فایل ورد کامل مقاله صنعت سنگ‌بری؛ تحلیل علمی و اقتصادی فرآیندهای تولید، فناوری‌ها و جایگاه این صنعت در عمران


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله صنعت سنگ‌بری؛ تحلیل علمی و اقتصادی فرآیندهای تولید، فناوری‌ها و جایگاه این صنعت در عمران دارای ۱۷۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله صنعت سنگ‌بری؛ تحلیل علمی و اقتصادی فرآیندهای تولید، فناوری‌ها و جایگاه این صنعت در عمران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله صنعت سنگ‌بری؛ تحلیل علمی و اقتصادی فرآیندهای تولید، فناوری‌ها و جایگاه این صنعت در عمران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله صنعت سنگ‌بری؛ تحلیل علمی و اقتصادی فرآیندهای تولید، فناوری‌ها و جایگاه این صنعت در عمران :

-۱- مقدمه
منابع و ذخایر معدنی همواره به عنوان یکی از ارزشهای مهم و اقتصادی و سیاسی در جهان مطرح بوده اند و معادن سنگ نیز به جهت کاربردهای فراوان سنگهای ساختمانی و تزئینی در صنعت ساختمان و صنایع دیگر در بین سایر معادن از اهمیت خاصی برخوردار است.

خوشبختانه در کشور ما ایران، معادن سنگ از جمله معادنی هستند که به صورت گسترده و غنی وجود دارند. صنعت سنگ می تواند به عنوان یکی از منابع مهم کسب درآمد ارزی برای کشور ما مطرح باشد. اهمیت اقتصادی معادن سنگ های تزئینی برای کشور ما فوق العاده زیاد است کما اینکه کارشناسان این محصولات را رقیبی برای نفت می دانند یعنی صادرات سنگ « فرآوری شده» می تواند دومین قطب صادراتی کشورمان بعد از نفت باشد.

در همین راستا، هر چه تکنولوژی و روشهای استخراج و فراوری در معادن سنگ و کارخانجات سنگبری پیشرفته تر شود، کیفیت سنگهای تولیدی نیز بهتر شده و می توان برای صادرات انها امید بیشتری داشت. علاوه بر آن، کاهش ضایعات حاصل از استخراج و فرآوری سنگ نیز می تواند نقش مهم در افزایش بهره وری صنعت سنگ ایفا کند و به طور چشمگیری بر منابع حاصله بیفزاید.

۱-۲- تاریخچه
استفاده از سنگها در پیکرده و نمای ساختمانها و معابد، از زمان های بسیار دور در ایران متداول بوده است. از این نمونه می توان به سنت هفت هزار ساله سنگکاری در ایران اشاره نمود.
پروفسور آندره گدار در خصوص شناخت و کاربرد سنگ تراورتن در جنوب شرقی دره محلات در جاده اراک به کاشان در دهکده خورهه، در ساخت دو ستون شیاردار با سر ستون ایوانی که دست کم قدمت دو هزار و دویست ساله دارد اشاره نموده است. در کتاب هنر ایران نوشته « رمان گیرشمن» آمده است: در معبد خورهه که دارای طرح یونانی است، ستونها از حد تناسب کلاسیک بین ارتفاع و قطر تجاوز می کنند و این دلالت بر سلیقه ایرانی است.

اماکن بزرگی برای تاسیس کاخها و معابد در دوره ساسانیان در نظر گرفته شده بود که جالبترین آنها کاخ تخت جمشید می باشد که در حدود سال ۵۴۰ پیش از میلاد به فرمان داریوش اول، خشایار شاه اول و خشایار دوم ساخته شده است. این کاخ بر روی پایه ای از تخته سنگ های بزرگ به بلندی نزدیک ۲۰ متر بنا شد، و مساحت پشت بام آن از ۱۳ هکتار کمتر نیست و کاربرد انواع سنگهای ساختمانی و تزئینی در بوجود آوردن ستونها، مجسمه ها و نقوش برجسته کاملا چشمگیر است.

۱-۳- صنعت سنگبری، مشکلات و چشم اندازهای نو
با نگاهی دقیق تر در می یابیم که ریشه مشکلات موجود در صنعت سنگبری کشورمان این است که از همان ابتدا در چهارچوب بازار بسته و محدوده داخلی درجا زده و منزوی مانده است. در اقتصاد امروز، تولید صنعتی به علت اتکائی که بر تکنولوژی پیشرفته دارد، ارزش و اعتبار و تداوم خود را از حضور فعال در بازارهای جهانی کسب می کند.

صنعت سنگبری نیز از این قاعده کلی بر کنار نیست و اگر این صنعت همچنان خود را از صحنه رقابت دور نگه دارد، نوید هیچ توسعه ای را نخواهد داد. صنعت سنگبری برخلاف حرفه سنگتراشی در کشور ما سابقه زیادی ندارد. لیکن توسعه این صنعت در این مدت عمدتا تحت تاثیر مصارف بی رویه داخلی متوقف انده و نتوانسته است خود را با تحولات جاری در صنعت جهانی سنگبری همگام نماید.

بین تولید و بازار ارتباطی متقابل وجود دارد. بازار رقابت آمیز توسعه یا تکامل تولید را می طلبد و آن را ناگزیر به سوی نوآوری سوق می دهد و این هدف با حضور در بازارهای بسته بدست نمی آید.

از طرفی دیگر فرهنگ مشتری بر ساخت و کیفیت تولید اثر می گذارد. در بازارهای داخلی صنعت سنگبری با هر کیفیتی سنگ را تولید و توزیع کند مشتری دارد و کیفیت هنری و فنی سنگ در مرتبه دوم اهمیت دارد لیکن در بازار رقابت آمیز بین المللی وضع به کلی

فرق می کند. قدرت انطباق با شرایط متغیر خریدار نقش محوری دارد در چنین بازاری تولید کننده همواره به فکر ابداع و چاره اندیشی برای حضور پر رنگتر و جذب خریدار دارد.
در این عرصه مطمئنا ضعف تولید و بسته بندی و توزیع تولید کننده را از صحنه رقابت محو می سازد. در این خصوص صادرات علاوه بر این که یک مزیت اقتصادی است محرک ابداع و نوآوری و زمینه ساز توسعه تکنولوژی جدید است.

برنامه ریزی برای صادرات، یعنی توسعه بازار از داخل به خارج، سرآغاز تحول در صنعت سنگبری ماست. این صنعت برای تامین نیازهای توسعه، چند عامل اساسی لازم دارد.
باید تصور خود از حرفه و حساسیت های مربوط به آن را تغییر دهیم. از تجربه های موفق صادرکنندگان نامدار جهان استفاده کنیم. چشم اندازهای تخصصی خود را وسعت بخشیم از عوامل تاثیر گذار و شکل دهنده صادرات آگاه شویم و خطوط تولید خود را با سبکها و سلیقه های معماری نوین متناسب می سازیم.

امروزه به کارگیری تکنولوژی و ابزار مدرن در صنعت سنگبری یک اصل اساسی است تجربه پیشتازان این صنعت در جهان مثل ایتالیا، اسپانیا، برزیل و حتی پرتغال موید این است که موفقیت قطعی در صنعت سنگ نصیب کشورهایی می شود که ضمن برخورداری از ذخایر داخلی در به کارگیری تکنولوژی مدرن نیز از تلاش و کوشش لازم دریغ نمی ورزند.
ایران در رقابت با کشورهای دیگر از این مزیت کم نظیر برخوردار است. که زیباترین سنگها را وفور در اختیار دارد کمتر جایی در جهان، فراوانی و تنوع سنگ ایران را دارد.

دسترسی آسان به مواد اولیه مرغوب و متنوع، مزیتی استراتژیک برای ماست. این مزیت در کنار سنت هفت هزار ساله سنگکاری در ایران، به شرط تلفیق بهینه با تکنولوژی پیشرفته معاصر قدرت رقابت صنعت سنگبری کشورمان را ارتقاء می بخشد و آن را در موقعیتی قرار می دهد که سنگهای متنوع و جدید به بازار عرضه کند.
امروزه کشورهای دارنده منابع سنگ، بخشهای استخراج و فرآوری خود را طوری سازمان می دهند که هر دو بخش، همسو و هماهنگ در خطوط مکمل یکدیگر توسعه یابند. صنعت سنگ تزئینی در این راستا باید توسعه یابد.

۱-۳-۱- توان تولید سنگ تزیینی در ایران
با توجه به اطلاعات موجود در مرکز اطلاعات صنعتی و تکنولوژی وزارت صنایع و معادن و جزوات موجود در آرشیو این مرکز تحت عنوان « فهرست و نام و نشان ۲۵ هزار واحد تولیدی در استانهای مختلف کشور» تعداد ۸۵۱ کارخانه سنگبری فعال با ظرفیت تولیدی معادل ۴۱ میلیون متر مربع در سطح کشور وجود دارد. اما طبق اظهارات کارشناسان سنگهای تزیینی در بخش صنایع کانی غیر فلزی وزارت صنایع و معادن، مطابق برآوردهای کارشناسی، در حقیقت حدود ۳۵۰۰ سنگبری در

سطح کشور فعالیت دارند. دلیل این تناقص این است که بسیاری از سنگبریها به دلیل کوچک بودن و پائین بودن حجم تولیدشان فاقد پروانه تاسیس یا بهره برداری اند و فقط کارت شناسائی دارند. اینگونه سنگبریها عمدتا کارگاههای کوچکی هستند که در داخل یا اطراف و حواشی شهرها مشغول به کارند و به همین دلیل آمار و مشخصات دقیق آنها موجود نیست. برنامه انتقال این

واحدهای سنگبری به مناطق مشخص و شهرکهای صنعتی خارج از شهر در برنامه کار سازمان دهی و انتقال صنایع مزاحم قرار دارد و تا زمانی که این انتقال صورت نگیرد کارت شناسائی این واحدها به پروانه تاسیس با بهره برداری تبدیل نخواهد شد.

با توجه به عدم دسترسی به مشخصات و وضعیت تولید این سنگبریهای کوچک ( حدود ۲۶۵۰ واحد)، ظرفیت تولید آنها معادل کمترین ظرفیت تولید سنگبریهای دارای مجوز یعنی حدود ۶ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب، کل ظرفیت تولید سنگبریهای مذکور معادل۱۶ میلیون متر مربع خواهد بود و با افزودن این رقم به کل ظرفیت تولید سنگبریهای دارای مجوز، رقم ۵۷ میلیون متر مربع طول خواهد شد که نشان دهنده کل ظرفیت تولید تولیدکنندگان تزیینی در ایران است.
۵۷۰۰۰۰۰=۴۱۰۰۰۰۰۰+۶۰۰۰۰×۲۶۵۰

در جدول ۱ تعداد سنگبریهای فعال و ظرفیت تولید آنها در هر استان به ترتیب حروف الفبا نشان داده شده است در این جدول سهم هر استان از کل تولید سنگ تزیینی ایران مشخص شده است. چون اطلاعات این جدول مربوط به ۸۵۱ کارخانه سنگبری اصلی است، بنابراین سهم واقعی هر استان در تولید سنگ تزیینی تقریبا مشابه ارقام جدول ۱ خواهد بود چرا که قسمت اعظم تولید سنگ تزیینی متعلق به همان ۸۵۱ سنگبری مذکور است.

در این جدول مقامهای اول تا چهارم در تولید سنگ تزیینی به ترتیب متعلق به استانهای تهران، کرمانشاه، اصفهان و زنجان است.
جدول- سنگبریهای فعال کشور به تفکیک استان، ظرفیت تولید و سهم در تولید.
۱-۴- وضعیت معادن سنگ تزئینی در ایران

براساس طرح آمارگیری از معادن کشور، تعداد معادن سنگ های تزیینی در سال ۱۳۷۹، ۴۱۶ معدن بوده است. از این تعداد ۴۱۶ معدن معادل بیش از ۷۱ درصد، در حال بهره برداری و تعداد ۹ معدن ( ۳/۴ درصد) درحال تجهیز و آماده سازی و تعداد ۶ معدن نیز در حال اکتشاف بوده است. نکته قابل توجه تعطیلی ۷۹ معدن در سال ۱۳۷۹ است به بیان دیگر از هر ۳ معدن یک معدن غیر فعال یا تعطیل بوده است.

تعداد کل شاغلان معادن سنگ های تزیینی کشور در سال ۱۳۷۹ جمعا ۷ هزار و ۸۹۱ نفر گزارش شده است که از این تعداد ۷ هزار و ۸۷۱ نفر مرد و تنها ۲۰ نفر زن بوده اند. همچنین تعداد شاغلان تولیدی و غیر تولیدی معادن سنگ های تزیینی کشور در پایان سال ۱۳۷۹ به ترتیب ۶ هزار و ۲۴۹ نفر و یک هزار و ۶۴۲ نفر بوده است به عبارت دیگر از کل شاغلان این معادن، ۷۹ درصد در بخش تولیدی و ۲۱ درصد در بخش غیر تولیدی اشتغال بکار داشته اند.
از ۶ هزار و ۲۴۹ نفر شاغلان تولیدی معادن فعال در سال ۱۳۷۹ یک هزار و ۹۸۳ نفر ( حدود ۲۵ درصد) کارگر ساده سه هزار و ۱۶ نفر ( حدود ۵/۳۸ درصد) کارگر ماهر بوده اند این در حالی است که تعداد تکنسینها و مهندسان بخش به ترتیب ۹۳ نفر و ۳۴۹ نفر بوده است.

ارقام مزبور نشان می دهد که به ازای هر مهندس شاغل در معادن سنگ های تزیینی کشور ۶۰/۵ نفر کارگر ساده و ۶/۸ نفر کارگر ماهر و ۳ نفر تکنسین مشغول به کار بوده اند.
بررسی سطح و مدرک تحصیلی شاغلان معادن سنگ های تزیینی، توزیع نامناسب نیروی کار تحصیل کرده این بخش را بیشتر نمایان می سازد.
در پایان سال ۱۳۷۹ بیش از سه چهارم از شاغلان معادن سنگ های تزیینی کشور، زیر دیپلم و دیپلم بوده اند. و تنها یک چهارم آنها دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر بوده اند. از ۸ هزار و ۲۹۲ نفر شاغل در معادن سنگ های تزیینی کشور در سال ۱۳۷۹، ۹۹۳ نفر ( ۱۲ درصد) بی سواد و ۷ هزار نفر و ۲۹۹ نفر ( ۸۸ درصد) باسواد بوده اند.
۱-۵- نگاهی کلی بر ساختار قوانین صادرات در ایران

تولید کنندگان ایرانی که قصد صدور کالا به کشورهای خارج را دارند باید مراحل زیر را طی نمایند:
۱- داشتن کارت بازرگانی
۲- در صورتیکه کالا نیاز به گواهی استاندارد داشته باشد صادر کننده باید با مراجعه به اداره استاندارد مجوزهای لازم را تهیه کند.
۳- گواهی بهداشت و گواهی قرنطینه برای خروج از مرز برای بعضی از کالاها ضروری می باشد.
۴- مدارک فوق را به همراه کالای مورد نظر به گمرک اظهار می نمایند.
۵- در گمرک ضمن ارزیابی کالا و پلمپ نمودن ماشین حامل کالا، اجازه خروج کالا از کشور داده می شود.

در این بین علاوه بر شرایط بالا یک سری قوانین بین المللی تحویل کالا وجود دارد که عدم اطلاع صادر کنندگان از این قوانین خسارات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت که در جدول ۱ به آنها اشاره شده است:
جدول ۱- قوانین و شرایط تحویل کالا

اکنون به طور خلاصه به شرح هر یک از اختصارات اینکوترمز می پردازیم:
اول گروه E
تحویل در محل کالا (; محل تعیین شده)
EXW=EX WORKS

این اصطلاح برای فروشنده کمترین وظیفه را در بردارد و ناظر بر مواردی است که فروشنده کالا را در محل اقامت خود ( کارگاه، کارخانه، انبار و غیره) به خریدار تحویل می دهد. بنابراین باید کلیه خطرات، تا زمان تحویل به خریدار در زمان مقرر و محل تحویل را بیمه نماید. تدارک بسته بندی، بازبینی، کیفیت، وزن و سایر امور مشابه تا موقعی که کالا را در اختیار خریدار قرار می دهد به عهده فروشنده است. اخذ مجوزها، اجازه نامه ها و تشریفات صدور، شامل: تشریفات گمرکی، تهیه اسناد حمل، گواهی مبدا و نظائر آن از وظایف خریدار است و گاه ممکن است با قبول هزینه ها و قبول مسئولیت ها و خطرات ناشی از تحویل کالا از محل توسط فروشنده تا مقصد مورد نظر به عهده خریدار خواهد بود. هزینه بازرسی به عهده خریدار است.
دوم- گروه F
۱/F – تحویل به حمل کننده (; محل تعیین شده)
FCA=(Free Carrier)
این اصطلاح، برای فروشنده، انجام کلیه عملیات تا مرحله ترخیص کالا را اقتضا می نماید. بنابراین باید کلیه خطرات تا زمان تحویل به حمل کننده را تقبل نماید. فروشنده باید با مسئولیت خود کلیه هزینه های مربوط به عملیات بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا را تا هنگامی که در اختیار حمل کننده قرار می دهد، انجام دهد. مجوزها و اجازه نامه ها را با هزینه خود اخذ و تشریفات لازم برای صدور کالا ( تشریفات گمرکی) را با هزینه و مسئولیت خود انجام دهد.

به هزینه فروشنده، سند عادی مبنی بر اثبات تحویل کالا به حمل کننده، برای خریدار فراهم می آید. تهیه اسناد حمل، انتقال خطر و سایر هزینه ها از زمان تحویل کالا به حمل کننده به عهده خریدار است. هرگاه خریدار درخواست نماید و قبول هزینه و مسئولیت کند، تدارک اسناد حمل وگواهی مبدا را فروشنده انجام می دهد. این اصطلاح را می توان برای هر نوع حملی، از جمله حمل مرکب بکار برد. هزینه بازرسی به عهده خریدار است.

۲/F تحویل در کنار کشتی (; بندر بارگیری تعیین شده)
FAS=free Alongside ship
این اصطلاح، برای فروشنده انجام کلیه علمیات و هزینه ها را تا تحویل کالا در کنار کشتی، روی اسکله یا در بندر بارگیری که قبلا تعیین و توافق شده، اقتضاء می نماید. اخذ مجوزها، اجازه نامه ها و تشریفات گمرکی و پروانه صدور صورت تقاضا و قبول مسئولیت و هزینه، توسط خریدار، به وسیله فروشنده قابل انجام است. تهیه مدرک تحویل با هزینه و مسئولیت فروشنده و همچنین هزینه های مربوط به عملیات بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا نیز به عهده فروشنده است. بدیهی است، بقیه هزینه ها از تاریخ تحویل کالا در روی اسکله کنار کشتی مسئولیت فقدان و آسیب دیدگی کالا به عهده خریدار می باشد. هزینه بازرسی نیز به عهده خریدار است.

۳/F- تحویل روی عرشه کشتی (; بندر بارگیری تعیین شده)
FOB=free on Board
این اصطلاح، برای فروشنده انجام کلیه عملیات و هزینه ها تا قرار دادن کالا در روی عرشه کشتی و گذاشتن از نرده کشتی در بندر حمل که قبلا تعیین شده ( در زمان معین) را اقتضا می نماید. بنابراین، اخذ کلیه مجوزها، اجازه نامه ها و تشریفات صدور، تهیه مدرک تحویل و پرداخت کلیه هزینه های مربوط به عملیات بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا تا مرحله عبور کالا از نرده کشتی نیز به عهده فروشنده است. سایر هزینه ها، همچنین بازرسی از زمان تحویل کالا روی عرشه کشتی، به عهده خری

دار است. این اصطلاح نیز منحصرا در حمل و نقل دریایی به کار می رود.
سوم- گروهC
۱/C- هزینه و کرایه حمل (; بندر مقصد تعیین شده)
CFR=Cost and Freight
در این اصطلاح، فروشنده انجام کلیه عملیات و هزینه ها ( قیمت کالات تا روی عرشه کرایه حمل تا بندر مقصد را به عهده می گیرد. بنابراین، مسئولیت فقدان و آسیب دیدن کالا در زمان عبور از نرده کشی به عهده فروشنده نمی باشد. اخذ مجوز اجازه نامه های صدور و تشریفات صدور، شامل تشریفات گمرکی و هزینه های متعدد انعقا قراداد حمل و پرداخت هزینه های مربوطه، تهیه مدرک تحویل، سند حمل بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا با قبول هزینه، به عهده فروشنده است هزینه های مربوط به بیمه کالا و قبول مسئولیت فقدان و آسیب دیدگی به عهده خریدار است. این اصطلاح برای حمل دریائی و آبراه داخلی به کار می رود. برای حمل با کشتی و استفاده از کانتینتر به جای این اصطلاح از اصطلاح CPT (کرایه حمل شده تا) استفاده می شود هزینه بازرسی کالا به عهده خریدار می باشد.

۲/C=- هزینه، بیمه، کرایه ( ; بندر مقصد تعیین شده)
CIF=Cost , Insurance and Frieght
در این اصطلاح، فروشنده انجام کلیه عملیات و هزینه ها، متضمن بهای بیمه دریائی و کرایه حمل از مبدا تا مقصد را قبول می نماید. باید توجه داشت که رویه حق بیمه ای که توسط فروشنده پرداخت می شود، در برگیرنده حداقل پول بیمه ای است، هزینه هائی نظیر: عملیات بازبینی، بسته بندی، علامت گذاری مجوزها، اجازه نامه های صدور و تشریفات صدور و تشریفات گمرکی فروشنده می

باشد. هزینه های مربوط به بازرسی کالا به عهده خریدار می باشد.این اصطلاح را فقط برای حمل دریائی و آبراه داخلی به کار می برند. در حمل با کشتیها و استفاده از کانتینرها اصطلاحCIP ( کرایه حمل و بیمه پرداخت شده) به کار می رود.
۳/C- کرایه حمل پرداخت شده تا; ( مقصد تعیین شده)

CPT-Carriage paid to
در این اصطلاح، فروشنده هزینه و کرایه حمل کالا تا مقصد تعیین شده را تقبل می نماید. بنابراین، برخلاف اصطلاح CIF مسئولیت فقدان یا ورود خسارت به کالا و هزینه های اضافی ناشی از حوادث بعد از تحویل به حمل کننده به عهده فروشنده نمی باشد. این اصطلاح نظیر اصطلاح CFR می باشد. با این تفاوت که اصطلاح اخیر (CFR) فقط در مواردی که نرده کشتی کاربرد عملی دارد مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که CPT برای هر نوع حملی از جمله حمل مرکب به کار برده می شود.

کلیه عملیات و هزینه های مربوط به اخذ مجوزه ها، اجازه نامه های صدور از جمله تشریفات گمرکی، بازبینی، علامت گذاری و بسته بندی کالا به عهده فروشنده و هزینه های مربوط به بازرسی، اخذ گواهی مبدا و سایر امور به عهده خریدار است.
۴/C- کرایه حمل و بیمه پرداخت شده تا (; محل تعیین شده در مقصد)
CIP=Carriage and Insurane piad to

این اصطلاح، فروشنده را ملزم به تهیه کالا و انجام تشریفات مربوط به اخذ مجوزها، اجازه نامه های صدور، تشریفات صدور، از جمله تشریفات گمرکی، عملیات مربوط به بازبینی، علامت گذاری و بسته بندی کالا، فراهم نمودن سند حمل، پرداخت کرایه حمل و بیمه در مورد فقدان یا آسیب دیدگی ( حداقل پوشش بیمه ای) می نماید. بقیه مراتب از جمله پرداخت هزینه بازرسی به عهده خریدار می باشد.

این اصطلاح در مورد هر نوع حمل از جمله حمل مرکب بکار می رود
چهارم گروه D
۱/D- تحویل در مرز (; محل تعیین شده)
DAF=Delivered At Frontier
این اصطلاح، مبین مسئولیت فروشنده تا مرحله ترخیص و تحویل کالا در محل تعیین شده در مرز می باشد، فروشنده، کالا را تهیه و با هزینه و مسئولیت خود کلیه مجوزها، اجازه نامه های صدور، تشریفات صدور: از جمله تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از کشور محل صدور را انجام داده و به هزینه خود قرار داد حمل کالا به نقطه تعیین شده در محل تحویل در مرز را در مسیر معمول، به

روش متعارف، منعقد می نماید و کالا را در همان نقطه تحویل خریدار می دهد. فروشنده هزینه های مربوط به عملیات بازبینی، بسته بنید و علامت گذاری کالا را می پردازد. سایر هزینه ها مانند اخذ مجوزهای ورود، تشریفات گمرکی مربوط به ورود کالا به کشور مقصد، مسئولیت های فقدان یا خسارات وارده به کالا از زمان تحویل و هزینه بازرسی کالا به عهده خریدار است.

این اصطلاح عمدتا در حمل و نقل کالا با راه آهن و یا از طریق زمینی استفاده می شود. ضمن اینکه برای هر نوع حمل دیگر نیز قابل استفاده است.
۲/D- تحویل از کشتی (; بندر مقصد تعیین شده)
DES=Delivered EX ship
این اصطلاح، به معنای آن است که وظیفه فروشنده در محل تحویل، هنگامی به پایان می رسد که کالا را قبل از ترخیص برای ورود، در بندر مقصد تعیین شده، روی عرشه کشتی در اختیار خریدار قرار دهد. کلیه هزینه ها و خطرات ناشی از حمل کالا تا بندر مقصد تعیین شده به عهده فروشنده می باشد. پرداخت هزینه های اخذ مجوزها، اجازه نامه ها، انجام تشریفات صدور، تشریفات گمرکی

، قرارداد حمل کالا به محل تعیین شده بازبینی، بسته بندی و علامت گذاری کالا به عهده فروشنده است.
پرداخت قیمت کالا، قبول مسئولیت ناشی از فقدان کالا از زمان تحویل، هزینه تخلیه و هزینه بازرسی به عهده خریدار است. این اصطلاح را فقط برای حمل دریائی یا آبراهه داخلی می توان بکار برد.
۳/D تحویل در اسکله (عوارض پرداخت شده) (;بندر مقصد تعیین شده)
DEQ=Delivered Ex Quay

این اصطلاح، مبین پایان یافتن وظیفه فروشنده در تحویل کالا به هنگام ترخیص کالا برای ورود در روی اسکله (بارانداز) در بندر مقصد است که در اختیار خریدار قرار می دهد. بنابراین، کلیه مسئولیت ها و هزینه ها، شامل: عوارض، مالیاتها و سایر مخارج تحویل کالا در این محل نیز به عهده فروشنده است. اگر طرفین بخواهند که خریدار، کالا را برای ورود ترخیص کند و عوارض را بپردازد، باید عبارت « عوارض پرداخت نشده» را به جای « عوارض پرداخت شده» به کار برند. اگر طرفین بخواهند که

پرداخت بعضی از هزینه های مربوط به واردات کالا، نظیر مالیات ارزش افزوده را از وظایف فروشنده خارج نمایند. باید با افزودن این عبارت« تحویل در اسکله، مالیات ارزش افزوده پرداخت نشده (; در بند مقصد تعیین شده) منظور را مشخص کنند.
هزینه بازرسی کالا به عهده خریدار است. این اصطلاح فقط برای حمل دریائی با آبراه داخلی به کار می رود.
۴/D- تحویل عوارض پرداخت نشده (; محل مقصد تعیین شده)
DDU=Delivered Duty Unpaid

این اصطلاح، مبین امتداد وظیفه فروشنده تا موقع تحویل کالا به خریدار در محل تعیین شده در کشور ورود است. در این صورت، فروشنده کلیه مسئولیت ها و هزینه های ناشی از آوردن کلی تا محل مذکور ( باستثناء عوارض، مالیاتها و دیگر مخارج رسمی قابل پرداخت به هنگام ورود) همچنین هزینه ها و مسئولیت های انجام تشریفات گمرکی کالا را تقبل می نماید. هزینه های مربوط به مخارج اضافی و همچنین مسئولیت ناشی از قصور در ترخیص به موقع کالا برای ورود به عهده

خریدار است. هرگاه توافق بر قبول پرداخت هزینه مربوط به مالیات ارزش افزوده کالا به هنگام ورود توسط فروشنده شده باشد، باید با افزودن این عبارت: تحویل عوارض پرداخت نشده مالیات، مالیات ارزش افزوده پرداخت شده ( محل مقصد تعیین شده) منظور را مشخص نمایند.
پرداخت هزینه بازرسی به عهده خریدار می باشد، این اصطلاح را می توان بدون در نظر گرفتن نوع حمل کالا به کار برد.

۵/D – تحویل عوارض پرداخت شده (; محل مقصد تعیین شده)
DDP-Delivered Duty Paid
این اصطلاح، مبین وظیفه فروشنده تا هنگام قرار دادن کالا در اختیار خریدار در محل تعیین شده در کشور ورودی میباشد. کلیه خطرات و هزینه های ناشی از حمل کالا به محل مذکور شامل:

عوارض، مالیاتها و سایر هزینه های پس از ترخیص کالا برای ورود، به عهده فروشنده است. این اصطلاح برخلاف اصطلاح EXW که کمترین وظیفه را برای فروشنده در برداشته، بیشترین وظیفه را نسبت به سایر اصطلاحات پیش گفته شده، برای فروشنده در بردارد. هزینه بازرسی به عهده خریدار است. این اصطلاح را می توان بدون در نظر گرفتن نوع حمل کالا به کار برد.

از آنچه که به طور خلاصه گذشت در می یابیم که در اصطلاحات نظیر: گروه C,F مسئولیت فروشنده در کشور محل صدور کالا تمام می شود. بنابراین، هر گاه قرارداد حمل و بیمه و پرداخت هزینه های مربوط به آنها نیز توسط فروشنده انجام شده باشد، باز هم به معنای انتقال مسئولیت های فروشنده، تا نقطه ذکر شده در کشور مقصد کالا نمی باشد. برعکس در گروه D فروشنده

مسئولیت دارد کالا را به نقطه یا محل تعیین شده در مقصد برساند. لذا کلیه هزینه ها و خطرات حمل کالا تا نقطه تعیین شده در مقصد با فروشنده است.
بنابراین، اصطلاحات گروه C مشخص کننده قراردادهای بارگیری و گروه D مشخص کننده قراردادهای ورودی به مقصد هستند.
نوع حمل و اصطلاح مناسب اینکوترمز ۱۹۹۰

۱-۶- استانداردهای سنگهای تزیینی
با اتحاد اروپا در سال ۱۹۹۲ یک کمیته مشترک اروپائی برای تنظیم مقررات در بروکسل تشکیل شده است. این کمیته که شانزده کشور پشتیبان آن هستند موظف است همه رسوم و قواعد متعارف ملی را دسته بندی و تلفیق کند و با ترکیب آنها مقررات بین المللی را ابداع کند این تنها راه قانونی است که همه دست اندرکاران صنعت سنگ از طریق آن می توانند به مقررات فنی مشترک دست یابند که سو تفاهم ها را کاهش دهد.

برخلاف وضعیت حاکم در اروپا ایالات متحده آمریکا مجموعه مقررات فنی پیشرفته ای در اختیار دارد در حقیقت در ایتالیا و سایر کشورها در هنگام نیاز به مرجعی درباره طرح ریزی عقد پیمان و ساخت به مقررات آمریکائی ASTM رجوع می شود. در ادامه مطلب مهمترین سازمان های مسئول تنظیم مقررات فنی را نام می بریم:

کمیته اروپائی تنظیم مقررات ( بروکسل) CEN-CENELEC
انجمن آزمون و مواد آمریکا ( فیلاد لفیا)ASTM
موسسه مقررات آلمان (برلین)DIN
موسسه استاندارد بریتانیا (لندن)BSI
موسسه مقررات فرانسه( پاریس)AFNOR

دفتر استانداردهای ایتالیا (میلان)UNI
بحث انتخاب سنگ و شناخت مشخصات فنی برای مصارف گوناگون ( مانند سنگفرش، سنگ نما در تعاریف و واژه های استاندارد سنگ تزیینی می گنجد دو مجموعه استاندارد معتبر در سطح جهان وجود دارد، یکی استانداردهای ASTM انجمن آزمون و مواد آمریکا و دیگری BSI ( استانداردهای بریتانیایی) هدف ذکر مجموعه کامل استانداردهای سنگ تزیینی ASTM است، که امروزه اعتبار

خاصی یافته و مرجع دست اندرکاران سنگ تزیینی به شمار می رود در حال حاضر سنگهای صادراتی براساس مشخصات فنی استانداردهای ASTM به بازار عرضه می شوند و این برای خریداران نکته بسیار با ارزشی محسوب می شود اعتماد فوق العاده ای در مشتریان به وجود می آورد.

فروشندگان سنگ باید به هنگام تحویل سنگ کاتالوگ مشخصات فنی آن را نیز در اختیار مشتری قرار دهند و این امر بخصوص در بازارهای رقابت آمیز بین المللی اهمیت دارد فروشنده ای که روشهای مدرن بازار توزیع را می شناسد می داند که آگاهی مصرف کننده راهنمائی او را در انتخاب سنگ، جزو وظایف تخصصی فروشنده است.

مرمر (ASTM C503) مرمر آنگونه که در ASTM C119 تعریف شده است باید صیقل پذیر باشد خواص مرمر در ASTM C503-89 مشخص شده است.
C503 خواص فیزیکی چهار دسته مرمر را مشخص می کند، کلسیت، دولومیت، سرپانتین و تراورتن، مینیمم یا ماکزیمم مقادیر مشخص شده در جدول مقاله حاضر خلاصه شده است.
سنگ آهکی: (ASTM C568): سنگ آهکی سنگی است رسوبی اساسا متشکل از کلسیت، دولومیت یا ترکیبی از این دو، خواص سنگ آهک در ASTM C568-89 آمده است. C503 خواص فیزیکی سنگ آهک را براساس چگالی مشخص می کند: کم، متوسط و زیاد چنانکه در جدول دیده می شود مقاومت مشخص شده سنگ آهک با افزایش چگالی بیشتر می شود و ضریب جذب آن با افزایش چگالی کمتر می شود.
گرانیت (ASTM C615) گرانیت سنگی است آذرین با دانه های مشخص، عمدتا مشکل از کوارتز و فلدسپات همراه با یک یا چند کانی تیره. خواص گرانیت در ASTM C615-92مشخص شده است مینیمم یا ماکزیمم خواص فیزیکی مشخص شده برای سنگ تزئینی گرانیتی در جدول آمده است.
کوارتزی ASTM C 616 سنگ های تزئینی کوارتزی که در ASTM C 626-89 مشخص شده است

روشهای استاندارد برای آزمون مدول گسیختگی و ضریب جذب سنگ لوح در صورتی که به عنوان سنگ تزیینی به کار رود، با روشهای استاندارد مورد استفاده در آزمون سنگ های تزئینی بکار رود با روشهای استاندارد مورد استفاده در آزمون سنگ های تزئینی فوق متفاوت است. خواص مشخص شده برای سنگ لوح تزئینی به صورت مکمل جدول آمده است. C 629 همچنین مقاومت اسیدی را چنان که در C217 تعیین شده است معادل ۱۵% برای سنگ لوح فضای خارجی و ۲۵ درصد برای

سنگ لوح فضای داخلی مشخص کرده است این مقادیر برای کسب معیارهایی از هوازدگی و عمر سنگ لوح به کار می روند.

۱-۷- روشهای آزمون استاندارد
آزمون های مختلفی که در جدول به آنها اشاره شده است عبارتند از C880 ( مقاومت خمش) C99 ( مدول گسیختگی) C120 ( مدول گسیختگی سنگ لوح)C170 ( مقاومت تراکمی) C97 ( جذب آب و چگالی نسبی C121 ( جذب آب سنگ لوح ) و C241 ( مقاومت سایشی).

مقاومت خمشی (ASTM C880 ) مقاومت خمشی خاصه مهمی است که برای طراحی سازه ای سنگ تزیینی به آن نیاز است. آزمون مقاومت خمشی با اعمال بار در فواصل ربع یک نمونه سنگ که از پانل بزرگتری بریده شده باشد اجرا می شود بار را به تدریج اضافه می کنند تا نمونه آزمون گسیخته شود. ماکزیمم بار اعمال شده را ثبت می کنند و تنش خمشی را که در حالت گسیختگی در نمونه حادث شده است محاسبه می کنند برای هر حالت از چهار حالت آزمون ( خشک یا تر و موازی یا عمود بر شکاف) پنج نمونه را می آزمایند.

ASTM C880 آزمودن سنگ با ضخامت های مختلف را ممکن می داند آزمون مستلزم این است که طول دهانه آزمون ده برابر ضخامت باشد اصولا رویه نمونه تحت تنش باید پرداخت سایشی نرمی داشته باشد اما گزارش کردن دریاسیونهایی از شیوه های مشخص شده نیز مجاز است از این رو، سنگ برش خورده به ضخامت تولید و دارای پرداخت نهایی تولید را نیز می توان آزمود در ویرایش بعدی C880 آزمودن سنگ با ضخامت و پرداخت تولید با وضوح بیشتری مشخص خواهد شد و عرض نمونه تا ۴ اینچ افزایش خواهد یافت.

مدول گسیختگی ASTM C99 یک معیار مقاومت خمشی نمونه های سنگ را از آزمون مدول گسیختگی ASTM C99 نیز می توان به دست آورد نمونه های سنگ برای این آزمون را ASTM به عرض ۴ اینچ، طول ۸ اینچ و ضخامت ۴/۱ ۲ اینچ و دارای پرداخت سایش نرم مشخص کرده است بار آزمون در نقطه واحدی در مرکز یک دهانه ۷ اینچی اعمال می شود ASTM C99 آزمودن نمونه ها را

هم به صورت تر و خشک و هم با اعمال بار موازی و عمودی بر صفحه شکاف مشخص کرده است.
هم آزمون مقاومت خمش ASTM C880 و هم ازمون مدول گسیختگی ASTM C99 معیاری از مقاومت خمشی به دست می دهند، اما با هم تفاوت دارند. در نمونه آزمون ASTM C99 ضخامت حقیقی با پرداخت خارجی سنگ مورد استفاده در ساختمان در نظر گرفته نمی شود و مولفه برشی بالایی دارد که نمونه را سفت می کند و مقاومت ظاهری بالاتری نسبت به مقاومت خمشی

حقیقی پدید می آورد. ASTM C99 (مدول گسیختگی) را نباید برای مقاصد طراحی به کار برد به علاوه طرز بارگذاری نقطه مرکزی در ASTM C99 نوعا سبب می شود که گسست مستقیما در تحت بار اعمال شده به وقوع بپوندند ASTM C880 تصریح می کند که بار آزمون در دو ربع فاصله نمونه اعمال می شود این نحوه بار گذاری به وقوع بپوندند ASTM C880 نتایجی می دهد که بیشتر با نتیجه آزمون های خمشی پانل کامل قابل مقایسه است تا با ASTM C99.

آزمون خمش برای سنگ لوح ( مدول گسیختگی و الاستیسته ASTM C120)
مدول گسیختگی برای سنگ لوح مطابق با ASTM C120 شبیه مدول مورد بحث در C880 است با چند تفاوت نمونه های آزمون به طول ۱۲ اینچ، عرض ۲/۱ ۱ اینج و ضخامت یک اینچ هستند. بار آزمون در نقطه واحدی در مرکز یک دهانه ۱۰ اینچی وارد می شود. نمونه ها در دو اندازه گیری زاویه انحراف نمونه آزمون به هنگامی که بار گذاری صورت می گیرد می توان مدول الاستیسیته را نیز اندازه گرفت.

مقاومت تراکمی (ASTM C170)
مقاومت تراکمی نمونه های سنگ مطابق با ASTM C170 تعیین می شود آزمون های مقاومت تراکمی روی مکعبهای برش خورده یا روی استوانه های مغزه گیری شده انجام می شود آزمونها به این صورت انجام می شوند که نمونه در دستگاه آزمون مدرج شده ای بارگذاری می شود تا به گسیختگی برسد ماکزیمم بار اعمال شده را بر سطح بارگذاری شده نمونه تقسیم می کنند تا مقاومت تراکمی نمونه آزمون محاسبه شود.

با اینکه طراحی سازه ای سنگ تزیینی عموما با مقاومت تراکمی کنترل نمی شود، دانستن این مطلب اهمیت دارد که آیا مقاومت تراکمی سنگ مورد بحث پاسخگوی مینیمم خواص تصریح شده در ASTM هست یا نه و خواص سنگ با مقادیر سابقا موجود سازگاری دارد یا نه.

جذب آب و چگالی نسبی (ASTM C97)
جذب آب و چگالی نسبی نمونه های سنگ مطابق با ASTM C97 تعیین می شود چگالی یا وزن مخصوص حجمی نیز می نامند نمونه ها را ابتدا با گرما خشک می کنند و سپس آنها را وزن می کنند، سپس ۴۸ ساعت در آب می خوابانند تا اشباع شوند. نمونه ها را در همان حال که در آب غوطه ورند وزن می کنند سپس آنها را در هوای آزاد در حالی که اشباع هستند وزن می کنند تا مقایسه وزن خشک، تر و اشباع ( که از سه بار توزین فوق حاصل می شوند) مقدار آب جذب شده و وزن مخصوص نمونه ها را محاسبه می کنند برای هر سنگ مورد نظر این آزمون روی سه نمونه

انجام می شود نمونه ها آزمون را می توان هم اندازه یا نمونه های آزمون مقاومت تراکمی گرفت در واقع اگر مصالح محدودی در اختیارمان باشد، نمونه هایی را که برای آزمون های جذب و چگالی به کار برده ایم می توانیم برای آزمون های مقاومت تراکمی نیز به کار ببریم همانند مقاومت تراکمی جذب و چگالی نیز چندان نسبت مستقیمی با طراحی سازه ای سنگ تزیینی ساختمان ها ندارد لیکن این آزمونها را باید انجام داد تا مطمئن شد که سنگ مورد نظر شرایط فیزیکی تصریح شده در

ASTM را برآورده می کند ( زیرا تجربه نشان داده که هر چه مقدار جذب آب بیشتر باشد هوازدگی سنگ ضعیفتر می شود) و در ضمن باید مطمئن شد که سنگ مورد نظر دست کم کیفیت سنگ دیگری از همان نوع را که در گذشته موفقیت آمیز بوده است دارد.

جذب آب سنگ لوح :(ASTM C121) جذب آب سنگ لوح را روی شش نمونه ۴ اینچ مربعی با نمونه هایی به ضخامت تا اینچ اندازه گیری می کنند نمونه ها را ابتدا با گرما خشک می کنند و سپس در آب می خوابانند تا اشباع شوند. نمونه ها را باید ۴۸ ساعت در دمای معمولی در آب خواباند تا هشت ساعت در آب جوش مقاومت سایشی (ASTM C241) این آزمون در حال حاضر تحت بررسی است تا آن تجدید نظر شود زیرا دیگر نمی توان ساینده مشخص شده را تهیه کرد.
عملکرد سازه ای سیستم های پوشش با سنگ (ASTM C1201-91)
جدیدتر ین آزمونی که قرار است در کمیته C18 نوشته و تصویب شود روش آزمون استاندارد برای تعیین عملکرد سازه ای سیستم های پوشش با سنگ تزئینی در تحت فشارهای مثبت و منفی است. این روش آزمون به این علت نوشته شد که لازم بود آثار بار باد بر اجرای رویه خارجی ساختمانها مشخص شود در این آزمون یک نمونه از پانل سنگ را در اندازه اجرایی در یک رویه از محفظه در بسته آزمون نصب می کنند. محفظه را تحت فشار قرار می دهند. یا تخلیه می کنند تا فشار هوای یکنواختی در پانل نمونه پدید آید و اثر فشار باد شبیه سازی می شود زاویه انحراف نمونه آزمون را اندازه می گیرند روشهای مورد نیاز آ‌زمون و محدودیت های زاویه انحراف به طور نمونه بر مبنای پروژه ای مشخص آمده است.
۱-۸- آزمون های تحت بررسی در کمیته C18
دو روش جدید آزمون در کمیته C18 تحت بررسی است یکی عبارت است از آزمون کهنسالی سریع، که در دست تدوین است و دیگری عبارت از یک روش آزمون استاندارد برای مقاومت سیستم های مهاربندی مکانیکی می باشد.

۱-۹- شرح آزمونهای اصلی ASTM,BRE
۱-۹-۱ آزمون های دوام هوازدگی
این آزمون عمدتا به ارزیابی عملکرد سنگ از لحاظ انجماد و مقاومت در برابر بارانهای اسیدی می پردازد.
۱-۹-۲ ضریب اشباع
این ضریب بر نسبت جذب آب به حجم خلل و ماسه سنگ مبتنی است و به طور کلی سنگهایی که ضریب اشباع بزرگتر ۸/۰ دارند بیشتر در معرض آسیب زدگی ناشی از یخبندان قرار دارند.
۱-۹-۳ آزمون تبلور نمک

این آزمون BRE برای سنگ آهک و ماسه سنگ و تا حدودی برای گرانیت استفاده می شود در این آزمون مکعب هائی از سنگ خشک را کاملا در محلول سولفات سدیم در دمای ثابت به مدت ۲ ساعت خروجی برند و سپس آن را در کوره ای مربوط به مدت ۱۶ ساعت خشک می کنند این عملیات ۱۵ مرتبه تکرار می گردد.

این آزمون با به کار بردن اسیدهای با قدرت متفاوت برای سنجیدن فرسوده شدن سنگ در برابر باران های اسیدی کاربرد دارد.

۱-۹-۴ آزمون های فیزیکی و مکانیکی مقاومت فشاری
بدیهی است که استحکام سنگ، و بنابراین مقاومت آن در برابر بارهای وارده، مشخصه ای بسیار مهم است برای تعیین مقاومت فشاری سنگ، نمونه های مکعبی را با استفاده از روش ذکر شده در ASTM C170 انتخاب می کنند توصیه می شود که هر سنگ به طرق مختلف و در شرایط زیر آزموده شود:

امتداد ترک سنگ بر امتداد بارگذاری عمود یا با آن موازی باشد.
آزمون در هر دو مرحله خشک و تر انجام گیرد. زیرا بسیاری از سنگها در حالت اشباع بسیار ضعیفتر و نا مقاومتر از حالت خشک اند این ضعف ممکن است از کاهش یکپارچگی زمینه سنگ، رطوبت کشیدن کانیهای دگرسانی و; باشد.
۱-۹-۵- ضریب گسیختگی

در آزمون فوق مقاومت شکست مستقیم سنگ تعیین می شود اما دو آزمون مقاومت دیگر نیز توسط ASTM تعریف می شود.
در آزمون ASTM C99 مقاومت کششی را اندازه گیری می کنند این آزمون از نوع آزمون های با سه نقطه خمشی است اما آزمون مقاومت ASTM C880 آزمون چهار نقطه است.

۱-۹-۶-جذب آب و چگال نسبی
این دو خواص بنیادی در آزمایش ASTM C97 تعیین می گردد به عنوان مثال گرانیت هایی که ضریب جذب آنها از رقمی که در دستورالعمل ASTM بیشتر باشد ممکن است گرانیت هوازده یا حاوی کانیهای رسی حامل از دگرسانی سازنده های اولیه باشد ASTM از چگالی نسبی برای دسته بندی سنگ های آهکی به سه دسته با چگالی کم، متوسط و زیاد استفاده می کند.
۱-۹-۷-آزمون عملکرد سنگ در مقابل سایش

در آزمون ASTM C241 پیشنهاد می شود هر جا که به سبب جلوه طراحی از ۲ یا چند نوع سنگ مرمر در کنار یکدیگر استفاده می شود اختلاف مقاومت سایشی سنگ های مختلف نباید از ۵ بیشتر شود.
۱-۱۰- نظریه دکتر ادواردز دمینگ، معلم کیفیت
به کارگیری موفقیت آمیز فرایند توزیع با کیفیت مطلوب با التزام مدیریت، توانایی و اشتیاق شرکت توزیع کننده برای به کار گیری دانش تخصصی و ابزارهای آماری کنترل فرایند توزیع پیوند مستقیم دارد.
در بسیاری از بخشهای توزیع رقابت در سطح جهانی بالا گرفته است توزیع کنندگان عمده فروشان و واسطه ها تمایل روز افزونی به استفاده از فرآیند توزیع با کیفیت مطلوب نشان می دهند تا هم از هزینه های داخلی خود بکاهند و هم بر سود مشتریان خود بیافزایند در حقیقت عده ای معتقدند که به کارگیری موفقیت آمیز این فرآیند تنها و مهمترین برتری آنها در رقابت جاری است.
دکتر ادواردز دمینگ فرآیند توزیع با کیفیت مطلوب را به صورت فرآیندی که به هر شرکت امکان می دهد ، هزینه اش را کاهش می دهد و بازار را تسخیر کند، تعریف می کند.

توزیع کننده ای که بتواند همواره سود بیشتری به مشتری برساند خواهید دید که مشتریان بیشتری به او روی می آورند، منظور دکتر دمینگ از تسخیر بازار همین است توزیع کننده ای که کمتر دوباره کاری کند هزینه های کمتری خواهد داشت ضمن آنکه سود بیشتری به مشتری می رساند.
شکل پر هزینه تر دوباره کاری هنگامی در پیش می آید که مشتری ناگزیر شود عین کالایی را که به اشتباه برایش ارسال کرده اند باز پس فرستند یکی از جنبه های به ویژه مهم دوباره کاری

آگاهی از این نکته است که کارکنان درگیر در کار تصحیح اشتباه نمی توانند به کار مولد بپردازند.
۱-۱۱- عوامل موثر در قیمت سنگ صادراتی
بطور کلی از مشخصه های مطلوب می توان رنگ یکنواخت و روشن آنها، عدم وجود درزه و روزنه حتی در حد خیلی کم، عدم وجود لایه های رسی در داخل سنگ، عدم تغییر رنگ در مقابل نور آفتاب و آب هوای محیط، یکنواختی دانه های تشکیل دهنده از نظر سختی و اندازه ضریب جذب آب در حد کم، مقاومت اصطکاکی و فشاری و کششی در حد مناسب و صیقل و جلا پذیری خوب نام برد. در عین حال با توجه به محل نصب سنگ در بنا و محیط آب و هوائی محل مصرف آنها، ویژگی های مطلوب سنگها ممکن است تغییر کند.

رنگ عامل مهمی برای تعیین ارزش سنگ و کشش آن در بازار است، سنگ های گرانیتی بجز در موارد کم بخاطر وجود بلورهای مختلف سنگین و وجود بعضی مواد الوان خمیره آن ( متن سنگ) از یک رنگ تشکیل نشده و رنگ کلی سنگ، رنگ آن محسوب می گردد ضمن اینکه ترکیب رنگها و درشتی بلورهای تشکیل دهنده نیز خیلی مهم می باشد.
از نظر بازار فروش ( بدون در نظر گرفتن موارد استثنایی) اساس مرغوبیت سنگ از جنبه رنگ بصورت و ترتیب زیر می باشد:

– سفید مطلق
– سیاه مطلق
– رنگ های روشن نزدیک به سفید
– رنگهای نزدیک به سیاه
– سنگ های تک رنگ
– سنگ های چند رنگی

۲-۱- تعریف سنگ تزئینی و انواع آن به همراه ذکر مشخصات
سنگ تزئینی به آن دسته از سنگ هایی گفته می شوند که استحکام لازم را داشته و به صور و اندازه های مختلف بریده شده و یا شکل داده می شوند و پس از ساب و صیقل در قسمت هایی از ساختمان و بناها که در معرض دید می باشند مثل پوشش دیواره های داخلی و بیرونی، کف اطاقها و سالنها و راهروها و محوطه ها و پله ها، نرده ها و دیواره تونل های مترو غیره بکار گرفته می شوند.
این سنگها را می توان به گروههای زیر تقسیم کرد:
– گروه سنگهای سخت و مقاوم یا گروه گرانیت
– گروه سنگ های نسبتا سخت یا گروه ماسه سنگی
– گروه سنگ های نیمه سخت و نسبتا مقاوم یا گروه سنگ های آهکی
– گروه سنگ های نسبتا نرم یا سر پانتینی
سختی این سنگ ها بیش از ۴ در اشل موهسن

بوده و به رنگ های ساده یا الوان نسبتا جالب توجهی هستند و امکان برش و صیقل آنها نیز وجود دارد. دوام این سنگ ها در مقابل آسیب های جوی از قبیل آب و باد و آفتاب و یخ زدگی و آلودگی های جوی محیط نسبتا زیاد است و بیشتر از نوع سنگ های آذرین بکار گرفته می شود.
از نظر تئوریک نیز گرانیت سنگی با دانه های بلورین فلدسپات های قلیایی و کوارتز و مقداری کانی های قرمز دیگر از قبیل میکاها، هورن بلند و به ندرت پیروکسن ها می باشند که با به هم چسبی مستقیم یا به وسیله یک ملات ( بیشتر از نوع سیلیسی) به هم جوش خورده اند.

فلدسپات های قلیائی در این سنگ ها معمولا به اشکال زیر می باشند:
– کانی های مشخص و معین
– کانی های هم شکل با در هم روئی یا پیوند مکانیکی
– کانی های با پیوند شیمیایی و با مولکول های فلدسپات الکلی ( حدود ۸۰ درصد فلدسپات از پتاس یا مولکول های فلدسپات سدیک است)
فلدسپات های قلیائی را اصولا اورتوکلاز، میکروکلین، آلبیت و الیگوکلاز تشکیل می دهد، بطوری که نسبت مولکول های فلدسپات پتاس و سدیم به فسفات کلسیم ( انورتوز) کمتر از ۸۰ درصد نیست. مولکول های آنورتوز بصورت مخلوط های هم شکل با مولکول های آلبیت به هر نسبتی وجود داشته و گروه معروف پلاژیوکلاز یا فلدسپات های کلسیم سدیمی را تشکیل می دهد.

از نظر تجاری گروه گرانیت کلیه سنگ های مطابق شرح بالا و گنایس های مختلف از قبیل گنایس گرانیت، گرانیت گنایس و سینیت و انواع بین آنها را که بعنوان گرانیت سیاه جزو این گروه محسوب می دارند شامل می شوند.

گنایس یک سنگ متبلور با بافت لایه ای مرکب از کانی های سیلیکاتی با دانه های قابل رویت می باشد که بافت لایه ای مربوط به تغییر کانی آن بصورت منظم و غیر منظم می باشد، در صورتی که تغییر زیاد باشد بنام گرانیت گنایس و در صورتی که کمتر باشد بنام گنایس گرانیت خوانده می شود.
گرانیت های سیاه از نظر ترکیب شیمیایی با گرانیت های حقیقی اختلاف زیادی دارند.
گرانیتها بعنوان شمع در پلها، دیواره های آب برگردان رودخانه های داخل یا نزدیکی شهرها و تاسیسات دریایی، نمای پلها، قسمت های خمشی ساختمانها، سنگفرش ساختمان ها و خیابان ها بکار می رود.

گروه ماسه سنگی
این گروه از دانه های زیاد کوارتز، فلدسپات با ملاتی که از انواع مختلف ( سیلیسی، آهکی، رسی، یا اکسید آهن) به هم چسبیده و به صورت سنگ یکپارچه در آمده و دارای بافت آواری هستند.
کنگلومرا نیز نوعی ماسه سنگ می باشد که دارای قلوه های بزرگ گرد شده از انواع سنگ ها است که بعضا با توجه به ملات و سنگ های تشکیل شده دارای سنگ های جالب توجهی بوده و بعنوان سنگ های تزئینی استخراج و برش و نهایتا ساب و صیقل داده می شود بعضی از کنگلومراها بازار خوبی را به خود اختصاص داده اند ولی به دلیل عدم یکنواختی از نظر سختی مشکلاتی را جهت آماده سازی ایجاد می نمایند.

گروه سنگ های آهکی
سنگ آهک یک نوع سنگ با منشا رسوبی می باشد که اصلا از کربنات کلسیم ( کانی کلسیت) یا کربنات مضاعف کلسیم و منیزیم ( کانی دولومیت) تشکیل شده و با توجه به ناخالصی های جزیی، رنگ آنها تغییر می کند.
این گروه نیز می تواند زیر گروههای زیر را شامل شود:
– تراورتن
– مرمر

– مرمریت
– سنگ چینی
– کریستال
تراورتن
تراورتن نوعی سنگ آهکی است که تا حدودی بافت متبلور یا ریز بلور داشته و متخلخل بوده و ساختاری لایه لایه کندویی مانندی در تمام لایه دارد که حالت استالاکتیک های کوچکی را نشان می دهد.
تراورتن معمولا نوعی سنگ آهک بجای مانده از رسوبات آبهای معدنی غارها یا چشمه ها می باشد. این سنگ نیز بیشتر به رنگ کرم، زرد، قرمز، قهوه ای، خاکستری، سفید و یا مخلوطی از انها با توجه به ناخالصی های موجود در آن می باشد.
مرمر
اصطلاح مرمر که گاه به غلط آن را معادل کلمات انگلیسی اونیکس یا ماربل می دانند در حقیقت معادل کلمه اونیکس ماربل (Onyx Marble) اونیکس مکزیکی (Mexican Onyx) است که عبارت از یک سنگ لایه لایه نیمه شفافی از کلسیت است که ریز بلور بوده و در صورت درشت بودن بلورها بنام آراگونیت نامیده می شود که کم ارزش بوده و از نوع پست محسوب می شود.
سنگ چینی

سنگ چینی همان سنگ آهکی دگرگون یا مرمریت می باشد به عبارت یا تعریف دیگر سنگ چینی به انواع مرمریت های دانه ریزی اطلاق می شود که بافتی تمام بلور داشته و عمدتا از کلسیت و به مقدار کمی ولاستونیت ( بعنوان کانی های اصلی) تشکیل شده است.
این نام در دو دهه اخیر در ایران مصطلح شده و ظاهرا به این جهت به آن سنگ چینی گفته اند که در ضخامت های کم ( حدود دو سانتی متر) در مقابل ضربه صدای چینی می دهد.
بعضی ها مشخصات دیگری را نیز برای آن قائل هستند. مثلا عده ای رنگ های سفید و بی رنگ و روشن با مشخصه های فوق را سنگ چینی می دانند و بعضی دیگر بر شفاف بودن آن اصرار دارند. بعضی سنگ ها کدر و تیره ای را که دارای بلورهای محسوسی می باشند جزو چینی ها می دانند و بدین ترتیب سه نوع سنگ چینی در بازار موجود می باشد.
اخیرا نوعی سنگ سیاه دگرگون را نیز جزو چینی ها محسوب کرده و به نام چینی سیاه می نامند و اصولا انواع چینی را بر حسب نام معدن یا محل پیدایش آن نامگذاری می نمایند، مثل چینی سنندجی و غیره.
کریستال
کلمه کریستال بعد از کلمه چینی در بین عامه مردم مصطلح شده و عمر کمتری دارد و به سنگ آهکی دگرگون ( مرمریت و چینی) که بلورهای تشکیل دهنده اش درشت باشد اطلاق می شود.

گروه سنگ های سرپانتینی
این گروه نیز از نوع سنگ های دگرگون غیر آهکی می باشند که تا حدودی نیز آلتره شده اند و رنگ سبز مشخصی دارند که مربوط به وفور کانی هایی چون کلریت، اپیدوت، اکتی نولیت می باشد. این سنگها گاهی اوقات به عنوان سنگ تزئینی بکار می روند و بعضی از آنها مثل تالک شیست ها به دلیل مقاومت در مقابل اسیدها جهت پوشش میزهای آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند.
نگاهی به بازار سنگ اروپا و آسیا

۲-۲- معاملات جهانی سنگ
از دیدگاه کلی، افزایش مبادلات بین المللی شاخص توسعه صنعت سنگ، طبیعی است تجارت جهانی گرانیت، مرمر و سایر سنگ های طبیعی در طی پنج سال گذشته به اندازه ۳۰ درصد رشد یافته است.
این توسعه اصولا به سود نمایشگاههای بازرگانی است، به شرط آنکه نمایشگاه و برگزار کنندگان آن شرایط کیفی لازم را داشته باشند. نمایشگاه نورنبرگ سالهاست که میعادگاه بین المللی دست اندرکاران صنعت فراوری سنگ طبیعی به شمار می رود. افزایش تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه به میزان حدود ۱۸% تائید کننده این ادعاست.

۲-۳- ایتالیا صادر کننده شماره یک
میزان معاملات بین المللی سنگ طبیعی به صورت بلوک خام و فرآورده های کار شده و نیمه کار شده برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ از مرز ۱۰میلیون تن گذشت.

براساس آمار، ایتالیا هنوز مهمترین صادر کننده سنگ طبیعی است، اما به رغم افزایش مقدار صادرات ایتالیا، سهم کلی این کشور در معاملات بین المللی رو به کاهش است. سهم این کشور در سال ۱۹۸۱ در حدود ۳/۲۸ درصد و در سال ۱۹۹۳ به حدود ۲۴ درصد کاهش یافت. گذشته از این هنوز هم ایتالیا مهمترین صادر کننده سنگ فراوری شده می باشد.

از میان سایر کشورهای اروپایی می توان به معاملات سنگ آلمان اشاره ای نمود سهم دیگر کشورهای اروپایی صادر کننده سنگ نیز اغلب کاهش یافته است. سهم اسپانیا از ۵/۸ درصد ( سال ۱۹۸۹) به ۶/۶ درصد (۱۹۹۳) و سهم پرتقال از ۱/۵ درصد به ۷/۳ درصد و سهم فرانسه از ۵/۳ درصد به ۵/۱ درصد رسیده است.

جدول ۱- وادرات و صادرات ایتالیا در سال ۹۳-۹۴

مقدار به تن و ارزش به هزار لیر است. ۱ دلار آمریکا معادل ۵۷/۱۶۳۳ لیر، ( ۱۹۹۴/۱۲/۳۱)
در جامعه اروپا، فقط آلمان و ترکیه توانسته اند مقام خود را ارتقا بخشند. سهم آلمان در صادرات جهانی از ۹/۱ درصد به ۲/۱ درصد و ترکیه از ۶/۰ درصد به ۲/۴ درصد افزایش یافته است. بهتر است در مورد بازار سنگ آلمان بررسی دقیقتری کنیم.
۲-۴- بازار سنگ آلمان یک فرصت تجاری مطلوب
بازار سنگ تزئینی آلمان برای دست اندرکاران سنگ امیدهای بسیاری ایجاد کرده و نشانه های مثبتی در این بخش دیده می شود. نقطه عطفی دیگر، برنامه ۵ ساله باز آرایی صنعت ساختمان است که ۷۸۰۰۰ واحد مسکونی خصوصی را در بر می گیرد و پشتوانه مالی آن ۱۰ میلیارد مارک با میانگین حدود ۲ میلیارد مارک در سال است.
منطقی است اگر تصور شود سنگ های تزئینی سهم عمده ای از برنامه را به خود اختصاص می دهند. این سهم ۴ درصد کل سرمایه گذاری در نظر گرفته شده و در نتیجه سالانه ۸۰ میلیون مارک به این بخش اختصاص می یابد و این بیشتر برای بازسازی شهرهای آلمان شرقی در نظر گرفته شده است.

۲۶۰ شرکت در این بخش از صنعت آلمان فعال اند، که هر یک افزایش متوسط سالانه ۲۰۰ هزار دلار را در مبادلات خود پیش بینی می کنند. از آنجا که تولید آلمان جوابگوی نیاز داخل نیست. مساله خرید از سایر کشورها مطرح است و ایران نیز می تواند از این فرصت مناسب استفاده کند.
البته نفوذ در این بازار نیازمند بازاریابی قوی و مستمر است و این امر نیازمند آن است که به ارتقای کیفی محصولات و توزیع و تحویل به موقع آنها توجه کنیم.
باید نشان دهیم که تنها به حضور صوری در بازار بسنده نمی

کنیم، بلکه از قابلیت دسترسی به ذخایر و امکانات فروش به نحو مطلوب برخورداریم. علاوه بر این، باید اطلاعات مربوط به ویژگی های مصالح مورد نیاز را دقیقتر گرد آوریم و اولولیت بیشتری به جنبه های تکنولوژیک بدهیم.

۲-۵- رشد سریع صنعت سنگ در بازار آلمان
تحولات عظیمی که اخیرا ایجاد شده در صنعت ساختمان نیز تاثیر گذاشته است. به طوریکه سالانه ۱۱۰ میلیارد مارک سرمایه گذاری تا سال ۲۰۰۰ برای صنعت ساختمان آلمان شرقی سابق پیش بینی شده است.
در حال حاضر در اروپا صنعت سنگ آلمان رتبه چهارمی را بعد از کشورهای ایتالیا، اسپانیا و فرانسه دارد. گذشته از تعداد کل کارکنان در این بخش از صنعت آلمان سایر ارقام مربوطه بسیار کوچک هستند. مثلا توسط تعداد کارکنان در کارگاهها ۲ و ۵ نفر است. همچنین برگشت سرمایه برای این کارگاهها سالانه ۶۵۰۰۰ دلار است
بخشی از صنعت سنگ آلمان که بالغ بر ۴۱ درصد می شود. به ساخت سنگ ای یادمان اختصاص دارد. در صورتیکه سهم این قلم در صنعت سنگ ایتالیا ۱۲ درصد است. تقاضا برای یادمانها سالانه ۴۰۰ هزار عدد است که ۹۰ درصد این محصولات به صورت سری آماده می شود. کل گردش سالانه سرمایه در بخش مرمر ۷۵۰ میلیون دلار است.

با وجود مصرف محدود باز هم آینده این صنعت بسیار امید بخش است و این خود موجب سرمایه گذاری به منظور افزای بازدهی می گردد. یادآور می شود که هر کارگر آلمانی سالانه ۳۰۰ متر مربع سنگ تولید می کند در حالیکه همکاران ایتالیایی آنها تولیدی برابر ۱۰۰۰ متر مربع دارند.
آلمان در صنعت ساختمان سازی از سال ۱۹۸۱ سالانه ۵% تنزل داشت ولی این صنعت با تقاضای فوق العاده ناشی از بازسازی آلمان شرقی سابق بسیار تغییر کرده . توجه به کیفیت و در نتیجه مصرف سنگ تزئینی در بازسازی افزایش یافته است.
۲-۶- وادرات بازار آلمان
بازار سنگ آلمان به دلیل حجم واردات اهمیت بسیار دارد. میزان واردات آلمان در جدول ۱ ذکر شده است و آلمان از این لحاظ بعد از ژاپن و ایتالیا در مقاوم سوم قرار می گیرد. اما از لحاظ واردات سنگ کار شده آلمان در رده اول است.

لیکن آلمان قبل از اتحاد از لحاظ صادرات و تولید نیز مقام بالایی داشته است. از یک سو به خاطر سنگ های بی نظیر و زیبایی همچون مرمر زولنهوفن و گرانیت گبورا و از سوی دیگر به خاطر نقش پیمانکاران آلمانی در صادرات و واردات با کشورهای در حال توسعه، امروزه حجم استخراج متجاوز از ۶۰۰ هزار تن در سال است و آلمان از این لحاظ در رده پانزدهم جهان قرار دارد. صادرات سنگ های آلمان نیز همواره فزونی می گیرد به طوریکه به عنوان مثال در سال ۱۹۹۲ از ۲۰۰ هزار تن تجاوز کرد. تقاضای داخلی به دلیل رونق صنعت ساختمان روبه افزایش است و آلمان بعد از ایتالیا دومین تولید کننده بزرگ ماشین آلات در بخش سنگ است و آلمانی ها به اندازه کافی در

به عنوان نمونه صنعت سنگ آلمان در سال ۱۹۹۱ را بررس می کنیم. در سال ۱۹۹۱ ، ۱۱% صنعت سنگ آلمان نسبت به سال گذشته رشد کرده است. گردش سرمایه در این صنعت معادل ۵۶۰ میلیون دلار بود، تعداد کل کارکنان این صنعت ۷۳۰۰ نفر می باشد که در ۲۵۰ کارخانه فراوری کار می کنند. ۴/۳ این کارخانه ها هر کدام کمتر از ۵۰ کارگر دارند در مورد کارگاههای کوچک آمار بسیار متفاوت است.
به عنوان نمونه چند جدول مربوط به واردات صادرات آلمان و همچنین تولید ناخالص داخلی را نشان می دهیم.

۲-۷- بازار جهانی سنگ و آمارها
در تحقیقات معتبری که در نشریه STONE 2000 منتشر شده، تولید سنگ در جهان در سال ۱۹۹۱ به ۱۱۰ میلیون تن رسید که شامل استخراج سنگ خام و کار شده و ضایعات است.
میزان مصرف نیز به حدود ۶۰۰ میلیون متر مربع رسیده و ارزشی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار تولید کرده است. مصرف سرانه مواد سنگی نیز در سال ۱۹۹۹، برای نخستین بار از ۱۰ متر مربع برای هر ۱۰۰ نفر تجاوز کرد و اکثریت مطلق مصرف جهانی سنگ متعلق به کشورهایی است که سنگ در آنها استخراج
نمی شود.
فقط ۵ کشور چین، ایتالیا، اسپانیا، هند و برزیل، ۵/۳۵ درصد سنگ جهان را استخراج می کنند. ۴۶ درصد از سهم بازار در ماشین آلات صادراتی و ۵/۱۶ درصد از سهم بازار در تولید سنگ متعلق به کشور ایتالیاست.

با توجه به جدول شماره یک رشد غالب در سال ۱۹۹۹ متعلق به چین بوده و ایتالیا بعد از چین قرار گرفته است.

پیش بینی تا پایان سال ۲۰۰۴ حاکی از افزایش تا ۱۶۰ میلیون تن و مصرف ۹۰۰ میلیون متر مربع خواهد بود. علاوه بر این تخمین زده می شود که تجارت بین المللی سنگ به مرز ۵۰۰ میلیون متر مربع برسد.
در جدول شماره ۲ موقعیت کشور ایتالیا از لحاظ درآمد و صادرات و واردات، موازنه تجاری و میزان استخراج و سرمایه گذاری ناخالص ثابت از سال ۱۹۹۵ تا سال ۱۹۹۹ در صنعت سنگ ذکر شده است.
جدول ۲- صنعت سنگ طبیعی ایتالیا ( ۱۹۹۵/۱۹۹۹)

از یک جنبه نوساناتی که در جدول دیده می شود مربوط به این است که سنگ در فرهنگ ساختمان سازی امروزین کشورهای تولید کننده جهان سوم جایگاه خاصی ندارد. بنابراین کشورهای مزبور تولیدات خود را با قیمت های استثنایی به بازارهای خارجی سرازیر می کنند و ترکیب بازار را بر هم می زنند و تولید کنندگان ایتالیایی در این بین بایستی با تمرکز بیشتر بر کیفیت، ارائه خدماتی بهتر و به کارگیری روشهای جدید تبلیغاتی، قدرت رقابت خود را افزایش دهند.

طبق جدول یک، کشور چین وضع به خصوصی در میان تولید کنندگان سنگ به خود اختصاص داده است. چین را می توان یک « تازه وارد» به حساب آورد. اما این کشور چنان توسعه ای را طی می کند که با هیچ تازه وارد دیگری در عرصه سنگ قابل قیاس نیست.
توسعه چین از پشتوانه سرمایه ژاپنی جذب شده و سرمایه چینی برگشت داده شده برخوردار است. برآورد شده که ۷۵ درصد سرمایه گذاری خارجی در چین به توسط چینیانی صورت می گیرد که در کشورهای دیگر زندگی می کنند.
هم سرمایه ژاپنی و هم سرمایه چینی برای تشکیل شرکت های در خاک چین مورد استفاده قرار می گیرد. بدیهی است تولید زیاد چین در این عرصه و میزان صادرات آن به عامل های نیروی کار ارزان، سیاست چین در روند توسعه صادرات، تنوع تولیدات و; این کشور رادر بر می گردد. به طوریکه در سال ۱۹۹۹ چین ۱۱ میلیون تن سنگ تولید کرده است و رتبه نخست را در این زمینه بدست آورده است. در میان کشورهای آسیایی، هندوستان پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه تولید گرانیت بدست آورده و توانسته در بازار عرصه سنگ تزئینی در امارات پس از ایتالیا رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.
میزان مصرف سنگ تزئینی در امارات متحده عربی، کشوری با حدود ۳ میلیون جمعیت بسیار بالاست و معادل با ۸۱ کیلوگرم برای هر نفر در سال می باشد و به علت دمای بالائی این رقم، امارات را بالاتر از کشورهای سنتی مصرف کننده سنگ مانند ژاپن و آلمان قرار می دهد. در این میان ایتالیا همواره در سطح بالایی صادرات خود را نگه می دارد که به دلایل زیر می باشد:
۱- تطبیق دادن خود با شرایط متفاوت مشتری و پاسخگویی سریع به مشتری
۲- استفاده از زمان در ورود به بازار، ایتالیا با وجود اینکه نمی تواند انواعی از مرمر و گرانیت را در اختیار داشته باشد با خرید از سایر کشورها مانند اسپانیا و داشتن کشتی های مجهز به کارخانه فراوری، سنگ خام را خریده و در هنگام حمل فرآوری و به کشور مقصد صادر می کند.
در کشور امارات، به کار بردن سنگ در ساختمان های مسکونی و اداری به علت درجه

حرارت مطلوب برای سنگ های تزئینی قویا توسط کارشناسان توصیه می شود.

۳-۱- تجزیه و تحلیل آمار
آمار سنگ صادرات تزئینی در سال ۱۳۸۰
طبق آمارهای انتشار یافته از سوی گمرک ایران مربوط به سال ۱۳۸۰ مقدار کل صادرات سنگ های تزئینی کشور بالغ بر ۲/۳۴۱ هزار تن بوده است که ارزش دلاری آن ۷/۵۹ میلیون دلار است. از نظر مقدار، سهم سنگ های تزئینی خام و کار شده در سال ۱۳۸۰ به ترتیب ۶۱ درصد برای سنگ های تزئینی خام و کارشده از نظر ارزش، به ترتیب برای سنگ های خام ۲۱ درصد ( ۵/۱۲ میلیون دلار) و برای سنگ های تزئینی کار شده ۷۹ درصد ( ۲/۴۷ میلیون دلار) بوده است.

از نظر نوع کالا ( سنگ) بیشترین مقدار صادرات سنگ های تزئینی کار نشده ( خام) اختصاص به سنگ های مرمر و سنگ های تراورتن کار نشده با ۲/۱۹۶ هزار تن (۲/۹۴ درصد) داشته است. این در حالی است که مقدار صادرات « سنگ خارا، کار نشده یا همواری گرفته شده» و « سنگ های مرمر و سنگ های تراورتن که فقط بریده شده به صورت مربع و یا مربع مستطیل» به ترتیب ۹/۵ هزار تن (۹/۲ درصد) و ۲/۵ هزار تن (۵/۲ درصد) در سال ۸۰ است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.