فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی در کارگاه تولید سفال؛ بررسی علمی فرآیندهای هنری، صنعتی و جایگاه آن در بازار مصرف
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی در کارگاه تولید سفال؛ بررسی علمی فرآیندهای هنری، صنعتی و جایگاه آن در بازار مصرف دارای ۵۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی در کارگاه تولید سفال؛ بررسی علمی فرآیندهای هنری، صنعتی و جایگاه آن در بازار مصرف کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی در کارگاه تولید سفال؛ بررسی علمی فرآیندهای هنری، صنعتی و جایگاه آن در بازار مصرف،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی در کارگاه تولید سفال؛ بررسی علمی فرآیندهای هنری، صنعتی و جایگاه آن در بازار مصرف :
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید سفال پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ،
میزان واردات و صادرات و ; پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
فصل اول
کلیات
مقدمه :
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گ ذاران مورد استفاده قرار می گیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید ظروف سفالی می باشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علا قه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند . امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.
نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید سفال
محل اجرا :
مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن
دلایل انتخاب طرح :
ظروف سفالی، کالای عمومی و مصرفی در بازار است که به لحاظ استراتژیک، جایگاه خاصی را نمی توان برای آن تعریف کرد . لیکن وجود آن جهت حفظ سطح ذوق عمومی و توجه به سلایق مختلف افراد جامعه، دارای اهمیت است که البته این اهمیت به صورت مشترک شامل حال کلیه ظروف سفره و آشپزخانه بوده و در شرایط مختلف، دو نوع ظرف کاملاً قابلیت جایگزینی صد در صد برای یکدیگر را دارا هستند . لیکن ظروف سفال در برخی کشورها از اهمیت بالاتری به لحاظ دکوری بر خوردار می باشد.
وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح ۲۴ نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
محصولات مورد مطالعه طرح، انواع ظروف سفالی می باشد. این ظروف در سر سفره ها و همچنین آشپزخانه ها دارای کاربرد هستند. ظروف سفالی به عنوان تولید صنایع دستی کشورها محسوب می گردند و به نوعی می توان گفت که تلفیق هنر و صنعت در تولید این محصولات وجود دارد و از اینرو کشورمان به عنوان یک کشور با سابقه تاریخی بالا، جایگاه خاصی را در با زارهای جهانی از نگاه تولی د و عرضه این محصولات در اختیار دارد . در قسمت های آتی گزارش فهرست کشورهایی که صادرات به آنها صورت گرفته آورده خواهد شد و لذا در اینجا با استناد بر آنها می توان گفت که پتانسیل صادراتی ظروف سفالی برای کشورمان بسیار بالا است و طرح حاضر هم در همین راستا تهیه شده است.
ظروف سفالی دارای انواع و اقسام مختلف هستند که هر کدام از آنها براساس موارد کاربری تولید می شوند. استفاده از این ظروف به عنوان اشیاء دکوراسیون و همچنین حتی سوغات کشورمان، در بین سایر کشورهای جهان عمومیت خوبی پیدا کرده است و جهانگردان خارجی این کالاها را با قیمت های بالا نیز خریداری و به عنوان یادگار و سوغات ایران به کشورهای خود منتقل می نمایند. یکی دیگر از مصارف ظروف سفالی، مصرف در بین اقشار کم در آمد جامعه است . ظروف سفالی از
نظر قیمت از چینی و شیشه ارزان تر هستند از اینرو مردم کشورهای فقیر عموماً از این ظروف استفاده می کنند . با نگاهی به کشورهای مقصد صادرات ملاحظه می گردد که شمار بالایی از این کشورها در فهرست کشورهای مقصد صادرات ایران قرار دارند. در طرح حاضر تولید و عرضه ظروف سفالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت . در شکل زیر چند نمونه از این ظروف نشان داده شده است:
ضرورت و اهمیت تولید و مصرف ظروف سفال
همانطوری که در قسمت معرفی محصول ذکر شد، ظروف سفالی علاوه بر اینکه در داخل کشور دارای مصرف است، از نگاه صادرات نیز یک از کالای مهم به شمار می آید. این کالا به عنوان یک کالای هنری صنعتی محسوب می گردد و لذا کشورمان دارای مزیت نسبی جهت تولید آن در جهان می باشد. بنابراین با استفاده از این مزیت می توان واحدهایی را جهت تولید و صادرات آن ایجاد نمود و لذا مشاهده می گردد که صنعت تولید و عرضه ظروف سفالی به عنوان توسعه صنایع دستی کشورمان محسوب شده و در جهت اشتغال زایی و افزایش صادرات غیرنفتی می تواند مؤثر واقع گردد.
شماره تعرفه گمرکی
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نت یجه گ یری شده است که د و نوع شماره تعرفه گمرکی به شرح زیر برای ظروف سفالی وجود دارد :
ظروف سفالی لوکس ۶۹۱۲۰۰۲۰
ظروف سفالی عادی ۶۹۱۲۰۰۹۰
شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که هیچگونه شرایط خاصی برای واردات یا صادرات ظروف سفالی وجود ندارد و تنها حقوق ورودی در مورد واردات این کالا لازم است پرداخت گردد که آن هم معادل ۹۰ درصد می باشد.
بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی
با مراجعه به سایت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است که استانداردهای ملی تحت عنوان ساخته های سفالی و سرامیک دستی تحت شماره ۴۵۸۱ از سوی مؤسسه فوق برای ظروف سفالی تدوین شده است.
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی
بررسی قیمت های داخلی
ظروف سفالی دارای رنج وسیعی از لیوان ها، بشقاب ها، ظروف نگهداری غذا ، ظروف دکور و د یگر ظروف سفره و آشپزخانه عرضه می گردد که قیمت آن نیز به صورت قیمت هر عدد ظرف برای هر کدام از آنها تع یین و اعمال می گردد که در جدول زیر نمونه ای از قیمت های این ظروف ارائه شده است.
به طوری که جدول بالا نشان می دهد، قیمت ظروف تابع شکل و اندازه آنها می باشد. لیکن در اینجا جهت ارائه معیاری برای بررسی طرح، متوسط قیمت براساس وزن و قیمت ظروف استخراج شده است که معادل ۷۵۰۰ ریال برای هر کیلو گرم ظرف می باشد.
بررسی قیمت های جهانی
محصولات مورد مطالعه بعنوان صنایع دستی محسوب می گردند که آنچنان در جهان عمومیت ندارند و شاید بتوا نیم از آنها بعنوان یکی از مفاخر کشورمان ی اد کن یم که جذا بیت خوبی نیز در صادرات دارند . از اینرو نمی توان قیمت جهانی خاصی را برای آن ارائه کرد . ولی مطابق مطالعات میدانی صورت گرفته ارزش صادراتی این کالاها تا ۱۲۰۰۰ ریال بر هر کیلو بالغ می گردد.
موارد مصرف و کاربرد
ظروف سفالی عموما دو نوع مصرف دارند
گروه اول : در این حالت از این ظروف برای سر سفره و ظروف آشپزخانه استفاده می گردد . انواع بشقاب ها ، سینی ها ، کاسه ها ، لیوان ها ، پارچ و غیره در این گروه قرار دارند.
گروه دوم : در این حالت ظروف سفالی بعنوان دکور و تزئینات در خانه ها و مراکز دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . تنوع ظروف در اینحالت زیاد بوده و شامل ظروف، مجسمه ها، کالاهای دکوری و غیره می گردد. در جدول زیر خلاصه ای از موارد مصرف آمده است.
علاوه بر موارد مصرف فوق، ظروف سفالی برخی مصارف تزئینی در خودروها، ادارات، مراکز عمومی و غیره نیز دارند.
بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
در نگاه ظاهری ظروف سفالی دارای کالای جایگزین زیر می باشد.
• ظروف چینی
• ظروف پلاستیکی ( ملامین )
• ظروف شیشه ای
هر کدام از ظروف فوق براساس سلیقه مشتری و موارد مصرف آن انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مبحث کالای جایگزین هر کدام از ظروف بسته به موارد مصرف آنها قابل تعریف می باشد که این امر در جدول زیر نشان داده شده است.
به طوری که جدول بالا نشان می دهد هر چند سایر ظروف سفالی در کنار سایر ظروف دارای کار برد در بازار هستند ولی ظروف سفالی جایگاه خود را در بازار از نظر زیبایی، سبکی و ارزان بودن دارا می باشد. یکی دیگر از موارد استفاده ظروف سفالی، استفاده از آن جهت دکوراسیون و صنایع دستی معرفی شد . لذا باید گفت که در این حالت سایر ظروف بجز چینی و آن هم در حد پا یین قابلیت جایگزینی برای این ظروف را ندارند . در طرح حاضر بخش عمده تولیدات برای صادرات در نظر گرفته شده است و لذا از آنجایی که در این بازارها عمده خرید به عنوان صنایع دستی و دکوراسیون است لذا ظروف ملامین، چینی و شیش های نمی توانند جایگزینی برای ظروف سفالی محسوب گردند.
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده
با انجام مطالعات و جستجوهای اینترنتی، کشورهای عمده تولید و مصرف کننده ظروف سفالی به شرح زیر استخراج شده است.
الف )کشورهای عمده تولیدکننده
• چین
• هندوستان
• پاکستان
• ایتالیا
• ژاپن
• ترکیه
به طوری که ملاحظه می گردد تولید بخش عمده ظروف سفال در کش ورهای آسیایی صورت می گیرد.
ب) کشورهای عمده مصرف کننده
ظروف سفالی در کلیه کشورهای جهان دارای مصرف است . در بخش دوم کشورهای مقصد صادرات ظروف سفالی آورده خواهد شد و همانطوری که از جدول فوق مشخص است این ظروف به حدود پنجاه کشور جهان صادر می گردد. از اینرو می توان گفت که اکثر کشورهای جهان می توانند مصرف کننده این کالاها محسوب گردند.
شرایط صادرات
مصرف ظروف سفالی را می توان در دو گروه عمده طبقه بندی کرد:
الف ) مصارف سرسفره و آشپزخانه
در این حالت ظروف سفالی همانند سایر ظروف مورد استفاده دارند . از اینرو مشخصات ظ اهری، قیمت، استحکام، عمر و غیره مواردی است که کلیه این کالاها لازم است از آن برخوردار باشند . لذا تولیدکننده لازم است شرایط و فرهنگ حاکم بر کشورهای مقصد صادرات را در تولیدات خود رعایت نماید.
ب ) مصارف دکوری
ظروف سفالی یک کالای ذیل صنایع دستی کشورمان محسوب می گردد. از اینرو برخی از مشتریان آن را به عنوان دکور خریداری می نمایند . لذا در این گروه از بازارها، لازم است زیبایی، شکل ظاهری، رنگ، طرح و غیره در ساخت ظروف به طور کامل رعایت گردد . به جز شرایط فنی ذکر شده، صادرات ظروف سفالی دارای شرایط دیگری نمی باشد.
وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون
با مراجعه به اطلاعات وزارت صنایع و معادن، فهرست واحد های تولید کننده ظروف سفالی به صورت جدول زیر جمع بندی شده است.
بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید ظروف سفال در کشور
در جدول بالا واحدهای فعال تولیدکننده ظروف سفال در کش ور آورده شد . از اینرو با توجه به ظرفیت واحدهای فوق روند ظرفیت نصب شده در کشور به صورت جدول زیر برآورد شده است.
بررسی روند تولید واقعی ظروف سفال در کشور
در جدول بالا، واحدهای فعال و ظرفیت اسمی آنها درتولید ظروف سفال آورده شد . لیکن برای بررسی روند تولید واقعی واحدهای فوق باید گفت که این واحدها عموماً با مالکیت خصوصی در حال فعالیت می باشند . لذا دسترسی به مقدار تو لید واقعی این واحد امکان ناپذ یر است . و لذا ما در اینجا با توجه به ماهیت کسب و کاری این صنعت ، راندمان واقعی تولید را معادل هشتاد درصد ظرفیت اسمی فرض می نماییم که براساس آن روند تولید واقعی ظروف سفالی در سال های گذشته به صورت جدول شماره ۴ جمع بندی گردیده است.
نمودار زیر روند تولید واقعی ظروف سفال را نشان داده است.
شایان ذکر است که تولید واقعی ظروف سفالی کمی بالاتر از میزان ارائه شده در جدول فوق می باشد لیکن بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات و همچنین عدم وجود نظرات کارشناسی در این خصوص (اطلاعات کسب شده از ادارات کل صنایع دستی استان ها ) این موضوع در محاسبات لحاظ نگردیده است.
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال
تکنولوژی تولید ظروف سفالی را می توانیم به دو گروه عمده زیر تقسیم بندی نمائیم:
• تکنولوژی نیمه اتوماتیک
• تمام اتوماتیک
برای تشریح تکنولوژی مورد استفاده در تولید ، لازم به ذکر هست که فر ایند تو لید به دو قسمت قابل تقسیم است . در قسمت اول مواد او لیه مورد نیاز مطابق فرمول ساخت ترکیب شده و به شکل دوغاب مبدل می گردد . در مرحله دوم دوغاب به داخل قالب های گچی ریخته شده و قالب پر به مدت یک روز نگهداری و پس از آن قطعه نیمه خشک از آن خارج می شود . این قطعه سپس به گرمخانه منتقل و در انجا کاملا خشک می گردد . مرحله بعدی فرایند لعاب زنی قطعه است و پس از لعاب زدن، قطعه به داخل کوره منتقل و پخته شده و جهت بسته بندی به قسمت مربوطه ارسال می شود.
از نقطه نظر تکنولوژی می توان گفت که در تکنولوژی نیمه اتوماتیک هر دو قسمت فر ایند تو لید
بصورت دستی صورت می گیرد، ولی در حالت تمام اتوما تیک، قسمت اول بصورت دستی، ولی قسمت دوم بصورت اتوماتیک انجام می گیرد.
در کشور ما و بسیاری از دیگر کشورها، در فرایند تولید اکثرا از روش تکنولوژی نیمه اتوماتیک استفاده می شود، لیکن در ظر فیت های خیلی بالا و همچنین تولید محصولات یکسان (یکسان از نظر شکل و اندازه ) از تکنولوژی تمام اتوماتیک، استفاده می شود.
در قسمت معرفی فرایند تولید، بصورت کامل مراحل فوق تشریح خواهد گردید.
نگاهی به راندمان تولید ( درصد استفاده از طرفیت اسمی ) در واحدهای تولیدی فعال
همانطوریکه پیشتر نیز اشاره گردید، بعلت نبود اطلاعات کافی درمورد واحدهای فعال تولیدی، راندمان تولید در سال های گذشته ۸۰ درصد ظرفیت اسمی لحاظ شده است.
نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول
ماشین آلات یا به عبارتی خط تولید ظروف سفالی در کشورمان قابل تامین است . و لی در صنعت سرامیک اکثر تو لید کنندگان سعی می کنند کوره را از خارج کشور بخصوص کشور آلمان و ایتالیا تامین نما یند که علت این امر ، حساسیت بالای کیفیت محصول تو لیدی به گرادیان دمائی در هنگام پخت است . از اینرو با تو جه به وضعیت فوق، فهرست منابع تامین ماشین آلات در جدول زیر آمده است.
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا
با مراجعه به بانک اطلاعات صنعتی وزارت صنایع و معادن، وضعیت و مشخصات طرح های جدید در حال ایجاد تولید ظروف سفال، جمع آوری و در جدول زیر وارد شده است:
پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور
عرضه ظروف سفالی در آینده از طریق به بهره برداری رسیدن و تولید طرح ها ی در حال ایجاد و همچنین واردات صورت خواهد گرفت که در ادامه هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
در جدول شماره ۸ فهرست طرح های در حال ایجاد کشور آورده شد . بنابراین مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پیشرفت فعلی طرحها ، مقاطع بهره برداری از آنها به صورت زیر فرض شده است:
با توجه به جدول بالا، ظرفیت طرح های در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال ۸۵
با مراجع ه به آمار بازرگانی خارجی کشور ، میزان واردات ظروف سفالی در سالهای گذشته بصورت زیر استخراج شده است .
آمار سالهای ۱۳۸۴ برآورد تقریبی بوده و در سال ۱۳۸۵ نیز آمار واردات قابل دسترسی نمی باشد . نمودار زیر روند واردات را در سالهای گذشته نشان می دهد.
برای برآورد میزان مصرف در گذشته، از شیوه برآورد مصرف ظاهری که از رابطه
استفاده کرده است.
بطوریکه جدول بالا نشان می دهد در سالهای گذشته میزان مصرف منفی بوده است . معنی این امر آن است که میزان صادرات از مجموع تولید داخل و واردات بالاتر بوده است . لذا جهت تفسیر این وضعیت همانطور که قبلا نیز اشاره شد می توان گفت که تولید داخل این محصولات علاوه بر واحد های فعال ثبت شده در وزارت صنایع و معادن، توسط سایر واحدهای تولید کننده سفال غیر مظروف و سرامیک ها انجام گردیده است . علاوه بر مطلب فوق اهمیت و جذابیت صادرات نیز از روند مصرف و صادرات کاملا مشخص است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 