فایل ورد کامل مقاله ایثار؛ تحلیل علمی و اخلاقی جایگاه فداکاری در فرهنگ دینی و اجتماعی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله ایثار؛ تحلیل علمی و اخلاقی جایگاه فداکاری در فرهنگ دینی و اجتماعی دارای ۱۴۹۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله ایثار؛ تحلیل علمی و اخلاقی جایگاه فداکاری در فرهنگ دینی و اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله ایثار؛ تحلیل علمی و اخلاقی جایگاه فداکاری در فرهنگ دینی و اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله ایثار؛ تحلیل علمی و اخلاقی جایگاه فداکاری در فرهنگ دینی و اجتماعی :

ایثار

« ایثار ، زیور پارسایی است » امام علی(ع)
۱ – مقدمه
نگاه به مقوله ایثار نگاه عمیقی است.ایثار و شهادت(که قله و اوج ایثارگری است) نهایت کمال یک انسان است که خود را در خدا ذوب کرده این کمال ومشاهده آن دید وسیعی را می طلبد. که در خور شایسته بررسی ابعاد آن باشد این یک مقوله انسانی است که در همه جوامع وجود دارد سایر ملل برای ایثارگران وکشته شدگان جنگهای خود عظمت وجایگاه خاصی قائلند وهمواره کوشیده اند آنها را با مباهات وافتخارات وذخیره ای برای پیشرفت نسلهای بعدی قرار

دهند.حتی کشورهایی هم که درگیر جنگ نبوده واز این حماسه آفرینی های تاریخی بی بهره بوده اند سعی کرده اند با اسطوره معنوی هایی در فرهنگ بومی خود تجلی گاه کمال انسانیت را به مردم خود شناسانده و به نوعی روح ایشان را برای رشد و ترقی آماده تر سازند چرا که همین فضیلتهای فردی است که موجب ایجاد پیوند بین افراد مختلف اجتماع ودر نهایت برقراری ارتباط بین جوامع مختلف میشود در ایران اسلامی ما هم به دلیل استحکام مبانی دینی ونیز

تمدن وپیشینه ی غنی فرهنگ این بحث یعنی ایثار است.
این فضیلت (از خود گذشتگی) زمانی در ریز علی خواجوی دهقان فداکار جلوه می‌کند و زمان دیگر در یک معلم فداکار تجلی می یابد و مواردی چون نوجوانان ها و دانش آموزانی چون شهید فهمیده می توان یافت.

در تاریخ ایران عزیز ما اوج این ایثار را که نمونه های فراوانی هم دارد در دوران هشت ساله دفاع مقدس به نظاره نشستیم. دفاعی که آحادملت در آن مشارکت داشته و به اتفاق در برابر دشمن ایستادند. ما درصدد هستیم این جایگاه را به صورت واقعی بازشناسی و نمایان کنیم.

۱-۱ بیان مساله
۱- آیا ایثار تنها گذشتن از جان و مال است؟
۲- آیا ایثار در جامعه ی اسلامی امروز امتیاز محسوب می شود؟
۳- آیا میزان تاثیر ایثار در افراد جامعه زیاد است یا کم؟
۴- آیا دانش آموزان در ایثار نقشی دارند؟
۲-۱ اهمیت وضرورت مسئله
فرهنگ ایثار وجانبازی بستر تحولات فرهنگی جامعه از جریان رشد وشکوفایی برای تربیت انسانها وتعالی آنها به سوی قله رفیع انسان کامل است .عزیزان جانباز، پای بندی خود را به اعتقادات اسلامی با ایثار خون وبا نثار بند بند وجودشان به اثبات رسانیدند.

ما باید جامعه را به سوی ویژگی های جانباز آرمانی ،تعالی بخشیم: نه اینکه جانبازان را از اوج ایثارگری تنزل دهیم تحولات سیاسی در کشورها وانقلاب های که منجر به تغییر ساختاری نظام ها وحکومت ها می شوند، دارای ویژگی های فرهنگی خاص خود هستند. تغییردر فرهنگ عمومی مردم وجایگزینی فرهنگ جدید به جای گذشته ،بر خلاف تغییرات سیاسی نظامی، که در مدت نسبتا کوتاهی به وقوع می پیوندند ومستلزم صرف زمانی طولانی است.

در تداوم انقلاب و در مواجه با توطئه های مختلف استکبار جهانی وپیش آمدن ابتلائات مختلف جانباختگان مکتب عشق وایثار سر از پای نشناختن وبا تعالی معنوی وعرفانی در صف مقدم مبارزه با استکبار جهانی وایادی مزدور آن پیشتاز صحنه های خون وشرف گردیدند. اوج این ایثارگریها در میدان های مبارزه حق علیه باطل و در جای جای میهن اسلامی، از کردستان تا خوزستان، در هنگامه خون و خطر وعشق وشرف نمایان گردید.

در هر جامعه مجموعه ای از نیروهای مختلف وجود دارند که در طیف بسیار وسیعی از کفر تا ایمان طبقه بندی می شوند و در مواجهه با نهضت های الهی عکس العملهای خاص خود را نشان می دهند. به گونه ای که پاره ای از مردم تا مرز شهادت وایثار وجان ومال از مبانی عقیدتی وارزشهای مکتبی آن نهضت الهی حمایت می کنند وعده ای دیگر در موضع کفر والحاد خود،سرسختانه در مقابل آن قرار می گیرند.

در تداوم انقلاب و در مواجه با توطئه های مختلف استکبار جهانی وپیش آمدن ابتلائات مختلف جانباختگان مکتب عشق وایثار سراز پای نشناختند وبا تعالی معنوی و عرفانی در صف مقدم مبارزه با استکبار جهانی وایادی مزدور آن اقدام کردند.

این جاست که وظیفه ی بس خطیر جامعه و تمام کسانی که ایثارگران به گردن آنان حق حیات دارند آشکار می گردد.و اما این مقوله نیز از دو جهت قابل توجه وبررسی است: یکی آنکه اساسا جامعه باید دین خود را نسبت به کسانی که با ایثار وجانبازی ،حیات وبقای جامعه را تضمین کرده اند ادا کردند وکوتاهی وسهل انگاری در انجام این وظیفه کفران نعمت وناسپاسی وحق ناشناسی است. از جهت دیگر قدردانی نسبت به ایثارگران نشانه ی تلاش وایثار خود قرارداده بود ونظام اسلامی ما نیز در تمام برنامه ریزی ها وجهت گیری های فرهنگی،سیاسی، اقتصادی و..

این هدف مقدس را نصب العین قرار داده است. از این دیدگاه ایثار وجان فشانی در راه تحقق آرمان ها وتثبیت ارزش های الهی، مقدم بر هر خدمت و حرکتی به شمار می آید، چه، در پرتو ایثار وفداکاری است که امنیت جامعه ی اسلامی در قبال توطئه های دشمنان تضمین شده زمینه مناسب برای ساختن یک جامعه ی نمونه ی قرآنی فراهم می گردد.

۳-۱ اهداف پژوهش
۱- آشنایی با مفهوم ایثار
۲- آشنایی و درک طبقات ایثار

۳- شناخت تاثیرات ایثار در جامعه
۴- بررسی نگرش های موجود به این مبحث دربرخی منابع موجود
گرداوری این تحقیق از آن جا که قشر جوان ونوجوان ما به نوعی امید آینده کشور محسوب می شوند باید برای پذیرش نقش های مختلف آینده آماده شوند و تمام جنبه های زندگی را بیاموزند.

یکی از جنبه های زندگی ایثار وفداکاری است زیرا می توان در این مورد ایثارگران واقعی وخصلت پاک و با ارزش آنها را برای عموم مردم به تصویر کشید وبرای جوامع بعدی به یادگار گذاشت.

این تحقیق نیز با هدف ارزیابی ایثار در جوامع مختلف وچگونگی آن گردآوری شده است.
به دلیل ضیق وقت امکان استفاده از بسیاری از ابزار و طرحهای اماری دقیق میسر نگردید.

۴-۱ بررسی تحقیقات انجام شده پیرامون مسئله ی مورد نظر
در زمینه ایثار تحقیقات زیادی به عمل آمده است از جمله تحقیقات عمر وخالد ودکتر معین و..که میتوان از نظرات آنها استفاده کرد وحتی تاریخچه ای از ایثار که در تاریخ اسلام در دوره پیامبر ارائه شده استفاده کرد ولی در زمینه ی تاثیرات آن در جامعه تحقیقات زیادی به عمل نیامده و به شکل مکتوب منابع زیادی در دسترس نبوده است.حال سعی ما دانش آموزان ونوجوانان دراین تحقیق بر این است که انواع ایثار و تاثیر آن را در جامعه مورد بررسی قرار دهیم.
با توجه به اینکه موضوع اسلامی می‌باشد شاید نواقصی داشته باشد که از تمامی عزیزانی که این تحقیق را مورد بررسی قرار می دهند خواهانیم که مساعدت لازم را درجهت پیشبرد بیشتر تحقیق در مراحل آینده به عمل آورند قبلا از همکاری شما عزیزان متشکریم.

۵-۱ جامعه آماری
۱- منابع چاپی شامل کتابهای تفسیر، داستانی، مفاهیم قرآنی و…
۲- دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستان شاهد عصمت

 

۶-۱ نمونه وروش نمونه گیری
۱- منابع چاپی با توجه به محدودیت زمان تحقیق ووسع وتوانایی پژوهشگران منابع مذکور از بین منابع انتخاب وفیش برداری شد.
۲- نمونه آماری دانش آموزان تعداد ۷۰ نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان شاهد عصمت که به طور تصادفی انتخاب وپرسش نامه بین آنها توزیع شده است.از این تعداد ۵۰ پرسش نامه کامل انتخاب واطلاعات آن استخراج شد.

۷-۱ روش تحقیق
بنا به موضوع روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش تحقیق کتابخانه ای وروش همایشی می‌باشد.
به این صورت که در مرحله اول با مراجعه به منابع موجود کتابخانه ای بر حسب موضوع از اطلاعات مورد نظر فیش برداری ودر تدوین مورد استفاده قرارگرفت. برای جمع آوری نظرات دانش آموزان از پرسش نامه ۱۰ سوالی استفاده شد و نظرات دانش آموزان پیرامون هر یک از سوال ها با مقیاس تعیین شده وجمع آوری شد.
روش آماری مورد استفاده در حد آماری توصیفی (درصدگیری ورسم نمودار) می‌باشد.

۹-۱ مراحل اجرای تحقیق
پرسشنامه های تهیه شده در اختیار دانش آموزان دختر قرار گرفته بعد از پرشدن پرسشنامه کدگذاری شده واطلاعات آن استخراج شد وبعد از آن به کمک سایر افراد گروه به شکل نمودارهای درصد فراوانی ترسیم شد.

۱۰-۱ مشکلات تحقیق
از جمله مشکلات این تحقیق عدم وجودکتب وتحقیقات کافی در زمینه ایثار و تاثیر آن در فرد و خصوصا اجتماع بود.
مشکل دیگر با توجه به ضیق وقت تعداد نمونه آماری ۵۰ پرسشنامه (بعد از حذف _ پرسشنامه های ناقص) می‌باشد.
برای کسب اطلاعات جدید روز، شناخت زیادی روی سایتهای اینترنتی نبود و فقط از چند سایت استفاده شده است.

۱۰-۱ ارائه پیشنهاد
از عزیزانی که تحقیق را بررسی می کنند تقاضا داریم که تحقیقات را دراختیار مسئولین قرار دهند تا موجبات مطالعات گسترده تر در این زمینه و خدمت به جامعه فراهم گردد، به امید روزی که تمام افراد جامعه به خصوص جوامع اسلامی قدر ایثار و ایثارگران را بدانند خود عضوی از این گروه فداکار باشند.

۲ ایثار
کلمه ای زیبا است، فضیلتی بزرگ دارد، اما عملی است که بسیار دشوار از گذشتن از خود ومقدم داشتن دیگران، شجاعتی بزرگ می طلبد واین عمل قهرمانانه جز از روح های بزرگ و پاک سر نمی زند، چه ایثار مالی، چه ایثار جانی خودمحوری سه راه ایثار است.

تعلقات و وابستگی ها هم برای رشد خصلت های کمال گرا است. برادری در سایه ی ایثار معنی می یابد. ایثارگر کسی است که درعین نیاز دیگری را بر خود مقدم می داند و در عین خستگی کارهای دشوار را بر عهده می گیرد وفداکارانه به خاطر خدا به نفع مردم از حق شخصی خود می گذرد.ایثارگری ،وارستگی از وابستگی هاست.در رابطه های مالی با دیگران نیز چنین است.کسی که شادی خود را به قیمت اندوه دیگران بدست می آورد مسلمان نیست.

و آن که راحتی خود را با رنج دیگران می طلبد انسان نیست. اگر درجمع مومنان روحیه ی ایثارگری برادرانه باشد، تا آن جا که جیبها و منافع یکی باشد نه تنها اصطکاک منافع پیش نمی آید و نه تنها کلاه گذاری بر سر دیگران در اندیشه های نمی گذرد بلکه روحیه ی سختی پذیری برای رفاه دیگران رواج می یابد، کاری که خدا پسندانه است. ایثارگر چون رضای خدا را بدست می آورد از عمق جان خشنود می شود.

اوج صفا و گذشت در آن است که برادری را به مرز یگانگی برسانند با وحدت درخواسته وحدت در محبت وحدت در منفعت.
امام سجاد (ع) به مردی فرمود:آیا به این مرحله رسیده اید که یکی از شما دست در جیب دیگری کند و آنچه را که نیاز دارد بردارد بی آنکه اجازه بگیریدکه گفت: نه فرمود: پس هنوز برادر نیستند!

هل یدخل احد کم یدل فی کم اخیه وکسبه فیاخذ مایرید من غیر اذن؟
قال:لاقال: فلستم بالاخوان
وبه راستی که چه مرز دشواری: ولی برادری، این دشواری ها را آسان می سازد.البته بی اجازه دست در جیب وکیف کسی کردن هم حرام است هم خلاف ادب لیکن در حدیث یاد شده منظور آن است که صفا و برادری ویکرنگی واخوت دوبرادر دینی به حدی برسند که جیب من وتو با هم نداشته باشند و حتی در استفاده از احوال یکدیگر محتاج به اجازه گرفتن نباشد و یعنی اوج برادری و ایثار! روحیه ی سرشار از (حال) و(آبرو) ارزش فوق تصور دارد واگر بر زندگی ها ومعاشرت ها سایه گستر شود بهشت را در همین دنیا هم می توان دید.

۱-۲ هدف ایثار
هدف ایثار این است که رضای خداوند را بر رضای خود ترجیح دهی و خشنودی خداوند را به خشنودی غیر از خدا برتر بخشی ورضای خداوند را بر هوای نفست ترجیح دهی زیرا رضای خداوند والاتر است. دائما این سوال را از خودت بپرس: چه چیزی خدا را راضی می کند؟
در این صورت لذت ایثارت را در لبخند دیگری خواهی یافت وشادیت را با ایثار در سعادت دیگری می یابی. آیا آن را قبلا چشیده ای؟
این را حفظ کن: مقصد ایثار این است که رضای خداوند بر رضای غیر او ترجیح دهی .

۲-۲ سخنان بزرگان دین
با سایر مردم به انصاف و با مومنین به ایثار رفتار کنید.
خدا را چنین است که جز سه دسته وارد بهشت نمی شوند.
امام علی (ع)
یکی از آنها کسانی هستند که برادر مومن خود را به خاطر خدا بر خویشتن مقدم می گیرند.
امام باقر(ع)

ایثار کنندگان ازرجال اعرافند.
امام علی(ع)
به هنگام ایثار است که گوهر کریمان آشکار می شود.
امام علی(ع)
دیگران را بر خود ترجیح می دهند و هر چند خود به آن محتاج باشد.
امام صادق (ع)

ایثار زیور پارسایی است.
امام علی(ع)
ایثار فضیلت است و احتکار رذیلت وفرومایگی .

امام علی(ع)
۱-۲ سخنان دانشمندان ونویسندگان
۱- دلیری زهوشیار بودن بود
۲- دلاور سزایش ستودن بود

(فردوسی)
۱-braving is from becoming sober
۲-vali ant is deserving to prise
۲- برای تحقق یک هدف خواه امیر باشی یا گدا فرق نمی کند و تنها یک میزان معین شده است که در آن ایثار و فداکاری است.
(دکتر ماردن)
۲-For Fall Fill adream, It s not different that you be a prince or beggar It s have Fixed a cost For all of people and those are self-sacrifice and devotion.

۳- آنکس که در راه پسند خود دست از جان می شوید بزرگ نیست. آنکس بزرگ است که در راه دیگران بمیرد. (گاندی)
۳-Every body who die tor him/her self is not great. That one is great who die for the other people.
۴- ایثار وفداکاری بدون امیدواری وآرزو منتهی درجه ی فضیلت انسانی است.
(لوفوی)

۴-giving aboundance and devotion without any hope is the Eud of the humus saperority or virtue.
۵- هر چه به فداکاری و مهرورزی خود بگیریم کامل تر و خوشبخت تر خواهیم شد.
چرا که هیچ خالی به اندازه ی جوانمردی ومهربانی به سلامتی روح کمک نمی کند
(جان کاینزل)
۵-If weused to devotion and kindness we will be more pertect and lacky because Nothing can help to our health unless the generosity and kind ness.
۶- بهترین مردم سودمندترین آنهاست. (حضرت محمد (ص))

۶ -The best of all is the asefull of them.
۷- ایثارگر اولین کسی است که وارد بهشت می شود.
۷-abundancer is the first person who in ter in the heaven.
۴-۲ حدیث ایثار در کلام یار
برای امام (ره) آنچه به عنوان یک هدف خدشه ناپذیر اهمیت داشت ،عمل به تکلیف الهی وپاسداری از ارزش ها و آرمان های اسلامی بود. ازدیدگاه امام(ره) ایثار و جان فشانی در راه تحقق آرمان ها وتثبیت ارزش های الهی، مقدم بر هر خدمت وحرکتی به شمار می آید.

فرصتی است مغتنم تادیگر بار،اهداف و آرمان های متعالی آن رهبر همیشه جاوید ، توصیه ها ورهنمودهای آن روح جاودانه الهی مورد تذکر وتاکید قرار گیرد، باشد که با پیگیری آرمان های وتداوم راه آن بزرگوار،رضایت حق تعالی را کسب وروح امام راحل را از خود راضی وخشنود بنماییم انشاء الله.

مروری گذرا به سیر زندگی سراسر تلاش ومجاهدت توام با صبر ومقاومت امام خمینی (ره) که از ایمان سرشار وتوکل لایزال آن مرد خدا به ذات حق تعالی مایه می گرفت حاکی از این حقیقت والاست که آنچه برای حضرت امام(ره) به عنوان یک هدف خدشه ناپذیر اهمیت داشت،عمل به تکلیف الهی وپاسداری از ارزش ها و آرمان های اسلامی بود. هنگامی که فریاد ستم کوب حضرت امام(ره) به سال ۱۳۴۲ در مخالفت با مظالم دستگاه ظلم وجور حاکم، لرزه بر اندام رژیم شاه واربابانش افکند، و زمانی که غریو رعد گون آن فریاد گر بزرگ، به سال ۱۳۴۳ در اعتراض به تصویب قانون اسارت بار کاپیتولاسیون توسط مجلس فرمایشی وقت،

سکوت سنگین حاکم برخفتگان وخموشان را شکست، و آن هنگام که سخنان آگاهی بخش واعلامیه های بیدار کننده آن قائد دور از وطن جان ودل عاشقان امام را لبریز از عشق وایمان و امید به پیروزی می ساخت وقلب دشمنان اسلام وقرآن را از شر ننگ تلخ گاهی وشور بختی می آکند، آری در پس همه ی این خروش ها و تلاش های خستگی ناپذیر در طول این سالیان تنها یک انگیزه ی مقدس به تمامی رخ می نمود و آن جلب رضای حق بود وانجام تکلیف الهی وبس. و همین انگیزه ی خدایی نیز رمز توفیق آن طلایه دار قافله ی قیام وانقلاب گردید. امام خمینی باذره-ذره ی وجود خود این کلام وحی را باور داشت که :«بگو (ای پیامبر) که آیا شما(دشمنان حق) جز یکی از دو نیکویی (شهادت یا پیروزی) ،چیز دیگری را می توانید از ما انتظار برید؟(۱)

و چنین بود که او با سرمایه ی ایمان وا خلاص و پشتیبانی ملتی حق جوی وخداجوی ،سرانجام رژیم تا بن دندان مسلح ستم شاهی را که از حمایت همه جانبه ی ابرقدرت ها وقدرتهای شیطانی برخوردار بود از سریر قدرت به زیر کشید وشالوده حکومت اسلامی را در این رمز وبوم می افکند امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران ،تبلور تجسم عینی تمامی ارزش هایی است که این نظام بر پایه آن استوار گشته است. او خلوص وخداجویی را سرلوحه حیات سراپا تلاش و ایثار خود قرار داده بود و نظام اسلامی ما نیزدر تمامی برنامه ریزی ها وجهت گیری های فرهنگی، سیاسی،اقتصادی و.. این هدف مقدس را نصب العین قرار داده است.

از این دیدگاه ایثار وجان فشانی در راه تحقق آرمان ها وتثبیت ارزش های الهی مقدم بر هر خدمت و حرکتی به شمار می آید ، چه، در پرتو ایثار وفداکاری است که امنیت جامعه ی اسلامی در قبال توطئه های دشمنان تضمین شده زمینه ی مناسب برای ساختن یک جامعه ی نمونه ی قرآنی فراهم می گردد. ایثارگرانی که با خلوص و عشق وصفا وبدون کمترین چشمداشتی به امام عزیزشان اقتدا کردند و جلب رضای حق را بر هر خواسته ی دیگری ترجیح دادند اینان از دیدگاه امام (ره) احیاگران اسلام و ارزش های متعالی اسلام اند. امام خمینی(ره) در توصیف مقام و جایگاه جانبازان این فاتحان قله های بلند ایثار ، چنین می فرمایند:
این جانبازان حماسه آفرین که پرچم پرافتخار لااله الا الله را بر فراز کشور عزیز به اهتزاز در آورده اند و با خون وتوان خود شرافت انسانی ملت بزرگ را بیمه نمودند و با پشتیبانی توده های میلیونی به پا خاسته ائمه کفر والحاد را شکست مفتحانه داده و کشور را از لوث وجود آنان پاک نمودند الحق به ملت ما حق بزرگ دارند.(۲)
توجه وعنایت تام وتمام حضرت امام (ره) نسبت به ایثارگران و از جمله جانبازان ،‌از این واقعیت نشات می گیرد که ایثارگران در صف مقدم جبهه ی دفاع از اسلام و میهن اسلامی قرار گرفته اند وعزیزترین سرمایه ی وجودی، یعنی جان خود را در معرض خطر قرار داده اند. البته در جامعه ی اسلامی تمام افرادی که به نحوی

از آنها در پیشبرد جامعه به سوی اهداف خود نقشی ایفا کنند دارای ارزش واعتبارند اما بدیهی است که در این میان آن جوان مردانی که برای حفظ کیان اسلام و قرآن جان خود را خالصانه فدا کرده اند و یا تا مرز شهادت به پیش رفته با تقدیم بخشی از سلامت وعضوی از پیکر پاک خویش «خود چراغ هدایتی شده اند که در گوشه –گوشه ی این مرز بوم به دین باوران راه رسیدن به سعادت آخرت را نشان می دهند راه رسیدن به خدای کعبه را»

۳- این جاست که وظیفه ی بس خطیر جامعه و تمام کسانی که ایثارگران به گردان آنان حق حیات دارند آشکار می گردد.و اما این مقوله نیز از دو جهت قابل توجه وبررسی است:
یکی آنکه اساسا جامعه باید دین خود را نسبت به کسانی که با ایثار و جانبازی حیات و بقای جامعه را تضمین کرده اند، ادا کند و کوتاهی وسهل انگاری در انجام این وظیفه کفران نعمت وناسپاسی وحق ناشناسی است.از جهت دیگر، قدردانی نسبت به ایثارگران نشانه ی ارج گذاری به ارزش های گران قدری است که تداوم انقلاب و نظام ، مدیون حضور فراگیر آنها در عرصه ی زندگی فردی واجتماعی مردم ماست. وقتی ارزش هایی هم چون ایثار و فداکاری خدای ناخواسته-

در جامعه ی اسلامی ما کمرنگ می شوند وضد ارزشها برای بروز وظهور وجلوه گری، عرصه ی مناسب و میدان باز پیدا کنند، در آن صورت از انقلاب اسلامی نیز ظاهری بیش باقی نخواهد ماند ضمن آن که در مقاطع حساس و بحرانی، نظام از پشتوانه ی عظیم حضورایثارگران در برابر دشمنان خود محروم خواهد ماند. بنابراین باید دانست که ایثارگران از نگاه امام(ره) قدرانی نسبت به ایثارگران نشانه ارج گذاری به ارزش های گران قدری است که تداوم انقلاب و نظام مدیون حضور فراگیر آنها در عرصه زندگی فردی و اجتماعی مردم ماست. و از جمله جانبازان، به حق سرمایه های اصلی و پشتوانه های حقیقی انقلاب ونظام محسوب

می شوند و از این رو باید اهتمام وعنایت نظام نیز متوجه این قشر فداکار جامعه گردد. دراین خصوص، به جاست که از رهنمودهای امام راحل(ره) بهره مند شویم که خطاب به کار گزاران نظام اسلامی می فرمایند:« به همه مسئولان کشورمان تذکر می دهم که در تقدم ملاک ها، هیچ ارزش وملاکی مهم تر از تقوا و جهاد در راه خدا نیست و همین تقدم ارزشی الهی باید معیار انتخاب وامتیاز دادن به افراد واستفاده از امکانات و تصدی مسئولیت ها و اداره کشور، و بالاخره

جایگزین همه سنت ها وامتیازات غلط مادی ونفسانی بشود چه در زمان جنگ و چه در حالت صلح، چه امروز وچه فردا، که خدا این امتیاز را به آنان عنایت فرموده است و صرف امتیاز لفظی و عرفی کفایت نمی کند،‌که باید هم در متن قوانین و مقدرات وهم در متن عمل وعقیده وروش و منش جامعه پیاده شود و مصلحت زجر کشیده ها و جبهه ها رفته ها و شهید واسیر ومفقود ومجروح داده ها-و در یک کلام مصلحت پا برهنه ها و گودنشینها ومستضعفین ،بر مصلحت قاعدین در منازل ومناسک ومتکین ومرفهین گریزان از جبهه وجهاد وتقوا و نظام اسلامی مقدم باشد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.