فایل ورد کامل مقاله اخلاق حرفهای در کتابداری؛ بررسی علمی مسئولیتها، ارزشها و اصول رفتاری در علم اطلاعرسانی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله اخلاق حرفهای در کتابداری؛ بررسی علمی مسئولیتها، ارزشها و اصول رفتاری در علم اطلاعرسانی دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله اخلاق حرفهای در کتابداری؛ بررسی علمی مسئولیتها، ارزشها و اصول رفتاری در علم اطلاعرسانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله اخلاق حرفهای در کتابداری؛ بررسی علمی مسئولیتها، ارزشها و اصول رفتاری در علم اطلاعرسانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله اخلاق حرفهای در کتابداری؛ بررسی علمی مسئولیتها، ارزشها و اصول رفتاری در علم اطلاعرسانی :
مقدمه:
به طور مسلم هر حرفهای اخلاق خاص مربوط به خود را دارد، که اگر چنانچه آنها را به کار ببرند در بهرهوری آن حرفه تاثیر صد چندان دارد. حال در حرفه کتابداری که به طور ویژه با مراجعهکنندگان سروکار دارد، نیاز به بکارگیری اصول اخلاقی اهمیت بیشتری پیدا میکند.
به مجموعهای از واکنشهای اخلاقی پذیرفته شده که از سوی سازمانها و انجمنهای حرفهای در نظر گرفته میشود تا مطلوبترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضاء خود را در اجرای وظایف حرفهای فراهم آورد، اخلاق حرفهای میگویند. این اخلاق دربرگیرنده مجموعهای از احکام ارزشی، تکالیف رفتار و دستورهایی برای اجرای آنهاست.
در حرفههای مختلف، قوانین و اصول معمولاً بر اعمالی اشاره دارد که انتظار میرود در جهت اهداف، مقاصد و الزامهای حرفهای باشد. کتابداران واطلاعرسانان در زمینه انجام وظایف حرفهای خود در جامعه مسئولیتهای اخلاقی خاصی دارند تا آزادی افراد بر اثر فشارهای محیط خدشهدار نشود و امکان همزیستی همگان با تبادل درست اطلاعات فراهم آید.
همان طور که برای هدایت انسانها قدرت لایزالی وجود دارد، در سراسر دنیا نظم اخلاقی حاکم است که همه به طور نسبی بایستی آن را رعایت کنند. وقتی میزان رعایت اصول اخلاقی در زندگی شخص مردم با زندگی اجتماعی آنها را مقایسه کنیم، تفاوت فاحشی میان آن به دو به چشم میخورد. چرا مردم همانگونه که در زندگی شخصی خود مقید به اجرای یک سلسله اصول میباشند، این تقید را در زندگی اجتماعی خود ندارند؟ چرا مردم خواهان معیارهای اخلاقی متعالی برای انجام امور و کارهایشان نیستند؟ همه مردم برای ایجاد ثبات در زندگی اجتماعی و شغلی خود نیازمند اصولی میباشند که عاقلانه و به دور از تعصبات، راهنمای آنها در عمل به ارزشهایشان باشد.
تاریخچه
حرفه کتابداری و اطلاعرسانی دیر به عرصه قوانین و رفتارهای اخلاقی وارد شد. قواعد اخلاقی نخستین بار در قرن نوزدهم توسط مری پلامر ، مدیر دانشکده کتابداری مؤسسه پرات مطرح شد که گفت پزشکان، حقوقدانان، روحانیون، استادان دانشگاه، افسران ارتش و نیروی دریایی دارای مقرراتی با این پیش فرض هستند که درستکارند و مایلند چنین بمانند. کتابداران و مربیان نیز باید قوانین اخلاقی خود را وضع کنند.
انجمن کتابداران آمریکا، علی رغم بحثهای مکرر در نشریات و انجمنهای حرفهای، تا سال ۱۹۳۸ قواعد اخلاق حرفهای را تدوین نکرد. سالهای متعاقب آن نیز جنگ فراگیر شد و سپس مک کارتسیم حکمفرما گردید. این امر افکار عمومی را بر محور آزادی هوشمندانه متمرکز ساخت. قواعد اخلاقی کتابداران آن دوره در سال ۱۹۳۹ در «لایحه قانونی حقوق کتابخانهها» و نیز در سال ۱۹۵۳ در «بیانیه آزادی خواندن» توسط انجمن کتابداران آمریکا منعکس گردید.
در سال ۱۹۸۰ صاحبنظران کتابداری آمریکا، مجموعه قواعدی مقدماتی فراهم آوردند که درونمایه آن را سه موضوع اصول اخلاقی در پژوهش، اصول اخلاقی در تدریس اطلاعرسانی،و اصول اخلاقی در کار اطلاع رسانی تشکیل می داد. در موضوع اخلاق در پژوهش، بحثهایی نظیر نادرستی سرقت اندیشه در پژوهشهای اطلاعرسانی، اعتبار بخشی نابجا به همکاران آشنا، و زمینه های ممنوع التحقیق مطرح شده است؛ در مسأله اخلاق در تدریس به مشکل تدریس سو گرفته و روش تدریس با تکیه بر مسائل ویژه پرداخته اند؛ و در باب اخلاق در کار اطلاعرسانی، از مطالبی چون استفاده- یا سوء استفاده از تسهیلات کار جهت مقاصد شخصی، لزوم محرمانه بودن اطلاعات، پالایش نتایج داده ها و اطلاعات بنا به مقاصد خاص، مشکلات میانجیان اطلاع رسانی و فروشندگان اطلاعات پیوسته؛ و پیامدهای سوء استفاده سیاسی از اطلاعات به منزله منشاء قدرت سخن رفته است. در انگلیس، توجه حرفه کتابداری به این موضوعها منجر به انتشار بیانیه انجمن کتابداران انگلیس در سال ۱۹۶۳ درباره سانسور شد.
این سند یک سال پس از نوشته داگلاس فاسکت با عنوان «اعتقادات کتابدار: نه جهتگیری سیاسی، نه جانبداری دینی، نه تحکم اخلاقی» (۱۹۶۲) که اغلب از آن نقل قول می شود ظاهر شد. مقوله سانسور به موضوعهای اخلاق حرفه ای بسیار نزدیک است؛ همان گونه که به آزادی اطلاعات نیز وابسته است. شاید به همین سبب بوده است که انجمن کتابداران انگلیس برای دروه کوتاهی گروههایی را مأمور بررسی هر سه موضوع کرد. نتیجه آن شد که، پس از بحث و مشاوره بسیار انجمن کتابداران انگلیس قواعد اخلاق حرفه ای را در سال ۱۹۸۳ تصویب کرد.
در دهه ۱۹۸۰، این موضوع مجدداً مورد توجه ویژه قرار گرفت. در آن زمان بنا به گفته وسپر ، حرفهها بر مسائل اخلاقی تأکید ویژهای داشتند. انجمن کتابداران سنگاپور نیز در این هنگام در قوانین خود تجدید نظر کرد و نوشته های آن دوره حاکی از اشاراتی به اخلاق حرفهای جوامع دیگری مانند فرانسه، آفریقای جنوبی، اسکاندیناوی، لهستان و ایالات متحده آمریکاست. در سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ این موضوع دستورکار انجمن کتابداران سوازیلند بود.
مسائل عمده اخلاقی که کتابداران و اطلاعرسانان با آن روبهرو هستند با پیشرفتهای سیاسی، اقتصادی، و فنآورانه پیچیدهتر شده است. در سال ۱۹۹۶، مفاهیم اخلاقی فنآوری اطلاعات با توجه به دنیار کمتر پیشرفته، توسط تابر مورد بحث قرار گرفت.
چالش های اخلاقی کتابداری
پیچیدگی دنیای مدرن، مسائلی مانند اطلاعات و ارتباطات را پیچیدهتر میکند. قواعد اخلاق حرفهای مقرراتی را جهت تامین حد مطلوب ارائه خدمات به کاربران وضع میکند و دستوراتی را برای روابط داخلی حرفه مقرر می دارد. تعدادی از زمینههای مورد توجه را میتوان چنین مشخص کرد: صلاحیت کتابدار یا اطلاعرسان، مراعات احترام برای مسائل محرمانه کاربران، استقلال حرفهای و آزادی هوشمندانه، بیطرفی، رعایت اصول اخلاقی در امور مالی، و درستکاری اعضاء. به علاوه، توجه به اصول اخلاق حرفهای سبب میشود که هر فرد مجموعهای از مسئولیتها و رابطهها را کشف کند، که عبارتند از: رابطه فردی با مراجعه کننده، کارفرما، یا مدیر؛ رابطه اعضاء و کارکنان با خدمات کتابداری و اطلاعرسانی؛ رابطه با تهیهکنندگان مواد کتابخانه، اتحادیههای تجاری، ناشران، و سازمانهای تجاری؛ و رابطه فردی با حرفه خویش. همچنین لازم است که زمینههای تعارض شخصی مانند نظامهای ارزشی دینی و حرفهای نیز مورد توجه قرار گیرد.
برخی صاحبنظران مسائل اخلاقی اطلاع رسانی را در چارچوب امور مربوط به تولید، اشاعه و کاربرد اطلاعات به بحث میگذارند و لزوم پایبندی به اصول اخلاقی را در این زمینه ها گوشزد میکنند. از دیدگاه برقراری ارتباط و در ملاحظه نتایج تحقیقات، پدیدآورندگان اطلاعات اخلاقاً در برابر درستی و عینیبودن دستاوردهای خود مسئولند. در مورد کار عملی اشاعه اطلاعات به سه اصل اشاره میشود: ۱) اطلاعات، به ویژه اطلاعات تخصصی، باید در اختیار همگان باشد؛ به شرطی که محدودیتهای سیاسی، اقتصادی، و جزء آن مدنظر قرار گیرد؛ ۲) اطلاعات و دادههای شخصی مربوط به تولیدگنندگان و استفاده کنندگان باید محافظت شود. ۳) تبعیض قائل شدن در تهیه تام و تمام اطلاعات، یا انتخاب سوگرفته آن از سوی تولید کنندگان که به گمراهی استفاده کنندگان میانجامد. تولید کننده پایگاه دادهها و مسؤل درستی محتوا نیست،
بلکه فقط در باب کمال و درستی تهیه دادهها و باز تولید صحیح آنها مسئولیت دارد. محدویتهای این اصل به مشکلاتی چون گزینشی بودن و ارزیابی دانش و آنچه آلودگی اطلاعات نام دارد مربوط است. از آنجا که هنگام جستجوی اطلاعات، استفادهکنندگان اهدافی چندگانه دارند، مسائل اخلاقی مربوط به کاربرد اطلاعات نیز متنوع است. درست بودن اطلاعات مفهومی برابر با پایایی یا اعتبار علمی دارد؛ و این مهم باید اهداف نظری و عملی مربوط به دستکاری اطلاعات را در برگیرد. از جمله تضادهای اخلاقی موجود در این زمینه میتوان از پالایش نتایج جستجو و نیز سؤاستفاده از اطلاعات و تسهیلات اطلاعرسانی، بنا به مقاصد مختلف نام برد.
اصول اخلاعی کتابداران
۱- رعایت حقوق کاربر
۱-۱- اولویت دادن به علایق کاربر
۱-۲- ارائه خدمات بیطرفانه خدمات به کاربر
۱-۳- به رسمیت شناختن و پذیرفتن حق افراد در دسترسی به اطلاعات بدون ایجاد تبعیض از جهت نژاد، جنسیت، مسائل قومی، جایگاه اجتماعی و… .
۱-۴- به کارگیری به موقع ملاحظات قانونی برای محدود ساختن کاربرد در دسترسی به اطلاعات
۱-۵- محافظت از حریم شخصی افراد
۱-۶- دخالت نکردن در امور کاربران
۱-۷- آگاه سازی کاربر نسبت به اشتباه خود در صورت بروز خطا
۱-۸- توضیح خدمات فراهم شده برای کاربران
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 