فایل ورد کامل مقاله شرکت پست؛ تحلیل علمی ساختار سازمانی، خدمات ارتباطی و نقش آن در توسعه زیرساختهای ملی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله شرکت پست؛ تحلیل علمی ساختار سازمانی، خدمات ارتباطی و نقش آن در توسعه زیرساختهای ملی دارای ۸۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله شرکت پست؛ تحلیل علمی ساختار سازمانی، خدمات ارتباطی و نقش آن در توسعه زیرساختهای ملی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله شرکت پست؛ تحلیل علمی ساختار سازمانی، خدمات ارتباطی و نقش آن در توسعه زیرساختهای ملی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله شرکت پست؛ تحلیل علمی ساختار سازمانی، خدمات ارتباطی و نقش آن در توسعه زیرساختهای ملی :
معرفی شرکت پست
ایران، یکی از پیشگامان عرضه خدمات پستی در جهان است و سابقه فعالیت های پستی در ایران به هزاران سال پیش باز می گردد. امیرکبیر، صدراعظم ایران، بیش از صدو پنجاه سال پیش پست نوین ایران را پایه گذاری کرد. تـجربه طولانی، درک و شناخت روزافزون از خدمات پستی موجب شد تا با هدف فراهم آوردن تسهیلات لازم جــــهت استــفاده عمـــوم از خدمات پستی در ارتباطات داخلی وخارجی، اعمال سیاست جامع در زمینه برنامه ریزی، تأسیس، تجهیز، گستــــرش و بهره برداری واحدهای پستی و همچنین تأمین و تعمیم خدمات پستی در سراسر کشور، هماهنـگ با آخـــرین پــیشرفت های تجربی و تکنولوژی ارتباطات، در ســـال ۱۳۶۷، شرکــــت پست جمهوری اســـلامی ایران، در قالب شرکتــــی دولتی سازماندهی شده و وظایف زیر را دنبال کند:
• بررسی و مطالعه در جهت شناخت هرچه بیشتر نیازهای پستی جامعه و تأمین آنها
• تهیه و تنظیم برنامه های جامع به منظور انجام خدمات پستی (قبول، حمل، مبادله و توزیع مرسولات، امانات پستــی، قبوض آب، برق، تلفن و …) در سراسر کشور و نظارت و هماهنگی در حسن اجرای آنها.
• تأسیس، تجهیز و گسترش واحدهای پستی و بهره برداری از آنها
• تهیه طرح و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستی برای مصارف جاری و یادبود، هماهنگ با فرهنگ و آرمان انقلاب اسلــامی ایران، در جهت نشر و بیان مواضع آن در داخل و خارج کشور با استفاده از زبان خاص تمبر و قبول اشتراک آن
• صدور مجوز استفاده از دستگاه های فاکس (نمابر)
• صدور اجازه استفاده از ماشین های نقش تمبر در امور پستی و اعمال نظارت برکلیه امور مربوط به آنها
• واگذاری صندوق های پستی شخصی و ایجاد پست رستانت در مراکز پستی
• توزیع روزنامه، نشریات دوره ای و سایر مرسولات پستی
• بررسی، تنظیم و حفظ رابطه با اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست و مشارکت در تدوین، دستورالعمل و توصیــــــــه های بین المللی مربوطه و پیشنهاد به مراجع ذی صلاح
• شرکت در مجامع و اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست به منظور تبادل نظر در مسائل پستی و جلب معاضدت های بین المللی در زمینه بهینه سازی شبکه پستی
نمودار سازمانی
دفتر امور پست بین الملل
شرکت پست جمهــوری اســـلامی ایران به منــــظور مشارکـــت هــرچـــــه گستـردهتر در برنـامه ها و فعالیتهای پستی جهانی، زمیـنه سازی و حــفظ روابط خود با اتحادیههای جهانی پـست و ادارات پستی سایر کشورها، دفتر امورپست بینالملل را ایجاد کرده است.
اهم وظایف این دفتر عبارت است از:
• حفظ رابطه پست ایران باا اتـــحادیـــــــــــه های جهانی پست و ادارات پست ســـــایر کـــــــــــشورهـــای جــــهان
• تهــــیه مقدمات برقراری ارتــباط پستــــــــــی جدید زمیـــنی، هوائــــی و دریــــــــائی بین ایران و سایر کشورهــــا
• ابلاغ مقررات و دستورالعمــلهای مربوط به امور پستی بینالملـــــل بــه واحدهای اجرائی
• تنظیم و پیشــــنهاد برنامه ارسال پســـتهای هوائی، زمینی و دریــائی متبادله بین ایران و سایر کشورها با هماهنگی اداره کـل مهــــندســی علمیات پستی.
• دریافت نشریه های جهانی پستی و مطالعه، ترجمه، چاپ و تکثیر آنها به منظور آگاهی واحدهای پستی.
• رسیدگی به بی ترتیبیهای مربوط به ارسال و وصول مرسوله های خارجه و بالعکس و پیگیری مطالبه نامه های مربوط
• رسیدگی به صورتحسابهای بین المللی و پیگیری در مورد دریافت یا پرداخت هزینه های مربوطه.
• پیش بینی هزینه های بین المللی پست و پیشنهاد بموقع آن به تفکیک ارز و ریال.
• صدور اجازه پرداخت غرامات در رابطه با مرسولات خارجی به واحدهای ذیربط برابر مقررات مربوط
• دریافت و ابلاغ بورسیه های اعطائی از خارج به واحدهای مربوط و پیگیری سایر مسائل مربوط به آن
• مطالعه و بررسی در زمینه ضرورت عضویت پست ایران در اتحادیه ها و مجامع بین المللی جهانی و معاضدت با ارگانهای دیگر در جهت تعیین حق عضویت
اداره کل روابط عمومی
اداره روابط عمومی شرکت پست ج.ا.ا پل ارتباطی این شرکت با جامعه بــه حساب می آید و عموم فعالیت هایی که در حوزه ارتباطات و روابط عمومی قرار دارند، توسط این اداره انجام می شود.
روابط عمومی شرکت با تهیـــه و اجرای طـــرحها و برنامههای تبلیغاتـــــی و انتشاراتی برای معرفی و نحوه استفاده عموم از خـــدمات پستی، فراهـــم آوردن تسهیلات لازم جــهت بازدیــد از فعالیـــتها و تاسیســات پــستی، و برگــزاری اجـــلاسها و سمیـــنارهای مربــــوطه، با استـــفاده از دانـــــش و تجربه کارشناسان و دستانـــدرکاران پستی، به ارتــــــــقای هرچه بیــشتر کیفیـت خدمات رسانی شرکت پست یاری میرساند.
اهم وظایف این دفتر عبارت است از:
• تهیه طرح و بـرنامه های تبلیـغاتی و انتشاراتی و اجرای آنـــــها پـــــــس از تصویــــب
• تهیه برنامه برای معرفی و نحوه استفاده از سرویسهای پـستی بــــرای همگـــــــــان
• فراهم آوردن تسهیلات لازم برای بازدید از فعالیتها و تاســــــــیسات پستـی
• انجام امور مربـوط بــــــه برگـزاری اجلاس ها و سمیـــنارهای پـــــــــستی
موزه پست
پست در ایران از قدمتی طولانی بــــــــرخوردار است. از فعالیت چاپارهای قدیم تا پست پیشرفته کنونی، ابزار و آثاری گرانبها و دیدنی گردآوری شده است که در موزه پست نگهداری می شود.
این موزه در سال ۱۳۶۹ افتتاح شده و دارای غرفه های تشریفات، تمبرهای داخلی و خارجی، اشیاء پست ونـــــــقشه راه هاست. در غرفه تشریفات، کارت پستال های دوره قاجار، کارت پستال های ویژه ارسال پــــــیغام های کوتاه و پاکت های مهر روز به نمایش گذاشته شده است.
در بخش تمبر نـــیز ده ها هزار قطعه تمبر داخلـی و خارجی که پیام رسان تحولات تاریخی و فرهنگی اقوام مختلف دنیا هستند، نگهداری می شود.
غرفه اشیاء پستی به نمایش مهرهای پســتی جهت ابطال و نقش تمبر، ادوات نگارش به کار رفته در باجه ها، ترازوهای توزین محصولات، صندوق های نگهداری اسناد و مدارک و وجوه نقد، ماکت پستچی ها و غیره اختصاص دارد. کتابـــــخانه موزه پست، نشریات و کتاب های مربوط به پست و فروشگاه آلبومهای تمبــر، کتابچه های راهنمای تمبر و کــارت پستال ها را به علاقمندان عرضه می کند.
در این موزه همچنین جهت نمایش فعالیت های پستی به بازدیدکنندگان، یک سالن ویژه تعبیه شده است.
موزه پســــت در خیابان امام خــــــمینی و در مجاورت سـر در باغ ملی واقع شده و همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر وپذیرای بازدید کنندگان است
بازار تمبر
بازار تمبر در ایران رونق چندانی ندارد.
با بررسی علل عدم استقبال عمومی از تمبر و بازار تمبر، طی دو سال گذشته گامهای مهمی برای گسترش بازار تمبر و تمبرشناسی برداشته شده است.
از جمله این اقدامات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• جلسات کارشناسی متعددی به منظور آسیبشناسی وضعیت فیلاتلی با حضور مجموعهداران قدیمی تمبر برگزار شد و راهکارهای مناسب در این زمینه بررسی گردید.
• فعالیتهای مهمی در زمینه افزایش کیفیت هنری تمبرهای منتشره و تنوع موضوعات آنها به عمل آمد.
• فیلم مستند تمبر با هدف آموزش روال انتشار تمبر تولید گردید.
• لوح فشرده چندرسانهای تمبرشناسی ایران تهیه و در گستره وسیعی توزیع شد.
• این لوح فشرده شامل تمبرهای منتشره بعد از انقلاب اسلامی و قابلیت جستجوی موضوعی و نیز بخشی از فیلم تمبر برای آشنایی علاقمندان است.
• طراحی تمبر از انحصار خارج شد و برای مناسبتهای مختلف، مسابقات طراحی تمبر برگزار شد. این امر موجب مشارکت بیشتر مردم و رونق بازار طراحی تمبر گردید.
• به مناسبت هشتمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه، نمایشگاه تمبر با شکوهی در موزه پست و مخابرات برگزار شد. این نمایشگاه مورد استقبال گسترده مردم و به خصوص کودکان و نوجوانان قرار گرفت و زمینه آشنایی بیشتر مردم با تمبرهای کشورهای عضو اتحادیه را فراهم آورد.
• مقدمات راهاندازی نگارخانه تمبر در شهر تهران انجام شد.
• طرح راهاندازی نمایشگاه سیار تمبر به تصویب رسید و مقدمات کاربرای تجهیز تریلی ویژهای به امکانات کامپیوتری و نمایشگاهی تمبر به عمل آمد.
• با هماهنگی و همکاری مجموعهداران قدیمی، مجموعه تمبرهای با ارزش و قدیمی شناسایی و برخی از آنها جهت احداث موزه و نمایشگاه پست در استانها به شرکت اهدا گردید.
• در مرکز فعالیتهای فیلاتلی، چایخانه سنتی با هدف ایجاد فضای مناسب برای گفتگو و مبادله مجموعهداران تمبر ایجاد گردید. این کار به ارتباطات میان فردی مجموعهداران و گسترش بازار تمبر کمک میکند.
تمبرهای برگزیده سال “گفتگوی تمدن ها”
اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۹ میلادی، یادآور ابتکار رئیس جمهوری ایران جناب آقای محمدخاتمی در نامگذاری سال ۲۰۰۱ به عنوان سال “گفتگوی تمدن ها”است که مورد استقبال عموم جهانیان قرار گرفت. این ابتکار شایسته به شکلهای مختلف در گوشه و کنار جهان گرامی داشته شد. اتحادیه جهانی پست نیز به عنوان یکی از تجمعات بسیار مهم که با ارتباطات و گفتگو مرتبط است، از این قاعده مستثنی نبود. مسابقات نامهنگاری و طراحی تمبر تحت عنوان “گفتگوی تمدنها”، هم در سطح ملی و هم بینالمللی برگزار شد. آنچه که در پی میآید، خلاصهای از فصلنامه اتحادیه جهانی پست، شماره ۴ سال ۲۰۰۰ است.
گزارش مسابقه بینالمللی طراحی تمبر اتحادیه جهانی پست به مناسبت سال “گفتگوی تمدنها نقاشی ساده یک دانشجوی هنر اهل اسلونیا که کودکانی را در حلقه ارتباطی گرداگرد جهان نشان میدهد، در مسابقه بینالمللی طراحی تمبر اتحادیه جهانی پست به مناسبت سال “گفتگوی تمدنها” به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد. طرح برنده به همراه سه طرح دیگر از میان طرحهای ۲۸ کشور جهان انتخاب شدند. شرکتهای پستی ۵۰ کشور جهان قبلاً خاطرنشان ساخته بودند که در گرامیداشت سال “گفتگوی تمدنها” در ۲۰۰۱ یک تمبر یادبود منتشر خواهند کرد.
طرح برنده کودکانی که در این نقاشی به تصویر کشیده شده اند معرف چهار نژاد اصلی هستند: سفید، زرد، سیاه و سرخ در شمال، شرق، جنوب و غرب. طراح با استفاده از تصویر نامه، بسته پستی و تلفن بر اهمیت ارتباط میان انسانها تأکید میکند و در عین حال نقش پست را در این خصوص برجسته میسازد.
“اورسکاگلوب”، برنده ۲۷ ساله این مسابقه اهل شهر کوچکی در اسلونیا است. او دانشآموخته دانشگاه ماری بور اسلونیا است. اگرچه وی طی چهار سال گذشته به عنوان طراح مشغول به کار بوده است، اما این نخستین طرح تمبر او به شمار میرود.
مرکز مکانیزه
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به منظور گسترش فعالیتها و پاسخ به نیازهای فزاینده پستی در جامعه، مراکز علمی و تکنولوژیکی مختلفی ایجاد کرده است از جمله:
اولین مرکز مکانیزه پستی، با برخورداری از تجهیزات پیشرفته و با زیربنایی بیش از ۴۰۰۰۰ متر مربع در پنج طبقه، در سال ۱۳۶۱ در مرکز شهر تهران به بهره برداری رسید.سیستم عظیم مکانیزه پست، وظیفه انتقال، تجزیه و آماده سازی همه مرسولات پستی را از زمان دریافت تا ارسال به عهده دارد و این کارها را در نهایت دقت و سرعت انجام می دهد.
این مرکز با توجه به حجم بالای مرسولات پستی و لزوم توزیع سریع و به موقع آنها، عملیـات تجـزیه و مبـادلات را بـه شکل شبـانـه روزی و در سـه نـوبت کاری انجام می دهد.اداره کل تجزیه و مبادلات مکانیزه پست ایران، از هفت اداره تشکیل شده است و مبادلات و حمل و نقل، پست نامه ها و امانات داخله و خارجه، و نیز تجزیه و مبادله مرسولات پست پیشتاز را برعهده دارد.
مرکز فناوری اطلاعات
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با هدف مکانیزاسیون و اتوماسیون عملیات پستی، ایجاد سرویس های نوین پستی از قبیل پست صوتی و پست الکترونیک، گسترش فرهنگ و ارتقاء سطح انفورماتیکی شبکه ستی، توسعه سیستم هایTrace and Track بهبود روش های ارتقاء کیفیت شبکه پستی مطابق با نیازها و انتظارات مردم از خدمات پستی، در سال۱۳۷۳ ، مرکز خدمات ماشینی را تأسیس نموده است.
این مرکز در طی این سالها علاوه بر مکانیزه کردن بخش عمده ای از باجه های پستی کشور، در سال ۱۳۷۸ و به مناسبت روز جهانی پست، اقدام به راه اندازی وب سایت شرکت، پست الکترونیک و پست صوتی نموده است و با برنامه ریزی برای گسترش این خدمات و نیز ایجاد زمینه ها، کنترل کیفی مسیر مرسولات پستی، چشم انداز نوینی را برای فعالیت های پستی ایران ترسیم کرده است.
آموزش و تحقیقات
یکی از اولویتهای شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، آموزش حرفهای کارکنان پست است.
برای نیل به این هدف، شرکت پست شبکه آموزشی شامل مرکز آموزش پست، دبیرستان پست و دانشکده علمی-کاربردی ایجاد کرده و نیز کارگاههای آموزشی متعددی را برای کارکنان راهاندازی نموده است.
مرکز آموزش شرکت پست
آموزش در پست از سابقه طولانی برخوردار است. آموزش کارکنان پست، از سال ۱۳۱۸، به صورت متفرقه یا توأم با آموزش های مخابراتی انجام می گرفت.
در سال ۱۳۴۹ آموزشگاه فنی و حرفه ای اختصاصی پست جهت آموزش کارکنان و به منظور انجام وظایف ذیل، افتتاح گردید:
• بررسی نیازهای آموزش کارکنان واحدها و تهیه و تنظیم برنامه های لازم
• برنامه ریزی و تشکیل دوره های آموزشی قبل و ضمن خدمت برا ی کارکنان شرکت
• برگزاری آزمون های دوره های تشکیل شده در مرکز و ادارات کل پست و صدور گواهینامه های دوره های آموزشی
• تهیه جزوات آموزشی و چاپ و تکثیر آنها
• هماهنگی با سایر مراکز آموزش سازمان های دولتی، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و آموزش عالی
• اخذ مجوز اجرای دوره های بلند مدت از سازمان امور اداری و استخدامی کشور، وزارت فرهنگ و آموزش عالی
• ارزیابی و کاربینی دوره های آموزشی اجرا شده
دانشکده علمی-کاربردی پست و مخابرات
دانشکده علمی-کاربردی پست و مخابرات به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکت های تابعه آن در سال ۱۳۷۲ آغاز به فعالیت نمود.
از سال ۱۳۷۴، بنا به درخواست شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، این دانشکده به آموزش کارکنان پست در رشته خدمات پستی در مقاطع مختلف تحصیلی پرداخته است.
دبیرستان فنی پست
دبیرستان های فنی پست در چندین استان کشور فعال هستند. دانش آموزان این دبیرستان ها از میان شاغلین دارای مدارک تحصیلی پائین انتخاب می شوند و بین ۲ تا ۴ سال آموزش می بینند تا پس از پایان دوره به آنان مدرک دیپلم (مهارت پست) اعطا شود.
آموزش های کوتاه مدت
دوره های کوتاه مدت، به منظور آماده سازی و افزایش کارآیی کارکنان، در زمینه های مالی-اداری، تخصصی پست، مدیریت، کامپیوتر و زبان های خارجی و سایر زمینه های مورد نیاز شبکه ارائه می شود.مرکز آموزش پست علاوه بر اجرای دوره های بلندمدت و کوتاه مدت، فعالیت های دیگری نیز انجام می دهد:
• همکاری و هماهنگی با سایر مراکز آموزشی
• جمع آوری اطلاعات مربوط به دانشجویان در سطح شبکه به منظور پیش بینی تخصص های موجود در شرکت پست
• برگزاری سمینارهای مختلف آموزشی
• ایجاد زمینه های کارآموزی برای دانشجویان و دانش آموزان
مرکز تحقیقات پست
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به منظور شناخت نیازهای ارتباطی پستی در جامعه و نیز درک جایگاه پست در اقتصاد ایران، در سال ۱۳۶۹ مرکز تحقیقات پست را راه اندازی نمود.
این مرکز در طول فعالیت خود تاکنون پروژه های زیادی در مورد نقش پست در اقتصاد ایران، نقش اجتماعی پست، پست و توسعه، پست فرهنگی و موضوعات دیگر انجام داده است. تولید و ترجمه منابع مفید برای ارتقاء دانش مدیران و کارشناسان از جمله اموری است که این مرکز به آن می پردازد.
در سال ۱۳۷۸، مرکز تحقیقات پست، علاوه بر تأمین و ترجمه منابع لازم، تحقیقاتی نیز انجام دادهاست که از جمله آنها می توان به طرح توسعه پست وقیمت خدمات پستی و همچنین طرح مطالعه ارتباط ترافیک پستی با متغیرهای اقتصادی و پیش بینی آن تا سال ۱۳۸۱ اشاره کرد. این پژوهش با استفاده از مدل های اقتصادسنجی، در صدد یافتن تأثیر متغیرهای اقتصادی بر ترافیک پستی، در فاصله سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۷۶ بوده است تا از این طریق، جایگاه پست در اقتصاد ایران تعیین شود.این گزارش همچنین، حجم ترافیک پستی برای سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ را براساس مـدل هایـی پیش بینیکـرده و از رشـد نسبتاً فزاینده ترافیک پستی در ایران خبر می دهد.
بازاریابی
بازاریابی، رکن مهمی در فعالیت های شرکت های مشتری مدار است. در تشکیلات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، باتوجه به نقش و اهمیت بخش بازاریابی در گستره فعالیت های خدماتی خود به بخش های عمومی و تجاری، دفتری به نام بازاریابی و بررسی های اقتصادی وجود دارد.این دفتر با هدف بررسی و شناسایی منابع و مراکز تولید مرسوله و محمولات پستی و تلاش برای جذب آنها برای شبکه پستی، بررسی و تعیین اولویت بازار و تحلیل نیازها و دیدگاه های مشتریان و انجام بررسی های اقتصادی لازم به فعالیت می پردازد.
دفتر بازاریابی شرکت پست در سال ۱۳۷۸ موفق به جذب حدود ۳۰ میلیون فقره مرسوله شده است که این میزان، ۱۰ درصد از ترافیک کل شبکه پستی را تشکیل داده و نسبت به سال گذشته، از نظر ترافیک، ۷۵درصد و از لحاظ درآمد، ۳۹۴ درصد رشدرا نشان می دهد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 