فایل ورد کامل مقاله کودکان کار و خیابان؛ بررسی علمی عوامل اجتماعی، اقتصادی و پیامدهای فرهنگی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله کودکان کار و خیابان؛ بررسی علمی عوامل اجتماعی، اقتصادی و پیامدهای فرهنگی دارای ۳۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله کودکان کار و خیابان؛ بررسی علمی عوامل اجتماعی، اقتصادی و پیامدهای فرهنگی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله کودکان کار و خیابان؛ بررسی علمی عوامل اجتماعی، اقتصادی و پیامدهای فرهنگی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله کودکان کار و خیابان؛ بررسی علمی عوامل اجتماعی، اقتصادی و پیامدهای فرهنگی :

کودکان کار و خیابان

کودکان کار و خیابانپپ
مقدمه :
دوران کودکی در رشد و سلامت کودکان وشکل‌گیری شخصیت آنان از اهمیت فراوانی برخوردار است و توجه به نیازها و حقوق اساسی آنان در این سال‌های حساس، نقش مهمی در پرورش کودکانی توانمند و شایسته برای خود وجامعه‌ای که سازندگان آینده آن هستند، ایفا می‌کند. وجود آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی در هرجامعه‌ای، کودکان را بیشتر از گروه‌های دیگر در معرض خطر

قرار می‌دهد و به رشد و سلامت آنان آسیب می‌رساند.در کشور ما نیز، کودکان به دلایل مختلف

(اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و;) با آسیب‌ها و مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. کودکان کار و خیابان ازجمله کودکان در معرض آسیب هستند که عمدتاً به دلایل اقتصادی، بیشترین وقت خود را در محیط‌های نا‌امن و پرمخاطره خیابان می‌گذرانند. این کودکان، به‌ویژه دختران، بیشتر در معرض خطرات گوناگون قرار می‌گیرند. براساس پژوهش‌های انجام شده در مورد وضعیت این کودکان در کشور ما، آن‌ها از حقوق اولیه خود مثل آموزش، بهداشت، تغذیه مناسب و;محرومند و در همه

زمینه‌های رشد (جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی) با مشکلات فراوانی مواجه هستند و از نارسایی‌های زیادی رنج می‌برند. کودکان کار و خیابان باوجود مشکلات متعددی که آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد، از حمایت‌های آموزشی، بهداشتی، روانی و اجتماعی لازم برخودار نیستند و حتی بسیاری از این بچه‌ها که دور از خانواده یا بدون خانواده یا بدسرپرست‌اند، از حمایت‌های خانوادگی نیز محرومند؛ در نتیجه بیشتر دچار مشکلاتو آسیب‌ها می‌شوند.
شناخت وضعیت، مشکلات و آسیب‌های این کودکان، گردآوری آمار، اطلاعات و منابع گوناگون در

مورد آنان، آشنایی با علل و عوامل ایجاد کننده این آسیب‌ها و افزایش آن‌ها، اولین گام در راه کمک‌رسانی به این کودکان و تلاش برای ایجاد تغییرات لازم در زندگی آنان به‌منظور بهره‌مندی از حقوقشان است. کمبود اطلاعات و پراکندگی آن‌ها در ارتباط با کودکان در معرض آسیب به‌طور عام و کودکان کار و خیابان به‌طور خاص ازجمله موانعی می‌باشد که در راه برنامه‌‌ریزی و ساماندهی

فعالیت‌های لازم برای رهایی آن‌ها از شرایط آسیب وجود دارد. شکل‌گیری بانک اطلاعات کودکان کار و خیابان می‌تواند در این زمینه، راه‌گشا باشد.

کودکان خیابانی مقوله یی است که در حال حاضر اکثر کشورها به خصوص کشورهای آسیایی را درگیر کرده است و اینان کودکانی هستند که به دلایل مختلفی چون فقر، طلاق، مهاجرت، شیوه های تربیتی خانواده، اختلالات جسمی و روانی و; در خیابان ها رها شده اند. اصطلاح کودک خیابانی برای نخستین بار در سال ۱۸۱۵ به وسیله «مای هو» در انگلیس به کار برده شد و بعد از سال ۱۹۷۹ در امریکا مصطلح شد و بعدها در کشورهای دیگر هم رواج یافت.

کودک خیابانی بر اساس ماده یک پیمان نامه حقوق کودک به افرادی اطلاق می شود که زیر ۱۸ سال بوده، در خیابان زندگی و کار می کنند، خانواده یی ندارند یا امکان دسترسی به خانواده برای آنها وجود ندارد یا خانواده منتظر بازگشت آنان نیست و همچنین کسانی که امکان دسترسی به خانواده برایشان وجود دارد و بازگشت آنها نیز به خانواده امکان پذیر بوده و خانواده نیز منتظر

بازگشت آنهاست. به گزارش سازمان جهانی حمایت از کودکان و نوجوانان، نزدیک به ۷۵ درصد کودکان و نوجوانان موجود در خیابان ها، ارتباط و پیوندهای خانوادگی خود را حفظ کرده اند. مطابق تعریف فوق کودکان خیابانی کودکانی هستند که در ارتباط با خانواده یا بدون ارتباط با خانواده خود در خیابان ها به زندگی یا کار مشغول هستند. اینان چه هنوز در ارتباط با خانواده بوده و چه قطع ارتباط کرده باشند؛ از طبیعی ترین حقوق خود چون امنیت، مسکن، تغذیه، بهداشت، درمان،

تحصیل، تفریح و; بی بهره اند و مورد آزار جسمی، جنسی و روانی و همچنین سوءاستفاده و استثمار قرار می گیرند. به طوری که دختران عمدتاً در همان ۲۴ ساعت اول خروج شان از خانه مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته و معمولاً در معرض انواع بیماری ها از جمله ایدز، هپاتیت و; قرار خواهند گرفت. در میان بچه های خیابانی به نظر می رسد تعداد پسران بسیار بیشتر از دختران

است. این به آن معنا نیست که دختران از بی توجهی در امان هستند؛ اما وضعیت شان تا حدی متفاوت است. برخی بسیار زود به روسپی گری تن در می دهند، عده یی پیش از ازدواج بچه دار می شوند و باید با کوهی از مشکلات عاطفی، مادی و اجتماعی دست و پنجه نرم کنند، عده یی

دیگر نیز اگر خرید و فروش نشوند، به خدمتکارانی مبدل می شوند که غالباً گرفتار بهره کشی یا بدرفتاری می شوند. کودکان خیابانی در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته تقسیم می شوند.
۱- کودکان کار؛ این گروه را بیشتر کسانی تشکیل می دهند که عوامل خانوادگی و اجتماعی به خصوص آن بخش از عوامل که به مسائل معیشتی مربوط می شود، نظیر فقر خانواده و; باعث شده است آنها به خیابان بیایند و به نوبه خود در تامین بخشی از احتیاجات خانواده که عمدتاً احتیاجات اساسی و اولیه است، والدین خود را یاری کنند.
۲- کودکان خیابان؛ این گروه را بیشتر کسانی تشکیل می دهند که به دلایل متعدد فردی،

خانوادگی و اجتماعی که کمتر جنبه معیشتی و بیشتر جنبه عاطفی دارند مثل خشونت، تبعیض و مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتن توسط خانواده، خانه را ترک گفته و در خیابان سکنی گزیده اند.
این گروه از کودکان برای محافظت از خویش گروه های کوچکی تشکیل می دهند که جای خانواده را برای آنها پر می کنند و در بین آنها نوعی همبستگی و محبت ایجاد می کند و رهبر گروه همیشه فرد قدرتمند و باهوش گروه است که همه افراد گروه، خود را ملزم به تبعیت از او می دانند. آنها همچنین مجبورند برای گذران زندگی خود به راه هایی بیندیشند که به وسیله آنها کسب درآمد کنند. به همین دلیل خیلی زود جذب گروه هایی می شوند که از آنها و از کارشان سوءاستفاده

کرده و آنها را استثمار می کنند؛ گروه هایی که در زمینه هایی چون قاچاق مواد مخدر و کالا، قاچاق اعضای بدن انسان، تکدی گری، روسپی گری و; فعالیت می کنند یا جذب شغل های کاذبی چون واکسی، گل فروشی، سیگار فروشی، آدامس فروشی، فروختن فال و ادعیه مذهبی، کشیدن وزن رهگذران و; در سر چهارراه ها یا داخل پایانه های مسافربری می شوند. آنها به

شدت توسط مردم تحقیر شده و مورد انواع کودک آزاری قرار می گیرند و همین عوامل بستر مناسبی را فراهم می آورد تا حتی کودکانی که جذب گروه های مجرم نشده اند نیز کم کم به انواع جرم و بزه چون دزدی، کیف قاپی، جیب زنی، فروش مواد مخدر، اعتیاد و استفاده از سلاح های سرد روی بیاورند. هر چند در ایران آمار دقیقی از این کودکان در دست نیست اما مستندات نشان می دهند ۸۰ درصد کودکان خیابانی کودکان کار هستند و بیشتر آنها در استان های خراسان، تهران، لرستان و کردستان به سر می برند،۹۰ درصد این کودکان والدین دارند، ۸۰ درصدشان مهاجرند که ۴۲ درصد آنها از روستاها و شهرهای دیگر کشور و ۳۸ درصد از کشورهای دیگر آمده اند و از نظر جنسیت نیز ۷۸ درصد آنها پسر و در سنین ۵ تا ۱۸ سالگی قرار دارند. در تحقیقی که روی ۴۱۳۳ نفر از کودکان خیابانی ایران انجام گرفت، مشخص شد ۷۳ درصد این کودکان به بیماری های چشمی و ۶۱ درصد به بیماری های تنفسی مبتلا هستند. همچنین ۶۴ درصد آنها از بیماری های قلبی، ۶۹ درصد از مشکل اختلال در شنوایی و ۶۱ درصد از کمبود توجه

رنج می برند و ۸۲ درصد آنها نیز دچار بیماری های پوستی هستند. از نظر سوادآموزی هم ۵۶ درصد آنها بی سوادند، ۶۱ درصدشان مشکلات گفتاری دارند و در مجموع۸۶ درصد آنها فاقد هرگونه مهارت شغلی اند که این آمار نشان دهنده وضعیت نگران کننده کودکان خیابانی در کشور است

. چه اتفاقی افتاده است که کودکانی که باید در کلاس درس مشغول تحصیل علم و دانش یا در آغوش گرم خانواده یی مهربان به تفریح و بازی مشغول شوند، در خیابان ها به انواع جرم و بزه روی آورده و بدن نحیف و روح خسته شان زیر تازیانه نگاه های تحقیرآمیز مردم کوچه و خیابان یا دستان پرشقاوت صاحبان بی رحمشان خرد می شود؟ چه تفاوتی بین آنان و دیگر کودکانی که در آغوش حمایتگر خانواده، آسوده در پی بازی و تفریح و تحصیل هستند؛ وجود دارد؟

ریشه یابی معضل «کودکان خیابانی»
براساس آئین نامه اجرایی ساماندهی کودکان خیابانی مصوب هیات وزیران، کودک خیابانی به فرد کمتر از ۱۸ سال که به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می برد اطلاق می شود.
کودکان خیابانی را می توان در دو گروه جای داد، گروه اول کودکانی هستند که خانواده دارند و به دلیل فقر خانواده و برای امرار معاش به خیابان ها روی می آورند. این کودکان صبح ها از خانه به خیابان می آیند تا با درآمدی ناچیزی که از فروش یک بسته آدامس، چند بسته کبریت، چند ورق فال و… بدست می آورند، کمک خرج خانواده باشند و زمانی که شب فرا می رسد، مجددا به خانه خود برمی گردند.
در اینجا ریشه یابی ، معضل کودکان خیابانی چندان کار مشکلی نیست و عاملی که باعث شده تا خانواده ها بچه های کوچکشان را برای کار به خیابان ها بفرستند، فقر اقتصادی خانواده است. و کودکان این خانواده ها هم مجبور هستند در سرمای زمستان و گرمای تابستان سر چهارراه ها و پشت چراغ قرمز ها بایستند، کودکی اشان را در ازدحام خیابان ها گم کنند تا شاید لقمه نانی در سفره خانواده شان بگذارند.
گروه دوم از کودکان خیابانی، کودکانی هستند که به دلایلی مانند طلاق، اعتیاد والدین و … ن این کودکان، خیابان را به عنوان خانه و کاشانه خود بر می گزینند. در این حالت است که باید به فکر آینده بود، وقتی این گروه از کودکان خیابانی بزرگ می‌شوند‏، چون عقده‌های ناشی از بحران محبت و توجه در آنها رشد کرده است و با بی‌مهری‌ها و بی‌تفاوتی‌های جامعه نسبت به خودشان بزرگ شده‌اند، این بی‌مهری‌ها و عقده‌های ناشی از آن را در آینده نه چندان دور در قالب انواع جرم و بزه نشان می‌دهند، یا به فردی شرور تبدیل می‌شوند و یا به زنان خیابانی که

حیثیت انسانی خویش را به ناچیز می‌فروشند.
بنابراین اگر بخواهیم این معضل اجتماعی را ریشه یابی کنیم باید به عواملی از جمله فشار روز افزون فقر بر خانواده ها، توزیع ناعادلانه ثروت در سطح جامعه، توزیع نابرابر بودجه های فرهنگی و عمرانی بین قشار مختلف جامعه، طبقاتی شدن آموزش و پرورش که هر روز کودکان را از چرخه رسمی آموزشی و تربیتی دور می کند، سطح فقر فرهنگی خانواده ها، ناآگاهی والدین و گرفتار شدن آنها در دام معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق و… اشاره کنیم.
رشد احساس مسئولیت برای اقدام
در سراسر دنیا مردم به وجدان جمعی در حال رشدی برای اقدام بر ضد کار کودکان ملحق می شوند . یک جنبش واقعی بر ضد کار کودکان در سراسر دنیا پدید آمده است . کودکان کارگر نیز صدای خود را ازجمله از طریق جنبش های مردمی مانند “رژه جهانی بر ضد کار کودکان ” به جهانیان می رسانند. دانش آموزان در این راستا با هم متحد می شوند.

ائتلاف های جدید در میان سازمان های کارفرمایان و کارگران ، سازمان ها ی دولتی و سازمان های جامعه مدنی در حال شکل گرفتن اند. این ائتلاف ها دربخش هایی از چندین صنعت چند ملیتی، مانند صنایع توتون و کاکائو و تولید لوازم ورزشی، دست به اقداماتی زده اند که در آنها نقاط قوت و امتیازات ۳ شریک ILO و جامعه مدنی تلاش های جهانی برای مبارزه با کار کودکان ر تقویت

می کنند.افزوده بر این، ۱۹ کشوراکنون درگیر برنامه هایی برای پایان دادن به کار کودکان ظرف یک مدت مشخص شده هستند. از طریق تکیه براین اقدامات می توان با کارکردن کودکان مبارزه کرد ولی هنوز هم نیاز به انجام کارهای بسیار بیشتری وجود دارد.ما باید میان همکاری در جهت توسعه بیشتر و تصمیمات ملی و بین المللی که کاهش کار کودکان را هدف قرار می دهد ، هماهنگی به وجود آوریم . ما باید بحث ها و تلاش های آگاهی دهنده خود را ادامه دهیم ، کار مخاطره امیز کودکان در بخش ها و موقعیت های مختلف را شناسایی و ترسیم کنیم ، توانایی موسسات را برای مقابله با کار کودکان در همه سطوح بالا ببریم و نظام های نظارت کننده و بازرسی موثر ، مستقل و مطمئنی را برجای مستقر سازیم .
مشکل کار کودکان را نمی توان به تنهایی بدون در نظر گرفتن مشکلات مرتبط دیگر حل کرد . طرح ها به تنهایی کافی نیستند . در جاهایی که فقر خانواده ها را متلاشی می کند ، باید سیاست های اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر تلفیق داده شوند تا به محافظت ار ارزش و اعتبار زندگی

خانوادگی کمک شود.به عنوان مثال، آموزش رایگان و اجباری تا یک ” سن حداقل ” برای ورود به اشتغال – که بر حسب کشور و طبیعت کار متفاوت است –عنصر مهمی در حذف کار کودکان به شمار می رود . اما با توجه محدودیت بودجه در همه جا ، بسیاری از کشورها توانایی لازم برای انجام این کار را ندارند. جامعه بین المللی باید از تلاش کشورهایی که می خواهند اقدامات جامعی از طریق برنامه های همکاری توسعه انجام دهند و به بازارها و سیاست های راهنمای سازمان های بین المللی دسترسی یابند ، حمایت کند.البته رهانیدن دنیا از شر کار کودکان به تعهد منابع چشمگیری نیاز دارد . در تحقیقی که به تازگی توسط ILO صورت گرفته برآورد شده است که حذف کار کودکان در طی ۲ دهه مزایایی بالغ بر ۱/۵ تریلیون دلار برای کشورهای در حال توسعه و اقتصاد های در حال گذار به حد توسعه یافتگی که در اکثریت آنها کودکان به کار اشتغال دارند، به ارمغان خواهد آورد .مزایای به دست آمده در سطح جهانی به ۷ برابر هزینه ها خواهند رسید . هر سال اضافی تحصیل در مدرسه – در چارچوب تحصیل همگانی تا ۱۴ سالگی – به ۱۱ درصد در آمد بیشتردر آینده برای هر سال که یک دانش در مدرسه باقی می ماند، منجرمی شود. بدون شک

حذف کار کودکان یک سرمایه گذاری اقتصادی منطقی است.

حذف کار کودکان بخش جدای ناپذیری از دستور کار ILO است
حذف کار کودکان بخش جدایی ناپذیری از برنامه کار سازمان ILO برای دنیای کار است که به ” برنامه کار آبرومندانه ” اصطلاح می شود. هدف از این برنامه اراتقاء فرصت هایی برای همه زنان و مردان برای به دست آوردن کار آبرومندانه تولیدی ،در شرایط آزادی ، برابری ، امنیت و عزت انسان

ی است. این چار چوب توسعه بر محور ترغیب سرمایه هایی که موقعیت های کار تولیدی را ایجاد می کنند ، با رعایت معیارها و حقوق کار ، امنیت اجتماعی ، محافظت از سلامتی و بر قراری شبکه های ایمنی و نمایندگی برای شاغلان به کار متمرکز است. الغای عملی کار کودکان یکی از اصول اصلی برنامه کاری ماست . ما کار آبرومندانه را ترویج می کنیم زیرا وقتی شما نسبت به کیفیت کار پدران و مادران بی اعتنا باشید ، در را به روی کار کودکان می گشاییم. هر کشور می تواند با توجه به اوضاع و احوال خود یک آستانه منطقی تعیین کند که هیچ خانواده ای نباید پایین تر آن قرار گیرد .

کار آبرومندانه یک ضابط همگانی نظیر حداقل دستمزد نیست . کنوانسیون های ILO که به صورت داوطلبانه توسط هر کشور تصویب می شوند، یک تکیه گاه منطقی اجتماعی برای زندگی کاری به شمار می روند. ما می توانیم با توجه اینکه تاکنون پیشرفت زیادی در اندوختن دانایی و تجربه حاصل شده و یک جنبش تاثیر گذار جهانی برای مبارزه با کار کودکان نیز شکل گرفته است، احساس دلگرمی کنیم .

ضرورت تشکیل بخش بهداشت جهانی شایسته;
تلاش در جهت احقاق حق کودکان و تغیر شرایط آنها از اولویت های هر جامعه است.”چرا که کودکان دقیقا بدلیل کودکی نمی توانند از حقوق خود دفاع کنند”
جمعیت HWO(بهداشت،کنترل عواملی از محیط زندگی که به نحوی در رفاه و سلامت جسمانی،اجتماعی و روانی انسان تاثیر دارند و عرضه خدمات بهداشتی درمانی مطلوب تامین وضع سلامت کامل جسمی،روانی،اجتماعی برای افراد جامعه با عرضه هر گونه خدمات به افراد جامعه در حد اعلا ممکنه می باشد و رنگ،نژاد ،عقیده محل سکونت و یا وضع اجتماعی نباید هیچ گونه تغییری در استاندارد خدمات ایجاد کند)
در ادامه با تاکید بر ماده ۲۴ پیمان نامه حقوق کودک کشور های عضو حق کودک را برای بر خورداری از بالا ترین معیار های بهداشتی و تسهیلات قابل حصول جهت در مان بیماری به رسمیت می شناسد.کشور های عضو برای تضمین این که هیچ کودکی از حق دسترسی به چنین خدمات بهداشتی محروم نماند تلاش خواهند کرد.

ماده ۲۶ پیمان نامه حقوق کودک نیز حق هر کودک برای برخورداری از تامین اجتماعی از جمله بیمه اجتماعی را به رسمیت می شناسند.
امروزه دانش بشر و ثروت جوامع به درجه ای از امکانات رسیده است که کودکان از بدو تولد با بهره گیری از بهداشت ، واکسیناسیون،تغذیه وامنیت رشد مناسب نمایند.در دنیای کنونی با مشاوره و آموزش و انجام آزمایشات مختلف از بدنیا آمدن کودکان معلول جلوگیری می کنند اما واقعیت چیز دیگری است در حال حاضر آنها قربا نی فقر ،جنگ ،خشونت ، نابرابری ،مهاجرت حتی عدم دسترسی به آب سالم می شوند.
مشکلات کودکان از قبل تولد شروع با بزرگ شدن آنان ادامه می یابد،در حالیکه سازمانهای بین المللی قوانینی در حمایت از کودکان وضع نمده اند اما عملا ثبت قوانین روی کاغذ کمک جدی و موثر ی به کودکان نکرده است.

مطالبات بخش بهداشت NGO
مطالبات ذیل در تامین امنیت و سلامت روحی و جسمی کودکان مهم است .
۱- موظف نمودن دولتها وسازمانهای مربوطه نسبت به اجراء تعهدنامه ها
۲- در دسترس قرار دادن مراکز مناسب و رایگان برای ارائه کلیه خدمات بهداشتی و پزشکی برای همه کودکان بدون هیچ قید و شرطی شامل واکسیناسیون ،آ‍زمایش، انجام معاینات دوره ای ، دندان پزشکی، چشم پزشکی
۳- در دسترس قرار دادن آب ،آشامیدنی سالم و تغذیه مناسب و رایگان برای کلیه کودکان خص

وصا کودکان در معرض آسیب
۴- ارائه برنامه های آموزشی از طریق صدا و سیما ، فرهنگسرا ، آموزش پرورش ،مراکز درمانی و سایراماکن عمومی راجع به بهداشت بلوغ ، پیشگیری از HIV ، هپاتیت ،آموزش مهارت های زندگی و پیشگیری از اعتیاد
۵- کنترل و نظارت بر محل های کار کودکان در مقابل آسیب های شغلی با حمایت های همه جانبه (اعم بیمه حمایت خانواده)
۶- تغیر قوانینی که به رشد و توانائی کودک آسیب می رساند مانند ازدواج زیر ۱۸ سال خصوصا دختران

اقدامات انجام شده بخش بهداشت
۱- آموزش بهداشت فردی ومحیط به کودکان کار در خصوص بیماری های پوستی ،HIV،هپاتیت وانگلی.استفاده از دست کش ،کفش جلوبسته و ماسک برای کارگران بازیافت و کارگاه های شیشه.
۲- آموزش بهداشت در خصوص تغذیه صحیح ،بهداشت دهان و دندان ،بهداشت دست و ناخن ،استفاده از لیوان شخصی و; .
۳- سمپاشی علیه سوسک وحشرات موزی

۴- تهیه کپسول آتش نشانی ،جعبه ی کمک های اولیه ،سطل های تفکیک زباله ،ظرف مایع دست شوئی
۵- بررسی سنجش شنوائی و بینائی ۴۰۰ نفر از کودکان و ارجاع ۳۰ نفر از کودکان برای تهیه عینک
۶- مساعدت و حمایت از تهیه چندین نسخه داروئی ،انجام آزمایشات ورادیولوژی
۷- تشکیل کلاس های آموزش بلوغ ،تغذیه و مهارت های زندگی برای گروه دختران

۸- انجام معاینات دوره ای از کودکان در محلNGO توسط پزشک عمومی
۹- ارجاع تعدادی از کودکان به پزشک متخص چشم،مجاری ادرار ،دندان،ارتوپد
۱۰- تهیه بروشورهای بهداشتی با موضو عات تغذیه، بهداشت فردی برای کودکان
۱۱- بررسی سنجش شنوائی ۱۰۰ نفر از کودکان
۱۲- پیگیری تهیه وسایل بهداشتی شامل مسواک ،خمیر دندان ،حوله ،شانه،ناخن گیر، لباس زیر مواد پاک کننده و تحویل آنها در چندین نوبت به کودکان
۱۳- پیگیری تهیه و توزیع مواد غذائی مغذی مانند شیر و کیک ،تخم مرغ، عدسی،سیب زمینی،خشکبار(نخود ،کشمش، پسته وبادام)،میوه،آموزش ونظارت در مورد عدم استفاده کودکان از مواد غذایی غیر بهداشتی و کم ارزش مانند لواشک ،چیپس و پفک
۱۴- نظارت بر بهداشت محیط ساختمان جمعیت مانند نور مناسب ،تهویه کلاس ،خروج وسایل اضافه مستعمل ،وسایل شکسته مانند میز ها و شیشه ها ی شکسته و تعویض یا تعمیر آنها ،سرویس بهداشتی و خروج به موقع زباله ها از ساختمان
۱۵- پیگیری و و ارجاع چند نفر از کودکان به بیمارستان برای انجام عمل جراحی
۱۶- پیگیری تهیه مواد پاک کننده از شرکت تولیدی پرس و توزیع وسایل در میان کودکان کار

ضرورت ایجاد بانک اطلاعات کودکان کار و خیابان:
۱ – افزایش آسیب‌ها و مشکلات کودکان ایرانی:
– کاهش سن درگیر شدن با آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی
– افزایش تعداد دختران در معرض آسیب
۲ – کمبود منابع اطلاعاتی در ارتباط با آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی کودکان
۳ – ضرورت و اهمیت منابع اطلاعاتی در برنامه‌ ریزی‌ها و ساماندهی کودکان در معرض آسیب با محوریت کودکان کار و خیابان
اهداف بانک اطلاعات:
۱ – توانمند سازی انفورماتیک سازمان‌های دولتی و غیردولتی در ارتباط با کودکان در معرض

آسیب از جمله کودکان کار و خیابان
۲ – کمک به توانمندسازی سازمان‌های دولتی و غیردولتی در سیاست گزاری، برنامه‌ریزی و ساماندهی کودکان کار و خیابان
۳ – کمک به توانمندسازی کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنان با انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و حمایتی
۴ – کمک به تشخیص نیازها،کمبودها و چالش‌ها در ارتباط با کودکان کار و خیابان و تلاش برای کاهش آن‌ها
۵ – کمک به ایجاد هم‌آهنگی بین سازمان‌های دولتی، غیردولتی در انجام فعالیت‌های مرتبط با کودکان کار و خیابان و پرهیز از تکرار و دوباره‌کاری
برنامه‌های بانک اطلاعات کودکان کار و خیابان:
الف- طرح بانک اطلاعات
این بانک، سیستمی است که به گردآوری، همآهنگ سازی، ایجاد پایگاه اطلاعات، سازماندهی و مبادله اطلاعات در ارتباط با کودکان کار و خیابان می پردازد. بانک اطلاعات به نحوی طراحی شده که جستجوگران به سهولت می توانند با مراجعه مستقیم به آن، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایند. پیاده سازی که شامل گردآوری، ذخیره و پردازش اطلاعات و روزآمد سازی می باشد. بر اساس استانداردهای بین‌المللی کتاب شناختی و آرشیو (روش فهرست نویسیAACR و توص

یف کتاب شناختی ISBD و فهرست نویسی ماشین خوانی جهانی(UNMARC2) انجام شده است.

مهم ترین مشکلات کودکان کار و خیابان
۱ – مشکلات اقتصادی
۲ – مشکلات خانوادگی(طلاق، بی‌سرپرستی، بدسرپرستی، پرجمعیتی و;)
۳ – مشکلات اجتماعی(مهاجرت،اعتیاد،جنگ، نداشتن بیمه و تأمین اجتماعی‌و;)
۴ – مشکلات فرهنگی(تبعیض،خشونت،آزار و ناآگاهی

۵ – مشکلات قانونی(نبود قانون، نارسایی قانون،اجرای قانون
۶ – مشکلات مربوط به رشد و سلامت همه جانبه کودکان (تغذیه، بهداشت،آموزش،اوقات فراغت، مسکن و;

پیشنهادهایی برای کاهش کار کودکان و کودکان کار
– مهم‌ترین پیشنهادها به این شرح است:
– تأکید بر پیشگیری برای کاهش کار کودکان و سایر آسیب‌های اجتماعی
– فقر زدایی و تأمین رفاه عمومی (توسط دولت
– ساماندهی درست کودکان خیابانی (شناسایی،حمایت،توانمند سازی

– برطرف کردن مشکلات قانونی
– تقویت رشد و گسترش سازمان‌های غیردولتی کودکان
– همیاری، همکاری، هماهنگی و مشارکت سازمان‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با کودکان
– تأسیس نهاد ملی حمایت از کودکان
– ایجاد امکانات برای آموزش اجباری، عمومی و رایگان برای همهکودکان با تأکید بر دختران
– اجرای مقاوله نامه‌ها و پیمان نامه‌های بین‌المللی در مورد کودکان با تأکید بر پیمان نامه حقوق کودک، مقاوله نامه منع کارهای دشوار برای کودکان
– تأکید بر پژوهش و ایجاد بانک اطلاعات در زمینه آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی
– تأکید بر حمایت همه جانبه از خانواده‌های کودکان کار و خیابان

چگونه مى‌توان محیطى حمایتى براى کودکان کار فراهم کرد؟
بنیان‌گذارى آموزشگاه‌های رایگان و دسترس‌پذیر برای آن‌ها با توجه به اصل آموزش همگانی
وادار کردن دولت‌ها به ارائه‌ى خدمات آموزشی رایگان و ایجاد فضای آموزشگاهی و زیستی برای این کودکان

سازمان‌هاى دولتى و غیردولتى باید با برپایى کارگاه‌هاى آموزشى، کودکان کار را به اصول بنیادین حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک، مهارت‌ها و ارزش‌هاى زندگى آگاه سازند تا آن‌ها بتوانند در زندگى به جایگاه شایسته‌ترى دست یابند
دگرگونی در نگرش خانواده‌ها و جامعه به کار کودکان با فعالیت‌هاى آگاهی‌بخش و ترویجی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.