فایل ورد کامل مقاله آموزش زبان عربی؛ بررسی علمی خلاصه تست‌ها و نکات کنکوری برای یادگیری مؤثر


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله آموزش زبان عربی؛ بررسی علمی خلاصه تست‌ها و نکات کنکوری برای یادگیری مؤثر دارای ۹۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله آموزش زبان عربی؛ بررسی علمی خلاصه تست‌ها و نکات کنکوری برای یادگیری مؤثر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله آموزش زبان عربی؛ بررسی علمی خلاصه تست‌ها و نکات کنکوری برای یادگیری مؤثر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله آموزش زبان عربی؛ بررسی علمی خلاصه تست‌ها و نکات کنکوری برای یادگیری مؤثر :

– عَیِّن الترجمه الصحیحه : «الانسانُ مخلوقٌ مِنْ التُراب و یرجِعُ‌ إلی التُّراب.»
۱) انسان، آفریننده خاک از گل است و به گل نیز باز می گردد.
۲) انسان، از خاک آفریده شده است و به خاک بازمی گردد.
۳) انسان ها، از خاک آفریده می‎شوند و به خاک نیز برمی گردند.
۴) انسان از خون آفریده شده است و به خون بازمی گردد.

۲- مَیِّز الصحیح عن الترجمه للعباده التالیه: «أخی! ما الفائدهُ فی ثَروهٍ و راعَها لعنهُ الناسِ؟!»
۱) ای برادر! چه فائده ای است در ثروتی که به همراهش لعنت مردم است؟!
۲) برادر من! چه فائده ای است در ثروتی که پشتش لعنت مردم است؟
۳) خواهر من! آیا در ثروتی که پشتش لعنت مردم است، فایده وجود دارد؟!
۴) فرزند من! آیا در ثروتی که به همراه آن لعنت مردم است، فایده وجود دارد؟!

۳- عَیِّنْ الاصحّ والادقّ فی الترجمه: «العلمُ‌ یُحرسُکَ وَ اَنْتَ تُحرسُ المالَ.»
۱) تو از علم محافظت می‌کنی ولی آن از تو محافظت نمی‌کند.
۲) علم از تو محافظت می‌کند و تو از مال و ثروت محافظت می‌کنی.
۳) علم و ثروت را باید خودت محافظت کنی.
۴) علم از او محافظت می‌کند و تو از ثروت محافظت می‌کنی.

۴- مَیِّز الصحیح عن الترجمه للعباره التالیه: «هُوَ سافَرَ إلی مکانٍ قریبٍ، یرجعُ بعدَ قلیلٍ.»
۱) او به مکانی ناآشنا مسافرت کرد، اندکی بعد برمی‌گردد.
۲) او به مکانی دور مسافرت می‌کند، اندکی بعد برمی‌گردد.
۳) او به مکانی نزدیک مسافرت کرد، اندکی بعد برمی گردد.
۴) او به مکانی نزدیک مسافرت می کرد، اندکی بعد برگشت.

۵- عَیِّنْ الاصّحْ والادقّ فی الترجمه : «دینُنا لایَسْمَعُ لنا بالسجود إلّا الله.»
۱) دین ما شما را وادار می‌کند که برای خدا سجده کنید.
۲) دین ما به ما اجازه نمی دهد که سجده کنیم مگر برای خداوند.
۳) دین تان به ما اجازه نمی دهد که برای غیر خدا سجده کنیم.
۴) دین شما به شما اجازه می‎دهد که برای خدا سجده کنید.

۶- مَیِّز الصحیح عن الترجمه للعباره التالیه: «علِّمنی الهندسهَ فی ثلاثهِ أیّامٍ.»
۱) در سه روز هندسه را یاد گرفتیم. ۲) در سه روز هندسه را یاد بگیر.
۳) در سه روز هندسه را به من یاد بده. ۴) در سه روز علم هندسه را فرابگیرد.

۷- عَیِّنْ الترجمه الصحیحه: «یُشَجَّعُ القرآنُ الناسَ عَلی الاستفادهِ من الطَّیِّباتِ التی تَضْمَنُ سلامهَ الاَبدانِ.»
۱) قرآن انسان ها را در تضمین کردن بدن ها به وسیله‌ی پاکیزگی کمک می‌کند.
۲) با خواندن قرآن انسان شجاع می‎شود و سلامتی بدن او تضمین می‎شود.
۳) قرآن انسان رابه استفاده از پاکی‌هایی که سلامت بدنها را تضمین می‌کند تشویق می‌نماید.
۴) استفاده از پاکی قرآن سلامتی بدن‌ها را تضمین می‌کند و این مورد تشویق مردم است.
۸- عَیِّنْ الترجمه الصحیحه: «قَصِّر الآمال فی الدنیا تَفُرْ.»
۱) کم کردن آرزوها در دنیا موجب رستگاری است.
۲) آرزوها را در دنیا کم کن تا رستگار شوی.
۳) تقصیر گناهان موجب رستگاری آخرت است.
۴) آرزوهایت را در دنیا کم کن تا رستگار شوی.

۹- عَیِّنْ الاصّحْ والادقّ فی الترجمه: «حرکهُ الارضِ لیست مخفیهً علی أحدٍ و قصّه غالیله مشهوره فی هذا المجالِ.»
۱)حرکت زمین در دوره‌ی ما برکسی پوشیده نمانده وداستان گالیله دراین بحث معروف است.
۲)حرکت زمین بر کسی پوشیده نیست و داستان گالیله در این زمینه مشهور است.
۳)دوران زمین به دورخورشید برکسی پوشیده نیست و قصه‌گالیله در این زمینه معروف است.
۴)حرکت زمین بر هیچ‌کسی درعصرما پوشیده نیست وگالیله در این زمینه داستان معروفی دارد.

۱۰- عَیِّنْ الاصّحْ والادقّ فی‌‌الترجمه:«اِصْبِرْ حتّی‌ آخُذَ رابتی‌ من بیت‌المال فُاساعِدُ ک‌ بشیءٍ مِنْهُ.»
۱) صبر کن تا رتبه و درجه ام را در بیت المال به دست آورم و چیزی از آن به من برسد.
۲) صبر می‌کنم تا حقوقم را کامل بگیرم تا بتوانم به خانواده ات کمک نمایم.
۳) صبر کن تا حقوقی از بیت المال بگیرم و چیزی از آن را به تو کمک نمایم.
۴) صبر کن تا حقوقم را از بیت المال بگیرم و چیزی از آن را به تو کمک نمایم.

۱۱- عَیِّنْ التعریب الصحیح: «خداوند آفریننده‌ی هر چیزی و آمرزنده هر گناهی است!»
۱) اللهُ مخلوقُ کُلِّ شیءٍ و مغفورُ کُلِّ ذنبٍ. ۲) اللهُ خالِقُ کُلِّ شیءٍ و مغفورُ کُلِّ ذنبٍ.
۳) اللهُ مخلوقُ کُلِّ شیءٍ و غافِرُ کُلِّ ذنبٍ. ۴) اللهُ خالِقُ کُلِّ شیءٍ و غافِرُ کُلِّ ذنبٍ.

۱۲- عَیِّنْ التعریب الصحیح: «خوب گوش‌کردن را بیاموز همانطورکه خوب صحبت کردن را می‌آموزی.»
۱) عَلِّمْ حُسْنَ الاستماعِ کما تتعلَّمُ حُسْنَ الحدیث.
۲) تَعَلِّمَ حُسْنَ الاستماعِ کما تتعلَّمُ حُسْنَ الحدیث.
۳) تَعَلَّمْ حُسْنَ الاستماعِ کما تَعَلَّمَ حُسْنَ الحدیث.
۴) تَعَلَّمْ حُسْنَ الاستماعِ کَما تتعلّمُ حُسْنَ الحدیث.

۱۳- ماهو المفهوم: «لاتَجْعَلْ یَدَکَ مغلولَهً إلی عُنُقِکَ ولاتُبْسِطُها کُلَّ البَسْطِ.»؟
۱) الابتعاد عن الافراط و التفریط فی الانفاق ۲) الابتعادُ عن التکاسُل
۳) عَدمُ الاسراف فی الانفاق ۴) عَدَمَ التّحَسُّرِ علی الدّنیا

۱۴- عَیّن الصحیح فی تشکیل الکلماتِ فی العبادهِ التالیه: «استشهد بعض أولادها فی ساحه المعرکهِ.»
۱) اُسْتشهِدَ- بعضُ- اُولادَها- ساحهِ. ۲) اُسْتِشهِدَ- بعضَ- اُولادِ- ساحهِ.
۳) اُسْتُشهِدَ- بعضُ- اولادِِ- ساحهِ. ۴) اُسْتَشهِدَ- بعضُ- اُولادَ- ساحهِ

۱۵- عَیّن الصحیح فی تشکیل «العصافیر تسبّب خسارات کثیره بالمزارع.»
۱) تُسَبِّبِ- خساراتٍ- کَثیرهٍ- المَزارعِ ۲) تُسَبَّبُ- خساراتٍ- کَثیرهً- المَزارعَ
۳) العصافیرُ- تُسَبِّبُ- خساراتُ- کثیرهً ۴) العَصافیرُ- تُسَبِّبُ- خساراتٍ- المزارِعِ

۱۶- عَیِّن الصحیح عن الاعراب و التحلیل الصرفی مِنْ کلمه «راع» فی الجملهِ التالیهِ.
«کُلُّکم راعٍ و کُلُّکُم مسؤولٌ عن رعیتِه.»
۱) مفرد- مذکر- جامد- معرب- ممنوع من الصرف/ خبر و مرفوع محلاً.
۲) مفرد- مذکر- مشتق- معرب- منصرف/ مضاف الیه و مجرور تقدیراً.
۳) مفرد- جامد- معرب- نکره- ممنوع من الصرف/ مبتدا مؤخر و مرفوع تقدیراً.
۴) مفرد- مذکر- مشتق- نکره- منصرف/ خبر و مرفوع تقدیراً.

۱۷- عَیِّن الصحیح عن الاعراب و التحلیل الصرفی«المجدِّینَ» فی الجملهِ التالیهِ.
«انّی أُحِبُّ إخوانی العباد المُجَدِّین.»
۱) مفرد، مذکر، مشتق «اسم فاعل»، معرب، ممنوع من الصرف/ مضاف الیه و مجرور به «ی».
۲) جمع سالم للمذکر، مشتق «اسم مفعول»، معرب، ممنوع من الصرف/ نعت و منصوب بالاعراب الظاهری.
۳) جمع سالم‌للمذکر، مشتق «اسم فاعل»، معرفه، منصرف/ صفت ومنصوب بالاعراب الظاهری
۴) جمع سالم للمذکر، مشتق «اسم مفعول»، معرب، معرفه، منصرف/ مضاف الیه و مجرور.

۱۸- عَین الصحیح عَنْ کلمه (أبا) فی العباده التالیه: «کانت سمیره تَظُنُّ أنَّ اباها قد نُسِیَ.»
۱) اسم مفرد مذکر، جامد، معرفه، معرب/ اسم أنَّ منصوب بألف.
۲) اسم مفرد مونث، جامد، معرفه، معرب،/ خبر أنَّ‌ََ منصوب بألف.
۳) اسم مفرد مذکر، جامد، معرب، معرفه، / اسم أنَّ منصوب تقدیراً.
۴) اسم مفرد مذکر، جامد، معرفه، مبنی،/ خبر أنَّ مرفوع محلاً.

۱۹- ماهُو المفرد فی الاَسماءِ التالیه؟
۱) قشور ۲) سُبل ۳) اغْلال ۴) رَماد

۲۰- ماهوالمناسب للفراغ؟ «مُنی و هُدی … تَتَجّولانِ بین الحدائقِ والحُقولِ.»
۱) اصدقاء ۲) صدیقتانِ ۳) صدیقاتٍ ۴) صَدیقانِ

۲۱- أیُّ عبارهٍ ماجاءَ فیها جمعُ المُکَسر؟
۱) بدأتِ هذا الیوم المحادثات الرسمیه بین البلدین. ۲) لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل.
۳) حَضَرَ جمیع الطَلَبه فی الصف. ۴) الجهاد باب فتحه الله لِاولیائهِ.

۲۲- کم اسماً جمعاً فی العباره التالیه: «أحبُّ إخوانی مَن أهَدی إلیَّ عُیوبی.»
۱) ۴ ۲) ۱ ۳) ۲ ۴) ۳

۲۳- ایُّ اسمٍ لایکون جمعاً سالماً لِلمذکَر؟
۱) مؤمِنَینِ ۲) صادقینَ ۳) طالبینَ ۴) مُحَمَّدونَ

۲۴- عَین جَمعاً سالِماً لِلمونَث؟
۱) اَبْیات ۲) اَوْقات ۳) مَرّات ۴) اَصْوات

۲۵- أیُّ جوابٍ هُوَ اسمُ مؤنثٌ؟
۱) أحجار ۲) مزارع ۳) مَساجِد ۴) أزهار

۲۶- أیُّ جوابٍ هُوَ اسمُ مذکرٌ؟
۱) الشُعَراءِ ۲) ألعصا ۳) ألخضْراء ۴) اَلْمدارِس

۲۷- عَیِّنْ نوعَ الإسم المؤنث فی کلمه «شَمْس».
۱) مؤنث مجازی معنوی ۲) مؤنث مجازی لفظی
۳) مؤنث لفظی ۴) مؤنث حقیقی معنوی

۲۸- عَیِّنْ نوعَ الإسم المؤنث فی کلمه «زَینَب».
۱) مؤنث مجازی لفظی ۲) مؤنث حقیقی معنوی
۳) مؤنث لفظی ۴) مؤنث مجازی

۲۹- أیُّ اسمٍ هُو نکرهٌ؟
۱) الَّذینَ ۲) هُؤلاءِ ۳) مَدارسِ ۴) أنتم

۳۰- عَین النکره:
۱) اللذینِ ۲) اَنْتُنَّ ۳) کتاب تلمیذٍ ۴) قلم علیٍّ

۳۱- أیُّ موردٍ لیسَ فیهِ معرفهٌ؟
۱) العاقلُ مَن ابتَعَدَ عن الباطل. ۲) قالَ بلبلٌ لِلصّقَر.
۳) أقرأ مقالهً فی مجلّهٍ. ۴) رَبِّ اشْرَحْ لی صدری.

۳۲- ماهِیَ هاتانِ الکلمتانِ معرفتان أو نکرتانِ بالترتیب؟ «قَلَمُ تلمیذٍ»
۱) معرفه، معرفه ۲) معرفه، نکره ۳) نکره، نکره ۴) نکره، معرفه

۳۳- عَیِّنْ عدد الأسماءِ المعرفهِ فی العباره التالیهِ.
«ولَمّا وَصَلْتُ الی الْمَنْزلِ دَخَلْتُ الْغُرْفَهَ و سَلَّمْتُ علی اُمِّی و قُلْتُ‌ لَها.»
۱) خمسه ۲) ثلاثه ۳) تِسْعَه ۴) ثَمانیه

۳۴- عَیِّن المعرَّف بالعَلَمِ فی العبارات التالیه:
۱) کادتْ یداها تَیْبَسانِ من شدّه البَردِ.
۲) یا داوودُ، اِنّا جعلناکَ خلیفهً فی الأرضِ.
۳) لِنَعلَمْ أنَّ المِهَن قسمان رئیسیانِ.
۴) اَهَمُّ الفَرق بین الانسانِ و انسانٍ هو نَظَرْتُه الی الأشیاء.

۳۵- مَیِّز الاسم الّذی هو معرَّف بأل:
۱) اَلْقُدس ۲) ألْقَلَم ۳) اَلْقٌرآن ۴) الطهران

۳۶- عَیِّنْ الْاجْوِبَهِ ماجاء فیها اِسمُ نکرهٌ؟
۱) قُل هُوَ اللهُ أحَدُ. ۲) إنَّ مَعَ العُسْرِ یُسْراً.
۳) فَلابُدَّ أنْ یَسْتجیبَ الْقَدرُ. ۴) ألحَمدُللهِ رَبِّ العالَمینَ.

۳۷- صَحِّحِ الخَطأ فی «هذِهِ تلمیذاتٌ مُجْتَهِدَاتٌ.»:
۱) تلک تلمیذاتٌ مجتهداتُ. ۲) اولئکَ تلمیذاتٍ مجتهداتٍ.
۳) هُؤلاءَ تلمیذاتٌ مجتهداتٌ. ۴) هُؤلاءِ تلمیذاتٌ مجتهداتٌ.

۳۸- ماهو الصحیح للفراغ المناسب: «…… وَجَدْنا السعاده فی مساعده المساکین.»
۱) أنا ۲) أنتَ ۳) نحن ۴) أنتِ

۳۹- عَین الصحیح للفراغین: «……. مدیرهٌ ناجحهٌ فی عملـ ………..».
۱) هُوَ- هُ ۲) هِیَ- ـها ۳) هِیَ- کِ ۴) أنتِ- ها

۴۰- ماهو الصحیح للفراغ المناسب: «اللهُ ربّی و ……… اشکُرهُ.»؟
۱) هو ۲) نَحْنُ ۳) أنتَ ۴) أنَا

۴۱- ماهو الصحیح عن «ایّای»؟
۱) منفصل رفعی ۲) منفصل نصبی ۳) متصل رفعی ۴) متصل نصبی

۴۲- عَیّن الصحیح فی نوع الضمایر: «یا ایّها الناس اُعبدوا ربکم الذی خلقکم.»
۱) متصل- متصل- متصل ۲) منفصل- متصل- متصل
۳) متصل- متصل- منفصل ۴) متصل- منفصل- متصل

۴۳- ضمیر «ی» به کلمه‌ی «یَنْصُرُ» متصل می‎شود و تبدیل به ……… می‎شود.
۱) یَنصُری ۲) یَنْصُرْنی ۳) یَنصُرُنی ۴) ینصُرَنی

۴۴- ماهو الصحیح لتکمیل الفراغ: «……… الشجرتان باسقتانِ.»؟
۱) هذانِ ۲) هُولاءِ ۳) تلک ۴) هاتانِ

۴۵- ماهو الصحیح؟
۱) الذی: اسم اشارهٍ ۲) یَعْلَمْ: فعل امر
۳) هُولاءِ: ضمیر منفصلٌ ۴) کیفَ: اسمُ استفهامٍ

۴۶- عَیّن الصحیح للفراغ: «المومنونَ ……. یعملونَ الصالحات.»
۱) اللّاتی ۲) الذی ۳) الذین ۴) التی

۴۷- عین الصحیح
۱) المؤمنه هو الذی یتوکّل علی الله ۲) المؤمنه هوالذی تتوکّلُ علی الله
۳) المؤمنه هی الذی تتوکّل علی الله ۴) المؤمنه هی التی تتوکّلُ علی الله

۴۸- مَیز الجواب الذی ماجاء فیه اسم موصول:
۱) اولئک من یناجون الله لما یَغذوهم به ۲) له مافی السماوات وما فی الارض
۳) یسبّح له من فی السماوات و من فی الارض ۴) و ماتفعلوا من خیرٍ تجدوه عندالله

۴۹- ماهی کلمه «مَن» فی الایه الشریفه «مِن الناس مَن یتّخذ مِن دون الله أنداداً؟»
۱) اسم استفهام ۲) اسم شرط ۳) حرف جر ۴) موصول عام

۵۰- عَیّنْ العباره التی ماجاء العائد فیها مذکوراً.
۱) اللهم وفِّقنا لِمّا فیه مرضاتک ۲) ربَّنا آتِنا ما تُحبُّ و ترضی
۳) عملتُ بواجباتی التی أمرنی اللهُ بها ۴) هو الذی أرسل نبیَّه بالهدایه

۵۱- ماهو الصله والعائد فی العباده التالیه؟ «ادفع بالتی هی أحسن»
۱) التی- هی ۲) أحسن- هی ۳) هی- مستتر ۴) هی أحسن- هی

۵۲- ماهو المناسب للفراغ: «یُسَمّی الضمیر الذی فی الصلّه، ………..»
۱) الموصول ۲) عائداً ۳) ضمیر فاعلیّاً ۴) الصلّه والموصول

۵۳- عَِّن عدَدَ الاسماء الجاهدهِ فی هذه الآیَهِ الکریمهِ «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم».
۱) أرْبَعَه ۲) ثلاثه ۳) إثنانِ ۴) واحد

۵۴- ماهو الجامد؟
۱) الکسُول ۲) الکسْلان ۳) ألکسِل ۴) ألکَسَل

۵۵- ایُّ کلمهٍ لیس مشتقاً؟
۱) محزون ۲) مُنْتَشِر ۳) البُکاء ۴) الناجِح

۵۶- عَیّن عدد اسم الجامد فی العباره: «مُشاوره المشفِقِ الجاهِل خَطَرٌ.»
۱) ۱ ۲) ۲ ۳) ۳ ۴) ۴

۵۷- اَیُّ عبارهٍ کُلُّها مشتقٌ؟
۱) علیم، مسمار، کتاب ۲) معلوم، مکتب، عِلم
۳) شاهد، مجرد، منقوش ۴) مجاهده، عطشان، صبور

۵۸- ماهوالصحیح حولَ کلمه شیر الیها بخطٍ‌ فی آیه «کنتم خیر امه اخرجت للناس ……..»؟
۱) اسم جامد ۲) مصدر ۳) صفه مشبهه ۴) اسم تفضیل

۵۹- ایُّ کلمهٍ لیس مشتقاً ؟
۱) مخلوق ۲) البکاء ۳) المعتذر ۴) السائِر

۶۰- عَیِّنْ الصحیح عن الکلمات التی أشیر ألیها بخطِّ.
«المؤمنُ حریصٌ علی تقدیم العون و المساعَدَهِ للآخرین.»
۱) حریص: صفه مشبههٌ ۲) المُساعَدَه: اسم مفعول
۳) آخرینَ: صفه مشبهه ۴) المُساعَدَه:‌ اسم آله

۶۱- ماهو الصحیح عَنْ کلمهِ «مَطْلَع» فیمایلی؟ «سَلامٌ هِیَ حتّی مَطْلَع الفَجر.»؟
۱) اسم الزمان ۲) اسم المفعول
۳) اسم المکان ۴) کُلُّ الأجوبهِ صحیحهٌ

۶۲- اُیُّ جوابٍ لَیْسَ اسم الفاعِل؟
۱) الاخِره ۲) ألضالّین ۳) ألعالَمین ۴) ألمُجتَهِداتِ

۶۳- عَیِّنْ الصفه المشبَهه فیمایلی:
۱) صغیر ۲) معلِّم ۳) یقین ۴) تسلیم

۶۴- أیُّ عبادهٍ ماجاء فیها الإسمُ المشتقُّ؟
۱) لِفاطمهِ (س) فضائلُ لانجدُها فی الآخرینَ ۲) سَلْ تَفَقُّهاً ولاتسألْ تَعَنُّتاً
۳) حقُّ المسْتَشارِ أنْ یکونَ ذاعَقْلٍ وافرٍ. ۴) ألعِلْمُ خزانهٌ مِفتاحها السؤالُ.

۶۵- عَیِّن الاسم المفعول مِن «عَلِمَ»:
۱) عالِم ۲) أعلَم ۳) مَعلوم ۴) مُعَلِّم

۶۵- عَیِّن الاسم الفاعل مِن «نَصَرَ»:
۱) ناصر ۲) مَنصور ۳) ناصَر ۴) أنصَر

۶۷- أیُّ أسمٍ لیسَ اسماً فاعلاً؟
۱) مُؤمِنون ۲) مشفق ۳) وارِث ۴) مُغْتَصَبَه

۶۸- عَیِّن الاسم المفعول:
۱) مُستضعَف ۲) مُسْتَضْعِف ۳) مُعْتَذِر ۴) مُجاهِد

۶۹- عَیِّنْ الخطأ عن «مُرسَل» و «مبشِّر»:
۱) «مُرسَل» اسم مفعول است و «مُبشِّر» اسم فاعل است.
۲) «مُرسَل» از باب افعال است و «مُبَشِّر» از باب تفعیل است.
۳) «مُرسَل» مذکر و «مُبَشِّر» هم مذکر است.
۴) «مُرسَل» اسم مفعول و «مُبَشِّر» هم اسم مفعول است.

۷۰- عَیِّنْ الاسم الفاعل مِن الافعال التالیه: «یُساعِدُ- یشکُرُ- یُسلِمُ- یَصنَعُ»
۱) ساعدِ- شاکر- سالم- صانع ۲) ساعِد- شاکر- مُسلِم- صانِع
۳) مُساعِد- شاکِر- مُسلِم- صانِع ۴) مُساعِد- شاکر- سالم- مُصنِع

۷۱- عَیِّنْ الجواب الذی لیسَ الاسم التفضیل.
۱) فُضلی ۲) کبری ۳) اَسْوَد ۴) اَعْظَم

۷۲- عَیّن الخطأ عَن «مُنْزِل» و «مُقَصِّر»
۱) «مُنْزِل» اسم فاعل است و «مُقَصِّر» اسم فاعل است.
۲) «مُنْزِل» از باب افعال است و «مُقَصِّر» از باب تفعیل است.
۳) «مُنْزِل» مذکر و «مُقَصِّر» مذکر است.
۴) «مُنْزِل» اسم مفعول و «مُقَصِّر» هم اسم مفعول است.

۷۳- ماهو الصحیح عن کلمه «التواب» فی العباده: «اِنّ الله هو التّواب».
۱) اسم مبالغه ۲) صفه مشبهه ۳) اسم الفاعل ۴) اسم مفعول

۷۴- عَیِّنْ الخطأ عن الکلمه الّتی اُشیرَ الیها بخطٍّ: «لِلّهِ المَشرِقُ و المغرِبُ».
۱) اسم مکان ۲) مشتق ۳) مذکر ۴) اسم التفضیل

۷۵- عَیِّنْ الصحیح عن الکلمه التی أشیرَ الیها بخطٍّ. «لَقَد خَلَقْنا الانسانَ فی أحسن تقویم».
۱) صفه مشبهه ۲) اسم تفضیل ۳) من باب تفعیل ۴) اسم مبالغه

۷۶- عَیِّنْ الممنوع من الصرفِ:
۱) حامد ۲) حمید ۳) مریم ۴) جلیس

۷۷- عَیِّنْ الصحیح للفراغ: «عَزَمَ السکاکیُّ إلی مدارسَ فی ……»
۱) خوارزمَ ۲) خوارزمِ ۳) خوارزمُ ۴) خوارزمٍ

۷۸- عَین العباده التی لیست فیها اسماء «ممنوع من الصرف»
۱) ألَیْس اللهُ بأعْلَم بالشاکرین ۲) أرْسَلْنا اِلی فرعون رسولاً
۳) شَجَّع الاسلامُ المسلمینَ علی التفکُّر ۴) الاعداءُ غَضبوا فلسطین

۷۹- عَیِّنْ الصحیح:
۱) کان فی بغدادَ رجلٌ زاهدٌ ۲) اِلی متی تَعْبُدُ فی مساجدِ و معابدِ
۳) الاعداءُ قتلوا الاطفالَ فی فلسطینِ ۴) زیَّنا السماءَ الدنیا بمَصابیحِ

۸۰- أیُّ الکلمات معربه؟
۱) التی ۲) اللذانِ ۳) الّذینَ ۴) الّذی

۸۱- عَیِّنْ الصحیح عن المعرب والمبنی فی جملهِ: «قالتِ البقرهُ : اِنَّ اللهَ خَلَقْنا هَذا.»
۱) البقرهُ = مبنی علی الضم ۲) قالَتْ = مبنی علی السکون
۳) اللهَ = مبنی علی الفتح ۴) خَلَقْنا = مبنی علی الفتح

۸۲- عَیِّنْ الصحیح عن الکلمات التی تحتها خطٍّ «أنا أضمن لکَ الفَ بیتٍ حزبٍ لِمَهربنتک.»
۱) مبنی- معرب- مبنی- معرب ۲) مبنی- مبنی- معرب- معرب
۳) مبنی- معرب- معرب- معرب ۴) مبنی- معرب- معرب- مبنی

۸۳- میّز العباره التی کلّها مبنیَّ:
۱) ذلکَ- اللذَیْنِ- خَرَجوُا- هی ۲) تلک- هذهِ- یأمُرون- ما
۳) فَتَحْتُم- تلک- انتم- هذانِ ۴) انتِ- اولئکَ- هولاء- الّذی

۸۴- فی ایِّ العباده جاء فعلٌ مبنیٌ؟
۱) انتِ ترمینَ ۲) هُنَّ یَرمینَ ۳) هُم یرمون ۴) هی تَرمی

۸۵- مَیّز العباره التی کلُّها مُعرَّبه.
۱) انتما، صارَ، صِدق ۲) هولاءِ، نحنُ، جَلَسْنَ
۳) مُنْذُ، أینما، لکنَّ ۴) اَهل، ریاضه، مَسجد

۸۶- أیُّ الکلمات المبنی
۱) الذی ۲) اللتانِ ۳) اللذانِ ۴) هاتَینِ

۸۷- ماهو المبنی؟
۱) اللذان ۲) هاتان ۳) اولئک ۴) هذین

۸۸- ای الکلمات المعرب؟
۱) اسم الشرط ۲) اسم الاستفهامِ ۳) اسمِ الاشاره ۴) ضمایر

۸۹- مَیِّز المعرب فیمایلی؟
۱) اَلَّذینَ ۲) اولئکَ ۳) هاتانِ ۴) هولاءِ

۹۰- عّیِّنْ الصحیح للفراغ: «اِحْتَرمْ ……………… فی کلِّ الامورِ.»
۱) اخاک ۲) اخوکَ ۳) أبیک ۴) ابوک

۹۱- عَیِّنْ اعراب «الداعی» فی الجمله: «الداعی اِلی الخیر کفاعِلِه.»
۱) مبتدا و مرفوع بالفتحه ۲) فاعل و مرفوع بالفتحه
۳) فاعل و مرفوع تقدیراً ۴) مبتدا و مرفوع تقدیراً

۹۲- ایُّ المفردات التالیه تکونُ فی حاله النصب اعرابُها ظاهریاً؟
۱) الفتی ۲) الهادی ۳) یحیی ۴) صدیقی

۹۳- عَیّن الخطأ فی اعراب المثنی:
۱) نَظَرتُ اِلی الغزالتَیْنِ ۲) کتبتُ تمرینَیْنِ
۳) فأرتانِ تتکلّمان فی مخزنٍ ۴) هما تلمیذَیْنِ

۹۴- عَیّن الصحیح فی اعراب المثنی:
۱) رَجَعت التلمیذتان من المکتبهِ ۲) سَمَع الفارتین کلامَ القطهِ
۳) شَرَبت الغزالتینِ الماء ۴) رأیتُ فی الحدیقهِ الفلاحانِ

۹۵- عَیِّنْ الخطأ فی اعراب الجمع للمونث:
۱) اِسألی عن الفاضلاتِ ۲) اِحْتَرم المعلماتِ فی کلِّ الامور
۳) سَلّمْتُ علی المعلِّماتِ الناجحاتِ ۴) وَجَدْنا الطالباتَ‌ صابراتً

۹۶- عَیّنْ اعراب «لایحبون» فی الجمله «الناسُ لایحبّونَ‌ الراضی عن نفسه.»
۱) مرفوع تقدیراً ۲) منصوب محلاً ۳) مرفوع محلاً ۴) مجرور محلاً

۹۷- عین الخطأ
۱) جاءَ داعیٌ ۲) جاءَ داعٍ ۳) رأیتُ داعیاً ۴) سَلَّمْتُ علی داعٍ

۹۸- نوع الاعراب کلمه «تلمیذ» در دو عبارت «تلمیذی فی الصف» و «لاتلمیذ فی الساحه»
۱) تقدیری- تقدیری ۲) تقدیری- محلی ۳) محلی- محلی ۴) فرعی- اصلی

۹۹- مَیّز العباره التی جاءَ فیها الاعراب التقدیری؟
۱) جاء هذا ۲) ذَهَبَ هولاء ۳) رأیتُ القاضی ۴) یُجِیءُ الفتی

۱۰۰- حروف عامل در آیه‌ی شریفه‌ی: «یا ایُّها الناس انّا خلقناکم من ذکر و انثی.» کدام است؟
۱) إنّ ۲) یا- إنّ ۳) یا- إنّ- مِن ۴) یا- ال- إنَّ

۱۰۱- عَیِّنْ الحروف ناصبه.
۱) عَن ۲) قد ۳) لَم ۴) لَنْ

۱۰۲- عَیِّنْ الجواب الذی کُلُّهُ مِنَ الحروف المشبهه بالفعلِ.
۱) إنَّ، أنَّ، کانَ، لَیتَ، لکِنْ ۲) لَیتَ، لکِنْ، أنَّ، إنَّ، کَأنَّ
۳) کأنَّ، إنَّ، لَیْتَ، أنَّ، لکِنَّ ۴) إنَّ، أنَّ، کأنَّ، لَیتَ، لکِنْ

۱۰۳- ماهِیَ انواعُ «لا» فی العباره التالیه بالترتیب؟ «لم لاتقول: لاحَولَ ولاقُوَّهَ‌ إلّا باللهِ.»
۱) نفی، نفی جنس، نفی جنس ۲) نهی، نفی جنس، نفی
۳) نفی جنس، نفی،‌نفی جنس ۴) نفی، نفی جنس، نهی

۱۰۴- اَیُّ کلمه لیت من الحروف ناصبه:
۱) لَنْ ۲) حتّی ۳) کَیْ ۴) لَمّا

۱۰۵- عین الصحیح للفراغ: «اِنْ …………. علی المصائب ……………..»
۱) صَبرتُ، طَفَرَ ۲) تَصْبِرْ، یَظْفِرْ ۳) صَبَرْتِ، طَفرتِ ۴) صَبَرْ، ظَفَرْ

۱۰۶- عین الصحیح للفراغ: «لَنْ …………. امْرُءٌ عَرَفَ قَدْرَ نفسهِ.»
۱) یَهْلِکَ ۲) یَهْلِکُ ۳) یَهْلِکا ۴) تَهْلِکُ

۱۰۷- عَیِّنْ الصحیح:
۱) إنْ تَنْصرواْ الله یَنْصُرُکُمْ ۲) ماتَفْعَلونَ مِنْ خیر یَعْلَمْهُ الله
۳) مَنْ یَتَأَمَّلْ قبل الکلامِ یَسْلَمُ مِن الخطاء ۴) اِنْ تَجْتهِدْنَ فی أما لکنَّ تَنْجَحْنَ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.