فایل ورد کامل مقاله بانکداری الکترونیک؛ بررسی علمی و فناورانه تحول خدمات مالی در عصر دیجیتال
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله بانکداری الکترونیک؛ بررسی علمی و فناورانه تحول خدمات مالی در عصر دیجیتال دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بانکداری الکترونیک؛ بررسی علمی و فناورانه تحول خدمات مالی در عصر دیجیتال کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بانکداری الکترونیک؛ بررسی علمی و فناورانه تحول خدمات مالی در عصر دیجیتال،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بانکداری الکترونیک؛ بررسی علمی و فناورانه تحول خدمات مالی در عصر دیجیتال :
بانکداری الکترونیک
امروزه اکثر کشورهای جهان به استفاده از بانکداری لکترونیک ترغیب گردیدهاند. از نیمه اول دهه ۱۹۹۰ استفاده از مبادله الکترونیکی دادهها، سالانه ۲۳ درصد رشد داشته و طبق برآوردها تا سال ۲۰۰۰ این رشد به ۳۶ درصد رسیده است. استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک در جهان بسیار رونق یافته و رشد استفاده از دستگاههای خودپرداز، تلفن و بانکداری اینترنتی به ترتیب، ۲۵، ۲۶۰ و ۳۵۰ درصد میباشد. در کنار آن استفاده از شعب برای انجام مبادلات بانکی در بانکهای آمریکایی و غیر آمریکایی رو به کاهش میباشد که مبین روند نزولی استفاده از بانکداری سنتی است. این در حالیست که که ایران در زمینه تجارت الکترونیک و درنتیجه بانکداری الکترونیک در بین ۶۰ کشور جهان در رتبه ۵۸ قرار دارد. مطابق برآورد هزینه تهیه اسناد کاغذی برای معاملاتی به ارزش ۲ تریلیون دلار به حدود ۱۴۰ میلیارد دلار بالغ میگردد که این خود نزدیک به ۷ درصد ارزش کالاهای مبادله شده
میباشد در صورتیکه میتوان اینگونه هزینهها را با کاربرد فنآوری مبادله الکترونیکی دادهها و منابع کاهش داد. کاربرد فناوری اطلاعات یکی از راههای بسیار مهم بوده که شرکتهای خدمات مالی برای کنترل هزینههایشان روی آن تحقیقات و سرمایه گذاری نمودهاند. شایان ذکر است که صادرات جهانی محصولات تکنولوژی اطلاعاتی سالانه به رقمی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بالغ گشته که بیش از صادرات جهانی محصولات کشاورزی است. بطور مثال سهم فن آوری اطلاعات در رشد اقتصادی آمریکا از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ بیش از ۲۰ درصد بوده است. با بکارگیری فناوری اطلاعات، رشد
سیستمهای گرانقیمت کاغذی برای نقل و انتقال پول بوسیله سیستمهای کامپیوتری پرداخت پول ( همانند سیستم تصفیه بانکی اتوماتیک، و توسعه سیستمهای POS) کاهش داده شده است. شرکتهای جدید، امروزه خدمات شخصی بانکی را بدون نیاز به داشتن شبکهای از شعب بانکی ارائه میکنند. برای نمونه، توسعه خدمات بانکداری خانگی در اوایل دهه ۱۹۸۰ برای اولین بار به منظور ارائه خدمات مالی توسط بانک اسکاتلندی BACS بکار گرفته شد. نوآوریهای تازه در زمینه کارتهای اعتباری و سیستمهای P.O.S این امکان را ایجاد میکند که مشتریان بانک از حساب
جاریشان بدون هیچگونه نیازی به حمل دسته چک، پرداختهای خود را بابت کالاها و خدمات انجامدهند. یکی از جدیدترین این ابداعات «ماندکس»، کارت پلاستیکی با یک میکروچیپ است که پول الکترونیکی را در خود ذخیره نموده و این قابلیت را دارد که از طریق تلفن هم به بانک متصل شود. اگر این پول الکترونیکی جدید با موفقیت همراه شود میتواند یک قدم بسوی جامعه بدون پول باشد. اگر تا دیروز ساعات کار بانک، تعداد و محل استقرار شعب، عوامل اصلی جذب نقدینگی و افزایش درآمد برای بانک محسوب میشد، امروزه با ارائه خدمات الکترونیک این عوامل کمکم به
دست فراموشی سپرده شدهاند. با اجرای بانکداری الکترونیک خدمات ارائه شده از سوی بانکها افزایش مییابد. براساس برآوردهای «آنکتاد» (کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل) مبادلات تجاری از طریق بانکداری الکترونیکی موجب میشود تا ۱۰ درصد رقم مورد مبادله صرفه جویی شود. همچنین بررسی دیگر سازمان ملل نشان میدهداستفاده از روشهای سنتی در تجارت بینالملل، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال هزینه در بردارد که با استفاده از تجارت الکترونیک سالانه حدود یک چهارم آن یعنی ۲۵ میلیارد دلار قابل صرفه جویی است. اکنون نگاهی به تجربه سایر کشورها در زمینه بانکداری الکترونیک میاندازیم: روسیه براساس برآوردهای انجام شده حدود ۵۰ تا ۶۰ بانک
در زمینه بانکداری الکترونیک در این کشور فعالیت دارند. هرچند تعداد بانکهایی که بطور کامل خدمات بانکداری الکترونیک را ارائه می دهند کمتر از ۱۰ بانک میباشد. سیستمهای بانکداری الکترونیک و مبادلات در روسیه سیستمهای پرداخت بین بانکی: با این سیستم مبالغ کلان مشتریان بین بانکها مبادله میگردد. سیستمهای پرداخت بانک ـ مشتری: در این سیستم مشتری به بانک مراجعه کرده و درخواست وصول مبلغی که به عهده شخصی که در بانکی دیگر حساب دارد، مینماید و بانک نیز طی ۲۴ ساعت آن مبلغ را از طریق اینترنت یا تلفن وصول کرده و به حساب شخص واریز
مینماید. انتقالات کابلی: (سیستمهای پرداخت بینالمللی سوئیفت): در این سیستم از طریق الکترونیکی مبالغ از یک بانک داخلی در روسیه به بانکی در خارج از کشور حواله شده و برای افراد و شرکتها ضروری نیست که دارای حساب در بانک مقصد باشند. سپردههای مستقیم: در این سیستم مبالغ بطور مستقیم و بصورت الکترونیکی از حساب تعاونیها و یا دولت برداشت و به حساب اشخاص بصورت دستمزد و حقوق بازتشستگی واریز میگردد. سیستمهای بانکداری On-Line: این سیستم به دو صورت میباشد: -سیستمهای مبتنی بر نرم افزار ( سیستم بانک و مشتری) -سیستمهای مبتنی بر شبکه بدون حضور فیزیکی مشتری در بانک مبادلات اینترنتی: در این روش
با استفاده از پول الکترونیکی و نگهداری آن در کارتهای هوشمند، دیسک سخت و یا در حساب میتوان به آسانی تبادلات کالا و خدمات را بصورت On-line انجام داد. نقاط قوت بانکداری الکترونیک در روسیه -از طریق یک ساختار باز شبکه منطقهای فعالیت میکند. -برقراری ارتباط با شعب بوسیله شبکههای بهم پیوسته و سیستمهای مبتنی بر شبکه میباشد. -تمرکز فعالیت در سطح شعب میباشد و توسعه سیستمهای پرداخت الکترونیکی برای تبادلات بین شرکتها و همچنین بین
شرکتها و مشتریان خواهد بود. -تمرکز بر روی خدمات ارزش افزوده و مشتری مداری خواهد بود. نقاط ضعف بانکداری الکترونیک در روسیه -محافظه کاری در بکارگیری بانکداری الکترونیک عدم آشنایی کافی مشتریان با بانکداری الکترونیک -ارائه خدمات مدیریتی محدود در ارتباط با حسابها -اطمینان کم مشتریان به سیستم بانکداری الکترونیک بویژه پس از بوقوع پیوستن بحرانهای مالی -ضعف مقررات مربوط به رقابت خارجی -غیر قابل پیشبینی بودن حوادث مربوط به بازار ارز -عدم ترویج و ارتقاء سطح بکارگیری اینترنت از سوی دولت چشم انداز بانکداری الکترونیک در روسیه یکی از عوامل گسترش بانکداری الکترونیک، میزان دسترسی و استفاده از اینترنت میباشد. در واقع میزان استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی، به توسعه و گسترش اینترنت در جامعه بستگی دارد. در
سال ۲۰۰۳، ۴ درصد از مردم به اینترنت دسترسی داشتهاند در حالیکه متوسط جهانی استفاده از اینترنت ۱۰ درصد میباشد. از عوالمل دیگر محدود کننده میتوان به سطح پایین درآمد سرانه و بالا بودن هزینههای دسترسی به اینترنت اشاره کرد. از طرفی انحصاری بودن صنایع مخابراتی و عدم توان رقابتی و توقف جریان خصوصی سازی پس از بحران سال ۱۹۹۹، از عوامل محدود کننده دیگر میباشد. کمبود قوانین مرتبط با تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، فقدان اطمینان بنگاههای اقتصادی به فعالیتها و خدمات بانکداری الکترونیک، امنیت پایین سرورها و همچنین سطح پایین خدمات مو
بایل و ترافیک خروجی ارتباطات بینالمللی ناشی از عدم بستر سازی مناسب از موانع دیگر محسوب میگردد. علی رغم تمامی موانع، بسترهای مناسبی چون سطح بالای نرخ با سوادی در بین افراد بالای ۱۵ سال و تعداد بالای دانشمندان و مهندسین شاغل در زمینه تحقیق و توسعه
و پایین بودن هزینه مکالمات داخلی، محرک گسترش بانکداری الکترونیک میباشند. هند در هند و در اوایل دهه ۱۹۸۰ گامهایی در زمینه استفاده از رایانه به منظور مکانیزه کردن بانکها برداشته شد بطوریکه از طریق رشد شعب و دسترسی آسان به رایانههای خانگی امکان ارائه خدمات به مشتریان فراهم گردید. در سال ۱۹۸۸ در مورد طرح جامع رایانهای کردن بانکها و توسعه اتوماسیون در سایر بخشهای بانکی مانند انتقال الکترونیکی منابع، سوئیفت و ماشین تحویلداری خودکار و سایر موارد آن تصمیم گیری شد. از آنجا که تسهیل قوانین، بعنوان مهمترین مکانیزم ایجاد رقابت در سیستم بانکداری کشورهای پیشرفته محسوب میشود از این رو در اواخر دهه ۱۹۸۰ جهت استفاده از فن آوری در بخش بانکداری. اصلاحاتی در مقررات بانکداری ایجاد شد. توسعه فنآوری اطلاعات از دهه ۱۹۹۰ در هند آغاز شد. با تغییر مقررات در سال ۱۹۹۳ بانکهای خصوصی به عر
صه اقتصاد وارد شدند و در سال ۱۹۹۶ بیشتر سرمایهگذاریهای خارجی مورد حمایت قرار گرفتند و با افزایش متخصصین فنآوری اطلاعات حضور سرمایه گذاران خارجی در زمینه بانکداری بطور عملی
افزایش یافت. پایین بودن نرخ سواد، جمعیت شهری، درآمد ناخالص ملی، محدودیت خطوط تلفن و وسایل ارتباط جمعی از موانع گسترش بانکداری الکترونیک در هند محسوب میشود در حالیکه به نظر میرسد سطح فقر و جمعیت زیاد بیش از سایر عوامل مؤثر باشد. افزایش فن آوری در زمینه نرم افزارهای مبتنی بر Web و بکارگیری ماشینهای خودپرداز (ATM) همچنین فقدان زیرساختهای مناسب و قوی بویژه خطوط مخابرات و عدم گسترش رایانههای شخصی در خانه از جمله موانع و محدودیتهای مهم در توسعه بانکداری الکترونیک هند بشمار میروند. در سپتامبر ۲۰۰۰ مؤسسه تحقیق و توسعه فن آوری بانکداری طرح انتقال الکترونیکی منابع و همچنین سیستم تسویه ناخال
ص لحظهای را در سراسر هند پیاده کرد و همچنین شبکه ارتباطی VSAT جهت شبکههای هند در سیستم پرداخت ملی از طریق فن آوری ماهوارهای مورد استفاده قرار گرفت. هر چند بانکها دولتی در هند ۶۵ درصد از کل بانکها را تشکیل میدهد ولی بدلیل عملکرد ضعیف اتحادیهها و عدم استفاده از فنآوریهای جدید مانند اینترنت در رتبههای پایین تری نسبت به بانکهای خصوصی و خارجی قرار داشتند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 