فایل ورد کامل تحقیق خداشناسی از راه فرض خلاف؛ تحلیل علمی مبانی فلسفی و استدلالهای کلامی در اثبات وجود خدا
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحقیق خداشناسی از راه فرض خلاف؛ تحلیل علمی مبانی فلسفی و استدلالهای کلامی در اثبات وجود خدا دارای ۴۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق خداشناسی از راه فرض خلاف؛ تحلیل علمی مبانی فلسفی و استدلالهای کلامی در اثبات وجود خدا کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق خداشناسی از راه فرض خلاف؛ تحلیل علمی مبانی فلسفی و استدلالهای کلامی در اثبات وجود خدا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق خداشناسی از راه فرض خلاف؛ تحلیل علمی مبانی فلسفی و استدلالهای کلامی در اثبات وجود خدا :
خداشناسی از راه فرض خلاف
یکی دیگر از راه های خداشناسی که در قرآن یافت می شود، فرض خلاف است . بدین معنا که ما در اطراف خود با واقعیّت های زیادی مواجه هستیم ، اکنون زمان و مکانی را تصور کنیم که این واقعیّت ها وجود نداشته باشد، در آن صورت چه چیزی اتفاق می افتد و ما باید چه کنیم ؟ حرکت زمین ، به گونه ای تنظیم شده است که شب و روز را به وجود می آورد، حال زمانی را تصوّر کنید که همیشه شب باشد. در چنین وضعیّتی ما چه می کردیم ؟ (ان جعل اللّه علیکم اللیل
سرمدا) (۱۰۶) هم اکنون زمین در زیر پای انسان مانند گهواره ای آرام است ، (والارض فرشناها فنعم الماهدون ) (۱۰۷) فرض کنید اگر با شدّت در حال حرکت بود آیا افراد می توانستند بر روی آن راه بروند وزندگی کنند؟ (لونشأ نخسف بهم الارض ) (۱۰۸) اکنون با حفر قنات و چاه به آب گوارا می رسیم ، اگر آب ، به اعماق زمین فرو رود چه کسی برای ما آب فراهم خواهد ساخت ؟ (ان اصبح ماوکم غورا) (۱۰۹) اکنون آب شیرین در دسترس ماست ، اگر آبها تلخ و شور شود چه می کنیم؟ (لو نشأ جعلناه اجاجا) (۱۱۰) شما درختان را سبز و خرّم می بینید، اگر همه آنها هیزم خشک بودند چه می شد.
(لو نشأ لجعلناه حطاما) (۱۱۱) اگر ما حافظه خود را از دست بدهیم و حتّی نشانی منزل خود را فراموش کنیم چه خواهیم کرد!؟
خداشناسی از راه مقایسه
خداوند در قرآن ، پس از بیان نمونه هایی از آفرینش الهی می فرماید:
(هذا خلق اللّه فارونی ماذا خلق الّذین من دونه 😉 (۱۱۲) این آفریده خداست ، شما هم به من نشان دهید که غیر خدا چه آفریده اند!؟ (قل من ینجّیکم من ظلمات البرّ و البحر) (۱۱۳) چه کسی شما را از تاریکی های خشکی و دریا نجات می دهد؟ (أمّن یجیب المضطرّ اذا دعاه و یکشف السوئ) (۱۱۴) چه کسی افراد گرفتار و درمانده را جواب می دهد؟ (ّاله مع اللّه 😉 آیا با خدا معبودی دیگر است ؟ (ّانتم تزرعونه ام نحن الزارعون ) (۱۱۵) آیا شما دانه های بذر را کشت می کنید یا ما آن را کشت می کنیم ؟ ای انسان ! تو از خاک چه چیزی می توانی بیافرینی و به وجود آوری !؟ تو می توانی از خاک خشت ، آجر و یا سرامیک بسازی ، امّا خداوند از خاک صدها نوع گل ، میوه ، درخت
برگ و; خلق می کند. و بالاتر از همه او از خاک انسان می آفریند.
(فتبارک اللّه احسن الخالقین ) (۱۱۶)
خداشناسی از راه افزایش نعمت ها
خداوند برای تامین نیازمندی های انسان ، منابع متعدّدی را در اختیار او قرار داده است . با افزایش جمعیّت انسان ها، این منابع نیز کشف شده ، گسترش می یابند.
زمانی که جمعیّت بشر کم بود، مردم در زمستان ها خود را با هیزم گرم می کردند و غذای خود را نیز با آن می پختند، وقتی که جمعیّت بیشتر شد و انسان به جهان صنعت پای نهاد، زغال سنگ کشف شد، سپس خداوند انسان ها را به فکر استخراج و استفاده از نفت انداخت ، بار دیگر که جمعیّت افزایش یافت و بشر نیاز بیشتری به سوخت پیدا کرد، بهره برداری از گاز در برابر انسان قرار گرفت . و هم اکنون عالم بشری در فکر استفاده از انرژی خورشیدی است .
اگر امروزه مردم می خواستند همچنان از نمد که از پشم و کرک شتر درست می شود استفاده کنند، آیا این ، برای همه مردم امکان داشت ؟ اینجاست که موکت وفرش ماشینی پا به عرصه وجود نهاد. انسان وقتی مجرّد است ، روزی مشخّصی دارد، وقتی ازدواج می کند ودارای فرزندانی می گردد، روزی آنها نیز تامین می شود.
نشانه های یکتایی خدا
۱ ارسال پیامبران
یکی از دلائل وحدانیّت خدا، مطلبی است که حضرت علی (ع) می فرماید و ما را متوجّه آن کرده است : ((لوکان لربّک شریک لاتتک رسله ولرأیت آثار ملکه و سلطانه )) (۱۱۷) اگر خدای دیگری وجود داشت ، او هم باید پیامبرانی بفرستد وآثار قدرتش را به ما نشان دهد.
۲ بی نهایتی خدا
اگر دو خدا وجود داشته باشد و هستی دارای دو سرچشمه قدرت باشد، یا باید هر دو محدود باشند که اگر چنین باشند خدا نیستند، زیرا قدرت محدود یعنی قدرتی که در مرحله ای به نیستی می رسد و معلوم است که چنین قدرتی نمی تواند خدا باشد و یا هر دو قدرت بی نهایت باشند که اگر بی نهایت شدند دیگر دو نیستند. مثالی را از یکی از دانشمندان نقل می کنم : اگر شما به بنّایی گفتید: خانه ای بسازد که بی نهایت زمین داشته باشد. قهرا یک خانه بیشتر نمی سازد چون جایی برای خانه دیگر وجود ندارد.
۳ انسجام در هستی
اگر در هستی جز خداوند یکتا، خدا، یا خدایان دیگری وجود داشت ، قطعا نظام هستی به تباهی کشیده می شد.
(لو کان فیهما الهه الاّ اللّه لفسدتا) (۱۱۸)
اقسام توحید۱
توحید ذاتی : یعنی برای خداوند شبیه و مانندی در ذات وجود ندارد.
۲ توحید صفاتی : یعنی صفات خدا مانند علم وقدرت وحیات ، عین ذات اوست : (قل هو اللّه احد. اللّه الصّمد. لم یلد و لم یولد. و لم یکن له کفوااحد) (۱۱۹) ۳ توحید عبادی : یعنی کسی به جز خداوند، شایسته پرستش نیست :
(وما ارسلنا من قبلک من رسول الاّ نوحی الیه انّه لااله الاّأنا فاعبدون ) (۱۲۰) ۴ توحید افعالی : یعنی تمام کارها در جهان هستی به اذن خداوند صورت می گیرد.
این قسم از توحید بر دو قسم است : الف : توحید خلاّقیّت : یعنی آفریننده همه موجودات خداوند است :
(یا ایّها الناس اذکروا نعمه اللّه علیکم هل من خالق غیر الله ) (۱۲۱) (ذلکم اللّه ربّکم لااله الاّ هو خالق کل شی ) (۱۲۲) ب : توحید ربوبی : یعنی اداره و تدبیر جهان خلقت با خداوند است :
(قل أغیر اللّه أبغی ربّا و هو ربّ کلّ شی ) (۱۲۳) (قل من یرزقکم من السمأ و الارض و من یدبّر الامر فسیقولون الله ) (۱۲۴)
توصیف خداوند۱
خداوند بی همتاست : (لیس کمثله شی و هو السمیع البصیر) (۱۲۵) ۲ خداوند بی نیاز مطلق است و همه به او نیازمندند:
(یا ایها الناس انتم الفقرأ الی اللّه و اللّه هو الغنی الحمید) (۱۲۶) ۳ خداوند با چشم ظاهر دیده نمی شود: (لاتدرکه الابصار ) (۱۲۷) ۴ خداوند به همه چیز آگاه است : (ان اللّه بکل شیء علیم ) (۱۲۸) ۵ خداوند بر همه چیز قدرت دارد:
(تبارک الذی بیده الملک و هو علی کل شیء قدیر) (۱۲۹) ۶ خداوند در همه جا هست : (فاینما تولّوا فثمّ وجه الله ) (۱۳۰) ۷ خداوند از خاطرات ذهنی همه آگاه است :
(و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه ) (۱۳۱) ۸
خداوند از رگ گردن ، به انسان نزدیک تر است :
(ونحن اقرب الیه من حبل الورید) (۱۳۲) ۹ خداوند قائم به ذات خویش است : (اللّه لا اله الاّ هو الحی القیوم ) (۱۳۳) ۱۰ خداوند را خواب سبک وسنگین نمی گیرد: (لاتأخذه سنه ولانوم ) (۱۳۴) ۱۱ خداوند خالق تمام جهان هستی است : (لا اله الاّ هو خالق کل شی ) (۱۳۵) ۱۲ او مالک تمام هستی است : (للّه ملک السموات والارض وما فیهنّ) (۱۳۶) ۱۳ تربیت و پرورش همه موجودات به دست اوست :
(فللّه الحمد ربّ السموات و ربّ الارض ربّ العالمین ) (۱۳۷) ۱۴ حیات و مرگ به دست اوست : (واللّه یمیت ویحیی ) (۱۳۸) ۱۵ تمام نظام هستی در برابر او تسلیم است :
(و له اسلم من فی السموات و الارض طوعا او کرها و الیه یرجعون ) (۱۳۹) ۱۶ او شریک و همتایی ندارد: (لم یتّخذ ولدا و لم یکن له شریک 😉 (۱۴۰) ۱۷ همه موجودات به او نیازمندند: (یسئله من فی السموات و الارض ) (۱۴۱) ۱۸ عزّت و ذلّت به دست اوست :
(قل اللهم مالک الملک توتی الملک من تشأ وتنزع الملک ممّن تشأ وتعزّ من تشأ و تذلّ من تشأ بیدک الخیر) (۱۴۲) ۲۰ روزی همه موجودات به دست اوست :
(ان اللّه هو الرزاق ذوالقوه المتین ) (۱۴۳) (و ما من دابه فی الارض الا علی اللّه رزقها) (۱۴۴)
الگوی توحید
روش قرآن این است که علاوه بر امر و نهی و دادن طرح ، برای هر برنامه ای الگو و مدل هم معرفی می کند که این خود تحت عنوان ((الگوها در قرآن )) موضوع یک بحث جالب است ، قرآن می فرماید: زن فرعون ، الگوی مومنان است ، زیرا در لابلای عوامل جذب کننده و گول زننده خط خود را گم نکرد و ناز و نعمت و مال و مقام دربار فرعون هم در اراده او اثر نگذاشت و به قدری در مراتب ایمان رشد کرده ، بالا آمد که از خدا نجات خود را درخواست کرد.
(۱۴۵) و نیز در قرآن می خوانیم : الگو و مدل کافران ، زن حضرت نوح است که عناد و لجاجت و هوا و هوس ، مانع هدایت پذیری او شد (۱۴۶) تا آنجا که در خانه وحی و
تحت سرپرستی دائمی پیامبری همچون نوح ، همچنان در راه خود باقی ماند.
قرآن درباره حضرت ابراهیم (ع) نیز می فرماید: (انّی جاعلک للناس اماما) (۱۴۷) در اینجا به سراغ تاریخ حضرت ابراهیم می رویم و فهرستی از کارهای او را برمی شمریم تا قهرمان بودن او در توحید روشن شود.
حضرت ابراهیم همواره تسلیم خدا بود; هیچ مانعی جلوی راه او را نمی گرفت و در همه آزمایش های الهی قبول شد.
(۱۴۸) ۱ پس از حدود صد سال انتظار که خداوند به ابراهیم فرزندی عطا فرمود، به او فرمان داد تا نوجوان خود اسماعیل را ذبح کند. او بی چون و چرا تسلیم شد و وظیفه را بر غریزه مقدّم داشت ، پا بر نفس خود گذاشت و اسماعیل را خواباند و کارد را بر گردن او گذاشت که فرمان آمد: دست نگه دار که فرمان ما یک آزمایش بود. (۱۴۹) آری ، او در کوبیدن بت درون پیروز شد.
۲ ابراهیم (ع) با محاجّه و استدلال ، دماغ نمرود را به خاک مالید. (۱۵۰) و طاغوت زمان خود را درهم کوبید.
۳ در برابر بت پرستان ، با شکستن بت های بزرگ و کوچک ، فطرت خفته آنان را بیدار کرد.
۴ با بستگان نزدیک خود به خاطر خدا قطع رابطه کرد.
(۱۵۱) ۵ از زن و کودک شیرخوار خود در راه عزت دین خدا گذشت
(۱۵۲) ۶ از جان خود به هنگامی که او را در آتش افکندند دست شست.
(۱۵۳)
علل انحراف از توحید
مسائلی می تواند انسان را از خط خدا و مدار توحید بیرون کند از جمله :
۱ ترس از طاغوت : یکی از عوامل انحراف ، ترس از طاغوت است . قرآن می فرماید:
فرعون به مردم اعلام می کرد: هرکه غیر از من خدایی و قدرتی را قبول کند او را به زندان می اندازم . (۱۵۴) مردم هم از ترس ، به بندگی او تن داده بودند.
۲ تعصّب بی جا: گاهی عشق و علاقه به چیزی ، سبب می شود که انسان خدا را نادیده بگیرد و به چیزی یا انسانی که مورد علاقه اوست روآورد و آن را محور کار و مهر و غضب خود قرار دهد. قرآن می فرماید: یهودیان ، احبار و راهبان خود را ولیّ و سرپرست خود قرار داده بودند و خدا را کنار می گذاشتند و هر چه این عالم نماها حلال خدا را حرام یا حرام او را حلال می کردند، یهودیان به خاطر علاقه و عشقی که به آنان داشتند از آنها پیروی می کردند.
(۱۵۵) ۳ امید نابجا: گاهی تکیه به غیرخدا، به امید کمک جویی و یا عزّت طلبی از دیگران است . قرآن در این زمینه می فرماید: گروهی به سراغ غیر خدا می روند. تا شاید یاری شوند. (۱۵۶) ودر آیه دیگر می فرماید: برای اینکه سبب عزّت آنها شوند!(َ۱۵۷)
آثار ایمان به خدا
ایمان به خالق هستی ، در جامعه اسلامی ، برابری و برادری ایجاد می کند.
ایمان به خدای یکتا، تمامی امتیازات پوشالی را در هم می ریزد، همه انسان ها را بنده یک خدا و همه را در برابر قانون یکسان می داند.
با یاد خدا و حاکمیّت قانون الهی بر دلها، مصالح جامعه در اولویّت قرار می گیرد.
فدا کردن مصالح فردی به خاطر جامعه ، زمانی می تواند منطقی باشد که انسان باور کند این فدا شدن ها به هدر نمی رود و خداوند جبران می کند و این باور در سایه ایمان به خدا به دست می آید.
ایمان به خدا همبستگی ملّت ها را به دنبال دارد. بهترین وسیله همبستگی ملّت ها، ایمان به خداست ، همان گونه که بهترین اهرم فشار بر طاغوت ها ایمان و توحید است.
کسی که به خدا ایمان دارد:
احساس عشق ودلگرمی می کند. کسی که می داند تمام کارهای او زیر نظر است وهیچ عملی نابود نمی شود وخریدار تلاش او خداست ، آن هم با قیمت بهشت و رضوان الهی ، و حتّی گاهی بدون تلاش او وتنها به خاطر حسن نیّت ، به او اجر و پاداش مرحمت می کند; چنین شخصی با عشق و دلگرمی زندگی می کند.
همه کارهایش را برای خدا انجام می دهد و در فکر خودنمایی و ریاکاری نیست . از حیله و حقّه بازی دوری می کند. زیرا کسی که خود را در محضر خدا و خدا را شاهد اعمال خود می داند، نمی تواند اهل مکر و حیله باشد.
عزّتمند است . کسی که بندگی او را پذیرفته ، در برابر هیچ قدرت و مقامی جز خدا تسلیم نمی شود و همه را بندگانی همچون خود می داند. لذا از احدی جز خدا نمی ترسد.
(لا یخشون احدا الاّ اللّه ) (۱۵۸) به همه انسان ها به عنوان آفریده های خدا به یک چشم می نگرد. علی (ع) در تقسیم بیت المال بین عرب و عجم فرقی نمی گذاشت و در پاسخ فردی که پرسید:
چرا فرقی نمی گذارید؟ فرمود: خدای همه آنها یکی است .
عدالت و حقوق دیگران را مراعات می کند. انسان موحّد، به هیاهوهای دیگران توجّهی ندارد و فقط به وظیفه شرعی خود عمل می کند ترس از فقر او را به کارهای ناشایسته سوق نمی دهد. کسی که به خدا ایمان دارد او را رازق خود، همسر و فرزندان خود می داند، بنابراین ، از ازدواج به خاطر ترس از فقر، فرار نمی کند. (ان یکونوا فقرأ یغنهم اللّه من فضله ) (۱۵۹) وفرزندان خود را از ترس فقر رها نمی کند ویا نمی کشد. (نحن نرزقهم وایّاکم ) (۱۶۰) هرگز زیانکار نیست . چون در برابر کار فانی خود، بهایی پایدار و جاودان می گیرد.
و به جای هر نوع تکیه گاهی تنها به او تکیه می کند. لذا از آرامش خاصی برخوردار است.اکنون عوامل دلهره و اضطراب را بیان می کنیم تا روشن شود که ایمان به خدا چگونه به انسان آرامش می دهد.
عوامل دلهره ۱
گاهی دلهره و نگرانی انسان از ترس سوءسابقه و لغزش های قبلی است که توبه و یاد خدای بخشنده و مهربان ، این دلهره را به آرامش تبدیل می کند; زیرا او گناهان را می بخشد و توبه را می پذیرد.
۲ گاهی ریشه دلهره ونگرانی ، احساس تنهایی است که ایمان به خدا این دلهره را به آرامش تبدیل می کند. شخص با ایمان می گوید: خدا، هم انیس است وهم مونس ،
حرفم را می شنود، کارم را می بیند و به من مهربان است .
۳ گاهی نگرانی ودلهره انسان به خاطر ضعف است که ایمان به قدرت بی نهایت و توکّل بر خدا و امدادهای او، این نگرانی را جبران می کند.
۴ گاهی اضطراب به خاطر احساس پوچی و بی هدفی است ، امّا ایمان به خدای حکیمی که در این عالم ، هر چیزی را طبق حکمت و برای هدفی خاصّ آفریده ، این اضطراب را هم برطرف می کند.
۵ گاهی دلهره و ناراحتّی ، به خاطر آن است که انسان موفّق نشده همه را راضی کند و ناراحت است که چرا فلان شخص یا فلان گروه را از خود رنجانیدم و یا من که این همه زحمت کشیدم ، چرا مردم قدردانی نمی کنند؟ ولی توجّه به این که فقط باید خدا را راضی کنیم و عزت و ذلت تنها به دست او است ، این نگرانی را نیز از بین می برد.
۶ گاهی تلاش ها وتبلیغات سوءدیگران ، انسان را نگران می کند. ایمان به وعده های الهی مبنی بر پیروزی حقّ بر باطل برطرف کننده این نگرانی است .
۷ گاهی متلک و استهزای دیگران ، موجب نگرانی انسان می گردد، ولی ایمان به خداوند که به رسولش می فرماید: ما تو را از استهزای دیگران حفظ می کنیم این نگرانی را نیز برطرف می کند. (انّا کفیناک المستهزئین ) (۱۶۱) بنابراین ، اگر در قرآن می خوانیم : (ألا بذکر اللّه تطمئنّ القلوب ) (۱۶۲) آگاه باشید با یاد خدا دلها آرام می شود. این یک واقعیّتی است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 