فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان استفاده از قواعد کتابشناختی در پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران؛ تحلیل علمی کیفیت پژوهشهای دانشگاهی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان استفاده از قواعد کتابشناختی در پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران؛ تحلیل علمی کیفیت پژوهشهای دانشگاهی دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان استفاده از قواعد کتابشناختی در پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران؛ تحلیل علمی کیفیت پژوهشهای دانشگاهی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان استفاده از قواعد کتابشناختی در پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران؛ تحلیل علمی کیفیت پژوهشهای دانشگاهی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بررسی میزان استفاده از قواعد کتابشناختی در پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران؛ تحلیل علمی کیفیت پژوهشهای دانشگاهی :
چکیده
در این نوشته پایان نامه های کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگده تهران به منظور آگاهی از میزان استفاده از قواعد کتابشناختی مورد بررسی قرار گرفته است. میانگین نمره های حاصله برابر ۹۶/۸۴ و نمره خوبی است. اما با توجه به انحراف معیار
۱۸/۱۱، این نتیجه حاصل میشود که هر چند استفاده از قواعد استناد در سطح بالایی است، ولی پراکندگی و ناهماهنگی در جامعه نمونه وجود دارد.
مؤلف برای به وجود آوردن یک اثر به منابع و مآخذ متعددی رجوع می کند. این منابع و مأخذ ازطرفی در به وجود آوردن یک اثر تقش دارد و از طرف دیگر ارتباط موضوعی بین یک نوشته و سایر آثار را بیان می کند. او برای پیگیری عمیق تر یک موضوع به سراغ ارجاعات آن اثر می رود تا به سرچشمه
اصلی برسد و آغاز و شروع یک فکر را دریابد. اهمیت مستندات در یک نوشته، بتدریج قواعد نوشتاری مناسبی را برای آن ها به وجود آورده است. این قواعد موجب یکدستی در ارائه یک سند می شود و جوینده را در بازیابی و دستیابی ملی و بین المللی یاری می کند. پس به کار بردن قواعد استناد
از ضروریات یک نوشته علمی و تحقیقی است که موجب اعتبار بخشیدن به آن نوشته می شود و لازم است پدید آوردنده اثر با استعانت از متخصصین اطلاع رسانی در تهیه مستندات نوشته خود طبق ضوابط و قواعد ملی اقدام نماید. این مقاله به بررسی پایان نامه های رشته کتابداری از نظر
میزان استفاده از چنین قواعدی می پردازد. از جمله مطالعاتی که در این زمینه انجام شده و از نظر محتوا در حوزه این تحقیق قرار دارد، میتوان از کار کربلا آقایی (۱۳۷۵) نام برد. در این اثر مؤلف استفاده از استانداردهای بین المللی را در نوشتن پایان نامه های کارشناسی ارشد رابررسی و مقایسه کرده و نتیجه گرفته که درصد استناد به کتاب ها بیش تر از مقالات بوده است. هدف از این بررسی، آگاهی از میزان آشنایی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی به
قواعد و ضوابط استنادهای کتابشناختی و کاربرد این قواعد برای انواع مواد می باشد. روش انتخابی در این تحقیق، روش سندی است و برای دستبابی به میزان استفاده از قواعد استناد، به پایان نامه های موجود در کتابخانه رجوع شده است. منابع معیار در باره قواعد نوشتن اسناد که در این نوشته از آن ها به عنوان شاخص استفاده شده عبارت اند از : حری (۱۳۷۱) و سلطانی (۱۳۶۳) که اولی مفصل تر و کامل تر از دومی، و موارد اختلاف ناچیز و اندک است.
جمع آوری اطلاعات
برای جمع آوری اطلاعات از فرم شماره ۱ (پیوست) استفاده شده است. همانطور که در فرم ملاحظه می شود در زیر متغیر “پدیدآورنده” ۸ قاعده باید رعایت شود. رعایت هر کدام از این قواعد نمره “۱” می گیرد و عدم رعایت آن قاعده نمره صفر دارد. سپس جمع نمره ها بر تعداد قواعد
تقسیم می شود و نمره پدیدآورنده به دست می آید. هر چند که تعداد قواعد در زیر متغیر دلیلی بر تقسیم نمره ها بر ۸ نیست؛ زیرا در تمام کتاب ها تمام قواعد ۸ گانه در باره پدیدآورنده موجود نیست. مثلا” همه پدیدآورندگان نام مستعار ندارند، یا تعداد آنها همیشه بیش تر از ۳ نفر نیست که قاعده و “دیگران” در مورد آن رعایت شود. لذا کتابی که تعدادی از قواعد ضرورتا” در آن وجود
نداشت، نمره ای به آن تعلق نمی گرفت . پس مجموع نمره ها بر تعداد قواعدی تقسیم شد که نمره “۱” یا “۰” را گرفته بودند. این قاعده در مورد سایر متغیرها نیز به کار برده شده است. مثلا” کسر در زیر پدیدآورنده با این معنا است که قواعدی که درباره نام پدیدآورنده در این استناد خاص باید به کار می رفته، سه قاعده است که نویسنده پایان نامه دو قاعده را به کار برده و در نتیجه نمره را گرفته است. در مرحله بعد، نمره های هر ستون با یکدیگر جمع شدند. مثلا” چنانچه مأخذی نمره های زیر را گرفته باشد:
پدیدآورنده عنوان سایر اشخاص محل نشر ناشر تاریخ انتشار
جمع نمره ها برابر است با و این بدان معنااست که از مجموع ۱۰ قاعده ، ۹ تای آن را به کار برده است. در مرحله سوم این نمره ها به مبنای ۱۰۰ منتقل گردید. علت این بود که مجموع قواعد در مورد منابع مختلف متفاوت بود. مثلا” بعضی نمره بعضی دیگر نمره و تعدادی مثلا” نمره گرفتند. از
آنجا که مبانی متفاوت بود، برای به دست آوردن یک مبنا، این انتقال صورت گرفت. در این انتقال نمره های بالا به ترتیب تبدیل به ، و شدند. در مرحله چهارم نمره استنادهایی که مربوط به یک پایان نامه بود، معدل گیری و نمره نهایی آن پایان نامه معین شد. مثلا” چنانچه پایان نامه ای دارای ۹ استناد به کتاب بود، مجموع نمره های آن ها بر ۹ تقسیم و نمره حاصل، همان نمره پایان نامه شد. تعداد پایان نامه های بررسی شده ۲۵ عنوان است که مجموعا” دارای ۲۷۲ استناد به کتاب بودند.
تحلیل داده ها
جدول شماره ۱ نمره های حاصله و فراوانی آن ها را نشان می دهد. تفاوت کم ترین و بیش ترین نمره برابر است با ۰۳/۴۹ و این، نشان از وجود پراکندگی زیاد در نمره ها دارد.
جدول شماره ۱ . نمره های حاصله و فراوانی آن ها
نمره فراوانی نمره فراوانی
۸۳/۸۶ ۱ ۵۰ ۱
۰۰/۸۷ ۱ ۹۶/۶۲ ۱
۳۰/۸۷ ۱ ۶۲/۶۷ ۱
۴۸/۸۷ ۱ ۳۷/۷۰ ۱
۷۳/۸۸ ۱ ۰۶/۷۱ ۱
۰۰/۹۰ ۱ ۴۲/۷۵ ۱
۶۸/۹۰ ۱ ۶۰/۷۷ ۱
۳۱/۹۱ ۱ ۸۹/۷۷ ۱
۵۸/۹۱ ۱ ۱۰/۷۹ ۱
۲۰/۹۳ ۱ ۳۲/۷۹ ۱
۵۳/۹۸ ۱ ۸۶/۸۴ ۱
۰۳/۹۹ ۱ ۲۵/۸۶ ۱
۱ ۶۰/۸۶ ۱
جدول شماره ۲ نمره های طبقه بندی شده و فراوانی آن را نشان می دهد.
جدول شماره ۲ نمره های طبقه بندی شده
طبقات نمره ها نشان طبقه
X فراوانی مطلق
Fi فراوانی تراکمی
Fc
۵۴-۵۰
براساس جدول شماره ۲ تراکم فراوانی ها تا نمره ۶۴ دو و تا نمره ۷۴، پنج است که نشان از کم بودن تعداد پایان نامه هایی دارد که در آن ها قواعد استناد در حد خوبی رعایت شده است. براساس جدول شماره ۲، حداکثر فراوانی مطلق، در نمره ۸۷ است که می تواند میانگین مناسبی باشد. میانگین حاصل از جدول شماره ۲ برابر است با ۹۶/۸۴ که بر مبنای تقسیم بندی لیکرت (۱)
می تواند در حد خیلی خوب قرار گیرد. اما این تنها نمی تواند معیار ارزشیابی باشد؛براساس جدول شماره ۲ تنها ۴۰% از پایان نامه ها نمره ای بالاتر از ۸۱ (خیلی خوب ) آورده اند. شاخص های تمرکز داده ها حاکی از وضعیت بسیار خوب رعایت قواعد استناددر پایان نامه ها می باشد. اما انحراف معیار ۱۸/۱۱ منتج از جدول شماره ۲ بیانگر این مطلب است که هر چند میانگین نمرات در حد بسیار خوب قرار گرفته اما پراکندگی زیاد داده ها نشان از عدم هماهنگی در جامعه مورد بررسی دارد.
نتیجه گیری
با استفاده از جدول شماره ۲، نمودار فراوانی ها را رسم می کنیم.
نمودار فراوانی ها بیان کننده عدم هماهنگی و افت و خیزهای شدید در جامعه مورد بررسی است. از نمره ۵۲ به صفر سقوط می کنیم و در راه اوج گیری به نمره ۷۷ می رسیم و ناگهان دوباره به صفر می رسیم. این بار با سرعت و ضد جاذبه زیادی به اوج یعنی نمره ۸۷ دست می یابیم. علت وجود این ناهماهنگی دو چیز م یتوتند باشد:
۱- تهیه کننده پایان نامه، خود را ملزم به یادیگری و نوشتن استنادها طبق قواعد و ضوابط معیار نمی داند؛
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 