فایل ورد کامل مقاله زندگینامه امام خمینی؛ تحلیل تاریخی، سیاسی و فرهنگی نقش ایشان در انقلاب اسلامی ایران
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله زندگینامه امام خمینی؛ تحلیل تاریخی، سیاسی و فرهنگی نقش ایشان در انقلاب اسلامی ایران دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله زندگینامه امام خمینی؛ تحلیل تاریخی، سیاسی و فرهنگی نقش ایشان در انقلاب اسلامی ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله زندگینامه امام خمینی؛ تحلیل تاریخی، سیاسی و فرهنگی نقش ایشان در انقلاب اسلامی ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله زندگینامه امام خمینی؛ تحلیل تاریخی، سیاسی و فرهنگی نقش ایشان در انقلاب اسلامی ایران :
در روز بیستم جمادى الثانى ۱۳۲۰هجرى قمرى مطابق با ۳۰ شهریـور ۱۲۸۱ هجرى شمسى ( ۲۴ سپتامپر ۱۹۰۲میلادى) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزى ایران در خانواده اى اهلعلـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـرسلام اللهعلیها, روح الـلـه المـوسـوى الخمینـى پـاى بـر خـاکدان طبیعت نهاد
او وارث سجایاى آباء و اجدادى بـود که نسل در نسل در کار هـدایـتمردم وکسب مـعارف الهى کـوشیـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمینـى مرحومآیه الـله سید مصطفى مـوسـوى از معاصریـن مرحـوم آیه الـلـه العظمـىمیرزاى شیـرازى (رض) که پـس از آنکه سالیانـى چنـد در نجف اشـرف علـومو معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نایل آمـده بـود بـهایـران بازگشت و در خمـیـن ملجأَ مردم و هادى آنان در امـور دینـىبـود. در حـالـیکه بیـش از ۵ مـاه از ولادت روح الـلـه نمى گذشتطاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمال حکومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را کهدر برابر زورگـوئـیهایشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود, با گلـوله پاسـخگفـتـنـد و در مـسیر خمـیـن به اراک وى را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگانشهیـد بـراى اجراى حکـم الهى قصاص به تهران (دار الحکـومه وقترهـسـپار شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزیدند تا قاتل قصاصگردید
بدیـن ترتبیب امام خـمیـنى از اوان کـودکى با رنجیـتـیـمىآشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گردید. وى دوران کـودکـى ونـوجـوانى را تحت سرپرستى مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) که خـود ازخاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آیـه الـلـه خـوانسـارى(صاحب زبـده التصانیف ) بوده است و همچنیـن نزد عمه مـکـرمه اش (صاحبـهخانم ) که بانـویى شجاع و حقجـو بـود سپرى کرد اما در سـن ۱۵ سالگى ازنعمت وجـود آن دو عزیز نیز محـروم گـردید
هجرت به قم، تحصیل دروس تکمیلی و تدریس علوم اسلامی
اندکـى پـس از هجرت آیه اللهالعظمـى حاج شیخ عبد الکریـم حایرى یزدى ـ رحـمه الله علیه ـ ( نـوروزهـجـرى شمسـى, مـطابق بـا رجب المـرجب ۱۳۴۰ هجـرى قمـرى ) امامخمینى نیز رهـسپار حـوزه علمیه قـم گردید و به سرعت مراحل تحصیلاتتکمیلى علوم حـوزوى را نزد اسـاتید حـوزه قـم طـى کرد. که مـى تـوان ازفرا گرفتـن تـتـمـه مباحث کـتاب مطـول ( در علـم معانى و بیان ) نزدمرحوم آقا مـیـرزا محمـد علـى ادیب تهرانـى و تکمیل دروس سطح نزدمرحـوم آیه الـله سید محمد تقـى خـوانسارى, و بیشتر نزد مرحـوم آیهالـله سـیـد عـلى یثربى کاشانى و دروس فـقـه و اصـول نزد زعیـم حـوزهقـم آیـه الـله العظمى حاج شیخ عبدالکریـم حایرى یزدى ـ رضـوان الـلـهعلیهـم نام برد
پـس از رحلت آیه الله العظمـى حـایـرى یزدى تلاشامـام خمینـى به همراه جمعى دیگر از مجتهدیـن حـوزه علمیه قـم بهنـتیجـه رسـیـد و آیه الله العظمـى(رض) به عنـوان زعـیـم حـوزهعـلمـیـه عازم قـــم گـردیـد. در این زمان, امام خمینـى به عـنـوانیـکـى از مـدرسیـن و مجتهدیـن صـاحب راى در فـقـه و اصـول و فلسفه و عرفــان و اخلاق شناخته مى شد . حضرت امام طى سالهاى طولانى در حوزه علمیه قـم به تدریـس چندیـن دوره فقه, اصـول, فلسفه و عرفان و اخـلاق اسـلامى در فیضیه, مسجـد اعظم, مسجـد محمـدیه, مـدرسه حـاج ملاصـادق, مسجد سلماسى و ; همت گماشت و در حـوزه علمیه نجف نیز قریب ۱۴ سال در مسجـد شیخ اعظـم انصــــارى (ره) معارف اهل بـیت و فـقـه را در عالیترین سطـوح تدریـس نمود و در نجف بـود که بـراى نخـستـیـن بار .مبانـى نظرى حکـومت اسلامـى را در سلسله درسهاى ولایت فـقیه بازگـو نمود.
امام خمینی (ره) در سنگر مبارزه و قیام
روحیه مبارزه و جهاد در راه خـدا ریـشـه در بینـش اعـتـقـادى و تربـیت و محیط خانـوادگى و شرایط سـیـاسى و اجـتماعى طـول دوران زندگى آن حضرت داشـتـه است. مـبارزات ایـشان از آغاز نـوجـوانـى آغـاز و سـیـر تکاملى آن به مـوازات تکـامـل ابـعاد روحى و عـلمى ایـشان از یکـسـو و اوضاع و احـوال سیاسـى و اجتماعى ایـران و جـوامع اسـلامـى از سـوى دیگـر در اشکـال مخـتـلف ادامـه یـافـته است و در ســـال ۴۱و۱۳۴۰ ماجراى انجمـنهاى ایالـتى و ولایـتىفرصـتـى پـدیـد آورد تا ایـشان در رهبـریت قـیام و روحـانیـت ایـفاىنقـش کنـد و بـدیـن
تـرتـیـب قـیـام سراسرى روحانیت و ملت ایـران در ۱۵خـرداد سال ۱۳۴۲ با دو ویـژگـى برجستـه یعنى رهـبرى واحد امام خمـیـنىو اسلامـى بـودن انگـیـزه ها و شعارها و هدفهـاى قیام, سرآغـازى شـد برفـصـل نـویـن مـبارزات مـلـت ایران که بـعد ها تحت نام انقلاب اسلامىدر جهان شناخـتـه و معرفـى گردید امام خمـیـنـى خاطـره خـویـش از جنـگبیـن المـلل اول را در حالیکه نـوجـوانى ۱۲ ساله بـوده چنین یاد مـىکند : مـن هـر دو جـنـگ بـیـن المللـى را یادم هست ; مـن کـوچـکبـودم لکـن مـدرسـه مى رفـتـم و سربازهاى شـوروى را در هـمان
مرکزى کهما داشـتـیـم در خـمـیـن, مـن آنجا آنهـا را مى دیـدم و ما مـورد تاختو تاز واقع مى شـدیـم در جـنـگ بیـن المـلـل اول. حضـرت امام در جایىدیگر با یاد آورى اسامى بـرخى از خوانیـن واشـرار سـتمگر که در پناهحکـومت مـرکـزى بـه غـارت اموال و نوامیـس مردم مى پرداختند مى فـرمایدمـن از بچگى در جـنـگ بـودم ; ما مـورد زلقـى هـا بـودیـم, مـوردهـجـوم رجـبعلـیـهـا بــودیـم و خـودمان تفنگ داشتیـم و مـن در عیـنحالى که تـقـریـبا شـایـد اوایـل بلوغم بود, بـچـه بودم, دور ایـنسنگـرهایى که بـسـتـه بـود نـد در مـحل ما و اینها مى خـواسـتند هجـومکـنند و غـارت کـنند, آنجا مى رفـتـیــم سنگرها را سرکشـى مى کردیـمکـودتاى رضا خان در سـوم اسفـند ۱۲۹۹ شمسـى که بنابر گـواهـى اسـناد ومدارک تاریخـى
و غـیر قابـل خـدشـه بـوسیله انگلیـسها حـمایت وسازمانـدهـى شـده بـود هـر چـنـد کـه بـه سلطنت قاجاریه پایان بخشید وتا حـدودى حکـومت مـلوک الطـوایـفـى خـوانیـن و اشـرار پـارکنـده رامحدود سـاخت اما درعـوض آنچـنـان دیکتاتـورى پدید آورد که در سایـه آنهـزار فامـیـل بر سرنـوشـت مـلـت مظلـوم ایـران حاکـم شدند ودودمانپهـلـوى به تنهایى عهـده دار نقـش سابق خوانین و اشرار گردید
درچنین شرایطـى روحانیت ایران که پـس از وقایع نهـضـت مشروطیت در تنگناىهجـوم بى وقـفـه دولتهـاى وقت و عـمال انگلیسى از یکـسو و دشمـنیهاىغرب باختگان روشنفـکر مـآب از سـوى دیگر قـرار داشت براى دفاع ازاسـلام و حـفـظ موجـودیت خـویـش بـه تکاپـو افـتاد. آیه الـلـه العظمىحاج شیخ عـبدالـکریـم حایرى بـه دعـوت علماى وقت قـم از اراک به ایـنشهـر هجرت کرد واندکـى پـس از آن امـام خـمیـنى که با بـهـره گیرى ازاستعداد فـوق العاده خـویـش دروس مقـدماتى و سطـوح حـوزه علمیه را درخـمیـن و ارا ک با سـرعـت طى کرده بود به قـم هجرت کـرد و عملا درتـحکیـم موقعیت حـوزه نـو تاسیـس قـم مـشارکـتى فعال داشت
زمانچندانـى نگذشت که آن حضرت در اعداد فضلاى برجـسته این حـوزه در عرفـانو فلسفه و فقه و اصـول شنـاخته شـد
پـس از رحلت آیـه اللـه العظمىحایرى ( ۱۰ بهمـن ۱۳۱۵ ه-ش ) حـوزه علمیه قـم را خطر انحلال تهـدید مىکرد. عـلماى مـتـعهـد به چاره جویى برخاستند. مدت هشت سال سرپرستىحـوزه علمـیـه قـم را آیات عـظـام
سید محمد حجت, سید صدر الدیـنصدر و سیـد محـمـد تقـى خـوانسارى -رضوان الـلـه علیهـم ـ بر عهدهگرفتند. در ایـن فاصله و بـخصـوص پـس از سقوط رضاخان, شرایط براى تحققمرجعیت عظمى فراهـم گردید. آیه الله العظمى بروجردى شخصیت علمى برجستهاى بـود کـه مـى تـوانست جانشین مناسبـى براى مـرحوم حایرى و حفـظ کیانحـوزه بـاشـد. ایـن پیشنهاد از سـوى شاگردان آیـه الـلـه حایرى و ازجمله امام خـمـیـنـى به سرعت تعقیب شـد. شخص امام در دعـوت از آیـهالـلـه بـروجردى براى هجرت به قـم و پذیرش مسئولیت خطـیر زعامت حـوزهمجدانه تلاش کرد
امام خمینـى که با دقـت شـرایط سیاسـى جامعه ووضعـیـت حـوزه ها را زیر نظر داشت و اطـلاعات خـویش را از طریق مطالـعهمـستمر کتب تاریخ معاصـر و مجلات و روزنـامـه هاى وقـت و رفـت و آمـدبـه تهـران و درک محضر بزرگانى همچون آیـه الـلـه مـدرس تکـمیل مى کرددریافـته بـود که تـنها نقـطـه امـیـد بـه رهـایـى و نجات از شـرایطذلت بارى که پـس از شکست مشروطیت و بخصـوص پـس از روى کار آوردن رضاخان پدید آمده است, بیدارى حوزه هاى عـلمـیـه و پیش از آن تضـمیـن حیاتحوزه ها و ارتبـاط معنـوى مـردم بـا روحـانیت مـى بـاشـد
امامخمینى در تعقیب هدفهاى ارزشمند خویش در سال ۱۳۲۸ طرح اصلاح اساس ساختارحـوزه علمیه را با هـمـکارى آیـه الـلـه مـرتضـى حایـرى تهـیـه کرد وبـه آیـه الـلـه بـروجردى پـیشـنهاد داد. ایـن طرح از سوى شاگردان امامو طلاب روشـن ضمیر حـوزه مـورد اسـتقبال و حمایت قرار گرفت
امارژیـم در محاسباتـش اشـتـبـاه کرده بـود. لایحه انجـمـنـهاى ایالتى وولایتى کـه به مـوجـب آن شـرط مسـلمان بودن, سوگـند به قرآن کریـم ومرد بـودن انـتخاب کـنـنـدگان و کاندیـداها تغییر مـى یافت در ۱۶ مهـربه تصـویب کـابـیـنـه امیـر اسـد الـلـه علـم رسیـد. آزادىانتخابات زنان پـوششـى براى مخفى نگـه داشـتـن هـدفـهاى دیگربـود
حذف و تغییر دو شـرط نخـست دقـیـقا بـه منظور قانـونـى کـردنحضـور عناصر بهایـى در مصـادر کـشـور انتخاب شـده بـود. چـنانکه قـبـلانـیـز اشاره شد پـشتـیـبـانى شـاه از رژیـم صهـیـونیـستـى در تـوسعهمناسبات ایران و اسرائـیل شرط حمایـتهاى آمـریـکـا از شـاه بـودنـفـوذ پـیـروان مـسـلک استعـمـارى بهـائـیت در قـواى سه گانه ایرانایـن شرط را تحقق مـى بخشید. امام خمـیـنـى به هـمراه عـلماى بزرگ قـمو تهـران به محض انتشار خبر تصویب لایحه مـزبور پـس از تبادل نـظـردسـت به اعـتـراضات همه جانبه زدند
نقـش حضرت امام در روشـنساختـن اهداف واقعى رژیـم شـاه و گوشـزد کـردن رسالت خطیر علما و حـوزههاى علمـیـه در ایـن شـرایـط بـسیـار مـوثـر وکارساز بـود. تلگرافـهـاو نامـه هـای سرگـشـاده اعـتـراض آمـیز علما به شاه و اسـد الـلـه علـممـوجى از حـمایـت را در اقـشار مخـتلف مردم برانگیخت. لحـن تلگرافـهـاىامام خمـیـنـى به شاه و نخست وزیر تند و هشـدار دهنده بود. در یکـى ازایـن تلگرافها آمده بـود
اینجانب مجددا به شما نصیحت مى کنـم کهبـه اطاعت خـداوند مـتعـال و قانـون اساسـى گردن نهید واز عواقبوخـیـمـه تخلف از قـرآن و احـکام علماى ملت و زعماى مسلمیـن و تخـلف ازقانـون اساسی بـترسید وعـمـدا و بـدون مـوجب مـمـلکت را به خطـرنـیـنـدازید و الا علماى اسلام درباره شمـا از اظهار عقیـده خـوددارىنخـواهنـد کـرد
بدیـن ترتـیـب ماجراى انجـمنهاى ایـالـتى وولایـتـى تجربـه اى پیروز و گرانقدر براى ملت ایران بـویژه از آن جهـتبـود کـه طى آن ویـژگـیـهـاى شخصیتـى را شناخـتـنـد که از هر جهـت براىرهـبـرى امت اسلام شایسته بـود. باو جـود شکست شـاه در ماجـراىانجـمـنها, فـشـار آمریکـا بـراى انجـام اصلاحـات مـورد نظر ادامـهیافت. شـاه در دیـماه ۱۳۴۱ اصـول ششگانه اصلاحات خویـش را بر شمرد وخـواستار رفـراندوم شد . امام خمینى بار دیگـر مراجع و عـلمـاى قـم رابـه نـشـست و چاره جویى دوباره فراخواند
با پیشنهاد امام خمینىعـیـد باسـتانـى نـوروز سـال ۱۳۴۲ در اعـتراض به اقدامات رژیم تحریـمشد. در اعلامـیه حضـرت امام از انـقـلاب سـفـیـد شاه بـه انقـلاب سـیـاه تعـبـیـر و هـمـسـویـى شـاه بـا اهـداف آمریکا و اسرائیل افـشا شده بود . از سـوى دیگـر, شـاه در مـورد آمادگى جامـعـه ایـران بـراى انجام اصلاحات آمـریکا به مـقامات واشـنگـتـن اطـمـیـنان داده بـود و نام اصـلاحات را انقـلاب سـفـیـد نهاده بـود. مخالـفت عـلما براى وى بسیار گران مىآمد .
امام خمـیـنى در اجـتماع مردم, بى پروا از شخـص شـاه به عنـوان عـامل اصلـى جنایات و هـم پـیـمان بـا اسـرائـیـل یاد مـى کـرد و مـردم را بـه قـیام فرا مـى خـوانـد. او در سـخـنـرانى خـود در روز دوازده فـروردیـن ۱۳۴۲ شدیـدا از سـکـوت عـلماى قـم و نجف ودیگر بلاد اسلامى در مقابل جنایات تازه رژیـم انـتـقـاد کرد و فـرمـودامـروز سکـوت هـمـراهى بـا دستگـاه جبـار است حضـرت امـام روز بعد(فروردیـن ۴۲ ) اعلامـیـه معروف خـود را تحت عنـوان شاه دوستى یعنى غارتگرى منـتـشر ساخت .
راز تأثیر شگـفت پـیـام امام و کـلام امـام در روان مخاطـبـیـنـش که تا مرز جانـبازى پیـش مـى رفت را بایـد در هـمـیـن اصـالت انـدیشه, صلابت راى و صـداقت بـى شـائبه اش بـا مـردمجستجـو کـرد
سال ۱۳۴۲ با تحریـم مراسـم عـیـد نوروز آغـاز و باخـون مظـلـومیـن فیضیه خـونرنگ شد. شـاه بر انجام اصـلاحات مـورد نظـر آمـریکـا اصـرار مـى ورزیـد و امام خـمـیـنى بر آگاه کردن مردم و قـیـام آنـان در بـرابـر دخـالتهاى آمـریکـا و خیـانـتهاى شاه پـافـشـارى داشـت. در چهـارده فروردیـن ۱۳۴۲ آیـه الله العظمـى حکیـماز نجف طـى تلگـرافـهـایى بـه علما و مراجع ایران خـواستار آن شد کـههمگـى به طـور دسـتـه جمـعى به نجف هجرت کنند. این پیشنهاد براى حفـظ جان عـلما و کیان حـوزه ها مطرح شده بود .
حضرت امام بـدون اعـتـنا بـه ایـن تهـدیـدها, پاسخ تلگـراف آیـه الـلـه العـظـمى حکیـم را ارسال نمـوده و در آن تاکیـد کرده بـود کـه هـجـرت دسـتـه جمـعى علما و خالـى کـردن حـوزه علمیه قـم به مصلحت نیست .
امام خمیـنـى در پیامـى( بـهتایخ ۱۲ / ۲ / ۱۳۴۲ ) به مناسـبـت چهـلـم فاجعـه فـیـضـیـه بـرهمـراهـى عـلما و مـلت ایران در رویارویـى سـران ممـالک اسلامـى و دول عربـى بـا اسـرائیل غاصب تـاکید ورزید وپیمانهاى شـاه و اسـرائیل را محکـوم کرد .
قیام ۱۵خرداد
ماه محرم ۱۳۴۲ که مـصادف با خردادبـود فـرا رسـید. امام خمینى از ایـن فـرصت نهـایت اسـتفاده را درتحـریک مردم بـه قیام عـلیـه رژیـم مستبد شاه به عمل آورد
امامخمینى در عـصـر عاشـوراى ۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲شمسى در مـدرسه فیضـیـه نطقتاریخـى خـویـش را که آغازى بر قیام ۱۵ خرداد بود ایراد کرد
درهمیـن سخنرانى بـود که امام خمـیـنى بـا صداى بلند خطاب به شاه فرمـودآقا مـن به شما نصیحت مـى کنـم، اى آقاى شـاه ! اى جنـاب شاه! مـن بهتو نصیحت مى کـنم دسـت بـردار از این کارها، آقا اغـفـال مى کنند تورا. مـن مـیل ندارم کـه یـک روز اگر بـخـواهـند تـو بـروى، همه شکرکـنند; اگر دیکـته مى دهند دسـتت و مى گـویند بخـوان، در اطـرافـشفکـر کـن;. نصـیحت مرا بـشـنـو; ربط ما بـیـن شـاه و اسرائیل چیستکه سازمان امنیت مـى گـوید از اسرائـیـل حرف نزنـیـد; مگر شاهاسـرائـیلـى است ؟ شاه فـرمان خامـوش کـردن قـیـام را صادر کـرد. نخستجمع زیادى از یاران امام خمینـى در شـامگاه ۱۴ خرداد دستگیـر و ساعت سهنیمه شب ( سحـرگاه پانزده خـرداد ۴۲ ) صـدها کماندوى اعـزامـى از مرکز،منزل حضرت امـام را محاصره کردند و ایشان را در حالیکه مشغول نماز شببـود دستگیـر و سـراسـیـمـه بـه تهـران بـرده و در بازداشــتگاه باشگاهافـسـران زنـدانـى کـردنـد و غروب آنروز به زندان قـصر مـنتقلنمـودنـد. صـبحگاه پـانـزده خـرداد خبـر دستگیرى رهـبـر انقلاب بـهتهـران، مـشهـد، شیـراز ودیگـر شهرها رسیـد و وضعیتـى مشـابه قـم پـدیدآورد
نزدیکترین ندیم همیشگى شاه، تیمـسار حسیـن فردوست در خاطراتشاز بکارگیرى تجربیات و همکارى زبـده ترین ماموریـن سـیاسى و امـنیـتىآمریکا براى سرکـوب قـیام و هـمچنیـن از سراسـیمگـى شاه و دربـاروامراى ارتـش وساواک در ایـن ساعـات پرده بـرداشـتـه و تـوضـیح دادهاست که چگـونه شـاه و ژنـرالهـایـش دیـوانه وار فرمان سرکـوب صادر مىکردند
امام خمینـى، پـس از ۱۹ روز حبـس در زنـدان قـصـر بـهزنـدانـى در پـادگـان نظامـى عشـرت آبـاد منتقل شـد
با دستگیرىرهبـر نهـضـت و کـشتار وحشیانه مـردم در روز ۱۵ خـرداد ۴۲، قیام ظاهراسرکوب شد. امـام خمـینى در حبـس از پاسخ گفتـن بـه سئوالات بازجـویان،با شهـامت و اعلام ایـنکه هـیـئـت حاکمه در ایـران و قـوه قضائیه آنراغـیر قـانـونـى وفـاقـد صلاحـیت مـى داند، اجتـناب ورزیـد. در شامگاهفـروردیـن سال ۱۳۴۳ بـدون اطلاع قـبـلى، امام خمینى آزاد و به قـممنتقل مـى شـود. بـه محض اطلاع مردم، شـادمـانى سراسر شهر را فرا مـىگیرد وجشنهاى باشکـوهى در مـدرسه فـیـضـیـه و شهـر بـه مـدت چـنـد روزبـر پا مـى شـود. اولیـن سالگـرد قـیام ۱۵خـرداد در سال ۱۳۴۳ با صـدوربیانیه مـشتـرک امام خمـیـنـى و دیگر مراجع تقلید و بیانیه هاى جداگانهحـوزه هاى علمـیه گرامـى داشـتـه شـد و به عنـوان روز عزاى عمـومـىمعرفـى شـد
امـام خمـینـى در ۴ آبـان ۱۳۴۳ بـیانـیـه اى انقلابـىصادر کرد و درآن نـوشـت : دنـیا بـدانـد که هر گرفـتارى اى کـه ملـتایـران و مـلـل مسلمـیـن دارنـد از اجـانب اسـت، از آمـریکاست، ملـلاسلام از اجـانب عمـومـا و از آمـریکـا خصـوصـا متنفــر استآمـریکـاست که از اسـرائیل و هـواداران آن پشتیبـانـى مـى کنـدآمریکاست که به اسرائیل قـدرت مـى دهـد که اعراب مسلـم را آواره کندافشاگرى امام علیه تصـویب لایحه کاپیتـولاسیون، ایران را در آبان سـالدر آستـانه قیـامـى دوبـاره قرار داد
سحرگاه ۱۳ آبان ۱۳۴۳دوباره کماندوهاى مـسلح اعـزامى از تـهـران، مـنزل امام خمـیـنى در قـمرا محاصره کـردنـد. شگـفـت آنـکه وقـت باز داشت، هـمـاننـد سال قـبـلمصادف با نیایـش شبـانه امام خمینـى بـود.حضرت امام بازداشت و بـههـمراه نیروهاى امـنـیـتى مـستقیما بـه فرودگاه مهرآباد تهران اعـزام وبـا یک فـرونـد هـواپـیـماى نظامى کـه از قبل آماده شـده بـود، تحتالحـفـظ مامـوریـن امـنیـتى و نظامى بـه آنکارا پـرواز کـرد. عـصـرآنـروز سـاواک خـبـر تـبـعـیـد امـام را بـه اتهام اقـدام علیه امنیتکشـور ! در روزنـامه ها مـنتـشـر سـاخت
علی رغم فضاى خفقان موجى ازاعتراضها بـه صـورت تـظـاهـرات در بـازار تهران، تعطیلى طولانى مدتدروس حوزه ها و ارسال طومارها و نامـه ها به سازمانهاى بیـن المللـى ومـراجع تقلیـد جلـوه گـر شد
اقامت امام در ترکیه یازده ماه بهدرازا کشید در این مدت رژیم شاه با شدت عمل بـى سابقه اى بقایاى مقاومترا در ایران در هـم شکـست و در غیاب امام خمینى به سرعت دست به اصلاحاتآمریکا پـسند زد. اقـامت اجبارىدر تـرکیـه فـرصتـى مغـتـنـم بـراىامـام بـود تا تـدویـن کتـاب بزرگ تحـریـر الـوسیله را آغازکند
تبعید امام خمینی (ره) از ترکیه به عراق
روز ۱۳ مهرماه ۱۳۴۳ حضرت امام بههـمـراه فرزنـدشان آیه الله حاج آقا مصطفـى از ترکیه به تبعیدگاه دوم،کشـور عراق اعزام شدند. امام خمینى پس از ورود بـه بـغداد بـراى زیارتمرقـد ائـمه اطهار(ع) به شهــرهــاى کاظمیـن، سامـرا و کـربلا شتـافتویک هـفـته بعد بـه محل اصلـى اقـامت خـود یعنـى نجف عزیمتکرد
دوران اقامت ۱۳ ساله امام خمـینى در نجف در شرایطى آغاز شد کههر چند در ظاهر فشارها و محدودیـتهاى مستقیـم در حـد ایـران و تـرکیهوجـود نـداشت اما مخالفـتها و کارشکـنـیها و زخـم زبانهـا نـه ازجـبـهـه دشمـن رویاروی بـلکه از ناحیه روحانى نمایان و دنیا خـواهانمخفى شده در لباس دیـن آنچنان گـسترده و آزاردهنده بود که امام باهـمـه صـبر و بـردبارى معروفـش بارها از سخـتى شرایط مبارزه در ایـنسالها بـه تلخى تمام یاد کرده است. ولى هـیچـیـک از ایـن مصـائب ودشـواریها نـتـوانـست او را از مـسیــرى که آگـاهانه انتخاب کرده بودباز دارد
امام خمینى سلسله درسهاى خارج فـقه خـویـش را با همهمخالفتها و کارشکنیهاى عناصر مغرض در آبان ۱۳۴۴ در مسجد شیخ انصارىره) نجف آغاز کرد که تا زمان هجـرت از عراق به پاریـس ادامه داشتحوزه درسى ایشان به عنـوان یکى از برجسته تریـن حوزه هاى درسى نجف ازلحـاظ کیفیت و کمیت شـاگـردان شنـاخته شـد
امام خمینـى از بدو ورودبـه نجف بـا ارسال نامـه ها و پیکهایى بـه ایران، ارتباط خویـش را بـامـبارزیـن حـفـظ نـموده و آنان را در هـر منـاسبـتـى بـه پـایـدارى درپیگیـرى اهـداف قـیام ۱۵ خـرداد فـرا مى خواند
امام خمینى در تمامدوران پـس از تـبـعـید، علی رغـم دشواریهاى پدید آمـده، هیچگاه دست ازمبارزه نـکـشیـد، وبـا سخنـرانیها و پیامهـاى خـویـش امیـد به پیـروزىرا در دلها زنـده نگـاه مى داشت
امام خمینى در گفتگـویى با نمانیدهسازمان الفـتـح فـلسطیـن در ۱۹ مهر ۱۳۴۷ دیـدگاههاى خویش را دربارهمسائل جهان اسلام و جهاد ملت فلسطین تشریح کرد و در همین مصاحبه بروجوب اختصاص بخشى از وجـوه شـرعى زکات بـه مجـاهـدان فلسطینـى فتـواداد
اوایل سال ۱۳۴۸ اختلافات بـیـن رژیـم شاه و حزب بـعث عراق بـرسر مرز آبـى دو کشـور شدت گرفت. رژیـم عراق جمع زیادى از ایـرانـیانمقیـم این کشـور را در بـدتریـن شرایط اخراج کرد. حزب بـعث بـسـیارکوشید تا از دشمـنى امام خمـیـنى با رژیـم ایـران در آن شرایط بـهـرهگیرد چهار سال تـدریس، تلاش و روشنگرى امام خمـیـنـى تـوانسته بـودتا حـدودى فضاى حـوزه نجف را دگرگـون سازد. اینـک در سال ۱۳۴۸ علاوه برمبارزین بیـشمار داخل کشور مخاطبین زیادى در عراق، لبـنان و دیگر بـلاداسلامـى بـودنـد که نهـضت امام خمینى را الگـوى خویـش مىدانستند
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 