فایل ورد کامل گزارش کارآموزی واگن پارس در بخش سنسورها؛ بررسی علمی فناوری‌های اندازه‌گیری، کنترل و کاربردهای صنعتی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
6 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل گزارش کارآموزی واگن پارس در بخش سنسورها؛ بررسی علمی فناوری‌های اندازه‌گیری، کنترل و کاربردهای صنعتی دارای ۷۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل گزارش کارآموزی واگن پارس در بخش سنسورها؛ بررسی علمی فناوری‌های اندازه‌گیری، کنترل و کاربردهای صنعتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل گزارش کارآموزی واگن پارس در بخش سنسورها؛ بررسی علمی فناوری‌های اندازه‌گیری، کنترل و کاربردهای صنعتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل گزارش کارآموزی واگن پارس در بخش سنسورها؛ بررسی علمی فناوری‌های اندازه‌گیری، کنترل و کاربردهای صنعتی :

فایل ورد کامل گزارش کارآموزی واگن پارس در بخش سنسورها؛ بررسی علمی فناوری‌های اندازه‌گیری، کنترل و کاربردهای صنعتی

آشنایی با مکان کارآموزی
آشنایی با کارخانه واگن پارس

کارخانه واگن پارس تنها واحد تولیدی سازنده خودروهای ریلی می باشد که با سرمایه ای بالغ بر یکصد و چهار صد ریال و با سرمایه گذاری باسازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و راه آهن جمهوری اسلامی ایران احداث
شده استوار مهر ماه ۱۳۶۳ تولیدات خود را آغاز نموده است.

محل احداث این کارخانه در کیلومتر ۴ جاده اراک-قم می باشد و در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار احداث گردیده است که مطابق اساسنامه ۶۰ درصد سهام آن متعلق به راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد.

هدف از احداث کارخانه جوابگویی به نیاز داخلی در مرحله اول و سپس صادرات بوده است. با توجه به حجم زیاد واردات و صادرات و بارگیری در بنادر نیاز به تاسیس این کارخانه احساس می شده است.این شرکت ابتدا پروژه تولید هزار دستگاه واگن باری ومسافری و تعمیرات۲۵۰۰ دیتگاه واگن باری را با همکاری شرکت اتریشیS.G.p

شروع نمود که پس از پیروزی انقلاب قرار داد همکاری با شرکت اتریشی لغو و قرار داد جدیدی با شرکت واگن یونیون آلمان منعقد گردید.
با توجه به نیاز عاجل کشور به تجهیزات ریلی تولیدات شرکت واگن پارس رسما از ابتدای نیمه دوم ۱۳۶۳ شروع
گردید.
تولیدات اصلی کارخانه :
۱ واگن مسافری درجه یک
۲ واگن مخزن دار مخصوص حمل مایعات نفتی(در دو مدل)
۳ واگن حمل گاز مایع
۴ واگن حمل گندم واگن
۵ واگن حمل سنگ آهن(شش محوره و چهار محوره)
۶ واگن مسقف
۷ واگن کفی
۸ واگن شن کش
۹ واگن حمل پودرو سیمان
۱۰ واگن لبه کوتاه
۱۱ لوکوموتیو دیزل الکتریک ME10
۱۲. لوکوموتیو دیزل الکتریک آلسترم
لکو موتیو دیزل الکتریک ME10 :
لکو موتیو دیزل الکتریکME10 ساخت واگن پارس لکو موتیوی است. برای ماموریت های مختلف که نیروی محرکه آن به وسیله برق از طریق ژنراتور تامین میگردد. و بعنوان لکو موتیو مانوری یا کششی در خطوط اصلی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بطور دائم مورد بهربرداری قرار میگیرد.
این لکو موتیو برای موقعیت جغرافیایی با درجه حرارت بین ۴۵ + و ۱۵ – درجه سانتیگراد تا ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا طراحی شده است. کابین راننده که تقریبا در وسط قرار دارد راننده را از حداکثر دید وسیع و همه جانبه برخوردار مینماید.
تجهیزات مورد نیاز جهت حرکت کنترل و ترمز بطور جداگانه برای هر دو جهت حرکت در کابین راننده بطور ضربدری نصب شده است که از نظر صرفه جویی زمانی در هنگام دور زدن لکو موتیو در ایستگاهها قابل ملاحظه میباشد. در کابین راننده تجهیزات کنترل برق والکترونیک و سیستم علائم اخباری و تجهیزات ضروری مربوط به لکو موتیو تعبیه شده است.
واگن مسافربری درجه یک :

واگن مسافربری درجه(۱) با ده کوپه به گنجایش ۶۰ نفر مسافر منطبق با استانداردهای بین المللی راه آهن های اروپا (UIC) مجهز به امکانات رفاهی مانند تهویه مطبوع تخت خواب میزهای تا شو سیستم پیام رسانی نور پردازی و فضای کافی جهت تردد وبار مسافرین طراحی وسخته شده است.

کوپه مهماندار نیز جهت اریه خدمات هر چه بهتر مجهز به کلیه امکانات لازم مانند یخچال، آب سرد کن ،گرم کن و ; بوده که این مجموعه بهمراه سرویسهای زیبا و مدرن بهداشتی و نیز قابلیتهای فنی بالا می تواند رفاه و آسایش مسافرین را به بهترین نحو ممکن در طول سفر تامین نماید.
آرایش و تزئینات داخلی واگن بر اساس هر نوع سلیقه و نیاز قابل طراحی و اجرا می باشد.

 

واگن مخصوص حمل سنگ آهن (چهار محوره) :
مشخصات کلی :
دو تیر طولی U شکل در طول واگن شاسی اصلی را تشکیل و شبکه ای از سپری های کف و بدنه را شکل می دهند. کف و بدنه واگن از ورق ۸ و ۶ میلی متری از جنس(CORTEN_A )میباشد که در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.
حجم بارگیری واگن ۴۷ متر مکعب، طول بارگیری ۱۰۶۰۰ میلی متر ، عرض ۲۹۵۰ میلی متر.
بوژی مدل ۶۶۵llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوع KE_GP_16 که با هوای فشرده عمل می نماید.
واگن حمل گندم(گنجایش۸۰ متر مکعب) :
مناسب برای حمل گندم و سایر غلات و مواد با دانه بندی ریز
مشخصات کلی :

بدنه از ورق فولادی ST 52_3 به ضخامت ۵ میلیمتر ساخته شده است. شاسی از دو تیر طولی تشکیل شده و بدنه توسط زین و تکیه گاه به آن متصل می شود . بارگیری از طریق چهار دریچه از بالای واگن انجام می گیرد.

تخلیه واگن از زیر از طریق چهار قیف با دریچه های کشویی قابل هدایت از یک طرف واگن صورت می گیرد.
واگن به قلاب اتو ماتیک و ضربه گیر و همچنین چهار تامپون با قدرت ۳۵۰ کیلو نیوتن و کورس نهایی ۹۰ میلیمتر مجهز شده است .
بوژی مدل ۶۶۵llRR از نوع H با سرعت km/h 120
سیستم ترمز از نوع” KE_GP_2*12 که با هوای فشرده عمل می نماید.

 

واگن شش محوره مخصوص حمل سنگ آهن :
مشخصات کلی :
دو پروفیل U شکل در طول شاسی و شبکه ای از سپری های شاسی و کف واگن را تشکیل می دهند.سپرهایی که به فواصل از یکدیگر قرار گرفته ، با دیواره هایی از ورق ۸ میلی متری ، بدنه واگن را شکل میدهند.
کف : کف واگن از ورق با ضخامت ۱۰ میلی متر از جنس(CORENT A ) میباشد که در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.
حجم بار گیری ۰ ۶۰ متر مکعب ، طول مفید بارگیری ۱۲۸۰۰ میلی متر ، عرض ۲۵۰۰، میلی متر
واگن مجهز به قلاب اتوماتیک و ضربه گیر . بوژی مدل WU 84 سه محوره از نوع H با سرعت km/h 120 .
بوژی مدل ۶۶۵llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوعKE_GP_14″ 2که با هوای فشرده عمل می نماید
واگن کفی با سطح بار گیری ۴۹ متر مکعب :
مناسب برای حمل بارهای بسته بندی شده (صندوقی و کانتینری) و انواع فلزات بصورت ورق ، رول و پروفیل
مشخصات کلی :

شاسی بطول ۱۸۶۶۰ میلی متر و عرض ۲۶۶۰ میلی متر با سطح مفید بار گیری ۴۹ متر مربع. در هر سمت دارای ۹ درب لولایی به ارتفاع ۵۰ سانتی متر است که در فواصل دو درب یک ستون تکیه گاه قرار دارد .
پوشش کف واگن از چوب جنگلی اشباع شده به ضخامت ۴۸ میلی متر (یا ورق فولادی آجدار ۶ میلی متر ) تشکیل شده که می تواند حد اکثر فشار معادل kn 50 را از ناحیه چرخ لیفتراک تحمل نماید .

واگن دارای ۱۶ تیرک عمودی است ، که برای نگهداشتن بارهای مرتفع منظور شده است .
بوژی مدل ۶۶۵llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

سیستم ترمز از نوعKE_GP_16″ که با هوای فشرده عمل می نماید.
واگن مخزن دار – مخصوص حمل مواد نفتی و مایعات :
این واگن برای حمل انواع مایعات و مواد نفتی که تحت فشار نباشد طراحی و ساخته شده است.
مشخصات واگن :
ظرفیت بار گیری مخزن ۶۵ متر مکعب است . طول واگن ۱۴۹۰۰ میلیمتر ، عرض آن ۳۱۳۰ میلیمتر و ارتفاع ۴۲۶۵ میلیمتر می باشد.
سیستم ترمز از نوعKE_GP_16″ که با هوای فشرده عمل می نماید.
بوژی مدل ۶۶۵llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.
بمنظور تسریع در تخلیه مواد مخزن مجهز به سیستم لوله های حرارتی با بخار آب گرم می باشد.
واگن مسقف ( گنجایش : ۱۰۵ متر مکعب) :
مناسب برای حمل بارهای بسته بندی شده ، قطعات صنعتی ، فلزات و مواد غذایی و غلات
مشخصات کلی :

سقف و بدنه از ورق های فولادی ST 52_3 به ضخامت ۵/۱ و ۳ میلی متر ساخته و تکمیل گردیده که چهار درب کشویی به ابعاد (۲۵۰۰*۲۱۵۰ میلیمتر) جهت بارگیری کلاها ییکه نیاز به محفظه سر پوشیده را دارند طراحی و در نظر گرفته شده است.
ضمنا” جهت بار گیری مواد غذایی و غلات نیز چهار دریچه به قطر۶۰۰ میلیمتر تعبیه گردیده که با فواصل روی سقف واگن قرار دارند . سطح بار گیری ۴۰ متر مربع و حجم مفید واگن ۱۰۵ متر مکعب است .

واگن مجهز به قلاب اتوماتیک و ضربه گیر و همچنین دارای چهار تامپون با قدرت kn 350 و کورس نهایی ۹۰ میلی متر است .
بوژی مدل ۶۶۵llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.
سیستم ترمز از نوعKE_GP_16″ که با هوای فشرده عمل می نماید.
واگن شن کش ( با ظرفیت ۳۰ متر مکعب) :

مناسب برای حمل بالاست و شن و ماسه
مشخصات کلی :
بدنه اصلی از ورق ۵ میلیمتر St 52 – ۳ ساخته شده است که دیواره های آن از طرفین شیب دار است. در انتهای شیب دو دریچه تخلیه قیفی شکل قرار دارد. دریچه ها قابل کنترل بوده می تواند مواد را در وسط یا کنار ریل تخلیه نماید.
طول شاسی ۱۲۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع واگن ۳۵۰۰ میلیمتر است.
واگن مجهز به قلاب اتوماتیک و چهار تامپون با قدرت ۳۵۰۰ KN و کورس نهایی ۹۰ میلیمتر است.
بوژی مدل ۶۶۵ llRR از نوع H با سرعت ۱۲۰ km / h
سیستم ترمز از نو عKE_GP_16″ که با هوای فشرده عمل می کند.
واگن حمل گاز مایع (گنجایش ۱۱۰ متر مکعب) :
مناسب برای حمل انواع گاز مایع تحت فشار
مشخصات واگن :
بدنه اصلی از یک استوانه به قطر ۳۰۰۰ و طول ۱۶۴۰۰ میلیمتر و ضخامت ۱۴ میلیمتر از فولاد مخصوص STE 47 ساخته شده، تخلیه و بارگیری واگن از طریق دو شیر که در زیر واگن قرار دارند انجام می گیرد.
حجم مخزن گاز ۱۱۰ متر مکعب و ظرفیت بارگیری ۴۶ تن است.
مخزن دارای ۲ شیر اطمینان می باشد که در فشار ۲/۲۳ بار عمل می نمایند.
بوژی مدل ۶۶۵ llRR از نوع H با سرعت ۱۲۰ km / h

سیستم ترمز از نو عKE_GP_16″ که با هوای فشرده عمل می کند.
واگن حمل سیمان و پودر (گنجایش : ۵۲ متر مکعب)

مناسب برای حمل سیمان و انواع فله مثل گچ، پودر آلومینیوم و سایر مواردی که دانه بندی آنها کمتر از ۴ میلی متر است.
مشخصات کلی :
بدنه اصلی از یک استوانه به قطر ۲۶۰۰ و طول ۱۲۷۱۰ میلمتر و ضخامت ۶ میلیمتر ساخته شده که داخل آن با ورق ۴ میلیمتر شیب دار شده است و در زیر به ۴ قیف تخلیه منتهی می شود. بارگیری از ۴ دریچه صورت می گیرد که در بالای واگن قرار دارد.

تخلیه واگن با ظرفیت ۲/۱ تن در دقیقه به کمک هوای فشرده از طریق یک لوله به قطر ۱۰۰ میلیمتر انجام می شود. این سیستم قادر است مواد را تا ارتفاع ۲۰ متر در سیلو تخلیه کند.
حجم مخزن ۵۲ متر مکعب و ظرفیت بارگیری واگن ۵۵ تن است.

بوژی مدل ۶۶۵ llRR از نوع H با سرعت ۱۲۰ km / h
سیستم ترمز از نو عKE_GP_16″ که با هوای فشرده عمل می کند.
شرکت واگن پارس علاوه بر ساخت واگنها و لوکو مو تیوهاو واگنهای شرکت رجا و شرکتهای خارجی را بازرسی اساسی می نماید.
همچنین در سالنهای مربوط به بوژی های زیر تولید و تعمیر میشوند:
۱ بوژی باری Y25 با بالشتک صلب و فنری
۲ بوژی مسافری MD36-MD52-MD523
۳. بوژی باریH دو محوره وسه محوره

۴ بوژی لوکوموتیو آلسترم
همچنین شرکت بوژی های رومانی –هندی را نیز تعمیر اساسی می نماید.
تاسیسات کارخانه :
آب مورد نیاز کارخانه از طریق مخازن خانه سازی سکایی به ساختمان شماره پنج کارخانه انتقال یافته و به آزمایشگاه ساختمان ۱۲ میرسد و توسط فیلتر سختی آب گرفته می شود.

آب اراک به علت سختی بالایی که دارد موجب رسوب در جداره دیگ ها و لوله ها میگرددودر نتیجه خوردگی دیگها افزایش می یابد. فیلتر های سختی گیر آب و پس از هر ۴۵ متر مکعب باید احیا شوند. ظرفیت تصفیه آب بین۵ تا۷ متر مکعب در ساعت است.
برق مورد نیاز کارخانه توسط پست۶۳ کیلو ولت نزدیک کار خانه تهیه شده و سپس درست شماره۵ کارخانه به ۲۰ کیلو ولت کاهش میابد. سپس توسط پست های فرعی که در هر بخش وجود داردبه ۴۰۰ ولت سه فاز تبدیل می شود. سوخت مازاد مورد نیاز کارخانه در محوطه کارخانه در مخازنی به حجم۵۰۰ متر مکعب نگهداری میشود.

هوای مورد نیاز کارگاهها توسط۶ دستگاه کمپر سور با ظرفیت ۵و۶ متر مکعب در دقیقه تأمین می شود.
خط تولید کارخانه :
سالنهای خط تولید را به سه بخش کلی می توان تقسیم نمود: انبارهای مواد خام و سالنهای قطعه سازی و سالنهای
مونتاژو رنگ. علاوه بر این سالنهای تعمیر نیز بخشی از کارخانه را تشکیل می دهند.
در انبارهای مواد خام مواد اولیه مورد نیاز کارخانه شامل ورقها و پروفیلها و مواد کامپوزیت نگهداری می شوند. در
این بخش بر اساس استانداردهای انبار داری مواد نگهداری و لیست می شوند.

ماشین آلات در سالنهای قطعه سازی به صورت کارگاهی (عملکردی) استقرار یافته اند.بدین صورت که ماشین آلات و دستگاههایی که دارای عملکرد مشابه می باشندو در یک سالن استقرار یافته اند. پس از انبار و سالن عملیات اولیه قرار دارد که اکنون به ماشین آلات موجود در آن میپردازیم:
در ابتدای سالن واحد ساچمه پاشی قرار دارد که با پاشیدن بر روی سطوح ورق هر گونه آلودگی و زنگ زدگی را بر طرف می نماید. سپس دستگاههای برش قرار دارد که معمولا اولین مرحله ساخت یک قطعه در این بخش صورت می گیرد. دستگاههای برش هوا گازNC در این بخش قرار دارند. یکی از این دستگاهها توسطمتخصصین شرکت با نصب کامپیوتر مورد نیاز به CNC ارتقا پیدا کرده است.

دستگاه برش پلاسما (زیر آبی) دیگر دستگاه برش این بخش است.این دستگاه به صورت CNC عمل می کند و توسط کدهای استاندارد مشخصات قطعه را می گیرد. در این دستگاه برش زیر سطح آب صورت می گیرد. به این صورت که دستگاه دارای حوضچه ای پر از آب است که قطعه درون آن قرار می گیرد. سپس الکترود برش وارد آب می شود و در فاصله ای معین از سطح جسم قرار می گیرد و عملیات برش با استفاده از قوس الکتریکی آغاز می شود.برای دور ساختن مواد مذاب از گاز اکسیژن استفاده می شود. گاز اکسیژن توسط نازل هایی که قابل تعویض هستندبه محل مذاب هدایت می شوند. برای جلوگیری از

اکسیداسیون سریع ورق در محل بریده شده در اطراف محل برش آب مقطر تزریق می شود. سرعت برش در این دستگاه بسیار بالا است و به دلیل سرد شدن سریع ورق درون آب و تنش های پس مانده حرارتی کنترل می شوند. سطوح بریده شده توسط این دستگاه کیفیت بسیار مناسبی دارند و نیازی به ماشین کاری ندارند.

دیتگاه دیگری که در این بخش وجود دارد و دستگاه لیزری است که از ایتالیا خریداری شده است. این دستگاه متصل به کامپیوتر مخصوصی است که بر پایه سیستم عامل WINDOWS 2000 کار می کند. توسط این کامپیوتر کلیه کنترلهای عملیات برش انجام می پذیرد. علاوه بر این کامپیوتر مذکور قابلیت اتصال به انترنت را نیزداراست و بدین وسیله که دستگاه دچار مشکل شود متخصصین شرکت سازنده از طریق اینترنت کنترل را در دست گرفته و نسبت به رفع مشکل اقدام می نمایند.

دستگاه برش لیزر قابلیت برش با ابعاد بسیار دقیق را داراست و قطعاتی را برش می زند که با دستگاههای برش معمولی امکان پذیر نیست. سطوح برش خورده با این دستگاه کیفیت بسیار بالایی دارند و به پرداخت نیازی ندارند.
در سالن بعدی انواع دستگاههای برش دیسکی و اره ای و انواع ماشین های تراش و پرس وجود دارد.

در سالنهای مونتاژ طریقه استقرار ماشین آلات متفاوت است. بدین ترتیب که ماشین آلات بر اساس نوع تولید مرتب شده اند.و مجموعه پس از تکمیل هر مرحله دقیقا به مرحله بعدی انتقال پیدا می کند مثلا ابتدا فیکسچرهای سر شاسی و سپس فیکسچرهای شاسی قرار گرفته اند. این مساله در سالنهای مختص تعمیرات نیز با توجه به روند تعمیر رعایت شده است. بطور مثال سالن تعمیر بوژی که کار اصلی آن تراش و بالانس کردن چرخهای بوژی است.
در این کارخانه بیش از ۳۲۰ عدد ماشین وجود دارد که تنوع بسیار زیادی را شامل می شود. بیش از ۱۵۰ عدد از این ماشینها در عملیات ساخت و تولید قطعات بکار می روند. این ماشین آلات به بخشهای زیر تقسیم می شوند:

 

دستگاههای برش(لیزری-پلاسما-گیوتین-اره های دیسکی و نواری و برش هوا گاز)
دستگاههای برش(خمکاری-ضربه ای-چکشی-هیدرولیکی) تراش(کپی تراش-تراش افقیو عمودی دروازه ای)و ماشین آلات سنگ(تخت-داخل زن)

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.