فایل ورد کامل مقاله دلایل پرزدِهی نخ آکریلیک و فرآیند رنگرزی آن؛ تحلیل علمی ویژگیهای نساجی و استانداردهای صنعتی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله دلایل پرزدِهی نخ آکریلیک و فرآیند رنگرزی آن؛ تحلیل علمی ویژگیهای نساجی و استانداردهای صنعتی دارای ۴۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله دلایل پرزدِهی نخ آکریلیک و فرآیند رنگرزی آن؛ تحلیل علمی ویژگیهای نساجی و استانداردهای صنعتی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله دلایل پرزدِهی نخ آکریلیک و فرآیند رنگرزی آن؛ تحلیل علمی ویژگیهای نساجی و استانداردهای صنعتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله دلایل پرزدِهی نخ آکریلیک و فرآیند رنگرزی آن؛ تحلیل علمی ویژگیهای نساجی و استانداردهای صنعتی :
دلائل پرزدهی نخ آکریلیک و رنگرزی این نخ ها
s
مقدمه
(نخهای آکریلیک و پرزدهی آن در فرشهای ماشینی)
فرش در فرهنگ ایرانیان همواره مورد توجه بوده. فرش بخشی از خانه ایرانیان به شمار می رفته. تولید کنندگان فرش دستباف و ماشینی کشورمان نیز برای برآورده کردن نیاز مشتریان داخلی کم نگذاشته اند. خریداران با نمونه های پرشماری در بازار روبه رو هستند. اما به نظر می رسد شرایط اقتصادی، اکثر خانواده ها را به سوی فرش ماشینی سوق می دهد.
اما فرش دستباف در بین مردم مقبولیت بیشتری دارد یا فرش ماشینی؟
مریم طالب زاده خانم جوانی که زندگی مشترک خود را تازه آغاز کرده می گوید: مسلماً فرش ماشینی را ترجیح می دهم چرا که قیمت فرش ماشینی با بودجه اول زندگیمان کاملا ً هماهنگی و همخوانی دارد، ثانیاً دلیلی ندارد فرش گرانقیمت دستباف را در خانه معمولا ً خالی خود پهن کنم و امکان هر گونه دزدی هم از آن وجود دارد.
مرد جوان دیگری که اخیراً تشکیل خانواده داده در این مورد می گوید: فرهنگ جا افتاده امروزی می گوید: فرش دستباف مخصوص کسانی است که دستشان به دهنشان می رسد. کسانی که پولهای ۵/۱ تا ۲۰ میلیونی برای خرید فرش دستباف می دهند یقیناً دلشان هم میآید که آن را زیر پایشان پهن کنند! این فرش ها به ما تعلق ندارد.
مریم علیزاده خانم خانه داری که تعطیلات نوروز سال گذشته بدلیل ترکیدگی لوله در خانه اش، فرش ماشینی اش نزدیک به ده روز در زیر آب قرار داشت، در مورد مزایای فرش دستباف و ماشینی می گوید: فرش ماشینی در مقابل رطوبت و شستشو مقاومت بیشتری دارد. رنگهای آن با هم مخلوط نمی شود. اما فرش دستباف در برابر آب، دوام ندارد و رنگهای بکار رفته در آن با هم مخلوط می شوند. همچنین در بعضی از فرشهای ماشینی، پرز دهی فراوانی بر روی سطح فرش وجود دارد بطوریکه هر روز مجبور هستیم روی سطح فرش ماشینی را جارو کنیم.
او در ادامه می افزاید: با همه این موارد، اگر روزی شوهرم پول قابل توجهی در اختیار داشته باشد اولین کاری که می کنم این است که چند تخته فرش دستباف خریداری کنم و از آنها، هم به عنوان پشتوانه مالی خانه و هم به عنوان کفپوش در برخی نقاط منزل استفاده خواهم کرد.
دیدگاه او تلقی کسانی که به فرش به عنوان کالای سرمایه ای می نگرند را ارائه می دهد. فرش در ایران عنصری مثل طلا و مثل پول به شمار می رود، ولی طی سال های اخیر به دلیل کوچک شدن منازل میزان خرید آنها بر خلاف گذشته ها کاهش یافته. از سوی دیگر فرش های ماشینی که روزگاری بی ارزش قلمداد می شدند به دلیل ارزان بودن با اقبال قابل توجهی روبه رو شده اند. کاظم شفقی تولید کننده فرش دستباف در مورد میزان استقبال مردم نسبت به خرید فرش دستباف در مقایسه با فرش ماشینی می گوید: فرش دستباف پشتوانه مالی است.
کسی که مثلا ً ۳ ماه پیش یک تخته فرش دستباف ۶ متری تبریز با قیمت یک میلیون تومان خریده است، می تواند امروز آن را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بفروشد. این یعنی نوعی سرمایه گذاری پنهان. چنین ویژگی منحصر به فردی که فرش دستباف در مقایسه با فرش ماشینی دارد، مردم را تشویق به استفاده از فرش دستباف می کند. شفقی می افزاید: شاید این سوال برای مردم مطرح شود که مگر امکان دارد جنس خریداری شده و استفاده شده، با قیمت بالاتر از خرید، پس گرفته شود؟ پاسخ مثبت است. در فرش های دستباف بعضی از شهرها همچون تبریز از مواد اولیه مرغوب و پشم بهاره استفاده می شود که این پشم بریده شده از گوسفند زنده در مقابل پشم دباغی شده دوام و ماندگاری بیشتری در فرش دارد و با گذشت زمان و استفاده اینگونه فرشهای دستباف، شفافیت رنگها و طرحها بیشتر مشخص و نمایان می شود.
وی همچنین با بیان اینکه آلمان وآمریکا دو کشور شاخص در بین کشورهای جهان به لحاظ واردات و مصرف فرش دستباف ایران به شمار می روند، می گوید: تجار ایران مقیم آلمان و آمریکا با ارتباطی که با خارجیان و مصرف کنندگان فرش در آن کشورها دارند، اغلب فرش های دستباف کهنه و پاخورده را از ما خریداری می کنند و به آنجا می برند.
به گفته اغلب کارشناسان فرش، فرش دستباف تبریز بدلیل استفاده از پشم، ابریشم و کرک درجه یک و مرغوب و بدلیل تنوع در طرح و نقشه های بکار رفته در آن، بهترین فرش دستباف کشور بشمار می رود. طرح ها و نقشه های فرش دستباف تبریز هماهنگ با زندگی امروزی است و به گونه ای هارمونی لازم را با سبک لوازم خانگی امروز داراست.
عمر بیش از ۲۰ سال
اما آیا فرش های ماشینی دوامی در خور زندگی خانواده ها و مصرف روزانه دارند؟
معمولا همه با نوعی بدبینی به این فرش ها می نگرند.مهندس حکیمی مدیر عامل یک کارخان
ه فرش ماشینی و رئیس کمیته فرش ماشینی وابسته به انجمن صنایع نساجی ایران می گوید: فرش ماشین می تواند بیش از ۲۰ سال عمر کند، منتهی اگر خوب از آن استفاده شود. مهندس حکیمی با بیان این مطلب، می افزاید: اصولا ً عمر فرش بستگی به نحوه استفاده، میزان کیفیت سطح فرش و نحوه و تعداد دفعات شستشوی فرش دارد اما فرش ماشینی مرغوب در مقایسه با فرش دستباف از عمر کمتری برخوردار است.
وی مصرف کننده اصلی و عمده فرش ماشینی را زوج های جوان می داند و می گوید: قیمت اندک یک تخته فرش ماشینی در مقایسه با فرش دستباف باعث شده است که زوج های جوان بیشتر از فرش ماشینی استفاده کنند.
با این وصف مساله پرزدهی این فرش ها همواره برای مصرف کنندگان مطرح بوده.
اما علت علمی پرزدهی سطح فرش ماشینی و علت حساسیتی که بعضی از فرش های ماشینی برای پوست ایجاد می کنند چیست؟ بطور کلی در اکثریت قریب به اتفاق فرش های ماشینی از الیاف آکریلیک و پلی پروپیلن در پرز آنها استفاده می شود. پرز دهی سطح فرش در فرش های ماشینی که الیاف آکریلیک در آن استفاده می شود،وجود دارد چون که طول الیاف آکریلیک کمتر از طول الیاف پلی پروپیلن است و در نتیجه استحکام و چسبندگی الیاف آکریلیک پرز به بافت زمینه فرش در مقایسه با الیاف پلی پروپیلن پرز کمتر است زیرا نخ پلی پروپیلن موجود در فرش ماشین بصورت پیوسته است. همچنین اثرات بیماری زا و ایجاد حساسیتهای پوستی فقط در فرشهای ماشینی آکریلیک وجود دارد. این مسئله بقدری حائز اهمیت است که اروپا و آمریکا اجازه ورود فرش های ماشینی آکریلیک را به این کشورها ممنوع اعلام کرده اند.رییس کمیته فرش ماشینی وابسته به انجمن صنایع نساجی ایران بدون اظهار نظر در مورد مطلب فوق علت استفاده نکردن از پشم در فرش ماشینی را نبود پشم مرغوب فرش ماشینی می داند و می گوید:پشمی که مناسب برای نخ فرش ماشینی باشد در ایران موجود نیست و لذا خرید آن از کشورهایی همچون استرالیا و نیوزیلند توجیه اقتصادی برای استفاده در صنعت فرش ماشینی را ندارد. وی قیمت مناسب، طرح های زیبا و رنگ آمیزی مناسب در فرش های ماشینی را از جمله ویژگیهای شاخص در مقایسه با فرش دستباف برای توجه مردم ذکر می کند.
اما آیا این استقبال از فرش های دستباف و ماشینی در فرهنگ ساختمان سازی امروز ما، همچنان پر رنگ است؟
در صنعت ساختمان سازی و تزئینات داخلی امروز کشورمان، استفاده از انواع سنگها و سرامیک به عنوان کفپوش ساختمان جای کفپوشهای نساجی از قبیل موکت و فرش را گرفته اند. این تغییر دکوراسیون چنان پر شتاب و فراگیر بوده که بسیاری از خانه های قدیمی نیز با کندن کاشی های کف، دیگر اجازه پهن کردن فرش و موکت را در خانه مهیا نمی کنند. بله امروز، تولید کنندگان سنگ و سرامیک با تولیدات متنوعشان در بورس هستند و بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. یادمان نرود رنگ قرمز بکار رفته در زمینه انواع فرش های ایرانی گرمایی به خانه می بخشد که قابل جایگزینی با کفپوش نیست.
صادر کنندگان انواع فرش های ماشینی و دستباف با ارتباطی که از طریق فروشندگان خارجی، با ذوق و سلیقه مصرف کنندگان خارجی پیدا می کنند، سعی کرده اند فرش را بر اساس نیاز خارجیان شکل دهند. بنابراین با دو بازار داخلی و خارجی فرش روبه رو هستیم. بازار داخلی تابعی از امکانات محدود زوج های جوان برای آغاز زندگی شده و آنها بیش از پیش به فرش ماشینی روی آورده اند، اما بازار خارج طبعا در سیطره فرش های دستباف قرار دارد.
مزایای نخ هیت ست شده (عدم پرزدهی نخهای آکریلیک)
امروزه با پیشرفت دستگاههای بافندگی نخ هیت ست جایگاه ویژه ای بین تولید کنندگان فرش پیدا کرده است.
اصولاً فرآیند هیت ست و بخاردهی به منظور افزایش کیفیت نخ و نهایتاً فرش ماشینی می باشد. به تجربه ثابت شده است که استفاده از نخ هیت ست در یک واحد فرش بافی بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش راندمان تولید داشته که این رقم بسیار بالایی در یک دوره مالی شرکت خواهد بود. همان طور که ذکر شد این افزایش راندمان به علت رفع بسیاری از عیوب نخ در مرحله هیت ستینگ است و این یکی از دلایل استقبال تولید کنندگان فرش از نخ هیت ست است. هیت ست تقریباً امروز برای ماشین آلات با تکنولوژی بالای بافندگی فرش یک الزام است. امروزه سرعت بافت در حال افزایش است و به ویژه در تراکم های بالای فرش نخها باید دارای مقاومت در برابر پارگی زیادی باشند تا پارگی بیش از حد تولید را مختل نکند.
از مهمترین خصوصیات نخ اکریلیک هیت ست شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- پفکی شدن نخ و بالک بیشتر و در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش
۲- کاهش پرز نخ
۳- تثبیت حرارتی و تثبیت تاب
۴- زیر دست نرم تر
۵- پارگی کمتر نخ در بافندگی
۶- تشخیص سر نخ ها در فرش بافته شده (دانه اناری شدن فرش یا Pin Point effect)
بطور کلی ماشین آلات هیت ست با استفاده از بخار آب بعنوان واسطه حرارتی عمل هیت ست بدون آسیب رساندن به نخ در دو نوع مخصوص نخ اکریلیک ویا کلیه نخهای مصنوعی می باشد.
در ماشین هیت ست به طور متوسط ۲۴ تا ۴۸ سر نخ در قفسه( کریل) به ماشین تغذیه می
شود. اصولاً فرآیند بخار دهی نخ های اکریلیک یک فرآیند ضروری جهت بافت فرش ماشینی باکیفیت بالا می باشد. بخار دهی باعث ایجاد مقاومت بالا در برابر پارگی، استحکام ابعادی بالا، کاهش پرزهای سطحی و در نتیجه پرز دهی نخ، قابلیت جذب رنگ زیاد، حجیم شدن نخ و ایجاد یک سطح کاملاً یکنواخت با زیردست نرم می شود.
در کنار کریل تغذیه یک کریل رزرو هم وجود دارد که در هنگام اتمام بوبین اول پروسه تولید دچار توقف نگردد.
نخ ها پس از عبور از واحد Pre Feeding وارد سیستمی می شوند که به کلاف کن معروف است(شکل ۱) در این بخش نخ ها به صورت حلقه هایی ممتد بر روی یکدیگر و بر روی یک تسمه نقاله پهن می شوند. در مدلهای جدید ماشین آلات هیت ست جهت افزایش تولید پهنای تسمه نقاله هدایت کننده نخ ها افزایش یافته است.
معمولاً تولید ماشین هیت ست بین ۳ تا ۱۲ تن در روزبسته به نوع نخ ، کیفیت نخ، نمره نخ متغیر است.
سپس نخ ها از روی تسمه نقاله وارد ناحیه بخار دهی می شوند(Pre
steaming). نخ ها پس از خروج از هد های بخار، وارد خشک کن و بعد نیز خنک کننده می شوند. از آنجایی که اکریلیک قابلیت جذب رطوبت دارد وجود این مرحله ضروری است. سپس سرنخها وارد بخش کنترل الکترونیکی می شوند و از آنجا به واحد پیچش هدایت می شوند. قبل از این واحد انبارک نخ (آکومولاتور) قرار دارند که جهت جلوگیری از توقف خط مورد مصرف هستند.
نکته مهم اینکه در خطوط هیت ستی که قابلیت هیت ست نمودن انواع نخ های پلی استر- پلی پروپیلن- پلی آمید- اکریلیک- پشم و مخلوط را برای نخ های ریسیده شده و BCF دارند، در ماشین TVP3 طول تونل بخار و زمان بخار دهی بیشتر است و عمل هیت ست در یک تونل بسته انجام می گیرد و دمای بخار آب تا ۱۴۰ درجه می تواند بالا رود در حالی که در ماشین LV و عدم نیاز نخ اکریلیک به دمایی بالاتر از ۱۰۰ درجه جهت پفکی شدن، بخار در محیط اتمسفر یک و بدون فشار اعمال می شود. نکته دیگر این است که در ماشین TVP3 می توان از این خط نخ فریزه هم به دست آورد. بدین شکل که قبل از ورود نخ به بخار دهی می توان نخ را از یک واحد Freezing و خنک کننده عبور داده و سپس نخ را هیت ست نمود.
نخهای مود استفاده در فرش ماشینی اکریلیکی عبارتند از:
• نخ تار یا بوم فرش از جنس صد در صد پنبه میباشد.
• نخ پود از جنس صد در صد کنف یا جوت باشد.
• نخ ریشه از جنس صد در صد پنبه است.
• نخ دوخت (زیگزاگ) ریشه فرش از جنس اکریلیک به همراه نخ دوخت نایلنی است.
ثبات رنگ درجه تغییر و درجه لکهگذاری مواد رنگی در برابر عوامل مختلف طبیعی، شیمیایی و مکانیکی طبق جدول ویژگیهای فرش ماشینی پشمی میباشد.
ویژگیهای مهم بافت مطابق استاندارد
• در صورتی که تراکم تاری یا پودی مربوط به ماشینهای با تراکم شانه ۴۰۰ و ۵۰۰ تغییر نماید چنین فرشهایی باید حداقل دارای ویژگیهای فرش تولید شده با تراکم شانه ۳۵۰ پود بوده و این ظرافت معادل آن محسوب میشود.
• میانگین نیروی لازم برای خارج کردن پرز از فرش ۵/۸ نیوتون است.
• برگشت پذیری فرش پس از فشار نسبت به ضخامت اولیه آن حداقل ۷۲ دصد است.
• ضخامت فرش پس از وارد شدن ۱۰۰۰ ضربه بار مکانیکی نسبت به ضخامت اولیه آن حداقل ۷۵ دصد است.
• ابعاد فرشها به شرح ذیل باید باشد البته حد تلرانس ۱± درصد در عرض ۵/۱± درصد در طول رعایت میشود.
cm2400*100 cm2400*300
cm2300*100 cm2350*250
cm2180*100 cm2300*200
cm2150*145 cm2225*150
cm2200*125
• نوع بافت فرش ریپس پودی است.
• تعداد بخیه زیگزاگ در ۱۰ سانتیمتر حداقل ۲۰ عدد است. وزن این نخ در یک متر طولی ۶۸/۲ تا ۰۱/۳ گرم است.
مقایسه فرش صد در صد اکریلیک خالص با فرش مخلوط یا فرش بی.سی.اف(BCF)
• به لحاظ دوام: فرش اکریلیک دارای عمر طولانیتر و با دوامتر است.
• به لحاظ آبرفتگی: فرش اکریلیک به مقدار بسیار ناچیز دارای آبرفتگی است ولی فرشهای نامرغوب و کم رج به میزان نسبتاً زیادی کوتاه میگردند.
• به لحاظ ثبات نوری، شستشو و سایشی: فرش اکریلیک به مراتب مقاومتر و با ثباتتر نسبت به فرش BCF است.
• مقاومت در مقابل حرارت: فرش اکریلیک ازمقاومت بیشتری نسبت به فرش BCF برخوردار است.
• جذب در طبیعت: فرش اکریلیک جذب نمیشود ولی BCF به مرور پودر شده و در فضا پراکنده و در طبیعت جذب میگردد.
• به لحاظ حفظ ظاهر و زیبایی فرش: فرش اکریلیک به مرور زمان کمتر تغییر شکل میدهد و به عکس فرش BCF به مرور زمان بیشتر تغییر شکل میدهد.
بررسی عوامل مؤثر بر پرزدهی فرش های ماشینی اکریلیکی
امروزه تولیدکنندگان فرش در تلاش اند تا جهت جلب رضایت خریداران، فرشی با کیفیت بالا تولید نمایند. یکی از مشکلات فرش ماشینی اکریلیکی که به روش رویه به رویه (face to face) بافته می شود و در ایران بیشترین کاربرد را دارد، پرزدهی آن می باشد. به منظور کاهش این مشکل توجه به این نکات ضروری می باشد: عدم استفاده از الیاف ضایعاتی، استفاده از بهترین مخلوط الیاف (طول و ظرافت)، استفاده از مقدار بهینه آب و روغن به کار رفته در مرحله آماده سازی الیاف، تنظیمات مناسب دستگاه ها در سالن ریسندگی، تاب مناسب نخ، تثبیت حرارتی مطلوب، استفاده از آهار مناسب و توجه به بهترین شرایط تکمیل.
در فرش های رویه به رویه، بافت زمینه به همراه نفوذ لاتکس خاب ها را نگه می دارد. در این میان الیافی هستند که در سطح بالاتری از قسمت زمینه قرار گرفتهاند و نمی توانند توسط بافت زمینه و یا نفوذ آهار گرفته شوند و نیز الیافی وجود دارند که به مرور زمان در اثر عوامل سایشی مثل پا
خوردن از خاب فرش خارج می شوند و روی سطح فرش ظاهر شوند. این مسئله در فرش هایی با الیاف منقطع بیشتر رخ می دهد و به عنوان “پرزدهی فرش ماشینی” مطرح می گردد]۱و۲ [. این مشکل به طور کامل قابل حذف نمی باشد، البته بعد از مدتی باید ریزش الیاف متوقف شود]۲و۳[ . مدت توقف و شدت آن به کیفیت الیاف (درصد الیاف کوتاه، درجه آسیب الیاف در سفیدگری و رنگرزی و ریسندگی)، نوع نخ (سیستم ریسندگی)، ساختمان نخ (میزان تاب)، نحوه اتصال خاب به زمینه (تراکم و ضخامت نخ زمینه و آهار مصرفی)، پوشش نخ (رزین برای افزایش اصطکاک داخلی نخ)، تراکم و طول خاب، میزان عبور و مرور، نوع و تناوب مکش بستگی دارد]۱و۴[ .
۱- مواد و شرح دستگاه
نمونه مورد آزمایش، فرش ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۰۰۰ و از نوع تک پودی (single shot) است. انجام آزمایشات با استفاده از دستگاه تتراپاد، شانه و یا استفاده از مکش امکان پذیر است که در این پروژه از روش دوم استفاده شده است. بدین ترتیب که قابی به شکل مربع به ابعاد ۱۲ سانتیمتر روی فرش قرار داده شده و در آن با شانه ای ۱۰ بار در هر یک از جهت های تار و پود می کشیم. سپس میزان الیاف جدا شده از خاب که بر سطح فرش ظاهر شده وزن می شود. این روش معیار مناسبی جهت مقایسه میزان پرز می باشد. پس از انجام ۱۰ بار آزمایش، مقدار نهایی پرز با استفاده از میانگین نتایج برآورد می گردد. باید توجه نمود که میزان پرز خارج شده بستگی به نیروی دست دارد. به همین دلیل باید شانه تحت یک نیروی ثابت و توسط یک نفر روی فرش کشیده شود.
۲- آزمایشات
۱-۲- درصد الیاف آزاد
ابتدا یک آزمایش آماری با هدف به دست آوردن حدودی از مقدار پرزدهی هر خاب و در نتیجه مقدار پرزدهی فرش انجام گرفت. یعنی در نظر گرفته شد که اگر عامل تاب نباشد، چه میزان از الیاف توسط زمینه گرفته شده اند و خارج نمی شوند و حدوداً چه میزان به صورت پرز بر سطح فرش ظاهر می شوند. البته باید توجه نمود که عدد حاصله، حداکثر میزان پرز را بیان می کند. برای انجام ای
آزمایش، ابتدا ۳۰ نمونه ۲ سانتیمتری از نخ خاب تهیه و توزین شدند. سپس وسط نمونه ها برای شبیه سازی به حالت خاب، توسط نخ دیگری محکم گرفته شد و با باز کردن تاب نخ ها و خارج کردن الیاف آزاد آن، مجموع الیاف خارج شده از ۳۰ نمونه را توزین شده و درصد الیاف آزاد محاسبه گردید. این آزمایش برای ۵ نخ با رنگ های مختلف انجام شد. نتیجه حاصله درصد الیاف آزاد را در حدود %۹-۸ نشات داد که در مقایسه با درصد الیاف آزاد واقعی فرش، بیشتر می باشد، زیرا در فرش مراحل تکمیلی از جمله برس زنی انجام می گیرد که خود باعث خروج مقدار زیادی از پرز می شود و همچنین تاب نخ کامل باز نمی شود، اما در این آزمایش تاب نخ کاملاً باز شد.
۲-۲- رنگرزی
برای رنگرزی الیاف اکریلیکی از رنگ کاتیونیک استفاده می شود. شرایط مناسب رنگرزی الیاف تأثیر بسزایی بر کاهش شکست الیاف دارد. در بخش رنگرزی برای بررسی و برطرف کردن این مشکل می توان به عواملی چون نوع مواد تعاونی، کیفیت رنگ، نوع و میزان نرم کننده ها اشاره کرد. جهت بررسی اثر رنگ بر روی استحکام الیاف آزمایش فافوگراف به شرح زیر انجام شد.
۳۰ نمونه از هر کدام از رنگ های تیره (لاکی) و روشن (بژ روشن) الیاف درالون، مورد آزمایش قرار گرفتند. پس از این که نتایج حاصل از اندازه گیری استحکام و ازدیاد طول این الیاف ثبت گردید، مشاهده شد که استحکام و ازدیاد طول الیاف روشن از الیاف تیره بیشتر است. الیاف تیره (مانند لاکی و سرمه ای) به علت این که با مدت زمان و دمای بیشتری در حمام رنگ می مانند، استحکامشان کاهش یافته و در نتیجه احتمال شکست تعداد بیشتری از الیاف وجود دارد و میزان پرزدهی افزایش می یابد. همچنین در رنگرزی، میزان نرم کن استفاده شده و یکنواخت بودن توزیع نرم کن در داخل و بیرون کیک رنگرزی بسیار مهم است.
نتایج حاصل از میزان پرزدهی در متر مربع فرشهای تولیدی در ماشین آلات CRT، ALFA300 و ASR با رنگ های مختلف بررسی شد و مشاهده گردید که پرزدهی در ماشین ASR نسبت به دو ماشین دیگر با رنگ مشابه بیشتر است. ضمناً نتایج نشان داد که در ماشین های CRT و ALFA300 فرش با رنگ روشن دارای پرز کمتری است.
۳-۲-ریسندگی
یکی از دلایل مهم پرزدهی فرش توجه نکردن به شرایط ریسندگی نخ است که در ذیل به بررسی این موضوع می پردازیم.
۱-۳-۲-آب و روغن
جهت آنتی استاتیک کردن و داشتن میزان اصطکاک نرمال، پیشنهاد شده است که روی الیاف، مواد آنتی استاتیک، روغن ریسندگی مناسب و آب اسپری شود. در این قسمت باید با اضافه کردن میزان کافی آب و روغن شرایط مناسب ریسندگی را فراهم نمود.
ابتدا حجم ۵ لیتر آنتی استاتیک و ۶ لیتر روغن حلاجی به همراه آب نرم به ۱۰۰ لیتر رسانده شد. این مخلوط به ۱ تن از الیاف زده شد و پس از گذشت ۱۲ ساعت جهت آماده سازی، میزان روغن به ۸ لیتر و آنتی استاتیک به ۷ لیتر رسانده شد. سپس از فتیله کاردینگ در حالت جدید (با روغن بیشتر) و قدیم (با روغن کمتر) نمونه گیری انجام شد و با توجه به نتایج حاصل از اندازه گیری تفاوت توزیع طولی الیاف قبل و بعد از افزایش روغن با استفاده از دستگاه شانه سوایگل با روش comb sorting method یا tuft method، نمودار توزیع طولی الیاف آنها رسم شد. نتیجه حاصله این بود که میانگین طولی با آب و روغن کمتر، ۲/۸۳ میلیمتر و با آب و روغن بیشتر، ۱۵/۹۰ می گردد. بنابراین میانگین طولی با روغن بیشتر، افزایش می یابد.
با بررسی توزیع طولی الیاف دریافته می شود که وقتی مقدار روغن افزایش می یابد، میزان شکست و خرد شدن الیاف کمتر و به دنبال آن طول متوسط الیاف بیشتر می گردد. البته میزان روغن نباید آن قدر زیاد باشد که سبب کاهش بیش از حد اصطکاک بین الیاف و لیز خوردگی الیاف روی هم شود.
۲-۳-۲-تثبیت تاب
ابتدا ۳۰ نمونه ۲ سانتیمتری از هر کدام از نخ های تثبیت شده و تثبیت نشده تهیه و توزین شدند. سپس وسط نمونه ها برای شبیه سازی به حالت خاب، توسط نخ دیگری محکم گرفته شد و بدون باز کردن تاب نخ ها، الیاف آزاد آن خارج گردید. اکنون مجموع الیاف خارج شده از ۳۰ نمونه در دو حالت، توزین و نتایج حاصله با یکدیگر مقایسه شد. این کار برای دو رنگ مسی و کرم انجام گرفت. مشاهده شد که در نخ تثبیت شده،۶۲/۴% الیاف از خاب خارج شدند که در مقایسه با ۴/۱۱% الیافی که از خاب نخ تثبیت نشده خارج شده اند، کاهش قابل توجهی داشته است.
۴-۲- بافندگی
بررسی های انجام شده حاکی از تفاوت پرزدهی ماشین های قدیمی
و جدید است. میزان پرز در ماشین ASR وندویل با رنگ بژ روشن، تفاوت محسوسی نسبت به همان رنگ در ماشین های جدیدتر دارد. از جمله عوامل مؤثر در ایجاد این تفاوت به شرح زیر است:
– وجود سیستم دمش و مکش در ماشین های جدید
– حرکت آرام و نرم دفتین (حرکت دفتین در ماشین های جدید با استفاده از سیلندر و پیستون است)
– تفاوت در ژاکارد و در نتیجه تفاوت در حرکت هارنیشها (در ماشین های جدید هارنیشها به آهستگی بالا و پایین می شوند و ضربهای به نخ وارد نمیآورند)
– استفاده از چله دو طبقه
– تفاوت در جنس هارنیش
– تفاوت در بوبین پیچیها
۵-۲- تکمیل
این بخش یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین مراحل بر پرزدهی فرش می باشد و حتی در این سالن می توان به اصلاح این مشکل پرداخت. البته تکمیل نامناسب می تواند باعث صدمه بیشتر به الیاف گردد.
از جمله موارد قابل بررسی در تکمیل، میزان مکش، فاصله غلتک ها از فرش، تعداد برسها و غلتک های تمیز کننده و تغییر در شرایط آهارزنی می باشد.
در تکمیل، میزان غلظت آهار بسیار حائز اهمیت است. هر چه غلظت بیشتر شود، نفوذ آن در فرش سختتر میگردد. خصوصاً در فرش های با خاب مرده به صورت اینکورپوریتد (که نخ خاب مرده به صورت مستقیم بین پود درونی و بیرونی در قسمت زمینه قرارمی گیرد) نفوذ آن مشکلتر میشود. پس باید میزان غلظت بهینه باشد که برای هر نوع فرش متفاوت است و نمیتوان یک مقدار کلی را ارائه داد. البته باید به این نکته توجه شود که اگر سرعت دورانی غلتک آهار زیاد شود، مقدار آهار بیشتری به فرش خورده میشود.
میزان پرزدهی، با استفاده از روش توضیح داده شده برای فرش آهار خورده و آهار نخورده انجام شد. مشاهده گردید که فرش آهار خورده دارای ۴۸/۱۲ گرم پرز می باشد که در مقایسه با میزان پرز فرش آهار نخورده کاهش چشمگیری داشته است و این مقادیر دارای اختلافات معنی داری هستند.
۳-نتیجهگیری
از آزمایشات فوق نتیجه میشود که:
۱-حدود ۹-۸% الیاف در نخ فرش به صورت شناور می باشند و در واقع توسط نقطه گره (با بافت زمینه) گرفته نشده اند. البته با توجه به دلایل ارائه شده در عمل، میزان پرزدهی از این مقدار کمتر می شود.
۲- استحکام الیاف تیره نسبت به الیاف روشن کمتر است و فرش های با رنگ روشن نسبت به فرش های با رنگ تیره، پرز کمتری می دهند و این نشان دهنده اثر رنگرزی و شید رنگی بر پرزدهی است.
۳- اضافه کردن آب و روغن می تواند تأثیر بسزایی در کاهش شکست طولی الیاف داشته باشد و باعث کاهش پرزدهی می گردد. البته باید توجه داشت که میزان آب و روغن باید در حد بهینه باشد، زیرا مقدار بیش از حد آن نیز معایبی خواهد داشت.
۴- تثبیت حرارتی (heat set) تأثیر بسزایی در کاهش پرزدهی خواهد داشت (پرزدهی را حداقل به یک سوم میرساند).
۵- فرش های بافته شده در ماشین های ASR که از سری ماشین های قدیمی تر هستند، به دلایل ذکر شده دارای پرز بیشتری نسبت به فرش های ماشین های CRT و ALFA300 می باشند.
۶- نفوذ مناسب آهار از عوامل بسیار مؤثر بر پرزدهی می باشد.
هندسه ریسندگی نقش حیاتی را در ماشین رینگ ایفا کرده و مثلث ریسندگی ناحیه اصلی و بحرانی در این روش به شمار میرود، با تغییر هندسه ریسندگی احتمال تغییر خواص نخ وجود دارد. در این تحقیق ایده ریسندگی با یک مسیر مورب نخ و تأثیر آن بر خواص نخ بهویژه موئینگی ارزیابی میشود
چکیده
هندسه ریسندگی نقش حیاتی را در ماشین رینگ ایفا کرده و مثلث ریسندگی ناحیه اصلی و بحرانی در این روش به شمار میرود، با تغییر هندسه ریسندگی احتمال تغییر خواص نخ وجود دارد. در این تحقیق ایده ریسندگی با یک مسیر مورب نخ و تأثیر آن بر خواص نخ بهویژه موئینگی ارزیابی میشود. بر این اساس هر دو حالت انحناء به چپ و انحناء به راست بر روی ۲۴ چشمه ماشین ریسندگی Cognetex FLC رینگ مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج آزمایش موینگی حاصل از دستگا
ه آزمایشکننده زوئیگل نشان داد که انحناء به راست مسیر نخ اثر بهتری در تمامی گروههای طولی موئینگی دارد. یکنواختی و استحکام نخ حساسیت زیادی نسبت به تغییر مسیر نخ از خود نشان داد. همچنین آزمایش سرعت متوسط اسپندل (MSS) در پارگی انجام و مشاهده شد که با تغییر مسیر نخ به طرف راست راندمان ریسندگی کاهش پیدا میکند. نتایج حاصل از این تحقیق را جهت تشریح ساختمان و تغییرات نخهای تولیدشده بر روی ماشینهای رینگی که اجزاء ریسندگی در یک خط نیستند، میتوان بهکار برد.
مقدمه
در تولید نخهای پشمی، تعداد قابل توجهی از الیافت بهطور کامل به دور ساختمان نخ پیچیده نمیشوند و سرهای الیاف و همچنین حلقههای بیرون آمده از بدنه نخ، سطح آن را موئینه میکنند. موئینگی نخ تأثیر بارزی بر استحکام نخ، راندمان ریسندگی، شرایط بافندگی نخ و همچنین خصوصیات پارچه تولیدی از جمله نایکنواختی جذب رنگ و تمایل به پرزدهی دارد. با اینوجود هنوز هم نخهای رینگ بهعنوان نخهائی که دارای خواص بهینه هستند، بهوسیله متخصصین انتخاب میشود؛ ضمناً این سیستم تنها گزینه برای تولید نخهای ظریف است. علیرغم مزایای خاص این نخها، هنوز هم شرایط زیادی برای بهبود خواص این نخها وجود دارد. اگر نخ رینگ را بهصورت میکروسکوپی بررسی کنیم، مشاهده میشود تعداد زیادی الیاف در ساختمان نخ قرار نگرفتهاند؛ الیاف بیرون آمده از سطح نخ نقشی در استحکام و ازدیاد طول نخ ندارند. این الیاف همچنین در مراحل بعدی تولید مشکلساز میشوند که از جمله بهوجود پرز در سالن ریسندگی و مراحل بعدی تولید میتوان اشاره کرد. بنابراین کاملاً واضح است که نخهای رینگ متداول از نظر ساختمان و کیفیت در حد ایدهآل نیستند، از اینرو تحقیق در زمینه افزایش کیفیت نخهای رینگ بهویژه در مورد کاهش موئینگی ضروری است.
در سالهای اخیر، شرکتهای اصلی سازنده ماشینآلات در اروپا نظیر ریتر و زینسر، سرمایهگذاری زیادی را جهت بهبود و توسعه ریسندگی متراکمکننده جهت تولید نخهای با موئینگی پائین، کردهاند. در این روشها با کاهش ابعاد مثلث ریسندگی و بهبود مشارکت الیاف در ساختمان نخ موئینگی کاهش مییابد. در مجموع نکات فوق اهمیت هندسه ریسندگی را نشان میدهد. عنوان هندس
ه ریسندگی شامل تمامی فواصل، زوایا و انحناهای جریان الیافت از نقطه ورود به ناحیه کشش تا نقطه پیچش بر روی بسته است. کلین ادعا کرد که مثلث ریسندگی و زاویه ریسندگی بهطور بارزی بر پارگی الیاف تأثیر میگذارد، در حالیکه مثلث ریسندگی بر ساختمان نخ نیز تأثیرگذار است.از نظر تئوری مثلث ریسندگی بهصورت متقارن فرض میشود ولی در حقیقت متقارن نیست.برای یک نخ با تاب z، الیاف سمت راست مثلث ریسندگی تحتتأثیر یک پیچش اولیه قرار گرفته و در ساختمان نخ احاطه میشوند، در حالیکه الیاف سمت چپ مثلث ریسندگی کمتر کنترل شده و کشش کمت
ری بر آنها اعمال میشود و اغلب این الیاف (الیاف سمت چپ مثلث ریسندگی) در ساختمان نخ بهصورت پرز ظاهر میشوند. یک ایده جهت رفع این مشکل این است که با کاهش مسافتی که الیاف سمت چپ رشته الیاف قبل از رسیدن به نقطه همگرائی طی میکنند، بتوان موئینگی را کاهش داد. دو روش برای اینکار وجود دارد، روش اول افزایش تاب و در نتیجه تشکیل یک مثلث ریسندگی کوچکتر و روش دوم اصلاح مسیر نخ است. محققین زیادی نشان دادند که نخها با تاب بالاتر، موئینگی کمتری دارند. در این تحقیق نیز تأثیر انحراف مسیر نخ به سمت چپ و راست بر
روی کیفیت نخ و نرخ نخپارگی بررسی میشود.
تجربیات
روش کار
در حالت مورب بودن نخ به سمت چپ، رشته بیرون آمده از ناحیه کشش بهوسیله واحد برداشت همراستای آن جمع نمیشود بلکه بهوسیله واحد برداشت سمت چپ آن جمع میشود و در حالت مورب بودن نخ به سمت راست ، نخ بهوسیله واحد برداشت سمت راستی بر روی بسته پیچیده میشود.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 