فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی در شرکت نفت ایرانول؛ بررسی علمی فرآیندهای تولید و بخشهای عملیاتی صنعت نفت
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی در شرکت نفت ایرانول؛ بررسی علمی فرآیندهای تولید و بخشهای عملیاتی صنعت نفت دارای ۵۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی در شرکت نفت ایرانول؛ بررسی علمی فرآیندهای تولید و بخشهای عملیاتی صنعت نفت کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی در شرکت نفت ایرانول؛ بررسی علمی فرآیندهای تولید و بخشهای عملیاتی صنعت نفت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله گزارش کارآموزی در شرکت نفت ایرانول؛ بررسی علمی فرآیندهای تولید و بخشهای عملیاتی صنعت نفت :
شرکت نفت ایرانول
پالایشگاه روغن سازی تهران
۱
واحد آسفالت گیری
DEAsphalting Unit
خوراک این بخش به نام از برج تقطیر پالایشگاه تهران به مقدار ۵۰۰۰ شبکه در روز تامین می شود. این بخش وظیفه جداسازی آسفالت خشک از روغن DAO(Deasphalted oil) را که روغنی با ویسکوزیته بالا و بسیار گران قیمت است دارد. آسفالت خشک نیز که بسیار با ارزش و گران قیمت است نهایتاً به صورت جامد وارد بازار می شود. به صورت کلی عملکرد واحد PDA به دو مرحله تقسیم میشود: در مرحله اول با حضور حلال مربوطه (پروپان) آسفالت و روغن جدا می شوند مرحله بعد که بخش اعظم این بخش را تشکیل میدهد شامل بازیافت حلال پروپان از روغن و آسفالت است.
خوراک توسط پمپ چرخدندهای ۵۰۰۱ gear pump از مخزن V-5002 (vessel) یا در حالت خاص مستقیماً از زیر برج تقطیر درخلا به مخزن یکنواخت کننده V-lll5 وارد می شود. وظیفه این مخزن علاوه بر یکنواخت سازی جریان و جلوگیری ازتلاطم بیش از حد این است که به ما این امکان را میدهد تا اولاً از بکارگیری یک پمپ قوی به جای P-5001 جلوگیری شود و ثانیاً از قرارگرفتن به صورت سری جلوگیری شود.
در این مخزن یک کنترل کننده سطح Level indicator) controllev ( LIC- 1101 قرار دارد وقتی ارتفاع به مقدار لازم رسید دریچه خروجی را باز می کند همچنین در این Vessel دو شاخه عبوری Steam وجود دارد که روغن در مجاورت لولههای بخار مافوق گرم تا ۹۵ درجه گرم میشود. تا حرکت آن درمسیر راحتتر انجام شود خوراک خروجی از V-1115 توسط پمپ lll2 که آن نیز یک gear pump است به مبدل آب گرم E- ll01 Exchanger می رود قبل از رسیدن خوراک به مبدل جریان توسط یک شیر کنترل تنظیم می شود (FRC 1101) اگر جریان ورودی به پمپ کاهش یابد شیر کنترل باز شده مقداری از جریان خروجی پمپ به قبل از پمپ باز میگردد از آنجا که این پمپها برای مواد با ویسکوزیته بالا طراحی شده اند و یکطرفه میباشند باید دقت کرد که حتماً خروجی پمپ باز باشد.
همچنین خود پمپ توسط بخار ۶۰ پوندی گرم می شود تا از ماسیدگی روغن که در این لحظه دارای واکس- آسفالت و مواد آروماتیک است و به راحتی ماسیده میشود جلوگیری کند. فشار در این پمپ تا حدود (۱۶۰-۱۸۰) پوند بالا میرود. دلیل گرم کردن اولیه ما اولاً هوازدایی و ثانیاً راحتتر شدن کار پمپ بود. سپس از E-ll01 شروع بر سردکردن خوراک میکنیم ابتدا در E-ll01 به وسیله آب گرم ۶۰o دمای آن را تقریباً تا ۷۵ درجه پایین میآوریم. علت استفاده از آب گرم این است که سردکردن ناگهانی روغن باعث بوجود آمدن واکس جامد و همچنین ماسیدگی آسفالت و روغن درمبدل میشود در نتیجه باید به آرامی خوراک را سرد کنیم.
از طرفی چنانچه درمبدل E-ll01 آن را خنک نکنیم به محض ورد پروپان در دمای بالا آسفالت جدا شده به مسیر میچسبد و باعث مسدود شدن آن می شود.
پس از عبور خوراک از E-ll01 به مقصود پایین آمدن ویسکوزیته و راحتی کار جداسازی یک شاخه پرویان به نسبت یک به یک به خوراک میزنیم از آنجا که دما برای ورود به مخزن جدا ساز V-ll01 (extractor) هنوز بالا است نخست آن را وارد مبدل کرده و سپس وارد extractor میکنیم. extractor دارای ۲۶ سینی بصورت ناوادانی میباشد و شماره سینیها از بالا به پایین است خوراک به سینی ۹ و ۱۳ و پروپان به سینی ۲۱ و ۲۶ که در انتها قرار دارد وارد می شوند حلال پروپان ثانویه ورودی به extractor که وارد سینی های ۲۴ و ۲۶ می شود حلال با نسبت یک به خوراک است. حلال بخار شده به سمت بالا و خوراک به سمت پایین حرکت میکنند حلال ذرات روغن را در خود حل کرده به بالا می برد، آسفالت جدا شده از روغن که در پروپان کم تر میشود و سنگین است به پایین اکستراکتور آمده از آنجا خارج می شود. روغن خروجی نیز از بالا خارج میشود %۷۰ حلال ما از بالا با روغن و %۳۰ حلال همراه آسفالت از پایین خارج میشود.
در داخل extractor4 مسیر ۳ شاخهای بخار مافوق گرم کنترل دمای بالا و پایین extractor وجود دارد تا شیب حرارتی موجود در این وسل (Vessel) را حفظ کند دمای بالای extractor تقریباً ۷۰oC دمای پایین آن تقریباً است علت اصلی جدا شدن روغن از آسفالت همین شیب حرارتی و استفاده از دمای جوش محلول پروپان و روغن است.
همچنین در بالای (اکستراکتور) شیر اطمینان قرار دارد که چنانچه فشار از ۳۲ باربالاتر رود شیر اطمینان باز می شود تا فشار کاهش یابد هدف ما نگه داشتن فشار در حدود تقریباً ۳۰ بار است.
عمل بازیافت حلال بوسیله گرم کردن محلول و سپس پایین آوردن فشار جزئی بخار با استفاده بخار آب و پایین آوردن فشار سیستم انجام میگیرد.
جدا سازی پروپان از آسفالت
آسفالت همراه پروپان از پایین (V-1101) extractor tower بوسیله پمپ P1111 بعد از عبور از شیر کنترل FRC- ll03 که مقدار جریان مایع خروجی از ته اکسترکتور را کنترل میکند وارد کوره ۱۱۰۱ می شود. وظیفه control valve قرار گرفته در انتهای اکستراکتور (FRC-1103) این است که level آسفالت ته extractor را کنترل کند. و چنانچه جریان کم شود ازبعد از پمپ P-llll مقداری جریان را به پایین extractor برگرداند دمای آسفالت و پروپان در کوره به o260 میرسد در پمپ p-llll فشار تا ۲۰۰ GPM بالا رفته بود. در کوره یک TC (کنترل کننده دما) وجود دارد که چنانچه دما پایین بیاید فرمان می دهد که گاز بیشتری وارد کوره برای سوختن شود آسفالت در دیواره کوره جریان پیدا کرده و در تماس مستقیم با شعله در جریان نیست آسفالت بعد از خروج وارد و V-1107 با نام میشود .
در گذشته مادهای به نام آنتی فوم به مسیر بعد از کوره اضافه می شده که پف و موم آسفالت را بگیرد اما از آنجا که ما امروزه نمیتوانیم این ماده را در کشور تولید کنیم لذا آسفالت از کناره V-ll07 به درون آن سرازیر می شود و در اینجا فوم آن گرفته شده و گازها از بالای فلش درام و آسفالت همراه با مقداری حلال از پایین آن خارج می شوند.
بخارهای بلند شده از flash dram در یک مبدل E-ll0 8 با آب سرد تبادل حرارت میدهد و condence میشود. این عمل باعث ایجاد یک فشار منفی در بالای flashdrum میگردد. که این مکش وظیفه تداوم جابجایی بخارات پروپان در مسیر را دارد. پروپان با کمی آسفالت (بسیار جزئی) وارد بوت آسفالت محزن V-lll7 مربوط پروپان میشود که بعداً توضیح آن داده خواهد شد. آسفالت خروجی از پایین flash drum پس از عبور از LIC 1108که وظیفه کنترل Level آسفالت در flash drum را دارد از بالا وارد V-ll03 به نام
میشود. از پایین این برج بخار خشک وارد شده آسفالت به سمت پایین و بخار به سمت بالا حرکت میکند دما در Stripper تقریباً همان ۲۶۰ درجه است بخار ذرات پروپان را که هنوز با آسفالت است در خود حل کرده و از بالای Asphat Stripper خارج می شود. بخار V-ll0 3 بعد از خروج با بخار V-l102 یکی شده وارد V-ll0 4 می شود که توضیح V-ll02 و V-ll0 4 بعداً داده خواهد شد. آسفالت خشک نیز از پایین خارج شده به مخازن برای بسته بندی میرود.
جداسازی پروپان از روغن
روغن و پروپان خروجی از بالای extractor وارد Flash Tower دو قسمتی که دارای دو بخش فشار بالا HP و فشار پایین LP میباشد میشوند. فشار برج بالایی(HP) V-ll0 5 تقریباً برابر فشار extractor و برابر ۳۰ میباشد فشار LP V-110 6 برابر نصف آن معادل ۱۵
می باشد. این سیستم به ما کمک میکند که ۳/۱ حرارت را به کوره باز گردانیم (صرفه جویی در سوخت کوره) بدین ترتیب که روغن و پروپان خروجی از بالای اکستراکتور به دو شاخه تقسیم میشود یک شاخه مستقیماً به HP می رود و یک شاخه بعد از تبادل حرارت و گرم شدن در مبدل E-110 4 به وسیله پروپان خروجی از بالیا HP تا دمای گرم می شوند این در حالتی است که پروپان از دمای تا خنک می شود روغن پس از عبور از این مبدل به LP می رود. هم در LP و هم در HP یک شاخه پروپان تزریق می شود که نقش آن خنک کردن برجها، کنترل دمای آنها و کمک به جداسازی پروپان حلال است.
درHP یک کنترل کننده LIC وجود دارد که وقتی level بیش از %۵۰ شد و ارتفاع آن از نصف برج بالا رفت ارتباط بین Hp و Lp را برقرار می سازد و مقداری روغن از HP وارد LP می شود . از پایین LP نیز روغن خروجی ۲ بخش می شود بخش اصلی آن حدود ۷۵% به وسیله D-lll 3 به کوره H-lll 2 و حدود ۲۵% وارد مرحله بعد میشود بخش وارده شده به کوره تا گرم می شود. خروجی آن به دو بخش تقسیم می شود بخش اعظم آن به HP و بخش دیگر وارد LP می شود و یک حلقه بسته را تشکیل می دهد این سیستم گردشی و شیب حرارتی موجود در HP و LP به ما در حفظ حرارت و جداسازی پروپان کمک میکند.
شیب حرارتی ما بدینگونه است که دما بالای HP برابر دمای پایین HP برابر دمای بالای LP و پایین آن است دلیل اینکه هر چه پایین میآییم دما بالا می رود این است که با توجه به پایین تر بودن دمای جوش حلال پروپان میخواهیم تا حد ممکن حلال از روغن ما جدا شود. همچنین در برجهای HP و LP دما باید به گونهای باشد که به هیچ وجه اگر بخار آبی وجود داشته باشد به مایع تبدیل نشود.
اختلاف فشار بین دو برج HP و LP ناشی از افت فشار در اثر تماس جریان مایع با دیواره لوله (اصطکاک لوله) و اختلاف ارتفاع است.
۲۵% روغنی که از زیر LP وارد مرحله بعد میشد وارد V-ll0 2 به نام Stripper میشود دمای استیرپر تقریباً همان ۱۷۶ درجه است بخارهای خروجی از HP پس از کندانس شدن در مبدلهای E-lll 7 و E-ll0 7
وارد یک مخزن V-1117 می شود که وظیفه آن شکستن فشار پروپان تا حدود ۱۶ MPG است و پس از آن وارد مخزن پروپان میشود.
بخارهای خروجی از LP پس از کندانس شدن در مبدلهای E-lll 3 و E-lll 8 وارد مخزن پروپان می شوند که بعداً توضیح داده خواهد شد. همانند قبل این بخارها با کندانس شدنشان وظیفه مکش در برجها را به عهده دارند. همچنین خروجی پروپان از HP همانطور که قبلاً گفته شد با روغن و پروپان خروجی از extractor و ورودی LP تبادل حرارت میکند.
محلول روغن پروپان وارد stripper oil شده با بخار آبی که از پایین وارد شده شستشو میشود پروپان از بالا و روغن از پایین خارج می شود. این روغن تقریباً خالص است و بخاطر قرار گرفتن در معرض بخار سوپر هیت گرم میباشد از آنجا که نمیتوانیم آن را با این حرارت به مخازن بفرستیم ابتدا به پمپ p-lll 0 و سپس E-ll05 میرود و در E-ll0 5 به کمک آب گرم دمای آن از تا درجه پایین میآوریم و به مخازن ۵۰۲۱ و ۵۰۲۲ می فرستیم تا مانند روغن ۱۰ و ۲۰ و ۳۰ و ۴۰ و روغن های سبک برای واحد فورفورال باشد که به آن B.S میگوییم و روغنی سنگین، صنعتی و گران است و اگر بخواهیم مانند روغنهای دیگر به ویسکوزیته آن عددی نسبت دهیم عدد ویسکوزیته آن حدود ۵ میباشد.
انتخاب شیبهای حرارتی بخصوص در extractor تعیین کننده رنگ محصول میباشد و لذا در انتخاب آنها دقت فراوان میشود. همچنین مقدار پروپان زده شده به محصول نیز در رنگ موثراست. بدیهی است که اگر دمای بالای اکستراکتور کم شود یا مقدار حلال کم گردد حلال فرصت خواهد یافت که مواد سنگین تری را حل نموده به بالای extractor ببرد و در نتیجه روغن تیره می شود هر چه حلال درمسیر بیشتر باشد مقدار روغن نسبت به آسفالت بیشتر می شود اما برا ی بدست آوردن بهترین روغن بین ۷ تا ۵/۸ برابر باید پروپان تزریق کنیم.
فشار مخزن پروپان حدوداً ۱۵ KPa است. در مخزن پروپان V-110q یک دیوار حائل وجود دارد پروپانها به علت چگالی کمتر رو می ایستند و پروپان مرطوب در یک طرف و در طرف دیگر روغن و آسفالت در بوتها جمع می شوند چنانچه فشار مخزن پروپان بالا رود گاز پروپان را به کوره های انتهای پالایشگاه میفرستیم تا بیهوده بسوزد بوت روغن و آسفالت را هر چند وقت یکبار باز کرده روغن و آسفالت آن را به پالایشگاه بر میگردانند تا به عنوان نفت سیاه به فروش رود. آب جمع شده در بوت آب نیز به وسیله پمپ ll05 به V-1104 یعنی Spray condenser فرستاده میشود. دمای مخزن پروپان در حدود و فشار آن ۱۵ KPa است همانطور که مشاهده شد ما ۴ شاخه پروپان داشتیم یکی به عنوان حلال اولیه قبل از extractor یکی به عنوان حلال ثانویه در extractor و دو شاخه نیز برای تنظیم حرارت HP و LP که هر چهار شاخه پروپان پس از بازیافت و نهایتاً برگشتن به مخزن V-1117 مجدداً از همین وسل تامین میشوند.
خطوط آب سیستم نیز که در طول فرآیند دمایشان تقریباً تا ۸۶ درجه بالا رفته است به فن بزرگ E-111 2 فرستاده میشوند و از آنجا بوسیله پمپ ll06 به مسیر بر میگردند هر چند که امکان تهیه مجدد بخار ما فوق گرم از بخارهای سرد شده، در این خطوط طراحی شده است. همانطور که قبلاً گفته شد بخارات پروپان مرطوب هر دو stripper یعنی V-ll0 2 و V-ll0 3 یکی شده از دیواره کناری وارد V-ll0 4 یعنی
میشود دمای ورودی این بخار ها معادل ۱۶۳ درجه است که بالاتر از نقطه شبنم آب در این فشار میباشد لذا. در این کندانسور با اسپری کردن آب (دمای محیط) شیب حرارتی بین تقریباً در بالا تا در پایین وسل به وجود میآوریم در این شیب آب مایع و پروپان بخار است لذا براحتی جدا می شوند همچنین دربالای این وسل یک mesh (جدا ساز) قرار دادهایم که ذرات احتمالی روغن و آسفالت و یا آب را میگیرد و پروپان نسبتاً خالص از بالا خارج شده آب نیز از پایین خارج میشود و به واحد پساب پالایشگاه برای تصفیه می رود. بخار پروپان خارج شده از بالای V-ll04 واردV-ll08 به نام (knockout drum) ko. D کمپرسور ۱۱۰۱ میشود تا احیاناً اگر قطرات مایع از جمله آب در آن ته نشین شده از زیر به پس آب بروند گاز پروپان بدون مایع وارد کمپرسور پیستونی دو مرحلهای C-ll0 1 میشود.
مرحله اول این کمپرسور ۶ پیستون دارد که اکثراً ۳ تای آنها کار میکنند و بقیه استراحت. اما برای تامین فشار لازم با توجه به حرارت دمای محیط ممکن است ۴ و ۵ یا هر ۶ پیستون کار کنند در این مرحله دما از تا بالا می رود و در این کولر به وسیله آب سرد حدود سرد می شود مرحله دوم شامل ۴ پیستون می باشد که هر ۴ تای آنها همیشه در سرویس هستند (مگر برای تعمیرات) در این مرحله دما بیش از بالا میرود و فشار از O تا ۱۶ بالا میرود.
۲
واحد فورفورال
Furfural Unit
هدف این واحد جدا کردن هیدروکربنهای آروماتیک از روغن است. هیدروکربنهای آروماتیک باعث کم شدن پایداری روغن در برابر اکسیداسیون در حرارت بالا
می شوند.
فورفورال حلال هیدروکربنهای آروماتیک بوده و آتش زاست به همین دلیل مسیر عاری از هواست.
تعریف (index vistosity) VI : عددی بی بعد که نسبت تغییر ویسکوزیته به ویسکوزیته روغن را نشان میدهد. بنابراین تعریف ۵ نوع روغن داریم روغن ۵۰, ۴۰, ۳۰, ۲۰,۱۰ (DAO) که محصول PDA است.
پس در واحد فورفورال میتوانیم ۵ نوع خوراک داشته باشیم.
Feed ورودی در ابتدا وارد مبدل ۱۲۰۱ میشود و دمای آن از تا توسط extract خروجی گرم میشود. دما نباید از گرمتر شود چون کف میکند.
در مبدل Feed, 1201 داخل shell و extract داخل Tube است.
Feed بعد از خروج از مبدل ۱۲۰۱ وارد وسل ۱۲۰۱ می شود و سل ۱۲۰۱ دارای ۱۰ سینی و وظیفه آن گرفتن آب و هوا از Feed است که در بالای آن یک مش (فیلتر) قرار دارد که ذرات آب و هوا را بوسیله Ej. 1201 از بالا خارج می کند. در وسل ۱۲۰۱ خوراک از بالا و بخار از پایین وارد وسل می شوند. Steam ذرات آب و هوای موجود در Feed. را گرفته و بعد از عبور از مش از بالای برج خارج شده و روغن (Feed) از پایین خارج میشود بخار خروجی از V.1201 وارد یک کندانسور گردیده و در آنجا میعان پیدا میکند فشار منفی ایجاد شده در این مرحله وظیفه ایجاد مکش ejector را به عهده میگیرد.
دلیل اینکه آب را از روغن جدا کردیم این است که فورفورال با آب خاصیت اسیدی پیدا میکند و باعث خوردگی و از بین رفتن ظروف می شود و همچنین وجود آب باعث بالا رفتن فشار برج هامی گردد.
خروجی V.1201 توسط پمپ P.1217 به مبدل E.1202 رفته ودر تبادل با آب گرم تا حدوداً خنک میشود. (دلیل اینکه با آب گرم خنک می شود این است که اگر با آب سرد، خنک شود باعث ماسیده شده روغن درخطوط میشود). روغن خنک شده وارد Ex V.1202 که اکستراکتور (extractor) میباشد، شده و با توجه به نوع خوراک به یکی از سینیهای ۲۷ یا ۳۲ تزریق میگردد.
اکستراکتور دارای ۳۲ سینی بوده که به فاصله ۳۰cm از هم با یک شفت متصل هستند و این شفت به یک گیربکس متصل است که گیربکس توسط یک الکتروموتور کار میکند. برای جداسازی ۳ شرط لازم است (I دما (II حلال (III سطح تماس
دما توسط مبدل و حلال(فورفورال) که از بالای اکستراکتور وارد میشود تامین شده و سطح تماس بیشتر توسط چرخش دیسکها ایجاد میشود. در نهایت extract از پایین و rafinate از بالا خارج میشوند. مقدار حلال درextract، ۸۵% و در Rafinate 15% است.
حال میخواهیم حلال را از Ex و Ra جدا کنیم.
d=1/2= فورفورال
P=1/2 فورفورال
= نقطه جوش یا شبنم
I) جدا سازی فورفورال از Rafinate (روغن)
خروجی روغن اکستراکتور دوشاخه میشود و شاخه بهH.1203 و شاخه دیگر به H.1201 می رود تا گرم شده و بعد از خروج از کوره دوباره یکی شوند و به (stripper) V.1205 بروند. Stripper ،۲۵ سینی دارد. روغن از بالا و steam از پایین وارد
می شود. Steam ذرات فورفورال را بخار کرده و جدا میکند و از بالا خارج می شود. روغن از پایین و سل خارج شده و توسط پمپ P.1215 به مبدل میرود ودر آنجا با Ex خروجی از V.1202 تبادل کرده و خنک می شود سپس وارد وبا آب خنک تر می شود و به مخازن می رود .
دلیل تغییر سطح مقطع Stripper این است که باعث می شود انرژی مواد بالا رونده بوسیله افت انرژی ناشی از تغییر سطح مقطع کم شود ومواد سنگین به پایین حرکت کنند.
(II جداسازی فورفورال از Ex
extract خروجی از extractor بعد از عبور از کندانسور دو شاخه می شود (به جایی وارد می شود که چهارشاخه ایی نام دارد ) یک شاخه ورودی Ex که خود دو شاخه می شود یکی به مبدل ۱۲۲۵ و دیگری به ۱۲۲۶ میرود. دو شاخه برگشتی از مبدل با هم یکی شده یکی به مبدل ۱۲۲۵ و دیگری به ۱۲۲۶ رفته و با روغن خروجی از Stripper تبادل حرارت کرده و گرم میشود. روغن داخل shell و Ex داخل Tube است. خروجی مبدلها دوباره یکی شده و وارد مبدلهای ۱۲۲۲ و ۱۲۰۹ و ۱۲۰۸ شده و با حلال تبادل حرارت کرده و گرم می شود. خروجی ازمبدلها وارد پایین فورفورال میشود.
یک شاخه با عبور از مخزن dry بعد از طی کردن P-1212 ومبدل حرارتی روغن ۱۲۰۹ و مبدل حرارتی آب سرد ۱۲۱۹ بالای برج فورفورال میشود. یک خط از مخزن wet بعد از طی کردن P-1219 به بالای f.Tower میرود. خط خروجی از بالای برج فورفورال وارد فن ۱۲۱۴ میشود. فورفورال آبدار کندانس شده وارد مخزن wet می شود.
توضیحی بر علمکرد برج فورفورال (F.T)
Ex ورودی دارای دمایی در حدود میباشد که بالاتر از دمای شبنم (جوش) فورفورال است لذا فورفورال بخار شده بسمت بالا حرکت میکند. خروجی از f.T ورودی به dry وظیفهاش همفشار نگه داشتن این دو مخزن میباشد. ورودی از wet و همچنین ورودی از dry که از مبدل های حرارتی عبور کرده و خنک شده وظیفه ایجاد شیب حرارتی در f.T را دارد بطوریکه در بالای برج دما است که کمتر از نقطه شبنم فورفورال و بیشتر از نقطه شبنم آب است.
لذا بخش اعظم فورفورال قطران شده و از طریق خروجی به مخزن dry میرود. بخار آب همراه با مقدار کمی فورفورال موجود از طریق شاخه خارج شده وارد فن ۱۲۱۴ میشود ودر آنجا میعان مییابد و سپس وارد مخزن wet می شود فشار منفی ناشی از میعان تامین کننده نیروی مکش در بالای برج است.
همچنین تغییر سطح مقطع برج و کاهش آن در جهت جریان به کمتر بودن فشار بالای برج از پایین آن کمک میکند لذا در این مرحله ما بخشی از فورفورال را از آب ومواد آروماتیک جدا کرده ایم. Ex از پایین f.T به دلیل سنگین تر بودن خارج شده و توسط پمپ ۱۲۱۳ به کوره H-1202 می رود. خروجی Ex کوره تا گرم می شود و وارد میشود. این وسلها ۴ سینی دارد که به محض ورود Ex به روی سینیها فورفورال آن بخار شده و از بالای وسل خارج و به مبدل ۱۲۰۸ و ۱۲۰۹ رفته و از آنجا به مخزن dry میرود.
در وسل V-1203 هم یک شاخه حلال از بالا برای کنترل دمای Top وسل و کمک به جداسازی وارد وسل می شود. Ex خروجی از پایین که مقدار کمی فورفورال دارد دو شاخه میشود: یک شاخه توسط پمپ ۱۲۰۸ به وسل رفته و شاخه دیگر به پشت f.T برگردانده میشود تا درصورتی که دبی جریان پایین آمد با تزریق جریان پاس کورهها را تامین کند زیرا اگر جریان در کوره کم شود دمای کوره بسیار بالا خواهد رفت. در از پایین Steam وارد شده و از بالا Ex. با قطرات فورفورال برخورد کرده و آنها را به بخار تبدیل کرده و از بالا خارج می شود Ex خروجی از پایین توسط پمپ ۱۲۱۴ به مبدل E.1212 رفته خنک شده و وارد مخزن می شود.
در کل مخازن شیب حرارتی حدوداً است.
مواد سبک مثل روغن ۱۰ به نسبت ۱ به ۱۵ حلال میزنیم ( یک روغن، ۱۵ حلال)
به سنگین ترین ماده (DAO) نسبت یک به ۴ حلال میزنیم.
دلیل: ویسکوزیتهای که برای مسیر میخواهیم ۴۰۰ است در حالی که مثلاً DAO ویسکوزیته ورودیاش ۸۰۰ است. در صد آب در Dry کمتر از ۰۱% و در Wet 2 تا ۳% (درصد حجمی) میباشد. هدرروی فورفورال برای کل مسیر ۱۵۰شبکه فرض شده است درحالی که آن را به ۵۰ بشکه میرسانیم. برای اینکه آب PH 7-5/6 داشته باشد وبا توجه به اینکه محلول فورفورال و آب اسیدی است آب برگشتی به سیستم را کربنات سدیم میزنیم. دمای مخازن فورفورال یعنی دمای اشباع آدیاباتیک فورفورال میباشد.
مخزن wet یک مخزن دو تکه است حلال فورفورال wet وارد یکی از این مخازن میشود چون چگالی آب کمتر است در بالا قرار میگیرد و به منبع کناری سرریز میشود.
در سمت چپ محلول ما اکثراً فورفورال است و در سمت راست اکثراً آب از بخش فورفورال یک شاخه خارج شده و به f.Tower میرود، از بخش آب نیز یک شاخه خارج شده بعد از طی کردن پمپ ۱۲۲۰ وارد V-1207 میشود.
عملکرد water removal :
آب فورفورال دار از بالا وارد برج شده واز پایین steam می زنیم در نتیجه آب از پایین خارج شده و بخار فورفورال wet (با درصد کمتر) از بالا خارج می شود.
سپس بخار وارد فن ۱۲۱۴ شده، میعان مییابد و از این طریق به ایجاد فشار منفی بالای f.T کمک میکند و از آنجا وارد منبع wet می شود.
بخارات فورفورال Stripper از بالا خارج شده و با خروجی Rafinate Stripper یکی شده و به مبدل حرارتی آب سرد میرود بخشی از آن کندانس شده وارد منبع wet میشود. بخشی که بصورت بخار میماند وارد V-1211 شده، در آنجا اگر آبی داشته باشد ته نشین می شود. آب از پایین خارج شده و توسط پمپ ۱۲۱۰ پمپ شده و فشار آن بالا می رود سپس وارد Sump می شود. مخزن Sump یک مخزن زیرزمینی میباشد که تمام آبها، روغنها و حلال های شستشو شده از بخش های مختلف واحد فورفورال وارد آن می شود. در اینجا فورفورال با توجه به اختلاف چگالی، جدا شده و به مخزن wet بر میگردد. آب نیز در این مخزن بوسیله چگالی، جدا شده و به پساب میرود.
در مخزن wet برای خروج فورفورال و آب یک صافی وجود دارد که ذرات روغن و دیگر مواد را جدا میکند.
تمام پمپ ها بجز پمپ ۱۲۱۰ سانتیریفوژ بوده و بوسیله الکتروموتور کار میکنند پمپ ۱۲۱۰ توربینی بوده و با فشار Steam کار میکند.
۳
واحد موم گیری
M. E. K Unit
خوراک این واحد که از واحد فورفورال گرفته شده در مخازن ۱۳۰۲ و ۱۳۰۸ ذخیره گردیده، از این مخازن به وسیله پمپ ۱۳۰۶ به مسیر وارد شده و در راه در مبدل ۱۳۰۱ گرم میشوند و قبل از آن با حلال که (Methyl Ethyl Eetone) MEX و تولوئن میباشد مخلوط می شوند (MEK حلال واکس و تولوئن حلال روغن است) و سپس وارد مبدل ۱۳۰۲ می شود از مبدل حرارتی ۱۳۰۲ خنک کردن شروع می گردد. مبدل حرارتی ۱۳۰۲ به وسیله آب سرد مواد را خنک میکند.
در اینجا ماده اولیه ما به دو بخش تقسیم میشود که وارد pass های ۱۳۶۲ و ۱۳۰۳ می شوند و از آنجا به چیلرها می روند. مجموعاً ۱۰ چیلر داریم که چیلر با پروپان خنک میکند.۱۳۰۳(a,b) ,1302(a,b)و ۶ چیلر با روغن برگشتی ۱۳۰۱(a,b,c,d)E,F خروجی pass1302 به ترتیب وارد E , , 1301d 1301a , 1302 b,1303 b میشود وخروجی pass1303 به ترتیب وارد ۱۳۰۳a, 1302 a , 1301 b , 1301 c , F میشود دمای ورودی از Pass ها ۱۸ درجه بوده و در ۱۳۰۱ آن را به نزدیک صفر درجه میرسانیم و تا انتهای مسیر چیلرها خروجی چیلر ۱۳۰۳ برابر ۱۸- درجه می شود. عمل سرد کردن کم کم صورت میگیرد تا بلورهای نرم به آهستگی و به خوبی تشکیل شوند سپس خوراک وارد مخزن می شود این Vessel نقش یکنواخت کنندگی جریان را دارد.
در این Vessel ماده ما ایستایی ندارد زیرا ماندگاری آن باعث ته نشین شدن و ماسیدن موم می شود. (بعد از خروج از چیلر ما مجدداً به خوراک حلال میزنیم که به این حلال، حلال ثانویه گوییم) پس از این Vessel ماده وارد فیلترهای ۲ و ۱ می شود. در این فیلترها واکنش به کمک مکش به وجود آمده توسط کمپرسورهای موم از روغن جدا می شود. روغن به وارد مخزن ۱۳۱۱ و reciever میشود. این روغن همراه خود کمی حلال دارد. واکسها وارد مخزن ۱۳۰۹ می شود مخازن ۱۳۰ ۸ و ۱۳۹هر دو filter feed drum نام دارند هنوز در مخزن ۱۳۰۹ کمی روغن وجود دارد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 