فایل ورد کامل مقاله فنون و روش‌های تدریس؛ بررسی آموزشی و روان‌شناختی شیوه‌های نوین در انتقال دانش


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله فنون و روش‌های تدریس؛ بررسی آموزشی و روان‌شناختی شیوه‌های نوین در انتقال دانش دارای ۴۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله فنون و روش‌های تدریس؛ بررسی آموزشی و روان‌شناختی شیوه‌های نوین در انتقال دانش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله فنون و روش‌های تدریس؛ بررسی آموزشی و روان‌شناختی شیوه‌های نوین در انتقال دانش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله فنون و روش‌های تدریس؛ بررسی آموزشی و روان‌شناختی شیوه‌های نوین در انتقال دانش :

عنوان صفحه
۱- تعریف تدریس ۱
۲- ابعاد تدریس ۳
۳- طبقه بندی هدفهای آموزشی از نظر بلوم ۴
۴- تعریف یاد‌گیری ۴
۵- طبقه بندی نظریه‌های یاد‌گیری ۶
۶- روشهای نوین تدریس ۱۲
۷- آموزش از راه دور ۱۶
۸- مدارس هوشمند ۱۹
۹- نقد و مقایسه جزوه و کتاب ۲۳

۱-
۲- تعریف تدریس:
۱- تدریس:
فعالیتی است در جهت راهنمایی، هدایت و مساعدت در امر یاد‌گیری.
بیان صریح معلم درباره آنچه که باید یاد گرفته شود.
هم ورزی متقابل بین معلم و متعلم.
فعالیتی است که شرایط مساعد و مناسب یاد‌گیری را فراهم می سازد.
فعالیتی است برای رشد فراگیران.
پس: تدریس فعالیتی است منظم، دارای هدف از قبل طراحی شده که به صورت تعاملی و رابطه دوجانبه بین معلم و فراگیران جریان می‎گیرد. تا شرایط لازم و مساعد را جهت بازسازی تجارب فردی و تغییرات کیفی در فراگیران ایجاد نماید .
۲- تدریس مجموعه فعالیت هایی منظم و هدفدار است که منجر به تغییر و یاد گیری شاگرد می‎شود. یعنی فعالیت هایی باید از قبل طراحی و برنامه‌ریزی شده باشند و در آنها تعامل وجود داشته باشد .

۳- تدریس به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می‎شود که هدفدار است و آگاهانه صورت می‌پذیرد و به گونه اتفاقی یا تصادفی قوام نمی گیرد. فعالیت هایی که تدریس را موجب می‎شوند بر اثر سه رکن اساسی یعنی معلم، شاگرد و مواد درسی استوار است .
۴- تدریس متشکل از فعالیت هایی است که با فعالیت های ذهنی و جسمی معلم و شاگرد همراه است و این فرایند به گونه ای اصولی، مستدل و با بهره گیری از مواد درسی تحقق می یابد و زمانیکه یکی از سه مؤلفه معلم، شاگرد و مواد درسی نباشد، به جهت به هم خوردن ارتباط بین این سه عامل، تدریس به وقوع نمی پیوندد .
۵- فرایند تدریس مجموعه اعمالی است سنجیده، منطقی و پیوسته که به منظور ارائه درس از طرف معلم صورت می‎گیرد .

۶- منظور از تدریس بوجود آوردن تغییری مناسب در رفتار شاگرد است. به عبارت دیگر تدریس باید شاگرد را از نقطه نظر کارهایی که می‎تواند انجام دهد تغییر دهد که این تغییر معمولاً به توسط معلم انجام می پذیرد. معلمان برای تحقق اهداف خود از راهبردهای تدریس بهره می گیرند، در واقع اغلب این تمایل وجود دارد که مسئله تدریس صرفاً به کار گرفتن یک روش یاددهی یکسان برای تمامی موارد تلقی شود. گاهگاهی، آن هم در صورت بودن وقت برای تأثیر بیشتر قدری چاشنی وسایل کمک آموزشی دیداری شنیداری نیز به آن اضافه می‎شود .
۷- تدریس جریان بهم پیوسته و مرتبطی است که با طراحی شروع می‎شود و با اجرا و ارزشیابی خاتمه می یابد .
۸- تدریس فعالیتی است معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یاد‌گیری، به گونه ای که یگانگی و گنجایش فکری دانش آموز را برای قضاوت مستقل. تأمین می سازد .

۲- ابعاد تدریس:
به نظر من می‎توان بعد روشی (فنی) را با بعد فناوری تلفیق کرد. چرا که استفاده یا عدم استفاده و چگونگی استفاده از فناوری به روش تدریس معلم باز می گردد.

۳- سطوح طبقه بندی هدفهای آموزشی بلوم:
الف) سطوح یادیگری در حیطه شناختی عبارتند از: ۱- دانش ۲- فهمیدن ۳- کاربستن ۴- تجزیه و تحلیل ۵- ترکیب و ۶- ارزشیابی و قضاوت.
ب) در حیطه عاطفی عبارتند از: ۱- دریافت و توجه کردن ۲- پاسخ دادن ۳- ارزش گذاری ۴- سازماندهی ارزشها و ۵- تبلور ارزشهای سازمان یافته در شخصیت.
ج) حیطه روانی- حرکتی عبارتند از: ۱- مشاهده و تقلید ۲- اجرای عمل بدون کمک ۳- دقت در عمل ۴- هماهنگی حرکات و ۵- عادی شدن عمل (با توجه به توضیحات جزوه فکر می‌کنم توضیح نیاز نیست.)

۴- تعریف یاد‌گیری:
۱- یاد‌گیری عبارت است از تغییری که در توانایی انسان ایجاد می‎شود و برای مدتی باقی می ماند و نمی توان به سادگی آن را به فرایندهای رشد نسبت داد .
۲- تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه فرد بر اثر تجربه یاد‌گیری نامیده می‎شود . (سیلگارد و مارکوئیز).
۳- یاد‌گیری تغییری است که بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجود زنده به وجود می‎آید .
۴- یاد‌گیری را عموماً کسب اطلاعات، معلومات و مهارتهای خاص می دانند. عده ای دیگر یاد‌گیری را انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر تعریف می‌کنند .
۵- یاد‌گیری عملی پیچیده و نوعی واکنش درونی است که در پدید آمدن آن فعال بودن شخص مدنظر واقع می‎شود و اعمال محرکهای محیطی بدون توجه به انتخاب فرد معنایی ندارد. یا اینکه فقط در یاد‌گیری های ساده گزینش دارد.
یاد‌گیری فرایندی جهت دار فعال و وابسته به مهارتها و فعالیتهای فکری فراگیر است.

۵- طبقه بندی نظریه های یاد‌گیری:
نام نظریه زیرمجموعه‌ها
نظریه‌های تداعی گرایی: (پیوندگرایی/ کارکرد گرایی)

نظریه وابسته گرایی ثورندایک
نظریه بازتابی پاولف (شرطی شدن کلاسیک)
نظریه رفتارگرایی واتسون
نظریه کاهش سایق هال
نظریه شرطی شدن مجاورتی گاتری
نظریه یاد‌گیری انتظاری تولمن
نظریه واکنش های هیجانی ماوور
نظریه شرطی شدن عامل (وسیله ای) اسکینر
نظریه کمی محرک- پاسخ اسپنس

کلمات و عبارات کلیدی نکات کاربردی
یاد‌گیری اتفاقی، قانون گرایی (وابستگی مواد درسی به هم، پاداش و نه تنبیه، آمادگی کودک (دارای استعداد رشد طبیعی،‌ علاقه و سن لازم باشد تا آموزش بیهوده نباشد.) آموزش انفرادی، وادار کردن به آزمون فرضیه، تفکر و درک مطالب، علامت آموزی، راه‌حل آموزی- یاد‌گیری محرک، محرک توجه به تفاوتهای فردی، جانشین سازی، شرطی زدایی، تقویت نخستین. آموختن روش حل مسئله، وادار کردن فرد به آموختن آنچه از آن سرباز می‌زند و پاداش دادن بلافاصله، صبوری در برابر فراگیر، توجه به تفاوتهای فردی، استفاده از تعمیم برای گسترش دامنه معلومات، آموزش خصوصی (با دستورهای خاص و نه کلی می‎توان هر نوع عادتی را در فراگیر ایجاد کرد)، تقسیم یک موضوع کلی به اجزا و آموزش آن اجزا، درخواست پاسخ کامل، صریح و مشخص از فراگیر، عمل همیشه میزان یاد‌گیری را نشان نمی‌دهد. یاد‌گیری از راه دیدن و شنیدن نه تنها تجربه کردن، روشهای آموزشی عبارتند از: گفتاری، خواندنی، تقلیدی و نمایشی، استفاده از تجربه و آزمایش علمی.

نظریه شناختی:
(نور فیزیولوژیکی) نظریه یاد‌گیری گشتالت
نظریه میدان شناختی کورت اوین
نظریه شناخت شناسی تکوینی پیاژه
نظریه یاد‌گیری اکتشافی برونر
نظریه یاد‌گیری معنادار کلامی (دریافتی) آزوبل
نظریه انسان گرایی راجرز

نظریه‌های یاد‌گیری اجتماعی نظریه یاد‌گیری اجتماعی بندورا
نظریه اجتماعی راتر
نظریه توازن هایدر
نظریه اسنادی واینر

قابل درک بودن هدفهای درسی برای فراگیر، قانونهای مجاورت و مشابهت، بستگی، نیک پیوستگی نظریه اثر، تیز سازی، هموارسازی و طبیعی سازی، نسبی گرایی (نسبی بودن واقعیت)، ایجاد ناگهانی رفتار، تأکید بر مطالب معنادار و درک امور- تناسب مطالب با رشد شناختی تناسب مواد درسی و تمرینها در حد مهارت و معلومات فراگیر- استفاده از روش سقراطی و نمودار برای کسب و بینش، آشنایی معلمان با ویژگی‌های شناختی دوره‌های رشد، آموزش انفرادی، پاداش درونی، خود رهبری شاگردان، آموزش نمایشی، ارائه پیش سازماندهنده‌ها، هدف تسهیل یاد‌گیری است نه ارائه یک رشته معلومات، یاد‌گیری اکتشافی، دانش آموز محوری، تشویق به یاد‌گیری تجربی، آموزش برنامه‌ای، تشکیل گروه برخورد (تی)/ گروه کوچک بحث
مشاهده و تقلید الگوها، تعامل متقابل شخص، محیط و رفتار، یاد‌گیری کاروری و جانشینی، یاد‌گیری مشاهده‌ای، اهمیت تقلید،
نیروی شخصی+نیروی محیطی= پیامد (رفتار). تأکید بر ۴ سازه توازن، انتظار، ارزش و موقعیت روانی. تبدیل مفاهیم به رفتار نمایان، جستجوی علل رفتارهای فرد و توجه به باورها، هیجانها و رفتارهای خاص، موفقیت یا ناکامی فراگیر به ۴ عامل وابسته است: توانمندی یا استعداد، کوشش و پشتکار، دشواری موضع یاد‌گیری، شانس و اقبال.

نظریه نوروفیزیولوژی:

نظریه برانگیختگی دونالد اولدینگ هب
نظریه
ساختگرایی ادوارد تیچنر
جان دیویی
جیمز اینجل
ویلیام جیمز

شرطی کردن احشایی (قابلیت شرطی شدن پاسخهای خودمختاری با اصول شرطی سازی کنشگر. نظم کلی و درونی مغز، مجتمع سلولی و زنجیره مرحله ای، یاد‌گیری اولیه در اوایل زندگی مجتمع سلولی و زنجیره مرحله ای و یاد‌گیری بینشی‌تر در سنین بالا، حافظه کوتاه مدت و بلندمدت. کارکرد نیمکره‌های راست و چپ به نظر من با توجه به نظر و آزمایش او راجع به «محیطهای فنی» نقش محیط کلاس و تعامل بچه‌ها با هم بر یاد‌گیری مؤثر است. تحریک نه خیلی کم و نه خیلی زیاد بهترین کارکرد شناختی را موجب می‎شود. یاددهی چگونگی کنترل و تغییر رفتارهای نابهنجار خود، محرومیت‌های حسی کارکرد بهنجار مغز را مختل می‌کند ولی محیط‌های حسی غنی موجب یاد‌گیری بهتر می‎شوند.

آمیخته ای از تداعی گرایی و روش تجربی، همخوانی/ تداعی اندیشه ها، روش دروننگری، بررسی وجدان و ساخت فرایندهای روانی. نادیده گرفتن معنا، عنوان و کاربرد هر وسیله یا مضمون

۶- روشهای نوین تدریس
۱- روش تفحص گروهی
۲- روش ساخت گرایی: ویژگی های آن عبارتند از:
تجزیه و تحلیل و تفکر درباره مسائل برای معنادار کردن آنها در ذهن.
تایید بر طرز ساختن یا پدید آوردن دانش بر مبنای تجارب شخصی، ساختهای ذهنی و باورها.
تفسیر فردگرایانه چون فرض بر این است که واقعیتی مستقل از ذهن انسانها وجود ندارد و هر کس در قالب تجارب خود تفسیر می‌کند.
تشویق و هدایت فراگیر به مفهوم سازی، ایده سازی، کاوش، برقراری ارتباط بین دو یا چند ایده، دانش سازی، پرسیدن و پاسخ دادن.
۳- روش آزمایشگاهی (حتی برای رشته های انسانی).
۴- روش تدریس تحقیق (کاوشگر).
۵- روش تدریس یادسپاری: هدف اساسی این روش یادسپاری اطلاعات، آموزش شیوه صحیح معنادار کردن اطلاعات دریافتی و انبار کردن اطلاعات در حافظه و انتقال مطلوب آنهاست.
۶- روش تدریس نوآفرینی (بدیعه پردازی): بر مبنای ۴ مفهوم استعاره، قیاس مستقیم، قیاس شخصی و تعارض فشرده استوار است. هدف اساسی، شکستن سد قواعد مرسوم و ایجاد جریانی از خلاقیت با استفاده از دانش فراگیر است و نوآفرینی و خلق باورها، افکار، اشیا، فنون و ; (مثلاً فراگیر کتاب‌اش را با لنگه کفش کهنه مقایسه کند).
۷- روش تدریس مبتنی بر پیش سازماندهنده ها: هدف عمده و اساسی استفاده از این الگو ایجاد آمادگی ذهنی برای دریافت مطالب درسی از طریق یک ساخت سازمان یافته است که نتیجه آن یاد‌گیری معنادار از طریق ایجاد ارتباط بین آموخته های جدید و قبلی است.
۸- روش تدریس مبتنی بر نظریه فراشناخت: هدف اساسی این نظریه کمک به دانش‌آموزان برای اندیشیدن و پرورش مهارت فکر کردن در یادگیرندگان است. یکی دیگر از اهداف آموزش فراشناخت پرورش مهارتهای انتقال یادگرفته ها به موقعیت‌های متعدد است.

۹- روش تدریس یاد‌گیری کنترل خود:
هدف اساسی، روشهای یادسپاری اطلاعات، ایجاد مهارت، دریافت درست واقعیتها، اصول،‌ مفاهیم و … است. به دیگر سخن، روشهای یادسپاری ایجاد مهارت یاد‌گیری زبان معنادار است. آموزش و پرورش رسمی و غیررسمی اهدافی را برای برآورد کردن در نظر دارد (برای مثال: پرورش شهروند خوب، پرورش معلم خوب، پرورش شیمیدان و …) اهداف آموزش و پرورش از طریق تسلط یافتن فراگیرندگان بر محتوا عملی می گردد. تسلط بر محتوا عملی نمی شود، مگر آنکه فراگیرندگان بتوانند به صورت معنادار اطلاعات را به یاد بسپارند .
کتاب نگاهی دوباره به روشها و فنون تدریس روشهای تدریس را اینگونه طبقه بندی کرده است:
روشهای سنتی:
۱- روش حفظ و تکرار.
۲- روش سخنرانی.
۳- روش یاران یاور.
۴- روش پرسش و پاسخ.
۵- روش مباحثه ای.
۶- روش دیداری (نمایشی، نمایش علمی)
۷- روش دستیاری.
۸- ایفای نقش (نمایشی- نمایشنامه).
۹- روش گردش علمی.
۱۰- روش بحث گروهی.
۱۱- روش مطالعه موردی.
۱۲- روش آزمایشی/ آزمایشگاهی.
۱۳- روش داستان گویی
۱۴- روش حل مسئله.
۱۵- روش تلفیقی.
روشهای نوین شامل:

الف) الگوها و روشهای آموزش انفرادی:
۱- آموزش برنامه ای (PI) : کاربردی از روانشناسی یاد‌گیری در تدریس و همسو کردن یاد‌گیری با نیازهای فردی.
۲- آموزش بوسیله کامپیوتر (CAI): استفاده از رایانه های از قبل برنامه‌ریزی شده به عنوان ماشین آموزشی.
۳- آموزش انفرادی تجویز شده (IPI) : تفکیک موضوع درسی به واحدهای مختلف برای تدریس در هر جلسه. (تعیین موضوع توسط معلم و شروع فعالیت دانش آموزان به تنهایی و ورود به واحد بعد در صورت قبولی در آزمون واحد فعلی).
۴- روش آموزش انفرادی هدایت شده (IGE): بیشترین کاربرد را برای آموزش معلمان، هدایت برنامه دانشجو- معلمان دارد. شاگردان سطوح مختلف می‎توانند در یک بخش شرکت کنند و هر بخش را به صورت آموزش گروهی، دو یا سه معلم- که با هم کار می‌کنند- اداره می‌کنند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.