فایل ورد کامل مقاله الگوهای فعالیت بدنی در زنگ تفریح مدارس؛ تحلیل علمی اثرات جسمانی، روانی و آموزشی بر دانش‌آموزان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله الگوهای فعالیت بدنی در زنگ تفریح مدارس؛ تحلیل علمی اثرات جسمانی، روانی و آموزشی بر دانش‌آموزان دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله الگوهای فعالیت بدنی در زنگ تفریح مدارس؛ تحلیل علمی اثرات جسمانی، روانی و آموزشی بر دانش‌آموزان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله الگوهای فعالیت بدنی در زنگ تفریح مدارس؛ تحلیل علمی اثرات جسمانی، روانی و آموزشی بر دانش‌آموزان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله الگوهای فعالیت بدنی در زنگ تفریح مدارس؛ تحلیل علمی اثرات جسمانی، روانی و آموزشی بر دانش‌آموزان :

الگوهای فعالیت بدنی در طول زنگ تفریح مدرسه

یک مطالعه در کودکان ۶ تا ۱۰ ساله
هدف از این مطالعه مشخص کردن فعالیت بدنی خود انگیز کودکان در طول زنگ تفریح می باشد مقادیر تخمین زده شده فعالیت فیزیکی براساس سن و جنس می باشد . یک دستگاه فعالیت سنج MTI (مدل ۷۱۶۴) بکار رفته با یک نمونه ی ۱۴۰ پسر و۱۳۱ دختر ۶ الی ۱۰ ساله . مقادیر MTI به واحدهای کاربردی METS در معادلات رگرسیون برای کودکان تبدیل می شوند. اعداد و مدت متوسط دوره ی فعالیت از نظر شدت در مدت های ۳۰ دقیقه ای برای هر بچه محاسبه می شود . فعالیت بدنی آرام یا استراحتی ( ۲۹ METs), و فعالیت بدنی متوسط (۳۰-۵۹ METs,), و فعالیت بدنی شدید ((۶۰-۸۹ METs و فعالیت بدنی خیلی شدید ( ۹۰ METs) .

پسرها و دخترها در حدود ۵۰ در صد از زنگ تفریح را فعالیت بدنی انجام می دهند. مشخص است که یک وقفه کوتاه در فاصله بین فعالیت بدنی آرام به متوسط انجام می گیرد. تعداد حوادث فعالیت بدنی درتمامی سطوح شدت فعالیت در کودکان کم سن پایین تر است در صورتیکه برعکس آن در فعالیت بدنی آرام اتفاق می افتد . پسرها به فعالیت بدنی با شدت بیشتر از دخترها هستند. ود رهمان مدت زنگ تفریح فعالیت بدنی بیشتری انجام می دهند.

فعالیت های بدنی در زمان تفریح
مقدمه
رفتار فعالیت بدنی (PA) در بچه ها و افراد بالغ برای ارتقای سلامتی اهمیت دارد . فعالیت بدنی به برخی از نتایج مثبت در سلامتی افراد بالغ و جوان مربوط می شود. طفولیت دوره سنی مهمی برای کسب و ایجاد عادت و انجام فعالیت بدنی منظم است که ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد . هر چند دنبال گیری

فعالیت بدنی از دوره کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی به طور وسیع بررسی نشده است . میزان فعلی فعالیت بدنی جمعیت مطلوب است مخصوصا اینکه جمعیت معیاری پیش بینی شده از میزان فعالیت بدنی را برآورده می کنند و باور بر این است که به سلامتی مطلوب مربوط می باشد . ارزیابی ویژگی های فعالیت بدنی در رابطه با شدت (متوسط به جای آرام و شکل (متناوب به جای دائمی ) در زمینه مزیت های نهانی سلامتی بخصوص در بین کودکان اهمیت دارد و بچه ها از بازی ، بخصوص فعالیت هایی که به جابجایی کل بدن مربوط می شوند لذت می برند . در فرصت های معین ، بیشتر بچه ها بازی و فعالیت های

بدنی دیگر از نوع متفاوت را انتخاب می کنند . گزارش شده است که بچه ها طبیعتا فعال هستند با این وجود فعالیت بدنی با افزایش سن تفاوت می کند : بچه ها اغلب دوره های کوتاه مدت از فعالیت نسبتا شدید را با دوره استراحتی مکرر انتخاب می کنند . با این وجود مطالعات نسبتا کمی ، الگوی فعالیت بدنی خود انگیخته را در جوانان که این تعمیم را تائید می کند ، بررسی کرده اند

یک بررسی به طور همزمان شدت و مدت و فراوانی فعالیت بدنی را در جوانان بررسی کرده است میزان شتاب فعالیت بدنی کودکان از طریق مشاهده ارزیابی می شود میزان شتاب به صورت برنامه ریزی فعالیت در اصطلاح فراوانی مدت و شدت و وقفه های بین در زمان فعالیت ارزیابی می شود .در شیوه مبتنی بر مشاهده از دوره های ثبت ۳ ثانیه ای استفاده شد که کوتاه ترین وقفه ممکن بین مشاهدات بدون کاهش صحت مشاهدات بود . عملی است که وقفه های

کوتاه مدت برای فراهم نمودن خصوصیات بسیار دقیق از فعالیت فیزیکی خود انگیز در بچه ها خصوصا با تکنولوژی پیشرفته استفاده شود. زمان تفریح زمینه مناسب برای ارزیابی فعالیت فیزیکی خود انگیز است چون کودکان معمولا آزادانه و بدون هیچ مانعی فقط با مکان و لوازم موجود و بچه های دیگر به صورت محدود بازی می کنند .

زنگ های تفریح بالقوه زمان مهمی است که طی آن کودکان می توانند به بخش مهمی از فعالیت های فیزیکی روزانه دست یابند و برای بسیاری از بچه ها زمان تفریح ممکن است فرصت اصلی برای فعالیت فیزیکی طی دوران تحصیل باشد . Guinhouy و همکارانش دریافتند که زمان تفریح بیشتر از ۲۶ در صد فعالیت فیزیکی با شدت متوسط تا شدید روزانه کودکان را تشکیل می دهد . برخی مطالعات مداخله ای با زمان تفریح در مدرسه افزایش چشمگیری را در فعالیت بدنی و مصرف انرژی نشان دادند . با این وجود تنوع قابل توجهی بین مدارس در ایجاد زمان تفریح روزانه در مدرسه وجود دارد . در پرتقال اصولا برای مدارس ابتدایی دوره تفریح ۳۰ دقیقه ای برای هر نیم روز (صبح ها و بعد از ظهرها) تعیین می شود.

اهداف این بررسی مشخص کرده شدت و مدت فعالیت بدنی خود انگیز در دانش آموزان طی زمان تفریح بود و بررسی تغییرات در رابطه با سن و جنس بود.
شیوه ها

نمونه : این نمونه شامل ۲۷۱ دانش آموز ۶ تا ۱۰ ساله (۱۴۰ پسر و ۱۳۱ دختر ) است . خصوصیات بدنی از جمله قد ، وزن و MBT کودکان در جدول ۱ خلاصه شده است این دانش آموزان از ۵ مدرسه مدرسه ابتدایی Bragança در شمال شرقی پرتقال انتخاب شده اند . این مدارس به طور تصادفی از بین ۱۰ مدرسه ابتدایی Bragança انتخاب شده اند . و رضایت نامه ی کتبی از والدین آنها و مدیران مدرسه به عمل آمده است .

ارزیابی فعالیت بدنی :
فعالیت سنج MTI (CSA سابق) مدل ۷۱۶۴ (ساخت Fort Walton Beach, (FL, USA .به منظور اندازه گیری فعالیت فیزیکی به کار می رود . اعتبار و نحوه کار دستگاه فعالیت سنج MTI بر اساس گرما دهی غیر مستقیم ( r=0.86) و آب دهی مضاعف (r=0.58, r=0.39) که معیار اندازه گیری است ، می باشد.فعالیت سنج (۵۱ X 4.1 X 1.5 cm, 43g) شتاب تک محوری را در محدوده ی .۵G تا ۲G و با فرکانس .۲۵-۲۷۵ HZ را ارزیابی می کند سنجش ها ۱۰بار در ثانیه بدست آمده اند.و با دوره زمانی تعیین شده کاربر ، (مبنای شروع زمان) برای ذخیره اطلاعات جمع آوری زمان از ثانیه یکم ثبت می شود . چون جمع آوری اطلاعات در سرتاسر طیف وسیعی از شدت و مدت فعالیت بدنی طی این فاصله زمانی امکان پذیر است .

دستگاه فعالیت سنج به طور محکم بر روی ران کودکان با کمر بند کشی بسته میشود .
با توجه به کمبود امکانات ۲۰ کودک به طور تصادفی برای ارزیابی در همان زمان طی دوره تفریح ۳۰ دقیقه ای انتخاب شدند . هر کودک فقط یک بار مورد ارزیابی قرار گرفته. و همه ارزیابی ها در هوای آزاد ار اول جولای تا ژوئن اجرا شدند در برخی از مدارس ، زنگ های تفریح هنگام صبح و در بقیه بعد از ظهر برنامه ریزی شدند . زمین مدرسه برای فعالیت ها فراهم بود . برای بیشتر دوره ها مکان یک محیط باز همراه با کمی چمن بود و بچه ها آزادانه فعالیت های انتخابی خودشان را انجام دادند . تاب و سرسره تنها وسایل موجود بودند . همچنین بچه ها می توانستند با توپ و طناب بازی کنند .

تحلیل مقادیر سرعت سنج :
مقادیر سرعت سنج به کامپیوتر انتقال داده شده است و با برنامه پیشرفته ای که توسط بخش علوم کامپیوتری موسسه پلی تکنیک Bragança به همین منظور طراحی شده است مورد استفاده قرار می گیرد ویژگی اصلی این برنامه تبدیل مقادیر دستگاه فعالیت سنج MTI به واحدهای مصرف نسبی انرژی (METS ) است . این مقادیر METS با استفاده ار معادله رگرسیون نوشته شده توسط freedson و همکارانش برای کودکان ۶_۱۸ ساله تبدیل می شود .

METs = 2.757 + (0.0015 x counts/min) – (۰۰۸۹۶ x age[years]) – (۰۰۰۰۰۳۸ x counts/min x age), with r2 = 0.90 and SEE = 1.08 METs.
چون زمان دوره یک ثانیه بوده است امکان جمع آوری طیف وسیعی از متغییر شدت و مدت فعالیت بدنی وجود داشت . این معادله زمان فعالیت را ترکیب می کند از این رو مقادیر در هر دوره ی یک ثانیه ای قبل از اینکه در معادله وارد شود در عدد ۶۰ ضرب شدند . سپس معادله برای برش تعدادی مقادیر که با MET خاص

متناظر می شوند ،استفاده می شود . برای هر کودک تعداد و متوسط زمان دوره ها ( به ثانیه ) برای هر یک ار گروهای زیر از شدت فعالیت بدنی محاسبه می شود یعنی شدت آرام یا استراحت کمتر یا مساوی ۲۹ MET فعالیت بدنی متوسط ۳_۵۹ MET شدید ۶_۸۹ MET و خیلی شدید ۹ MET
تحلیل آماری :

آمارهای توصیفی برای همه متغییرها براساس سن و جنس محاسبه شد. آزمون های هنجاری در ابتدا برای همه متغییرها بوسیله آزمون kolmogrov mirnov محاسبه شد . متغییرهای غیر عادی (متوسط زمان استراحت با فعالیت بدنی آرام (PA) ،متوسط فعالیت بدنی خیلی شدید با تغییر لگاریتمی بود . فاکتوریل ANONA(سن جنس ( برای تحلیل تفاوت ها بر اساس گروه سنی و جنس استفاده شدند . سنجش های مکرر ANOVA برای تحلیل تفاوت بین انواع شدت فعالیت بدنی در هر جنس و مستقل از سن استفاده می شود . مقدار معنادار در P.05 قرار داده شد .

نتایج
آمارهای توصیفی برای تعدادی از رویدادها و متوسط مدت از هر میزان فعالیت بدنی در جدول ۲و ۳ به ترتیب برای پسران و دخترها نشان داده شده است دامنه و انحراف معیار بیشتر ، تغییر بین فردی قابل توجهی را در تعدادی از رویدادهای با میانگین مدت زمان نشان می دهد . تفاوت در تعداد رویدادهای یا شدت فعالیت های بدنی در هر یک ار دو جنس چشم گیر بود.

[girls: F (128, 3) = 460; p < 0.001; boys: F (137, 3) = 362.667; p
< 0.001
در دختران و هم پسران بیشترین تعداد رویدادها را در MPA (فعالیت بدنی متوسط ) رخ داد و به ترتیب با رویدادهایی از تمرین بدنی آرام و استراحتی ، شدید (PA) و خیلی شدید (VVPA) همراه بود . به طور کلی طولانی ترین دوره متوسط رویدادها در فعالیت بدنی به صورت زیر بود
[girls: F (128, 3) = 200.517; p < 0.001; boys: F (137, 3) = 180.842; p < 0.001].

فعالیت بدنی آرام یا استراحت ، در دختران ۵ ثانیه و در پسران ۷۵ ثانیه ،فعالیت بدنی متوسط در دختران ۱۹۵ ثانیه و در پسران ۲ ثانیه فعالیت بدنی شدید در دختران و پسرا ن ۱۵ ثانیه و در پسران ۲۵ثانیه بود
متوسط مدت رویدادها ی فعالیت بدنی خیلی شدید و فعالیت بدنی آرام یا استراحت در پسران و دختران به طرف راست نامتقارن بود و تعدا بیشتری از رویدادهای کوتاه مدت را نشان می دهد .
مجموع همه رویدادها فعالیت بدنی متوسط ،شدید و خیلی شدید از میزان کلی رویدادهای فعالیت بدنی آرام یا استراحتی فراتر بود با این وجود متوسط مدت فعالیت بدنی آرام یا استراحتی بیشتر از مدت فعالیت بدنی با مقدار شدت های دیگر بود . میانگین زمان در هر میزان از شدت فعالیت به صورت در صد کل از زمان تفریح بود که برای هر سن و جنس در جدول ۴ ارائه می شود . طول زمان صرف شده به فعالیت بدنی آرام یا استراحتی بیت ۵۴۵ ۶۹۵ درصد برای دختران و بین ۴۵۳ و ۶۴۶ درصد برای پسران متغییر بود و کودکان ۱۰تا۹ساله درصد بالاتری از فعالیت بدنی آرام یا استراحتی را در مقایسه با نوجوانان دختر و پسر داشتند . میانگین درصد کل زمان تفریح با شدت های دیگر از فعالیت بدنی با سن کاهش یافت فعالیت بدنی متوسط ،بیشترین مقدار بود و فعالیت بدنی شدید کمترین مقدار در هر دو جنس و در همه ی گروه های سنی بود.
تاثیر متقابل سن و جنس فقط برای مدت رویدادهای فعالیت بدنی شدید چشم گیر بود [F(4, 260) = 4.113; p = 0.003] دختران ۹ تا ۱۰ ساله متوسط مدت فعالیت بدنی شدید بیشتری نسبت به پسران داشتند . این تمایل به فعالیت بدنی شدید در نوجوانی آشکار نبود تفاوت های سنی فقط در فعالیت بدنی خیلی شدید
[F (4, 260) = 3.952; p = 0.048] برای تعدادی از رویدادها و متوسط مدت دوره ها [F (4, 260) = 4.140; p = 0.043]. چشم گیر بودند . پسران تعداد بیشتری از رویدادهای فعالیت بدنی خیلی شدید را نسبت به دختران داشتند . هر چند میانگین مدت متوسط در هر رویداد در دختران بیشتر از پسران بود .
[F (4, 260) = 6.425; p < 0.001 MPA F (4, 260) = 7.449 p < 0.001 VVPA: F (4, 260) = 5.048, p = 0.001].
تفاوت های چشم گیری در همه ی شدت ها فقط بین کودکان ۹و۸و۷و۶ ساله رخ داد و تعداد رویدادها بین ۶و ۹ ساله کاهش یافت . متوسط مدت رویدادها فقط برای تمرین بدنی آرام با استراحتی با افزایش در مدت تا ۹ سالگی تفاوت چشم گیر داشت . (F (4, 260) = 6.365; p < 0.001)
بحث در مورد نتایج
هدف از این بررسی مشخص کردن مدت و شدت فعالیت بدنی خودانگیز و ارزیابی تغییر پذیری در رابطه با سن و جنس کودکان ۶ تا ۱۰ ساله بود فعالیت بدنی خودانگیز برای گروهی از کودکان با دستگاه فعالیت سنج MTI طی ۳۰ دقیقه زمان و تفریح در مدرسه بین ماههای آوریل و ژوئن بررسی شد . دستگاه فعالیت سنج MTI ثبت دوره ی یک ثانیه ای را فراهم کرد این دوره ثبت کوتاه مدت ، بیشتر تغییر پذیر ها را در فعالیت بدنی کودکان در اصطلاح شدت و مدت فعالیت اثبات می کند.
کودکان طبیعتا فعال هستند و در فرصت معین هم از لحاظ فضایی و زمانی اغلب به فعالیت بدنی می پردازند که در نوع و شدت تفاوت می کند و اینکه معمولا کوتاه مدت است . کودکان بر اساس تغییر پذیری بالای بین فردی در مدت و شدت بخش های فعالیت بدنی در این مطالعه متمایز شدند مجموع دوره های فعالیت بدنی متوسط و شدید و خیلی شدید نسبت به کل دوره های فعالیت بدنی آرام یا استراحتی ، بیشتر بود . میانگین مدت و درصد زمان نشان می دهد که بچه ها تقریبا همان زمان تفریح در فعالیت های بدنی آرام و استراحتی را در فعالیت های متوسط ، شدید و خیلی شدید صرف می کنند رویدادهای تمرین بدنی آرام یا استراحتی طی مدت زمان تفریح اغلب بین دوره های فعالیت بدنی متوسط ،شدید و خیلی شدید رخ داد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.