فایل ورد کامل مقاله تحلیل فرآیند رنگ آستر؛ بررسی علمی و صنعتی در قالب پایاننامه دانشگاهی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله تحلیل فرآیند رنگ آستر؛ بررسی علمی و صنعتی در قالب پایاننامه دانشگاهی دارای ۱۷۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله تحلیل فرآیند رنگ آستر؛ بررسی علمی و صنعتی در قالب پایاننامه دانشگاهی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله تحلیل فرآیند رنگ آستر؛ بررسی علمی و صنعتی در قالب پایاننامه دانشگاهی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله تحلیل فرآیند رنگ آستر؛ بررسی علمی و صنعتی در قالب پایاننامه دانشگاهی :
فصل اول
پایان نامه تجزیه و تحلیل فرآیند رنگ آستر
در شرکت ایران خودرو دیزل
معرفی سازمان:
درسرزمین پهناوری چون ایران نگرش به شرایط خاص اقلیمی حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اقتصادی را تشکیل میدهد. گروه صنعتی ایران خودرو دیزل (گروه صنعتی خاور سابق) بر مبنای یک ارزیابی از میان بهترین تولید کنندگان جهانی خودرو با مونتاژ سالیانه ۱۸۶ دستگاه کامیون مرسدس بنز در سال ۱۳۳۸ پی ریزی و تاسیس شد و با بهره جویی ازشرایط زمان ضمن ارائه بهترین خدمات فروش و بعد از فروش تدریجا سهم خود را در صنعت حمل و نقل به نسبت کیفیت بالا و تنوع تولیدات مطابق با نیاز
کشور افزایش داد. به طوری که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اعتقاد به اصل توانمندی نسبت به توسعه کارخانه و افزایش ظرفیت خطوط تولید تا مرز ۸۰ دستگاه مشارکت فعالی را در شبکه حمل و نقل داخلی ایفا نموده و زمینه های لازم را برای صادرات فراهم نموده و پیوسته با سرمایه گذاری در صنایع اقماری از جمله فنرسازی ، صنایع ریخته گری و تولید موتور گامهای موثری در زمینه خودکفایی برداشته است. ارزیابی عملکرد شرکت با توزیع بیش از ۱۳۰۰۰ دستگاه انواع مختلف تولیدات تا سال ۱۳۷۰ در ناوگان حمل و نقل داخلی کشور جزء توانایی های بالقوه و بالفعل موجود به حساب می آید.
در حال حاضر در این کارخانه کامیون هایی با ظرفیت های مختلف شامل مدل های ۲۶۲۴، ۱۹۲۱، ۶۰۸ LP مونتاژ میشود. همچنین در این کارخانه خط تولید خودروی ون راه اندازی شده است. پیش بینی میشود که گروه صنعتی ایران خودرو دیزل با راه اندازی این خط تولید بتواند بخش عمده ای از نیاز کشور را در زمینه خودروهای آمبولانس و توریستی تأمین نماید.
موقعیت جغرافیایی:
کارخانه ایران خودرو دیزل در کیلومتر ۸ جاده تهران- ساوه واقع شده است. کل این مجموعه تا سال ۱۳۷۱ در زمینی به وسعت ۱۲۴۵۰۰ مترمربع بنا گشته است. مطالعات نشان میدهد در طرح اولیه مجموعه ۸۵۹۱۹ مترمربع بنا به خط تولید، ۸۷۳۲ مترمربع بنا به فضاهای وابسته به تولید و ۲۹۵۲ مترمربع بنا به فضاهای خدماتی اختصاص داده شده است.
تاریخچه:
شرکت ایران خودرودیزل با نزدیک به ۴۳ سال تجربه و گردآوری کم نظیر پرسنل مجرب و کارآزموده داشتن تاسیسات مدرن و توان تولید سالیانه ۱۵۰۰۰ دستگاه کامیون تحت لیسانس بنز، نامی آشنا در صنعت خودروسازی ایران و جهان است.
کارخانجات شرکت ایران خودرو دیزل، بیش از ۷۵ درصد ظرفیت تولید کامیون جمهوری اسلامی ایران را در اختیار داشته و حضور بیش از ۱۶۰۰۰ دستگاه کامیون بنز در جاده های ایران گواه توان فوق العاده تولیدی این مجموعه بزرگ صنعتی است.
شرکت ایران خودرو دیزل که در سال ۱۳۳۸ در نزدیکی تهران بزرگ امروز تاسیس شد و از قدیمیترین و پرسابقه ترین کارخانجات تولید کامیون در منطقه محسوب میشود.
در ضمن مدرنترین و بزرگترین کارخانه تولید کننده انواع کامیون های سبک نیمه سبک، نیمه سنگین و سنگین (۶ تا ۲۶ تن) در خاورمیانه و مجموعه تولیدکننده کامیون های بنز در جهان میباشد.
لازم به توضیح است که این شرکت تا قبل از تاریخ ۲۷/۴/۷۸ با نام گروه صنعتی خاور فعالیت می نمود و از آن پس به شرکت ایران خودرو تغییر نام یافت. گروه صنعتی خاور درسال ۱۳۳۸ با مونتاژ ۱۸۶ دستگاه کامیون بنز در سال فعالیت خود را شروع کرد و با بهره جویی از شرایط زمان ضمن ارائه خدمات فروش و بعد از فروش به نحوی مطلوب به تدریج سهم خود را در صنعت حمل و نقل کشور افزایش داد. این شرکت با سرمایه بیست و شش میلیون ریال که به ۲۶۰ سهم یکصد هزار ریالی تقسیم شده بود،
تاسیس گردید. درسال ۱۳۴۲ با تولید روزانه ۱۸ دستگاه (۶ دستگاه در هر شیفت) حرکت رو به جلو را اغاز کرد و درسال ۱۳۵۲ این تولید سالیانه به ۲۷۰۰ دستگاه رسید و در سال ۱۳۵۶ به بالاترین رقم یعنی ۹۰۰۰ دستگاه رسید و درسال ۱۳۵۸ مونتاژ کامیون به ۲۷۱۲ دستگاه کاهش یافت. درسال ۱۳۶۴ جهت جلوگیری از ضرر و زیان گروه و بهبود وضعیت تولید سالن L کارخانه راه اندازی شد. این سالن شامل دو خط مونتاژ جداگانه است. با افتتاح این سالن باید ظرفیت اسمی تولید به ۲۵۰۰۰ دستگاه در سال می رسید، که به علت کمبود بودجه ارزی هرگز حتی به این رقم هم نزدیک نشد و در روز حدود ۵۷ دستگاه کامیون مونتاژ می شد.
در حال حاضر گروه صنعتی ایران خودرو دیزل حدود ۱۷ الی ۲۵ دستگاه کامیون در یک شیفت کاری تولید می کنند. سرمایه گذاری این واحد صنعتی توسط سرمایه داران ایرانی و با امتیازات کارخانجات دایملر بنز آلمان میباشد. در سال ۱۳۵۲ نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و پس از انقلاب این شرکت در ردیف صنایع ملی شده اعلام گردید و در حال حاضر تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار دارد که وابسته به وزارت صنایع میباشد. به طور کلی شرکت ایران خودرو دیزل وظیفه تولید و مونتاژ کامیون های دایملر بنز از انواع کامیون های سبک، نیمه سنگین، و سنگین دار بر عهده دارد.
کارگاههای زیرمجموعه این شرکت:
گروه صنعتی ایران خودرو دیزل در حال حاضر همواره کوشیده است تا با سرمایه گذاری در صنایع مشروحه گامهای موثری در زمینه خودکفایی بردارد. این شرکت در حال حاضر دارای واحدهای و کارگاههای زیر است:
الف- شرکت گواه:
که مسئولیت تهیه و توزیع لوازم یدکی انواع کامیون های سبک و نیمه سنگین گروه را برعهده دارد.
ب- شرکت خدمات فنی خاور
که مسئولیت رفع عیب موتورهای مونتاژ شده بر روی کامیون ها و همچنین مسئولیت خدمات پس از فروش کالاهای تحویل شده به مشتری را بر عهده دارد.
ج- کارخانه رادیاتورسازی ایران:
این کارخانه مسئولیت ساخت رادیاتورهای مصرفی شرکت و کارخانه های ماشین سازی و شرکت های داخل کشور را بر عهده دارد.
د- فنرسازی شهرستان ساوه:
جهت تولید فنر و کمک فنر مصرفی شرکت و سفارشات واحدهای دیگر فعالیت میکند.
هـ-کارخانه ریخته گری اراک:
جهت تولید قطعاتی که امکان ساخت آنها وجود دارد.
مواد اولیه مصرفی شرکت:
نحوه تأمین قطعات و مواد مصرفی در شرکت ایران خودرو دیزل به صورت زیر میباشد:
الف- ریسندگی فومنات:
این واحد جهت تولید و تهیه انواع نخهای پنبه ای است.
ب- انواع موتور کامیون:
که از کشورآلمان وارد میشود و در کارخانه ایدم تبریز پوسته موتور ریخته میشود.
ج- انواع رادیاتور:
که از کارخانه رادیاتورسازی ایران تهیه میشود.
د- باطری:
که از شرکت باطری نیرو این قطعه تهیه میشود.
هـ-لاستیک:
که از کارخانجات کیان تایر، بارز، کویر تایر و … تهیه میشود.
و- قطعات لاستیکی:
که این قطعات لاستیکی مورد استفاده در داخل کامیونها از کارخانه ایران بارز تهیه میشود.
ز- شیشه:
که از شرکت میرال و پارس سکوریت عمدتا تهیه میشود.
ح- فنر و کمک فنر:
که به طور عمده ازشرکت ساوه (فنرسازی ساوه) تهیه میشود.
ت- ورق:
ازکشورهای آلمان و ژاپن و از منابع داخلی کشور جهت ساخت اطاق سرنشین و کمپرسی.
ی- باک، اگزوز، لوله های باد، اتاق راننده، صندلیها و انواع کابل که توسط خود کارخانه تهیه میشود.
ن- قطعات مصرفی دیگر:
که از یدک بنز، آذین گستر، شرکت طراحی و مهندسی قطعات خودروهای سنگین و … علاوه بر شرکتهای ذکرشده در فوق، شرکت ایران خودرو دیزل درشرکتهای ریسندگی خاور به میزان ۱۰۰ درصد و در کارخانجات ریسندگی و بافندگی فومنات به میزان ۴۹ درصد سهام دارد.
در ضمن برای ارائه خدمات فنی بعد از فروش شرکت خدمات فنی خاور در سال ۱۳۵۲ در کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج با صد درصد سهام متعلق به گروه صنعتی خاور و تعمیرگاه بزرگ خاور در سال ۱۳۶۵ واقع در کیلومتر ۹ جاده سنتو در مشهد با ۶۰ درصد سهام متعلق به شرکت صنعتی خاور (ایران خودرو دیزل امروزی) تاسیس گردید.
معرفی سیستم مورد کارآموزی:
پروسه E.D :
این پروسه در خط تولید اتوبوس وجود ندارد، ولی در خط تولید کامیون مورد استفاده قرار میگیرد.
آماده سازی سطح به روش شیمیایی مرطوب:
آماده سازی عمدتا شامل چهار مرحله میباشد:
۱- چربیگیری
۲- فسفاته کردن
۳- خنثی سازی
۴- شستشو با آب مقطر
شرح مختصر واحد آماده سازی
واحد آماده سازی شامل ۹ ایستگاه (مرحله) به صورت پیوسته میباشد که در آنها مایعات مختلف بصورت اسپری و غوطه وری مورد استفاده قرار میگیرد.
درجه حرارت و غلظت مواد درهر ایستگاه با توجه به عملکرد آن بایست تنظیم شود. به منظور جلوگیری از کثیف شدن و زنگ زدن بدنه و همچنین جلوگیری از هدر رفتن بخارات تمام ایستگاه توسط یک تونل احاطه شده اند.
برای اینکه بخارات این واحدها در محیط اطراف پراکنده نشود و برای جلوگیری از آلودگی واحد مجهز به AIR-SEAL-VENTILATION است.
مراحل آماده سازی:
بازدید و تمیز کردن اولیه(از بین بردن چربیهای غلیظ، نوشته های روی بدنه و اسیدشویی برای از بین بردن مناطق زنگ زده)
B20: چربیگیری اولیه به صورت اسپری
B30 : چربیگیری به صورت غوطه وری و اسپری
B40 : شستشو با آب صنعتی بصورت غوطه وری.
B60 : فعالسازی به صورت غوطه وری.
B70: فسفاته کردن به صورت غوطه وری
B80: شستشو با آب صنعتی و سر ریز آب مخزن و اسپری
B90 : شستشو با آب صنعتی و آب مقطر
B100 : شستشو با آب مقطربصورت غوطه وری.
تمیز کردن اولیه: (مرحله صفر ویک)
انواع آلودگی های غیر امولسیونی و یا ذرات جامدی که مواد آلی را جذب می کنند، مانند روغنها و گریسها، روغنهای امولسیونی و ذرات کثیف که به صورت سوسپانسیون عمدتا می باشند و نیز قسمتهای زنگ زده در مرحله یک از بین می روند.
برای از بین بردن نوشته های ماژیکی روی بدنه معمولا عملیات تینرشویی به روش دستی و با دستمال توسط کارگر پاک میشود. برای این منظور از مواد شوینده استفاده میشود. در نهایت باید با یک اسید مدنی مانند اسید سولفوریک، جاهای زنگ زده را از بین برد. توجه به این نکته مهم است که بعد از اسیدشویی باید قطعه سریعا وارد حمامهای آماده سازی شود.
زیرا سطح فلز لخت و آماده زنگ زدن میباشد بخصوص که از اسید استفاده شده است. عملا چون چنین چیزی مقدور نیست از مواد قلیایی بعد از عملیات اسیدشویی استفاده میشود تا سطح را خنثی کند. مرحله صفر غیراز تمیزشویی و خنثی سازی زیر یک اتاقک صورت می پذیرد و هوای آلوده تعویض میشود.
مراحل ۲ و ۳:
در این دو مرحله بدنه ماشین با محلول سود و آب گرم تمیز میشود. در مرحله ۲ چون بیشترین میزان آلودگی و چربی وجود دارد روش اسپری اعمال میشود چون در صورت استفاده از غوطه وری کل وان بعد از چند بار آلوده میشود. در تمام مراحلی که عملیات اسپری وجود دارد، سیستم مجهز به شیربرقی است. مثلا در مرحله ۲ فقط وقتی اسکید حاوی بدنه پایین میآید و بدنه در وان قرار میگیرد اسپری صورت میگیرد و قبل و بعد ازآن فشار نازلهای اسپری صورت میگیرد و قبل و بعد از آن تنظیم نازلهای اسپری صورت میگیرد.
در مرحله ۲ به علت ایجاد بخار بسیار، سیستم باید مجهز به مکنده هوا باشد. مرحله ۳ نیز مانند مرحله ۲ میباشد. تنها تفاوتشان این است که در مرحله ۳ غوطه وری هم علاوه بر اسپری وجود دارد. البته در بالای وان یک ردیف نازل وجود دارد تا در هنگام خروج بدنه از وان چربیهایی که روی سطح مانده اندشسته و به مرحله بعد نرود. آب داخل تانک ۲ به طور مرتب سیرکوله میشود و در طی این فرآیند از فیلتر عبور کرده و چربی آن گرفته شده و تمیز میشود و در ضمن گرم هم میشود و به ازاء مقداری مواد مصرف شده باید به سیستم مواد تازه افزود. پس از مدتی که آلودگی محلول بالا رفت افزودن مواد تازه به تنهایی کافی نیست بلکه باید مقدار قابل توجهی از محتویات و وان ها تخلیه شود و با مواد جدید جایگزین شود.
وان B20 مجهز به دو پمپ میباشد. توسط پمپ اول، آب داخل وان تصفیه میشود. به این صورت که آب داخل وان از داخل BAG FILTER عبور میکند.
سپس به آن اسپری زده میشود و ذرات جامد توسط آن از محلول جدا میشوند. در طی این پروسه ، مقاومت BAG Filter همچنین اختلاف فشار بین ورودی و خروجی فیلترها افزایش می یابد که باید به طور مداوم این اختلاف فشارها را چک کرد تا ازرسیدن صدمه به فیلترها و پمپ جلوگیری شود.
مراحل ED:
بعد از آماده سازی اولیه سه مرحله و سه وان داریم که بعد از مراحل بدنه دارای رنگ آستری با کیفیت بالا میباشد.
وان B10: رنگ آستر.
وان B20: اولترا فیلتراسیون
این مرحله برای صرفه جویی در مصرف رنگ میباشد بطوریکه توسط فیلترهایی به نام پیگمنتهای رنگ جدا میشود و به وان B10 بر می گردد.
وان B40:
در این مرحله آب کشی صورت میگیرد.
بعد از این مراحل بدنه وارد کوره میشود و به مدت min 30 در کوره توقف دارد تا رنگ پخته شود. شرح کامل فرآیندها و زمان آنها در قسمتهای دیگر گزارش آورده شده است.
تجهیزات، مواد، ابزار و وسایل مورد استفاده درسالن رنگ ED (الکتروکاتافورز)
– کانوایرهای زمینی و هوایی جهت انتقال اسکیدها
– لیفتراک
– کلیه فیکسچرها، پین ها و خارها جهت اتصال و ثابت نگه داشتن.
– کلیه دستمال ها برای شستشوی بدنه با تینر.
– میزهای گردان جهت انتقال بدنه یا اسکید به ایستگاه بعدی.
– انواع پمپهای آبی و بادی جهت اسپری مواد یا تزریق مواد به وانها.
– فیلترهای UF ، bug ، جانبی و مغناظیسی.
– انواع نازلهای اسپری جهت پاشش به بدنه ها.
– تمامی فلاکس ریت های موجود
– جرثقیل های سقفی جهت بارگیری بدنه ها روی اسکید
– تمامی فیلتراسیونهای موجود، مبدلهای حرارتی.
– ابزارهایی هم ردیف انبر، آچار و …
– آب کارخانه Factory water
– آب یونی Deinise water
– انواع زنگبر
– مواد چربیگیری Ridoline/ Ridosol
– شتاب دهنده Fixodineseth
– فسفاته Granodine/ Granotoner/ Granostarter
– رنگ آستر ED:
محلول رزین/ خمیر پیگمنت/ حلال کنترل کننده ضخامت / بوتیل سلوسالو/ افزودنی ضد باکتری/ فلوادیتو
و در آخر تنظیم کننده های قدرت اسپری به همراه اسید استیک.
تعریف واژه های خاص:
pt: pretreatment آماده سازی سطح
ED :Electro Deposition پوشش دهی از طریق غوطه وری
Dip : وانی که مواد در آن غوطه ور میباشد.
SP : اسپری
B100- B90- B80- B70- B60- B40- B30- B20 : نام وانهای قسمت pt هستند که وضعیت کارکردشان در فصل سوم آمده است.
B40- B20- B10 : نام وانهای ED هستند که توضیح چگونگی عملکردآنها در فصل سوم آمده است.
آب Di : Deionise water آبی است که یونهای مثبت و منفی آن گرفته شده است.
فیلتر bag: فیلترهایی که مواد چربیگیری یا رنگ ED ازآنها عبور می کند، قبل از اینکه به داخل وان تزریق شود یا اسپری شود.
محصولات شرکت:
نام محصولات شرکت با ذکر مشخصات:
(VAN) سواری کار بنز مدلMB 140 ، آمبولانس بنز مدل ۱۴۰ MB اتوبوس C 355، کامیون بنز ۶۰۹ و ۸۰۹ CP/CPK کامیون بنز ۴۲۰۰ و ۱۹۲۴ LK ، اتوبوس C 457 ، مینی بوس هیوندای CHORUS ، کامیون کشنده بنز ACTROS 1843.
کشنده اکسور ۱۸۴۳ LS ، کشنده اکتروس ۳۳۴۰ ، کشنده اکتروس ۱۸۴۴ ، کامیون کمپرسی اکتروس ۴۰۴۰ ، کامیون اتگو ۲۶۲۸، کامیون اتگو L 25628 (ATEGO) آتگو L 1828 ، آتگو آتش نشانی F 1325
کامیون اتگو ۸۱۵ ، کامیون کمپرسی خاور ۲۶۲۴ در دو نوع L و LK ، کامیون خاور L/LK 1924، کامیونت خاور L/LPK 808/608 ، کامیونت مایتی هیوندایی ، اتوبوس بین شهری SC- 457 ، اتوبوس دو طبقه بین شهری اسکای لاینر، اتوبوس مگاترنس سه محور (داخل شهری)، اتوبوس شهری با سوخت گاز طبیعی فشرده، اتوبوس شهری O-45V ، اتوبوس شهری SO 457.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 