فایل ورد کامل مقاله فضاهای شهری؛ بررسی علمی طراحی، کارکرد و نقش آن‌ها در توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرها


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله فضاهای شهری؛ بررسی علمی طراحی، کارکرد و نقش آن‌ها در توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرها دارای ۴۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله فضاهای شهری؛ بررسی علمی طراحی، کارکرد و نقش آن‌ها در توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله فضاهای شهری؛ بررسی علمی طراحی، کارکرد و نقش آن‌ها در توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله فضاهای شهری؛ بررسی علمی طراحی، کارکرد و نقش آن‌ها در توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرها :

فضاهای شهری

تصور شهر
کلمه شهر اغلب به صورت مجموعه ای از فضاهای ساخته شده و ساخته نشده تلقی می شد. این تمایز تقریبا بدوی، عمدتا ارزش خود را از دست داده است. امروزه کلیه متخصصین فضاهای بیرونی را به عنوان فضاهای مفید و نه به عنوان فضاهای ساخته نشده تعریف می‌کنند. در واقع فضاهای بیرونی با وظایف مختص و اساسی خود فضاهای ساخته شده را مشروط ساخته و حتی گاه به آنها شکل و حالت می بخشد. این فضاها یکی از عناصر اساسی و تشکیل دهنده چهره شهر بوده و فضاهایی را برای زندگی و تجسم شهر فراهم می‌آورند.

به مرور زمان که درک پدیده های مربوط به فضاهای ساخته نشده گسترش یافت، اصطلاحات به کار برده شده نیز به واژه هایی از قبیل: فضای آزاد، فضای خالی، فضای جدا، فضای باز ، فضای کاشته شده، فضای سبز و; تغییر پیدا کردند. در واقع این تنوع اصطلاحات به تحول وظایف و کاربردهای فضاهای بیرونی مربوط می شود. مفهوم فضای بیرون شهری پیچیده است و به مسائل مختلف حقوقی املاک، قابلیت دسترسی آنها، کاربردهایی که به آنها نسبت داده شده، و به نوع تملک زمین مربوط می شود.

فضاهای بیرون شهری، می توانند فضاهایی باز باشند این اصطلاح در کشورهای آنگلوساکسون بسیار مورد استفاده قرار گرفته و به فضاهایی اطلاق می شود که ساخته نشده اند، به ساختمان بزرگی اختصاص ندارند و در داخل یا نزدیک مناطق متخص ساختمان سازی قرار نگرفته اند.

فضاهای بیرون شهری به عنوان فضاهای آزاد نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. بدین معنی که در دسترس همگان بوده و برای چندین کاربرد مناسب باشند. با این وجود در بعضی موارد، فضاهای بیرونی، برخلاف فضاهایی که قبلاً مورد بحث قرار گرفتند، کاربرد واحدی دارند. از جمله پیاده روها و خیابانهای سواره رو.
فضاهای بیرون شهری یا عمدتاً معدنی هستند. یا نباتی . عنصر اساسی فضاهای بیرون شهری خیابان است که تضمین رفت و آمد و تردد، اولین نقش آن محسوب می شود. امروزه سعی شده که محل تردد انواع متفاوت وسایل نقلیه مانند: اتومبیل، موتور و; و نیز عابر پیاده از یکدیگر جدا شوند.

بهتر است از فضاهای سبز، همراه با خیابانها و میادین به عنوان عناصر تشکیل دهنده فضاهای بیرون شهری نام ببریم. زیرا این فضاها از باغچه میادین عمومی تا پارکها بزرگ همه مکانهایی برای استراحت گردش و بازی هستند. این فضاهای سبز در مقابل فضاهای ساخته شده تعادل طبیعی را در شهرها برقرار می کنند.
ایجاد فضاهای بیرونی، با توجه به تعداد و تنوع کاربردشان به کارگیری تجهیزات گوناگون را ضروری ساخته و انجام عملیات وسیعی را می طلبد . پوشش این فضاها ممکن است هم طبیعی باشد (مانند خاک، چمن، نباتات) و هم مصنوعی (از قبیل آسفالت، سیمان، سنگفرش و..)

میدانها نیز مشجر بوده و دارای تجهیزات متعددی مانند نیمکت، باجه، تیر چراغ برق، تابلو، علائم راهنما، آگهی، ساعت و اشیای هنری (آبنماها و مجسمه های تزیینی) هستند.
فضاهای بیرون شهری یکشبه ایجاد نشده اند، بلکه بنا و شکل گیری آنها اغلب نتیجه تغییرات آرام تاریخی و نیز ثمره ابداعاتی است که در طول اعصار تحول پیدا کرده اند.

رنسانس نظمی معمور، مجلل و یادآور سنت قدیم
با آغاز رنسانس و به ویژه بعد از سال ۱۶۰۰ میلادی در شهرها، استقرار نظمی معمور و مجلل به سبک شهرهای ایتالیایی که به محلهای اعیانی در سطحی عالی ارزش می نهاد مشاهده شد. اما در بقیه اماکن تغییری ایجاد نشد و فضاهای شهری به همان شکل قبلی باقی ماند.

رنسانس بازگشتی است به سنتهای قدیم قوانین زیبایی شاسی تعریف شده توسط ویتروف دوباره به کار گرفته شدند و هنر پرسپکتیو شکوفا شد. در ایتالیا تأثیر رنسانس حتی در باغها نیز مشهود است و در آنها حالتها و مشخصه های متفاوتی را می توان جست. از جمله باغهای تجملی که دارای تراسهای طراحی شده بودند باغهایی که مملو از حجاری ها و مجسمه هایی به سبک قدیم همراه با درختها و یا درختچه های هرس شده بودند باغهای سنوگرافیک (تزئینی) با پرسپکتیو و مجموعه ای از آبشارها و آبنماها مسیر منظم این باغها سرگرم کننده بوده و محلهای خاصی را به یاد می آوردند . از جمله این محلها می توان به باغ (ویلادست) در شهر (تیولی) باغ (ویلا آلدوبرایندینی) در شهر فراسکاتی و باغهای بیلی در شهر فلورانس اشاره کرد. خلاقیت به کار برده شده در این باغها انعکاس عظیمی در اروپا و به ویژه در فرانسه داشت.

تا شروع قرن هفدهم شهرهای غربی ساختار متراکم خود را حفظ کردند با این وجود گاه میادین بزرگی که دارای بناها و ساختمانهای عمومی یا مذهبی بودند در این شهرها دیده می شدند. خیابانها بسیار باریک و فاقد پیاده رو بودند و در نتیجه کاشتن درخت در یک ردیف غیرممکن بود. اغلب باغها هنوز شخصی بودند و ورود افراد متفرقه به آنها ممنوع بود. این باغها بندرت نقش تفریحی داشته و بیشتر کاربردی انتفاعی داشتند . تنها استثنای آن زمان پلاس رویال (پلاس دوزژ کنونی) بود که بنای آن در سال ۱۶۱۲ در پاریس به اتمام رسید. این فضای بسته که از محل تردد وسایط نقلیه جدا شده بود . گردشگاه اهالی و محل بازی ژوت بود.
اوایل قرن شانزدهم در فرانسه باغها اطراف خانه های اعیانی و بزرگ را احاطه کرده و با معماری آنها هماهنگی کامل داشتند. باغ لوکزامبورگ ساخته آقای بوآسودو لابارودری باغ توئیلری که با گلکاری های ظریف، دید وسیع پشت کاخ و خیابانهایش، نبوغ آقای لونرتو را نشان می دهد همیشه به مجسمه ای یا آبنمایی ختم می شدند.

دوره معاصر
محیطی برای زندگی راحت و در خور انسان
اندیشه ایجاد فضای آزاد با کیفیت عالی تقریباً از دهه شصت ابتدا در کشورهای شمال اروپا بخصوص در هلند و سپس در ایالات متحده ظاهر شد این اندیشه از طرفی نتیجه جنبه کاربردی شدیدی بود که بعد از جنگ جهانی دوم تسلط کامل پیدا کرده بود و از طرف دیگر ناشی از نیاز شهروندان به محیطی خوشایندتر برای زندگی بود.

نخستین اقدامات در مورد تجهیز مراکز شهری و فضاهای سبز حاشیه شهر صورت گرفت. در هلند، قانون سال ۱۹۶۷ در مورد حفظ طبیعت، به دنبال یک طرح ساختاری در مورد ایجاد فضاهای تفریحی در هوای آزاد که در سال ۱۹۶۴ مطرح شده بود. به وجود آمد طبق این قانون مناطقی از طبیعت به تفریحات ویژه هوای آزاد اختصاص یافت. در فرانسه توسعه فضاهای شهری با کیفیت عالی دیرتر شروع شد. نخستین راه مختص عابرین پیاده در سال ۱۹۶۵ در شهر روآن و همزمان با اولین طرح عبور و مرور ایجاد شد. این راه به طول تقریبی ۳۰۰ متر با اعتراضات بسیاری مواجه شد. دو سال مبارزه لازم بود تا خیابان گروزورلوژ ایجاد شود.

نقشها و کاربردهای فضاهای شهری
فضاهای بیرون شهری از آنجا که فضایی برای زندگی و تماشا ایجاد می کنند. وظیفه ای اساسی دارند تصویر برجسته شهر به این فضا بستگی دارد. اگر تصویر آن خشن نفرت انگیز و یا یکنواخت باشد. تأثیری منفی برجا خواهد گذاشت. فضای بیرون شهری وظایف مهم دیگری نیز دارد که محلهای عبور و مرور، ارتباطات و ملاقات از شناخته ترین وظایف آن محسوب شده و در نگاه اول مشخص می‌شوند. این فضاها وظایف دیگری نیز دارند که با اینکه کمتر به چشم می آیند، تعیین کننده و اساسی هستند. فضاهای بیرون شهری سدی در برابر عوامل مزاحم صوتی یا جوی محسوب می شوند. این وظایف متعدد باید به صورتی کلی مدنظر قرار

گیرند تا شهر جلوه ای از یکپارچگی به خود گیرد. وظیفه ارتباط که مختص فضای بیرونی است تمام فعالیتهای دیگر از قبیل عبور و مرور تفریح و مبادلات اقتصادی را که در شهر صورت می گیرند این وظایف متعدد باید به صورتی کلی مدنظر قرار گیرند تا شهر جلوه ای از یکپارچگی به خود گیرد. وظیفه ارتباط که مختص فضای بیرونی است. تمام فعالیتهای دیگر از قبیل عبور و مرور تفریح و مبادلات اقتصادی را که در شهر صورت می‌گیرند تحت الشعاع خود قرار می دهد . این فعالیتها ارتباط بین افراد و توسعه وسایل ارتباطی مناسب را سبب می شوند.
فضاهای بیرونی مملو از علائم و تابلوهایی هستند که به وسیله آنها اطلاعات گوناگون تبلیغاتی، علائم راهنمایی ، خدمات و اطلاعات شهری، به اشکال متفاوتی مانند آگهی، تابلو با حروف الکتریکی ، چراغ راهنمایی و سایبان ایستگاه اتوبوس در شهر ارائه می شود.

 

فضاهایی برای عبور و مرور
یکی از نخستین و قدیمی ترین وظایف فضاهای بیرونی شهر امکان پذیر ساختن تردد افراد است. انواع متفاوت تردد، ساده یا پیچیده اشکال گوناگون تجهیز و آمایش شهر را تعیین می کنند.
منطقه مختص عابرین پیاده معابر مخصوص دوچرخه سواران و بولوارهای بزرگ کمربندی برای تردد اتومبیلها از جمله آمایش است.

تا پایان قرن گذشته عابر پیاده تقریباً از تمامی معابر استفاده و تمام آنها را اشغال می کرد. خیابانها و میادین محلهایی برای گذر، ملاقات، خرید و فروش و تفریح بودند. در معابر برای سهولت و تسریع در رفت و آمد وسایل حمل و نقل جدیدی چون اتومبیل، تغییرات اندکی صورت گرفت. این وضعیت تا موقعی که استفاده از وسایل نقلیه نادر بود و مشکلات زیادی به همراه نداشت ادامه یافت. اما اشغال روزافزون معابر توسط اتومبیلها و وسایط نقلیه عمومی سریع السیر روز به روز شدیدتر شده و عابرین پیاده را بتدریج به فضایی ناچیز که جدا کننده ساختمانها از خیابانها بود عقب راند. چون وسایل حمل ونقل سریع السیر از نظر ابعاد هندسی (عرض، انحراف جانبی، شعاع چرخش و انتخاب مسیر از پیش) نیازمند فضای بیشتری هستند معابر مختص عابرین پیاده با قابلیت شکل پذیری بیشتر آنها اساساً فضا از دست می دهند. نخستین وظیفه فرد تجهیز کننده و مسؤول این فضاها آن است که در انواع مکانهای تردد بر حسب استفاده تعادل ایجاد کند یعنی مطمئن شود که یک کاربرد مانع از شکوفایی کاربردهای دیگر نخواهد شد. در شهرهای امروزی اغلب باید از تسخیر فضاها توسط اتومبیل جلوگیری کرد.

در هر حال، در کلیه موارد دیده می شود که حذف کامل اتومبیل از این فضاها موجب می شود که سطح زندگی پایین آمده و بی روح شود. امروزه اتومبیل جزئی از جامعه و زندگی روزمره ما محسوب می شود و حتی اگر همه جا را تسخیر نکند، باز یک عامل جنب و جوش به شمار می آید. در مراکز شهرها، اشتغال خاطر برای حفظ امنیت و محیط زیست مجریان را وادار می کند که انواع تردد را از یکدیگر جدا کنند. این وضعیت به شبکه ای مخصوص هر یک از انواع ترددها (اتومبیل، اتوبوس، وسایط نقلیه دوچرخ و عابرین پیاده) نیاز دارد. در نتیجه این امر هر یک از این فضاها کاربرد خاصی خواهند داشت. خیابانهایی نیز وجود دارند که در آنها انواع متفاوت تردد در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اما برخی کاربردها به عمده در اولویت قرار داده شده و نسبت به بقیه برتری دارند.
عبور عابرین پیاده

پیاده روی یکی از راههای مهم جا به جایی شهری است که می توان مساحتهای لازم برای انجام آن را با ارزیابی توانایی هایش، مانند دیگر انواع جا به جایی محاسبه کرد.
ابعاد انسانی نخستین ارقامی هستند که باید در نظر گرفته شوند. یک انسان در حالت ایستاده از ۱۵/۰ تا ۲۰/۰ متر مربع را اشغال می کند. همراه داشتن وسایل اندازه سطح اشغال شده را افزایش می دهد. همراه داشتن دو چمدان این مساحت را تقریباً دوبرابر می کند. (یعنی ۴۰/۰ متر مربع). فرد معلولی که در صندلی چرخدار خود نشسته باشد ۸/۰ متر مربع اشغال می کند و فردی همراه با کالسکه بچه به ۲۰/۱ تا ۲ متر مربع مساحت احتیاج دارد. چند رقم باید حتما در نظر گرفته شود ابتدا سرعت عابرین پیاده (V) که به متر در ثانیه بیان می شود. برای طی مسیر خانه تا محل کار که اغلب جهت حرکت یک طرفه است سرعت عابرین بین ۲/۱ تا ۶/۱ متر رد ثانیه یا به عبارتی ۳/۴ تا ۸/۵ کیلومتر رد ساعت است. برای جا به جایی های مربوط به خرید یا تفریح که جهت حرکت دوطرفه است. سرعت بین ۸/۰ تا ۲/۱ متر در ثانیه متغیر است. یعنی ۹/۲ تا ۳/۴ کیلومتر در ساعت. تراکم عابرین پیاده یکی دیگر از ارقام مهم است که با تعداد عابرین در مترمربع بیان می شود.

درعبور و مرور عادی فضای بین هر عابر با عابر پیشین ۱ متر و با عابر کناری ۷۵/۰ متر است. تراکم نسبی عابرینی که در یک پیاده رو حرکت می کنند در مواقعی که پیاده رو خلوت است به ۳/۰ عابر در متر مربع و در اوقات شلوغ به ۲ عابر در متر مربع می رسد. می توان تعداد عابرینی که در یک پیاده رو حرکت می کنند . در مواقعی که پیاده رو خلوت است به ۳/۰ عابر در متر مربع و در اوقات شلوغ به ۲ عابر در مترمربع می رسد. می توان تعداد عابرینی را که در یک حرکت دسته جمعی جا به جا می شوند، بر حسب سرعت و تراکم و فضای پیاده رو محاسبه کرد.
توصیه های زیر می توانند برای حفاظت بیشتر از عابرین پیاده مفید باشند:

بهتر است در معابری که سرعت اتومبیلها بالاست. برای مشخص کردن مسیر عبور عابرین پیاده از نوارهای شبرنگ استفاده شده و مسیر به سیستم روشنایی مجهز شود.
در مواقعی که تراکم تردد عابرین پیاده پایین است باید حداقل عرض مسیر عبور آنان ۵۰/۲ متر باشد.
در خط کشی ها باید عرض نوارها ۵/۰ متر و فاصله بین آنها ۸/۰ متر باشد (در پاریس ۵/۰ متر است).
این محلها مجهز به چراغ راهنما بوده و عقبتر از چهارراه تعبیه شوند. تا اتومبیلی که قصد گردش به سمت راست دارد بتواند توقف کرده و منتظر عبور عابرین پیاده شود.
برای دست یافتن به کوتاهترین مسیر ممکن مسیر باید عمود بر راستای خیابان باشد.
مسیر باید در راستای عبور عابرین پیاده باشد تا آنها مجبور به انحراف مسیر نشوند.

 

عبور و مرور وسایط نقلیه دوچرخ
دوچرخه وسیله نقلیه شهری خوبی است به شرط اینکه برای تردد آن مسیر مخصصوی در شهر ایجاد شود. آمار تصادفات نشان دهنده این امر اس که اگر معابری برای دوچرخه ها احداث نشود خطرات عظیمی در کمین این گونه وسایط نقلیه خواهد بود.
ضرورت احداث فضاهای مخصوص، می تواند ایجاد شبکه ای مختص وسایط نقلیه دوچرخ را سبب شود، و این امری است مطلوب.
فضاهای تجاری
احداث خیابانهای مخصوص عابرین پیاده از جمله راههایی است که می تواند در تجدید حیات مراکز شهری موثر باشد. این عنصر که تا چند سال پیش در فرانسه ناشناخته بود امروزه تقریباً خود به خود وارد مطالعات نقشه های عبور و مرور شده و به عنوان گونه جدیدی از تجهیز شهری توجه شهرداری ها و عموم مردم را به خود جلب کرده است.

پس از احداث پیاده روها مدرن کردن ویترینها و مغازه ها بسرعت و در زمانی کمتر از دو سال صورت می گیرد . حتی هنگامی که صحبت از پروژه ای برای اختصاص یک خیابان به عابرین پیاده می شود، مغازه داران در مدرن کردن ویترینهای شان پیش دستی می کنندن. این پروژه باعث بالا رفتن داد و ستد مغازه ها در حد یک خیابان تجاری می شود. این افایش تنها موقعی است که فعالیتهای تجاری مغازه با ماهیت خیابان مخصوص عابرین پیاده (عمده فروشی، فروش اجناس تخصصی ابزار آلات ، مواد غذایی و;) در تضاد نباشد.
پس از تغییر شکل یک خیابان تحولات محسوسی در تردد آن مشاهده می شود مشتریها جوانتر و تعداد آنها زیادتر می شود مشتریان باخانواده خود مراجعه می کنند و اغلب مرفه ترند ساعات و عادات خرید نیز تغییر می کند.

فضاهای تبلیغاتی
تبلیغات
هر نوع نوشته شکل یا تصویری که در جهت اطلاع رسانی مردم یا جلب توجه آنها به کار رود تبلیغات نامیده می شود . تابلوها و تابلوهای کوچک قابل حمل وسایلی هستند که برای انجام تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند. قانون با در نظر گرفتن چگونگی مکانهای متفاوت امکان یا عدم امکان نصب تابلوهای تبلیغاتی را تعیین می کند در داخل یا خارج از شهرها نصب تابلوهای تبلیغاتی در محدوده پارکهای ملی مناطق حفاظت شده طبیعی و بر روی ابنیه تاریخی و تحت حمایت دولت درختان و آثار طبیعی ممنوع است . در خارج از شهرها همچنین نصب تابلوی تبلیغاتی در فضاهای حساس ممنوع است.

ایجاد مناطق تبلیغاتی محدود مناطقی که مطابق قانون عمومی یا استثنایی بوده و مناطق تبلیغاتی گسترده به شرط آنکه تحرک رد این مکانها موجه باشد می تواند موجب اتخاذ تصمیماتی برخلاف مقررات فوق گردد.
در فضاهای حفاظت نشده تبلیغات با رعایت مقررات تعیین شده توسط قانون ملی آزاد است. شورای شهرداری می تواند ابتکار ایجاد مناطق تبلیغاتی محدود و گسترده را در دست بگیرد. در این مناطق دستورات مخصوصی که نسبت به دسورات ملی کم و بیش محدود کننده تر هستند. به کار می روند قانون دستورات متفاوتی را برای تبلیغات غیر نوری (نور طبیعی ، شفافیت یا پروژکتور) و تبلیغات نوری وضع کرده است.

تبلیغات غیر نوری
این نوع تبلیغات نباید بر روی تیرهای چراغ برق، تیرهای مخابراتی، تأسیسات روشنایی عمومی و تجهیزات راهنامیی و رانندگی نصب شوند. می توان آنها را بر روی حصارهای یکپارچه یا دیواری که نقش حصار را ایفا می کند به استثنای دیوارهای قبرستانها و پارکهای عمومی نصب کرد. بر روی دیوارهای ساختمانها نیز می توان تابلوهای تبلیغاتی نصب کرد به شرطی که فاقد پنجره بوده و یا اندازه شان کم باشد. تابلو نباید از حدود دیوار تجاوز کرده و در موازات آن قرار گیرد. بلکه باید فاصله ای کمتر از ۲۵/۰ متر با لبه دیوار داشته باشد. نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی سقف شیب دار و تراسها نیز ممنوع است.
فاصله یک تابلوی تبلیغاتی از زمین نباید کمتر از ۵/۰ متر باشد. به علاوه قانون رابطه ای میان حداکثر مساحت تابلوی تبلیغاتی غیر نوری و اهمیت فیزیکی محلی که در آن نصب می شود پیش بینی کرده است.
تبلیغات نوری

نصب تبلیغات نوری بر روی دیوار و دیگر عناصر محصور کننده ممنوع است . می توان این نوع تابلوها را بر روی دیوار ساختمان حتی اگر پنجره داشته باشد و به موازات آن نصب کرد.
با این وصف تابلو نباید از حدود دیوار یا نرده بالکنی که آن را نگه می دارد یا چند بالکن را به هم متصل کند تجاوز کند. تابلو نباید تمام یا قسمتی از نمای جلویی ساختمان را بپوشاند. نوشته تابلوهای نصب شده بر روی نرده بالکن سقف شیب دار یا تراس نیز باید به صورت حروف یا علائم منفصل (جدا جدا) باشد.
تبلیغات نوری باید از حروف منفصل تشکیل شده و ارتفاع آنها کمتر از ۶/۱ ارتفاع ساختمان باشد. اگر ارتفاع ساختمان کمتر از ۲۰ متر باشد حداکثر ارتفاع تابلو ۲ متر خواهد بود. در مورد ساختمانهایی با ارتفاع بیشتر ارتفاع تابلوها باید کمتر زا ۱۰/۱ ارتفاع ساختمان و حداکثر ۶ متر باشد.

نصب تابلوهای تبلیغاتی نوری در اجتماعات کمتر از ۲۰۰۰ سکنه ممنوع است مگر اینکه منطق جزئی از یک ناحیه با ۱۰۰۰۰ نفر سکنه باشد.

فضاهای برای حفظ کیفیت زندگی
فضاهای بیرون شهری محیط زندگی شهروند را تشکیل می دهند پس لازم است که تجهیز کنندگان طراحان، مسئولان و منتخبین محلی آنها را به گونه ای تجهیز کنند که شرایط زندگی و زیست محیطی در آنها همواره از سطحی عالی برخوردار باشد.

فضای سبز : عامل تعادل زیست محیطی
در فضاهای شهری تعداد منابع مضر بسیار است. مراکز صنعتی منشاء زیانهای متعدد هستند صدای موتورها و انفجارها گازهای آلوده کننده هوا مواد آلوده کننده سولفوردار فلوئوردار و کلر دار ذرات ریز سیمان و ذرات باقی مانده از احتراق ناقص۳ موتورها سوختهای متفاوتی که در مراکز مسکونی انفراید یا اجتماعی مختلف مصرف می شوند از قبیل: زغال سنگ ، سوخت مایع، گاز زغال یا گاز طبیعی. این سوختها مواد کم و بیش مضری چون اکسید کربن انیدریت سولفوریک، اکسید ازت ، عبارهای معدنی، دوده، هیدروکربورهای گازی دوده های رنگی و دودهای حاصل از احتراق ناقص زغال سنگ تولید می کنند. تردد وسایط نقلیه هوایی و زمینی موجب ایجاد سر و صدا ، تصادم و آلودگی جوی در حدی قابل توجه می شود.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.