فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی پروژه ۲۰۶؛ بررسی علمی راهنمای تعمیرات موتور TUJP/K و تجربه‌های عملی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی پروژه ۲۰۶؛ بررسی علمی راهنمای تعمیرات موتور TUJP/K و تجربه‌های عملی دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی پروژه ۲۰۶؛ بررسی علمی راهنمای تعمیرات موتور TUJP/K و تجربه‌های عملی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی پروژه ۲۰۶؛ بررسی علمی راهنمای تعمیرات موتور TUJP/K و تجربه‌های عملی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی پروژه ۲۰۶؛ بررسی علمی راهنمای تعمیرات موتور TUJP/K و تجربه‌های عملی :

باز و بست موتور و گیربکس از روی خودرو

بیرون آوردن موتور و گیربکس
روشی که در این جزوه توضیح داده می شود، در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک و دستی یکسان می باشد.
ابتدا مایع سیستم خنک کننده، روغن موتور و گیربکس تخلیه می گردد.
اجزاء سیستم هوای ورودی به موتور شامل لوله خرطومی هوای ورودی به موتور، بستها، مجموعه هواکش جدا می شود.
بستهای باتری، باتری و سینی زیر باتری را باز کنید.

بدون باز کردن اتصالات و لوله های سیستم فرمان هیدرولیک، پمپ هیدرولیک را جدا کنید.
سوکت (ترمینال) مربوط به سیستم BSI را باز کنید.
اتصالات برقی و کانکتورهای سیمهای متصل به باتری و جعبه فیوز کنار باتری را جدا کنید.
شیلنگهای رفت و برگشت آب مربوط به رادیاتور بخاری را باز کنید.
شیلنگ ورود و خروج آب موتور را باز کنید.
شیلنگ خلاء مربوط به بوستر ترمز را باز کنید.
درانتها، رادیاتور را باز کنید.

در خودروهای مجهز به گیربکس دستی، سیم کلاچ را باز کنید و اهرم کلاچ را آزاد کنید.
در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، کابل کیک دادن از روی گیربکس باز کنید.
اتصالات جانبی مربوط به دسته سیم اصلی ECU را جدا کنید.
سپس پایه نگهدارنده ECU را از روی گلگیر سمت راست جدا کرده و بعد از آن کانکتور اصلی ECU را جدا کنید.
منبع انبساط سیتم خنک کننده همراه با پایه نگهدارنده آن را باز کنید.
سپس کنترل یونیت سیستم سوخت رسانی و جرقه (ECU) باز شده را، از روی بدنه خودرو بردارید.
سیم گاز را باز کنید.

با اطمینان از کم بودن سوخت در لوله ورودی آن را از گالری سوخت جدا کرده و مسدود کنید.
پایه لرزه گیر اتصال سرسیلندر به دسته موتور سمت راست (از دید راننده) را باز کنید.
اتصال شیلنگ خلاء MAP سنسور به مانیفولد هوا را از روی موتور را جدا کنید.
کمپرسور کولر را بدون باز نمودن سیستم کولر از روی موتور باز کنید و دور از موتور نگه دارید. سپس مطمئن شوید که به اتصالات سیستم کولر آسیبی وارد نمی گردد.
با شل نمودن مهره های مربوطه (۷۸) لوله اگزوز را از محل اتصال به مانفولداگزوز (گلوئی اگزوز) جدا کنید.
سپس بست نگهدارنده ۲ را جدا کنید، تا لوله اگزوز میانی جدا گردد.
اتصال دسته موتور سمت راست (۴) به ضربه گیر دسته موتور را باز کنید.
توجه: احتیاج به جدا نمودن کامل دسته موتور از بلوک سیلندر نمی باشد.
برای جلوگیری از خراب شدن رزوه پیچ در هنگام باز نمودن مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (۵) توسط جرثقیل موتور را به اندازه خیلی کم به سمت بالا کشیده تا وزن موتور توسط جرثقیل مهار گردد، سپس مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (۵) را باز کنید.
پیچ و .مهره ضربه گیر دسته موتور عقبی (۶) که پلوس از داخل آن عبور می کند و پیچ های نگهدارنده بلبرینگ پلوس سمت راست پیچ های چکمه ای (۶a) را باز کنید، اتصالات این قسمت کاملاً‌ از روی بدنه جدا می شود.
برای بیرون آوردن موتور، ابتدا زنجیر جرثقیل را کمی شل نموده تا موتور پایین تر بیاید و پیچ دسته گیربکس از داخل دیاق (۶) خارج کنید، سپس دیاق (۶) را از روی شاسی باز کنید.
پس از اطمینان از باز شدن تمامی اتصالات مجموعه موتور و گیربکس به شاسی و بدنه، با استفاده از جرثقیل به آرامی مجموعه را خارج کنید.

۲-نصب مجدد مجموعه موتور و گیربکس:
مراحل کار به ترتیب عکس مراحل بیرون آوردن می باشد.
پیچ دسته گیربکس را به گریس مخصوص، آغشته کنید.
پیچ و مهره های مربوطه را طبق گشتاور تعیین شده در صفحه بعد محکم کنید.

۳- گشتاور محکم نمومد پیچ های مربوطه:

توضیحات
گشتاور da.N.m
مهره دسته موتور سمت راست (۵) ۴۵
پیچ اتصال پایه لرزه گیر به دسته موتور (۲) ۴۵
پیچ اتصال پایه لرزه گیر به سرسیلندر (۳) ۲۶
مهره روی دسته گیربکس (۷) ۶۵
پیچ های اتصال دیاق دسته گیربکس به شاسی (۱۱ , ۱۰) ۱۹
پیچ و مهره ضربه گیر دسته موتور عقبی (۱۳) ۵

توضیح اینکه واحد daN.m تقریباً همان Kgm می باشد.

فصل دوم:
باز و بست تجهیزات جانبی

در این فصل روش باز نمودن لوازم و اجزاء اضافی نظیر دینام، کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک فرمان از روی موتور، بیان می شود. برای این کار ابزار مخصوصی استفاده می شود که در ادامه توضیح داده می شود.

ابزار مخصوص
{۱‍} دستگاه اندازه گیری کشش تسمه مدل SEEM C.TRONIC

{۲} پین قفل کن تسمه:
برای تعویض تسمه دینام، با استفاده از این پین تسمه سفت کننده دینامیکی در محل مخصوص، ثابت می شود و بعد از تعویض تسمه و جا انداختن تسمه استاندارد یا تسمه کار کرده قابل قبول،پین خارج می شود.

روش باز و بسته نمودن تسمه دینام:
در این موتور (TU3JP/k) کمپرسور کولر، دینام و پمپ هیدرولیک فرمان توسط یک تسمه به حرکت در می آید. تنظیم کشش تسمه، توسط تسمه سفت کن دینامیکی {۲} انجام می شود.

روش انجام کار با توجه به شکل روبرو به شرح زیر می باشد.
توسط ابزار مخصوص چهار گوش که در محل (۷) قرار می گیرد، مجموعه تسمه سفت کن دینامیکی را در جهت موافق عقربه های ساعت بچرخانید. در این حالت پین قفل کن تسمه را در محل (۸) قرار دهید، تسمه سفت کن دینامیکی ثابت و تسمه شل می شود. در این حالت می توان تسمه را خارج نموده و تسمه جدید را جایگزین نمود.

با رها نمودن تسمه سفت کن و چرخش در خلاف عقربه های ساعت، تسمه کشیده شده و محکم می شود.

باز و بسته نمودن دینامیک
طبق روش گفته شده، ابتدا تسمه دینام را باز کنید، سپس پیچ های دینام را شل نموده و دینام را باز کنید.

باز و بسته نمودن هیدرولیک فرمان:
پس از باز کردن تسمه دینام، پمپ هیدرولیک فرمان را بدون باز کردن شیلنگهای هیدرولیک از روی بدنه متور جدا کنید.
هنگام بستن دینام و پمپ هیدرولیک فرمان، عکس عمل بالا را انجام دهید.

باز کردن سرسیلندر
روش پیاده کردن سرسیلندر در این فصل توضیح داده می شود، در ابتدا ابزار مخصوص مورد نیاز شناسایی شده، سپس روش پیاده کردن سرسیلندر توضیح داده می شود.

ابزار مخصوص:

شماره فنی شرح مرجع
.۰۱۳۲-QZ قفل کن فلایویل {۲}
.۰۱۳۲- AA ابزار نگهدارنده چرخدنده میل بادامک {۳}
.۰۱۳۲- R قفل کن میل بادامک {۴}
.۰۱۶۳-Q ابزار برداشتن سرسیلندر {۵}
.۰۱۳۲-P پین قفل کندنه فلایویل {۶}
.۰۱۳۲- AIZ بوش بند سیلندر {۷}

باز کردن سر سیلندر
پس از بیرون آوردن مجموعه موتور و گیربکس، ابتدا گیربکس را طبق راهنمای گیربکس MA و یا AL4 از مجموعه جدا کنید، سپس برای سهولت در باز کردن قطعات موتور ابتدا موتور را به پایه نگهدارنده موتور متصل کنید، پایه نگهدارنده به صورتی ساخته شده است. که از پهلو به موتور متصل می گردد و با چرخاندن صفحه و مجموعه موتور می توان قطعات موتور را به ترتیب سرسیلندر و مجموعه کپد یاتاقانهای ثابت و متحرک باز کرد.

برای باز کردن سرسیلندر، ابتدا درپوش سوپاشها (۱) را از روی سرسیلندر باز کنید. سپس پیچ های فاصله انداز (۲) و صفحه روغن برگردان (۳) را بردارید. در مرجله بعد محافظ حرارتی روی مانیفولداگزوز را جدا کنید.

سپس به ترتیب مراحل ذیل، قطعات را باز کنید.
– منیفولداگزوز (۷)
– فیلتر روغن (۸)
– لوله محافظ گیج روغن (۱۲)
– گیج روغن (۱۱)
– فشنگی روغن (۱۴)
سوئیچ الکتریکی (۱۳) در مدل های خاص وجود دارد.
– مجموعه کویل (۱۵) که بر روی هر کدام از شمع ها یک کویل وجود دارد.
– لوله یا گالری اصلی سوخت (۱۶)
– منیفولدهوا (۱۷)
– ترموستات (۱۸)
– سنسور دمای آب موتور (۱۹)
– قلاب برای جابجایی موتور (۲۰)
– سنسور ضربه (۲۱) در صورت وجود برحسب مدل موتور.

درپوش تسمه تایمنیگ (۲۲) که از سه قسمت مجزا تشکیل شده است را باز کنید.
برای باز کردن میل بادامک ابتدا باید چرخدنده میل بادامک را باز کنید.
روش کار بدین صورت است که ابتدا قفل کن میل بادامک {۴} را در محل مربوطه قرار دهید، سپس مهره پیچ تسمه سفت کن (۲۳) را شل کرده، با چرخاندن آن تسمه تایم (۲۴) آزاد می گردد.
واسطه تسمه سفت کن (۲۵) را از جای خود خارجی کنید، با استفاده از ابزار {۳} و با ثابت کردن چرخدند میل سوپاپ، پیچ (۲۶) را شل کنید.
در این موتور، مجموعه اسبها و سرسیلندر توسط یک سری پیچ، به بلوک سیلندر متصل می شوند. بنابراین با باز نمودن پیچ های سرسیلندر (۲۷)، مجموعه اسبکها نیز جدا می گردد.
برای این منظور، ابتدا پیچ های مربوط به فیلرگیری را تا انتها شل نموده، به نحوی که اسبکها آزادانه در محل خود حرکت کنند.
سپس اقدام به باز نمودن پیچ های سرسیلندر نمائید. پیچ های سرسیلندر را برای جلوگیری از تاب برداشتن سرسیلندر به روش حلزونی باز کنید.
پس از باز نمودن پیچ های سرسیلندر، مجموعه اسبکها را از روی سیلندر بردارید.
برای جابجا کردن سرسیلندر، از ابزار اهرم جابجایی سرسیلندر {۵} استفاده کنید.
با استفاده از این ابزار از صدمه زدن به سرسیلندر جلوگیری می گردد.

پس از باز کردن سرسیلندر، برای جلوگیری از هر گونه حرکت بوش سیلندر درموقع باز کردن کپه یاتاقانهای متحرک، از ابزار بوش بند سیلندر {۷} استفاده کنید. همانطور که در شکل مشخص می باشد، این ابزار بر روی لبه بوش نصب شده، توسط پیچ به بلوک سیلندر متصل می گردد.
در دو طرف بلوک سیلندر بین راهنما وجود دارد که برای جلوگیری از حرکت واشر سرسیلندر استفاده می شود. برای جلوگیری از افتادن ومفقود شدن آنها در هنگام باز نمودن قطعات موتور، این پین ها را جدا کنید.

– باز و بست متعلقات سرسیلندر
– ابزار مخصوص

شماره فنی شرح مرجع
۹۷۷۰۱۰,۹۷۷۰۱۱ فنر جمع کن سوپاپ و رابط {۱}
. ۱۷۰
انبرخارج نمودن لاستیک ساق سوپاپ {۲}
. ۱۳۲-w
جا زدن لاستیک ساق سوپاپ {۳}
. ۱۳۲- T
جا زدن کاسه نمد میل سوپاپ {۴}

باز نمودن قطعات داخلی
ابتدا چرخ دنده میل سوپاس (۱) را جدا نموده، سپس خار نگهدارنده میل بادامک (۲) را جدا کنید، سپس به آرامی و با استفاده از چکش چوبی و یا لاستیکی به انتهای میل بادامک (۴) ضربه وارد کنید تا میل بادامک از جای خود حرکت کند و کاسه نمد سرمیل بادامک (۳) خارج گردد.
پس از آزاد شدن میل بادامک، آن را از درون سرسیلندر خارج کنید.
برای بیرون آوردن سوپاپها، با استفاده از ابزار فنر جمع کند (۱)، بر روی صفحه بالایی فنر (۶) و واشر زیر فنر (۸) را جدا کنید.

با استفاده از انبر مخصوص خارج نمودن کاسه نمد سوپاپ (۲) را خارج کنید.
پس از باز کردن متعلقات سرسیلندر، لازم است که قطعات ذیل در مورد بازرسی قرار گیرند.
– سیت سوپاپ، گیت سوپاپ، فنر سوپاپها، میل بادامک، بوش میل بادامک به سطح داخلی و خراجی سرسیلندر توجه داشته باشید که حداکثر پیچش یا تاب مجاز سرسیلندر ۰۰۵ mm باشد برای اندازه یگری مقدار تاب مجاز، در سه جهت مختلف از خط کش مخصوص (مطابق شکل فوق) استفاده کنید.
– در هر صورت با استفاده از فیلترهای مختلف، مقدار تاب را مشخص کنید. حداکثر تاب مجاز در سر سیلندر ۰۰۵ میلیمتر است.

– مشخصات اجزاء سرسیلندر

– مشخصات سرسیلندر

ارتفاع سرسیلندر استاندارد باید برابر مقدار زیر باشد.
A = 111.2+0.08mm
حداکثر مقدار مجاز کف تراشی سرسیلندر ۰۲mm است و تنها ۱ مرتبه انجام شود.

– مشخصات واشر سرسیلندر
در محل های مشخص شده توسط حروف A, B, C بر روی لبه واشر سرسیلندر سمت گیربکس، مشخصاتی به شرح زیر درج شده است

:
A: مشخصات نوع موتور
B: مشخصات سازنده واشر سرسیلندر
C: مشخصات ضخامت واشر سرسیلندر

در قسمت A، امکان دارد ۴ شیار (۱و۲و۳و۴) وجود داشته باشد، که برحسب نوع موتور شیارها متفاوت خواهند بود. درمورد موتور TU3JP/k تعداد ۳ شیار وجود دارد.
ضخامت واشر سرسیلندر استاندارد ۱۲۰ mm ضخامت واشر سرسیلندر تعمیری ۱۴۰mm می باشد.
برای واشرهای تعمیری، در محل C، شیار وجود دارد. چنانچه جنس واشر آزبست باشد شیار B وجود دارد.

مشخصات میل بادامک:
علائم مشخصه میل بادابمک در دو محل وجود دارد.
۱- علامتی که شامل حرف یا عدد در انتهای میل بادامک (سمت فلایویل) وجود دارد. (A)
۲- علامت رنگی در محل های (C, D) مابین یاتاقان ثابت شماره ۲ و بادامک مربوط به سوپاپ هوای سیلندر شماره ۱ وجود دارد.
نوع موتور TUJP/k D C D A
تا شماره موتور ۲۳۳۳۳۵۷ نارنجی —— —— Y
از شماره ۲۳۳۳۳۵۶۵ به بعد —– —— بژ H

مشخصات سوپاپها:

هوا (mm) دود (mm)
C
قطر ساق سوپاپ +۰۰
۶۹۸
۰۰۱۵ +۰۰
۶۹۶
۰۰۱۵

A
قطر نشیمن سوپاپ ۳۶۸ ۲۹۴
E ارتفاع سوپاپ ۱۱۲۷۶ ۱۱۲۵۶
B زاویه نشست سوپاپ (درجه) ۹۰ ۹۰
D فاصله متوسط صافی سوپاپ ۳۰ ۲۸

یادآوری: در قسمت تحتانی سوپاپ هوای ورودی که زاویه نشیمن آن از ۱۲۰ درجه به ۹۰ درجه تغییر یافته است، سوراخی به قطر ۴mm وجود دارد (F).

B
قطر نشیمن فنر هوا (mm)
A
قطر سیم فنر ۳۶mm
Ho ارتفاع آزاد ۲۴mm
آزمایش اول F1 28da.N
H1 40mm
آزمایش دوم F2 5da.N
H2 32mm

یادآوری: دقت کنید در هنگام نصب فنر سوپاپها، واشر بالای فنر (۱) در بالای فنر و واشر تحت (۲) در زیر فنر، مابین سرسیلندر و فنر قرار می گیرد.

مشخصات گیت سوپاپها:

استاندارد تعمیر اول تعمیر دوم

+۰۳۲ ۱۲۹۶۵ ۱۳۹۶ ۱۳۴۹۵
+۰۰۳۹

+۰۰۲۸ ۱۳۰۲ ۱۳۲۹ ۱۳۵۹

+۰۰۲۲ ۷۰ ۷۰ ۷۰
+۰۳
C
-۰.۳ ۴۷.۵ ۴۷.۵ ۴۷.۵

هوا دود
+۰۱
E
-۰.۱ ۱۴.۵۷ ۱۴.۰۷

– مشخصات سیت سوپاپها:
– مشخصات سیت سوپاپ هوا
– مشخصات قطر و ارتفاع سیت هوا

استاندارد تعمیر اول تعمیر دوم
+۰۱۳۷
OA
+۰.۱۲ ۳۸.۰۱ ۳۸.۳۱ ۳۸.۵۱
+۰.۱
OB
+۰.۰ ۶.۶۴۸ ۷.۰ ۷.۰

– مشخصات ماشینکاری محل سیت سوپاپ
هوا در سیلندر

تلرانس استاندارد تعمیر اول تعمیر دوم

OC 0.25 38 38.30 38.50
D + 0.3 15.193 15.545
+۰.۰
-۰.۱۵ OE
۲۹.۵
OF 35
Gحداقل ۱۴
H 0.25
۰.۷۵
I
J 0.65
F 30ْ
A 33ْ
B 15ْ
– مشخصات سیت سوپاپ دود
– مشخصات قطر و ارتفاع سیت دود
تلرانس استاندارد تعمیر اول تعمیر دوم
+۰۱۳۷
OA
+۰.۱۲ ۳۸.۰۱ ۳۸.۳۱ ۳۸.۵۱
+۰.۱
B
+۰.۰ ۶.۶۴۸ ۷.۰ ۷.۰

– مشخصات ماشنیکاری محل سیت
سوپاپ دود در سرسیلندر

تلرانس استاندارد تعمیر اول تعمیر دوم
OC 0.25 38 38.30 38.50
+۰.۳
D
۰.۰ ۱۵.۴۶۵ ۱۵.۸۱۶
+۰.۳
D

۰۰ ۲۴۳
OF 27.5
G 0.35
H 1.35
A 20
B 30
مشخصات سیت سوپاپ دود
– مشخصات قطر و ارتفاع سیت دود

تلرانس استاندارد تعمیر اول تعمیر دوم
+۰۱۳۷
OA
+۰.۱۲ ۳۱.۰۱ ۳۱.۳۱ ۳۱.۵۱
+۰.۱
B
+۰.۰ ۶.۶۴۸ ۷.۰ ۷.۰

مشخصات ماشینکاری محل سیت
سوپاپ دود در سرسیلندر
تلرانس استاندارد تعمیر اول تعمیر دوم
OC 0.25 31 31.30 31.50
+۰.۳
D

۰۰ ۱۵۴۶۵ ۱۵۸۱۶
+۰۳
D
۰.۰ ۲۴.۳
OF 27.5
G 0.1
۰.۳۵
H 0.1
۱.۳۵
A 20
B 30

بستن متعلقات سرسیلندر
با استفاده از ابزار جازن لاستیک ساق سوپاپ {۳}، لاستیک ها را در جای مربوطه قرار داده و به آرامی و با چکش پلاستیکی، لاستیک ساق سوپاپ را جا بزنید.
سپس مانند روش باز کردن و با استفاده از سوپاپ جمع کند {۱} سوپاپها را در سر سیلندر جا بزنید.

نشیمنگاه میل بادامک را در سرسیلندر روغنکاری کنید و میل بادامک را جا بزنید.

سپس مطابق شکل و با استفاده از ابزار مخصوص جا زدن کاسه نمد میل سوپپا {۴} و پیچ (۱۰)، کاسه نمد را جا بزنید و پس از اینکه از قرار گرفتن کاسه نمد در روی سیلندر اطمینان حاصل کردید، پیچ (۱۰) را باز کرده و ابزار را خارج کنید.

خار نگهدارنده میل بادامک (۲) را در محل خود نصب کرده، پیچ آن را تا ۱۵da.Nm محکم کنید.
در مرحله بعد چرخدنده میل بادامک (۱) را در محل مربوطه نصب کنید.

باز و بست اسبکها
– باز نمودن اسبکها
برای اینکه بتوان اسبکها را به راحتی از محل خود خارج کرده و سپس نصب نمود، بهتر است که این عمل هنگامی که مجموعه اسبکها بر روی سرسیلندر نصب است انجام شود، به این دلیل که با ثابت بودن پایه های مجموعه اسبکها بر روی سرسیلندر، بهتر و راحت تر می توان فنرهای بین اسبکها و پایه های ثابت را در محل خود قرار داد و میل اسبک را از میان آنها و اسبک ها و پایه های مجموعه اسبک، عبور داد.

روش کار به شرح زیر می باشد:
ابتدا پیچ و مهره های تنظیم فیلر سوپاپها را همانطور که قبلاً عنوان شده است، تا انتها باز کنید.
سپس پیچ و مهره (۷ , ۶) که ثابت کننده میل اسبک می باشند، را از محل خود در انتهای میل اسبک، باز کنید.

خار حلقوی ابتدای میل بادامک (۸) را با استفاده از خار باز کن، از محل خود خارج کنید.

برای بیرون آوردن میل اسبک، از طرفی که خار حلقوی قرار دارد، (سمت چرخدنده میل بادامک) با استفاده از یک میله توپر به قطر ۱۹mm، به میل اسبک توسط چکش چوبی و یا پلاستیکی ضربه بزنید.
این عمل را تا زمانی انجام دهید که اسبک معیوب و مورد تعویض، آزاد شود.
مواظب باشید در حین انجام این عمل به میل اسبک و میله توپر صدمه وارد نشود.

پس از بیرون آوردن میل اسبک، فنر حلقوی (۱۰) و واشر پشت آن (۱۱) را خارج کنید.
توجه کنید از ضربه خوردن اسبکها (۱۲) در هنگام جابجایی خودداری شود.
همچنین مواظب باشید که انگشتان دست بین بلبرینگ اسبک و قطعات دیگر قرار نگیرد.

باز و بست غلطک اسبکها
همانطور که در بخش های قبل توضیح داده شد، اسبک های این موتور TU3JP/k از نوع غلطکی است (۱) در صورتی که پس از باز نمودن قطعات سائیدگی در اسبکها و یا خراب شدن پیچ ها مشاهده گردید، مطابق شکل آنها را باز کنید.
با باز کردن پیچ و مهره (۲)، غلطک را از اسبک (۱) جدا کنید.
در صورتی که در اثر ضربه یا کار کرد موتور پیچ فیلر سوپاپ (۲) هرز شده باشد یا دچار خرابی شده باشد، می توان آن را تعویض نمود.

یادآوری: در برخی مدل ها به جای پیچ و مهره مدل (۲) از مدل (۳) استفاده می شود. میزان گشتاور سفت نمودن پیچ و مهره اتصال غلطک به اسبک (۱) برابر ۱۷۵da.Nm و پیچ و مهره فیلرگیری M6 برابر ۰۹ da.Nm می باشد.

بستن اسبکها
توجه: همانطور که قبلاً گفته شد، دقت کنید که انگشتان دست بین اجزا متحرک قرار نگیرد. مقداری روغن تمیز بین بلبرینگ اسبکها و بادامک ها جهت روغنکاری اولیه ومونتاژ بهتر بادامک، تزریق کنید.

دقت کنید که ذرات خارجی بین بلبرینگ ها و بادامک ها، و محل عبور میل اسبک از میان پایه ها و اسبکها وجود نداشته باشد.
جهت جا زدن میل اسبک، به ترتیب اسبک ها (۱۲)، فنر حلقوی (۱۰) و واشر فنر حلقوی (۱۱) را در امتداد هم قرار دهید. سپس میل اسبک را طوری قرار دهید که به سوراخ های (B, A) در یک راستا قرار گیرند. در این زمان پیچ و مهره (۷,۶) که ثابت کننده میل اسبک می باشند را در محل سوارخ های (A,B) ببندید. از طرف دیگ رمیل اسبک، خار حلقوی (b) را نیز در محل مربوطه قرار دهید.

نصب سرسیلندر
– ابزار مخصوص

شماره فنی شرح ابزار
.۰۱۳۲- QZ پین تنظیم فلایویل {۱}
.۰۱۳۲- A1Z بوش بندهای سیلندر {۲}
.۰۱۳۲- R پین تنظیم چرخ دنده میل بادامک {۳}
FACOM D360 type واسطه درجه ای {۴}
.۰۱۳۲- AA ابزار نگهدارنده چرخدنده میل بادامک {۵}

ابتدا بوش بندها را باز کنید، پین های راهنما (۲۰) را در جای خود محکم کنید. واشر سیلندر (۲۱) را طوری بر روی واشر سرسیلندر (۲۱) قرار دهید که مشخصات آن به سمت سرسیلندر باشد. قبل از نصب سرسیلندر بر روی موتور، ابتدا چرخدنده سر میل بادامک را نصب کنید (۲۲) و پیچ آن را توسط دست تا جائی که ممکن است محکم کنید.

پین تنظیم تایم سمت میل بادامک {۳} را در محل مربوطه قرار دهید.

قطعات زیر را به ترتیب در محل مربوطه، نصب کنید:
– سرسیلندر (۲۳)
– مجموعه اسبکها (۲۴) را با توجه به پین های راهنما (۲۵) بر روی سیلندر قرار دهید.

یادآوری: اسبکها و بادامک ها را روغنکاری کنید.
قبل از بستن پیچ های سرسیلندر، طول پیچ ها را اندازه گیری کنید. مقدار مجاز ۱۷۶۵mm می باشد. در صورتی که طول پیچ بیشتر از مقدار فوق باشد، باید از پیچ های جدید و استاندارد استفاده کنید.

پیچ های سرسیلندر به روش حلزونی طبق شکل، محکم می شوند. محکم شدن پیچ ها را به میزان ۲da.Nm با استفاده از تر کمتر محکمتر کنید. سپس با ابزار مخصوص {۴} به مقدار ۲۴۰ درجه محکم کنید. برای نصب درپوش انتهای میل بادامک {۲۷} یا درپوش انتهای سرسیلندر، موارد زیر را به ترتیب انجام دهید.
– کنترل کنید که پین های راهنما (۲۶) در محل خود قرار داشته باشند.
– محل اتصال درپوش به سیلندر را به چسب آببندی سیلیکون آغشته کنید. درپوش را در محل مربوطه قرار دهید و پیچ های آن را به میزان ۱ da.Nm محکم کنید.
– نصب چرخدنده میل بادامک و تسمه تایم:
پین تنظیم چرخدنده میل بادامک {۳} را در محل مربوطه قرار دهید.
با استفاده از ابزار نگهدارنده چرخدنده {۵} پیچ سرمیل بادامک (۳۰) را به میزان ۸da.Nm با استفاده از آچار ترکمتر، محکم کنید.

جهت نصب تسمه تایم (A) ابتدا پیچ سفت کن (۲۹) را شل کنید، تسمه تایم را بر روی چرخدنده های میل لنگ، میل بادامک و واتر پمپ قرار دهید. تسمه تایم را از زیر بلبرینگ تسمه سفت کن عبور دهید.

فیلرگیری سوپاپها
برای تنظیم فیلر سوپاپها، طبق جدول زیر عمل کنید.
فیلر سوپاپ هوا، ۰۲۰mm است. فیلر سوپاپ دود، ۰۴mm است. گشتاور سفت نودن پیچ فیلرگیری در صورتی که M6 باشد، برابر با ۰۹da.Nm و اگر M9 باشد ۱۷۵da.Nm می‌باشد.
آزاد بودن سوپاپ دود سیلندر تنظیم سوپاپ هوا تنظیم سوپاپ دود
۱ ۳ ۴
۳ ۴ ۲
۴ ۲ ۱
۲ ۱ ۳

روش کار بدین صورت است که موتور را بچرخانید تا سوپاپ دود سیلندرها، به ترتیب جدول، آزاد باشد. (هیچ گونه نیرویی از طرف سبک به سوپاپ دود وارد نشود). در این حالت طبق ستون های دوم و سوم جدول، اقدام به تنظیم فیلر سوپاپ های هوا و دود نمائید. به عنوان مثال، با آزاد بودن سوپاپ دود سیلندر ۱، می تواند سوپاپ هوای سیلندر ۳ و سوپاپ دود سیلندر ۴ را فیلرگیری کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.