فایل ورد کامل مقاله مکانیزاسیون کشاورزی؛ تحلیل علمی فناوری‌های نوین، مدیریت منابع و اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله مکانیزاسیون کشاورزی؛ تحلیل علمی فناوری‌های نوین، مدیریت منابع و اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی دارای ۵۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله مکانیزاسیون کشاورزی؛ تحلیل علمی فناوری‌های نوین، مدیریت منابع و اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله مکانیزاسیون کشاورزی؛ تحلیل علمی فناوری‌های نوین، مدیریت منابع و اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله مکانیزاسیون کشاورزی؛ تحلیل علمی فناوری‌های نوین، مدیریت منابع و اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی :

مکانیزاسیون کشاورزی

عبارت است از کاربرد انرژی مکانیکی در تولید محصولات کشاورزی که در فرآیند توسعه و تکامل با بهره گیری از فن آوری نوین منجر به تولید اقتصادی و پایدار می گردد .
کلمه مکانیزاسیون در کشاورزی مترادف با کلمه اتوماسیون در صنعت است که خود به معنی اتوماتیک کردن می باشد و اتوماتیک کردن یعنی کم کردن کار گارگری است . بدین ترتیب معنی اخص مکانیزاسیون کشاورزی استفاده از ماشین و موتور در کشاورزی جهت کاهش نیاز به نیروی کارگری می باشد . معنی اعم مکانیزاسیون اتخاذ هر روشی است که باعث ازدیاد درآمد گردد .
مکانیزاسیون کشاورزی یعنی ماشینی شدن کشاورزی

مکانیزاسیون کشاورزی به طور مشخص شامل به کارگیری روشها ، ابزار و ادواتی است که از اصول علمی بهره می جویند . به عبارت دیگر مکانیزاسیون کشاورزی در برگیرنده ساخت ، توزیع و کاربرد انواع ابزار ، وسایل ، تجهیزات و ماشین هایی است که برای احیاء اراضی کشاورزی ، تولید زراعی ، برداشت محصول و عملیات اولیه تبدیل محصولات مورد استفاده قرار می گیرند و دارای سه منبع اصلی نیروست که عبارتند از :
نیروی انسانی ، نیرونی حیوانی ، نیروی مکانیکی .

تراکتوریزاسیون :‌ عبارت است از استفاده و بهره برداری از انواع تراکتور با اندازه های متفاوت در ارتباط با فعالیتهای کشاورزی .
موتوریزاسیون :‌ شامل استفاده از انواع موتورهای مکانیکی یا موتورهایی است که بدون در نظر گرفتن منبع انرژی در ارتباط با فعالیتهای کشاورزی باشند .
مکانیزاسیون انتخابی : مفهومی از مکانیزاسیون است که منجر به کاهش نیروی کار در واحد سطح نشود . به عبارت دیگر به انتخاب مناسب از لوازم ، ادوات و ماشین ها اطلا

ق می شود که در وضعیت های ویژه کشاورزی یا ناحیه زراعی بر اساس ملاحظات فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی صورت گیرد .
.
سطح مکانیزاسیون
این فاکتور کیفیت را در مکانیزاسیون بررسی می کند و در واقع نسبت مجموع کل توان کششی موجود در هر منطقه به کل سطح زمینهای زراعی همان منطقه سطح مکانیزاسیون آن منطقه را نشان می دهد . بر حسب اسب بخار یا کیلوات در هکتار .

ظرفیت مکانیزاسیون
این شاخص ترکیبی از کمیت و کیفیت کار مکانیزاسیون را نشان می دهد و در واقع مقدار انرژی مکانیکی مصرف شده در واحد سطح را بیان می کند و واحد آن واحد انرژی بر سطح می باشد که معمولاً به صورت اسب بخار ساعت بر هکتار بیان می شود .

ظرفیت سطحی ماشینها

ظرفیت سطحی یک ماشین عبارت است از سطحی که یک ماشین می تواند در مدت یک ساعت عملیات خاصی روی آن انجام دهد . و با هکتار در ساعت مشخص می گردد و به صورت زیر محاسبه می شود .

Ca : ظرفیت سطحی (hp/h )
V : سرعت ( km/ h )
W : عرض کار ( m )
nf : ‌بازده ( درصد )

نظامهای بهره برداری در کشاورزی
بهره برداری رعیتی
منظور بهرداریهایست که در آن شخص بهره بردار در قبال بهره برداری از زمین سهمی از محصول را به مالک بپردازد . این سهم لزوماً ثابت نبوده و با ازدیاد یا تقلیل محصول تغییر کرد .
توسعه کشاورزی و عوامل مؤثر در آن
توسعه در فرهنگ دهخدا به معنی فراخی و وسعت آمده است که به صورت توسعه دادن و توسعه پیدا کردن و توسعه یافتن استعمال می شود .
در تعریف توسعه کشاورزی نیز قول یکسانی وجود ندارد . برخی آن را گذار از کشاورزی سنتی دانسته اند و بعضی دیگر آنرا فرآیندی می دانند که در طی آن و به تدریج اوضاع اقتصادی و اجتماعی اکثریت کشاورزان یک کشور بهبود می یابد و اصلاح می شود .

مساحت شهرستان به تفکیک شهرستان ، بخش و دهستان به صورت زیر
نام مساحت ( km2 ) تعداد ده جمعیت ( سال ۷۵ )
ایذا
بخش دهدز
بخش مرکزی
حومه
سوسن

مرغا
هلایجان ۴۰۳۵
۱۴۹۱
۲۵۴۴
۹۶۹
۱۰۴۰
۲۱۲
۳۲۳ ۵۶۴
۱۵۲

۴۱۲
۱۷۹
۱۱۸

۵۰
۶۵ ۱۷۲۰۲۷
۲۶۳۴۰
۶۴۰۶۸
۳۴۲۸۱
۱۷۵۹۸
۴۵۵۶
۷۶۳۲

تراکم عملیات در ماههای مختلف سال در منطقه ایذه نشان می دهد .
عملیات سبک عملیات سنگین جمع عملیات
مهر ۸۶۲۵ ۸۸۷۵ ۱۷۵۰۰
آبان ۱۵۳۵۰ ۵۰۵۰ ۲۰۴۰۰
آذر ۱۵۴۵۰ ۲۷۰۰ ۱۸۱۵۰
دی ۱۴۵۰ ۱۳۰۰ ۲۷۵۰
بهمن ۳۵۰۰ ۱۳۰۰ ۴۹۰۰
اسفند ۸۶۰۰ ۱۷۰۰ ۱۰۳۰۰
فروردین ۱۱۹۰۰ ۲۲۰۰ ۱۴۱۰۰
اردیبهشت ۱۴۵۵۰ ۲۴۰۰ ۱۶۹۵۰
خرداد ۱۷۷۰۰ ۱۳۵۰ ۱۹۰۵۰
تیر ۱۲۲۰۰ ۵۵۰ ۱۲۷۵۰

مرداد ۳۶۲۵ ۲۰۰ ۳۸۲۵
شهریور ۸۵۰۰ ۵۸۰۰ ۱۴۳۰۰
*سطح زیر کشت ۴۰۰۰ هکتار

پراکنش سطوح زیر کشت محصولات کشاورزی در شهرستان
بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان ایذه را گندم و جو دیم به خود اختصاص می دهند و پس از این دو محصول ، گندم ابی و برنج قرار دارند . به طوری که آمار نامه ۱۳۷۶ برنامه و بودجه استان خوزستان نیز نشان می دهد سطح زیر کشت سایر محصولات در شهرستان کمتر از هزار هکتار است .

۴-۱-سطوح زیر کشت و عملکرد محصولات مختلف در شهرستان ایذه
نوع محصولات سطح زیر کشت متوسط عملکرد در سال ۷۶-۷۵
کل سطح زیر کشت دیم ( بخش مرکزی ) ۴۵۶۱۰ –

کل سطح زیر کشت آبی ( بخش مرکزی ) ۴۳۸۶ –
گندم آبی ( کل شهرستان ) ۵/۱۵۶۳ ۳۱۵۵
گندم دیم ( کل شهرستان ) ۴۱۱۱۰ ۹۵۸
جو دیم ( کل شهرستان ) ۱۵۵۰۰ ۷۶۹
برنج ۲۵۲۹ ۲۸۸۹
جو آبی ۹۶۰ ۱۰۳۸
ماش ۱۹۴ ۱۶۹۸
شبدر ۹۵ ۳۲۳۶۸
یونجه ۷۱ ۹۰۰۰

سودان گراس ۱۸ ۵۰۰۰۰
جو قیصل ۸۰ ۳۲۳۷۲
انگور ۲۵ –
انار و انجیر ۲۲۵ –
سایر درختان ۲۰ —

بررسی پراکنش سطوح زیر کشت در مناطق مورد مطالعه
در بررسی سطح زیر کشت مناطق مورد مطالعه در هنگام انجام تحقیق سطوح زیر کشت هر منطقه نیز مشخص گردیده و آمار به دست آمده با آمار سرشماری کشاورزی سال ۱۳۷۵ مقایسه شد که تفاوت بسیار زیادی بین دو آمار وجود داشت و اغلب سطح زیر کشت اعلام شده توسط نتایج سرشماری بسیار کمتر از سطح به دست آمده در این تحقیق بود . و در جستجوها و مصاحبه های انجام شده معلوم گردید که کشاورزان در هنگام جمع آوری اطلاعات کشاورزی به دلایلی ( احتمال مالیات بستن و ; ) واقعیت را کتمان می کنند و سطح زیر کشت خود را بسیار کمتر از آنچه هست به مأمورین می گویند . ولی در این مطالعه به دلیل آگاه شدن کشاورزان با ماهیت تحقیق و بومی بودن محقق از این نظر مشکلی وجود نداشته است .

به هر صورت چون آمار منتشر شده از سرشماری کشاورزی رسمیت دارد و قابل استناد است در این تحقیق نیز به آن استناد می شود گر چه نکات فوق را نیز نباید نادیده گرفت .
۴-۲-سطوح زیر کشت و عملکرد محصولات مختلف در شهرستان ایذه
شماره نام روستا سطح زیر کشت محصولاتی که کشت می شود
آبی دیم
۱ کلدوزخ ۱ ۹۶/۱ ۱۶/۱۱۴ گندم – جو
۲ کلدوزخ ۲ ۰ ۵۵ گندم – جو
۳ کوهباد ۱ ۲۵/۰ ۹۲/۵۹۷ گندم – جو
۴ کوهباد ۲ ( کولفرح ) ۰ ۹۸۴ گندم – جو
۵ تکاب ۰ ۳۲۰ گندم – جو
۶ چهارتنگ سفلی ۰ ۱۶۲ گندم – جو
۷ چهارتنگ علیا ۰ ۳/۲۱۹ گندم – جو
۸ چلکی ( چولکی ) ۰ ۷/۱۷۷ گندم – جو
۹ خنگ اژدر ۲۰ ۵۰۰ گندم – جو – عدس ( خودمصرفی )
۱۰ خنگ اژدر علیا ۵ ۳۵۰ گندم – جو – عدس ( خودمصرفی )
۱۱ خنگ کرمعلی وند ۰ ۵/۱۱۸ گندم – جو
۱۲ خنگ یادعلی وند ۰ ۳۷۰ گندم – جو – عدس – باقلا

۱۳ کمالوند ۰ ۶۷۰ گندم – جو – عدس – باقلا
۱۴ میانگران علیا ۱۵ ۷۴۰ گندم – جو
۱۵ راسفند ۱۲ ۱۲۵۰ گندم – جو – برنج
جمع ۲/۵۴ ۵/۶۶۲۸

لازم به توضیح است که از دو محصول عمده شهرستان ایذه یعنی گندم و جو در بیشتر مناطق گندم در اولویت است و سطح بیشتری از اراضی به آن اختصاص داده می شود و در بعضی از مناطق به خاطر شرایط خاص دامپروری و دامداری به طور مساوی یا سطح بیشتری جو کاشته می شود .
۴-۳-سطوح زیر کشت و نوع محصولات کشت شده در روستای مورد مطالعه در دهستان هلایجان
شماره نام روستا سطح زیر کشت محصولاتی که کشت می شود
آبی دیم
۱ پر سوراخ ۳۳/۴ ۶۷/۱۱۸ گندم – جو – برنج
۲ نوترگی مختاری ۳/۲ ۹/۳۲۰ گندم – جو
۳ آبله علیا – ۹/۷۶ گندم – جو

۴ مال سعیدی علیا – ۵/۱۰۸ گندم – جو
۵ نوترگی احمدی ۳۳/۰ ۶۸/۵۷ گندم – جو
۶ آبله سفلی ۲ ۲/۱۵۸ گندم – جو
۷ شور تنگ ۳۲/۵ ۵/۱۲۷ گندم – جو – برنج
۸ نوترگی طهماسبی ۶/۰ ۵/۲۰۲ گندم – جو
۹ مال سعیدی سفلی – ۵/۵۷ گندم – جو
۱۰ قلعه سرخه – ۱۴۸ گندم – جو
۱۱ نوترگی غریبی ۵/۱ ۸۸/۲۵۳ گندم – جو
جمع ۴/۱۶

۴-۴-سطوح زیر کشت ( آبی و دیم ) و نوع محصولات در روستاهای مورد مطالعه در دهستان سوسن
شماره نام روستا سطح زیر کشت محصولاتی که کشت می شود
آبی دیم
۱ ده شیخ ۴۸/۱ ۷۵/۶۸ گندم – جو
۲ یگاوی ۴۷/۳ ۳۳/۴۷ گندم – جو- برنج
۳ سرقلعه ۸۵/۲ ۷۷/۴۱ گندم – جو- برنج
۴ لولو ۵۹/۲۰ ۵/۱۶۹ گندم – جو- برنج

۵ مهرتان سفلی ۶۰ ۳۰ گندم – برنج – جو
۶ مهرتان علیا ۷۰ ۵/۶۸ گندم – برنج – جو
۷ ده ثریا ۲/۲۱ ۱۳۶ گندم – جو – برنج
۸ ده کهنه ۹/۲۴ ۲/۱۶ گندم – برنج – جو
۹ کهنه بهرامی ۵/۱۶ ۷/۴۲ گندم – جو – برنج
۱۰ ده حوض ۶۵/۳۵ ۸۶/۲۰۰ گندم – برنج – جو
۱۱ ترشک ۹/۳۵ ۲/۱۷۷ گندم – جو – برنج

۱۲ سراب ۰ ۵/۵۴ گندم – جو
۱۳ پیرانشاهی ۹۵/۹ ۴/۱۴۲ گندم – جو – برنج
۱۴ چاه دوپک ۱ ۵/۶۹ گندم – جو
۱۵ برآفتاب چاه دوپک ۰ ۷۸/۱۶۰ گندم – جو
۱۶ تنگ رشید ۰ ۶۴ گندم – جو
جمع ۵/۳۰۳ ۱۴۹۰

۴-۵-سطوح زیر کشت و نوع محصولات در روستای مورد مطالعه در دهستان موغا
شماره نام روستا سطح زیر کشت محصولاتی که کشت می شود
آبی دیم
۱ یگاوی ۰ ۱۱۵ گندم – جو
۲ جلوگیر ۲ ۵/۲۰۰ گندم – جو
۳ جازستان ۰ ۲۷۷ گندم – جو
۴ پرسیاه ۰ ۷/۱۲۹ گندم – جو
۵ آب زالو ۱ ۷/۱۱۶ گندم – جو
۶ لشکرگاه ۴ ۳۲۷ گندم – جو
۷ کمبو ۰ ۶۷/۵۴ گندم – جو

۸ چم ریحان ۰ ۱۷۰ گندم – جو
۹ لاله میر ۰ ۹۶ گندم – جو
۱۰ علی آباد ۰ ۱۰۴ گندم – جو
جمع ۷ ۵/۱۷۹۰

نام روستا تراکتور U-650 تراکتور MF-285 تراکتور ۲۰۴۰ تراکتور سایر انواع گاو آهن سه خیش دیسک عمیق کار سمپاش تراکتوری سمپاش پشتی دروگر دسته بند خرمنکوب بوجاری خرمنکوب معمولی تریلی گاو آهن قلمی سایر
کلدوخ۱ ۱ – – – – – – – – – – – – – –
کوهباد ۱ ۵ ۱ – – – – – ۴ ۱ ۳ ۶ – –
کوهباد ۲
(کولفرح ) ۷ ۱ ۳ ۱۱ ۹ ۱۱ ۱ ۱ – ۴ – ۴ ۱۰ ۱ –
تکاب ۵ – – – ۵ – ۲ ۱ – – ۳ ۲ ۱۰ ۱۱
چهارتنگ
سفلی و بوستا ۳ – – – ۳ ۱ – – – ۴ – ۱ ۳ – –
چهارتنگ علیا ۵ – – – ۵ – – – – – ۱ ۱ ۴ – –
چلکی
( چولکی ) ۵ – – – ۴ – – ۱ – ۳ – ۴ ۵ – –
خنگ اژدر و
خنگ اژدر علیا ۵۲ – – – ۵۲ ۴ ۱ – – ۵ – ۴ ۷۲ – –
خنگ یادعلی وند ۲۲ – – – ۱ – – ۱ – – – ۱ ۲ ۱ –
خنگ کرمعلی وند
و کمالوند ۴ ۱ ۳ – ۶ – ۲ – – –
میانگران علیا ۶ ۱ ۱ ۲ ۸ ۱ ۲ ۴۲ – – – ۷۲ ۶ ۵ –
راسفند ۱۲ – ۱ – ۷ ۱ ۱ ۱ – – – ۱۰۳ ۱۳ ۱ –
جمع کل ۶۰۳ ۴ ۸ ۲ ۵۷۲ ۱۰ ۹ ۹۲ – ۲۳۳ ۸ ۳۸ ۷۴ ۱۲۲
جمع فعال ۵۸ ۴ ۸ ۲ ۵۵ ۷ ۹ ۷ – ۲۰ ۸ ۳۵ ۷۳ ۱۰
۱- غیر فعالند ۲- یک دستگاه غیر فعال است ۳- دو دستگاه غیر فعال است .

۴-۷-وضعیت کمی و فیزیکی ماشینهای کشاورزی در روستاهای مورد مطالعه در دهستان هلایجان
نام روستا تراکتور U-650 تراکتور MF-285 تراکتور ۲۰۴۰ تراکتور سایر انواع گاو آهن سه خیش دیسک عمیق کار سمپاش تراکتوری سمپاش پشتی دروگر دسته بند خرمنکوب بوجاری خرمنکوب معمولی تریلی گاو آهن قلمی سایر
آبلع علیا و آبله سلفی ۱ ۱ – – ۱ – – – – – ۱ ۱ ۲ – –

پر سوراخ ۱ – – – ۱ – – – – – – ۱ – – –
شور تنگ ۴ ۱ ۱ – ۶ – – – – ۱ ۲ ۴ ۴ – –
قلعه سرخه ۲ – – – ۳ – – – – ۲ – ۱ ۳ ۱ –
مال سعیدی
علیا و سلفی ۱ ۱ – – ۲ ۱ – – – – – ۱ ۲ ۱ –

نوترگی
مختاری ۱ – – – ۱ – – – – – – ۱ – – –
نوترگی احمدی ۱ – – – ۱ ۱ – – ۲ – – – – – ۴
نوترگی
طهماسبی و غریبی ۲ – ۱ – ۳ – ۱ ۱ – – ۱ – – – –
جمع فعال ۱۳ ۳ ۲ – ۱۸ ۳ ۱ ۱ ۲ ۳ ۴ ۱۰ ۱۲ ۲ ۴

۴-۸-وضعیت کمی و فیزیکی ماشینهای کشاورزی در روستاهای مورد مطالعه در دهستان سوسن
نام روستا تراکتور U-650 تراکتور MF-285 تراکتور ۲۰۴۰ تراکتور سایر انواع گاو آهن سه خیش دیسک عمیق کار سمپاش تراکتوری سمپاش پشتی دروگر دسته بند خرمنکوب بوجاری خرمنکوب معمولی تریلی گاو آهن قلمی سایر
ده شیخ ۱ – – – ۱ – – – – – ۱ – ۱ ۱ –
یگاوی – – – – – – – – – – – – – – –
سرقلعه ۱ – – – ۱ – – – – – ۱ – – ۱ –
لولو ۱ – – – ۱ – – – ۱ – ۱ – ۱ ۱ –
مهرتان سفلی ۲ – – – ۲ – – – ۲ ۲۲ ۱ ۱ ۲ ۲ –
مهرتان علیا – – – – – – – – – – – – – – –
ده ثریا ۱۳ – – – ۱ – – – ۱ – ۱ – – ۱ –
ده کهنه ۲ – – – ۲ – – – – – ۲ – ۲ – –
کهنه بهرامی – – – – – – – – – – – – – – –

ده حوض – – – – – – – – – – – – – – –
ترشک – – – – – – – – – – – – – – –
سراب ۶ ۲ – – ۷ – – – – ۱ ۴ ۷ ۸ ۳ –
پیرانشاهی ۲ – – – ۲ – – – – – ۱ ۲۱ ۱ ۱ –
تنگ رشید – – – – – – – – – – – – – – –
آب کنارک – – – – – – – – – – – – – – –

حوزه چاه دپک ۲ – – – ۲ – – – – – ۱ – – – –
جمع فعال ۱۸ ۲ – – ۱۹ – – – ۴ ۳ ۱۳ ۱۰ ۱۷ ۱۰ –

۱- غیر فعالند ۲- یک دستگاه غیر فعال است ۳- دو دستگاه غیر فعال است .

نام روستا تراکتور U-650 تراکتور MF-285 تراکتور ۲۰۴۰ تراکتور سایر انواع گاو آهن سه خیش دیسک عمیق کار سمپاش تراکتوری سمپاش پشتی دروگر دسته بند خرمنکوب بوجاری خرمنکوب معمولی تریلی گاو آهن قلمی سایر
یگاوی ۱ – – – ۱ ۱۱ – – – – – ۱ ۱ – –
جلوگیر ۲ – – – ۲ – – – – – – ۲ ۲ – –
جازستان ۱ – – – ۱ – – – – – – ۱ ۱ – –
پرسیاه ۱ – – – ۱ – – – – – – ۱ ۱ – –

آب زالو ۴ – – – ۴ – – – – – – ۴ ۴ – –
لشکرگاه ۱ – – – ۱ ۱۱ – – – – – ۱ ۱ – –
کمبو ۱ – – – ۱ – – – – – – ۱ ۱ – –
چشم ریحان ۱ – – – ۱ – – – – – – ۱ ۱ – –
لاله میر – ۱ – – ۱ – – – – – – ۱ ۱ – –
علی آباد – – – – ۱ – – – – – – ۱ ۱ – –

قلعه سفید ۱ – – – ۱ – – – – – – ۱ ۱ – –
جمع فعال ۱۳ ۱ ۱ – ۱۵ ۲۱ – – – – – ۱۵ ۱۵ – –

۴-۹-وضعیت کمی و فیزیکی ماشینهای کشاورزی در روستاهای مورد مطالعه در دهستان مرغا

۱- غیر فعالند

سطح مکانیزاسیون و عوامل مؤثر در آن
از میان سه شاخص مهم مکانیزاسیون یعنی درجه ، سطح و ظرفیت شاخصی که کیفیت را در مکانیزاسیون بررسی می کند . سطح مکانیزاسیون است . که در واقع سرانه اسب بخار در هکتار را برای مناطق مختلف می نماید و بیانگر میزان نیروی محرک موجود برای انجام فعالیت های مختلف کشاورزی است .
بدیهی است اگر نیروی محرکه کافی در یک منطقه وجود نداشته باشد وجود ادوات و ماشینهای دنباله بند نمی تواند مشکلی را حل نماید ، از طرفی اگر نیروی محرکه کافی موجود باشد ولی

ماشینهای دنباله بند از قبیل ماشینهای کاشت و داشت و برداشت در دسترس کشاورزان نباشد . باز درجه مکانیزاسیون پایین خواهد بود و البته بیشتر قسمتهای عملیات باید به صورت سنتی انجام شود . ولی در حالت دوم یعنی وجود نیروی محرکه کافی در منطقه این امکان فراهم می آید که مکانیزاسیون بتواند توسعه پیدا کند . بدین معنی که در صورت وجود نیروی کافی خصوصیات مکانیزاسیون یعنی کاهش سختی کار و افزایش تولید کشتهای مکانیزه و ; خود مشوق خوبی

برای ورود سایر ادوات به منطقه خواهد بود .
بنابراین با توجه به اهمیتی که نیروی محرکه در کارهای کشاورزی دارد از سرانه اسب بخار در هکتار به عنوان سطح مکانیزاسیون نام برده می شود و بالا و پایین بودن آن در مناطق مختلف می تواند

نشانگر وضعیت مکانیزاسیون در آن باشد .
نیروی محرکه لازم برای عملیات مختلف کشاورزی نیروی موتوری به ویژه نیروی کشش و دورانی و هیدرولیکی تراکتور است . تراکتور به عنوان یه منبع نیرو در کشاورزی و در واقع قلب تپنده

مکانیزاسیون است و دارای یک توان اسمی مشخص و توان قابل استفاده معین برای حالات متفاوت است . و عمر آن نیز به عنوان یک مولد نیرو مشخص و محدود است و نیرویی که از آن گرفته می شود دارای یک قیمت است که در همه شرایط و در سنی این قیمت مناسب و اقتصادی نیست .
تراکتور و تمام ماشینهای کشاورزی دیگر دارای یک عمر اقتصادی هستند که در طول آن عمر

استفاده از آنها سودآور است و در طول آن عمر اقتصادی که کیفیت کاری که ماشینها انجام می دهند نیز مطلوب است و صدمه ای نیز به انسان و محیط زیست وارد نمی نمایند .
مطالعات انجام شده در ارتباط با تخمین عمر ماشین های مختلف به ویژه تراکتورها نشان می دهد که عمر کهنگی برای تراکتورهای چرخ لاستیکی ۱۰ سال و عمر فرسودگی برای این قبیل تراکتورها ۱۰۰۰۰ ساعت می باشد .

یعنی اگر سالیانه ۱۰۰۰ ساعت از تراکتور استفاده شود پس از ۱۰ سال تراکتور فرسوده خواهد شد و آن تراکتور مستهلک محسوب می گردد . البته اگر بیش از هزار ساعت در سال از تراکتور استفاده شود ، تراکتور حتی قبل از ده سال فرسوده خواهد شد . بنابراین با ۱۰۰۰ ساعت در سال استفاده از تراکتور عمر فرسودگی و عمر کهنگی یکی خواهد بود . در غیر این صورت فرسودگی ممکن است قبل یا بعد از کهنگی اتفاق بیافتد . جدول ۴-۱۰ عمر کهنگی ، عمر فرسودگی و شرایط استفاده برای برابر شدن عمر کهنگی و عمر فرسودگی برای ماشینهای مختلف را نشان می دهد .
اهمیت مباحث مربوط به عمر مفید و اقتصادی و عمر کهنگی و فرسودگی به خاطر این است که ما بتوانیم با یک مدیریت صحیح و برای اینکه کارهایمان توجیه اقتصادی داشته باشد در محاسبه سطح مکانیزاسیون و برنامه ریزی های دیگر تراکتورهایی را که عمر اقتصادی آنها به پایان رسیده است را کنار بزنیم تا جزء امار در نظر گرفته نشوند به چند دلیل :
۱- ماشینهای اسقاطی هزینه تعمیرات بسیار بالایی دارند . بنابراین درآمد یا سود حاصل از کارکرد آنها پایین خواهد بود و استفاده از آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت که این مسئله گریبان گیر اکثر دارندگان تراکتور در شهرستان ایذه است .

در هنگام انجام تحقیق رانندگان بسیاری مشاهده شدند که پول با بهره ۵۰ درصد از بازار برای تعمیر تراکتور خود گرفته بودند تا در فصل کارکاشت یا برداشت بتوانند کار کنند و آن پول را بپردازند و

خیلی از آنها نیز موفق نشده بودند زیرا تراکتورهای آنها عمدتاً بالای ۱۷ سال عمر داشتند و مرتباً دچار خرابی و از کار افتادگی می شدند .

۴
-۱- اثر سن جایگزینی یا ساعات تجمعی استفاده روی هزینه های یک تراکتور ۵ کیلو وات دو چرخ محرک

شکل ۴-۱ هزینه های ثابت و متغیر و کل و ارتباط آن با ساعات تجمعی استفاده از تراکتور را نشان می دهد . همچنین شکل زمان مناسب جایگزین را با توجه به نقطه حداقل هزینه نشان می دهد .
۲- کیفیت کار تراکتورهای اسقاطی پایین است .
۳- تراکتورهای اسقاطی از قابلیت اطمینان پایینی برای بر

نامه ریزی عملیات کشاورزی برخوردارند و مرتباً باعث ایجاد وقفه کاری می شوند و هزینه های به موقع انجام نشدن عملیات را به وجود می آورند .
در شهرستان ایذه نیز مانند سایر نقاط کشور هنوز زمان مناسب کشات حتی برای محصولات عمده به خوبی تعیین نشده است تا پس از آن هزینه های به موقع انجام نشدن عملیات برآورد شود ولی این قبیل هزینه ها قطعاً وجود دارد و در صد آن نیز بالاست .
البته اغلب کشاورزان به طور سنتی می دانند که اگر کشت به موقع ( موقع تعیین شده سنتی ) انجام شود بهتر است ولی به دلیل محدودیت های موجود به ویژه کمبود ماشینهای مورد نیاز کشت آنها یا خیلی « پیش کال » یعنی زود کشت می شود یا خیلی « پس کال » یعنی دیر کشت می گردد که هر دوی این حالات نیز باعث ایجاد هزینه های به موقع انجام نشدن عملیات می گردد .

شکل ۴-۲ : اثر گذشت زمان بر خرابی قسمت های ماشین و کاهش قابلیت اعتماد ماشین

سطح مکانیزاسیون در مناطق مورد مطالعه
همان گونه که قبلاً شرح داده شده عمر اقتصادی تراکتورهای چرخ لاستیکی با سالی ۱۰۰۰ ساعت کار ۱۰ سال است و مؤسسات استاندارد از قبیل ( ASAE ) نیز با تحقیقات خود این موضوع را تأیید و ثبات نموده اند و سازندگان این قبیل وسایل نیز در دفترچه راهنمای تراکتورها اعلام می کنند ولی در کشور ما وزارت کشاورزی عمر مفید تراکتورها را ۱۳ سال در نظر گرفته

است و در محسبات خود این عدد را لحاظ می کند که باعث ایجاد چند سؤال می شود :
۱- آیا با وجود اینکه در کشور ما در بسیاری از مناطق غیر از کارهای کشاورزی در کارهای خدماتی نیز از تراکتورها استفاده می شود ، ساعات استفاده به ۱۰۰۰ ساعت در سال نمی رسد ؟
۲- آیا دوام و استحکام قطعات و ماشینهای ساخت داخل از استانداردهای بین المللی از قبیل ASAE بالاتر است ؟
۳- کدام تحقیق انجام شده بر اساس اصول علمی ، عمر اقتصادی تراکتور در کشور را ۱۳ سال یعنی ۱۳ هزار ساعت تخمین زده است ؟
۴- اگر در برآورد عمر اقتصادی ( مفید ) ، افزایش هزینه های متغیر به ویژه تعمیرات و کاهش قابلیت اطمینان و از کار افتادگی مکرر و افزایش هزینه های به موقع انجام نشدن عملیات کشاورزی اهمیت ندارند بهتر نیست وزارت کشاورزی عمر مفید مورد نظر را به زمانی تغییر دهد که هنوز تراکتورها می توانند حرکت کنند ؟
۵- آیا اگر وزارت کشاورزی قرار است با توجه به برنامه های خود سطح مکانیزاسیون را در طول برنامه پنج ساله دوم از ۷/۰ اسب بخار در هکتار به ۱/۱ اسب بخار در هکتار برساند ولی هیچ گونه موفقیتی به دست نیاورد و حتی در این زمینه رشد منفی نیز ایجاد شود به طوری ک

ه در آغاز برنامه سوم سطح مکانیزاسیون کشور ۶/۰ اسب بخار بر هکتار باشد ، راه حل مشکل ، افزایش عمر مفید تراکتورها به صورت تئوری و وارد کردن گروهی از تراکتورهای اسقاطی به جمع تراکتورهای موجود است ؟‌
در این تحقیق به خاطر اهمیت موضوع به ویژه سطح مکانیزاسیون که ارتباط مستقیم با

تراکتورهای دارای عمر مفید دارد ، و با توجه به این نکته که مسئولین کشاورزی در شهرستان و استان فقط به تعداد کلی تراکتورها اشاره می کنند و به علت عدم اطلاق دقیق از شرایط تراکتورها و به ویژه عمر آنها ، همان تعداد کلی برای آنها ملاک قرار می گیرند ، سعی شده است به طور دقیق این مسئله بررسی شود .
جداول ۴-۶- تا ۴-۹ وضعیت کمی و فیزیکی ماشینهای موجود را در روستاهای مورد مطالعه در چهار دهستان نشان می دهند و در جداول ۴-۱۱ انواع تراکتورها و شرایط آنها در چهار دهستان مورد مطالعه مشخص شده است .

جدول ۴-۱۲ : چشم انداز تعداد تراکتورهای کشور تا پایان برنامه پنجساله سوم ( سال ۱۳۸۳ ) در صورت ادامه روند وضع موجود و تحقق برنامه های مصوب ( عمر مفید ۱۳ سال منظور شده است )
سال تعداد تراکتورهای موجود در صورت ادامه روند موجود تعداد تراکتورهای موجود در صورت تحقق برنامه های مصوب
۱۳۴۵ ۱۱۳۳ ۱۱۳۳
۱۳۴۶ ۳۵۲۷ ۳۵۲۷
۱۳۴۷ ۶۵۴۴ ۶۵۴۴

۱۳۴۸ ۹۹۴۲ ۹۹۴۲
۱۳۴۹ ۱۱۸۵۱ ۱۱۸۵۱
۱۳۵۰ ۱۴۵۲۸ ۱۴۵۲۸
۱۳۵۱ ۲۰۳۱۷ ۲۰۳۱۷

۱۳۵۲ ۲۵۰۹۸ ۲۵۰۹۸
۱۳۵۳ ۳۲۶۶۲ ۳۲۶۶۲
۱۳۵۴ ۴۱۷۰۰ ۴۱۷۰۰
۱۳۵۵ ۴۹۱۵۸ ۴۹۱۵۸
۱۳۵۶ ۶۰۷۹۷ ۶۰۷۹۷
۱۳۵۷ ۶۸۴۵۱ ۶۸۴۵۱
۱۳۵۸ ۸۱۸۵۸ ۸۱۸۵۸

۱۳۵۹ ۹۴۱۴۴ ۹۴۱۴۴
۱۳۶۰ ۱۰۶۵۵۴ ۱۰۶۵۵۴
۱۳۶۱ ۱۳۷۰۶۷ ۱۳۷۰۶۷
۱۳۶۲ ۱۷۰۹۵۹ ۱۷۰۹۵۹
۱۳۶۴ ۱۹۳۶۱۷ ۱۹۳۶۱۷

۱۳۶۵ ۲۱۳۸۴۹ ۲۱۳۸۴۹
۱۳۶۶ ۲۲۳۳۰۷ ۲۲۳۳۰۷
۱۳۶۷ ۲۲۰۷۶۹ ۲۲۰۷۶۹
۱۳۶۸ ۲۱۷۲۷۳ ۲۱۷۲۷۳
۱۳۶۹ ۲۱۷۷۶۷ ۲۱۷۷۶۷
۱۳۷۰ ۲۱۶۱۳۲ ۲۱۶۱۳۲
۱۳۷۱ ۲۲۰۹۴۷ ۲۲۰۹۴۷
۱۳۷۲ ۲۱۴۶۵۳ ۲۱۴۶۵۳
۱۳۷۳ ۲۰۷۲۹۴ ۲۰۷۲۹۴
۱۳۷۴ ۱۶۷۴۲۳ ۱۹۱۴۰۲
۱۳۷۵ ۱۳۶۲۳۷ ۱۸۸۰۸۰
۱۳۷۶ ۱۱۳۷۹۵ ۱۹۸۰۸۳
۱۳۷۷ ۹۰۲۱۶ ۲۲۳۶۸۲

۱۳۷۸ ۷۸۰۳۸ ۲۶۴۴۹۸
۱۳۷۹ ۷۴۷۵۱ ۲۸۴۰۷۰

۱۳۸۰ ۷۰۶۷۷ ۳۰۳۱۲۶
۱۳۸۱ ۶۳۹۶۴ ۳۱۹۷۷۲
۱۳۸۲ ۵۵۰۰۶ ۳۳۴۳۶۶
۱۳۸۳ ۴۳۴۲۰ ۳۴۶۴۹۵
۱۳۸۴ ۴۳۵۳۵ ۳۵۶۴۹۵
۱۳۸۵ ۴۴۱۰۰ ۳۶۳۸۷۴

شکل ۴-۳ وضعیت کلی تراکتورهای موجود اعم از تراکتورهایی که عمر اقتصادی دارند و آنهایی که مستهلک هستند در دهستان حومه

شکل ۴-۴ فراوانی تراکتورهای که عمر مفید اقتصادی هستنددر دهستان حومه با احتساب ۱۳ سال عمر مفید

شکل ۴-۵ وضعیت کلی تراکتورهای موجود اعم از تراکتورهایی که درعمر اقتصادی دارند وتراکتورهایی مستهلک در دهستان هلایجان

شکل ۴-۶ وضعیت تراکتورهای که در عمر اقتصادی هستنددر دهستان هلایجان با احتساب ۱۳ سال عمر مفید

شکل ۴-۷ وضعیت کلی تراکتورهای موجود مناطق مورد مطالعه در دهستان سوسن از نظر فراوانی انواع

شکل ۴-۸ وضعیت تراکتورهایی که در عمر اقتصادی قرار دارند و در صد فراوانی آنها نسبت به کل تراکتورهای موجود در دهستان سوسن ، با احتساب ۱۳ سال عمر مفید

شکل ۴-۹ وضعیت کلی تراکتورهای موجود در مناطق مورد مطالعه در دهستان مرغا از نظر فراوانی انواع

شکل ۴-۱۰ وضعیت تراکتورهایی که در عمر اقتصاد

ی قرار دارند و در صد فراوانی آنها نسبت به کل تراکتورهای موجود در دهستان مرغا ، با احتساب ۱۳ سال عمر مفید

شکل ۴-۱۱ وضعیت کلی تراکتورها از نظر فراوانی انواع اهم از مستهلک و غیر مستهلک در شهرستان ایذه ( بخش مرکزی )

شکل ۴-۱۲ وضعیت تراکتورهایی که در عمر اقتصادی قرار دارند و در صد فراوانی آنها نسبت به کل تراکتورهای موجود در شهرستان ایذه( بخش مرکزی ) ، با احتساب ۱۳ سال عمر مفید
جدول ۴-۱۳ تراکتورهای موجود در شهرستان از نظر نوع و قدرت اسمی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.