فایل ورد کامل مقاله زبان مدل‌سازی UML؛ بررسی علمی کاربردها و نقش آن در توسعه نرم‌افزارهای مهندسی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله زبان مدل‌سازی UML؛ بررسی علمی کاربردها و نقش آن در توسعه نرم‌افزارهای مهندسی دارای ۷۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله زبان مدل‌سازی UML؛ بررسی علمی کاربردها و نقش آن در توسعه نرم‌افزارهای مهندسی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله زبان مدل‌سازی UML؛ بررسی علمی کاربردها و نقش آن در توسعه نرم‌افزارهای مهندسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله زبان مدل‌سازی UML؛ بررسی علمی کاربردها و نقش آن در توسعه نرم‌افزارهای مهندسی :

چکیده:
در مدلسازی شیئ‌گرای نرم افزار با استفاده ازUML چهره‌هایی مختلف یک سیستم با استفاده از دیاگرامهای مختلف نمایش داده می‌شوند. ساختار پایدار سیستم از طریق دیاگرامهای کلاس واکنش بین قطعات مختلف مدل از طریق دیاگرام‌های کنش مثل دیاگرام‌های توالی و دیاگرانم‌های همکاری نمایش داده می‌شود. بنابراین یک مدل کامل شامل چندین دیاگرام از انواع مختلف می‌باشد. بنابراین سازگاری بین دیاگرامهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این مقاله آنالیز سازگاری بین دیاگرامهای گلاس و توالی با استفاده از گرافهای نوع ویژگی و تبدیلات آنها شرح داده شده است. اگر بخواهیم به طور صریح بگوییم دیاگرامهای کلاس به گرافهای نوع ویژگی که به آنها گرافهای کلاس می‌گوییم تبدیل می‌گردند.همچنین چند‌تایی‌ها به قیودی تبدیل می‌گردند که به آنها قیود چند‌تایی می‌گوییم. دیاگرامهای توالی توسط یک گرامر گراف‌گونه نمایش داده می‌شوند که به آنها گرامرهای گراف‌گونه کنش می‌گویم.
آنالیز سازگاری شامل موارد “ وجودی” ، “ آشکاری” و “ چند تایی” می‌گردد برای آنالیز سازگاری از تکنیکهای جبری موجود، برای گرامرهای گراف‌گونه استفاده شده است.

۱¬ـ ممقدمه
برای ایجاد یک سیستم جدید واعمال تغییرات در یک سیستم موجود در ابتدا باید کارکرد آن سیستم تعیین گردد. درحقیقت ساختار ایستا و پویای سیستم باید کاملاً مشخص و مدلسازی گردد. بنابراین واجب است، عناصری برای نمایش ساختار داخلی، رفتار سیستم و کنش بین قطعات مختلف آن در نظر گرفته ‌شوند. در صورتی که از یک متد شیئ‌گرا استفاده کنیم، در آنصورت UML برای نمایش و مدلسازی سیستم و قطعات آن انتخاب مناسبی است. UML چند نوع مختلف دیاگرام را که هر کدام سیستم را از زاویه‌ای خاص نمایش می‌دهند،. تعریف می‌کند. هر دیاگرام یا ساختار ایستای سیستم، یا رفتار داخلی آن و یا کنش بین قطعات مختلف را نمایش می‌دهد.

بنابراین مدل کامل سیستم شامل چندین دیاگرام از انواع مختلف می‌باشد. علاوه براینکه دیاگرامها از نظر املایی باید درست باشد و همچنین هر یک به تنهای سازگار باشند، دیاگرامهایی که از یک نوع نیستند، نیز باید با هم سازگار باشند. برای آنالیز سازگاری دیاگرامهای کلاس و توالی از گرافهای نوع ویژگی و تبدیلات آنها استفاده شده است.
برای درک بهتر راه حل ارائه شده در بخش بعد، ابتدا دیاگرام‌های کلاس و توالی و ویژگیهایی که باید بررسی گردند، مورد مطالعه قرار می گیرند.

دیاگرامهای UML
UML یک زبان مدلسازی یکپارچه می باشد ،‌که برای مدلسازی انواع سیستم های نرم افزاری مبتنی بر متدولوژی شیئی گرا در نظر گرفته شده است . این زبان برای تشریح ، نمایش ،‌ساخت و X مستند سازی سیستم های نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد. نسخه۱-۱ UML در نوامبر ۱۹۹۷ توسطOMG مورد قبول واقع شده است و نسخه ۳-۱ آن از مارس ۱۹۹۹در دسترس می‌باشد. به خاطر استفاده فراوان این زبان در صنعت و تحقیقات این زبان بصورت استاندارد در آمده است.

۱-۲- دیاگرامهای کلاس
۱-۱-۲- تعریف
دیاگرامهای کلاس ساختار ایستای سیستم را نمایش می‌دهند، یعنی عناصر موجود در سیستم، ساختار داخلی آنها و ارتباط آنها با سایر عناصر سیستم را مشخص می کنند. عناصر سیستم بصورت کلاس در دیاگرام کلاس نمایش داده می‌شوند.
چند نوع مارتباط ایستا بین کلاسها وجود دارد یعنی تناظر، مجتمع، ترکیب، وابستگی و تعمیم .
مفهوم بسته‌ها در UML یک مکانیزم درختی برای گروهبندی کلاسها، به دست می‌دهد. ساختار داخلی کلاسها با لیستهایی از متدها و ویژگیها نمایش داده می‌شود. جزئیات بیشتر عناصر مدل در بخش بعد تشریح شده اند. وابسته به سطح مجرد سازی و پیچیدگی سیستم ، عناصر کمتر و یا بیشتری مورد بررسی قرار می گیرند.
۲-۱-۲ عناصر دیاگرامهای کلاس
یک کلاس یک شرح برای مجموعه اشیائی است ،‌که دارای یک ساختار ، رفتار ، ارتباطها و معنی می باشند. هر کلاس دارای یک نام می باشد و می تواند متعلق به یک بسته باشد.
اشیائی که از یک کلاس هستند دارای یک لیست ویژگیها و یک لیست متدهای یکسان می‌باشند،اماL1 مقادیر ویژگیها ممکن است متفاوت باشند. یک دیاگرام کلاس می‌تواند دارای اشیایی باشد، که نمونه‌هایی از کلاسها می‌باشند. شکل معمول تعریف یک ویژگی بصورت زیر می‌باشد.

Visibility name : type expression
نوع ویژگی (type- expression) توسط UML تعریف نمی‌شود و این مقدار وابسته به زبان می‌باشد در حقیقت نوع متغیر، برای زبانی است، که در نهایت کلاس مورد نظر در آن ایجاد و پیاده‌سازی خواهد شد. ممکن است کلاسهای موجود در دیاگرام کلاس به عنوان نوع متغیر برای ویژگیها مورد استفاده قرار گیرند. این زمانی است که یک ویژگی یک مرجع برای یک شیء از آن کلاس نگهداری می‌کند. آشکاری ویژگیها شامل یکی از موارد protecded(#) , public(+) و prirate(-) می‌باشد.

ویژگیهای عمونی (public) برای سایر کلاسها قابل دسترس هستند،ویژگیهای محافظت شده تنها برای اشیاء همان کلاس و یا زیرکلاسهای آن قابل دسترس می‌باشند و ویژگیهای خصوصی(( prirate تنها برای خود شیء قابل دسترس می‌باشند. سایر جزئیات مثل مقادیر اولیه، چند تایی و رشته‌های مربوط به ویژگی ها ،‌ همگی اختیاری هستند.
یک متد در UMLتوسط یک رشته که به شکل زیر می‌باشد تعریف می‌گردد.
Visitility name (parameter
Visibility name (parameter – list): return-type-expression
لیست پارامترهای هر متد شامل یکسری پارامتر می‌باشد که همگی دارای فرمتی به شکل زیر هستند.
Name: type-expression
آشکاری متدها همانند ویژگیها مورد بررسی قرار می‌گیرد. متدی که یک عملیات را محقق می‌سازد دارای همان خصوصیات عملیات می‌باشد و البته دارای یک بدنه پیاده‌سازی می‌باشد که عملیات را پیاده‌سازی می‌کند.
کلاسها بصورت درختی توسط بسته‌ها ؟؟سازماندهی می‌گردند.
هر کلاس حداکثر به یک بسته تعلق دارد و بسته به نوع آشکاری آن قابل دستیابی از طرف سایر بسته‌ها می‌باشد.

رابطه ساختاری بین کلاسها از طریق روابط تناظر و تعمیم نشان داده می‌شود. یک کمان بیانگر ارتباط ساختاری یک شیء از کلاس مبدأ با یک شیء از کلاس مقصد می‌باشد. یک رابطه تناظر دو طرفه که بصورت یک خط نشان می‌دهد. این ارتباط ساختاری به ایت معنی است که شیء مبدأ به راحتی به شیء مقصد دسترسی پیدا می‌کند دلیل این امر آن است که شیء مبدأ یک مرجع به شیء مقصد را در خود نگهداری می‌کند. رابط تناظر معمولاً بایزی می‌باشند اما می‌توان روابط تناظر چند‌گانه را نیز داست. روابط چند‌گانه در این مقاله بررسی نمی‌گردند.

از طرفی بصورت تئوری امکان وجود چند رابطه تناظر بین دو کلاس وجود دارد. اما در برخی موارد این مسأله تمکن است نیک دیاگرام ناسازگار ختم گردد.
روابط تجمع و ترکیت انواع خاصی از ناظر هستند که رابطه “بخشی از” را نمایش می‌دهند. باری نمایش این روابط انتقال خط واصل بین د رکلاس یک لوزی قرار داده نمی‌شود که در رابطه ترکیب این لوزی توپر و در رابطه تجمع این لوزی تو خالی می‌باشد. رابطه تجمع به طور کلی رابطه کل و جزء را نمایش می‌دهد.

یک رابطه ترکیب یک رابطه قوی‌تر نسبت به تجمع می‌باشد و به این معنی است، که جزء در نظر گرفته برای ترکیب تنها برای ترکیب می‌باشد و نمی‌تواند جزء شیء دیگری باشد. این بدان معنی است، که تمام اجزای یک ترکیب هنگام از بین رفتن ترکیب از بین می‌روند.
یک رابطه تعمیم بین دوکلاس برای نمایش ارث بری کلاس فرزند از کلاس پدر می‌باشد. تمام ویژگیها و عملیات کلاس پدر به کلاس فرزند به ارث می‌رسد. از طرفی کلاس فرزند ، خود می تواند عملیات و ویژگیهای خود را داشته باشد. رابطه تعمیم امکان جایگزینی را محقق می‌سازد. یعنی در جایی که یک نمونه از کلاس پدر مورد نیاز است، می‌تواند یک نمونه از کلاس فرزند مورد استفاده قرار بگیرد. اما عکس این عمل ممکن نیست، یعنی یک نمونه از کلاس پدر نمی‌تواند جایگزین یک نمونه از کلاس فرزند گردد. در روابط تعمیم حلقه ممکن نیست این در حالی است، که حلقه برای روابط تناظر مجاز می‌باشد.

uml امکان ارث‌بری یگانه و چند گانه را ممکن ساخته است. در طول این مقاله تنها ارث‌بری یگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما ارث‌بری چندگانه مشکلی برای چک سازگاری نیست.
uml رابطه تناظر را همراه با دو انتهای آن در نظر می‌گیرد. بنابراین امکان اضافه کردن ویژگیهای مربوط به دو انتهای یک رابطه تناظر در نظر گرفته شده است.
با افزودن یک Rolename به یک سمت رابطه، اشیاء کلاس آن سمت یک نام بدست می‌آورند، که توسط اشیاء کلاس سمت دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چندتایی درنظر گرفته شده برای هر ارتباط تعداد اشیائی را که توسط آن رابطه با شیء مورد نظر در ارتباط هستند، تعیین می‌کند.

چند‌تایی یک بازه از اعداد غیر منفی است که بصورت (حد بالا…حد پایین) می‌باشد. حد پایین صفر به این معنی است که شیء نیازی به یک مرجع ندارد. از طرف دیگر حد پایین ۱ وجود شیء متناظر را قطعی می‌کند، یعنی حداقل یک مرجع برای شیء متناظر باید وجود داشته باشد. جدول(x) مقادیر ممکن باری بازه چند‌تایی را نمایش می‌دهد.
ممکن است دیاگرام کلاس با توجه به چند تایی ها منجر به یک دیاگرام شیء تهی گردد و یا ناسازگاری بوجود آید. آشکاری یک رابطه تناظر می‌تواند محدود گردد. این کار با استفاده از کلمات کلیدی protected (#) , Public (+) و یا private (-) صورت می‌گیرد. این کلمات کلیدی دسترسی و استفاده از rolename ها را محدود می‌سازند. مفهوم این کلمات کلیدی همانند آن چیزی است، که برای ویژگیها گفته شده است . شکل(X) یک دیاگرام کلاس همراه با رابطه‌های تناظر یکطرفته و دو طرفه، تجمع و تعمیم می‌باشد.

۲-۲ دیاگرامهای توالی
برای نمایش تعامل بین چندین شیء، دو نوع دیاگرام توسط uml ارائه شده است دیاگرام توالی و دیاگرام همکاری. دیاگرام توالی برروی زمانبندی و توالی انجام فعالیتها تأکید دارد. این دیاگرام تناظر بین اشیائی را نشان نمی‌دهد. بنابراین ارتباط بین فرستنده و گیرنده پیام به طور صریح بیان نمی‌گردد. یک نمودار توالی دارای دو بعد می‌باشد: بعد عمودی، زمان را نشان می‌دهد و بعدر افقی اشیاء مختلف را نشان می‌دهد. به طور نرمال زمان به سمت پایین افزایش می‌یابد.
تعامل بین اشیاء از طریق فرستنده وگیرنده یک پیام، مشخص می‌گردد. پیامهایی که اشیاء را ایجاد می‌کنند و یا از بین می‌برند، نقش مهمی در چک سازگاری مدلها دارند. از آنجایی که دیاگرامهای همکاری بدون از دست دادن اطلاعات قابل تبدیل به دیاگرامهای توالی هستند، بنابراین بررسی سازگاری بر روی دیاگرامهای توالی صورت می‌گیرد.

۲-۲-۲ عناصر دیاگرام توالی
اشیائی که در دیاگرام توالی شرکت می‌کنند، شبیه کلاسهای دیاگرام کلاس نمایش داده می‌شوند، زیرا آنها نمونه هایی از کلاسها می‌باشند. بصورت معمول، هر شیء در دیاگرام توالی به فرمتobjoutname/rolename : classname نمایش داده می‌شود. اگر تنها یک role برای اشیاء یک کلاس متصور باشد در آنصورت rolename می‌تواند حذف گردد. اما نام نقش به کار رفته باید با نقش به کار رفته برای این تعامل هماهنگی داشته باشد. در اسناد UML آورده شده است که نام شیء ، نام نقش و نام کلاس قابل حذف شدن می‌باشند، اما برای بررسی سازگاری دیاگرامها نیاز است که حداقل نام کلاس در دیاگرام توالی وجود داشته باشد. خط زندگی وجود یک شیء را نمایش می‌دهد. اگر یک شیء را طول زمان در دیاگرام توالی ایجاد گردد خط زندگی آن شیء از آن نقطه زمانی شروع می شود و در صورتی که یک شیء از بین برود خط زندگی آن شیء پایان یافته و علامت(x) در انتهای آن قرار می‌گیرد.

تعامل بین اشیاء از طریق پیامها محقق می‌گردد. یک پیام دارای یک فرستنده و یک گیرنده می‌باشد و دارای یک برچسب می‌باشد، که عملیاتی را که باید انجام شود، مشخص می‌کند. عملیات درخواست شده توسط یک پیام، باید درگیرنده موجود باشد، یعنی در لیست عملیات کلاس گیرنده باشد و یا به ارث رسیده باشد، از طرفی برای فرستنده پیام آشکار باشد. همچنین یک رابطه بین فرستنده و گیرنده باید وجود داشته باشد. جهت این رابط باید از فرستنده به گیرنده باشد. یک پیام بصورت یک کمان که از خط زندگی فرستنده شروع می‌شود و به خط زندگی گیرنده ختم می‌گردد، نمایش داده می‌شود. بر چسب پیام معمولاً بصورت زیر می‌باشد.
Return-value:=message-name(argument-list)
برای مقادیر بازگشتی می‌توان از متغیرها استفاده کرد.

سه نوع مختلف از پیام وجود دارد:
۱- پیامهای بین دو شیء موجود: که با کمانی از خط زندگی شیء فرستنده به خط زندگی شیء گیرنده نشان داده می‌شوند.
۲- پیام ایجاد یک شیء: این پیامها به صورت یک کمان از خط زندگی فرستنده به ابتدای خط زندگی شییء که ایجاد می‌گردد نشان داده می‌شوند.
۳- پیامهایی که یک شیء را از بین می‌برند: این پیامها به صورت یک کمان از فرستنده به انتهای خط زندگی گیرنده که با علامت(x) مشخص شده است، نمایش داده می‌شوند.
شکل (۲-۲) دیاگرام توالی کلاس مربوط به دیاگرام کلاس شکل (۱-۲) را نشان می‌دهد. هر سه نوع پیام در این شکل نمایش داده شده‌اند.

۴ـ نمایش دیاگرامهای کلاس و توالی با استفاده از گرافهای نوع ویژگی و گرامرهای گراف گونه
برای بررسی سازگاری دیاگرامهای کلاس و توالی درUML، در ابتدا این دیاگرامها به به گرافهای نوع ویژگی و گرامرهای گراف گونه تبدیل می‌گردند. برای تبدیل دیاگرامها تنها دیاگرامهایی که از نظر املایی درست هسنتد، در نظر گرفته شده‌اند.
۱ـ۴ نمایش دیاگرام کلاس به شکل گراف کلاس و قیود چند‌تایی
اجزاء یک دیاگرام کلاس مثل ویژگیهای کلاس و عملیات آن بصورت یک گراف کلاس نمایش داده می‌شوند. چند‌تایی در روابط تناظر بصورت قیود چند‌تایی نمایش داده می‌شود.
این قیود یا بصورت قیود منفی هستند و یا بصورت قیود عمومی ، که بعداً شرح داده خواهند شد.

۱-۱-۴ گراف کلاس
یک گراف کلاس ،‌بسته ها ، کلاسها و روابط بین آنها را نمایش می دهد. هر کلاس به یک نُد از نوع کلاس تبدیل می گردد.
نام کلاس در ویژگی name ذخیره می گردد. نام بسته ها همراه با نام کلاسها به کار می روند شکل نمایش نام کلاسها به همراه نام بسته‌ها معمولاً بصورت زیر می‌باشد.

Packaye:: subpackage::class name
ویژگیها و عملیات کلاسها بصورت دو مجموعه از چندتایی‌های مرتب نمایش داده می‌شوند. این مجموعه‌ها جزء ویژگیهای یک ند به حساب می‌آیند و با نامهای operations , attribntes شناخته می‌شوند. لیست پارامترهای یک عملیات خود بصورت یک چند‌تایی نمایش داده می‌شود که شامل نام پارامتر و نوع آن می‌باشد.
شکل (۱-۴) یک کلاس در UML و متناظر آن بصورت گراف را نمایش می‌دهد.

شکل ۱-۴
همانطور که در شکل دیده می‌شود لیست ویژگیها شامل سه تایی های مرتب می‌باشد که خود شامل آشکاری، نام و نوع ویژگیهای کلاس می‌باشند.
روابط تناظر، تجمع و ترکیب که جهت دار می‌باشند، بصورت یک کمان از ند کلاس مبدأ به ند کلاس مقصد نشان داده می‌شوند. سایر ویژگیهای یک رابطه: مثل نام رولهای مبدأ و مقصد و آشکاری آنها می توانند بصورت ویژگیهایی برای یک یال گراف کلاس تعریف شوند.

همچنین نوع رابطه (تناظر، تجمع و ترکیب) نیز می‌تواند بصورت یک ویژگی برای یک یال در نظر گرفته شود، ولی این ویژگی برای بررسی سازگاری دیاگرامها به کار نمی‌آید. روابط دو طرفه در دیاگرام کلاس تبدیل به دو یال یا جهتهای مختلف می‌شوند، که در گراف کلاس ظاهر می‌گردند. همانطورکه قبلاً گفته شد، تنها روابط دودویی در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند . شکل (۲-۴) یک مثال از تبدیل دیاگرام کلاس به گراف کلاس را نمایش می‌دهد. در این شکل یک رابطه یک طرفه و یک رابطه دو طرفه، همراه با ویژگیهای روابط نشان داده شده است.

رابطه تعمیم توسط یک نوع دیگری از یال نمایش داده می‌شود. تفاوت بین یالها درگراف کلاس از طریق ویژگی آنها مشخص می‌گردد. به عنوان مثال، نوع یال برای روابط تناظر، تجمع و ترکیب برابرassociation type و باری رابطه تعمین برابر generalization type می‌باشد. یال مورد نظر برای رابطه تعمیم بصورت یک کمان از ند مربوط به کلاس فرزند به ند مربوط به کلاس مقصد نشان داده می‌شود. خاصیت جایگزینی برای رابطه تعمیم وجود دارد، یعنی در جایی که نیاز به کلاس پدر وجود داشته باشد می‌توان از کلاس فرزند استفاده کرد.

بنابراین تمام روابط تناظر موجود برای پدر به فرزند به ارث می‌رسد. از طرفی تمام ویژگیها و عملیات کلاس پدر به کلاس فرزند به ارث می‌رسد. بنابراین مقادیر موجود در ویژگیهای operations , attribates از ند مربوط به کلاس پدربه مقادیر موجود در این ویژگیها در ند مربوط به کلاس فرزند افزوده می‌گردد. در صورتی که تشابه اسمی وجود داشته باشد ویژگیها و عملیاتی که تشابه اسمی دارند افزوده نمی‌گردند.

۴-۱-۲ قیود چندتایی
چند‌تایی های مربوط به روابط تناظر تبدیل به قیود چند‌تایی می‌گردند. برای این منظور از قیود گرافیکی وقیود کاربردی استفاده می‌گردد. همانطور که از بخشهای قبل می‌دانیم، یک چند‌تایی به شکل n…m ( ) این معنی است که تعداد مراجع حداقل به تعداد n می‌باشند و حداکثر برابرm می‌باشند.
در این قسمت چند‌تایی n;m را بصورت دو قانون مجزا نمایش می‌دهیم .

قید کلی
حد پایین n بصورت یک قید کلی بیان می‌گردد، یعنی این قانون حالتی را که همیشه وجود دارد را نشان می‌دهد. این شامل دو‌گراف به نامهای p و c می‌گردد.
گراف p شامل ند مربوط به کلاس مبدأ می‌گردد. گراف c شامل همان ند به همراه ندهایی از کلاس مقصد می‌گردد، که تعداد آنها برابر n می‌باشد. در گراف c از ند مبدأ به هر یک از ندهای مربوط به ند مقصد یک یال درنظر گرفته می‌شود، که منتاظر با رابطه مورد نظر در دیاگرام کلاس می‌باشد. تمام ویژگیهای مربوط به این رابطه، بصورت ویژگیهای این یال در نظر گرفته می شوند. ویژگیهای operations , attributes بصورت کامل برای ندهای مقصد در نظر گرفته می‌شوند. به این ترتیب قید کلی برای یک چند‌تایی حاصل می‌گردد. برای حد پایین صفر چنین قیدی ایجاد نمی‌گردد. زیرا بی معنی می‌باشد.

قید عدم وجود
حد بالای یک چند‌تایی از طریق یک قید منفی، یعنی حالتی که نباید رخ دهد کنترل می‌گردد. این ساختار یک مرجع بیشتر از حد بالای ؟؟ در برمی‌گیرد.
این قید توسط یک گراف به نام N نمایش داده می‌شود. این گراف شامل یک ند به ازای مبدأ رابطه و m+1 ند به ازای شیء مقصد می‌باشد.
به هر شیء مقصد، یک یال از شیء مبدأ متصل می شود که می‌تواند تمام ویژگیهای مربوط به یک رابطه تناظر ار داشته باشد. حد بالای (*) به صورت یک قید عدم وجود نمایش داده نمی شود. شکل (۶-۴) یک نمونه از رابطه تناظر و قید عدم وجود برای حد بالای آنرا نمایش می‌دهد.

۲-۴ نمایش دیاگرامهای توالی توسط گرامرهای گراف‌گونه
یک دیاگرام توالی توسط یک گرامر گراف‌گونه نمایش داده می‌شود. یک گرامر گراف‌گونه شامل یک گراف شروع، یک مجموعه محدود از قوانین و یک شرط کنترل می‌باشد، که توالی کاربرد قوانین را نشان می‌دهد. گراف شروع شامل تمامی اشیائی می‌گردد، که قبل از ارسال اولین پیام در دیاگرام توالی وجود دارند.
ویژگیهای operations , attributes برای هر ند شامل تمام ویژگیها و عملیات یک کلاس می‌باشند. هر قانون در گرامر گراف گونه مختص یک پیام در دیاگرام توالی می‌باشد. در بخش ۲ـ۲ـ۲ دیدیدم که سه نوع مختلف از پیام وجود دارد. قوانین گرامری مربوط به این سه نوع پیام دراین بخش توضیح داده شده‌اند.
قوانین مطرح شده دراین بخش بصوت می‌باشند که G 1 و G2 هر دو گراف می‌باشند.

۱- پیامهای بین دو شیء موجود:
قسمت سمت چپ این قانون شامل یک ند به ازای هر شیء می باشد. یک کمان از فرستنده به گیرنده پیام نیز وجود دارد. قسمت سمت راست شامل همان ندها و کمان می‌گردد، با این تفاوت که ویژگی operations در ند گیرنده شامل تمام عملیات قبلی بعلاوه چند تایی مربوط به عملیات فراخوانی شده توسط پیام می‌باشد. همچنین ویژگی attributes در فرستنده پیام شامل مقادیر قبلی بعلاوه چند تایی مربوط به مقدار برگشتی و پارامترهای عملیات فراخوانی شده می‌باتشد. شکل ۷-۴ یک نمونه پیام ارسال شده بین دو شیء موجود و قانون گرامری مربوط به آن را نمایش می ‌دهد.

۲- پیامهایی که یک شیء جدید را ایجاد می‌کنند:
قسمت سمت چپ این قانون تنها شامل یک ند برای فرستنده پیام می‌گردد. قسمت سمت راست شامل ند فرستنده و ند گیرنده پیام می‌باشد. پیام ارسال شده بصورت یک کمان از فرستنده به گیرنده نمایش داده می‌شود. ویژگی operations برای شیء گیرنده ( که جدیداً ایجاد تشده است ) شامل تمام عملیات آن شیء به همراه یک چند تایی برای سازنده (Constructor) شیء می‌باشد. همچنین ویژگی attributes در فرستنده شامل مقادیر قبلی به همراه یک چند‌تایی برای مقدار بازگشتی و پارامترها می‌باشد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.