فایل ورد کامل تحقیق ساختار و عملکرد ماشین دایکاست؛ بررسی علمی فناوری ریخته‌گری تحت فشار و کاربردهای صنعتی آن


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق ساختار و عملکرد ماشین دایکاست؛ بررسی علمی فناوری ریخته‌گری تحت فشار و کاربردهای صنعتی آن دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق ساختار و عملکرد ماشین دایکاست؛ بررسی علمی فناوری ریخته‌گری تحت فشار و کاربردهای صنعتی آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق ساختار و عملکرد ماشین دایکاست؛ بررسی علمی فناوری ریخته‌گری تحت فشار و کاربردهای صنعتی آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق ساختار و عملکرد ماشین دایکاست؛ بررسی علمی فناوری ریخته‌گری تحت فشار و کاربردهای صنعتی آن :

– ساختار دستگاه
۱-۱-۵- کورس حرکت و تجهیزات متحرک (شاتل کوره) :
به وسیله این تجهیزات کوره برای دسترسی به لوله ی جریان ذوب به قالب ) Riser tube) به پائین آورده می شود و یا به بیرون انتقال می یابد.

۲-۱-۵ فنداسیون :
فنداسیون یا پی ریزی از آهن یا چدن جوشکاری شده ساختمانی تشکیل یا فته و بر روی آن سیستم تغذیه و شیرهای هیدرولیکی برای جکهای نگه دارنده قالب و بالا بر متحرک تعبیه شده است.
۳-۱-۵ واحد تغذیه (بست قالب) :
این قسمت که به فنداسیون وصل است از ۵ قطعه تشکیل یافته است که عبارتند از:
۱- صفحه اتصال ثابت

۲- صفحه اتصال متحرک
۳- ستونهای راهنما
۴- شکل دهنده فشاری بالایی (سیستم قفل بالایی) با سیلندرهیدرولکی
۵-بیرون انداز قطعه، که این قسمت یک کالبد چهار ستونه دارد.
صفحه اتصال متحرک بالایی به وسیله دو سیلندر هیدرو لیکی رانده میشود و یک میل راهنمای مکانیکی به متحرک موازی، کار درگیر کردن صفحه بالایی را زیر بار تامین می کنند.

این ستونهای موازی خود نیز از ۴ میله ی دندانه دار و احاطه شده تشکیل یافته است و چرخهای شانه ای که بر خلاف صفحات پوشش دهنده که با دست درست شده جفت می کنند.
پرتاب کننده قطعه که به صفحه وصل گردیده از یک میله ضربه زننده که خود نیز به وسیله سیلندر هیدرولیکی به حرکت در می آید تشکیل شده است.
۴-۱-۵- جکهای نگه دارنده قالب(جکهایی که قالب در آنها جای میگیرد):

چگونگی و تعداد جکها فقط به وسیله کارخانه سازنده مشخص می شود.
لوله ها و صفحات اتصال برای شیرهای هیدرولیکی نیز در سایزهای استاندارد طراحی شده است. برای برگشت آن نیز لازم است تنها یک ارتباط الکتریکی از جعبه تقسیم با شیرهای مغناطیسی فراهم آید. ارتباط هیدرولیکی از طریق شیلنگهای هیدرولیکی به جکها توسط یک متصل کننده مدل دو شاخه ای (نر و ماده) و برای به کار اندازی سوئیچ محدود کننده داخل برنامه ریزی ماشین برگشت میشود. بدیهی است که فعالیت جکها وشیرهای هیدرولیکی مسئول همچنان لازم است.

وصل شدن جکها در حالتهای مختلف ماشین:
(a ستونهای راهنما:
جکها در اینجا میتوانند در چهار طرف اضافه شوند. جلویی و عقبی با حرکت چشم به کناره ها روی محور می گردند آنها به طور مداوم با متغیر های موجود می چرخند.

b) صفحه اتصال:
جکها مستقیما می توانند روی صفحات اتصال سوار شوند برای تنظیم قاب جکها در یک سیستم اندازگیری شبکه ای قابل تنظیم هستند در اینجا جکها برای هر دو طرف می توانند تهیه شوند.
صفحه اتصال متحرک (بالایی) :جکها مستقیما میتوانند روی صفحات اتصال متحرک بوسیله یک پل نگه دارنده قرار گیرند. براحتی دردسترس هستند، دوجفت جک(۲ عددبرای هرکنار). در این حالت نصب برای جلو و عقب و کناره ها ممکن است.
c) دایکاست:

جکها مستقیما به دایکاست (ریختن فلزات تحت فشار) وصل می شوند در این جا به وسیله گیرنده های ناگهانی روی خطوط هیدرولیک به سادگی جفت می شوند یا یکبار معاوضه میکنند. اتصالات الکترونیکی که محافظ حالتها می باشند به سادگی قابل وصل کردن هستند. نمودار اتصالات برای متصل کننده های نر و مادگی دار را در نمودار مدار الکتریکی جهت راهنمایی بیشتر ببینید.
d) طرح مخصوص جکها :

جکها برای کاربردهای مخصوص خودشان در هر زمان و به هر شکلی که طراحی شوند در دسترس هستند.
۵-۱-۵- صفحه متحرک گیرنده( قطعه شماره۴ شکل ):
صفحه متحرکی که قطعه تولید شده پس از رهایی از قالب بر روی آن قرار می گیرد.
این صفحه که در واحد تزریق قرار دارد به وسیله یک موتور نوسان ساز هیدرولیکی در یک زاویه ۱۸۰ درجه قابل چرخش بوده و همچنین به طور عمودی قابل تنظیم بوده و با در خواست قابل تهیه کردن است.

۶-۱-۵- میز مخصوص هدایت برنامه:(قطعه شماره ۷ شکل):
این واحد تمام ابزار کنترل کننده ماشین را شامل میشود ترمینال کنترل برای وارد کردن اختیارات مداری فرایند پارامتر و کلید سوئیچهایی که برای حرکتهای فرایندها نیاز است.

۱۰-۱-۵- یونیت هیدرولیک(قطعه شماره ۸ شکل )
این یونیت از یک موتور متحرک و سیستم پمپ(جهت هدایت و انتقال جریان و فشار کنترل شده) مخزنهای هیدرولیک و شیرهای نگه دارنده کنترل فشار و مقدار جریان تشکیل شده است. (شکل)
دستگاه کنترل کننده ی الکتریکی زیمنس
سیماتیک s7 که دارای ترمینال کنترل زمینس شماره سیماتیک op-35 می باشد.
هیدرولیک:

یک کلید دو حالته جهت خاموش و روشن کردن هیدرولیک به کار برده می شود و روی پانل کنترل در سمت چپ ترمینال قرار گرفته است.
زمانیکه این کلید در حالت o قرار داشته باشد هیدرولیک خاموش و زمانیکه در حالت ۱ قرار داشته باشد هیدرولیک روشن است.
سیستم هیدرولیک:

۸-۱ اطلاعات عمومی:
سیستم هیدرولیک این ماشین از ۲ قسمت به نامهای یونیت هیدرولیک و شیرهای هیدرولیکی تشکیل شده است. قسمت هیدرولیک سرعتها و فشارهای پمپها و شیرهای هیدرولیکی که ماشن را به حرکت در می آورند کنترل می کنند.
تنظیم جداگانه سرعت گیرنده قالب به وسیله شیر متناسبی که مستقیما روی ماشین قرار دارند انجام مشوند. ترکیب پمپها به پمپ ۱ و پمپ ۲ تقسیم می شود.

پمپ ۱ که پمپ محوری پیستون ) axial piston pump) نامیده می شود برای کنترل جریان است.
پمپ۲ که پمپ درگیر کننده است به عنوان تغذیه کننده برای فیلتر کردن مسیر گردش مایع هیدرولیکی به کار برده می شود پمپ انرژی حرکتی لازم را برای ماشین ریخته گری دایکاست فراهم می آورد.
بوسیله تنظیم فشار مقدار قدرت انتقال با مصرف واقعی خودش منطبق می شود بدین معنی که انرژی موجود تنها برای کار مصرف کننده(سیلندر و موتور) تامین میشود.

حداکثر فشاری که تحمل میشود تا انرژی مناسب داخل دستگاه فراهم گردد ۲۰۰ بار است. البته همیشه بهتر است فشاررا به اندازه مورد نیاز متداول که کارخانه سازنده تعیین کرده کم کنیم.
۲: شیرهای خاموش و روشن کننده
: E شیرهای کنترل فشار
O: شیرهای کنترل جریان و تجهیزات نگهداری- فیلترها و شیرهای برگشتی
: P پمپ
شیرهای کنترل این ماشین طوری طراحی شده اند که تمام حرکات بسته شدن قالب در فشار پایین صورت گیرد.
تا ازاحتمال خسارات وارده به قالبهارا به وسیله نیروهای زیاد بسته شدن کم کند، باز بودن و کشیدن حرکات به علاوه حرکت آهسته بسته شدن قالب تحت فشار زیاد اتفاق می افتد.

تذکر: قبل از شروع به کار نمودن و بعد ازکار کردن سیستم هیدرولیک لازم است پمپ پیستون محوری را از مایع هیدرولیک پر کنند.
۱-۱-۸ نظافت سیستم هیدرولیک
الف- یونیت هیدرولیک را همیشه تمیز نگه دارید.
ب- تهویه خوب جهت تخلیه هوا را تامین کنید.

ج-هنگام تنظیم خطوط اتصال ماشین فورا قبل از هر چیز دو شاخه های رابط آب بندی را در بیاورید.
د-ذرات کثیف می توانند باعث خسارتهایی به سیستم هیدرولیک شوند چرا که هنگام تعویض فیلتر برگشتی همیشه فیلتر هوا باید عوض گردد.
ه-مواظب باشید هنگام جابه جایی مایع هیدرولیک از شبکه محتویات آن نا خالصی نداشته باشد، البته موقع پر کردن مجدد باید مراقب بود که فیلترها و دیگر وسایل تمیز باشد.

نگه داری و نظافت روی تنظیم و قاعده از موجودی همیشگی ماشین مراقبت میکند یعنی اگر نظافت روی نظم واصول انجام شود طول عمر ماشین و سالم بودن ماشین تداوم پیدا میکند.
۲-۱-۸ وصل کردن موتورانتقال دهنده قدرت:

الف-به وسیله حرکت آهسته موتور جهت چرخش را با خاموش و روشن کردن باز دید کنید و البته سیستم هیدرولیک روشن باشد.
ب-روی فلاش سر لوله (وسیله اتصال لوله) تیر(arrow) را رویت نمایید.
تذکر: اشتباه بودن جهت چرخش باعث خسارت سخت به پمپ سیستم هیدرولیک خواهد بود اگر حرکت خشک باشد.
۳-۱-۸ درجه مایع در مخزن مایع هیدرولیک:

الف-در ابتدا برای اینکه مایع هیدرولیک در داخل سیستم پخش میشود درجه پایین خواهد آمد.در این جا مایع هیدرولیک را با سرعت هر چه بیشتر که ممکن است مجددا پر نمایید البته اندازه مایع رااز دریچه بازدید ملاحظه کنید.
ب-درجه مایع را در فواصل منظم نگاه کنید برای این کار دریچه را باز نمایید و فیلتر را روی اساس منظمی تعویض کنید.

۴-۱-۸ شروع به کار یونیت:
الف-بازدیددرجه مایع
ب-پر کردن پمپ پیستون محوری با مایع هیدرولیک
ج-بازدید جهت چرخش موتور
د-حرکت سیستم بست قالب در فشار کم به طوریکه هوای محدود بتواند از داخل خطوط خارج شود.
ه-اجازه دهید بعضی وقتها یونیت هیدرولیک مدتی کم بر خلاف فشار کم حرکت کند.
ی-اندازه روغن را در مخزن دوباره باز دید کنید.
پ-تمام اتصالات لوله ها را بازدید نموده و ابزار وتجهیزات ثابت را اگر لازم است بعد از ۵۰۰ ساعت کار دوباره سفت کنید.
و-آنچه که مشاهده میکنیدیادداشت نمایید علایم زمانی مقدار درجه حرارت و تمام اطلاعات مهمی را که برای نگهداری هیدرولیک لازم است.
۲-۸- تنظیم فشار یونیت و پمپ هیدرولیک
۱-۲-۸ رگلاژ فشار زیاد

الف-مانومتر(فشار سنج)را درخط تولید در محل اتصال مربوطه وصل نمایید.
ب- در پوش شیر محدود کننده فشار پمپ هیدرولیک را باز کرده و مهره قفل شده را شل نمایید.
ج-شیر y6.13 در کنار فشار قوی را تنظیم نموده و فشار دلخواه را با تنظیم پیچ کنترل کننده فشار پمپ هیدرولیک فراهم نماید (y6.13 شیری است که فشار زیاد را به فشار کم برگشت می دهد).

د- قفل مهره را دوباره سفت نموده و در پوش شیر را مجددا محکم کنید.
۲-۲-۸ رگلاژ فشار ضعیف

الف-فشار سنج را در محل اتصال مربوطه در بلوک هیدرولیک یعنی جاییکه هیدرولیک بسته میشود قرار دهید.
ب-مهره شیر محدود کننده فشار((E6.10 را شل کنید.
ج-به طور دستی شیر E6.10 را محکم ببندید.
۳-۸ رگلاژ سرعت از گردش تند به گردش آرام:

تنظیم سرعت گردش آرام در یونیت هیدرولیک ساخته میشود. برای این منظور یک شیر خفه کن O6.11 در جاییکه هیدرولیک مسدود می شود (بلوک هیدرولیک)قرار داده شده است.
سرعت گردش تند جکها نمی تواند تغییر کنند.
سرعت حرکت صفحه متحرک گیرنده قطعه به وسیله شیر غیر قابل خفه کن O6.23 زیر شیر هیدرولیکی Y6.23 که موتور را حول محور به کار می اندازد تنظیم می شود.

تذکر:سرعت سیستم باز وبسته کننده قالب به وسیله کار خانه سازنده به حداکثر حد مجاز تنظیم گردیده و نباید تغییر کند. در صورت برخورد با مشکل در این حالت از سیستم سرویس دهی شرکت کورتز استفاده شود.
نکته مهم:۱_ پیچ لوله ها را به ازای هر ۵۰۰ ساعت کارکرد بازدید نموده و هر زمانیکه عمل تراوش رخ دهد آنها را سفت کنید.
۲_ لوله های سیستم هیدرولیک را هفتگی و به طور منظم بازدید کرده و اگر لازم است آنها را عوض نمایید.
۳_اگر تغییری در آب بندهای سیستم هیدرولیک پیش آید لازم است که همیشه کل ابزار آب بندی را عوض نمایید.
۴-۸- کار واسطه ای مایع هیدرولیک:

واسطه ی کاری یونیت هیدرولیک ULTRA-SAEE620 که مایع فشار ضعیف و غیر قابل اشتعال بوده ومخلوطی از آب و گلیکول می باشد.
تذکر: برای جبران نشت و تراوش و یا دوباره پر نمودن فقط از همین مایع استفاده کنید وهرگز روغن های مصرفی را به جای روغن هیدرولیک استفاده ننمایید.
۱-۴-۸- کار یونیت هیدرولیک با مایع فشار h.f.c
مایعات گروه hfc زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که:

الف-استفاده مایعات فشار بر اساس روغنهای معدنی به دلایل ایمنی مصلحت نیست.
ب-استعمال و عمل آوردن آلومینیوم مایع در درجه حرارت بالایی۸۵۰ درجه سانتی گراد نیازمند میزان ایمنی مخصوصی است. بنابراین به کار بردن مایعات فشار با قدرت اشتعال کم یک دستور است. حتی اگر اندازه گیری های مخصوص به کنترل وصل شوند.
نگه داری و زیاد کردن طرحهای پروژه نتیجه ی تلاشی میباشد که انجام گردیده است.شروط لازم برای تکمیل کار قسمتهایی که با آب و گلیکول به کارگرفته شده اند نظارت و نگه داری مایع فشار به عنوان یک احتیاج به وسیله سازنده مایع وبازدید های اضافی از محتویات اسیدی آن تاکید شده است. توجه داشته باشید که محتویات اسید در این خصوص به طور مداوم زیاد نمیشود.

اما مقتضیات ایجاب میکند مخصوصا مایعاتی را که در طول انجام کار عمر بیشتری داشته اند (مایعاتی که زیاد کار کرده اند) اگر افزایشهای ناگهانی در اسیدهای آزاد صرفنظر شود آنوقت باید منتظر خسارت به پمپها و شیرها باشید.
۲-۴-۸- بازدید و امتحان مایع هیدرولیک hfc
درجه حرارت کار فاصله بازدید
بیشتراز۴۰درجه سانتی گراد هر۶ماه

کمتراز ۴۰درجه سانتی گراد زیر۶ماه(۳ماه)

دوره استفاده از مایعات hfc محدود است.ولی طولانی شدن عمرآنها با بازدیدهای منظم میسر میشود. کم کم تحلیل رفتن مایعات، لجن روی فیلترها و مبدل های حرارتی را زیاد می کند.
سازگاری مایعات فرسوده با مواد فلزی پوشش وآب بندی را بدتر از عدم استفاده مایعات میکند. hfcنباید با یک مایع دیگر یا در یک مایع دیگر مخلوط شود زیرا خاصیت خود را از دست میدهد.
۳-۴-۸- شرایط چرخش:
تمام قطعات تعویض شده هیدرولیک باید بر طبق مقررات سازنده عمل کنند. همچنین هر نوع تعویضی که در تعمیرات رخ می دهد باید طبق مقررات سازنده عمل نمایند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.