فایل ورد کامل مقاله تاریخچه تأسیس ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش آن در صنعت خودروسازی کشور


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله تاریخچه تأسیس ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش آن در صنعت خودروسازی کشور دارای ۷۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله تاریخچه تأسیس ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش آن در صنعت خودروسازی کشور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله تاریخچه تأسیس ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش آن در صنعت خودروسازی کشور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله تاریخچه تأسیس ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش آن در صنعت خودروسازی کشور :

تاریخچه تأسیس ایران خودر

شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس کارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۳۴۱ با سرمایه اولیه یک صد میلیون ریال و تعداد یک هزار سهم، یک هزار ریالی به ثبت رسید واز مهرماه ۱۳۴۲ عملاً فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد.

ایران خودرو از اولین شرکتهایی بود که قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی را به نحو کامل اجرا کرد و ۴۹ درصد سهام آن به کارکنان و مردم واگذار گردید. این شرکت با مجوز صادره از سوی هیئت عامل سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران درتاریخ ۲۷/۲/۱۳۶۲ به نام شرکت ایران خودرو « سهامی عام» تغییر یافت و اولین شرکت خودروسازی بود که

توانست خود را با بازار بورس تطبیق دهد.
ساخت سواری:
بر اساس پروانه مورخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۴۴ وزارت اقتصاد ( صنایع و معادن) به کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال ( ایران خودرو فعلی) اجازه داده شد درمورد ساخت اتومبیل پیکان اقدام می کند اجازه تأسیس کارخانجات ساخت انواع اتومبیل سواری از نوع چهار سیلندر درتاریخ ۲۰/۶/۱۳۴۵ به این شرکت داده شد.
شرکت فوق سپس بر اساس قراردادی با کارخانه « روتس» انگلستان وابسته به گروه کرایسلر موفق به دریافت مجوز مونتاژ نوعی اتومبیل « هیلمن هانتر» و

ساخت آن در ایران به نام پیکان شد. در سال ۱۳۴۶ تأسیسات اتومبیل سازی پیکان با ظرفیت اولیه سالانه تولید ۶ هزار دستگاه در سالن تولید پیکان استقرار یافت و پس از افتتاح این سالن در تاریخ ۲۳/۲/۱۳۴۶ اولین اتومبیل های سواری با امتیاز ساخت گروه سواری روتس سابق( کرایسلر بریتانیای فعلی) به تولید رسید.

اولین اتومبیلی که در سال ۱۳۴۶ ساخته شد پیکان بود که در دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه می شد در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و در سال ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ علاوه بر این سه نوع پیکان کار هم به بازار عرضه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می شد: دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک.

خط تولید پیکان ۱۸۰۰ درتاریخ ۱۲/۹/۱۳۶۹ توسط ریاست جمهوری کشورمان افتتاح شد با توجه به قدمت طراحی بدنه پیکان و خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه گذاری مجدد برای قالب های بدنه و تجهیزات مورد نیاز ایران خودرو تصمیم گرفت و از سال ۱۳۶۸ پژو ۴۰۵ را در مدل های GL و GLX تولید کند.

در ادامه مطالعات و اقدامات لازم برای توسعه ساخت داخل، ایران خودرو اقدام به خرید بخشی از ماشین آلات تولیدی شرکت تالبوت کرد تا پس از بازسازی و راه اندازی، از آنها برای آموزش تکنولوژی نیروی انسانی، ارتقاء و تحقیق تکنولوژی خودرو سازی و فعالیت فنی مهندسی مربوطه درکارخانجات ایرانی، تولید قطعات یدکی قوای محرکه پیکانهای موجود و تولید قطعات یدکی خودروهای آتی استفاد کند.

ساخت مینی بوس
در سال ۱۳۴۴ ساخت و تولید مینی بوس مدل ۳۱۹ و کومر در مجتمع شمالی شرکت آغاز شد یا به بازار آمدن مدل مینی بوس ۳۰۹ مرسدس بنز دراروپا، در سال ۱۳۴۷ ایران ناسیونال ( ایران خودرو فعلی) تولید مدل قدیمی مینی بوس را تعطیل و مدل ۳۰۹ جدید را به بازار عرضه کرد.

در سال ۱۳۴۵ خطوط تولید سالن فوق به مدل ۳۰۹ شاسی بلند ۱۷ نفره تغییر یافت و کماکان تا سال ۱۳۵۶ روزانه در دو شیفت کاری به تولید ادامه داد. پس از انجام تعمیرات و بازسازی خطوط در سال ۱۳۶۵ طراحی و ساخت مدل جدید مینی بوس ۵۰۸ با ظرفیت ۲۱ نفر درمدل های سقف بلند و معمولی در دستور کار قرار گرفت و خط جدید تعویض اطاق مینی بوس راه اندازی شد. محصول جدید این کارخانه به نام مینی بوس ۳۰۹ سقف بلند تحت عنوان « سینما سیار» طراحی و در تاریخ ۳۰/۶/۱۳۶۹ اولین نمونه آن تولید شد.

ساخت اتوبوس
تولید اتوبوس در این کارخانه، از سال ۱۳۴۲ با ساخت اتوبوس مدل بنز( او. پی) تحت لیسانس مرسدس بنز ظرفیت تولید به ۶ دستگاه در روز افزایش یافت. به منظور نوسازی کارخانه اتوبوس سازی و بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته و برای افزایش کیفیت و تعداد اتوبوس با استانداردهای جدید از سال ۱۳۶۱ پروژه افزایش تولید اتوبوس زیر نظر سازمان مهندسی ایران خودرو و در سالنی به مساحت ۴۸۰۰۰ مترمربع آغاز و سپس کار با نظارت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

ادامه یافت و در اواسط سال ۱۳۶۵ اجرای طرح با مدیریت جدید دوباره زیر نظر ایران خودرو قرار گرفت و در فروردین ماه سال ۱۳۶۷ سالن جدید پروژه افزایش تولید اتوبوس افتتاح و تولید خود را آغاز نمود. هدف این پروژه افزایش تولید اتوبوس روزانه ۸ دستگاه در انواع شهری، بین شهری و دولوکس و همچنین تعداد چهار دستگاه شاسی مجهز به نیروی محرکه به منظور واگذاری به واحدهای مستقل اطاق سازی بوده است.

کارخانه موتور سازی
کارخانه موتور سازی شرکت ایران خودرو با هدف ساخت بدنه موتور و سایر قطعات چدنی و مونتاژ موتور ونیم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ دو کاربوراتور با مساحت ۲۵۹۱۷ متر مربع در دو قسمت ماشین شاپ و مونتاژ موتور در سال ۱۳۵۰ تأسیس شد تولید قطعات ششگانه موتور ۱۶۰۰( سیلندر، سر سیلندر، اگزوز، فلایویل، کفی یاتاقان، دنده میل سوپاپ) در کارخانه ریخته گری و تراشکاری، این قطعات و مونتاژ آنها به همراه سایر قطعات درکارخانه ماشین شاپ در مهرماه سال ۱۳۵۳ افتتاح و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی( از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳) با وضعیت مشابه تولید ادامه داشت واز سال ( ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷)عمده فعالیت ها را تولید قطعات دفاعی تشکیل می داد. در اوایل سال ۱۳۷۰، برنامه چهار ساله مجتمع موتور سازی در زمینه ساخت موتور پیکان ۱۶۰۰ به تصویب رسید و زمینه های اجرایی آن فراهم شد.

کارخانه لوازم تکمیلی و تزئینی
این کارخانه با نام کارخانه صندلی سازی در سال ۱۳۴۲ شروع به فعالیت کرد این کارخانه از تاریخ ۱۹/۱۰/۱۳۶۸ به کارخانه تولید لوازم تکمیلی و تزئینی تغییر نام داد و در حال حاضر تحت همین عنوان مشغول به فعالیت است. مراحل این کارخانه عبارتند از اسکلت سازی، رنگ، تودوزی، رویه و مونتاژ رویه با اسکلت صندلی لازم به ذکر است کلیه قطعات تزئینی داخل اتوبوس، مینی بوس، سواری و وانت نیز دراین کارخانه ساخته و همچنین روزانه ۱۴۰‌دستگاه‌جلو‌داشبورد‌سواری و وانت در این کارخانه تولید می‌شود.

کارخانه قالب و جیگ
این کارخانه در سال ۱۳۴۴ در زمینه تعمیر قالب ها و با نام واحد تعمیرات فعالیت خود را شروع کرد و تا سال ۱۳۶۰ به صورت پراکنده در قسمت مهندسی سواری سازی شمالی و پرس شاپ مستقر بوده است در سال ۱۳۶۰ تأسیسات جیگ سازی و در قسمت جنوبی شرکت احداث شد و اداره ای تحت عنوان طراحی و ساخت متشکل از سالن های تراش کاری، قالب سازی، جیگ سازی، و واحد طراحی و مهندسی و تعمیرات قالب ایجاد شد. اهم فعالیت های این اداره شامل ساخت قطعات تراشکاری، مهره های نقطه جوش، نوسازی قطعات و ساخت و مونتاژ و تعمیر قلابها و جیگها مورد نیاز شرکت بود.

کارخانه برش و پرس
این کارخانه ، پس از تأسیس شرکت، با خرید قیچی های برقی آلمانی، در سال ۱۳۴۵ با هدف تولید قطعات برش، پرس، خمی شاسی و بدنه سواری پیکان، مینی بوس و اتوبوس فعالیت خود را آغاز کرد. پرس های کوچک پس از قیچی ها ونوردهای برقی نصب و راه اندازی شد. با ورود قالب های بدنه خودرو، نصب پرس که از سال های ۴۶ـ۱۳۴۵ شروع شده بود و سرعت

بیشتری به خود گرفت.
در سال ۱۳۵۵ سالن جدیدی با پرسهای مکانیکی سنگین( آلمانیو انگلیسی) راه اندازی شد. در حال حاضر کارخانه برش و پرس با حدود ۰۰۰/۱۰۰ متر مربع مساحت درشمال شرکت ایران خودرو، با بیش از ۸۰ دستگاه پرس ۱۰ تن تا ۱۶۰۰ تن در انواع هیدرولیکی، مکانیکی، یک پایه دو پایه یک عمله دو عمله و ۶۰ دستگاه انواع قیچی، خم کن، نورد و چکش به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای پرسکاری درایران مشغول فعالیت است.
مسئولیتهای واحد کارشناسی:

مسئولیت واحد کارشناسی را جناب آقای مسعود صادقیان به عهده دارند و همچنین آقای علی حسینی آهنگری تکنسین تولید در این واحد می باشند.
واحد کارشناسی برنامه تولید رابه صورت روزانه از برنامه ریزی تولید دریافت می کند و همچنین آمار تولید روزانه موتورهای پیکان و پژو را از واحد تولید می گیرد سپس آمار واقعی تولید را با برنامه پیش بینی تولید مقایسه می کند و انحراف آنرا بدست می آورد و یک نسخه به برنامه ریزی تولید، یک نسخه به مدیریت تولید و یک نسخه به تعمیرات می دهد.
وظیفه دیگر واحد کارشناسی ثبت و گزارش علتهای توقف خطوط تولید است مانند قطع برق، نبودن قطعات و عوامل دیگر همچنین مدت زمان توقف را ثبت می کند.

این واحد گزارش روزانه موتورهای تعمیری را از واحد تعمیرات دریافت کرده و ثبت می کند و درانتهای ماه به بررسی این گزارشات پرداخته و علتهای مختلف تعمیرات را آمارگیری می کند و پاراتو آنرا رسم کرده و بیشترین علل خراب شدن موتورها را پیدا می کند و گزارشات را به همراه پاراتو اعلام می دارد همچنین با بررسی دقیقتر عیوب موتورها به روش استخوان ماهی مهمترین علل مؤثر بر خرابی موتورها و میزان تأثیر آنها را به دست می آورد تا اقدامات لازم برای از بین بردن این عوامل مؤثر انجام شود.

عوامل مؤثر: ۱ـ نیروی انسانی ۲ـ دستگاهها ۳ـ مواد و قطعات اولیه ۴ـ سایر عوامل
در واحدکارشناسی علاوه برکارهای ذکر شده به بررسی میزان پیشرفت پروژه های بخش پرداخته می شود.

شرح پروژه و هدف آن:
همانطور که در بخش مسئولیتهای واحد کارشناسی ذکر شد یکی از وظایف این واحد دریافت گزارش تعمیرات موتورهای پژو و پیکان از بخش تعمیرات و ثبت و نگهداری آنها به صورت روزانه است این گزارشات حاوی اطلاعات زیر می باشد:

ـ تاریخ تعمیر موتور
ـ شماره موتور
ـ نوع موتور
ـ نوع عیب
ـ علت عیب
ـ شرح عملکرد

سپس آخر هر ماه این واحد با بررسی کلیه این گزارشات برای هر نوع عیب یک پاراتو رسم می کند تا مهمترین عیبها مشخص شوند. مشکلی که برای این واحد وجوددارد دسترسی سخت به اطلاعات موردنیاز است چون باید برای مشخص کردن تعداد یک عیب مثلاً تعداد موتورهای آب روغن قاطی که علت آن سوراخ بودن سر سیلندر است باید کلیه برگه های گزارش روزانه تعمیرات در طول یک ماه را بررسی کرد تا به نتیجه مورد نظر رسید که بسبار وقت گیر و تکراری است زیرا

تعداد عیبهای موتورهای تعمیری بسیار زیاد است.( برای پیکان حدود ۸۰ عیب و برای پژو حدود ۷۰ عیب )که البته علاوه بر وقت گیر بودن این کار ممکن است بر اثر خطای انسان تعدادی از موتورها از قلم بیافتد که نتیجه آن بررسی مجدد کلیه آمارهای بدست آمده برای رسیدن به آمار درست می باشد. پس باید به دنبال راه حلی برای این مشکل بود. تا بتوان اطلاعات را به صورت کاملاً صحیح و همچنین در سریعترین زمان ممکن به دست آورد و بهترین راه استفاده از کامپیوتر است.
جناب آقای صادقیان کارشناس محترم تولید با ارائه اطلاعات و بیان نیازهایشان از من خواستند که این کار را انجام دهم. من برای حل این مشکل ازنرم افزار

ACCESS استفاده کردم تا بتوانم یک بانک اطلاعاتی ایجاد کنم. درابتدا یک Table یا جدول اطلاعاتی که حاوی مطالب زیر بود را تهیه کردم:
ردیف شماره موتور نوع موتور نوع عیب علت شرح عملکرد تاریخ تعمیر

در این Table اطلاعات مربوط به موتورهای تعمیر شده درواحد تعمیرات به صورت روزانه تا انتهای ماه وارد می شود یعنی کلیه فرمهای تکمیل شده توسط واحد تعمیرات در طول ماه وارد کامپیوتر می شود. حال باید موتور جستجوگر یا Queary برای هر نوع عیب و علت آن ساخت تا با کلیک کردن روی هر Queary کلیه موتورهایی که آن نوع عیب و علت را دارا هستند لیست شود تعداد Queary های ساخته شده برای موتورهای پیکان ۷۹ عدد و برای موتورهای خانواده پژو( سمند، پارس،۴۰۵) ۷۳ عدد می باشد. که البته نمونه فرمها و گزارشات و Table و Queary این قسمت در پیوست قرار گرفته است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.