فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی و نقش آن در جامعه‌پذیری دختران؛ بررسی علمی تأثیر نوآوری بر توانمندسازی اجتماعی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی و نقش آن در جامعه‌پذیری دختران؛ بررسی علمی تأثیر نوآوری بر توانمندسازی اجتماعی دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی و نقش آن در جامعه‌پذیری دختران؛ بررسی علمی تأثیر نوآوری بر توانمندسازی اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی و نقش آن در جامعه‌پذیری دختران؛ بررسی علمی تأثیر نوآوری بر توانمندسازی اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله کارآفرینی و نقش آن در جامعه‌پذیری دختران؛ بررسی علمی تأثیر نوآوری بر توانمندسازی اجتماعی :

تعریف جامعه پذیری
جامعه پذیری فردپذیرفتن یکسری از ارزشها ،هنجارهای مورد احترام جامعه از سوی فرد و تطبیق این ارزشها با ارزشهای پذیرفته شخص می باشد.
جامعه پذیری در زنان
جامعه پذیری زنان از کانالهای مختلف اجتماعی صورت میگیرد که این کانالها اول از خانواده، مدرسه، گروه دوستان و همسالان شروع می شود.نقش هر یک از این کانالها در هر یک از دوره های زندگی دختران مهم می باشد.

موفقیت هر یک از این کانالها بستگی به تطبیق دختران با هنجارها و ارزشهای مورد قبول این نهادها می باشد.

کار آفرینی وجامعه پذیری زنان
کارآفرینی تاثیر مستقیم بر میزان جامعه پذیری زنان در جامعه دارد.از آنجائیکه زنان و حقوق آنان از دیرباز مورد تعدی قرار گرفته توجه به نقش کنونی زنان در عرصه کارآفرینی حائز اهمیت می باشد.
مشارکت همه جانبه زنان در آموزش عالی و حضور مؤثر آنان در عرصه های علم و دانش نشانگر توانمندی و شایستگی آنان است و می توان آنها را به عنوان پیشگامان توسعه به جامعه معرفی کرد.

اولین همایش «کارآفرینی زنان ،جامعه پذیری و چالش های پیش رو» توسط انجمن زنان مدیر کارآفرین چندی پیش در ساختمان وزارت کار برگزار شد.
افتتاح مراسم با سخنرانی فیروز صابر دبیر همایش صورت گرفت. وی در ابتدای این همایش گفت: انجمن زنان مدیر کار آفرین براساس نیاز جمعی از زنان کار آفرین و با هدف تداوم در نهاد مدنی شکل گرفت و توسعه ظرفیت مدیریت زنان کار آفرین را در نخستین گام در دستور کار خود قرار داد.

کارآفرینان کسانی هستند که موانع اجتماعی را هر چند تلخ و ناگوار واقعیت های اجتماعی پنداشته و در مسیر کار آفرینی در نقش مولد و مربی با رویش و پرورش مانوس می شوند و آهنگ دگی و حرکت خود را نه در بستر همایتی و اتکا به غیر بلکه از طرف توانمندی خود تنظیم می کنند. مطالعات نشانگر آن است که جامعه زنان کارآفرین با محدودیت های چالش های فرهنگی و اجتماعی از یک سو و چالش های مالی و اقتصادی از سوی دیگر مواجه هستند.

ان کارآفرین در مسیر کار آفرینی خود یاری گرفته اند و توانسته اند در این مسیر موفقیت خود را به ثبت برسانند و ارتقای حرفه ای در صنعت و صنف خود کسب کنند که این مسأله تأثیر بسیاری در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور بر جای خواهد گذاشت.

صابر، زنان کارآفرین را از الگوهای خلاق و امیدبخش دانست و افزود: اگر توسعه ای در کشور رخ دهد نقش کارآفرینان در آن متجلی است.سپس اولین سخنران مهندس خالقی وزیر کار و امور اجتماعی به سخنرانی پرداخت. وی خود را متولی کار و کارآفرینی و میزبان این همایش دانست و افزود: کارآفرینی مفهومی است که از خلقت بشر وجود داشته است. کاربرد کارآفرینی فراتر از ایجاد شغل است. در واقع کارآفرینی «ارزش» است.

افراد جامعه کارآفرینان را به عنوان یک «ارزش» بپذیرند، آنگاه این افراد می توانند با خلق ثروت های جدید زمینه را برای ایجاد فرصت های جدید فراهم کنند. لازم به ذکر است که شرایط کشور ما به گونه ای است که الگویی به جز کارآفرینی نمی تواند باعث رشد و توسعه شود، بنابراین حمایت از کارآفرینان و طرح های آنان علاوه بر دگرگونی در روند کنونی باعث افزایش کالاهای صادراتی می شود که این برای اقتصاد کشور بسیار مفید است

.بررسی های انجام شده حاکی از آن است که در سال های اخیر فعالیت های مبتنی بر کارآفرینی راهی برای پیشرفت در زمینه اشتغال زایی در کشور محسوب می شود. در واقع کار آفرینی تحولات عظیمی را در کلیه فعالیت های اقتصادی به وجود می آورد.وی همچنین پرداختن به مقوله کارآفرینی زنان و فراهم ساختن بسترهای لازم برای تبدیل ایده آنان به کسب و کار را ضروری دانست و افزود: مشارکت همه جانبه زنان در آموزش عالی و حضور مؤثر آنان در عرصه های علم و دانش نشانگر توانمندی و شایستگی آنان است و می توان آنها را به عنوان پیشگامان توسعه به جامعه معرفی کرد.وی در پایان سخنان خود وزارت کار را متولی حمایت از کارآفرینان دانست

و گفت: وزارت کار نه تنها متولی حمایت از زنان کارآفرین تحصیل کرده بلکه متولی حمایت از مردان و افراد تحصیل نکرده دارای مهارت نیز است که خوشبختانه حمایتی از این بخش ها داشته است ولی باید فرهنگ کارآفرینی در جامعه به وجود آید.مشکلات و چالش های پیش روی دختران و زنان فعال در عرصه های مختلف موضوع سخنرانی ماهرخ فلاحی مدیر دامداری صنعتی فلاحی بود. وی تصریح کرد

: رشته های دامپروری و کشاورزی هم اکنون مجال اندکی برای آموزش دختران دارند در نتیجه دختران علاقمند نمی توانند به راحتی در رشته مورد علاقه خود به تحصیل ادامه دهند.
در ادامه همایش دکتر پروانه گلرد استادیار دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه مقاله با عنوان «نقش خانواده در توسعه کارآفرینی زنان ایرانی» پرداخت. وی کارآفرینی زنان را از موضوعات پرالتهاب کشور برشمرد و گفت: گزارش سال ۲۰۰۲ کارآفرینی جهان که توسط مرکز کارآفرینی کانن منتشر شده است تأکید می کند که کار آفرینی زنان نقش برجسته ای در سلامت اقتصاد ملت ها دارد.

از طرف دیگر، تئوری های اجتماعی بیانگر این است که ساختارهای اجتماعی، محیط کار، خانواده و دگی اجتماعی ساختار یافته، بر روی دسترسی زنان به فرصت های شغلی تأثیر داشته و بر عملکرد آنان مؤثر است.
همچنین تبعیض شغل و انتظارات در مورد نقش های خانواده می تواند زنان را در محیط های صنعتی محدود کند و برانگیزه ها، اهداف و ریسک های مالی و تجاری آنها نیز تأثیر گذارد.
در حال حاضر، زنان در کشور ما به عنوان نیمی از جامعه نه تنها دیگر خانه نشین نیستند، بلکه متقاضیان مهارت دیده و دارای تحصیلات عالیه ای هستند که از این نظر بر مردان برتری یافته اند، به طوری که هم اینک بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت های دانشگاه ها را به خود اختصاص داده اند.

با توجه به محدودیت های سرمایه گذاری از سوی دولت، کارآفرینی اگر نگوئیم تنها راه پیش روست دست کم یکی از مهم ترین راه حل های معضل بیکاری زنان محسوب می شود.اما جامعه ما در گذشته با پذیرش این بینش که کار منزل برای زنان و کار بیرون برای مردان است و اولویت اشتغال برای مردان است، زیرا آنان نان آوران خانه هستند، نیمی از آحاد جامعه را از صحنه های اقتصادی کشور حذف نموده بود

. لذا زنان کشور ما نیاز به الگوهایی دارند که آنان را در یافتن مسیر مناسب دگی کاری یاری دهد.همچنین سید جلال موسوی بازرگانی با مطرح کردن اینکه آیا جنسیت در کارآفرینی تفاوتی ایجاد می کند به سخنرانی در مورد «جنسیت و کارآفرینی» پرداخت.
وی با بیان اینکه تفاوت جنسیتی باید در سه حوزه پژوهشی، آموزشی و سیاستگذاری توسعه کار آفرینی لحاظ شود، گفت: یکی از مسائلی که نتیجه مطالعات متعدد در کشورهای مختلف است، پایین بودن نرخ کارآفرینی زنان در مقایسه با مردان است بنابراین یک مسئله امکان طرح و بررسی دارد و آن این سؤال است که چرا نرخ کار آفرینی بین زنان کمتر است.

این سؤال از این رو اهمیت دارد که نزدیک به نیمی از جمعیت کشورها را زنان تشکیل می دهند و در عین حال به واسطه تحولات گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فنی، زنان امکانات بیشتری برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی پیدا کرد ه اند. بنابراین هر گونه افزایش در نرخ کار آفرینی زنان می تواند در نهایت به شتاب گیری توسعه کارآفرینی منجر گردد.

در بخش دیگری از این همایش نشست «بررسی فرصت ها و چالش های فرهنگی _ اجتماعی کارآفرینی ان» با حضور ماهرخ فلاحی، دکتر پروانه گلرد، فخرا لسادات محتشمی پور مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور بانوان وزارت کشور، دکتر فریدون آذرهوش مدرس و مشاور مدیریت، حجت الاسلام ایازی پژوهشگر قرآن و عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و مهندس سید جعفر مرعشی مدیر عامل مؤسسه فرهنگی، پژوهشی و مهندسی توسعه اجتماعی برگزار شد.

حجت الاسلام ایازی مشکل فرهنگی را بزرگ ترین مشکل در همه زمینه ها خواند و گفت: برداشت ها و سنت ها می توانند مانع بزرگ حرکت مهم اجتماعی باشند و این لزوماً به دین مربوط نیست. تا زمانی که مشکل فرهنگی حل نشود مشکل خودباوری نیز حل نمی شود.
وی مسأله مشارکت مردم در عرصه های مختلف را ضروری دانست و افزود: مسأله مشارکت بالاتر از حق است و بخشی از رشد شخصیت زنان متوقف بر کار و تولید اقتصادی، فعالیت اجتماعی و سیاسی است.

علم اختصاص به آقایان ندارد. آیا علم بدون تجربه امکان پذیر است، آیا تجربه بدون حضور و مشارکت امکان پذیر است، آیا زنان نمی توانند مدیریت کنند. حال اگر مردی مدیر باشد و تجربه ای نداشته باشد می تواند موفق باشد. بنابراین باید شرایط برای همگان به صورت یکسان فراهم شود تا زنان مانند مردان بتوانند به کسب تجربه بپرداد و مدیریت کنند.در ادامه مرعشی به بحث روان شناسی پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که در روان شناسی وجود دارد این است که هرگاه زنان به میدان آیند، مردان غیرتی می شوند و به میدان می آیند.

دکتر گلرد با بیان اینکه زنان بهترین مدیران جامعه هستند، تأکید کرد: مطالعات بیانگر این است که بهترین طراحان زنان هستند و این بحثی است که در قرآن کریم نیز ذکر شده است.
در پایان این نشست محتشمی پور به بحث جامعه مدنی اشاره کرد و افزود: زنان چه در دولت و چه در جامعه مدنی می توانند به خوبی نقش آفرینی کنند.

روز دوم این همایش با سخنرانی دکتر نسرین جی عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی با عنوان «عدالت جنسیتی، حقوق و توانمند سازی ان: کارآفرین» شروع شد.وی جریان سازی جنسیتی را در خدمت ارتقای عدالت جنسیتی دانست و گفت:

بدون توجه به مفاهیم آن واژه در برنامه چهارم توسعه حذف شد. سه اصل کلیدی توسعه نیروی انسانی شامل برابری حقوق و مرد، زنان باید به عنوان پیشگامان توسعه و تغییر درجهان در نظر گرفته شوند و فراهم کردن انتخاب های گسترده برای زنان و مردان و بهره گیری از زمینه های بیشتر برای حضور مساوی زنان و مردان است.ان توانمند می توانند علاوه بر کارآفرینی برای جوانان نیز الگو باشند، فضای توانمند کمک می کند این سرمایه های اجتماعی در جامعه شکل گرفته و ارتقا یابند. عوامل مانع توانمند سازی زنان شامل «فقر» ، «نحوه دریافت هزینه های تأمین اجتماعی» ، «فقدان فرصت های اشتغال» ، «روابط اهانت آمیز و عاری از منش آزار و اذیت» ، «بیماری همسر، فرد یا خود» و «طلاق و سرپرست خانواده شدن» است.

براساس پژوهش های انجام شده در آمریکا ۹۹ درصد کسب و کارهای این کشور کسب و کار کوچک با کمتر از ۱۰۰ نفر در هر کسب و کار و اکثر کسب و کارها توسط مالکان آنها اداره می شود. این در حالی است که کسب و کارهای جدید و کوچک در اقتصاد نوپا و اقتصادهای تحول آسای آمریکا نقش مهمی دارند و نقش آنها در ایجاد شغل های جدید ۸۰ درصد و در نوآوری تکنولوژی های برتر ۳۸ درصد است.
بعد از دکتر جی دکتر زهرا کریمی به ارائه مقاله در مورد «نقش حمایت های دولت در گسترش کارآفرینی در میان زنان مطالعه موردی: تعاونی های زنان استان مادران» پرداخت. به نظر او امروزه میزان مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی _ اجتماعی به یکی از شاخص های مهم توسعه انسانی مبدل گردیده است. ولی حضور در بازار کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا فعالیت اقتصادی زنان رابطه مستقیمی با فقر و رفاه اجتماعی دارد.

با افزایش فرصت های شغلی برای ان، سطح فرهنگ و آموزش جامعه ارتقا می یابد، زنان درآمد مستقل کسب می کنند و وضعیت تغذیه و بهداشت خانواده بهبود می یابد، سن ازدواج بالا می رود و میزان باروری تنزل پیدا می کند. به همین جهت در برنامه های توسعه تلاش می شود تا مشارکت زنان در بازار کار افزایش یابد و به عنصری تولید کننده، مشارکت کننده و در عین حال برخوردار شونده از مواهب توسعه مبدل گردد.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، حضور زنان در بازار کار، متناسب با افزایش سطح تحصیلات آنان افزایش نیافته است و موانع بسیاری بر سر راه فعالیت های اقتصادی زنان در خارج از منزل وجود دارد. این باور در میان اکثریت مردم رواج دارد که در حال حاضر، علی رغم آن که بخش اعظم زنان خارج از بازار کار قرار دارند، کشور با مشکل عظیم بیکاری دست به گریبان است. لذا قطعاً با افزایش شمار زنان تحصیل کرده و فعال بحران بیکاری تشدید خواهد شد.

در حالی که میزان فرصت های شغلی که اقتصاد همه ساله خلق می کند، لزوماً تعداد ثابتی نیست. به علاوه نمی توان از نظر دور داشت که بالا رفتن شمار زنان بیکار تحصیل کرده با افزایش نارضایتی در میان این گروه منجر می شود و عوارض اجتماعی _ اقتصادی خاص خود را به همراه خواهد داشت. به همین جهت در برنامه های توسعه، اعمال برنامه های مختلف جهت تسهیل فعالیت اقتصادی ان، به ویژه در اشکال خود اشتغالی و کارآفرینی، مورد تأکید قرار گرفته است.

در این تحقیق ضمن بررسی نظریات مربوط به نقش حمایتی دولت در توسعه کارآفرینی ان، بررسی اجمالی وضعیت زنان در بازار کار استان مادران و تجزیه و تحلیل حاصل از مطالعه میدانی، در بخش نهایی با جمع بندی اطلاعات مطرح شده در قسمت های مختلف تحقیق، نتایج حاصل از حمایت های مالی دولت در گسترش کارآفرینی در میان زنان ارائه شده و برای اثر بخشی سیاست های حمایتی دولت راهکارهایی پیشنهاد گردیده است.

در ادامه دکتر زهرا کریمی مدیر پروژه کارآفرینی زنان (مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف) به بحث «توسعه کارآفرینی زنان و دختران دانشگاهی» پرداخت. وی گفت: ایجاد تفکر کارآفرینی و ورود به کسب و کار در میان بانوان کشور، مخصوصاً دانش آموختگان دانشگاهی که با توجه به دانش و مهارتی که در رشته تخصصی دانشگاهی خود فرا گرفته اند،

امکان ایجاد کسب و کار به صورت فردی یا گروهی در رشته تخصصی خود را دارند، باعث می شود که آنها با بهره گیری از استعداد های بالقوه خود، افرادی خلاق، نوآور و کارآفرین شوند و خود را باور نمایند که این خودباوری نه تنها منجر به تسلط و موفقیت آنان در دگی شخصی می شود، بلکه بسیاری از ناهنجاری های فکری و روانی که امروز با آن دست به گریبان هستند را کاهش داده و آنان را به جایگاه واقعی خود می رساند.

کارآفرینی به نوبه خود فرآیند پیچیده ای است که عوامل متعدد شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در آن تأثیر گذار است و شاید همین پیچیدگی و ناهمواری توجیه گر میزان قابل تأمل عدم موفقیت زنان در کارآفرینی و اساساً عدم ورود آنها به فعالیت های کارآفرینانه باشد. از این رو شناسایی عوامل مؤثر در موفقیت فرآیند راه اندازی یک فعالیت کارآفرینانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بعد از وی آخرین سخنران مهتا وزدایی بود که به بیان سخنانی در رابطه با «تجربه کارآفرینی در کشور هند:همسویی بخش های دولتی و غیر دولتی» پرداخت.وی به بیان آموخته ها و مشاهدات انجام شده خود طی دوره آموزشی «ان و توسعه بنگاه های اقتصادی» که به مدت دو ماه در کشور هند برگزیده گردیده بود، به عنوان تجربه توسعه کارآفرینی در یک کشور در حال توسعه،

پرداخت. همچنین نقش نهادها و سازمان های مرتبط با کسب و کار، در سیاست گذاری، تخصیص کمک های نقدی و غیر نقدی و همگامی و همسویی آنان در توسعه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک در سطح شهر و روستا را مورد بررسی قرار داد. در این راستا شکل گیری گروه های خردیار و سیستم های همیاری در جهت تأمین مالی فعالیت های اقتصادی در سطح خرد را مورد اشاره قرارداد که مخاطب عمده آنان زنان است.

لازم به ذکر است که در زمینه توسعه کارآفرینی و کسب و کار در کشور هند، میان سازمان های دولتی رقابتی وجود ندارد بلکه دو بخش عمومی و خصوصی همکاری همه جانبه ای را در راستای توسعه اقتصادی کشور و فقرزدایی در پیش گرفته اند و دولت در این راستا اجرای طرح های جاری را به سازمان های غیردولتی و مؤسسات داوطلب می سپارد

و خود علاوه بر تدوین ، تصویب سازی و کارهای متناسب با توسعه بخش خصوصی، به حمایت همه جانبه از آن به ویژه در توسعه روستایی و کارآفرینی می پردازد. افزون بر آن، حمایت دولت هند از توسعه کسب و کار در بخش خصوصی و همچنین تخصیص بودجه جهت حمایت از این بخش و ایجاد مؤسسات و نهادهای مرتبط با توسعه کسب و کارهای جدید، قابل تأمل بوده و امکان الگوسازی آن در داخل کشور وجود دارد.
درباره حل مشکل بحران هویت دختران با تکیه بر علومى چون روانشناسى، جامعه شناسى و; مى توان به راهکارهاى متعدد رسید.

تاثیر هویت بر جامعه پذیری
«هویت» به قول اریک اریکسون، آن است که فرد احساس نسبتاً پایدار از خود داشته باشد. یعنى به رغم تغییر رفتارها، افکار و احساسات، برداشت یک فرد از خود همواره مشابه باشد. این احساس که ما چه کسى هستیم، باید با نگرشى که دیگرى نسبت به ما دارد، نسبتاً همخوان باشد و مراد از بحران هویت نیز به صورت عام آن است که روند کسب هویت آسیب زاست و در آن، هویت در مقابل سرگردانى از نظر نقش اجتماعى قرار مى گیرد.
هویت ابعادى دارد و درباره بحران هویت دختران چهار بعد هویت نسلى، هویت جنسى، هویت ملى و هویت دینى جاى طرح و بحث دارند. از این رو مى توان از چهار قسم بحران هویت براى دختران نیز سخن به میان آورد.

بحران در هویت جنسى
مراد از این نوع بحران هویت، آن است که دختر در پذیرش جنسیت خود دچار اختلال گردد و نقش جنسى خود، یعنى دختر و مؤنث بودن را نپذیرد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.