فایل ورد کامل مقاله اختلالات مهارتهای حرکتی و ناتوانیهای جسمی کودکان و نوجوانان استثنایی؛ تحلیل علمی عوامل و راهکارها
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله اختلالات مهارتهای حرکتی و ناتوانیهای جسمی کودکان و نوجوانان استثنایی؛ تحلیل علمی عوامل و راهکارها دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله اختلالات مهارتهای حرکتی و ناتوانیهای جسمی کودکان و نوجوانان استثنایی؛ تحلیل علمی عوامل و راهکارها کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله اختلالات مهارتهای حرکتی و ناتوانیهای جسمی کودکان و نوجوانان استثنایی؛ تحلیل علمی عوامل و راهکارها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله اختلالات مهارتهای حرکتی و ناتوانیهای جسمی کودکان و نوجوانان استثنایی؛ تحلیل علمی عوامل و راهکارها :
اختلالات مهارتهای حرکتی و ناتوانی های بدنی کودکان و نوجوانان استثنایی
اختلالات مهارتهای حرکتی و ناتوانی های بدنی Physical Disabilities:
یک اختلال در توالی رشد و هماهنگی حرکتی است و این در حالی است که هیچ گونه عقب ماندگی ذهنی یا عمومی،اختلال فراگیر رشد و یا اختلال عصبی و ناتوانی های عصبی عضلانی،فلج مغزی و یا اختلالات پیش رونده مخچه وجود ندارد و اختلال مورد نظر در پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های زندگی روزمره به طور قابل ملاحظه ای تأثیر داشته باشد.
میزان شیوع اختلال در هماهنگی حرکتی مربوط به رشد بین کودکان ۵ تا ۱۱ ساله شش درصد است.کودک مبتلا به اختلال هماهنگی حرکتی مانند کسی در نظر گرفته می شود که دارای
مشکلاتی در یادگیری حرکتی است و هنگامی که بطور معمول انتظار می رود که کارهای حرکتی به اجرا درآیند کودک رفتار حرکتی ناشیانه،نا متعارف و ناکارانه را نشان می دهد.
کودک ممکن است اشیاء را بیاندازد،بلغزد و مکرراً به زمین بخورد و مهارت هایی که در طول رشد کسب می شود مانند بستن بند کفش،دکمه های پیراهن و زیپ شلوار و… دیر فرا گرفته شود.به علت انجام حرکات ناشیانه و ناهماهنگ مشکلاتی در بازی ها مانند جور کردن و چیدن قطعات در کنار هم،ساختن مدل و بلوک های ساختمان،بازی با توص و مسائل دیگر و بالاخره اشکال در نوشتن پیش می آید.در این کودکان اختلال در گفتار نوسانات خلقی و بی توجهی بکرات گزارش شده
است.در افراد بی قرار و پیش فعال بیشتر به علت حواس پرتی و تکانشکری ممکن است با اشیاء برخورد کرده و یا به زمین بیفتد و یا اشیا را به زمین بیندازند که با اختلال در مهارتهای حرکتی،مطابقت ندارد.در صورتی که ملاکها برای هر دو اختلال مطابقت کنند هر دو تشخیص مطرح می شود.
از نظر درمان و آموزش،آموزش مهارت های حرکتی طبق تکنیک های خاص و توصیه شده در کودکان
پیش دبستانی همچنین آموزش جسمانی و تربیت بدنی مفاهیم آموزشی حرکتی ادراکی (چون در توالی رشد ابتدا مهارت های حرکتی ادراکی می شوند)،روش های تمرینی درمانی برای انواع بدکاری حرکتی و سایر روشهای تخصصی برای درمان این گونه کودکان پیشنهاد شده است.
در حقیقت،ابتدایی ترین پاسخهای رفتاری کودک از نوع حرکتی یا عضلانی است.کودک با کمک این رفتارهای حرکتی به درک خود و دنیای اطراف خود نائل می شود،و این تجارب حرکتی زیربنای آگاهی ها و یادگیری های او را فراهم می آورد.
در دوران کودکی آمیختگی و پیوستگی فعالیت های حرکتی و ذهنی بسیار بالاست.همچنین می توان تا حدود زیادی ریشه رفتارهای ذهنی تکامل یافته تر را نیز در یادگیری های حرکتی جستجو کرد.
بطور کلی،پیش نیاز هر نوع رفتار،کشش های حرکتی و عضلانی است که قبل از بروز آن رفتار به فعالیت درمی آیند.در حرکت،دو دستگاه عصبی و عضلانی فعالیت دارند و اختلال هر کدام باعث اختلالات حرکتی می شود.اختلالات حرکتی ممکن است صرفاً جنبه عضوی یا روانی داشته باشد.
کودکان مبتلا به ناتوانی های بدنی ممکن است عقب ماندگی ذهنی،اختلالات یادگیری و اختلالات هیجانی و اختلالات گویایی و… داشته باشند و حتی ممکن است تیز هوش نیز باشند.
وسعت،دامنه و تعداد ناتوانی های جسمانی بسیار زیاد است.کودکان ممکن است دچار اختلالات مادرزادی و یا اینکه ناتوانی به علت تصادفات،بیماری(فلج اطفال) مسمومیت،اختلال تغذیه و… بوجود آید.بعضی از ناتوانی ها زودگذر و خفیف و بعضی شدید و پیش رونده که ممکن است در هما
ن دوران کودکی به مرگ منتهی شود.
آسیب و بیماری عضوی مغز،(اختلالات عضلانی،نقائص مادرزادی،تصادفات و سایر اختلالات که در اثر غفلت خانواده ها در کودکان پیش می آید و ممکن است باعث اختلالات و ناتوانی های جسمانی بالنتیجه سبب ناتوانی در یادگیری شود.)
طبق گزارش وزارت آموزش و پرورش آمریکا شیوع ناتوانی های جسمانی نیم درصد کودکان در
سنین دبستانی را تشکیل می دهند.و نصف این تعداد را مبتلایان به فلج مغزی تشکیل می دهند.به عبارت دیگر اگر جمعیت ایران را ۷۰ میلیون نفر در نظر بگیریم سیصد و پنجاه هزار کودک مبتلا به ناتوانی های جسمانی در سنین دبستان خواهیم داشت که احتیاج به روش های مختلف درمانی،ارتوپدیک،داروئی و آموزش خاص و … دارند.با توجه به اینکه اثکریت این کودکان قبلاً در دوران کودکی تلف می شدند ولی ااکنون زنده می مانند،لذا روز به رز بر تعداد آنان افزوده می شود.
آسیب مغزی و عصبی یکی از مهمترین علل ناتوانی های جسمانی کودکان است.آسیب به مراکز عصبی مرکزی مانند مغز و نخاع شوکی ممکن است خفیف و غیر قابل تشخیص و در بعضی مربوط به یک ناحیه مغز و یا شدید و منتشر در تمام مغز باشد.
ضایعات فوق باعث ایجاد مشکلاتی نظیر عقب ماندگی ذهنی،اختلالات گویائی و اختلالات یادگیری،اختلالات رفتاری،پرخاشگری،عدم کنترل تعادل،اختلالات حرکتی،صرع،فلج و تکایر آن بشوند.اگرچه ممکن است بعضی از این اختلالات بدون ضایعه مغزی نیز بروز کند.
گاهی اوقات ممکن است مغز کاملاً سالم و عملکرد طبیعی داشته باشد ولی ضایعهع در نخ
اع شوکی باشد و چون اعصاب حسی و حرکتی اعضای بدن به نخاع مربوط می شوند لذا این ضایعات باعث اختلالات حسی،حرکتی،عدم کنترل حرکات اعضاء محیطی می شوند.
*وضعیت جسمانی و توانایی های حرکتی کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و تربیت پذیر*
مطالعات موردی در رابطه با وضعیت جسمانی و توانایی های حرکتی کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر نشان می دهد که این گروه نسبت به همسالان طبیعی خود نمرات پایین تری در خصوص جنبشی یا حرکتی،بینایی،شنوایی،ایجاد رابطه با دیگران کسب می کنند.
مطالعات درباره تأثیرات برنامه های تربیت بدنی و حرکت در بهبود بخشیدن به نکات حرکتی نتایج مثبتی را نشان می دهد.قد و وزن اکثر کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مشابه کودکان
عادی است،اما باید در نظر داشت که تعمیم یافته های تحقیقی به فرد فرد این کودکان امکان پذیر نیست؛زیرا قد و وزن برخی از آنان ممکن است از همسالان خود برتر باشد.
کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر از کودکان عادی با احتمال بیشتری دچار مشکلات بینایی،شنوایی و اختلالات عصبی می شوند و در کل از وضعیت جسمانی و حرکتی ضعیف تری نسبت به همسالان عادی برخوردارند؛اما احتمال اینکه یک کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر از نظر وضعیت جسمانی و مهارتهای ورزشی برجسته باشد نیز وجود دارد.
و نیز علت عقب ماندگی اکثریت کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر وجود نوعی ضایعه در سیستم اعصاب مرکزی است.بدین ترتیب اختلالاتی در مهارتهای حرکتی ظریف و هماهنگی عضلات بزرگ مانند قدم برداشتن و دویدن مشاهده می شود.همچنین درصد قابل توجهی از دشواری های حرکتی در کودکان با اختلال در سوخت و ساز دیده می شود.حرکات آنان اغلب ناشیانه،غیر معمول،ناموزون زمخت،سفت و شبیه راه رفتن آدم آهنی است.
اختلالات حرکتی و ناتوانی های بدنی عبارتند از:
۱فلج مغزی : Cerebal Palsy = C.P
باید توجه داشت که اگرچه فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی با یکدیگر ارتباط دارند،اما همیشه اختلالات ژنتیکی و محیطی بر سیستم اعصاب مرکزی اثر تخریبی که منجر به فلج مغزی می شود،ندارد و نیز گاه کودکان با فلج مغزی از نظر ذهنی نه تنها عقب مانده نیستند،بلکه ممکن است تیزهوش نیز باشند،مطالعات نشان می دهد که تقریباً نیمی از کودکان مبتلا به فلج مغزی در طبقه عقب ماندگان ذهنی قرار می گیرند.
آزمایش توانایی های ذهنی کودکان مبتلا به فلج مغزی با آزمون های هوشی کودکان عادی بسیار دشوار است.زیرا معمولاً کودکان فلج مغزی دارای اختلالات زبانی و گفتاری و نیز حرکتی هستند.لذا احتمال بسیار دارد که قدرت کلامی ضعیف و حرکات عضلانی غیر قابل کنترل یا تشنج آمیز کودکان
فلج مغزی را به حساب عقب ماندگی ذهنی آنان گذاشت.
بنابراین ممکن است درصد واقعی میزان عقب ماندگی ذهنی کودکان با فلج مغزی به اشتباه بالاتر از آنچه هست،برآورده شده باشد،لذا برای تشخیص دقیق تر و صحیح تر عقب ماندگی ذهنی در کودکان مبتلا به فلج مغزی پیشنهاد می شود که ابتدا به آنان آموزش های مناسب و طولانی داده شود و پس از آن میزان پیشرفت آنان را به عنوان یک معیار در تعیین بهره هوشی لحاظ نمایند.
و فلج مغزی یک بیماری مشخص نیست.مسری و پیش رونده نبوده و عود نمی کند مگر اینکه درمان غلط باعث بروز عوارض بشوند.
از اینکه بیماری چه وقت در زمان حاملگی بوجود می آید مشخص نیست و آنچه که مشخص است این است که ضایعه مغزی قبل از اینکه مغز رشد تقریباً کامل بکند بوجود می آید.
علت بیماری مشخص نیست فقط در ۶۰% موارد ممکن است علت را به بیماری های عفونی مادر،ضربه های مغزی،مسمومیت مادر در زمان حاملگی،اشعه ایکس،اختلال تغذیه مادر،عدم مواظبت مادر در زمان حاملگی و زایمان نسبت داد و آنچه مهم است مسئله ژنتیکی مطرح نیست.
بیماری ممکن است بصورت فلج نیمه بدن ۳۵ تا ۴۰% موارد،فلج هر دو پا ۱۰ تا ۲۰% فلج دستها و پاها توأماً ۱۵ تا ۲۰% دیده شد.
ولی در دیپلژی فلج پاها به مراتب بیشتر از فلج دستها می باشد:فلج ها ممکن است هرمی و انقباضی که مراکز حرکتی مغزی ۵۰% وارد و یا خارج هرمی و بصورت حرکات کره ای فرم (پرشی،شدید،ناگهانی) و یا آتتوزیک(آهسته،خفیف،پیچشی)و یا آتونیک (غیر انقباظی و ش
ل)۲۵% موارد و بالاخره فلج ممکن است بصورت ترکیبی از موارد فوق الذکر ۲۵% موارد باشد.
با توجه به وسعت بیماری و اشتباه با عقب ماندگی ذهنی تعیین شیوع بیماری مشکل است و بطور متوسط(پانرده در هزار تولد نوزاد زنده)کزارش شده است.پسران بیشتر از دختران و سفید پستان بیشتر از سیاه پوستان مبتلا می شوند.
از نظر آموزشی بیمار دارای علائم متنوع و با معلولیت های مختلفی مانند اختلال بینایی،اخت
لال شنوائی،گفتاری،حرکتی،حسی،رفتاری و عقب ماندگی ذهنی (در صورت آسیب مغز) می باشد.تجربه و اطلاعات کافی مربیان از اهمیت خاصی برخوردار است و ممکن است بعضی از مبتلایان دارای هوشبهر بالاتری باشند و انواع فلج مغزی عبارتند از «دهمی پلجیا» یک سمت راست یا چسبیدن دریگر است ۳۵ تا ۴۰ درصد «دیپلجیا» پاها نسبت به دستها بیشتر درگیرند(۱۰ تا ۲۰ درصد) «کوادری پلجیا» چهار اندام درگیرند(۱۵ تا ۲۰ درصد) «پاراپلجیا» تنها پاها درگیرند(۱۰ تا ۲۰ درصد)
۲اسپینا بیفیدا:Spina bifida
عبارت از یک اختلال مادر زادی و بسته شدن مجرای نخاعی ستون فقرات در خط وسط می باشد.این اختلال معمولاً در مراحل اولیه رشد جنین که دو نیم تخم بهم نزدیک و کاملاً چسبیده و رشد می کنند بوجود می آید.لب شکری و شکاف سقف دهان نیز نظیر این اختلال هستند.
به علت بسته نشدن مهره های ستون فقرات نخاع و اعصاب و رشته های عصبی در خار مجرای نخاعی قرار گرفته و موجب فلج یا ضعف حسی و حرکتی می شوند.
علت بیماری:نامشص و تقریباً یک در دو هزار کودکان مبتلا می شوند.بیماری ممکن است از نوع مخفی باشد که در این صورت موجب فلج و علائمی نمی شود زیرا نخاع از ستون فقرات بیرون نیامده است فقط گاهگاهی ممکن است موهائی در محل ضایعه روئیده شده باشد.
در نوع مننگوسل برجستگی قرمز رنگ شبیه گوجه فرهنگی که به ستون فقرات چسبیده است دیده می شود که دارای کیسه ای است که در آن مایع مغزی نخاعی قرار دارد ولی چون اعصاب در داخل کیسه و یا خارج از حفره نخاعی وجود ندارد لذا علائمی مانند فلج و اختلالات حرکتی دیده نمی شود.ولی گاهگاهی ممکن است لنگش در راه رفتن پیش آید.در نوع مننگر میلوسل در داخل کیسه ای علاوه بر وجود مایع نخاعی رسته هاس عصبی وجود دارند و بالنتیحه باعث اختلالاتی در پاها مانند فلج پاها و اختلالاتی در کنترل ادرار و مدفوع پیش می آید.بیماران دارای هوشبهر عادی هستند ولی اگر بیماری با هیدروسفالی همراه باشد در این صورت باعث عقب ماندگی ذهنی نیز می شود.
در صورتی که جراحی در مراحل اولیه انجام گیرد اکثراً نتیجه بخش بوده و کودکان می توانند به مدرسه بروند.در صورت عدم درمان صحیح احتیاج به کمربندهای مخصوص چوب زیز بغل و صندلی چرخ دار وجود دارد.و اکثراً مسئله عدم کنترل ادرار و مدفع مشکلی برای شرکت در کلاسهای درسی خواهد بود.
۳فلج اطفال POLIO = Poliomyelitis = Infantile Paralysis.
یک بیماری عفونی ویروسی خطرناکی است که در همه سنین بخصوص در کودکان اتفا
ق می افتد و چون اکثریت مبتلایان را کودکان تشکیل می دهند بنابراین فلج اطفال خوانده می شود.
خوشبخاتنه واکسیناسیون به موقع بیماری را تقریباً از بین برده است ولی گاهگاهی کودکانی که بر علیه بیماری واکیسنه نشده و مبتلا شده اند به چشم می خورد.
بیماری سلول های اعصاب حرکتی نخاعی شوکی و جتی مغز را مبتلا می سازد و فلج برحسب اینکه به کدام قست از نخاع و یا مغز محدود شود ممکن است اختلافات عضلانی،فلج کامل،فلج انقباظی و ضعف عضلانی شدید را ایجاد کند.
و چون بیماری در هوش و فعالیت قوای ذهنی اثری ندارد لذا این کودکان می توانند در مدارس عادی همراه با کودکان دیگر به تحصیل اشتغال داشته باشند به شرطی که درمان ارتوپدیک و سایر درمان های پزشکی به موقع انجام گیرد.
۴اختلالات عضلانی استخوانی
تحلیل و از بین رفتن سلول های عضلانی بدون اختلالات نورونهای عصبی را میوپاتی گویند در صورتی که میرپاتی پیشرونده و ارثی باشد به نام دیستروفی نامیده می شود که انواع و اقسام زیادی دارد که چون جنبه پزشکی دارند از شرح آنها خودداری می شود.آنچه مهم است اینکه این افراد به علت اختلالات و ضعیف شدید عضلانی قادر به انجام کارهای روزمره زندگی نیستند و احتیاج به کمک های مختلف دارند خوشبختاه چون در این افراد بهره هوشی عادی است(اگرچه در بعضی از بررسی ها هوشبهر کلامی در این افراد کمتر از افراد عادی گزارش شده است)،می توانند در صورتی که مشکلات عضلانی اجازه دهد در مدارس عادی تحصیل کنند ولی اکثراً به علت مواجه شدن با مشکلات عدیده در مدارس از مدرسه گریزان شده و از تحصیل امتناع می کنند.
۵نقایص مادرزادی:
۳% متولدین زنده مبتلا به نقایص مادرزادی مانند اسپینا بیفنرا،فلج مغزی،اختلالات قلبی و عروقی در رفتگی مادر زادی،نقایص انگشتان دست ها و پاها،اختلالات مادرزادی در سر و ص
ورت،چش و فک بطور مختلف می باشند.
خوشبختانه بیشتر ناراحتی های فوق با اعمال جراحی پلاستیک و ترمیمی بهبود یافته و کودک به علت داشتن بهره هوشی عادی می تواند به تحصیل خود ادامه دهد.
نقایص فوق الذکر صرف نظر تز اختلالات ارثی و کروموزومی والدین ممکن است به علت عفونت ها(سرخچه)،داروهای تراتوژنتیک در سه ماه اول حاملگی که اعضای جنین در حال رشد سریع هستند،تصادف،اشعه ایکس و استفاده زیاد ار حد الکل بخصوص شراب،آبجو و لیگورها که الکل آنها از نوع آناتول هستند باعث پیدایش سرطان،جهلش سلولی(موتاسیون) تولد نوزاد مبتلا به نقایص مادرزادی مختلف بشود.
بیماری های جسمانی مانند آسم،دیابت،روماتیسم مفصلی،بیماریهای
کلیوی،هموفیلی و سل،کم خونی شدید (تالاسمی)همگی ممکن است عوارضی در تنفس،تغذیه،حرکات و رشد ایجاد کنند که باعث رکود تحصیلی و نیاز به آموزش های ویژه پیدا شود.
اگرچه از اهمیت سیفیلیس به مراتب کمتر شده و صحبتی از آن نمی شود ولی بیماری «ایدز» که یک بیماری عفونی ویروسی است در چند سال اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است.در این بیماری قدرت دفاعی بدن به علت از بین رفتن سیستم ایمن سازی فلج شده و شخص را آماده برای ابتلا به بیماری های میکروبی کرده و باعث مرگ می شود.
انتقال ویروس از بدن به بدن دیگر از طریق تماس جنسی،انتقال خون،تزریقات با سزون آلوده بخصوص در نوزادان امکان پذیر است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 