فایل ورد کامل مقاله ظهور امام زمان؛ بررسی علمی و دینی مبانی اعتقادی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله ظهور امام زمان؛ بررسی علمی و دینی مبانی اعتقادی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله ظهور امام زمان؛ بررسی علمی و دینی مبانی اعتقادی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله ظهور امام زمان؛ بررسی علمی و دینی مبانی اعتقادی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله ظهور امام زمان؛ بررسی علمی و دینی مبانی اعتقادی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی :
ظهور امام زمان
ظهور امام زمان (عج) پنج نشانه حتمی دارد و آن عبارتست از: قیام یمنی، خروج سفیانی، ندای آسمانی، فرورفتن سپاهی در یمن و کشته شدن نفس زکیه. نـشانه های تخلف ناپذیر ظهور امام مهدی علیه السلام که بی هیچ تردیدی مقارن ظهور آن حضرت رخ خواهند داد و ارتباط گسست ناپذیری با آن دارند، پنج نشانه اند. بـرخی از این پنج نشانه، اندکی پیش از ظهور و برخی چند ماه پس از آمدن آن گرامی و برخی اندکی پیش از قیام نجات بخش و جهانی آن حضرت ، پدیدار خواهند شد. در ایـن مـورد، روایـات بـسـیـاری وارد شده است که با اندک تفاوت در ترتیب پیدایش این علایم و نشانه ها، آنها را نشان می دهد. نـخست، برخی از روایات را که این علایم پنجگانه را به صورت کوتاه ترسیم می کـنـد مـی آوریـم، آنگاه هر کدام از آن نشانه ها را با توضیحی که در روایات در مورد آن آمده و تفسیر مناسبی که به ذهن می رسد، ترسیم می نماییم.
امام صادق علیه السلام در این مورد فرمود: خـمـس قـبل قیام القائم علیه السلام : الیمانی و السفانی و المنادی ینادی من السماء و خسف بالبیداء و قتل النفس الزکیه .(۱) پیش از قیام مهدی علیه السلام پنج رخداد بزرگ در پیش خواهد بود:
۱ ـجنبش ترقی خواهانه مرد یمنی،۲ ـ جنبش ارتجاعی سفیانی، ۳ ـ ندای روح بخش آسمانی، ۴ ـ فرو رفتن زمین، ۵ ـ قتل نفس زکیه
امام در ادامه فرمود: قـبـل قـیـام القـائم خـمـس عـلامـات مـحـتـومـات :
لیـمـانـی و السـفـیـانـی و الصـیـحـه و قتل النفس الزکیه و الخسف بالبیداء.(۲) پیش از قیام قائم ، پنج علامت و نشانه مهم در پیش خواهد بود: جـنـبـش مـردم تـرقـی خـواه یـمـنـی، جـنـبـش ارتـجـاعـی سـفـیـانـی، نـدای آسـمـانـی، قتل نفس زکیه و فرو رفتن زمین.
و نیز فرمود: النداء المحتوم و السفیانی من المحتوم و خسف البیداء من المحتوم و الیمانی من المحتوم و قتل الفنس الزکیه من المحتوم .(۳) نـدای آسـمـانـی بـه هـنگامه قیام قائم ، جنبش ارتجاعی سفیانی ، جنبش مترقی مرد یمنی ، فرو رفتن زمین و دیگر، کشته شدن نفس زکیه ، این پنج نشانه ، از علایم قطعی ظهورند.
تورات و بشارت موعود
درکتاب تورات که ازکتب آسمانى به شمار مى ر ود و هم اکنون در دست اهل کتاب و مورد قبول آن ها است، بشارات زیادى از آمدن مهدى موعود و ظهور مصلحى جهانى در آخرالزمان آمده است.
در زبور حضرت داود(ع) که تحت عنوان مزامیر در لابلاى کتب عهد عتیق آمده، نویدهایى درباره ظهور حضرت مهدى (ع) به بیان هاى گوناگون داده شده است و در ۳۵ بخش از مزامیر ۱۵۰ گانه، اشاره اى به ظهور مبارک آن حضرت ونویدى از پیروزى صالحان بر شریران وتشکیل حکومت واحد جهانى وتبدیل ادیان ومذاهب مختلف به یک دین محکم و آیین جاوید، موجود است (۱) و جالب این که مطالبى که قرآن کریم درباره ظهور حضرت مهدى (ع) اززبور نقل کرده است، عیناً در زبور فعلى موجود و از دستبرد تحریف وتفسیر مصون مانده است. قرآن کریم چنین مى فرماید:
ولقد کتبنا فی الزبور من بعده الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون (۲) ما علاوه بر ذکر (تورات) در زبور نوشتیم که درآینده بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. مقصود از ذکر در آیه شریفه، تورات موسى (ع) است که زبور داود(ع) پیرو شریعت تورات بوده است . در زبور آمده است:; زیراکه شریران منقطع مى شوند. اما متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد (۳) اسم او ابداً بماند، اسمش مثل آفتاب باقى بماند، در او مردمان برکت خواهند یافت وتمامى قبایل او را خجسته خواهندگفت، بلکه اسم ذوالجلال او ابداً مبارک باد وتمامى زمین از جلالش پر شود، دعاى داوود پسر یسئ تمام شد. (۴)
درکتاب اشعیاى نبى که یکى از ییامبران پیرو تورات است، بشارات فراوانى درباره ظهور حضرت آمده است: ونهالى ازتنه یسی (۵) بیرون آمده، شاخه اى از ریشه هایش خواهد شگفت وروح خداوند بر او قرار خواهد گرفت; مسکینان رابه عدالت داورى خواهد کرد وبه جهت مظلومان زمین، به راستى حکم خواهد نمود. کمربند کمرش عدالت خواهد بود وکمربند میانش امانت(۶) منظور از نهالى که از تنه یسی خواهد رویید” ممکن است یکى از چهار نفر: حضرات داود، سلیمان، عیسى و مهدى (ع)و باشند؟ ولى دقت و بررسى کامل آیات مذکور نشان مى دهدکه منظور از این نهال، هیچ یک از آن پیامبران نیستند، بلکه همه آن بشارت ها ویژه قائم آل محمد(ع) است، زیرا حضرت داود وسلیمان د فرزندان پسرى یسی ،
وحضرت عیسى (ع) نواده دخترى وى، و مهدى (ع) نیز از جانب مادرش، جناب نرجس خاتون- که دختر یشوعا، پسر قیصر، پادشاه روم و از نسل حضرت داود، و مادرش از اولاد حواریون حضرت عیسى (ع) بوده، ونسب شریفش به (ع)شمعون صفا، وصی حضرت عیسى (ع) می رسد نواده دخترى یسی مى باشد. (۷) درکتاب یوئیل نبى که از پیامبران پیرو تورات است، چنین آمده است: آن گاه جمیع امت ها را جمع کرده، به وادى یهوشافاظ (۸) فرود خواهم آورد و در آن جا با ایشان درباره قوم خود ومیراث خویش، اسرائیل را محاکمه خواهم نمود. زیرا که ایشان را در میان امت ها پراکنده ساخته وزمین مرا تقسیم نموده اند وبر قوم من قرعه انداخته وپسرى در عوض فاحشه داده و دخترى به شراب فروخته اند تا بنوشند (۹)
درکتاب عاموس نبی (۱۰) وهوشع نبى (۱۱)نیز از نزول حضرت عیسى (ع) وداورى آن حضرت سخن به میان آمدهاست . درکتاب “زکریاى نبى ” بشارت ظهور مهدى (ع) چنین آمده است: اینک روز خداوند مى آید وغنیمت تو در میانت تقسیم خواهد شد . وجمیع امت ها را به ضد اورشلیم براى جنگ فراهم خواهد کرد وشهر را خواهند گرفت وخانه ها را تاراج خواهند نمود . وخداوند بیرون آمده با آن قوم ها مقاتله خواهد کرد چنان که در روز جنگ مقاتله نمود; و آن یک روز معروف خداوند خواهد بود; ویهوه خدا بر تمامى زمین پادشاه خواهد بود..(۱۲)
لازم به یاد آورى است که درکتب عهدین تورات وانجیل کلمه “خداوند بیشتر در مورد حضرت عیسى (ع) به کار مى رود. درکتاب “حزقیال نبى نیز در مورد حضرت مهدى (ع) و سرنوشت اسرائیل و جهانى شدن آیین توحید خبرهایى آمده ادست:.. و اما تو اى پسر انسان خداوند یهوه چنین مى فرماید: که به هر جنس مرغان وبه همه حیوانات صحرا بگو: جمع شوید وبیایید ونزد قربانى من که آن را براى شما ذبح مى نمایم فراهم آیید .
قربانى عظیمى که بر کوه هاى اسرائیل، تاگوشت بخورید و خون بنوشید. و خداوند یهو ه مى گوید: که بر سفره من از اسبان وسواران وجباران وهمه مردان جنگى سیر خواهید شد. ومن جلال خود را در میان أمت ها قرار خواهم داد و جمیع امت ها داورى مراکه آن را اجرا خواهم داشت ودست مراکه بر ایشان فرود خواهم آورد، مشاهده خواهند نمود;.. (۱۳)باید توجه داشت که منظور از “پسر انسان مانند کلمه مسیح ، حضرت عیسى (ع) نیست؟ بلکه مراد از آن، حضرت مهدى (ع) است، زیرا در انجیل بیش از هشتاد بارکلمه پسر انسان آمده است که تنها در سى مورد آن حضرت مسیح (ع) اراده شده است. (۱۴)
درکتاب حَجئ نبى نیز بشارت ظهور آمده است: یهوه صبایوت چنین مى گوید: یک دفعه دیگر آسمان ها وزمین ودریا وخشکى را متزلزل خواهم ساخت وتمامى امت ها را متزلزل خواهم ساخت و فضیلت جمیع امت ها خواهد آمد . این خانه را از جلال خود پر خواهم ساخت..(۱۵) که در آن به تشکیل حکومت واحد جهانى اشاره شده است. درکتاب “صفنیاى نبى همچنین آمده است:; خداوند مى گوید: براى من منتظر باشید، تا روزى که به جهت غارت برخیزم، زیراکه قصد من این است که أمت ها را جمع نمایم و ممالک را فراهم آورم تا غضب خود وتمامى حدت خشم خویش را بر ایشان بریزم، زیراکه تمامى جهان به آتش غیرت من سوخته خواهد شد;(۱۶) نیز درکتاب دانیال نبى آمده که: امیر عظیمى که براى پسران قوم تو ایستاده قائم است، خواهد برخاست.. بسیارى از آنانى که در خاک زمین خوابیده اند بیدار خواهند شد;(۱۷)
یاران پیامبر گرامی در روز بدر ۳۱۳ نفر بودند ، یاران پیشوای شهیدان امام حسین (ع) طبق روایات ۳۱۳ نفر بود و شگفت انگیز تر اینکه یاران امام مهدی (عج) نیز ۳۱۳ نفر می باشد .
نام محل سکونت
۱- ابان از شهر سنجار در شمال عراق
۲- ابراهیم اتیوپی از شمال شرقی قاره آفریقا
۳- ابراهیم از جده در عربستان سعودی
۴- ابراهیم از سیراف در ایران ، نزدیک خلیج همیشه فارس
۵- ابراهیم از شیراز
۶- ابراهیم از کوره در لبنان
۷- ابراهیم از مدینه
۸- ابراهیم از مکه
۹- احمد از آبادان
۱۰- احمد از ارمنستان
۱۱- احمد از بغداد
۱۲- احمد از جعاره ( نام روستایی در اطراف نجف )
۱۳- احمد از شوشتر
۱۴- احمد از عقر در عراق ( نام غریه ای نزدیک کربلا و نام روستایی میان تکریت و موصل )
۱۵- احمد از فرانسه یا قاره ی اروپا
۱۶- احمد از فسطاط در مصر
۱۷- احمد ازمعاذه ( اگر معاذ باشد نام منطقه ای در نیشابور است اگر معاذی باشد باشد نام خاندانی در مرو است )
۱۸- احمد از منطقه ی سعداوه
۱۹- احمد از نصیبین در ترکیه یا روستایی در حلب
۲۰- احمد از یمن
۲۱- ایوب از طالقان در قزوین
۲۲- بشر از بیت المقدس
۲۳- بشر از مرقیه در سوریه
۲۴- بکیر از بحرین
۲۵- تغلب ازمعاذه ( اگر معاذ باشد نام منطقه ای در نیشابور است اگر معاذی باشد باشد نام خاندانی در مرو است )
۲۶- تکیه از خرشان در بحرین
۲۷- جابر از از صحرانشینان قسین
۲۸- جابر از طالقان در قزوین
۲۹- جابر از یمن
۳۰- جبرئیل از صنعا در یمن
۳۱- جبیر از یمن
۳۲- جعفر از آبادان
۳۳- جعفر از بحرین
۳۴- جعفر از خلاط در منطقه ی ارمنستان
۳۵- جعفر از سهم
۳۶- جعفر از سیلان در هندوستان
۳۷- جعفر از شیراز
۳۸- جعفر از قزوین
۳۹- جعفر از مدینه
۴۰- جعفر از نجف
۴۱- جمیل از طالقان در قزوین
۴۲- جمیل از یمامه در حجاز
۴۳- حجر از یمن
۴۴- حذیفه از مرو در خراسان یا شوروی سابق
۴۵- حسن از اسکندریه در مصر
۴۶- حسن از بلخ در افغانستان
۴۷- حسن از بالس در سوریه
۴۸- حسن از سیلان در هندوستان
۴۹- حسن از کربلا
۵۰- حسن از مدینه
۵۱- حسن ازمعاذه ( اگر معاذ باشد نام منطقه ای در نیشابور است اگر معاذی باشد باشد نام خاندانی در مرو است )
۵۲- حسین از ارمنستان ( در آن زمان به بخش گسترده ای از ایران ، ترکیه و آذربایجان شوروی گفته می شد )
۵۳- حسین از ذهاب در کرمانشاه
۵۴- حسین از کربلا
۵۵- حسین از کربلا
۵۶- حسین از مدینه
۵۷- حسین ازمعاذه ( اگر معاذ باشد نام منطقه ای در نیشابور است اگر معاذی باشد باشد نام خاندانی در مرو است )
۵۸- حصین از قادسیه در عراق
۵۹- حعفر از حمص در سوریه
۶۰- حعفر از رهاط در اطراف مکه
۶۱- حعفر از طالقان در قزوین
۶۲- حفص از سرخس در خراسان مرکزی
۶۳- حمدان از اتیوپی در شمال شرقی آفریقا
۶۴- حمزه از آبادان
۶۵- حمزه از صنعا در یمن
۶۶- حمزه از مدینه
۶۷- حوقل از سیراف در ایران و نزدیک خلیج همیشه فارس
۶۸- حویش از یمن
۶۹- خالد از سیراف در ایران و نزدیک خلیج همیشه فارس
۷۰- خالد از طالقان در قزوین
۷۱- داود از بیت المقدس
۷۲- داود از طالقان در قزوین
۷۳- داود از عمان
۷۴- داود از منطقه ی طائف
۷۵- داوود از دمشق
۷۶- دراج از صحرانشینان مصر
۷۷- ریان از نژاد تمیم که یکی از تیره های عرب می باشد
۷۸- زکریا از طائف
۷۹- زید از ضیعه
۸۰- سبا از طائف
۸۱- سعد از بیضا ( منطقه ای در ایران ، لیبی و یمن )
۸۲- سعد از طالقان در قزوین
۸۳- سعدان از ساده در منطقه ی یمامه
۸۴- سعید از بیضا ( منطقه ای در ایران ، لیبی و یمن )
۸۵- سعید ازعکا یا عکه در فلسطین اشغالی
۸۶- سمیع از صنعا در یمن
۸۷- سوید ازمعاذه ( اگر معاذ باشد نام منطقه ای در نیشابور است اگر معاذی باشد باشد نام خاندانی در مرو است )
۸۸- سهیل از ضیف ( شاید ضیق صحیح باشد که نام
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 