فایل ورد کامل مقاله رابطه هوش هیجانی با کارآفرینی؛ بررسی علمی و روان‌شناختی نقش مهارت‌های هیجانی در موفقیت کسب‌وکار


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله رابطه هوش هیجانی با کارآفرینی؛ بررسی علمی و روان‌شناختی نقش مهارت‌های هیجانی در موفقیت کسب‌وکار دارای ۵۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله رابطه هوش هیجانی با کارآفرینی؛ بررسی علمی و روان‌شناختی نقش مهارت‌های هیجانی در موفقیت کسب‌وکار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله رابطه هوش هیجانی با کارآفرینی؛ بررسی علمی و روان‌شناختی نقش مهارت‌های هیجانی در موفقیت کسب‌وکار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله رابطه هوش هیجانی با کارآفرینی؛ بررسی علمی و روان‌شناختی نقش مهارت‌های هیجانی در موفقیت کسب‌وکار :

منابع
-مقصودی، جعفر(۱۳۸۴) بررسی و مقایسه ویژگی های شخصیتی وروان شناختی (هوش هیجانی، خلاقیت، خود پنداره، خود کارآمدی، منبع کنترل) کارآفرینان تهران با افراد عادی پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی
-وسیکات، ترجمه نورافروز، ۱۳۷۵ ص ۱۱۰
-سیار وچی و همکاران، ۱۳۸۳ ، هوش عاطفی درزندگی روزمره ترجمه اصغر نوری و حبیب اله نصیری، اصفهان انتشارات نشر نوشته احمدپورداریانی، محمود، ۱۳۸۴ کارآفرینی وزارت آموزش و پرورش دفتر برنامه ریزی تالیف آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش
-دیدگاه مشاور، فصلنامه کارشناسی مشاوره منطقه ۱۱ پائیز ۸۳
-سالوی، پیتر و دیگران هوش هیجانی ترجمه نسرین اکبرزاده، تهران،فارابی ،۱۳۸۳
-اسدی، جوانشیر ۱۳۸۲ بررسی رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان، کارکنان شرکت ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

-اعرابی، سید محمد ۱۳۸۱ تبین عوامل توفیق کارآفرینان و ارائه الگوی مناسب کارآفرینان دربازار ایران، منتشر شده درکتاب مجموعه مباحث و مقالات اولین کنگره کارآفرینی دربخش بهداشت و درمان تهران، انتشارات سیمای فرهنگ.
-جلالی، سید احمد، ۱۳۸۱، هوش هیجانی، فصلنامه تعلیم و تربیت سال هجدهم، شماره ۱و۲، بهار و تابستان ۱۳۸۱
-شولتز، دوان ، سیدنی آلن ۱۳۷۷ نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران : نشر هما
-گلمن، دانیل۱۳۸۲، هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، تهران انتشارات رشد.
-کوراتکو، دانلداف، هاجتسی،ریچاردام.۱۳۸۳ نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمه، ابراهیم عامل محرابی جلداول، مشهد : انتشارات نشر دانشگاه فردوسی مشهد.
-کتاب سلسه نشستهای علمی اشتغال، تهران . جهاد دانشگاهی، سازمان همیاری خائف الهی ، احمد علی، دوستار، محمد ۱۳۸۳ ابعادهوشی هیجانی فصلنامه مدریت و توسعه شماره ۱۸۱ سال ۱۳۸۲
منابع انگلیسی :
Berndette cross , antnony travaglione (2003).
The untold story: is the entrepreneur
Of the 21 ST century defined by emotionaL intellgene
International gournal of oryanizational
Analysis. bowling green 2003. Vol./11 oiss.3
Py.221.8pys copyright © zoo5 proquest
Information and learning company all rights reserved.

هوش هیجانی
با توجه به پیشرفت روز افزون دانش و فن آوری، و همچنین اهمیت فراوان یادگیری و توانایی حل مسائل و مشکلات پیچیده عصر فن آوری، شناخت همه جانبه توانمندی های روان شناختی، اهمیت ویژه ای یافته است. دراین میان عواملی که درموفقیت فردی در ابعاد تحصیلی، شغلی، زناشوئی دخیل هستند بیش از پیش مورد توجه ومطالعه قرار گرفتند. نکته شایان ذکر است که هوش بهریا IQ به تنهایی درموفقیت افراد درابعاد ذکر شده نقش چندانی ایفا نمی کند.
درکشورهای پیشرفته بحث بهره هیجانی و هوش هیجان مطرح شده است. این مفهوم در مؤسسات، سازمانها و مراکز صنعتی و به خصوص درمصاحبه های استخدامی کابرد فراوان دارد. زیرا هوش هیجانی بالا درموفقیت افراد تأثیر فراوان دارد. البته مشروط بر آن که فرد از یک بهره هوشی نرمال برخوردار باشد.

تعریف هوش هیجانی (EQ)
اصطلاح هوش هیجانی درسال ۱۹۹۵ توسط دانیل گلمن مطرح شد. گلمن هوش هیجانی را چنین تعریف می کند: هوش هیجانی یعنی توانایی مهارتمایلات عاطفی و هیجانی خود، درک خصوصی ترین احساسات دیگران، رفتار آرام سنجیده درروابط انسانی، به عبارت دیگر، فردی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار است، به خوبی می تواند احساسات خود را مهار کند و آنها را به شکل مناسب بیان کند.

مفهوم هوش هیجانی از دیدگاه بار- آن
بار- هوش هیجانی را عامل مهمی درشکوفایی توانایی افراد برای کسب موفقیت درزندگی تلقی می کند و آنرا با سلامت عاطفی و درمجموع، سلامت روانی مرتبط می‌داند.

گلمن بامطرح ساختن پژوهش های خارق العاده ای که درزمینه مغز و رفتار انجام شده است. نشان می دهد که عوامل دیگری دست اندرکارند که موجب می شوند افرادی که هوشبهر بالایی دارند درزندگی موفقیت های چندانی به دست نیاورند، اما کسانی که هوش متوسطی دارند، درمسیر موفقیت قرار بگیرند این عامل جنبه دیگری از هوشمندی را شامل می شوند که گلمن آن را هوش هیجانی می خواند.
این ویژگی ها، مشخصه افرادی است که درزندگی واقعی، موفق و کارآمدند. و درمحیط کارخود، نظر همه را به خود جلب می کنند.
هوش بین فردی توانایی درک افراد دیگر است: یعنی اینکه چه چیزی موجب برانگیختن آنان می شود. چگونه کار می کنند و چگونه می توان با آنان کاری مشترک انجام داد.

بازاریاب های موفق، ساستمداران، معلمان، پزشکان و رهبران مذهبی احتمالاً درزمره افرادی هستند که از درجات بالایی از هوش میان فردی برخوردارند.
تعریف قابلیت هیجانی از دیدگاه « کارولین سازی»

صلاحیت یا قابلیت هیجان عبارت است از تجلی کفایت خود، درمبادلات اجتماعی که هیجانها را برمی انگیزد. کفایت خود یعنی فرد عقیده دارد وی دارای ظرفیت و مهارت برای رسیدن به نتیجه مطلوب می باشد. هوش هیجانی شامل کنترل احساسات و هیجانهای خود شخص و دیگران می گردد.

تنظیم آنها و استفاده از اطلاعات برمبنای هیجانها، برای راهنمائی تفکر و عمل قابلیتهائی که درهوش هیجانی وجود دارند شامل الف، ارزیابی و بیان هیجانها درخود و دیگران (ب) جذب و درونسازی هیجانها و افکار (ج) ادراک و تجزیه و تحلیل هیجانها ورد، تنظیم هیجانها برای پیشبرد رشد هیجانی وعقلانی می باشد.
سالوی درسالهای اخیر تعاریف قبلی از هوش هیجانی راتاحدی تصفیه نموده و به مدل توانایی هوش هیجانی اشاره دارد که شامل چهار جزء اصلی می باشد ۱- ملاحظه و دریافتن، ارزیابی و بیان هیجان ۲- تسهیل تفکر به وسیله هیجان ۳- ادراک و تجزیه و تحلیل هیجانها با بکار بردن معلومات هیجانی ۴- تنظیم سازگارانه هیجان به معنی دیگر هوش هیجانی از دیدگاه مایروسالوی اشاره دارد به یکدسته توانائی ها که در پردازش اطلاعات هیجانی به کار می روند.

بنابراین هوش هیجانی را میتوان این گونه تعریف کرد: توانائی درک، ارزیابی و بیان صحیح هیجانها توانایی درک مفاهیم مربوط به هیجانها کاربرد زبان مربوط به هیجانها، توانایی دستیابی و تولید احساسات برای تسهیل فعالیتهای شناختی، توانایی کنترل و تنظیم هیجانهای خود و دیگران برای رسیدن به رشد، حال خوب و ارتباطات اجتماعی مؤثر پنج عامل مرکب و مقیاسهای ۱۵ گانه هوش هیجانی بار آن عبارتند از عامل اول) هوشی درون فردی به توانایی تشخیص و درک احساسات شخصی، بیان احساسات، عقاید و افکار و دفاع از حقوق فردی به شیوه ای غیر مخرب و رها بودن از وابستگی اطلاق می شود.
عامل دوم) هوش بیان فرد: به معنی توانایی هم دلی یعنی آگاهی، درک و ارزیابی احساسات دیگران است.
عامل سوم) قابلیت انطباق : سازگاری شامل توانمدینهای حل مساله، ارزیابی واقعیت، انعطاف و پذیرش است.
عامل چهارم) کنترل استرس : توان تحمل وقایع ناخوشایند و شرایط استرس زا و همچنین مقاومت یا به تأخیر انداختن یک تکانه، سائق یا وسوسه، برای عمل کردن می باشد.

عامل پنجم) خلق عمومی: توانایی رضایت از زندگی و شاد بودن وداشتن نگرش مثبت یا ثابت حتی درزمان بد اقبالی
خرده مقیاس ها عبارتند از:
۱-خود آگاهی هیجانی:
خود آگاهی هیجانی، توانایی شناخت احساسات خود، تفکیک آنها، آگاهی از احساس خودو چرایی آن.
۲- قاطعیت:
قاطعیت، توانایی بیان احساسات، عقاید و افکار خود و دفاع از حقوق خود به شیوه ای منطقی، غیر مخرب.
مهارت درارتباط بین فردی: توانایی برقراری و حفظ ارتباطات متقابل است که صمیمیت و تبادل محبت ازویژگی های آن می باشد.
۳-حرمت نفس
حرمت نفس توانایی احترام به خود و پذیرش خود به و پذیرش خود به عنوان شخصی ارزشمند، احترام به خود آن گونه که هستیم، بدین معنی که توانایی پذیرش جنبه های مثبت و مفنی قابلیت ها و محدودیت خود را داریم.
۴-خودشکوفایی
خودشکوفایی، مستلزم شناخت توانمندی های بالقوه در خود، سپس رشد و شکوفایی آنهاست.
۵-استقلال:
استقلال عبارت است از توانایی خود هدایت گری و خود کنترلی درتفکر و عمل و عدم وابستگی عاطفی، افراد مستقل افرادی متکی به خود دربرنامه ریزی و تصمیم گیری های مهم می باشند و پیش از تصمیم گیری ، درجستجوی نقطه نظرات دیگران برمی آیند و به آنها توجه می کنند. اما تصمیم نهایی از آن خود آنهاست.
۶-همدلی :
همدلی توانایی فهم و درک احساسات دیگران و حساس بودن به چگونگی و چرایی این احساسات است.
۷-روابط بین فردی:
مهارت درارتباط بین فردی: توانایی برقراری و حفظ ارتباطات متقابل است که صمیمیت و تبادل محبت از ویژگی های آن می باشد.
۸-مسئولیت پذیری اجتماعی:
مسئولیت پذیری اجتماعی، توانایی ابراز خود به عنوان فردی همکار، کمک رسان و سازنده درگروه های اجتماعی است. این توانایی مستلزم مسئول بودن شخص است.
چنین افرادی دارای وجدان اجتماعی بوده و رفتار آنها با پذیرش مسئولیت های اجتماعی جلوه گر میشوند.
این بعد ازتوانایی، با انجام کار با دیگران، پذیرش دیگران، اخلاقی بودن و رعایت قوانین رابطه دارد.

۹-حل مساله :
حل مساله توانایی شناسایی و تعریف مشکلات، ایجاد و انجام راه حل های مؤثر است.
۱۰-واقعیت سنجی:
واقعیت سنجی یعنی توانایی ارزیابی بین آنچه تجربه می شود با آنچه عیناً وجود دارد.
۱۱-انعطاف پذیری:
انعطاف پذیری، توانایی منطبق ساختن عواطف، افکار و رفتار با موقعیت ها و شرایط متغیر است. این بعد از هوش هیجانی به توانایی کلی فرد و سازگاری با شرایط ناآشنا، غیر قابل پیش بینی و پویا تکیه دارد.
۱۲-تحمل فشار روانی:
تحمل فشار روانی عبارت ست از: توانایی مقاومت دربرابر رویدادها و موقعیتهای فشار زا، بدون توقف، این توانایی به معنی پشت سرگذاشتن موقعیت های مشکل ساز، بدون ازپا درآمدن است.
۱۳-کنترل تکانه:
کنترل تکانه، توانایی مقاومت یا به تأخیر انداختن تکانه، سائق یا وسوسه انجام عملی است. این توانایی شامل قابلیت پذیرش تکانه های پرخاشگرانه، خودار بودن و کنترل خشم، خصومت یا رفتار غیر مسوولانه است.

۱۴-خرسندی:
خرسندی توانایی رضایت از زندگی، لذت بردن از خود و دیگران و شاد بودن است افراد خرسند اغلب احساس خوب وراحت را درمحیط کار، خانه و هنگام فراغت تجربه می کنند.
هوش هیجانی (EQ) به عنوان یک پیش بینی کننده قاطع برای موفقیت محل کار شناسایی شده است. کارآفرینان آنهایی هستند که می درخشند و در محل کار خویش در ماورا هنجار کار خود را عالی انجام می دهند. مطالعه فعلی با هدف تامین یک بینش مقدماتی به درون این حوزه تحقیق کارآفرینی است.

در زوایای استفاده از شیوه‌های کیفی چند نفر از کارآفرینان استرالیایی در رابطه با هوش هیجانی خود مورد امتحان قرار گرفتند. EQاز مصاحبه‌های به طور عمیق ساختدار مورد امتحان قرار گرفت وپیش بینی می‌شد که کارآفرینان به طور عمده این نسبت‌ها را و از این رو، یک تراز EQ را نمایش دهند نه تنها مطالعه چنین نتیجه‌ای را تامین نکرد بلکه نشان داد که کارآفرینان ترازهای بالایی را از همه ترازهای تابعه را در هر مدل نمایش دادند، کارکرد برجسته هر کارآفرین در توانایی هوش هیجانی، و نیز در مورد همه مقیاس‌های تابعه، قویا از آن مفهوم حمایت می کند که EQ ممکن است عامل گمشده‌ای باشد که محققان در مطالعه کار‌‍آفرینی در جستجو بوده‌اند.

چه چیز یک کارآفرین را می‌سازد؟ چه چیز آنها را تعریف می‌کند و از بقیه رهبران جامعه و صاحبان حرفه‌ها، سخت‌کارها و پولسازان دقیق و پرتقلا جدا می‌سازد. اقدام ها برای یافتن پاسخ دست نیافتنی به این پرسش در تحقیق به توسط مدیریت، امور دارایی، نظریه‌پردازان، رفتار سازمانی، و امثال آن، مورد خطاب قرار گرفته است، اوقات اخیر محققانی را دیده است که از قلمروی اقتصادی و مالی کار‌آفرینی دور شده‌اند.

و ترقی در کوششی را ایجاد می کنند که کیفیت‌های شخصی را در پشت سر آن کار‌‍آفرین تعریف می‌کند که پیشه‌های برجسته را گسترش می دهد. تشویق شده، همچون ریچارد برانسون، به واسطه چنین برنامه‌ها، کاوش برای راز در پشت سر چنین افراد درخشان همراه با چشم انداز روانشناسانه شده است، هوش هیجانی (EQ) به عنوان یک پیش بینی کننده قطعی برای موفقیت در محل کار شناسایی شده است.

این مقاله تحقیقی با هدف تامین یک بینش مقدماتی به درون زنجیره‌ای بین هوش هیجانی و کار‌‍آفرینان موفق است. در زوایای استفاده از شیوه‌های کیفی، چندین کارآفرین استرالیایی در رابطه با توانایی هوش هیجانی خود مورد امتحان قرار گرفتند. هوش هیجانی از طریق مصاحبه های عمیقا ساخت دار، با پرسش‌هایی هم بر مبنای یک مدل اصلی EQ به توسط مایر، کازوسر،و سالووی (۱۹۹۰)، .هم بر مبنای ۷ مدل در محل کار EQ از گلمن (۱۹۹۸) که اخیرا مشهور شده مورد امتحان قرار گرفت.
کارآفرینی

تقابل بین مدیران، کارآفرینان، و رهبران و کار‍آفرینان، تحقیق رو به رشد را در حوزه کارکرد افراد درخشان در ساختار و ابقای یک شرکت از موفقیت عظیم ابقا کرده است (لیتوتن، ۲۰۰۰، استیورات و رث، ۲۰۰۱).

بر طبق کچا راناتا و بیکر (۱۹۹۹) به نظر می‌رسد که کارآفرینان به واسطه یک استعداد ویژه تعریف شوند، آنها مدام «در حال بدعت‌گذاری چیزی نو هستند، و در حال تقلا هستند تا از آنچه که فقط به طور رقمی برگزار شده موفقیت را بسازند. (ص ۸۲۰) آنها فرصت‌طلب‌ها و خالقان فرصت‌هایی هستند که بتوانند آنگاه کار برجسته کنند (لیتوتن، ۲۰۰) آنها کار خود را عالی انجام می دهند و معمولا یک تیم درخشان را به جلو می‌رانند هر چند، مطالعه کارآفرینان به مجموعه وسیعی از نظریه‌ها منجر شده است که در عین حال،باید مدل مختصری از فرد کارآفرین را شکل دهد.

سه نظریه اصلی نظریه انگیزه، نظریه خصیصه، و نظریه شناختی، تحقیق کارآفرینی بر مبنای روانشناسی کتاب ملک کللاند، نیاز برای حصول به نظریه انگیزه (۱۹۸۵) وعده‌ای را در تحقیق برای واقعیت در پشت کار آفرینی نشان داد. این نظریه بر مبنای تمایل عمیق برای حصول شخصی به عنوان انگیزه دار برای کارآفرینان بود تا در ماورا هنجار اجرا شود. هر چند، نظریه انگیزه هریزوی با بالقوه را برای حالت‌های دیگری دور می‌کند که ممکن است موفقیت فردی را برانگیزاند (ساگی و الیزور، ۱۹۹۹) و بنابراین راه را برای مطالعه نظریه خصیصه هدایت کند.

نظریه شخصیت، عمومی تر به عنوان نظریه خصیصه شناخته شده آن مفهوم را رفعت می‌بخشد که نه تنها برای حصول به یک خصیصه زیربنایی همه کارآفرینان نیاز بود، بلکه طبقه‌ای از خصیصه‌ها هم آشکار بود. چنین خصیصه‌هایی که ظهور کرده‌اند‌ شامل توانایی اقدام مخاطره آمیز، خلاقیت، پافشاری، وجدان داری، آمادگی برای مواجه شدن با عدم یقین، نوآوری، انطباق پذیری، به سرعت به حال اولیه بازگشتن، دانش بازار، توانایی برای آگاهی از مواقع دشوار است (بوزنیتر ۱۹۹۶، کچاراناتا و بیکر ۱۹۹۹، استیوارت و رث، ۲۰۰۱، ووتن، تیمرمن وفلوجر، ۱۹۹۹). نظریه خصیصه کارآ‍فرین بر مبنای آن مقدمه است که مبتدیان گسترش یک حرفه به توسط فرد تعیین می‌شود (لیتوتن، ۲۰۰۰) هر چند، یک مشکل زیربنایی با نظریه خصیصه به طور کلی آن است که، همه کارآفرینان نشان نداده‌اند که مجموعه‌های یکسان از خصیصه‌ها را دارا باشند. به این معنا، نظریه شخصیت در ارائه هر بینشی به درون واقعیت در پشت کار آفرینی مایه عدم رضایت است.

نظریه شناختی، مثل یک نظریه، تک، نک و منز گردوین (۱۹۹۶) از درک خودکفایی، بر آن اقدام کرده‌اند که کار‌آفرینی را به عنوان فرآیندهای قطعی اندیشه توضیح دهند که در آن کارآفرینان قادر هستند تا توانایی خود را عظیم‌تر از هنجار مشاهده کنند و از این رو به نتایج عظیم‌تری حصول یابند، نظریه تمایل به مخاطره، همچنین یک نظریه شناختی، بر مبنای مهارت‌های تصمیم‌گیری موفقیت آمیز کارآفرین، به توسط یک اعتماد برای اقدام مخاطره‌آمیز تعریف شده است. (بوزنیتر)، ۱۹۹۶، لیتوتن، ۲۰۰۰، مک کارتی، ۲۰۰۰، استیوارت و رث، ۲۰۰۰۱) ، این دو نظریه شناختی، همچنین مربوط به نظریه خصیصه مایه عدم رضایت است، که بسیاری از پرسش‌ها را پاسخ نداده باقی می‌گذارده نظریه خصیصه، شناختی و حصول انگیزه برخی طرق نوشته را غنی ساخته، و حداقل مباحثه یک تفاوت فردی زیربنایی را از بقیه جدا می‌سازد. هر چند، واقعیت درپشت آنچه یک کارآفرین را تعریف می کند، نسبتا پیچیده باقی می‌ماند.

هیجان‌ها و نقش آنها در محل کار
سرشت پیچیده و اصلی هیجان‌ها و حالات در شناخت و رفتار اخیرا در توجه درخور خود را پذیرا شده است (گوئرج، ۲۰۰۰) تمایز واضحی بین هیجان‌ها و حالتها است. شدت تفاوت‌های آنها را تعریف می‌کند. حالت‌ها در شدت پایین هستند، حالت‌های احساسی تعمیم یافته، نامربوط به اتفاقات و رویدادهایی که ممکن است در اصل حالت را ایجاد کرده باشند. گر چه نافذ، آنها عملکرد فعالیت‌ها را قطع نمی کنند (موریس، ۱۹۸۶، فورگاسن، ۱۹۹۲)؛ ذکر شده در گوئرج، ۲۰۰۰)،.
هیجان‌ها شدت بالای احساسات هستند که به توسط محرک خاص راه اندازی می‌شوند (چه داخلی، چه خارجی برای فرد)، در طلب توجه هستند، و فرآیندهای شناختی و رفتارها را قطع می‌کنند (فورگاس، ۱۹۹۲، کاموریس، ۱۹۸۹، ذکر شده در گوئرج، ۲۰۰۰). هیجان‌ها گرایش دارند که به سبب شدت خود زودگذرتر از حالات باشند، هر چند، همینکه شدت آغازین آنها دخیل شود، آنهابرای ایجاد حالت در حال تداوم مسئول هستند (گوئرج، ۲۰۰۰).

هیجان‌ها، که زمانی بی اهمیت اندیشیده می‌شد و کاملا دور از شناخت بود، نشان داده است که قضاوت ها، یادآوری حافظه، فرآیندهای اسناد، خلاقیت، برهان استقرایی و قیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد (گوئرج، ۲۰۰۰). حالت‌های مثبت نشان داده شده‌اند تا حافظه اطلاعات مثبت، اعتماد به نفس، اشتیاق، قابلیت انعطاف، خلاقیت و برهان استقرایی را فزونی بخشد.

حالات منفی نشان داده شده‌اند تا برهان قیاسی و ارزشیابی‌های بحرانی‌تر و جامع‌تر را فزونی بخشد (گوئرج، ۲۰۰۰). سرشت حالات و احساسات در توانایی خود برای تحت تاثیر قرار دادن شناخت و رفتارها، نقش بالقوه آنها، در اندیشه‌ها و رفتار کارآفرینان به طور ضمنی ذکر می‌کند.
مطالعه فعلی در تحت آن گمان می کنند که آنچه در مباحثه کارآفرینی گم می‌شود تاثیر هیجانها است. و نقشی که آنها در موفقیت کار آفرینی القا می‌کنند چقدر امری است. یقیناً نوشته کارآفرینی در تحت استیلای نظریه خصیصه، شناختی و مدیریت بوده است، در حالیکه هیجان‌ها قبلا به عنوان انسداد کننده و دخالتی در فرآیندهای شناختی رهبریک استناد داشته‌اند، بنابراین، گر چه غلیان موثری در تحقیق در مورد هیجانها به عنوان یک موضوع به خودی خود وجود داشته است، آن نقش که آنها در موفقیت کار‍آفرینان ایفا می کنند قدری مرموز باقی می‌ماند. ما قصد داریم تا این را در نوشته تهی خطاب کنیم، و دو قلمرو روانشناسانه نسبتا جدید، کارآفرینی، و هوش هیجانی را با هم ترسیم کنیم.

هوش هیجانی
هدف ما پاسخ به آن پرسش است که آیا شکل جدید هوش، هوش هیجانی (EQ)، واقعیت ناگفته در پشت کار آفرینی است؟ هوش هیجانی ریشه‌های خود را در هوش اجتماعی دارد، علمی که به توسط توانایی درک و اداره کردن افراد تعریف شده است (مایر، کار دسور، و سالوودی، ۱۹۹۰). EQ مدیریت هیجانات خود و دیگران است. آن اینک برای موفقیت فردی در کار و دیگر زمینه‌های اجتماعی به همان اندازه امری ملاحظه می‌شود که هوش شناختی کلی یا مهارت‌های فنی ملاحظه می‌شود. (گلمن، ۱۹۹۸؛ دولویکز و هیگز، ۱۹۹۹؛۲۰۰۰). مشهور شده به توسط بهترین فروشنده گلمن (۱۹۹۸)، (در مورد) هوش هیجانی: را آن باید بیش از IQ اهمیت یابد، آن خبر گسترش یافته است که EQهمان IQ جدید است.

هر چند، اگر چه گلمن (۱۹۹۸) شخصی است که در بیشترین همراهی با EQ است، ولی او آن اصطلاح را بدعت نگذاشت. در حقیقت، این مایر، کاروسو، و سالووی بودندذ (۱۹۹۰) که برای اولین بار مطالعات تجربی را تعیین کردند که نشان می داد افراد در توانایی‌های خود برای شناسایی و بهره‌وری از هیجانات در خود و دیگران گوناگون هستند، وقف آنها به تحقیق در این حوزه به آن منجر شده که EQ به عنوان یک قلمروی ساخت هوش معتبر گردد.

مایر، کاروسو، و سالوودی (۱۹۹۰) یک مدل سه قسمتی را ارائه داده‌اند آنها فرض مسلم ساختند که هوش هیجانی متضمن نقد سرشت و بیان کننده‌ هیجان در خود و دیگران است، این شامل آگاهی کلامی و هیجانات بیان شده غیر کلامی است. دومین جز متضمن تنظیم هیجان‌ها در خود و دیگران است. جز سوم متضمن بهره‌وری هیجان‌ها تا به آن درچه است که قابلیت انعطاف پذیری را در طرح ریزی، خلاقیت در اندیشیدن، انگیزش و توانایی برای تغییر جهت دادن توجه تامین شود. آن شامل موارد زیر می‌باشد:
الف: ادراک، نقد سرشت، بیان هیجان،
ب: آسان سازی هیجانی اندیشیدن؛
ج: فهمیدن، تحلیل کردن و به کار بردن دانش هیجانی،
د: تنظیم انعکاسی هیجان‌ها به سوی رشد هیجانی و عقلی بعدی.
مدل، اداره کردن اینها و چنین اجزا اینها را در نظم متولی مجاز می‌سازد، و آن مفهوم را رفعت می‌بخشد که EQ می‌تواند فراگرفته شود.
گلمن (۱۹۹۱) هوش هیجانی را به عنوان داشتن صلاحیت شخصی در حوزه‌های ذیل تعریف می‌کند.

خودآگاهی، خود تنظیمی، انگیزش، همدردی، و مهارت‌های اجتماعی، خودآگاهی متضمن دانستن حالات داخلی خود، ترجیحات، منابع و شهودها، است. همچنین متضمن دارا بودن یک ارزیابی واقعی از توانایی خود، یک حس اعتماد به نفس است که دارای زمینه خوبی باشد، خود تنظیمی اداره کردن حالات داخلی خود، تکانه‌ها، و منابع است. آن همچنین متضمن اداره کردن هیجان‌های شخصی تا بدان درجه است که از دخالت در تکلیف،به تعویق انداختن رضایت خاطر به خاطر پیگیری اهداف، بهبودی یافتن از پریشانی، و با وجدان بودن اجتناب شود. انگیزش گرایشات هیجانی است که رسیدن به اهداف را هدایت می کند یا آسان می‌سازد، آن، استفاده از تاثیرپذیری‌ها برای راندن فرد به سوی اهدافش، برای استقامت کردن، تقلا برای پیشرفت است، همدردی، آگاهی از احساسات، نیازها و علایق دیگران است، اساسا، درست مثل مدل مایر، کارسور، و سالووی (۱۹۹۰)، تنها تفاوت آن تاکید آن بر ساختار تفاهم آمیز است. سرانجام، مهارت‌های اجتماعی متضمن از عهده برآمدن در برانگیختن پاسخ‌های مطبوع در دیگران است. شبیه به مقیاس فرعی بهره‌وری مایر، کاروسو، و سالووی (۱۹۹۰) تفاوت در مرکز مذاکره و مهارت‌های ترغیب کننده دارد.

به طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت از مدل اصلی مایر، کاروسو، و سالووی ، مدل گلمن (۱۹۹۸) به به دلیل گرایش و آشکار کردن آن به ضربه به درون قلمرو شخصیت و نظریه انگیزه حصول، نامعتبر گزارش شده است. که آن را از یک ساخت هوش بیرون می‌کشاند. هر چند، آن از موفقیت بسیار در پیرامون دنیا در کاربرد در محل کار بهره برده است، که آن را به عنوان یکی از مشهورترین مدل‌های امروزی EQ رفعت می‌بخشد.

هنوز بسیاری چیزها درباره EQ. است که باید فراگرفته شود آن گونه که یک حوزه نسبتا جدید تحقیق باقی می‌ماند. هیچیک از مدل‌های شناخته نشده ویژه EQ یافت نشده است. از این رو، مدل‌هایی مانند مدل اصلی مایر، کاروسو، و سالووی (۱۹۹۰) و مدل مشهور محل کار گلمن (۱۹۹۸) دو مفهوم رقابت‌آمیز و اغلب مورد بحث قرار گرفته از EQ باقی می‌مانند. درباره امکان EQ، و بنابراین کاربردها برای تمرین دهی کم دانسته شده تا فرا گرفته شود. فرآیندهای انتخاب در حرفه و نقدهای مربوط به کار ممکن است همچنین از تحقیق بعدی این ساخت جدید بهره برند. مدرکی وجود دارد که مدارک، EQ تاثیر مهمی بر رهبریت و موفقیت در محل کار دارد (گلمن، ۱۹۹۸، هیگز و دالویگز، ۱۹۹۹، الف، ب، ۲۰۰۰).

هر چند، این نیز یک حوزه تحقیق به طور نسبی دست نخورده باقی می‌ماند (پالمز، والز،بورگیس، و استوف، ۲۰۰۱)، به یقین، استعداد بالقوه‌ای که آن برای پاسخ دادن به پرسش‌های پاسخ نداده نگاه می‌دارد که کار آفرینی را احاطه می‌کند از علاقه‌های عمده است.
هدف از مطالعه فعلی تعریف کار آفرینان به توسط اجزا EQاست که به طور نمونه آشکار بودند، با هدف خاص برای تعیین آن که کار ‌آفرینان دارای یک EQ سراسر محصور کننده و برفراز هنجار دارند و بنابراین ممکن است که تا اندازه‌ای از موفقیت خود را به عنوان کارآفرینان به توانایی EQ خود نسبت دهند.
با متمرکز ساختن هردو مدل، هم مدل مایر، کاروسو، و سالووی (۱۹۹۰)، و هم انطباقEQ گلدمن (۱۹۹۸)، فرض بر آن شد که هر کار آ‍فرین به طور عمده ترازهای بالایی از حداقل دو از سه بعد مدل مایر، کاروسو، و سالوودی (۱۹۹۰)، را و حداقل سه از ابعاد مدل محل کار گلدمن (۱۹۹۸) را نمایش دهند. بر طبق مدلها، EQبه طور عمده هنگامی که در سطح بالا است که این نسبت‌ها به تحقق بپیوندند.

شرکت کنندگان
پنج کار آفرین دارای نیمرخ سطح بالا در مطالعه شامل شده شرکت کردند. اینها دکتر پیتر فارل، سیندی لوکن، پروفسور کارل وود، ریچارد راوئنز، و پل کیو بودند.
دکتر پیتر فارل پایه گذار و مدیر اجرایی رس مد، یکی از مهمترین کارخانه‌داران ابزار تنفسی پزشکی است که در تولیدات برای تشخیص و مداوای بی‌نظمی تنفس در خواب متخصص است، در سال ۲۰۰۰، مبلغ کالاهای فروخته شده در رس مد ۱۱۶ میلیون دلار بود.
او برنده ملی به عنوان کارآفرین استرالیایی سال بود.

سیندی لوکن پایه گذار و مسئول شرکت بیسکویت لوکن و می با کیفیت بالا است، که در آشپزخانه خود کار را شروع کرد و اینکه ۶ میلیون دلار از فروش سالیانه، پس از فقط چهار سال کار، درآمد دارد. سیندی به تازگی برای سالن زنانی شهیر در حرفه استرالیایی انتخاب شده است.
پروفسور کارل وود نخستین بارداری IVF در جهان، نخستین تولد IVF با استفاده از دهنده تخم‌ها، نخستین تولد از دهنده جنین یخزده، نخستین تولد IVF استرالیایی که از راه جانشینی و تولد به واسطه فن آوری بازیابی خصوصی، ایجاد کرد. او نخستین شرکت خصوصی IVF خصوصی، IVFاسترالیا، را شکل داد و از آن زمان تا حال از میان فهرستی از موفقیت‌های شغلی حامی مالی برای کار آفرینی در رقابت کار‌ کارآفرین استرالیایی را احتکار کرده است.

ریچارد ائنز، زنجیره‌ای از ۴۵ سوپرمارکت غله غذایی با درآمد حاصل از فروش ۲۲۰ میلیون دلار، در سر تا سر استرالیا گسترش داد، و اینک صاحب و مسئول تاکستان مبدل شونده به شراب و بسیار مشهور اکویل، و شرابخانه در منطقه هانتر جنوبی جدیدی است که آن یکی از بزرگترین حوزه‌های تهیه شراب است.
پلی کیز پایه گذار و مسئول «بریچ کلایمب» است، شرکتی که عموم را مجاز می‌سازد، تا از پل اسلکه سیدنی بالا بروند. در ظرف کمتر از دو سال ۰۰۰/۶۰۰ هر از پل بالا رفته‌اند، که ۵۰ میلیون دلار درآمد را به همراه آورده است، و برنده بهترین جایزه حاصل گردشگری جدیدی است، و برنده بهترین جایزه حاصل گردشگری جدید استرالیا شده است. پل گیو همچنین برنده مقوله خدمات ملی کارآفرین استرالیایی در سال شد.
روند
مطالعه فعلی از مصاحبه‌های عمیق و ساخت دهی شده بهره برده است. پرسش‌ها بر مبنای ادغام هر دو مدل EQ از مایر، کاروسو، سالووی (۱۹۹۰) و مدل EQ محل کاراز گلمن (۱۹۹۸) بود.
مباحثه
تحلیل نتایج یک عمدتا تراز بالا از هوش هیجانی همه کار آفرینان را، و نیز یک تزار شدیدا رضایت بخشی را از همه مقیاس‌های فرعی از دو مدل EQ را نشان داد.
هر کار آفرین یک تراز کاملا بالا را هر سه جز مدل مایر، کاروسو، و سالووی (۱۹۹۰)،نقد و بیان، تنظیم و بهره‌وری از هیجان را نشان داد. هر یک از آنها خودآگاهی هیجانی مهم و آگاهی از هیجان‌ها را در دیگران نشان داد. برای مثال، آنها به ویژه در درک نیروها و نقطه ضعف‌های خود، متضمن هیجان ها، مهارت داشتند. بدیهی بود که همه کارآفرینان می‌بایست تراز بالایی از درک دیگران، نه تنها از بیان کلامی هیجان، بلکه بیان غیر کلامی هیجان را می‌داشتند. رفتار خموش یا کناره‌گیر یک بیان ویژه از هیجان بود که کارآفرینان آن را یک واقعه عمومی برای مدیریت خود ملاحظه کردند. بطرزی علاقه‌مند، هر کار‌‍آفرین ذکر کرد که زنان به بیشترین مقدار از مدیریت، و درک هیجانی نیاز داشتند.
توانایی ترغیب کننده همه کار‍آفرینان همچنین توانایی آنها را خواندن هیجان‌ها آنهایی که در پیرامونشان بودند و آنهایی که بلافاصله در حال تعامل با آنها بودند را نشان داد.

بیان هیجان نه تنها از کارآفرینان آشکار بود. بلکه آنها اغلب اوقات به صورت بیانی ظاهر شدند و به آن عمل نمی‌کردند که از اطلاعات هیجانی خود مضایقه کنند. آنها هر کدام از یک محیط کار را رفعت بخشیدند در آنجا که «دست برنده رو می‌شود»، و بیان هیجان، قسمتی از راهبرد کاری تشویق می‌شود.
کار‌آفرینان همچنین ظاهر شدند تا یک توانایی قوی داشته باشند. تا به هر کارمندی درباره هیجان‌های خود نزدیک شوند، هیجان و موفقیت را، در یک اقدام برای حل، موضوع خطاب کنند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.