فایل ورد کامل مقاله سلامت جسمی و روحی در زندگی پیامبر اسلام (ص)؛ تحلیل تاریخی و دینی سبک زندگی نبوی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله سلامت جسمی و روحی در زندگی پیامبر اسلام (ص)؛ تحلیل تاریخی و دینی سبک زندگی نبوی دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله سلامت جسمی و روحی در زندگی پیامبر اسلام (ص)؛ تحلیل تاریخی و دینی سبک زندگی نبوی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله سلامت جسمی و روحی در زندگی پیامبر اسلام (ص)؛ تحلیل تاریخی و دینی سبک زندگی نبوی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله سلامت جسمی و روحی در زندگی پیامبر اسلام (ص)؛ تحلیل تاریخی و دینی سبک زندگی نبوی :

بهداشت جسمی و روحی در زندگی پیامبر اسلام (ص)

فهرست
عنوان صقحه
مقدمه ۳
بهداشت جسمی و خوراک درزندگی پیامبر اعظم (ص) ۴
بهداشت فردی درزندگی پیامبر (ص) ۶
بهداشت چشم یکی دیگر از بهداشت جسمی ۷
مسواک کردن ۸

خلال کردن ۸
استفاده از ظرف پاکیزه و سالم ۹
بخش دوم ۹
بهداشت تغذیه ۹
غذاخوردن هنگام گرسنگی ۱۰

استفاده از انواع غذاهای مورد نیاز ۱۰
حجامت از توصیه های بهداشتی از دیدگاه پیامبر اعظم (ص) ۱۱
بهداشت اجتماعی یکی دیگر از بهداشت روحی و روانی ۱۲
بهداشت روانی ۱۳
نتیجه ۱۵
پیشنهاد ۱۶

«مقدمه»
بهداشت جسمی و خوراک در زندگی پیامبر اعظم (ص):
آنچه پیش رو دارید مقاله‌ایی است تحت عنوان بهداشت جسمی و روحی در زندگی پیامبر اعظم (ص) یک بخش از این مقاله مربوط به بهداشت جسمی است و بخش دوم آن مربوط به بهداشت روحی و تأثیر آرایش ظاهر بر بهداشت روحی است.

البته در فراخوان مقاله عنوانی با (توجه به آرایش ظاهر در سیره پیامبر اعظم (ص) بود که ارتباطی تنگاتنگ با بخش دوم مقاله حاظر دارد که نباید از نظر پنهان بماند.

در شرایطی که وضعیت عمومی مردم، فقر و محرومیت بود پیامبر اعظم (ص) در غذای خود و سایر نیازمندیهای زندگی ، خود را با محرومان تطبیق می دادند وسعی بر آن داشتند که محرومان جامعه را نیز بی نیاز گردانند

در نتیجه هیچوقت اصراف نمی کردند این پیش درآمد را گفتیم تا نتیجه بگیریم که عدم اصراف آنها دلیل بر عدم بهداشت تغذیه آنها نبود بلکه از حداقل غذا ولی مفید هم برای خود و هم برای نیازمندان تهیه کرده و تناول می فرمودند.

پیامبر اعظم (ص) به حکم «کلوا من طیبات ما رزقناکم» همواره ، غذای پاکیزه و حلال و در عین حال کم و ساده تناول می کردند. کیفیت معنوی غذا را مد نظر داشتند. در کیفیت و کمیت ظاهری آن نیز حد معمول را رعایت می نمودند. خوراکشان همان خوردنیهای معمول هر زمان یا کم بهاتر از آن بود که در آن نه اسراف می ورزیدند و نه به حقوق دیگران تجاوز می کردند.

امام صادق علیه السلام فرمود:
شبی هنگام افطار پیامبر اعظم (ص) در مسجد «قبا» بود، فرمود:
آیا نوشیدنی یافت می شود؟
یکی از اصحاب برای آن حضرت عسل آمیخته به شیر آورد. حضرت آن را به دهان گذاشت (و چشید) و کنارش زد و فرمود: دو آشامیدنی است که به یکی می‌شود بسنده کرد

البته همانطور که در مقدمه گفتیم بر می آید که هر دوی آن نوشیدنیها مقوی بوده اند پس در صورت عدم خوردن یکی از آنها سوء تغذیه ای صورت نمی گرفت و همچنین اصراف هم نمی شد که پیامبر اعظم (ص) هر دو جنبه را در نظر می‌گرفتند و اینگونه نبوده که یکباره هر دو را بخورند ولی چند روز پشت سر هم هیچ غذائی تناول نکنند هر چند اگر نیازمندی را می دیدند تا چند وعده غذایی ، غذایشان را در اختیار آنها قرار می دادند.

بهداشت فردی در زندگی پیامبر اعظم (ص):
قبل از اینکه به این قسمت مقاله بپردازیم ابتدا مقدمه ای را برای تعاریف بهداشت و ضرورت آن می پردازیم. سپس به این قسمت از مقاله می پردازیم. حفظ سلامتی بدن در برابر بیماریها و رعایت مقررات و نظم مربوط به پیشگیری و عدم ورود عوامل بیماریزا به بدن و رعایت تغذیه و پیشگیری مزمن را بهداشت گویند.

با توجه به تعاریف بهداشت با تعریف علمی امروز، بحث را با توجه به روایات و مراجع ادامه می دهیم در آخر قضاوت با خواننده مقاله است که چه مقدار پیامبر اعظم (ص) مفهوم بهداشت را با توجه به تعریف امروزی پس از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال در بین مردم جا انداخته بود و خود نیز به آن عمل می کرد.

پیامبر اعظم (ص) و معصومین به تمیزی و سلامتی جسم توجه زیادی داشتند و مصرف مال را در این راه اصراف نمی دانستند. چنانچه بهداشت را کلید فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت بشر می دانستند.

و فواید حاصل از رعایت آن را نصیب همه افراد جامعه اعم از مرد و زن و کوچک و بزرگ می دانستند و ضربه های ناشی از عدم رعایت بهداشت را نیز ضربه ای بر تمامی پیکر جامعه تلقی می کردند،

چرا که بیماری یک نفر گاهی به دیگران سرایت می‌کند و تعادل و آرامش و سلامت آن جامعه را مختل می‌کند. همچنین موجب ضررهای اقتصادی زیاد می گردد، علاوه بر آن ، راکد ماندن یک نیروی فعال اقتصادی در خانه و جامعه اثرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

همانگونه که گناه نکردن از توبه کردن آسانتر است، پیشگیری نیز به مراتب از درمان آسانتر است پس اگر به روایات و احادیث دقت کنیم می بینیم پیامبر اعظم (ص) تمامی نکات گفته شده را رعایت می کرده اند.

بهداشت فردی، استحمام و آداب آن:
شستشوی بدن از نظر رسول خدا از اهمیت زیادی برخودار است و توجه به پاره ای مسائل که همراه نظافت و شستشوی بدن است مانند وضو، غسل و موارد آن که از سنتهای موکد اسلام است.

بهداشت مو یکی دیگر ار بحث بهداشتی جسمی:
بهداشت مو شامل شستن آن و تمیز نگه داشتن و کوتاه کردن و از بین بردن موهای زائد بدن می باشد. پیامبر اعظم (ص) موهای سرش را با سدر می شست و می فرمود: کسی که سر خود را با سدر بشوید خداوند وسوسه شیطان را از او دور می‌کند و چنین کسی مرتکب معصیت نمی شود. و هر کسی معصیت نکند وارد بهشت می‌شود.

بهداشت دست و صورت در مباحث بهداشت جسمی:
رعایت موارد ذیل برای پاکیزه نگه داشتن دست و صورت از دیدگاه پیامبر مناسب بوده و خود پیامبر نیز اینگونه عمل می کردند.
گرفتن ناخنها یکی از سنتهای پیامبر اعظم (ص) بوده که توجه نکردن به آن عواقب دنیوی و اخروی در بر دارد.

امام صادق(ع) می فرماید:
وحی از رسول خدا قطع شد، مردم پرسیدند یا رسول الله چرا وحی از شما قطع شد؟ آن حضرت فرمود: چطور قطع نشود در حالی که شما ناخنهای خود را نمی گیرید و بوی بد را از آن دور نمی کنید.

رسول خدا فرمود: هر کس می خواهد از فقر درامان باشد واز درد چشم و پیسی و جنون ننالد،‌ ناخنهایش را روز پنج شنبه هنگام عصر بگیرد و از انگشت کوچک دست چپ شروع نماید.

بهداشت چشم یکی دیگر از بهداشت جسمی:
چشم نه تنها وسیله بینایی است بلکه وسیله رشد روح و روان نیز می باشد از این رو به مراقبت ویژه نیاز دارد. شستشوی دست وصورت ، استفاده از حوله تمیز و اختصاصی به این امر کمک می‌کند. بطوریکه پیامبر (ص) به بهداشت چشم خود اهمیت فراوان می دادند و برای سلامتی آن نکاتی را رعایت می کردند.

رسول خدا در چشم راست سه مرتبه و در چشم چپ ، دو مرتبه سرمه می کشید. و افرادی که به بیماری چشم مبتلا بودند و خدمت آن حضرت می آمدند آنها را به مداوا سفارش می کرد و دستورات بهداشتی و طبی به آنها می داد.

بهداشت دهان و دندان
۱- مسواک کردن: رسول خدا هر شب سه بار مسواک می کرد: قبل از خواب، بعد از بیدار شدن از خواب ، و پیش از نماز صبح. آن حضرت با چوب اراک (درختی مخصوص) مسواک می کرد و جبرائیل او به این کار سفارش کرده بود.

پیامبر (ص) در شیوه مسواک کردن نیز طریق خاصی داشت که بطور عرضی یعنی از بالا به پائین مسواک می زدند و دیگران را به این روش توصیه می کردند. ناگفته نماند که الانه دکترها به این روش مسواک زدن توصیه می‌کنند.

۲- خلال کردن یکی از بهداشت دهان و دندان از بخش بهداشت جسمی: امام صادق (ع) می فرماید: ان رسول الله (ص) کان یتخلل و هو یصلب الفم
رسول خدا (ص) خلال می کردند و این کار دهان را پاکیزه می‌کند.

همانطور که مشاهده کردیم امروزه مراکز بهداشتی و داروخانه ها مبادرت به فروش انواع خلال و نخ دندان کرده اند در صورتی که پیامبر(ص) در زمان خودش این کار را انجام داده و برای جلوگیری از امراض و تشویق مردم به اینکار بعد معنوی آن را نیز یادآور می شدند

و در دستورات بهداشتی اسلام به این مهم توجه فراوان شده و پیشوایان معصوم و خود پیامبر اعظم (ص) دندانهای خود را خلال می کردند و دیگران را نیز به آن توصیه می نمودند.

پیامبر خدا (ص) خلالی را به جعفر طیار هدیه کرد و فرمود:
ای جعفر خلال کن که این کار دهان (لثه و دندان) را اصلاح و روزی را زیاد می‌کند.
۳- استفاده از ظروف پاکیزه و سالم در بهداشت جسمی
رسول خدا (ص) به پاکیزکی ظروفی که از آن استفاده می کردند،‌ اهمیت می داد و در هر ظرفی غذا نمی خورد.

آن حضرت در ظروفهای بلوری که از شام می آوردند نیز از ظروف سفالی یا پوست یا کوزه آب می نوشید و اگر هیچ ظرف تمیز و پاکیزه ای به دست نمی آورد از کف دست استفاده می کرد و می فرمود:
«لیس اناء اطیب من الید»
یعنی:
هیچ ظرفی پاکیزه تر از دست نیست.

این همه دقت درانتخاب هدف مناسب، بیانگر اهمیت بهداشت و پاکیزگی درزندگی رسول خدا و پیشوایان بزگوارماست که می بایست از آن درس بیاموزیم و مانند آنها بهداشت را رعایت کنیم.
بخش دوم :
این بخش از مقاله به بهداشت روحی توجه دارد که در ذیل فقط به خلاصه ای از چند ورد آن می پردازیم .

الف)بهداشت تغذیه :
۱-غذاخوردن هنگام گرسنگی :
رسول خدا (ص) می فرماید:
«نحن قوم لا تاکل حتی نجوع و إذا اکلنا لانشتبع»
ماکسانی هستیم که تا گرسنه نشویم غذا نمی خوریم وهنگام غذا درحد سیری نمی خوریم.

نقل شده که آن حضرت هیچگاه تاحد سیرشدن غذا نخورد . پرخوردن وسیرشدن را سبب بیماری جسمی و روحی می دانست ومی فرمود :
معده خانه امراض است پرهیز سرآمد داروهاست
بیماریها و ناراحتیهای جسمی و روحی غالباً براثر سوء تغذیه یا پرخوری است واجتناب از پرخوری و رعایت بهداشت درامر تغذیه برای سالم زیستن امری ضروری است.

۲-استفاده از انواع غذاهای مورد نیاز:
از نعمتهای الهی، غذاهای پاکیزه و مطبوع است، که اگر بطور صحیح و مطلوب تهیه شود دربهداشت تن و روان تأثیر فراوان دارد معصومین (ع) اگر چه دلبسته به دنیا و مواهب آن نبود ولی از غذاهای مختلف بهره مند می شدند: پیامبر از انواع غذاهای حلال میل می کردند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.