فایل ورد کامل مقاله سازمان مردمنهاد هستیا اندیشه؛ بررسی علمی اهداف، فعالیتها و نقش آن در توسعه اجتماعی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله سازمان مردمنهاد هستیا اندیشه؛ بررسی علمی اهداف، فعالیتها و نقش آن در توسعه اجتماعی دارای ۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله سازمان مردمنهاد هستیا اندیشه؛ بررسی علمی اهداف، فعالیتها و نقش آن در توسعه اجتماعی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله سازمان مردمنهاد هستیا اندیشه؛ بررسی علمی اهداف، فعالیتها و نقش آن در توسعه اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله سازمان مردمنهاد هستیا اندیشه؛ بررسی علمی اهداف، فعالیتها و نقش آن در توسعه اجتماعی :
هستیا ایزد بانویی است که در اسطورهها به معنی زن دانا و آگاه آمده است، زنی که گرما و روشنی خانههای مردم از اوست.
۱- معرفی:
هستیا اندیش، کانونی است غیر دولتی، غیرانتفاعی که به همت گروهی از افراد فعال و آگاه در عرصه مسائل اجتماعی با هدف حساس سازی و تغییر نگرش مردم نسبت به مسائل جنسیتی در یک جامعه مدنی پویا از طریق توانمند سازی و ارتقاء آگاهی با آموزش، پژوهش، اطلاع رسانی، ترویج و لابی گری در سال ۱۳۸۱ تأسیس شده است.
۲-چشم انداز:
آرمان کانون، جامعهای است انسانی، آزاد، عادلانه و عاری از خشنونت، جایی که زنان و مردان با برخوداری از حقوق انسانی وفرصتهای برابر، صرف نظر از تبعیضهای جنسیتی، نژادی، طبقاتی، قومی، مذهبی، سنی ودیگر وضیعتهای محرومیت زا همگام با هم در توسعه انسانی پایدار صاحب نقش باشند و از ثمرات آن بهرهمند گردند.
۳- اهداف:
• رفع کلیشههای تبعیض جنسیتی
• رسیدن به برابری زن و مرد در چارچوب معیارهای حقوق بشر
• بهبود زندگی زنان
• مشارکت زنان در حوزههای تصمیم گیری، مشاغل مدیریتی و پستهای کلیدی
• دستیابی زنان به سرمایه، تولید و اطلاعات در زمینههای مختلف
• تلاش برای گسترش تفاهم و گفتمان اجتماعی میان زنان و مردان
• بهبود بخشیدن دید جامعه نسبت به توانایی زنان در تمامی عرصهها
• آسیب شناسی زنان با تکیه بر محیط اجتماعی و فرهنگی
• رایزنی و تبادل تجربیات میان اعضا، سازمانهای ملی و بینالمللی
• انجام پژوهش در امور زنان و انعکاس نتایج به دست آمده به مردم و مراجع مسئول
• مخالفت با همه اشکال خشونت دیدگان در جهت بهبود وضعیتشان
• تغییر ارزشها و طرز تلقیها و اعمال تقویت کننده خشونت
۴- اعضای هئیت مؤسس چه کسانی هستند؟ جلوه جواهری، بیتا طاهباز، مونا محمدزاده، سارا لقمانی، کاوه مظفری
۵- چه کسی یا کسانی NGO را حمایت مالی میکنند؟ از طرف محل یا نهاد خاصی حمایت نمیشوند اعضای NGO خودشان هزینهها را پرداخت میکنند و افراد عضو هم ماهانه هزار تومان پرداخت میکنند.
۶- مشکلات سازمان چیست؟ مالی، امنیتی (اجرای مراسم)، گرفتن مجوز، جانیفتادن نقش NGO در جامعه و…
۷- روابط اعضای NGO با همدیگر چگونه میباشد؟ چون اعضای NGO در کل جوان میباشند همگی اعضاء زیر ۳۰ سال سن دارند روابطشان خیلی با همدیگر صمیمانه میباشد.
۸- آیا با NGO ها یا نهادهای دیگر در ارتباطید؟ بله مثلاً NGO های محیط زیست وهماندیش زنان و…
۹- فعالیتهای انجام شده توسط هستیا را ذکر بفرمایید؟
– برگزاری مراسم ۸ مارس ۱۳۸۱: حقوق انسانی و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان
– توانا سازی اعضا با شرکت در کارگاهها، کلاسهای آموزشی و برگزاری دورههای مطالعاتی
– چاپ نشریه هستیا
– مشارکت در کمپین زنان و مردان علیه خشونت تا ؟ مارس
– جمعآوری طومار از دانشگاهها در اعتراض به طرح سهمیهبندی جنسیتی در پذیرش رشتههای پزشکی و فرستادن آن به مجلس
– برگزاری مراسم ۸ مارس سال ۱۳۸۲: زنان، صلح و خشونت
– راه اندازی سایت هستیا
– مشارکت در کمپین اعتراضی علیه صدا و سیما
– پیوستن به گروه همکاری پکن
– برگزاری و شرکت در جلسات هماندیشی زنان.
فاطمه کریمی
– مسائل زن و خانواده از محضر آیتالله امینی:
۱- جایگاه زن از دیدگاه اسلام
۲- ناقص بودن عقل زنان
۳- مسائل حقوق بشر درباره جایگاه زن و مرد
– حق حیات و زندگی
– حق آزادی
– حق استفاده از منابع طبیعی
– حق بهداشت و درمان
– حق اشتغال
– حق تملک و تصرف در اموال خود
– حق امنیت
– حق جعل قانون و در سایه قانون زیستن
– حق دخالت و مشارکت در حکومت
– حق اختیار همسر
– حق داشتن و تربیت فرزند
– حق اندیشیدن و عقیده داشتن
– حق تحصیل علم
– حق تکامل روحی و معنوی
۴- روابط زن و مرد در جامعه
۵- الگوی زن مسلمان
– خانهداری
– شوهرداری
– شرکت در کارهای بیرون از خانه
۶- نتیجهگیری
آیتا… امینی جزو کسانی است که سابقه طولانی در عرصه تحقیق . تألیف و خصوصاٌ اولویت دادن به موضوعات تربیتی، خانوادگی و به ویژه مسائل زنان دارد. این کتابها و تألیفات عبارتند از: آئین همسرداری، آئین تربیت، انتخاب همسر، بانوی نمونه اسلام. این کتابها مشخصاٌ پیرامون موضوع زن و مسائل زنان میباشد. البته در کتابهای دیگری مثل کتاب «آشنایی با مسائل کلی اسلام» هم حدود ۹۰ صفحه که تقریباٌ یک سوم کتاب است در مورد مسائل زنان میباشد.
۱- جایگاه زن از دیدگاه اسلام:
مقام زن در قرآن و در اسلام، در واقع همان مقام انسان است. اصولاٌ خیلی جالب است که در هزار و چند صد سال قبل که زن را معمولاٌ یک جنس پستتر و ضعیفتر میدانستند و حتی بعضیها در انسان بودن او تردید داشتند، اسلام هیچ این مسأله را به طور مستقیم مطرح نمیکند، بلکه مسائلی را که درباره انسان بیان میکند به طور طبیعی شامل زن و مرد و هر دو میکند. بنابراین برای تبیین مقام زن باید بررسی کنیم و ببینیم که مقام انسان از دیدگاه اسلام چیست؟
اسلام انسان را موجودی ممتاز و برتر از موجودات مادی میداند که مرکب از جسم و روح است. انسان موجودی است باقی که در آفرینش او هدفی وجود دارد و
آن هدف، تکامل نفسانی و سعادت در مجموعه حیات و بویژه سعادت اخروی است. با این بیان مقام زن هم روشن میشود. در قرآن و احادیث نسبت به این موضوع تأکید شده است. از جمله در قرآن خداوند میفرماید: ما بنیآدم آدمیزادگان را گرامی داشتیم، یعنی مقامشان را بالا بردیم از سایر موجودات مادی- هم زنان آدمیزادهاند و هم مزدان- و برای اینها در خشکی و دریا وسیله حمل فراهم کردیم و برای رزق و روزیشان غذاهای پاکیزهای تهیه دیدیم و آنان را بر بسیاری موجودات برتری دادیم. پس در این آیه در صدق عنوان بنیآدم، زن و مرد مساوی هستند. اگر زن برتر نبود گفته میشد:«ما مردها را برتری دادیم».
در موضوع آفرینش آدم به طور کلی داستانش در قرآن مفصل است که خداوند متعال به فرشتگان فرمود که من میخواهم خلیفهای را در زمین بیافرینم. اما آن خلیفه مرد تنها نبود. بلکه انسان بود یعنی بنیآدم و همه انسانها در طول تاریخ خلیفه خدا هستند و در این جهت زن و مرد تفاوت نمیکنند. اینکه اسلام اصلاٌ زن و مرد را جدا نکرده است خیلی مسئاله جالبی است، یعنی این امر مسلمی است که اصلاٌ قابل بحث نیست، خصوصاٌ در آن زمانها که حتی بعضیها در انسان بودن زن تردید میکردند، اسلام احتیاجی به دفاع نمیبیند هیچ جایی نداریم که اسلام گفته باشد زن هم انسان است، چون این امر مسلمی است.
ما در تمام قرآن حتی یک آیه پیدا نمیکنیم که زن را پایینتر از ورد بداند و احتمال نقصان و ضعفی را در عقل و یا در کارهای اجتماعیاش داده باشد. مرد محوری، خودمحوری و مرد را عالیتر دانستن، همه اینها از رسوماتی است که از سابق باقی مانده است. الان هم در همه جوامع افرادی هستند که زن را عقبتر از مرد میدانند. اسلام با این افکار موافق نیست.
۲- ناقص بودن عقل زنان:
در کتب حدیث، مواردی داریم که بانوان را به عنوان نواقصالعقول ذکر کردهاند. تعداد این احادیث خیلی زیاد نیست. آنچه که من در کتابهای شیعه دیدهام، شاید حدود ده حدیث، یا کمی زیادتر باشد، که اینها، هم از لحاظ دلالت و هم از لحاظ سند قابل بحث هستند. چون
حدیثی که در کتابها نوشته شده که حجت نیست. این احادیثی که ما در مورد بانوان داریم چون متواتر و قطعیالصدور نمی باشند ما بر اساس اینها نمیتوانیم بگوییم که عقیده اسلام اینست که زنان ناقصالایمان و ناقصالعقلند. کسی نمیتواند در مورد این موضوع مهم ته یک گمان وطن ترتیب اثر بدهد.
در جایی که آدم یقین ندارد و مظنه دارد باید تحقیق و بررسی کند زنان را آزمایش کند ببیند که واقعاٌ همین طورست و اینها ناقصالعقلند یا نه؟
و در توضیح این مورد باید گفت: که اصولاٌ ما دو نوع عقل داریم: ذاتی و اکتسابی. در عقل ذاتی همه انسانها با هم مساویند و اصلاٌ زن و مرد در این جهت فرق نمیکنند، هر دو انسانند و هر دو عاقل.
عقل اکتسابی را هم هر دو میتوانند داشته باشند. یک مرد را اگر در محیط محدود و کوچکی نگه دارند تکامل پیدا نمیکند اما وقتی در اجتماع به او مسئولیت بدهند عقلش کاملترمیشود. اگر مردی تحصیل نکند عقلش ناقص است اما وقتی تحصیل کرد عقلش کامل میشود. انان هم همینطور هستند. زنان هم اگر وارد اجتماع نشوند و در یک محیط محدودی زندگی کنند معلوم است که عقلشان خیلی کامل نخواهد بود، اگر در اجتماع باشند کاملتر میشود و این را عرض کنم که منظورم این نیست که با هر نوع حضوری، عقلشان کامل میشود. ما خیلی زنان را در اجتماع داریم خصوصاٌ در غرب که خیلی هم آزادی و رفت و آمد دارند. اما عقلشان کامل نمیشود. عقل به وسیله مسئوولیت پذیری و تحصیل علم و دانش و امثال اینها کامل میشود و زن و مرد در این جهت تفاوتی نمیکنند.
۳- مسائل حقوق بشر درباره جایگاه زن و مرد:
موضوع حقوق بشر همانطور که میدانید در حدود یک قرن میباشد که در سطح جهانی مطرح است. البته اسلام از ابتدا در این قسمت بحث کرده و حقوق زن عرض میکنم همان حقوقی است که بعضاٌ به عنوان حقوق بشر مطرح میشود، و بین زن و مرد مشترک است و در اینجا به مهمترین آنها اشاره میکنیم:
• حق حیات و زندگی:
انسان به عنوان یک موجود زنده این حق را دارد که حیاتش را ادامه دهد و کسی حق ندارد که بدون مجوز قانونی و شرعی این حق را از او سلب کند.
• حق آزادی:
هر انسانی، چه زن و چه مرد، آزاد آفریده شده است و این آزادی در نهادش گذاشته شده است. کسی هم حق ندارد این آزادی را از او سلب کند مگر اینکه مزاحم آزادی دیگران یا مزاحم مصلحت خودش و جامعه شود.
• حق استفاده از منابع طبیعی:
انسان در یک جهانی زندگی میکند که نیازهای خاصی دارد. نیاز به آب، هوا، غذا . لباس دارد باید از اینها استفاده کند کسی هم حق ندارد مانع او بشود مگر اینکه استفاده از این حق، مزاحم حقوق دیگران شود.
• حق بهداشت و درمان:
زن و مرد به عنوان انسان حق دارند که برای صیانت از حیات و سلامتی خود، از محیط سالم و بهداشتی بهرهمند باشد م آنچه را که برای درمان و رفع بیماری نیازمندند در اختیار داشته باشند و این حق طبیعی هر انسانی است که هیچ کس نباید مانع آن بشود.
• حق اشتغال:
لازمه تأمین نیازهای زندگی، کار کردن است. و لذا زن و مرد حق دارند که برای رفع احتیاجات خود به کار بپردازند و نتیجه کار هر کسی متعلق به خودش باشد. بنابراین هر کسی که رای دیگری کار میکند باید مزد عادلانهای دریافت کند. مزد عادلانه یعنی مزدی که به اندازه کار است. با قطع نظر از اینکه نیروی کار، زن است یا مرد، سیاه است یا سفید. چرا که هر کسی در قبال کاری که انجام میدهد حق دریافت مزد دارد. نمیشود به کسی گفت که چون تو زن هستی باید به ازای کار مساوی، حقوق کمتری دریافت کنی. اسلام کاملأ با این امر مخالف است.
از نظر اسلام اگر زن در خانه یا در هر جای دیگری کار کند همان حقوقی به او تعلق میگیرد که به مرد تعلق میگیرد. یعنی زن بودن نیاید یک معیار باشد خودکار و شرایط و بازده آن است. مشاغل زنان در داخل یا خارج خانه برای زنان خوب است ولی نباید وارد مشاغل سخت و سنگین شوند یعنی باید شغلاشان طوری باشد که به زیبایی و ظرافتشان و به تربیت فرزندانشان لطمه نزند. به مردان توصیه میکنم که در صورتی که ضرورت اقتضا نکند از خانمها کارهایی را که به شادابی خود و تربیت فرزندانشان لطمه میزند انتظار نداشته باشند از نظر اسلام زن مثل گل و ریحان است و او را فوق طاقتش نباید به کارهای سنگین واداشت ولی اگر خانمها بخواهند کار بکنند اگر ظوابط شرعی و حجاب را رعایت کنند اشکالی ندارد.
اشتغال باید با وضعیت روحی و روانی زنان سازگاری داشته باشد و اگر خانمی شاغل است این شغل در تربیت فرزندان و نگهداری خانه و خانواده نباید خدشهای وارد کند چون خانمها آمادگی بیشتر و بهتری برای تربیت فرزند دارند. البته مردها هم آمادگی تربیت را دارند ولی وجود عاطفی خانمها مهمترست. شاید هیچ کاری از حیث تأثیر بنیادی و ثمرهای که برای سعادت کل جامعه بشری دارد با اهمیتتر از کار تربیت انسان نیست. پس خانمها بایر بیشتر فکرشان روی اصل بقای خانواده متمرکز باشد. نکته دیگر اینست که اشتغال خانمها به کارهایی که موجب تماس و ارتباط زیاد بین زن و مرد میشود به مصلحت نیست، زیرا اختلاط و ارتباط بیش از حد علاوه بر ایجاد فشارهای روحی و روانی و اختلال کندی در کار ممکن است مفاسدی در پی داشته باشد و به قوام خانواده آسیب برساند. از نظر من باید زنان در کارشان محدودیتهایی ایجاد کنند و این به معنی ممنوع یا حرام بودن معضی از کارها برای خانمها نیست بلکه توجه به این مسایل باعث میشود که در عین فعالیت و حضور مؤثر در اجتماع برای خود و خانواده و جامعهشان مشکلی پیش نیاید.
فعالیتهایی که برای زنان خیلی مفید است مثل تمامی مراحل تعلیم و تربیت از ابتداییترین و مقدماتیترین سطوح تا عالیترین سطح و حتیالامکان در محیطهایی کاملأ مستقل و تحت اختیار خودشان، امور مربوط به بهداشت و درمان، فعالیتهای علمی، ادبی، فرهنگی و هنری، کارهایی مانند تحقیقات علمی در رشتههای گوناگون نویسندگی، نقاشی، خیاطی، قالیبافی، همه اینها برای خانمها خوب است با خانهداری و بچهداری هم میسازد. پس در کل بعضی از مشاغل به خانمها توصیه میشود و برخی دیگر هر چند منع شرعی هم ندارد ولی توصیه نمیشود و یکی از دلایل آن هم، توجه به اصالت و بقای خانواده است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 