فایل ورد کامل گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات؛ تحلیل علمی روش‌های پژوهشی، بهبود ژنتیکی و کاربردهای کشاورزی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات؛ تحلیل علمی روش‌های پژوهشی، بهبود ژنتیکی و کاربردهای کشاورزی دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات؛ تحلیل علمی روش‌های پژوهشی، بهبود ژنتیکی و کاربردهای کشاورزی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات؛ تحلیل علمی روش‌های پژوهشی، بهبود ژنتیکی و کاربردهای کشاورزی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات؛ تحلیل علمی روش‌های پژوهشی، بهبود ژنتیکی و کاربردهای کشاورزی :

فایل ورد کامل گزارش کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات؛ تحلیل علمی روش‌های پژوهشی، بهبود ژنتیکی و کاربردهای کشاورزی

فهرست مندرجات

عناوین صفحه

ترویج و آموزش کشاورزی ۴
رابطه ترویج با تحقیق ۶
رابطه تحقیق با آموزش ۷

کمک مروج از طریق ارتباط با محقق ۸
روشها و وسایل کمک آموزشی ۹
نکات ایمنی هنگام سمپاشی ۱۰
عوامل مؤثر در کاهش بازدهی کود و زراعت و باغبانی ۱۱
هورمون Pix و کاربرد در پنبه ۱۱
ارزش مبادله یک کیلو پنبه محلوج با سایر محصولات ۱۲
کرم قوزه پنبه ۱۲
کنه پنبه ۱۳
رقم ساحل ۱۴
بیماری بلاست برنج ۱۵
سوختگی غلاف برنج ۱۶
خسارت موشها به برنج ۱۷
خسارت پرندگان به برنج ۱۷
سیاهک دروغی برنج ۱۸
پوسیدگی غلاف برنج ۱۸
پوسیدگی ساقه برنج ۱۹

پروانه کرم ساقه خوار برنج ۱۹
اختلاف بین برنج و سوروف ۲۰
پوسیدگی طوقه برنج ۲۰
منابع و مأخذ ۲۲

ترویج و آموزش کشاورزی
بطورکلی فعالیتهای ترویجی را که در غالب کشورهای جهان پذیرفته شده می توان به چنداصل استوار دانست:اصول اقتصادی ، اصول آموزشی و اصول اداری.

که در اینجا بطور اجمالی به اصول آموزشی ، اشاره خواهد شد:
برای اینکه سطح میزان بیشتر خواهی در بین جامعه روستائی بالا رود، و برای اینکه اندیشه های نو و شیوه های نوین کشاورزی در روستا رواج پیدا کند و برای اینکه حس همیاری و خودیاری در روستا ها فزونی یابد و سرانجام برای اینکه بتوان به هدفهای نهائی ترویج که همانا افزایش سطح درآمد

روستائیان و رسیدن به کمال مطلوب در مظاهر مختلف زندگانی آنها دست یافت باید از لاقیدی ها و توکل داشتن روستائیان به طبیعت کاسته ، شک و تردید ها و اتکاء به غیر از میان آنها برطرف نموده و بالاخره حس همکاری و مأنوس شدن بکار های دسته جمعی را در آنها بطور شایسته ای بالا برد.یگانه عاملی که ما را در این مسیر به مقصود می رساند ، آموزش و تعلیم همگانی روستائیان می باشد و نمی توان از آن در هیچ مرحله ای از مکان و هیچ نوع فعالیتی صرفنظر کرد.
با آگاهی به این مسئله و در کل با توجه به اینکه روستائیان بدون آموزش قادر نخواهند بود فعالیتهای فنی ، اجتماعی و اقتصادی را به طرز پسندیده ای به انجام برسانند . ترویج اساس و رکن اصلی خود را بر پایه آموزش استوار کرده است.

ترویج یک آموزش غیر رسمی است چون آموزش در ترویج وابسته به تدریس و تعلیم مدرسه ای و با برنامه رسمی نمی باشد. ترویج آموزش است چون هدفش یاد دادن ، فهماندن و مدرن کردن مردم به روشهای بهتر می باشد . و به هیچ وجه هدفش مجبور کردن و مطیع کردن آنها نمی باشد. مروجین با روشهای ترویجی به روستائیان می آموزند که چگونه با افزایش عملکرد ، پول بیشتری بدست آورند و در عین حال چگونه از درآمد بیشتر، استفاده مطلوب بعمل آورند.
اگر به مردم روستائی ، راه ها و روش های حل مشکلات آنها آموخته شود آنها هم می

توانند تصمیم بگیرند و عاقلانه اقدام کنند ترویج به مردم یاد می دهد که چگونه از منایع طبیعی خود استفاده کنند تا در نتیجه روشهای غیر فنی زراعی آنرا نابود نکنند ، بلکه در بهبود شرایط و استعدادهای این منابع نیز اقدام شود . رفتار ، عقاید و مختصات خانواده ، جامعه و محیط زندگی ، در زندگی فردی بسیار مؤثر است و عامل مهمی در عوض شدن رفتار ، عقاید و فعالیتهای فردی محسوب می شوند . بنابراین در آموزش ترویجی ، فرد نیز بایستی مورد نظر قرار گیرد.

مراکز تحقیقاتی باید خود را سریعا به مروجین انتقال دهند و مروجین با آموزش به روستائیان می توانند نقش ارزنده ای در بالا بردن معلومات کشاورزی روستائیان بازی کنند ، فلوئیت زیر بیان کننده این مطلب می باشد.

رابطه ترویج با تحقیق
در تماس مروجین با کشاورزان ، مروج می تواند محقق کشاورزی منطقه ، محدودیتهای کاری کشاورزان و وضعیتی که آنها دارند آشنا سازد.
حتی بهتر است که مروج جهت اطمینان از مناسب بودن توصیه های ترویجی و انطباق آنها با نیاز کشاورزان زمینه تماس مستقیم کارشناسان را با کشاورزان فراهم نماید.

اجرای آزمایش در شرایط کشاورزان موقعیت خوبی جهت بررسی کاربرد نتایج تحقیقات در سطح مزرعه و همچنین کسب اطلاعات لازم از اشکالات و معایب توصیه ها توسط محققین بدست می دهد.

بدین ترتیب برداشت عمومی از فلسفه هدف و کار ترویج را می توان به این صورت ساده و خلاصه کرد : ترویج پلی است میان مردم روستائی و مراکز تجقیقاتی ، که البته این پل بایستی نوعی معبر دو سویه باشد. یعنی از یک سو توصیه ها و دستور العمل های فنی تحقیقات را به روستا برده و از طرف دیگر مسائل و مشکلات روستائیان را باید به محققین انتقال دهد.

کشاورزی مرکز تحقیقات

پــــــُــــــــــــــــل

با توجه به اینکه اشاعه ایده های علمی و فنی جدید که نوعا پیشرفته ترین روش و یا آخرین توصیه های فنی می باشد در منطقه مورد عمل به مهارتی بسیار احتیاج دارد ، لذا با توجه به هدف آموزش ترویج که ترویج نوعی آموزش غیر رسمی داوطلبانه در خارج از مدرسه است. مروج بایستی برای تحقق اهداف خود از مهارتهای آموزشی خاصی برخوردار باشد. نکات آموزشی را بدقت رعایت نموده و هدف آموزشی را بشناسد تا کارش عملا در جامعه پیشرفت کند ؛ الزاماً مروج بایستی

ابتدا یک آموزشگر شود و بعد عهده دار کار ترویج گردد. در همین رابطه است که آموزش از نوعی که مطلب ترویج است ، یکی دیگر از مبانی این امر به حساب آمده و لازم است به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد ، تا منظور از آن در کار ترویج به روشنی مشخص شود.
رابطه تحقیق با آموزش
همانطور که می دانیم نتایج داده های تحقیقاتی محققین بایستی بصورت ایده های نو همواره با آموزش آموزشگران در مسیر تلفیق گردد تا بصورتی قابل پذیرش و مأنوس به روستائی ارا

ئه شود.
این نکته نوعی ارتباط بین بخشهای تحقیقاتی و بخشهای آموزشی می باشد که ارتباط دهنده آنها مروجین هستند .
نهادهای آموزشی از طرفی مسئول پرورش محققین هستند و از طرف دیگر آموزشهای پژوهشگرانه ارائه می دهند . از طریق آموزش است که کاربر و نکات علمی مشخص و مفهوم می گردد . ضمناً اولین مهارتهای لازم برای انجام امور تحقیقی و ترویجی آنها ار طریق آموزش دیدن و کسب اطلاعات لازم مورد نیاز میسر می شود .
رابطه بین تحقیق و آموزش امریست غیر قابل انکار .

ترویج با آموزش نیز در رابطه است ، و در اینجا به همین نکته بسنده می کنیم که :
ترویج بدون آموزش ، خصوصیات و مشخصات خود را از دست می دهد و اسا ساً این دو لازم و ملزوم یکدیگرند . جدی که هیچ نظام ترویجی بدون وجود آموزش نمی تواند توفیق یابد و یا حداقل از توفیق مداوم برخوردار شود . به همین جهت است که آموزش را پایه اصلی و جزء لاینفک ترویج دانسته اند .
کمک مروج از طریق ارتباط با محقق
همانطور که می دانیم ترویج پلی است بین تحقیقات و زارعین ، اطلاعات علمی را به زارعین می رساند مسائل آنها را درک می کند ، مسائل یا راه حل های علمی را به محقق می رساند ، محقق برای یافتن راه حل تجسس می کتد و نتیجه را به مروج می رساند و سپس او آن را به زارعین منتقل می کند .
اگر مروج نتواند زبان زارع و محقق را درک کند ، مروج خوبی نخواهد شد . نتیجه آنکه یا مسائل به تحقق نمی رسد و یا راه حل آن به زارع ، و در این صورت این پل
شکسته است .
در اینجا به اختصار به روشهای آموزشی در ترویج اشاره می شود ، که در انجام آنها در بالا بردن راندمان عمل آموزشی ترویج موثر است .

روش آموزشی انفرادی :
در این روش آموزشی ، مروج به سراغ تعداد محدودی از افراد مختلف می رود و از طریق دیدار در مزرعه ، محل کار یا دفتر مروج یا تما سهای تلفنی ، نامه و مانند اینها آموزشهای لازم را به آنها می دهد .
روش آموزشی گروهی :
غالباً این روش زمانی مطرح می شود که افراد محدودی یا جمعیت کوچک مسائل مشترکی داشته باشند ، به نحوی که تعداد فراگیر آن امکان آموزشهای ان

فرادی را دشوار یا غیر ممکن می سازد .
در این خالت روشهایی مانند نمایش طریقه ای یا نمایش روش ، نمایش نتیجه ای ، سخنرانی ، اسلاید ، فیلم ، گردشها و بازدیدهای گروهی ، کنفرانسها ، سمینارهل و انواع دیگر گردهمائیها مورد استفاده قرار می گیرند .
روش آموزش انبوه یا جمعی :
در حالتی مورد استفاده قرار می گیرد که اولاً مسائل عمومی در برنامه آموزشی مطرح باشد و ثانیاً آموزش آموزش همزمان افراد در مکانهای مختلف و در سطح وسیع میسر و مقدور نباشد .
در این حالت انواع بولتن ها ، پوسترها ، نشریات ترویجی ، مجلات ، روزنامه ها ،
برنامه های رادیوئی و برنامه های تلویزیونی و از قبیل ، روشهای مناسبی برای ارائه خدمات آموزشی می باشند .
به هرحال بایستی مروج هدف ، امتیازات ، محدودیتها و مناسبترین طریقه بکار بردن هر یک از روش های ترویجی را بداند و آنگاه به کار نبرد .

روشها و وسائل کمک آموزشی در ترویج :
با روستایین ارتباط متقابل برقرار نموده و مطالب آموزشی بین آنان مطرح شود .

نامه نمایشگاه تلویزیون

چارت سخنرانی نشریات ترویجی

پوستر رادیو تابلو های نمایشی

اطلاعیه جلسات ترویجی
عکس مجامع و مجالس
نمایش نتیجه ای

نمایش طریقه ای
گردش دسته جمعی

ملاقات در دفتر کار در حین نمایش

قبل از نمایش داستانهای ترویجی
بعد از نمایش
اسلاید و فیلم استریپ

ملاقات درخانه و مزرعه.

نکات ایمنی در موقع سمپاشی مزارع کشاورزی
هرگز سم را در دسترس اطفال قرار ندهیم .
سموم را باید در محلهای در بسته و دور از دسترس نگهداری کنیم .
هرگز نباید محلول سم را با دست مخلوط کنیم یا بهم بزنیم .
همیشه محلول سم را با دستکش و یک قطعه چوب بهم بزنیم .
بدون کلاه سمپاشی نکرده و برای باز کردن لوله سمپاش آنرا فوت نکنیم .

برای باز کردن سوراخ سر لوله سمپاش از یک سوزن استفاده کنیم .
هرگز در موقع وزش باد شدید سمپاشی نکنیم .
در موقع وزش باد ملایم پشت به باد سمپاشی کنیم .
جهت جلو گیری از مسمومیت اشخاص و حیوانات ، ظروف خالی سم را هیچگاه یه حال خود رها نکنیم .
ظروف خالی سم را له کرده و در چاله نسبتاً عمیق دفن کنیم .
هیچ وقت در موقع سمپاشی غذا نخوریم و سیگار نکشیم .
بعد از سمپاشی لباس کار را در آورده ، دست و صورت خود را با آب و صابون بشوئیم .

عوامل موثر در کاهش بازدهی کود در زراعت و باغبانی :
نا مساعد بودن خاک در هنگام کاشتن بذر ۲۰ تا ۲۵%
نا مساعد بودن خاک واریته و نژاد گیاه زراعتی ۲۰ تا ۴۰%
دیر کاشتن بذر ۲۰ تا ۴۰%
مقدارکمی بذر ۱۰ تا ۲۵%
آبیاری ناکافی ۱۰ تا ۲۵%

تأثیر علف های هرز ۱۵ تا ۵۰%
نا صحیح بودن تعادل کودی ۵ تا ۱۰%
گسترش و پخش نا صحیح کودها در زمانهای نا مساعد
نا مساعد بودن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک
خاک های شور – قلیا و شور قلیا ( قلیا – سندیک )

خاکهای آهکی
خاکهای باتلاقی

هورمون Pix و کاربران آن در زراعت پنبه
در مزرعه نمایشی و ترویجی و تحقیقی پنبه شهرستان علی آباد کتول واقع در روستای مزرعه کتول از هورمون Pix استفاده گردید ، مقدار دز مصرفی این هورمون یک و نیم لیتر همراه با دویست لستر آب در هکتار و زمان اجرای آن هنگامی است که گیاه وارد مرحله گلدهی می شود و گاهاً تا حدود ده درصد مزرعه وارد فاز گلدهی می کردد .

استفاده از هورمون Pix در مزرعه پنبه باعث می گردد که رشد رویشی پنبه کاهش یابد و تا اندازه قابل توجهی رشد زایشی را افزایش می دهد به علاوه چون پنبه رشد رویشی کمتری پیدا می کند عملیات برداشت پنبه آسان تر و پنبه زود رس می گردد ، و عملیا ت لازم برای کشت بعدی سهل تر انجام می گردد .
استفاده از هورمون Pix با عث تیرگی رنگ در پنبه گردیده و برگها رنگ تیره تری پیدا می کند ، لذا این یرگها بیشتر نور خورشید را جذب می کنند و ساخت تولید مواد اولیه را بهتر انجام می دهند در حالی که متوجه گردیده شد که پنبه هایی مه هورمون Pix روی آنها پاشیده شده است کمتر در معرض آفات و بیماری های گیاهی قرار گرفته اند ، استفاده از این هورمون مثمرثمر بوده و در آینده سعی بر آن است که تمامی مزارع پنبه از این روش پیروی نمایند و هورمون Pix در تمام مزارع پنبه گسترش یابد .
ارزش مبادله یک کیلو پنبه محلوج در مقایسه با سایر محصولات در بازار بین المللی
یک کیلو پنبه محلوج
۱۲ کیلو گندم

۱۵کیلو ذرت
۱۸ الی ۱۰ کیلو برنج
۶ تا ۷ کیلو سویا

کرم قوزه پنبه
پروانه شفیره لارو تخم
کرم قوزه پنبه به غنچه و قوزه پنبه حمله کرده و خسارت وارد می سازد .
مبارزه زراعی :

از بین بردن بوته های پنبه پس از برداشت – شخم عمیق زمستانه – غرقاب مزرعه حداکثر تا دی ماه .
مبارزه شیمیایی :
استفاده از ، یکی از سموم موثر یه شرح زیر :
۱- پودر سویل
۲- محلول انرو سولفات
موقع سمپاشی :
قبل از ظهور گل و غنچه : وقتی درهرده بوته یک تخم با کرم دیده شد .
بعد از ظهور گل و غنچه : وقتی درهرصد بوته یا غنچه با قوزه یک یا چند کرم دیده شد.
بهترین زمان سمپاشی صبح زود و غروب می باشد .
کنه پنبه Tetranychas urticae

کنه بالغ وره سن سه پوره سن دو پوره سن یک تخم
این آفت پلی فاژ بوده و در کلیه نقاط پنبه خیز کشور وجود دارد و در زیر برگ های شاداب ایجاد یک میکروکلبما می نماید ، و پشت برگ ها زندگی کرده و تارهایی مانند تار عنکبوت می تند .
طغیان این آفت بیشتر به خاطر استعمال بی رویه سموم کلره یه خصوص توک فن ، اندرین ، آلدرین ، ددت در پنبه کاریها می باشد .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.