فایل ورد کامل مقاله شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر؛ تحلیل علمی مبانی دینی، اجتماعی و فلسفی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر؛ تحلیل علمی مبانی دینی، اجتماعی و فلسفی دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر؛ تحلیل علمی مبانی دینی، اجتماعی و فلسفی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر؛ تحلیل علمی مبانی دینی، اجتماعی و فلسفی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر؛ تحلیل علمی مبانی دینی، اجتماعی و فلسفی :
شرائط وجوب امر به معروف ونهی از منکر
س۱۰۷۷- اگر امر به معروف ونهی از منکر مستلزم بی آبروئی کسی که واجب را ترک کرده و یا فعل حرام را به جا آورده باشد ، و موجب کاسته شدن احترام او در برابر مردم گردد ، چه حکمی دارد ؟
ج: اگر در امر به معروف ونهی از منکر ، شرائط وآداب آن رعایت شود و از حدود آن تجاوز نشود ، اشکال ندارد.
س۱۰۷۸- بنا بر اینکه وظیفه مردم در امر به معروف ونهی از منکر درنظام جمهوری اسلامی ،اکتفا به امر به معروف ونهی ازمنکر زبانی است ومراتب دیگر آن بر عهده مسئولین است ، آیا این نظریه ، حکم از طرف دولت است یا فتوی؟
ج : فتوای فقهی است.
س۱۰۷۹ – آیا درمواردی که راه جلوگیری از وقوع منکر منحصر به ایجاد مانع بین فعل حرام وفاعل آن ، و آن هم متوقف بر کتک زدن وی و یا زندانی کردن وسخت گرفتن بر او و یا تصرف در اموال وی هر چند با تلف کردن آن باشد ، می توان بدون کسب اجازه از حاکم ، اقدام به آن از باب نهی از منکر نمود؟
ج: این موضوع حالات وموارد مختلفی دراد ، بطور کلی مراتب امر به معروف و نهی ازمنکر اگر متوقف بر تصرف در نفس یا مال کسی که فعل حرام را به جا آورده نباشد ، احتیاج به کسب اجازه از کسی ندارد ، بلکه این مقدار بر همه مکلفین واجب است .ولی مورادی که امر به معروف ونهی ازمنکر متوقف بر چیزی بیشتر از امر ونهی زبانی باشد ، اگر در سرزمینی باشد که دارای ن
ظام وحکومت اسلامی است وبه این فریضه اسلامی اهمیت می دهد ، احتیاج به اذن حاکم ومسئولین ذیربط و پلیس محلی ودادگاههای صالح دارد.
س۱۰۸۰ – اگر نهی از منکر درامور بسیار مهم مانند حفظ نفس محترمه ، متوقف بر کتک زدنی که منجر به زخمی شدن مهاجم واحیاناً قتل او باشد ، آیا در این موارد هم اذن حاکم شرط است؟
ج: اگر حفظ نفس محترمه وجلوگیری از وقوع قتل مستلزم دخالت فوری ومستقیم باشد ، جائز بلکه شرعاً از باب وجوب حفظ جان نفس محترمه واجب است واز جهت ثبوتی متوقف بر کسب اجازه ازحاکم ویا وجود امربه آن نیست ،مگر آنکه دفاع از نفس محترمه متوقف بر قتل مهاجم باشد که صورتهای متعددی دارد که احکام آنها هم ممکن است متفاوت باشد.
س۱۰۸۱- آیا کسی که می خواهد شخصی را امر به معروف ونهی از منکر نماید ، باید قدرت بر آن داشته باشد ؟ و در چه زمانی امر به معروف ونهی از منکر بر او واجب می شود؟
ج : آمر به معروف ونهی از کننده ازمنکر باید عالم به معروف ومنکر باشد ، وهمچنین بداند که فاعل منکر هم به آن علم دارد و در عین حال عمداً و بدون عذر شرعی مرتکب آن می شود ، و زمانی اقدام به امر ونهی واجب می شود که احتمال تأثیر امر به معروف ونهی از منکر در مورد آن شخص داده شود ، و ضرری برای خود او نداشته باشد ، و در این مورد باید تناسب بین ضرر احتمالی
و اهمیت معروفی که به آن امر می نماید یا منکری که از آن نهی می کند را ملاحظه نماید . در غیر این صورت امر به معروف ونهی ازمنکر بر او واجب نیست.
س۱۰۸۲- اگر یکی از اقوام انسان مبادرت به ارتکاب معصیت کند و نسبت به آن لاابالی باشد
، تکلیف مانسبت به رابطه با او چیست؟
ج : اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با او موقتاً موجب خودداری او از ارتکاب معصیت می شود به عنوان امر به معرف ونهی ازمنکر واجب است ، و در غیر این صورت قطع رحم جایز نیست.
س۱۰۸۳- آیا ترک امر به معروف ونهی ازمنکر بر اثر ترس از اخراج از کار ، جایز است؟ مثلاً با اینکه می بیند مسئول یکی از مراکز آموزشی که با طبقه جوان در دانشگاه ارتباط دارد ، مرتکب اعمال خلاف شرع می شود و یا زمینه ارتکاب گناه در آن مکان را فراهم می آورد . اگر او را نهی از منکر نماید ترس آن دارد که از طرف مسئول مقدمات اخراج او از کار فراهم شود.
ج : بطور کلی اگر خوف دارد که در صورت اقدام به امر به معروف ونهی ازمنکر ضرر قابل توجهی متوجه خود او شود ،انجام آن واجب نیست.
س۱۰۸۴ – اگر در بعضی از محیطهای دانشگاهی معروف ترک شود و معصیت رواج پیدا کند و شرائط امر به معروف ونهی ازمنکر هم وجود داشته باشد و امر کننده به معروف ونهی ازکننده از منکر شخصی مجرد باشد که هنوز ازدواج نکرده است آیا بخاطر مجرد بودن،امر به معروف ونهی از منکر از اوساقط می شود یا خیر ؟
ج : امر به معروف ونهی ازمنکر اگر موضوع وشرائط آن محقق باشد، تکلیف شرعی و وظیفه واجب اجتماعی وانسانی همه مکلفین است، وحالت های مختلف مکلف مانند مجرد یا متاهل بودن در آن تاثیر ندارد ، وبه صرف اینکه مکلف مجرد است ، تکلیف از او ساقط نمی شود.
س۱۰۸۵- اگر شخصی دارای نفوذ و موقعیت اجتماعی خاصی باشد که اگر بخواهد می تواند بر معترضین به خود ضرر وارد سازد ، و شواهدی هم دلالت کند بر اینکه وی مرتکب گناه وکارهای خلاف و دروغگوئی می شود . ولی از قدرت ونفوذ او می ترسیم،. آیا جایز است امر به معروف ونهی از منکر را در مورد او ترک کنیم یا اینکه با وجود ترس از ضرر رساندن او ، واجب است او را امر به معروف ونهی ازمنکر کنیم؟
ج: اگر ترس از ضرر منشاء عقلائی داشته باشد ،مبادرت به امر به معروف ونهی ازمنکر واجب نیست بلکه تکلیف از شما ساقط می شود . ولی سزاوار نیست کسی به مجرد ملاحظه مقام
کسی که واجب را ترک کرده و یا مرتکب فعل حرام شده و یا به مجرد احتمال وارد شدن ضرر کمی از طرف او ، تذکر و موعظه به برادر مومن خود را ترک کند.
س۱۰۸۶- گاهی در اثنای امر به معروف ونهی از منکر مواردی پیش می آید که شخص گناهکار بر اثر عدم آگاهی از واجبات واحکام اسلامی ، با نهی از منکر ، نسبت به اسلام بدبین می شود
. واگر هم او را به حال خود رها کنیم ، زمینه فساد و ارتکاب گناه توسط دیگران را فراهم می کند، تکلیف ما در این موارد چیست؟
ج: امر به معروف ونهی ازمنکر با رعایت شرائط آن یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام وسلامت جامعه است، ومجرد توهم اینکه موجب بدبینی فاعل منکر یا بعضی از مردم نسبت به اسلام می گردد ، باعث نمی شود که این وظیفه بسیار مهم ترک شود.
س۱۰۸۷- اگر مامورانی که از طرف دولت وظیفه جلوگیری از فساد را بر عهده دارند ، در انجام وظیفه خود کوتاهی کنند. آیا خود مردم می توانند اقدام به این کار کنند؟
ج: دخالت اشخاص دیگر در اموری که از وظایف نیروهای امنیتی وقضائی محسوب می شود، جایز نیست، ولی مبادرت مردم به امر به معروف ونهی از منکر با رعایت حدود وشرائط آن ، اشکال ندارد.
س۱۰۸۸- آیا وظیفه افراد در امر به معروف ونهی از منکر این است که فقط به امر به معروف ونهی ازمنکر زبانی اکتفا کنند؟ واگر اکتفا به تذکر زبانی واجب باشد ، این امر با آنچه در رساله های عملیه بخصوص تحریر الوسیله آمده است، منافات دارد ، واگر مراتب دیگر امر به معروف ونهی ازمنکر هم برای افراد در موارد لزوم جایز باشد ، آیا در صورت نیاز می توان همه مراتب مذکور در تحریر الوسیله را انجام داد ؟
ج : با توجه به اینکه در زمان حاکمیت واقتدار حکومت اسلامی می توان مراتب دیگر امر به معروف و نهی ازمنکر را که بعد از مرحله امر ونهی زبانی هستند ، به نیروهای امنیتی داخلی ( پلیس ) و قوه قضائیه واگذار کرد، بخصوص در مواردی که برا ی جلوگیری ازارتکاب معصیت چاره ای جز اعمال قدرت از طریق تصرف در اموال کسی که فعل حرام انجام می دهد یا تعزیر وحبس او و مانند آن نیست ، در چنین زمانی با حاکمیت و اقتدار چنین حکومت اسلامی ، واجب است مکلفین در امر به معروف ونهی از منکر به امر ونهی زبانی اکتفا کنند ، و در صورت نیاز به توسل به زور ، موضوع را به
مسئولین ذیربط در نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارجاع دهند. و این منافاتی با فتاوای امام راحل (قدس سره) دراین رابطه ندارد . ولی در زمان ومکانی که حاکمیت و اقتدار با حکومت اسلامی نیست ، بر مکلفین واجب است در صورت وجود شرائط، جمیع مراتب امر به معروف ونهی از منکر را با رعایت ترتیب آنها تا تحقق غرض انجام دهند.
س۱۰۸۹- بعضی از رانندگان از نوارهای موسیقی غنا وحرام استفاده می کنند وعلیرغم نصیحت ها و راهنمائی ها آن را خاموش نمی کنند ، خواهشمندیم نحوه برخورد مناسب با این موارد واین افراد را بیان فرمائید ، آیا برخورد شدید با آنان جایز است یا خیر ؟
ج: با تحقق شرائط نهی از منکر ، برشما بیشتر از نهی زبانی از منکر واجب نیست ، و در صورتی که موثر واقع نشود ، واجب است از گوش دادن به غنا و موسیقی حرام اجتناب کنید ، واگر بطور غیر ارادی صدای موسیقی حرام وغنا به گوش شما برسد، چیزی بر شما نیست.
س۱۰۹۰- من در یکی از بیمارستانها به کارمقدس پرستاری مشغولم ، گاهی در بعضی از قسمتهای محل کارم ملاحظه می کنم که تعدادی از بیماران به نوارهای موسیقی مبتذل وحرام
گوش میدهند ، من آنان را نصیحت می کنم که این کار را نکنند و بعد از نصیحت مجدد آنان ،چنانچه بی اثر باشد ، نوار را از ضبط صوت بیرون آورده و پس از پاک کردن ،آن را به آنان بر می گردانم ، آیا اینگونه برخورد جایز است یا خیر ؟
ج : محو محتویات باطل برای جلوگیری از استفاده حرام از نوار ، جایز است ، ولی این کار منوط به اجازه مالک یا حاکم شرع است.
س۱۰۹۱- از بعضی از منازل صدای موسیقی شنیده می شود که معلوم نیست جایز است یا خیر ؟ وگاهی صدای آن بلند است بطوری که باعث اذیت و آزار مومنین می شود ، وظیفه ما در برابر آن چیست؟
ج : تعرض به داخل خانه های مردم جایز نیست، و امر به معروف ونهی ازمنکر متوقف بر تشخیص موضوع و تحقق شرائط آن است.
س۱۰۹۲- امر ونهی زنانی که حجاب کامل ندارند چه حکمی دارد ؟ و در صورتی که انسان هنگام نهی زبانی از تحریک شهوت خود بترسد ، چه حکمی دارد ؟
ج : نهی ازمنکر متوقف بر نگاه با ریبه بر زن نامحرم نیست ، وبر هر مکلفی واجب است از حرام اجتناب کند بخصوص زمانی که مبادرت به انجام فریضه نهی از منکر می کند.
کیفیت امر به معروف ونهی ازمنکر
س۱۰۹۳ – وظیفه فرزند در برابر پدر و مادر و یا زن در برابر شوهرش ،اگر خمس یازکات اموال را نپردازد، چیست ؟ آیا برای آنان تصرف در مالی که خمس یا زکات آن پرداخت نشده و مخلوط به حرام است ، با توجه به تاکیدات وارد در روایات مبنی بر عدم استفاده از آن ، زیرا باعث آلودگی روح انسان می شود ،جایز است؟
ج : بر آنان واجب است که هنگام مشاهده ترک معروف یا انجام حرام توسط پدر و مادر یا شوهر ، به امر به معروف ونهی از منکر درصورت تحقق شرائط آن مبادرت کنند ، ولی تصرف در اموال آنان اشکال ندارد مگر آنکه یقین به وجود خمس یا زکات در خصوص مالی که مصرف می کنند داشته باش
ند ،که دراین صورت واجب است از ولی امر خمس و زکات نسبت به آن مقدار اجازه بگیرند.
س۱۰۹۴- روش مناسبی که فرزند در برابر پدر ومادری که بر اثر عدم اعتقاد کامل به تکالیف دینی، به آنها اهمیت نمی دهند ، بهتر است اتخاذ نماید ، کدام است؟
ج : واجب است با زبان نرم ومراعات احترام شان به عنوان پدر ومادر آنان را امر به معروف ونهی از منکر کند.
س۱۰۹۵ – برادر من مسائل شرعی واخلاقی را رعایت نمی کند و تا کنون نصیحت در او تاثیری نداشته است . وظیفه من هنگام مشاهده رفتارهای او چیست؟
ج : واجب است از اعمال خلاف شرع وی اظهار تنفر کنید و او را به هر روش برادرانه ای که مفید و موثر می دانید موعظه کنید ، ولی قطع رحم و ارتباط ،جائز نیست .
س۱۰۹۶- رابطه با اشخاص که در گذشته مرتکب اعمال حرامی مانند شرب خمر شده اند ، چگونه باید باشد ؟
ج : معیار وضعیت فعلی اشخاص است ، اگراز آنچه انجام داده اند توبه کرده باشند ، معاشرت با آنان مانند معاشرت با سایر مومنین است . ولی کسی که در حال حاضر هم مرتکب حرام می شود ، باید او را از طریق نهی ازمنکر از آن کار منع کرد ، واگر از انجام فعل حرام اجتناب نمی کند مگر با دوری جستن از او ، قطع رابطه و ترک معاشرت با وی از باب نهی ازمنکر واجب می شود.
س۱۰۹۷ – با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربی که درتضاد با اخلاق اسلامی است ، و رواج بعضی از عادتهای غیر اسلامی ، مثل به گردن آویختن صلیب طلائی توسط بعضی ازمردان و یا استفاده بعضی از زنان ازمانتو با رنگ های زننده ، و یا استفاده بعضی از مردان و زنان ،از زیور آلات و عینک های تیره وساعت هائی که جلب نظر میکند و استفاده از آنها نزد عرف مردم قبیح است ، وعده ای از آنها حتی بعد از امر به معروف ونهی ازمنکر هم اصرار بر کار خود دارند، امیدواریم
حضرتعالی روشی را که باید در برابر این افراد در پیش گرفت ، بیان فرمائید .
ج : پوشیدن طلا یا آویختن آن به گردن بر مردان مطلقاً حرام است ، وپوشیدن لباسهائی که از نظر دوخت یا رنگ یا غیر آن تقلید و ترویج فرهنگ مهاجم غیر مسلمانان در نظر عرف محسوب می شود، جایز نیست ، وهمچنین استفاده از زیور آلاتی که استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمی دشمنان اسلام ومسلمین محسوب شود جایز نیست ، و بردیگران واجب است که در برابر اینگونه مظاهر فرهنگی تقلیدی از بیگانگان مبادرت به نهی ازمنکر زبانی کنند.
س۱۰۹۸- گاهی مشاهده می کنیم که دانشجوی دانشگاهی و یا کارمندی مرتکب فعل حرام می شود ، حتی بعد از تذکرات و راهنمائی های مکرر هم از کار خود دست بر نمی دارد ، بلکه بر انجام کارهای زشت که باعث ایجاد جو فاسد در دانشگاه است اصرار می ورزد ، نظر شریف جنابعالی درباره اعمال بعضی ازمجازاتهای اداری موثر مثل ثبت در پرونده آنها چیست؟
ج : بامراعات نظام داخلی دانشگاه اشکال ندارد ، و برجوانان عزیز لازم است مسئله امر به معروف و نهی ازمنکر را جدی گرفته وشرائط واحکام شرعی آن را به دقت بیاموزند و این اصل را عام وفراگیر نموده و روش های اخلاقی وموثر را برای تشویق فعل معروف وجلوگیری از ارتکاب محرمات بکار بگیرند ، وباید از استفاده از آن برای اغراض شخصی خودداری نمایند ، وبدانند که این راه بهترین و موثرترین روش برای ترویج کا ر خیر وجلوگیری ازشر است . خداوند شما را به آنچه رضای او در آن است موفق بدارد.
س۱۰۹۹- آیا جواب ندان سلام به کسی که فعل حرام انجام میدهد ، برای تنبیه او جایز است ؟
ج : جواب سلام مسلمان شرعاً واجب است ،ولی اگر برخودداری از جواب سلام به قصد نهی از منکر ، عرفاً نهی و منع ازمنکر صدق کند ، جایز است.
س۱۱۰۰- اگر برای مسئولین بطور قطعی ثابت شود که بعضی ازکارمندان ادارات در خوا
ندن نماز کوتاهی کرده و یا اصلاً نماز نمی خوانند و نصیحت و راهنمائی هم تاثیری نداشته باشد ، در برابر اینگونه افراد چه ظیفه ای دارند؟
ج : د رعین حال واجباست از تاثیر مداومت بر امر به معرف ونهی ازمنکربا رعایت شرائط آن غفلت نکنند ، در صورت ناامیدی از تاثیر امر به معروف نسبت به آنان ، اگر بر حسب مقررات قانونی محروم ساختن اینگونه افراد ازمزایای شغلی مجاز باشد ، باید در مورد آنان اجرا شود و به آنان
تذکر هم داده شود که این محرومیت بر اثر سستی وکوتاهی شان در انجام این فریضه الهی اتخاذ شده است.
مسائل متفرقه امر به معروف ونهی از منکر
س۱۱۰۱- خواهرم مدتی است با مردی ازدواج کرده که نماز نمی خواند و چون همیشه درجمع ما حضور دارد ، مجبور به صحب ومعاشرت با وی هستم وگاهی بنا به درخواست خودش او رادر بعضی ازکارها کمک می کنم ، سوال من این است که آیا شرعاً برای من سخن گفتن با وی و معاشرت و یاری کردن او جایز است ؟ ونسبت به او چه تکلیفی دارم؟
ج : بر شما به جز مداومت بر امر به معروف ونهی ازمنکر ،در صورت تحقق شرائط آن چیزی واجب نیست ، و معاشرت و یاری کرد او اگر سبب تشویق بیشتر او بر ترک نماز نباشد ، اشکال ندارد.
س۱۱۰۲- آیا رفت و آمد ومعاشرت علمای اعلام با ضالمین و سلاطین جور اگرباعث کاهش ظلم شان شود جایز است یا خیر ؟
ج : اگربرای عالم در این موارد ثابت شود که ارتباط او با ظالم منجر به منع ظلم او می شود و در نهی وی از منکر موثر است و یا مسئله مهمی مستلزم اهتمام وپیگیری آن نزد ظالم باشد ، اشکال ندارد.
س۱۱۰۳- چند سالی است که ازدواج کرده ام وبه مسائل شرعی و امور دینی اهمیت فروانی می دهم ومقلد امام راحل (قدس سره ) هستم ، ولی متاسفانه همسرم به مسائل دینی اهمیت چندانی نمی دهد ، گاهی بعد از مشاجره لفظی ، یک بار نماز می خواهند ولی باز دوباره ترک می کند و این رفتار او مرا بسیار رنج می دهد ، وظیفه من در برابر او چیست؟
ج : وظیفه شما فراهم نمودن زمینه اصلاح او به هر وسیله ممکن است ، و باید از
هرگونه خشونت که حاکی از بداخلاقی وناسازگاری شما باشد خودداری کنید ، و اطمینان داشته باشید که شرکت در مجالس دینی و رفت وآمد با خانواده های متدین تاثیر بسیاری در اصلاح او دارد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 