فایل ورد کامل مقاله آزمون رینگهای فولادی و آلیاژی سبک خودرو؛ بررسی علمی و مهندسی روشهای تست و ارزیابی کیفیت
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله آزمون رینگهای فولادی و آلیاژی سبک خودرو؛ بررسی علمی و مهندسی روشهای تست و ارزیابی کیفیت دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله آزمون رینگهای فولادی و آلیاژی سبک خودرو؛ بررسی علمی و مهندسی روشهای تست و ارزیابی کیفیت کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله آزمون رینگهای فولادی و آلیاژی سبک خودرو؛ بررسی علمی و مهندسی روشهای تست و ارزیابی کیفیت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله آزمون رینگهای فولادی و آلیاژی سبک خودرو؛ بررسی علمی و مهندسی روشهای تست و ارزیابی کیفیت :
چاپ اول
آشنایی با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب قانون، تنها مرجع رسمی کشور است که عهده دار وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) میباشد.
تدوین استاندارد در رشته های مختلف توسط کمیسیون های فنی مرکب از کارشناسان مؤسسه، صاحبنظران مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی، تولیدی واقتصادی آگاه ومرتبط با موضوع صورت میگیرد. سعی بر این است که استانداردهای ملی، در جهت مطلوبیت ها و مصالح ملی وبا توجه به شرایط تولیدی، فنی و فن آوری حاصل از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع شامل: تولیدکنندگان ،مصرف کنندگان، بازرگانان، مراکز علمی و تخصصی و نهادها و سازمانهای دولتی باشد.پیش نویس استانداردهای ملی جهت نظرخواهی برای مراجع ذینفع واعضای کمیسیون های فنی مربـوط ارسال میشود و پس از دریـافت نظـرات وپیشنهادهـا در کـمیته ملـی مرتبـط بـا آن رشته طرح ودر صورت تصویب به عنوان استاندارد ملی (رسمی) چاپ و منتشر می شود.
پیش نویس استانداردهایی که توسط مؤسسات و سازمانهای علاقمند و ذیصلاح و با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه می شود نیز پس از طرح و بـررسی در کمیته ملی مربوط و در صورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی چاپ ومنتشرمی گردد. بدین ترتیب استانداردهایی ملی تلقی می شود که بر اساس مفاد مندرج در استاندارد ملی شماره ((۵)) تدوین و در کمیته ملی مربوط که توسط مؤسسه تشکیل میگردد به تصویب رسیده باشد.
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از اعضای اصلی سازمان بین المللی استاندارد میباشد که در تدوین استانداردهای ملی ضمن تـوجه به شرایط کلی ونیازمندیهای خاص کشور، از آخرین پیشرفتهای علمی، فنی و صنعتی جهان و استانداردهـای بین المـللی استفـاده می نماید.
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می تواند با رعایت موازین پیش بینی شده در قانون به منظور حمایت از مصرف کنندگان، حفظ سلامت و ایمنی فردی وعمومی، حصول اطمینان از کیفیت محصولات و ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی، اجرای بعضی از استانداردها را با تصویب شورای عالی استاندارد اجباری نماید. مؤسسه می تواند به منظور حفظ بازارهای بین المللی برای محصولات کشور، اجرای استاندارد کالاهای صادراتی و درجه بندی آنرا اجباری نماید.
همچـنین بمنظـور اطـمینان بخـشیدن به استفاده کنندگـان از خـدمات سازمانها و مؤسسات فعال در زمینه مشاوره، آموزش، بازرسی، ممیزی و گواهی کنندکان سیستم های مدیریت کیفیت ومدیریت زیست محیطی، آزمایشگاهها و کالیبره کنندگان وسایل سنجش، مؤسسه استاندارد اینگونه سازمانها و مؤسسات را بر اساس ضوابط نظام تأیید صلاحیت ایران مورد ارزیابی قرار داده و در صورت احراز شرایط لازم، گواهینامه تأیید صلاحیت به آنها اعطا نموده و بر عملکرد آنها نظارت می نماید. ترویج سیستم بین المللی یکاها ، کالیبراسیون وسایل سنجش تعیین عیار فلزات گرانبها و انجام تحقیقات کاربردی برای ارتقای سطح استانداردهای ملی از دیگر وظایف این مؤسسه می باشد.
کمیسیون استاندارد خودرو – رینگهای فولادی و آلیاژی سبک – روش آزمون
رئیس نمایندگی
تابع افشار ، علی رضا(فوق لیسانس متالوژی ) مرکز آزمایش و تحقیقات مجموعه خودرو
اعضا
بحری ، فرخنده سادات(فوق لیسانس مکانیک ) وزارت صنایع و معادن
حسینی ، پرویز( فوق لیسانس متالوژی) شرکت تولیدی صنایع جوگی
ریواز ، محمد(مهندس مکانیک ) شرکت تولیدی رینگ سایپا
عمرانی، سعید(مهندس مکانیک) شرکت رینگ سازی مشهد
مؤمن دوست ، محمد رضا(مهندس متالوژی) شرکت رینگ سازی مشهد
دبیر
امینی ، فاطمه(مهندس مکانیک ) مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
پیشگفتار
استاندارد ” خودرو – رینگهای فولادی و آلیاژی سبک – روش آزمون ”که توسط کمیسیونهای مربوطه تهیه و تدوین شده و در بیست و چهارمین جلسه کمیته ملی استاندارد خودرو ونیروی محرکه مورخ۲۵/۸/۸۱ تصویب شد، اینک به استناد بند ۱ ماده۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران محسوب بهمن ماه ۱۳۷۱ به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود.
برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع ، علوم و خدمات ، استاندارد های ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهد شد و هر گونه پیشنهادی که برای اصلاح و تکمیل این استانداردها ارائه شود ، در هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین برای مراجعه به استاندارد های ایران باید همواره از آخرین تجدید نظر آنها استفاده کرد.
در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود نیازهای جامعه ، در حد امکان بین این استاندارد و استاندارد ملی کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود.
منابع و مآخذی که برای تهیه این استاندارد به کار رفته به شرح زیر است :
۱- Jis D 4103 – ۱۹۸۹ : Disc Wheels for Automobiles
کمیسیون استاندارد خودرو – رینگهای فولادی و آلیاژی سبک – روش آزمون
۱- هدف و دامنه کاربرد
هدف از تدوین این استاندارد ارائه روش آزمون رینگهای فولادی و آلیاژی سبک می باشد. این استاندارد شامل دوچرخه ، موتور سیکلت، خودرو های صنعتی، راهسازی و کشاورزی نمی شود.
یادآوری ۱- رینگهای آلیاژی به رینگهایی اطلاق می گرددکه کاسه و طوقه و یا طوقه آن از آلیاژ سبک ساخته شده باشد.
۲- مراجع الزامی
مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که در متن این استاندارد به آنها ارجاع داده شده است . بدین ترتیب آن مقررات جزیی از این استانداردمحسوب می شود . در مورد مراجع دارای تاریخ چاپ ویاتجدید نظر اصلاحیه ها و تجدید نظرهای بعدی این مدارک مورد نظر نیست . معهذابهتر است کاربران ذینفع این استاندارد امکان کاربرد آخرین اصلاحیه ها و تجدید نظرهای مدارک الزامی زیر مورد بررسی قرار دهند. در مورد مراجع بدون تاریخ چاپ و یاتجدید نظر آخرین چاپ و یا تجدید نظر آن مدارک الزامی ارجاع داده شده است .
۱- استاندارد ملی ایران ۶۳۲۹ : سال ۱۳۸۱ ” خودرو – طرح طوقه – ویژگی ها ”
۲- استاندارد ملی ایران ۶۳۳۳ : سال ۱۳۸۱ ”خودرو – رینگهای چرخ – ویژگی های ابعادی و روش بستن ”
۳- JIS D 4202 1989. Dimensions of Tires for Automobiles
۳- اصطلاحات و تعاریف
در این استاندارد واژه ها و یا اصطلاحات با تعاریف زیر بیان می گردد .
۳-۱ فاصله آفست
عبارت است از فاصله بین خط مرکزی طوقه و محل اتصال کاسه
۳-۲ آفست داخلی
عبارت است از فاصله بین صفحه مرکزی طوقه و سطح نشیمنگاه کاسه در حالتی که صفحه مرکزی طوقه نسبت به سطح نشیمنگاه کاسه در قسمت پایین تری قرار گرفته باشد .
۳-۳ آفست خارجی
عبارت ازفاصله بین صفحه مرکزی طوقه وسطح نشیمنگاه کاسه درقسمت بالاتری قرارگرفته باشد.
۳-۴ شاخص نیرو
عبارت است ازبیان نیرو به صورت خاص.برای تعین این نیروباید(بند ۵-۳-۳ ، ۵-۳-۲ و ۵-۳-۱) از جدول پیوست استفاده گردد .
۴ عملکرد
۴-۱ عملکرد عمومی شامل موارد زیر می باشد:
۴-۱-۱-سطح نصب لاستیک و محیط سوراخ و الورینگ باید از به گونه ای باشد که خدشه ای به عملکرد لاستیک ، تیوب و والو وارد نشود .
۴-۱-۲- لبه انتهایی فلانچ طوقه چرخ باید عاری از پلیسه هایی باشد که در هنگام سوارکردن و خارج کردن لاستیک موجب صدمه می شوند
۴-۳-۱ رینگ باید عاری از عواملی که باعث کاهش استحکام آن می گردد ، مانند ترک ، کندگی و تخلخل باشد .
۴-۲ دوام چرخشی خمشی
پس از اینکه رینگ تحت آزمون بند ۵-۱ قرار گرفت ، باید عاری از هر گونه ترک ، علامت تغییر شکل ، شل شدن غیر عادی پیچ ومهره باشد .
۴-۳ دوام بار شعاعی
پس از اینکه رینگ تحت آزمون بند ۵-۲ قرار گرفت ، باید عاری از هر گونه ترک (توسط مایع نافذ مشخص می شود ) ، تغیر شکل قابل توجه و شل شدن غیر عادی پیچ و مهره باشد .
۴-۴ مقاومت در برابر ضربه
پس از اینکه رینگ تحت آزمون بند ۵-۳ قرار گرفت ، باید عاری از هر گونه ترک (توسط مایع نافذ مشخص می شود) و نشت سریع هوا باعث باشد . منظور از نشت سریع هوا این است که در مدت ۳۰ ثانیه پس از پایان آزمون طبق بند ۵-۳-۳ فشار لاستیک نباید بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد اما ترکهایی که در ناحیه برخورد مستقیم وزنه های کمکی و یانزدیکی آن قرار دارند نباید ملاک داوری قرار گیرد.
تجهیزات و روش آزمون می تواند طبق پیوست این استاندارد نیز باشد . این آزمون فقط برروی رینگهای آلیاژی سبک انجام می شود.
۵ ابعاد
۵-۱ طرح طوقه
طرح طوقه باید طبق استاندارد ملی ایران به شماره ;;;۶۳۲۹;;;باشد.
۵-۲ ابعاد و روش بستن
روش یستن و ابعاد رینگ باید طبق ایتاندارد ملی ایران به شماره ;;;۶۳۳۳;;;.باشد .
۶ آزمونها
۶-۱ آزمون چرخشی خمشی
۶-۱-۱ تجهیزات آزمون چرخشی خمشی
مشخصات تجهیزات باید طبق یکی از دو موارد زیر باشد .
۶-۱-۱-۱ تجهیزات باید قادر به اعمال گشتاور خمشی مشخص( بند ۶-۱-۳ )به سطح اتصال توپی چرخی که با سرعت معینی در حال چرخش است ، باشد. (شکل شماره ۱یا۲ )
۶-۱-۱-۲ تجهیزات آزمون باید قادر به اعمال گشتاور خمشی به صورت یکنواخت به محل اتصال رینگ ( در حالی که رینگ ثابت است ) باشد. (شکل شماره ۳یا۴ )
۶-۱-۲ روش آزمون
۶-۱-۲-۱ قسمت طوقه رینگ را به تجهیزات آزمون نسب نمائید . بازوی اعمال نیرو را به رینگ در حالتی مشابه نصب روی خودرو متصل نمائید .
با انتخاب یکی ازترکیب های زیرضریب s وتعداددورهای مشخص شده درجدول شماره ۱،رینگ یا وزنه اعمال گشتاور را تا تعداد دورهای مشخص شده در حالتی که تحت گشتاور خمشی است ، بچرخانید.
جدول شماره ۱
رینگ آلیاژی سبک رینگ فولادی طبقه بندی رینگ
تعداد دور تقسیم بر۴ ۱۰ ضریب S تعداد دور تقسیم بر۳ ۱۰ ضریب S رینگهای باآفست کمتر از ۱۰۰ میلیمتر
(۱) — ۶/۱ ۸/۱ ۶/۱
(۲) ۱۰ (۲) ۵/۱ (۱) — ۵/۱
۲۵ ۳۵/۱ ۳ ۲۳/۱
(۱) — ۲۳/۱
(۱) — ۲۶/۱ (۱) — ۲۶/۱
(۱) — ۱/۱ (۱) — ۱/۱
(۱) — ۶/۱ (۱) — ۶/۱ رینگهای با آفست بیشتر یا مساوی ۱۰۰ میلیمتر
(۱) — ۶/۱ (۱) — ۵/۱
۲۵ ۳۵/۱ ۳ ۳۳/۱
(۱) — ۳۳/۱
(۱) — ۲۶/۱ (۱) — ۲۶/۱
(۱) — ۱/۱ ۶ ۱/۱
(۱) تعداد دورها باید با توافق تولید کننده و مشتری باشد .
(۲) فقط مربوط به رینگهای سواری می باشد .
۶-۱-۳ شرایط آزمون
شرایط آزمون به قرار زیر می باشد :
۶-۱-۳-۱ گشتاور خمشی از فرمول زیر محاسبه می گردد.
M=(m R + d) F S
M = گشتاور خمشی(نیوتن متریاکیلوگرم نیرومتر)
M = ضریب اصطحلاک بین لاستیک وسطح جاده = ۷/۰
R= حد اکثر شعاع لاستیک مورد استفاده تحت بار ساکن ( طیق استاندارد ملی ایران به شماره ;;;;..۱ می باشد .
D= آفست رینگ (m) (+) برای آفست داخلی رینگ و (-) برای آفست خارجی رینگ.
F= بالاترین مقدارحداکثر نیرو ( به استاندارد ملی ایران به شماره ;;;;; مراجعه گردد )قابل اعمال از لاستیک به رینگ می باشد . ( برای لاستیک خودرو های سواری این مقدار مشخص گردیده است.در حالی که اگر بار به طور خاص مشخص شده باشد این نیرو خاص بکار می رود). S= طبق جدول شماره ۱
یادآوری – حداکثر نیرو لاستیک برحسب واحد جرم (کیلوگرم) بیان می گردد . امامقادیر وزن (نیرو )معادل با آن باید بکار رود .
۶-۱-۳-۲ مقدار گشتاور محکم کردن پیچ یا مهره رینگ باید مطابق با مقادیر اعلام شده از طرف سازنده خودرو و یا رینگ باشد .
۶-۱-۳-۳ سطح پیچ توپی ، مهره رینگ ، پیچ رینگ و نشیمنگاه مهره نباید به روغن یا مواد مشابه آن آغشته شود .
۶-۱-۳-۴ مقدار تغیرات گشتاور خمشی در طول آزمون باید بین ۵/۲ ± درصد برای خودرو های سواری و ۵ ± درصد برای خودرو های دیگر ( نسبت به مقادیر محاسبه شده ) باشد .
۶-۲ آزمون دوام بار شعاعی
۶-۲-۱ تجهیزات آزمون
تجهیزات آزمون باید طوری ساخته شود که رینگ همراه با لاستیک به یک درام در حال چرخش با سرعت ثابت فشرده شود و در نتیجه اجازه می دهد که رینگ و لاستیک با هم در حالی که نیروی شعاعی به آن وارد می شود ، دوران کند ( طبق شکل شماره ۵ )
یادآوری ۱- سطح درام باید مسطح و عریض تراز لاستیک مورد استفاده در آزمون باشد .
یادآوری ۲- قطر درام باید حداقل ۱۷۰۰میلی متر باشد .
۶-۲-۲ روش آزمون
لاستیک با مشخصات داده شده دربند ۶-۲-۳-۲ راروی رینگ نصب نموده و آن را روی تجهیزات آزمون مشابه نصب روی خودروسوارنمائید و یک ترکیبی از ضریبK و تعداد دور داده شده در جدول شماره ۲ را انتخاب کنید و رینگ رادر حالی که بار شعاعی به آن وارد می شودتا تعداد سیکلهای مشخص شده به دوران در آورید .
۶-۲-۳ شرایط آزمون
شرایط آزمون باید طبق موارد زیر باشد :
۶-۲-۳-۱ با شعاعی باید از فرمول زیر محاسبه گردد .
Fr = F K
Fr = بار شعاعی برحسب نیوتن یا کیلو گرم
F = بالاترین مقدار حداکثر نیرو ( به استاندارد ملی ایران شماره ;;;;;. مراجعه گردد ) قابل اعمال از لاستیک به رینگ می باشد ، برای لاستیک خودرو های سواری این مقدار مشخص گردیده است . در حالی که اگر بار بطور خاص مشخص شده باشد این نیروی خاص به کار رفته می رود.
K = ضریب طبق جدول شماره ۲
جدول شماره ۲
رینگهای آلیاژی سبک رینگهای فولادی طبقه بندی رینگ
تعداد دور تقسیم بر۱۰۴ ضریبK تعداددورتقسیم بر۱۰۴ ضریب K
(۱)۵۰ (۱)۵۲/۲ (۲) ۴۰ ۵۲/۲ رینگها با قطراسمی طوقه ۵/۱۷ یاکمتر
(۲) – ۲/۲ ۵۰ ۲/۲
۱۰۰ ۰/۲ ۷۰ ۰/۲
(۲) – ۸/۱ ۱۰۰ ۸/۱
(۲) – ۴/۱ (۲) – ۴/۱
(۲) – ۲/۲ (۲) – ۲/۲ رینگها با قطراسمی طوقه بالای ۵/۱۷
۱۰۰ ۰/۲ ۵۰ ۰/۲
(۲) – ۹/۱ ۶۰ ۹/۱
(۲) – ۸/۱ ۷۰ ۸/۱
(۲) – ۷/۱ ۸۵ ۷/۱
(۲) – ۶/۱ ۱۰۰ ۶/۱
(۲) – ۴/۱ (۲) – ۴/۱
(۱) فقط مربوط به رینگهای سواری می باشد.
(۲) مقدار دورها باید با توافق تولید کننده و مشتری باشد.
۶-۲-۳-۲ لاستیک مورد استفاده باید دارای بالاترین مقدار حداکثر نیرو (به استاندارد ملی ایران به شماره ;;;.. مراجعه گردد) قابل اعمال به رینگ باشد برای لاستیک خودروهای سواری این مقدار مشخص گردیده است . در حالی که اگر بار به طور خاص مشخص شده باشد این نیرو خاص به کار می رود.
۶-۲-۳-۳ فشار هوای لاستیک قبل از آزمون باید کمتر از حداکثر فشار هوای معین شده برای آزمون لاستیک باشد .(به استاندارد ملی ایران به شماره ;;;.. مراجعه گردد).
۶-۲-۳-۴ مقدار کشتاور محکم کردن پیچ با مهره رینگ باید مطابق با مقادیر اعلام شده از طرف سازنده خودرو یا رینگ باشد.
۶-۲-۳-۵ سطح پیچ توپی ، مهره رینگ ، پیچ رینگ و نشیمنگاه مهره نباید به روغن یا مواد مشابه آن آغشته شود.
۶-۲-۳-۶ مقدار تغییرات بار شعاعی در طول آزمون باید بین ۵/۲ ± درصد برای خودروهای سواری ۵ ± درصد برای خودروهای دیگر (نسبت به مقادیر محاسبه شده )باشد.
۶-۳ آزمون ضربه
۶-۳-۱ تجهیزات آزمون
تجهیزات آزمون باید به گونه ای ساخته شود که رینگ با لاستیک روی پایه ای محکم شده باشد که نسبت به افق دارای زاویه ۳۰ درجه بوده و از نظر مقاومت فیزیکی بدنه بسیار محکم باشد.
(نمونه ای از تجهیزات برای مثال در شکل شماره ۶ آمده است ) (عناصر اصلی در شکل شماره ۶ و جدول شماره ۳ آمده است)
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 