فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مفهوم عدد و لقب در فقه؛ تحلیل مبانی دینی، حقوقی و کاربردهای فقهی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مفهوم عدد و لقب در فقه؛ تحلیل مبانی دینی، حقوقی و کاربردهای فقهی دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مفهوم عدد و لقب در فقه؛ تحلیل مبانی دینی، حقوقی و کاربردهای فقهی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مفهوم عدد و لقب در فقه؛ تحلیل مبانی دینی، حقوقی و کاربردهای فقهی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق علمی درباره مفهوم عدد و لقب در فقه؛ تحلیل مبانی دینی، حقوقی و کاربردهای فقهی :

سپاسگذاری
ازباب عمل به کلام مولای متقیان امام علی (ع)که فرموند :
” من لم یشکر المخلوق ، لم یشکر الخالق ”
از عنایت ویژه استاد معرز جناب دکتر منصور درخشنده که وجودشان مایه ی فخرو مباحات جامعه ی دانشگاه استادعلم و اخلاق و تواضع در راستای ارتقاء سطح علمی دانشجویان گام بر می دارند کمان تقدیر وتشکر را دارم از خداوند متعال سلامت جسمی و روحی شما وخانواده محترمتان را خواستارم
در ضمن از آقای قاسمی مدرس حوزه علمیه امیر المومنین شهرستان ابهر و جناب های رضازاده رئیس تبلیغات اسلامی ابهر به خاطر راهنمائی های راه گشای تشکر وقدردانی می نمایم

مقدمه
هر علمی در بدوظهور و پیدایش بسان نوزادی ناتوان است که دامان پر مهر مادری مهربان متولد شده و پیوسته تحت مراقبت وی قرار می گیرد . تا در آینده ای طولانی و با تلاشهای مداوم والدین جوانی قوی ونیرو مند گردد .علم ودانش نیز در آغاز نفر یک یا چند دانشمند بزرگ به وسیله الهامات غیبیه ، تراوش نمود . بوجود می آید آنگاه در بستر زمان به دست توانای باغبانان بزرگ باغ علم قهرمان نامی صفحه دانش و دانشمندان بزرگ جهان آگاهی پرورش یافته و گام به گام به مراحل تکاملی خود را طی نمایند .

که البته برای ما انسان ها تا بی نهایت این خط امتداد دارد و علم شریف و فن دانشمند اصول فقه نیز محکوم به همین قانون کلی است . این علم از جمله علم اسلامی بوده که در دامان پاک آئین آسمانی اسلام طلوع نمود و بنیان گذار اصلی ان پیشوایان معصوم شیعه به ویژه امام باقر و امام صادق (ص) هستند که خود فرموده اند : علینا القاء الاصول و علیکم باالتخرع پس از ایشان در طول تاریخ این علم به دست توانای محققان فرزانه و عالمان نام آور ، سیر تکاملی خود را ادامه داده تا آنجا که امروز شاهد عالی ترین و درخشانترین مراحل

تعالی آن هستیم بسیار به جاست که در این مقام ، فهرست گونه ، نام مشاهیر علمای این فن را که خدمات گسترده ای به این علم کرده اند نقل نمود وز نیت تحقق حاضر سازیم .
۱- نخستین دانشمند شیعی که دامن همت به کمر بست و علم اصول را احیا نمود جناب علم الهدی مرحوم سید مرتضی (ره ) که مبسوط ترین کتاب را در آن عصر راجع به فن اصول فقه به نام الذریعه الی اصول الشریعه را تدوین فرموند .

۲- پس از وی شاگرد برازنده ایشان ابی جعفر طوسی احیاء کننده علم اصول است که کتاب عده الاصول را تدوین کردند .
۳- ُسومین عالم بزرگ شیعه گه در این فن قلم زد . مرحوم محقق اول است که ایشان را رئیس المتاخرین و لسان القدماءگویند گه کتاب ارزشمند ایشان در علم اصول معارج الاصول می باشد .

۴- پس از مرحوم محقق مرحوم علامه حلی بودند که کتاب های تهذیب ، نهایه و مبادی را در فن اصول فقه به رشته تحریر در آورد
۵- پنجمین دانشمند شیعی که در آسمان اصول درخشید و نامش جاودانه گردید مرحوم شیخ حسن فرزند شهید ثانی ، معروف به صاحب معالم است که کتاب ارزشمند وی معالم الاصول را به جهان علم عرضه نمود که در حوزه های علمیه از جایگاه خاصی بر خوردار و چندین قرن است ، که جز و کتب درسی حوزه ها محسوب میگردد این کتاب برای آشنایی با مبانی متقدمین لازم و ضروری می باشد .

۶- پس از ایشان با چهره تابناک دیگری درفن اصول روبرو می شویم که عمری را در تحقیق معضلات علمی بسر برد و کتاب سنگین و عمیق قوانین الاصول را به رشته تحریر در آورد و آن شخصیت ارزنده مرحوم آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم گیلانی معروف به میرزای قمی است کتاب ایشان نیز به سهم خود مرجع فقهای نامدار شیعه بوده و قسمت هائی از آن هم اکنون در حوزههای علمیه تدریس می شود .

۸-۷- پس از ایشان با چهره علمی دو برادر برومند و توانا روبرو می شویم که هرکدام به نوبت خودش خدمات شایانی به علم اصول نموده اند یکی به نام مرحوم شیخ محمد تقی اصفهانی صاحب کتاب هدایه المستر شدین که دنیائی از مطالب عمیق را در این کتاب آورده و نام خویش را جاودانه کرده است دیگری به نام شیخ محمد حسین اصفهانی صاحب کتاب فصول که جزء کتب سطح بالای اصول می باشد .

۹- نهمین چهره درخشان فقهی و اصولی که جزءنوابغ روزکار به شمار می آید مرحوم آیت الله الغطمی حاج شیخ مرتضی انصاری (ره ) که به حق تحولات شگرفی را در علم فقه و اصول بوجود آورد و قله های رفیعی را از این دو علم بادست توانای خود فتح نمود .

اصولیین متاخر یا به امروز از نظریات این قهرمان بزرگ میدان فقه و اصول متاثر می باشند وی در کتاب ارزنده در علم اصول از خود به یاد گار گذاشته که به سان نوری درخشان فراراه عالمان و محققان نور افشانی می کند یکی کتاب مطارح الانظارو دیگری کتاب فرائد الاصول شهور به رسائل که کتاب اخیر جزء کتب درسی سطوح عالیه حوزه های علمیه شیعه می باشد .

۱- پس از ایشان مشهورترین چهره اصولی مرحوم آیت الله الغطمی آخوند علامحمد کاظم خراسانی صاحب کتاب کفایه الاصول می باشد .
این کتاب عالی ترین و عمیقترین کتابی است که در مرحله سطح ، در حوزه های علمیه تدریس می گردد .
۱۳-۱۲-۱۱- پس از مرحوم آخوند باسه شخصیت نام آور اصولی روبر هستیم که هر کدام تعیین کننده ای در پیشبرد و تنقیح عالیه اصولی دارند .
الف : مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین نائینی (معروف به میرزای نائینی ) که تقریرات درسی خارج ایشان به نام فوائد الاصول در اختیار جویندگان علم قرار دارد .
ب : مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین اصفهانی (معروف به محقق کمپانی ) نظرات این عالم بزرگ در کتاب نهایه الدرایه گرد آوری شده است که جزء عمیق ترین نظریات علم اصول حساب میاید .

ج : مرحوم آیت الله حاج شیخ ضیاءالدین عراقی (معروف به آقا ضیاء) تقریرات این دانشمند فرزانه نیز در کتاب نهایه الافکار تدوین شده .
۱۴- پس از محققین ثلاثه فوق ُالذکر نوبت به فقیه عالیمقام فیلسوف نامی و حکیم فرزانه مرحوم آیت الله محمد رضا مظفر (ره) می رسد که در مکتب مرحوم نائینی و مرحوم کمپانی حقایق اصول را آموخته و با تدوین ارزشمند اصول فقه جزءارزنه ترین چهرهای علمی شناخته شده است وی در هر فنی که قلم زده الحق ابتکارات و نوآوری های فراوانی و شگفت آوری داشته و گنج های گرانبهای را از دریای علوم و دانش هاست استخراج نموده و در اختیار پژوخشگران قرار داده است به اعتقاد اکثر علما و فقها کتاب اصول فقه از الطاف و عنایات خاصه خداوند ی به این عالم توانا بوده است مطمئنا” برای اکثر دانشجو یان و برای شخص بنده نیز مایه مباحات و افتخار است که خداوند متعال لطف خود را شامل حال ما گردانیده تا در این مقطع حساس با بهره گیری از محضراساتید ی همچون آقای دکتر درخشنده با این گنجینه گرانبها آشنا از آن و بهره مند شد ه ایم .

هر چند بحث مفاهیم اعدادو القاب (عنوان تحقیق محوله به این جانب)که اولی فاقد مفهوم و دومی از ضعیف ترین مفاهیم اصولی بر خودار می باشد بنابراین در اکثر کتب اصولی یا به این بحث پرداخته نشده یا اینکه مطالب بسیار محدود و مشابه در این خصوص آورده شده که این امر به دشوار تحقیق کمک می کرد و با این وجود اینجانب تأ ثیر کتاب اصولی فقه مرحوم مظفر (؟ره )رادرکتب اصولی به صورت عینی و عملی مشاهده نمودم که باعث گردید .نگاه عمیق تری به این کتاب ارزشمند داشته باشم صرفنظر از این موضوع با توجه به محدودیت منابع در خصوص اعداد و القاب علیرغم مراجعه به منابع متعدد حضور فیزیکی در کتابخانه های علمیه قزوین ، زنجان ، ابهر که از نظر منابع فقهی و اصولی بسیارغنی هستند بنابراین با الاجبار و برای این که تحقیق حاضر حداقل استاندارد بر خودار باشدبا اجازه ، استاد محترم ابتدا با ذکر مقدمه و مشاهیر علم اصول (آنچه گذشت ) به کلیانی از علم اصول و مفاهیم اشاره و به کاربرد هر یک از آنها در حقوق موضوعه

(بلجاظ علاقه شخصی ، ارتباط شغلی و رشته تحصیلی دوران کارشناسی )
پس به اصول بحث و مفاهیم اعداد و القاب پرداخته خواهد شد .
مبحث اول اصول فقه
گفتار اول : تعریف اصول فقه

علم اصول فقه علمی است که پیرامو ان قواعدی بحث می کند که نتیجه آنها برای استنباط احکام شرعی مورد استفاده قرارمی کیرد .
برای علم اصول تعریف های متعددی ارائه شده که عبارتند از :

قواعدی که برای به دست آوردن احکام شرعی و فرعی از دلیل هایشان آماده شده است
قواعد کلی است که اگر مصادیق و افراد آنها را به دست آورده و به آن قواعد ضمیمه کنیم نتیجه آن حکم کلی فقهی می شود .
مجموعه قواعد و روشها یی که استنباط احکام جزئی و فرعی از منابع فقه را ممکن می سازد
ازا ین تعریف های به دست می آید که رابطه اصول با فقه رابطه منطق با فلسفه است مانند نماز در دین مقدس اسلام واجب است و آیاتی از قران بروجوب نماز دلات دارند ایه ۷۲سوره انعام ;.. و آن که نماز را به پادارند ;;

گفتار دوم : تعریف اصول حقوق
اصول فقه همانگونه که در تعریف از اصول فقه آمده مجموعه قواعدی است که برای استنباط حکم شرعی از آن استفاده می شود در تعریف اصول حقوق نیز می توان گفت :
مجموعه قواعدی است که برای استنباط حکم حقوقی از آنها استفاده می شود برای توضیح مطالب باید به رابطه میان حقوق و فقه اشاره شود عده ای گفته اند رابطه آنها عموم و خصوص من وجه می باشد یعنی برخی مسائل فقه در حقوق مورد بحث قرار نمی کیرد مانند نماز ;;.. و برخی مسائل حقوقی در فقه مطرح نمی شود مانند اسناد تجاری و برخی مسائل مشترک مانند عقود معینی مورد بحث قرار می گیرد یک دیدگاه نیز رابطه این دو را عموم و خصوص مطلق می دانند یعنی فقه علاوه بر مسائل حقوقی ،عبارات را نیز مورد بحث قرار می دهد که مسائلی همچون شرکت های تجاری گرچه در کتاب های فقهی وجود ندارد اما به این معنا نیست که فقه در این خصوص حرفی برای گفتن ندارد گاهی مواقع سکوت فقه بیانگر این موضوع که از نظر فقهی مخالفتی وجود ندارد .

هر جا مسائل اسناد تجاری مخالف شرع و فقه مطرح شود فقه وارد میدان شده و به بحث و جدل می پردازد .
از آنچه از مجموع آنچه که گفته شد به دست می آید که علم اصول مجموعه قواعدی است که برای استنباط احکام شرعی و حقوقی مورد استفاده قرار می گردد .
مبحث دوم
مفاهیم
گفتار اول : معنای کلمه مفهوم
کلمه مفهوم به سه معنا اطلاق می شود

۱- به معنای اول یعنی چیزی که لفظ بر آن دلالت می کند(دلالت وضعی ) و از فهمیدن می شود خواه مدلول مفرد باشد مانند لفظ رجل خواه مدلول جمع باشد و مدلول جمله فرقی نمی کند که مدلول حقیقی باشد مانند رأیت اسدا” یا مدلول حجازی باشد مانند رأیت اسدا” یرحی .
۲- به معنای آنچه در مقابل مصداق است پس مراد از مفهوم هر معنایی است که فهمیده نمی شود هر جند لفظ بر آن دلالت نکند .
۳- به معنای آنچه که در مقابل منطوق است مفهوم در مقابل منطوق یک اصطلاح اصولی است که به مدلول های التزامی در جمله های ترکیبی (مرکب) اختصاص دارد .
گفتار دوم : اقسام مفهوم

۱- مفهوم موافق آن است که حکم در مفهوم نفیا” و اثباتا” با سنخ حکمی که در منطوق موجود است موافق باشد .
مثلا” هر گاه حکم در منطوق وجوب باشد حکم در مفهوم نیز وجوب باشد اگر حکم در منطوق حرمت باشد در مفهوم نیز حرمت باشد مثلا” به پدر و مادر اف نگوئید . که به دلالت ضرب و شتم پدر و مادر و اهانت شدید تراز اف نیز حرام شده فهمیده می شود . موافق فحوای خطاب نیز نامیده می شود .
۲- مفهوم مخالف که دلیل خطاب هم نامیده می شود آن است که حکم در مفهوم نفیا” و اثباتا” با سنخ حکمی که در منطوق موجود است مخالف باشد به عبارت دیگر معنای مذکور در سلب و ایجاد مخالف است اصولی های شیعه برای مفهوم مخالف شش نوع ولی علمای عالی تا ده قسم آن بر شمرده اند که می توان به شش نوع برگرداند .
۱- مفهوم شرط ۲- مفهوم وصف ۳- مفهوم غایت

۴- مفهوم حصر ۵- مفهوم عدد ۶- مفهوم لقب
مفاهیم در حقوق موضوعه
قانون مهمترین منبع حقوق موضوعه است که در قالب الفاظ بیان می شود از آنجا که مفهوم نیز جزءمباحث الفاظ است بنابراین بحث کاربردی وسیعی در علم حقوق دارد هیچ حقوقدانی در فهم کامل قانون خود را بی نیاز از دانستن این بحث نمی داند .

ماده ۱۰۰۳ق.م هیچ کس نمی تواند بیش از یک اقامتگاه داشته باشد . (مفهوم ندارد )
ماده ۱۱۸۵ق.م هرگاه ولی قهری طفل محجور شود مدعی العموم مکلف است مطابق مقررات راجعه به تعیین قیم ،قیمی برای معین کند که مفهوم موافق این ماده آن است که هرگاه وصی طفل نیز محجور شود دادستان مکلف است قیمی را برای طفل معین کند زیرا وقتی محجور شدن ولی قهری که دارای ولایتی قوی است نیاز به تعیین قیم دارد محجور شدن وصی که ولاتیش صعیف تر می باشد به طریق اولی نیاز به تعیین قیم دارد .

در تبصره یک ماده ۴۱ق.م . ۱ آمده است ” مجرد قصد ارتکاب جرم و عملیات و اقداماتی که فقط مقدمه جرم بوده و ارتباط مستقیم با وقوع جرم نداشته باشد شروع جرم نبوده و از این حیث قابل مجازات نیست .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.