
۴۸۶
۳۱۴
۳۵۷
۳۵۷
۱۰۸۶
۹۶۷
۱۴۳۹
۱۶۷۴
۹۱۹
۶۰۲ ۸
۵
۲
۱
۲
۳
۵
۱۱
۱۴
۸
۹
۱۱
۲۱
۲۰
۳۰
۳۳
۲۶
۲۱ ۵۰
۳۲
۴۴
۲۴
۲۵
۲۵
۲۵
۳۹
۴۲
۳۰
۳۳
۴۳
۴۳
۴۵
۴۳
۴۰
۳۰
۱۹

پاکستان رقیب ایران در بازار فرش آمریکا

مظنه
پاکستان رقیب ایران در بازار فرش آمریکا

شرق: «هنوز در صادرات قالی اول هستیم» رئیس شرکت سهامی فرش ایران اعتقاد دارد که ایران همچنان در بازار جهانی فروش قالی در رتبه اول قرارداد و تنها در دادوستد فرش که شامل انواع زیراندازها می شود، رقبای آسیایی ایران را تهدید می کند. بصام در مورد صادرات فرش ایران می گوید: «البته روند صادرات فرش نزولی بوده. در حال حاضر به ۴۶۰ میلیون دلار رسیده ایم که در قیاس با سال ۲۰۰۳ درحدود ۲ درصد کاهش نشان می دهد. رقم صادرات فرش ایرانی در سال ۲۰۰۳ در حدود ۴۷۲ میلیون دلار بوده است. «براساس آماری که رئیس شرکت سهامی فرش ایران ارائه می دهد روند صادرات فرش ایرانی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ نزولی بوده است و سهم ایران از ۹۲۹ درصد دادوستدهای بازار جهانی به ۸۱۸درصد

رسیده است. بصام اعتقاد دارد اصلی ترین رقیب ایران در بازارهای جهانی پاکستان است و چین و ترکیه هر چند که در حال رشد هستند ولی هنوز خطری برای ایران به حساب نمی آیند. در حال حاضر سهم پاکستان از بازار قالی جهان ۱۲ درصد، چین ۱۰ درصد و ترکیه نیز در حدود ۵ درصد است. اما اصلی ترین بازار برای قالی ایرانی ایالات متحده است. بصام در این مورد می گوید: «ایران ۲۱ درصد بازار آمریکا را در اختیار دارد و هند نیز سهم اصلی بازار قالی آمریکا را در اختیار دارد.» رئیس شرکت سهامی فرش ایران می افزاید: «پاکستان در

کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه و سوئیس در حال نفوذ هستند و بیشترین سهم را از بازار آنها در اختیار دارند ولی در آلمان همچنان هند و ایران بیشترین قدرت را دارند.» بصام ادامه داد: «پاکستان بر روی این بازارها سرمایه گذاری کرده است و ما نیز باید به فکر حضور مجدد در بازار این کشورها باشیم.» وی در مورد بازار انگلیس نیز چنین توضیح داد: «در

انگلیس فرش های پاکستان با سهم ۲۴درصدی رتبه اول را دارد در فرانسه نیز ۴۱ درصد از بازار در اختیار آنان است. ایران هم در این دو کشور سهم ۱۶ و ۲۲ درصدی را برعهده دارد.» صادرکنندگان فرش بر این باورند که باید هر چه زودتر سدی در مقابل نفوذ پاکستانی ها در بازارهای اروپایی ایجاد کرد. در حال حاضر عمده توان ایران صرف نگهداری بازار ایالات متحده شده است. آمریکایی ها جزء خریداران قالی های لوکس ایرانی به حساب می آیند. هر چند که به دلیل مشکلات سیاسی بازار فرش ایران در ایالات متحده نیز در خطر قرار گرفته

است. بصام در این مورد می گوید: «روند جهانی دادوستدهای قالی کاهش داشته است. از سوی دیگر عملکرد مناسب رقبای ایران در کسب بازارهای جهانی نیز در کاهش سهم ایران موثر بوده است.» فرش پاکستانی در بازارهای آمریکا به بهای متری ۶۰ دلار فروش می رود. این در حالی است که قیمت فرش ایرانی به حدود متری ۱۲۰ دلار می رسد.در همین حال رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز در مورد تفاوت تولیدات ایران و پاکستان چنین نظر می دهد: «هزینه تولید و مزد کارگران در پاکستان کم است و همین جریان سبب شده تا قیمت

تمام شده فرش در این کشور کاهش یابد.» به اعتقاد رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز، ایران با توجه به این جریان پتانسیل رقابت با پاکستان را ندارد ولی بصام گفته های او را نقض می کند: «هزینه کارگر در ایران از پاکستان کمتر است. با این حساب نمی توان این موضوع را به عنوان دلیل قدرت گیری پاکستان و نزول ایران مطرح کرد.» اما اصلی ترین نکته ای که در بازارهای جهانی به چشم می آید به افزایش صادرات فرش های فانتزی بازمی گردد. بصام می گوید: «ایران در این زمینه هنوز هیچ اقدام مفیدی انجام نداده است. در حالی که

چین و ترکیه هر روز بر میزان تولید این گونه فرش ها می افزایند.» فرش های فانتزی در بازار ایران هم گسترش فوق العاده ای پیدا کرده اند. عمده این نوع فرش ها از ترکیه روانه بازار ایران می شوند. شرکت سهامی فرش با ورود این نوع فرش مخالفت شدیدی دارد ولی قیمت پایین آنها سبب شده تا مخاطبان متوسط طبقه شهری به سمت این نوع فرش های ارزان قیمت جذب شوند. فعالان تولید فرش دستباف نگران روزهایی هستند که علاوه بر بازارهای خارجی، خریداران داخلی نیز به شکل گسترده ای به سمت استفاده از این نوع فرش ها هجوم آورند.

شایعه ادغام تکذیب شد
همچنین دیروز اعلام شد ادغام مرکز ملی فرش ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تنها یک شایعه است.سیدمسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی موضوع قرار گرفتن مرکز ملی فرش ایران در زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را شایعه ای بیش ندانست و اظهار داشت: موضوع فرش به شدت از سوی وزارت بازرگانی در حال پیگیری بوده و تاکنون نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است اما اگر روزی در دولت چنین موضوعی مطرح شود، حتما استقبال خواهیم کرد. وی تصریح کرد: ارتباطات لازم باید میان بازارهای مصرف و

تولیدکنندگان به وجود آید، این در حالی است که از بافندگان باید حمایت صورت گیرد البته باید توجه لازم به بازارهای داخلی و خارجی نیز صورت گیرد، به نحوی که همزمان در زنجیره تولید فرش دستباف ایرانی، باید به تولید، بازار و طراحی توجه کرد.وزیر بازرگانی ادامه داد: کمیته فرش در وزارت بازرگانی تشکیل شده و موضوعات فرش در حال آسیب شناسی است که امیدواریم در یک فرصت دوساله از رکود فعلی خارج شویم.وی همچنین اظهار داشت: موضوع برگزاری نمایشگاه های فروش فوق العاده پاییزه برای تامین نیاز دانش آموزان به استان ها اعلام شده، ضمن اینکه دفترچه های تحصیلی نیز چاپ و از سوی وزارت بازرگانی میان استان ها توزیع شده است. میرکاظمی افزود: نمایشگاه های فروش فوق العاده پاییزه به صورت همزمان در استان های کشور برای رفع نیازمندی های دانش آموزان شهریورماه در کل کشور اجرا خواهد شد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.