فایل ورد کامل مقاله امضای دیجیتال؛ بررسی علمی رمزنگاری، ساختار و کاربرد آن در امنیت اطلاعات


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله امضای دیجیتال؛ بررسی علمی رمزنگاری، ساختار و کاربرد آن در امنیت اطلاعات دارای ۱۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله امضای دیجیتال؛ بررسی علمی رمزنگاری، ساختار و کاربرد آن در امنیت اطلاعات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله امضای دیجیتال؛ بررسی علمی رمزنگاری، ساختار و کاربرد آن در امنیت اطلاعات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله امضای دیجیتال؛ بررسی علمی رمزنگاری، ساختار و کاربرد آن در امنیت اطلاعات :

مقاله اول- حدود وحوزه استعمال:
این قانون در جایی بکار می‌رود که امضاهای الکترونیکی در محتویات فعالیتهای بازرگانی استفاده می‌شوند که در اصل هیچ دستوری از قانون اداره شده برای محافظت ومصرف کنندگان را در بر نمی‌گیرد وشامل آنها نمی‌شود.
مقاله دوم- تعریفات:

برای اهداف این قانون:
a ) امضای الکترونیکی در اصل اطلاعاتی را معنی می‌دهند که بطور منطقی به شکل الکترونیکی، با یک پیام اطلاعاتی ضمیمه و یا همراه می‌شود که ممکن است برای شناسایی کردن امضا کننده در رابطه با پیام اطلاعاتی و نشان دادن موافقت امضا کننده در مورد اطلاعت گنجانده شده در پیام اطلاعاتی استفاده شد.
B) گواهینامه و سند رسمی‌در واقع یک پیام اطلاعاتی یاتایید وتصدیق رکورد دیگری را معنی می‌دهد که ارتباط میان یک امضا کننده واطلاعات ایجاد شده از یک امضا را در بر دارد.
C) پیام اطلاعاتی در حقیقت اطلاعات ایجاد شده فرستاده شده، دریافت شده یا خیره شده توسط ابزار الکترونیکی و اپتیکال و یا ابزاری شبیه به آنها را معنی می‌دهد که نه تنها به مبادله اطلاعات الکترونیکی (EDI)، پست الکترونیکی، تلگرام، تلکس و تله کپی محدود نمی‌شود بلکه یا بر روی واسطه خود عمل می‌کند یا بر روی واسطه شخصی که آن را ارائه می‌دهد عمل می‌کند.

d) امضاء کننده با الواقع شخصی را معنی می‌دهد که اطلاعات ایجاد شده توسط امضاء را منعقدمی‌کند که این مطلب یا بر روی واسطه خودش عمل می‌کند ویا بر روی واسطه شخصی که آن را ارائه می‌دهد عمل می‌کند.
e) فراهم کننده خدمات گواهینامه یا سند رسمی‌در اصل شخصی را معنی می‌دهد که اسناد رسمی‌وگواهینامه ها را صادر می‌کند وممکن است خدمات دیگری که وابسته به امضاهای الکترونیکی هستند را فراهم کند.

f) شخص مورد اعتماد ومطمئن در اصل شخصی را معنی می‌دهد که می‌تواند در زمینه و بنیاد یک گواهینامه یا سند رسمی‌و یا یک امضای الکترونیکی عملیاتی را انجام دهد.
کمیسیون، متن زیر را برای کشورهای مشترک المنافع انگلستان که ممکن است گسترش وتوسعه قابلیت استعمال این قانون را طلب کنند، ارائه و پیشنهادی می‌دهد: این قانون در جایی بکار می‌رود که در اصل امضاهای الکترونیکی مورد استفاده می‌گیرند، به استثنای موقعیتها و شرایطی که در پایین اعلام شده است. واژه بازرگانی یا تجاری باید به یک تفسیری گسترده اتلاق شود که موضوعات و مباحث برخاسته از همه رابطه ها و ارتباطات یک ماهیت و طبیعت بازرگانی و تجاری را بپوشاند، خواه اینکه قرار دادی و پیمانی باشد یا نباشد که البته شامل ارتباطات یک ماهیت تجاری می‌شود اما محدود به معاملات و داد و ستدهای زیر نمی‌شود که عبارتند از: هر معامله تجاری که برای ذخیره کردن یا معامله کالا و خدمات بکار می‌رود، توافق توزیع، نمایندگی و یا معرفی کالای تجاری، بصورت فاکتور در آوردن و فاکتور، اجاره دادن، ساختار و بنای کارها، تجزیه و تحلیل ومشورت کردن، طرح کردن و ساختن و اداره کردن، جواز دادن، سرمایه گذاری کردن، از لحاظ مالی اداره کردن و یا همکاری کردن در شغل و حرفه، حمل کالاها و مسافران توسط راههای هوایی، دریایی، راه آهن و جاده است.
مقاله سوم- رفتار وعکسل العمل مساوی تکنولوژیهای امضاء:

هیچ چیزی در این قانون به استثنای مقاله پنجم نباید اثر قانونونی هر روش بوجود آورنده امضای الکترونیکی را که نیازمندیهایی که به مقاله ششم، پاراگراف اول نسبت داده می‌شود را مستثنی، محدود و یا محروم ومعزول کند در غیر اینصورت نیازمندیهای قانون کاربردی و قابل استعمال را ظاهر می‌کند.
مقاله چهارم- تفسیر وترجمه:

(۱) در تفسیر ترجمه این قانون، در نظر داشتن بنیاد تفسیری و نیاز به پیشرفت در متحده الشکلی و یکسانی استعمالش و اعتبار کالا از مسائل عمده و قابل توجه در این قانون است.
(۲) درخواستها و سوالات مرتبط با مطالب و مباحث اداره شده توسط این قانون که بطور تشریحی در آن مستقر نمی‌شوند. در شکلی یکنواخت و یکسان با اصول کلی ای که این قانون بر روی آنها پایه ریزی می‌شود. مقرر و نشانده می‌شوند.
مقاله پنجم- اصلاح و دگرگونی توسط توافق:

مواد و بندهای این قانون ممکن است فسخ و یا کاسته شوند و یا اینکه اثر آنها توسط توافق می‌توانند متفاوت شوند، مگر اینکه موافقت قانونی و معتبر نباشد و یا اینکه تحت قانون قابل استعمالی موثر واقع نشود.
مقاله ششم- موافقت و انجام کار توسط یک نیازمندی برای یک امضا:
(۱) در جایی قانون نیاز به امضای یک شخص دارد که نیازمندی در ارتباط با یک پیام اطلاعاتی ظاهر می‌شود. اگر یک امضای الکترونیکی به همان اندازه و درجه اطمینان استفاه شود آنگاه این امضاء برای هدفی که در آن پیام اطلاعاتی بوجود آورده می‌شود و یا ارتباط داده می‌شود. اختصاص داده خواهد شد.
(۲)پاراگراف اول به این منظور بکار می‌رود که ببینیم آیا نیازمندی که در آن هست در شکل یک ضمانت نسبت داده می‌شود و یا اینکه آیا این قانون به سادگی، نتایجی را برای فقدان یک امضاء فراهم می‌کند یا نه!

(۳)یک امضای الکترونیکی مورد توجه و رسیدگی قرار می‌گیرد برای مطمئن شدن از هدف بر طرف کردن نیازهایی که در پاراگراف اول نسبت داده می‌شود، اگر
a) اطلاعات ایجاد شده توسط امضاء که در محتویات متن است فقط به شخص امضاء کننده ونه هیچ شخص دیگری نسبت داده می‌شود.
b) اطلاعات و دانستی های بوجود آمده توسط امضاء که در زمان امضاء کردن پدیدار شده اند تحت کنترل امضاء کننده ونه هیچ شخص دیگری است.
c) هر اصلاح، تغییر و تبدیلی که بعد از زمان امضاء کردن در یک امضای الکترونیکی بوجود می‌آید. قابل آشکار سازی است.
d) جایی که یک هدف از نیازمندی قانونی برای یک امضاء در اصل فراهم کردن تعهد واطمینان جهت درستی وصحت اطلاعاتی است که بعد از زمان امضاء کردن بوجود می‌آید.با هر اصلاح، تغییر و تبدیلی که بعد از زمان امضاء کردن قابل آشکار سازی است. مرتبط می‌شود.
۴) پاراگراف سوم توانایی هر شخص را محدود نمی‌کند به:

a) دایر ومستقر کردن در هر روش دیگری که برای هدف بر طرف سازی نیازمندیهایی که به پاراگراف اول نسبت داده می‌شود و قابلیت اطمینان یک امضای الکترونیکی را فراهم می‌کند
b ) ذکر واظهار کردن گواهی غیر قابل اعتماد و اطمینان یک امضای الکترونیکی
۵) بندها و مواد این مقاله برای مطالب داخل کروشه ];[ پایین بکار نمی‌رود.
مقاله هفتم- رضایتمندی و برطرف سازی مقاله ششم:
(۱) (هر شخص، سازمان و یا اختیارات واعتبارات، خواه خصوصی باشند یا عمومی، بصورت قانونی در آوردن کشور مشترک المنافع انگلستان بعنوان یک کشور ذی صلاحیت تفکیکی ومشخص می‌شود) می‌تواند تعیین کند که امضاهای الکترونیکی، بندها و مواد مقاله ششم این قانون را قانع و رفع حالت می‌کند.
(۲) هر تعیینی که تحت پاراگراف اول ساخته می‌شود باید محتوی استاندارد های بین المللی شناخته شده باشند.
(۳) هیچ چیزی در این مقاله بر روی عملکرد دستورات قانون بین المللی خصوصی اثر نمی‌گذارد.
مقاله هشتم- هدایت وراهنمایی امضاء کننده:

(۱) جایی که اطلاعات ایجاد شده توسط امضاء می‌توانند برای بوجود آوردن یک امضایی که اثر قانونی دارد، بکار روند هر امضاء کننده باید:
A) توجه مستدلی را برای اجتناب و پرهیز از کاربرد غیر مجاز در مورد اطلاعات ایجاد شده توسط امضایش را تمرین کند.
B) بدون تاخیر و وقفه غیر ضروری و زائد. ابزار و وسایلی را مورد استفاده قرار دهد که توسط فراهم کننده خدمات گواهینامه و اسناد رسمی‌مطابق با مقاله نهم این قانون ساخته می‌شود و یا به عبارتی دیگر تلاشهای مستدلی را بکار می‌برد که برای اطلاع دادن به هر شخصی که می‌تواند بطور مستدل توسط امضاء کننده برای اطمینان حاصل کردن از خدمات و یا فراهم کردن خدمات در تقویت و پشتیبانی از امضای الکترونیکی استفاده کند اگر: (i) امضاء کننده بداند که اطلاعات بوجود آمده توسط امضاء بطور قرار داد غیر رسمی‌و قولنامه تسویه و مصالحه شده است و یا (ii) شرایط محیطی، رویدادها وچگونگی انجام این رویدادهای شناخته شده یک شروعی را برای یک ریسک اساسی و مهم به امضاء کننده ارائه دهد که در اینصورت اطلاعات ایجاد شده توسط امضاء بطور قرار دادی غیر رسمی، تسویه و مصالحه شده است.

(c)در جای که یک سند رسمی‌و گواهینامه برای تقویت و پشتیبانی از امضای الکترونیکی استفاده می‌شود، توجه مستدلی را برای اطمینان یافتن از صحت، درستی و تکمیل همه موضوعات ارائه های ساخته شده توسط امضاء کننده تمرین می‌کند که مربوط به سراسر گواهینامه یا سند رسمی‌هستند و یا اینکه در چرخه موجودیش احاطه شده در این سند رسمی‌می‌باشند.

(۲) یک امضاء کننده باید در برداشته باشد نتایج قانونی عدم موفقیتش را که توسط آن نیازمندیهای پاراگراف اول بر طرف می‌شود. در بر داشته باشد
مقاله نهم- هدایت و راهنمایی فراهم کننده خدمات سند رسمی‌یا گواهینامه
(۱) جایی که یک فراهم کننده خدمات گواهینامه یا سند رسمی، خدماتی را برای حمایت و پشتیبانی از یک امضای الکترونیکی فراهم می‌کند که می‌تواند برای اثر قانونی بعنوان یک امضاء استفاده شود که البته فراهم کننده خدمات گواهینامه باید:

a) مطابق با نمایشها و ارائه هایی که توسط آن و با توجه به تجربه ها، کارها و سیاستهایش ساخته می‌شود، عمل می‌کند.
b) توجه مستدلی را برای اطمینان یافتن از صحت، درستی و تکمیل همه موضوعات نمایشها وارائه های ساخته شده توسط امضاء کننده بوجود آمده است راتمرین کند که مربوط به همه جوانب گواهینامه و سند رسمی‌هستند و یا اینکه در چرخه موجودیش احاطه شده در این سند رسمی‌می‌باشند.
c) ابزار قابل دسترس و مستدلی را فراهم کند که توانایی تهیه یک شخص مورد اعتماد را برای تحقیق و ثابت کردن گواهینامه یا سند رسمی‌داشته باشد:
(i)شناسایی کردن فراهم کننده خدمات گواهینامه یا سند رسمی

(ii) امضاء کننده که در گواهینامه یا سند رسمی‌شناخته می‌شود، کنترلی بر روی اطلاعات ایجاد شده توسط امضاء در زمانی که سند رسمی‌گواهینامه فرستانده می‌شود دارد
(iii) اطلاعات ایجاد شده توسط امضاء در زمان صدور گواهینامه و یا قبل از آن معتبر و قانونی می‌باشند. (d) ابزار قابل دسترس و مستدلی را فراهم کند که توانایی تهیه شخص مورد اعتماد را برای تحقیق و اثبات کردن گواهینامه یا سند رسمی‌داشته باشد یا در غیر اینصورت
(i) روش بکار برده شده ای را برای شناسایی امضاء کننده استفاده کند.

ii)هر محدودیتی در هدف یا ارزیابی برای اطلاعات ایجاد شده توسط امضاء و یا گواهینامه ممکن است استفاده شود.
iii) اطلاعات ایجاد شده توسط امضاء معتبر و قانونی هستند و بصورت قرار داد غیر رسمی‌و قولنامه، تسویه نمی‌شوند.
(iv) هر محدودیت در هدف یا توسعه و گسترش مسئولیت و آمادگی مقرر شده، توسط فراهم کننده خدمات گواهینامه یا سند رسمی‌تصریح می‌شود.

(v) دانستن این مطلب که آیا ابزار موجود به امضاء کننده توجه و تذکری مطابق با مقاله هشتم، پاراگراف اول (b ) در این قانون می‌دهد یا نه (vi) فهمیدن این مطلب که آیا خدمات زمانبدی شده و فسخ شده ارائه می‌شود یا نه e جایی که خدمات تحت پاراگرافهای فرعی (v) (d) ارائه می‌شوند. یک ابزاری را برای امضاء کننده فراهم می‌کند که تذکری را مطابق یا مقاله هشتم، پاراگراف اول (b) در این قانون می‌دهد. جایی که خدمات تحت پاراگرافهای (vi) (d) ارائه می‌شود، قابلیت دسترسی به یک خدمات بهنگام و فسخ شده ای را اطمینان می‌دهد. (f) سیستمهای مورد اعتماد، روندهای عمل و منابع بشری را در انجام خدماتش مورد استفاده قرار دهد.
(۲) یک فراهم کننده خدمات گواهینامه یا سند رسمی‌باید نتایج قانونی عدم موفقیتش را برای نیازمندیهای پاراگراف اول روفع آنها در برداشته باشد.
مقاله دهم- درستی وقابلیت اعتماد:
برای اهداف مقاله نهم، پاراگراف اول (f) در این قانون تعیین و با توسعه هر سیستم، روندهای عمل ومنابع بشری مورد استفاده قرار داده شده توسط یک فراهم کننده خدمات گواهینامه یا سند رسمی، مورد اعتماد هستند که البته شامل فاکتورهای زیر می‌شود:
(aمنابع بشری و مالی که شامل وجود مساعده ها، سرمایه ها وچیزهای با ارزش ومفید می‌شود.
(b کیفیت سیستمهای نرم افزاری وسخت افزاری
(c روندهای عملی که برای پیشرفت تدریجی دادن هر گواهینامه یا سند رسمی‌و استعمالاتی برای گواهینامه ها و نگهداری رکوردها استفاده می‌شود.
(dقابلیت دسترسی به اطلاعت برای امضاء کنندگان شناخته شده در گواهینامه و اشخاص مورد اعتماد نهانی.
(eقابلیت تنظیم و توسعه تحقیق و بازرسی توسط یک شخص ونیروی مستقل.
(fوجود یک اظهار نامه و یا بیانیه توسط یکی از کشورهای مشترک المنافع انگلستان، یک اعتبار نامه یا فراهم کننده خدمات گواهینامه با در نظر داشتن برآوردی که سابقا ذکر شده بود.
(gهر فاکتور مناسب دیگر:
مقاله یازدهم- هدایت و راهنمایی شخص مورد اعتماد:
یک شخص مورد اعتماد در اصل نتایج قانونی عدم موفقیتش را در بر دارد:
(a داشتن گامهای مستدل برای رسیدگی کردن به قابلیت اطمینان یک امضای الکترونیکی
(b جایی که یک امضای الکترونیکی توسط یک گواهینامه دادن حمایت و پشتیبانی می‌شود، گرفتن و در نظر داشتن گامهای مستدل:
(i رسیدگی کردن به قابلیت اعتماد واعتبار، وقفه یا فسخ گواهینامه دادن،
ii) مشاهده کردن همه محدودیتها با توجه به گواهینامه دادن.
مقاله دوازدهم- شناسایی گواهینامه ها و امضاهای الکترونیکی بیگانه:

(۱) در تعیین و توسعه یک گواهینامه یا یک امضای الکترونیکی بطور قانونی موثر واقع می‌شود. وهیچ توجهی نباید داده به :
a) موقعیت جغرافیایی که گواهینامه یا سند رسمی‌فرستاده می‌شود و یا امضای الکترونیکی بوجود آورده و یا استفاده می‌شود.
b) موقعیت جغرافیایی که مکان شغلی فرستنده یا امضاء کننده است.
(۲) یک گواهینامه ای که به خارج فرستاده شده، اگر بطور اساسی و عمده یک سطح برابری از قابلیت اطمینان و اعتماد را ارائه دهد آنگاه باید بعنوان یک گواهینامه صادر شده، اثر قانونی یکسانی را در بر داشته باشد.

(۳) یک امضای الکترونیکی بوجود آمده و یا استفاده شده در خارج، اگر بطور اساسی و عمده یک سطح برابری از قابلیت اطمینان و اعتماد را ارائه دهد آنگاه باید بعنوان یک امضای الکترونیکی بوجود آمده یا استفاده شده، اثر قانونی یکسانی را داشته باشد.

(۴) در تعیین اینکه آیا یک گواهینامه یا یک امضای الکترونیکی بطور اساسی وعمده یک سطح برابری از قابلیت اطمینان واعتماد را برای اهداف پاراگراف دوم یا سوم ارائه می‌دهد یا نه، باید استاندارد های بین المللی شناخته شده و یا فاکتورهای مناسب دیگری را در بر داشته باشد.
(۵) با وجود اینکه توافق در میان بخشهای پاراگرافهای ۲،۳و ۴ همانطور که در میان خودشان است بکار می‌رود و برای استفاده انواع معینی از امضاهای الکترونیکی و گواهینامه ها در نظر گرفته شده است اما این توافق باید برای اهداف شناسایی میان مرزی مناسب وکافی شناخته شود، مگر اینکه این توافق معتبر وقانونی نباشد و یا تحت قانون قابل استفاده موثر نباشد.

بخش دوم- راهنمایی برای صورت قانونی به مدل قانونی دادن UNCITRAL درامضاهای الکترونیکی (۲۰۰۱)

اهداف این سازمان:
در آماده سازی وتعدیل کردن مدل قانون UNCITRAL در امضاهای الکترونیکی (همچنین در این انتشار بعنوان مدلی از قانون یا مدل جدیدی از قانون نسبت داده می‌شود)، کمیسیون ملتهای متحده در قانون تجارت بین المللی (UNCITRAL) بر این امر متفکر واندیشناک شدند که این مدل قانون یک ابزار موثرتری برای صورت امروزی دادن به قانونگذاریشان است اگر زمینه واطلاعات توصیفی که برای شعب زیادی از دولتها و قانونگذاران فراهم می‌شود، آنها را در استفاده از این مدل قانون کمک ویاری کند. همچنین کمیسیون از این احتمال آگاه و مطلع بود که این مدل قانون در یک تعداد از کشورهای مشترک المنافع با آشنایی محدود شده به نوع تکنیکهای ارتباطی که در این مدل قانون مورد مطالعه قرار می‌گیرد، استفاده خواهد شد. این راهنمایی، بیشتر از سوی کارآزمودگان این مدل قانون صادر می‌شود که همچنین برای مصرف کنندگان دیگر این متن مفید واقع می‌شود که مصرف کنندگان دیگر آن عبارت از قاضی ها، قانونگذاران، شاغلین اهل این حرفه خاص واعضای انجمن علمی‌می‌باشند. اینگونه اطلاعات می‌توانند کشورهای مشترک المنافع را در مورد مطالعه قرار دادن بندها و موادی که باید در پذیرفتن نمونه های مخصوص ملی که ناگزیر از اینگونه تغییرات و تحقیقات هستند، کمک می‌کند.

در آماده سازی این مدل از قانون، این مطلب وا نمود می‌شود که این مدل قانون توسط یک چنین راهنمایی ضمیمه وهمراه خواهد شد. برای مثال، این مطلب تصمیم گیری می‌شود که تعدادی از نتایج که در این مدل قانون جای داده و مستقر نمی‌شود، به آدرس راهنمایی شده توسط کشورهای مشترک المنافع که این مدل از قانون را وضع می‌کنند فرستاده می‌شوند. اطلاعات ارائه شده در این راهنمایی برای توضیح دادن این مطلب مورد نظارت قرار می‌گیرد که چرا بندها و مواد در این مدل قانون بعنوان ساختارهای اساسی مورد نیاز یک وسیله قانونی طراحی شده برای بدست آوردن مشاهدات این مدل قانون گنجانده شده است.
(۲) راهنمایی حاضر برای وضع قانون توسط پیرو محرمانه ای برای درخواست UNCITRAL مهیا شده است که در نزدیکی جلسه سی و چهارم در سال ۲۰۰۱ ساخته شد. این مطلب بر روی سنجش، مشاوره، نظرات و تصمیم های کمیسیون در آن جلسه پایه ریزی می‌شود. در صورتی که این مدل از قانون تعدیل می‌شود،به همان اندازه که در ملاحظات گروه کار تجارت الکترونیکی صورت می‌گیرد که کار آماده سازی را هدایت می‌کند.

A- هدف:
استفاده افزایش یافته تکنیکهای معتبر سازی الکترونیکی بعنوان جانشینهایی برای امضاهای دست نوشته شده و دیگر روندهای معتبر سازی سنتی و رسمی، پیشنهاد شده است، که نیاز به یک شبکه قانونی ویژه را برای عدم قطعیت اثر قانونی که می‌تواند از استفاده اینگونه تکنیکهای مدرن و امروزی نتیجه شود را کاهش می‌دهد. (که می‌تواند بطور کلی بعنوان امضاهای الکترونیکی نسبت داده شوند).

خطری که دسترسیهای قانونی گرفته شده در کشورهای مختلف را با توجه به امضاهای الکترونیکی تغییر ومختلف می‌کند، برای مواد و بندهای قانونی و یکنواخت همشکل، دایر کردن قوانین بنیادی را که ذاتا یک پدیده و واقعه بین المللی است را مکشوف می‌سازد که در اینصورت هماهنگی قانونی به همان اندازه قابلیت عملکرد متقابل تکنیکی می‌باشد.
با ساختن اصول اساسی توسعه نیافته در مقاله هفتم مدل قانون UNCITRAL بر روی تجارت الکترونیکی و با توجه به تکمیل عملکرد امضاء در یک محیط الکترونیکی، این مدل جدید قانون برای کمک کردن به کشورهای مشترک المنافع در تاسیس کردن یک شبکه قانونی مدرن، هماهنگ شده و مطلوب جهت آدرس دادن موثرتر برای امضاهای الکترونیکی طراحی می‌شود. در یک الحاقیه حائز اهمیت برای مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی، مدل جدید قانون، استاندارد های کاربردی را بر خلاف قابلیت اطمینان تکنیکی امضاهای الکترونیکی که می‌توانند اندازه گیری شوند، ارائه می‌شوند. علاوه بر این، این مدل قانون یک پیوستگی میان قابلیت اعتماد تکنیکی و اثر قانونی که ممکن است از یک امضای الکترونیکی داده شده انتظار رود، فراهم می‌کند. این مدل قانون بطور عمده به UNCITRAL در تجارت الکترونیکی توسط وفق دادن یک دسترسی تحت اثر قانونی یک تکنیک امضای الکترونیکی داده شده که ممکن است قبلا مقرر شده باشد،

اضافه می‌شود. (یا ناحیه تشخیص داده شده برای اینکه واقعا مورد استفاده قرار گیرد). بدین ترتیب، اینگونه مدل قانونی که برای فراهم کردن موجبات پیشرفته در نتیجه امضاهای الکترونیکی و اطمینان حاصل کردن از این که تکنیکهای امضای الکترونیکی معین می‌توانند قانونا بر طبق معاملات و داد وستدهای حائز اهمیت موثق و مورد اعتماد شوند، مورد نظارت و اداره قرار می‌گیرند، علاوه بر این، با مستقر کردن قابلیت انعطاف پذیری اختصاصی برای یک مجموعه از قوانین بنیادی هدایت کردن بخشهای مختلفی که می‌توانند در استفاده امضاهای الکترونیکی گنجانده شوند، این مدل قانونی می‌تواند در شکل دادن هماهنگ تر تجارت و تمرینات بازرگانی و تجاری کمک کند.( یعنی امضا کنندگان، اشخاص مورد اعتماد و فراهم کنندگان خدمات در گواهینامه بخش سوم).

مشاهدات این مدل از قانون که شامل توانایی برای تهیه کردن یا به آسانی انجام دادن استفاده امضاهای الکترونیکی و فراهم کردن رفتاری مساوی برای مصرف کنندگان شواهد پایه ریزی شده بر روی کاغذ ومصرف کنندگانی که اطلاعات آنها پایه ریزی شده بر روی کامپیوتر است برای فراهم کردن وسایل پیشرفت اقتصادی و فعالیت مفید در تجارت بین المللی لازم و ضروری است با بهم پیوستن و شبیه سازی روندهایی در این مدل از قانون که مشمول مرور زمان می‌شوند

(و همچنین بندها و موادی از این مدل قانونی UNCITRAL در تجارت الکترونیکی) در قانونگذاری ملی اش برای این موقعیتها یعنی جایی که بخشها برای استفاده از ابزار الکترونیکی ارتباطی بکار می‌رود، یک وضع قانون بطور اختصاصی محیط نیمه طبیعی را بوجود خواهد آورد.دسترسی نیمه طبیعی که در مدل قانون UNCITRAL واقع در تجارت الکترونیکی استفاده می‌شود می‌تواند جهت فراهم کردن اصولی برای تامین زیانها توسط بیمه در همه موقعیتهای واقعی یعنی جایی که اطلاعات بوجود آورده، ذخیره و با یکدگیر مرتبط می‌شوند، تحت نظارت قرار خواهند گرفت و صرفنظر از اینگونه اطلاعات می‌توانند ضمیمه و الصاق شوند. (نگاه کنید به راهنمایی وضع قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی واقع در پاراگراف ۲۴). کلماتی که رد (یک محیط نیمه طبیعی) بکار رفته است همانطور که در مدل قانون UNCITRAL در تجارت قانونی والکترونیکی موجود است. اصول غیر امتیازی را در میان اطلاعات حمایت شده توسط عاملی مانند کاغذ واطلاعات مرتبط شده و ذخیره شده بصورت الکترونیکی منعکس می‌کند. قانون جدید از این مدل بطور مساوی اصولی را منعکس می‌کند که هیچ امتیاز نشان تمیزی را نباید میان تکنیکهای مختلف ساخته شود که ممکن است برای مرتبط کردن یا ذخیره اطلاعات بطور الکترونیکی استفاده شود، یک اصل کلی است که اغلب بعنوان حد متوسط تکنولوژی داده می‌شود (/CN,9/484 و پاراگراف ۲۳)
B – زمینه
این مدل از قانون یک گام جدیدی را در یک مجموعه از ابزار وسایل بین المللی منصوب می‌کند که توسط UNCITRAL تعدیل و وفق داده می‌شود که بطور ویژه بر روی نیازهای تجارت الکترونیکی متمرکز می‌شوند یا در ذهن نیازهای ابزار مدرن و امروزی ارتباطات را مهیا و آماده سازی می‌کند. در اولین طبقه بندی، ابزار و وسایل مخصوصی آماده کار می‌شود که شامل راهنمایی قانونی در انتقال الکترونیکی سرمایه (۱۹۸۷)، مدل قانون UNCITRAL در انتقال اعتبار بصورت بین المللی و مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی (۱۹۹۶,۱۹۹۸) می‌شود. دومین طبقه بندی شامل همه کنفرانسها و قرار دادهای نیمه رسمی‌بین المللی و ابزار قانونگذاری دیگر که توسط UNCITRAL از سال ۱۹۷۸ تعدیل شده اند و همه پیشرفتهایی که از نظر ظاهر سازی کاهش یافته اندو احاطه ارتباطات تحقق بخشیده شده را معنی می‌دهند، می‌شود.

بهترین ابزار شناخته شده UNCITRAL در زمینه تجارت الکترونیکی همان مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی است که آماده سازی آن در سال ۱۹۹۰ از مصرف توسعه یافته ابزار مدرن ارتباطی از قبیل پست الکترونیکی وتبادل الکترونیکی اطلاعات برای هدایت معاملات تجاری بین المللی استنتاج می‌شود. از این مطالب فهمیده می‌شود که تکنولوژی های جدید که به سرعت توسعه یافته اند بیشتر بعنوان حمایتهای تکنیکی از قبیل بزرگراههای اطلاعاتی و اینترنت که بطور گسترده تری در دسترس هستند، گسترش خواهند یافت. به هر حال، بطور قانونی ارتباط اطلاعات حائز اهمیت در شکل پیامهای بی کاغذ توسط موانع قانونی برای مصرف اینگونه پیامها ویا توسط عدم قطعیت در اثر یا قابلیت اعتبارشان بی نتیجه می‌شوند و به تاخیر خواهند افتاد. با یک نظریه در سهولت مصرف افزایش یافته ابزار مدرن وامروزی ارتباطات، UNCITRAL یک مدل قانونی UNCITRAL را در تجارت الکترونیکی مهیا و آماده کرده است

هدف مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی، ارائه کردن قانونگذاران ملی در یک مجموعه از قوانین قابل قبول بین المللی است که چگونگی یک تعداد از اینگونه موانع قانونی را که ممکن است بر طرف شوند و چگونگی مطمئن تر ساختن محیط قانونی را که ممکن است. برای آنچه که بعنوان تجارت الکترونکیی شناخته شده بوجود آید را نشان می‌دهد. (۸) رای و تصمیم توسط UNCITRAL برای مدل قانونگذاری فرمول بندی شده در تجارت الکترونیکی بر پاسخگویی در این امر پایه ریزی شده که، در یک تعداد از کشورها، با وجود ارتباطات قانونگذاری اداراه شده و ذخیره اطلاعات باز هم این امر ناکافی و قدیمی‌به نظر می‌رسد زیرا توجه دائم به استفاده تجارت الکترونیکی ندارد. در موارد و حالتهای معین، با وجود قانگذاری باز هم محدودیتهای در مصرف ابزار و وسایل مدرن و امروزی در ارتباطات نسبت داده شده و دلالت می‌کند برای مثال می‌توان اسناد و مدارک اصلی را که نوشته وامضاء شده را نام برد. با توجه به تصوراتی در مورد اینگونه اسناد و مدارک، مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی یک دسترسی را تعدیل می‌کند که بر روی تعادل عملکردی پایه ریزی شده است.

دسترسی معادل و مشابه عملکردی بر روی یک تجزیه و تحلیل از اهداف و عملکردهای نیازمندیهای سنتی و رسمی‌پایه ریزی می‌شود که با یک نقطه نظر برای تعیین چگونگی این اهداف یا علملکردها می‌تواند تکنیکهای تجارت الکترونیکی را تکمیل و صورت عمل دهد. (نگاه کندی به راهنمایی در وضع قانون مدل UNCITRAL در تجارت الکترونیکی، پاراگراف ۱۸-۱۵)
در زمانی که مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی مورد آماده سازی قرار می‌گیرد، یک تعداد کمی‌از کشورها بندها و مواد ویژه ای را برای سرو کار داشتن با جنبه های معینی از تجارت الکترونیکی تعدیل کرده اند. بهر حال، در آنجا هیچ قانونگذاری وجود ندارد که با تجارت الکترونیکی، بعنوان یک اصل وعمومیت سرو کار داشته باشد. این مطلب می‌تواند در عدم قطعیت قانونی وقابلیت اعتبار اطلاعات ارائه شده در یک شکل دیگری از یک سند کاغذی سنتی نتیجه شود. علاوه بر این، هنگامی‌که قوانین منطقی و دقیق در همه کشورها، مورد نیاز واقع می‌شود آنگاه استفاده از EDI و پست الکترونیکی منتشر خواهد شد. این نیاز همچنین در بسیاری از کشورها با توجه به اینگونه تکنیکهای ارتباطی مانند تله کپی و تلکس، احساس می‌شود. تحت مقاله ۲ (b) از قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی، EDI بعنوان انتقال الکترونیکی اطلاعات از کامپیوتر به کامپیوتر با استفاده از یک استاندارد توافق شده برای ساختار اطلاعات تعریف می‌شود.

مدل قانون UNCITRALدر تجارت الکترونیکی همچنین به رفع خسارت ضررها و زیانهایی که از قانونگذاری نامناسب و ناکافی منشعب می‌شود کمک می‌کند این قانونگذاری نامناسب در سطح ملی، موانعی را برای تجارت بین المللی بوجود می‌آورد که یک مقدار حائز اهمیت و قابل توجهی را برای استفاده از تکنیکهای ارتباطات مدرن و امروزی مرتبط می‌کند. برای یک توسعه بزرگ، عدم توافق در میان آنها و عدم قطعیت در مورد آنها دستورات و طرز اداره قانون ملی، مصرف این گونه تکنیکهای ارتباطی را نظارت و اداره می‌کند که می‌توانند برای محدود کردن توسعه شغل که ممکن است بازارهای بین المللی را در دسترس قرار دهد را نتیجه دهند. (۱۱) علاوه بر این، در یک سطح بین المللی، مدل قانونی UNCITRAL در تجارت الکترونیکی می‌تواند در موارد معین یک وسیله برای تفسیر کردن وجود قرار دادهای غیر رسمی‌بین المللی و دیگر ابزار بین المللی که موانع قانونی را برای استفاده تجارت الکترونیکی بوجود می‌آورند. مفید و سودمند واقع شود برای مثال شواهد و مدارک معینی وتعهدات قرار دادی و پیمانی را که به شکل نوشته شده ساخته می‌شوند را مشمول مرور زمان می‌کنیم. در میان بخشهای کشورهای مشترک المنافع اینگونه ابزار و وسایل بین المللی توافقی را برای مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی بعنوان یک قانون تفسیر می‌تواند ابزاری را جهت شناختن استفاده تجارت الکترونیکی و مرتفع ساختن نیاز به مذاکره در مورد پروتکل که ابزار بین المللی را در بر دارد فراهم کند.

C- تاریخچه:
بعد از تعدیل و درست کردن مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی، کمیسون در جلسه بیست و نهمین در سال ۱۹۹۶ تصمیم گرفت که به صدور امضاهای دیجیتالی واختیارات گواهینامه در نمایندگی مکافیت دهد. گروه کادر تجارت الکترونیکی برای امتحانی جهت قابلیت تناسب و مطلوبیت و همچنین اجرای آماده سازی قوانین یکنواخت در این مباحث مورد سئوال واقع شدند.این مطلب شامل توافقی می‌شود که در مورد قوانین متحد الشکل برای آماده سازی بکار می‌رود وباید با اینگونه نتایجی که بعنوان بنیاد قانونی از روند های عمل گواهینامه حمایت می‌کند، سرو کار داشته باشد که البته شامل موارد زیر می‌شود: ظاهر کردن اعتبار سازی دیجیتالی و تکنولوژی گواهینامه دادن، قابلیت کاررد روند عمل در گواهینامه دادن، اثبات و اختصاص تعیین مکان ریسک و جلب اعتماد مصرف کنندگان و فراهم کنندگان که در محتویات مصرف تکنیکهای گواهینامه دادن گنجانده می‌شوند، صدور اختصاصی گواهینامه بواسطه استفاده از دفاتر ثبت اسناد، اتصال وتلفیق توسط مرجع ها. (۱۳) در جلسه سی ام در سال ۱۹۹۷، کمیسیون کار جلسه سی و یکم را به گروه کار گزارش داده است.

(A/CN.9/437) که بر روی بیناد یک یادداشت نوشته شده بر روی کاغذ بطور محرمانه هدایت می‌شود.(A/CN.9/WG.IV/WP.71) گروه کار به کمیسیون نشان داد که این مطلب نتایجی را بعنوان یک امر مهم و مورد نیاز برای کار بدست آورده است که هماهنگی و سازگاری را در قانونگذاری این عرصه در بر دارد. گروه کار به نتایج مقدماتی رسیده است که این مطالب عملی و قابل اجرا برای مبادرت کردن به آماده سازی قوانین متحد الشکل این طرح در صدور امضاهای دیجیتالی و اختیاراتی برای گواهینامه بود و همچنین ممکن و میسر در موضوعات و مباحث مرتبط می‌شد. گروه کار یاد آوری کرد که در کنار امضاهای دیجیتالی و اختیاراتی برای گواهینامه، کار در عرصه تجارت الکترونیکی نیز می‌تواند نیاز به آدرس دادن داشته باشد که عبارتند از: صدور تناوبهای الکترونیکی و تکنیکی برای به رمز نوشتن توسط کلید عمومی، نتایج کلی عملکردهای انجام شده توسط فراهم کنندگان خدمات بخش سوم، بستن قرار داد و معاهده بصورت الکترونیکی (A/CN.9/437,paras 156, 757) کمیسیون، نتایجی را که توسط گروه کار بدست آمده را تصدیق و امضاء می‌کند و آن را برای آماده سازی قوانین متحده الشکل درنتایج قانونی امضاهای دیجیتالی واختیاراتی در گواهینامه واگذار و محول می‌کند.

با توجه به هدف دقیق وساختار متحد الشکل قوانین، کمیسیون بطور عمده با این مطلب توافق می‌کند که هیچ تصمیمی‌نباید در نخستین مرحله روند عمل ساخته شود، این مطلب احساس می‌شد که، هنگامیکه کار گروه بطور اختصاصی توجه اش را بر روی نتایج امضاهای دیجیتالی بطور آشکار متمرکز می‌شود آنگاه نقش برتر و برجسته توسط با رمز نوشتن کلید عمومی‌بازی می‌شود. بدین ترتیب، قوانین یکنواخت و متحد الشکل نباید استفاده از تکنیکهای معتبر سازی را منع کند. علاوه بر این، در سرو کار داشتن با رمز نویسی توسط کلید عمومی، قوانین متحدالشکل ممکن است نیاز به تطبیق دادن سطوح مختلف ایمن سازی و شناسایی کردن اثرات قانونی مختلف و سطوح قابلیت اعتماد که مرتبط با انواع مختلف خدمات هستند، داشته باشد که در محتویات امضاهای دیجیتالی گنجانده می‌شوند. با توجه به اختیاراتی که در گواهینامه وجود دارد، هنگامیکه مقادیر ارزیابی استانداردهای مشتق شده از بازار توسط کمیسیون شناسایی می‌شود آنگاه این مطلب بطور گسترده احساس می‌شود که کار گروه ممکن است با برقراری یک کمیته مقدار استاندارد ها روبررو شود که توسط اختیارات گواهینامه با آنها تماس حاصل می‌شود.

کار گروه با آماده سازی قوانین متحد الشکل در سی و دومین جلسه که بر روی بنیاد یک یادداشت آماده شده توسط secrateriat است، شروع می‌شود .(A/CN.9/WG.17/WP.73)
در جلسه سی و یکم در سال ۱۹۹۸ کمیسیون کار گروه را در جلسه سی و دوم گزارش داد. (A/CN.9/446) این مطلب قابل ذکر است که کار گروه در جلسه سی و یکم و سی دوم مشکلات ارائه شده را در بدست آوردن یک نتیجه معمولی و رایج از قانون جدید آزمایش کرده است که برخواسته از استفاده افزایش یافته امضاهای دیجیتالی و دیگرامضاهای الکترونیکی است . یک توافق عمومی‌با وجود این که چگونگی این تنایج را توضیح می‌دهد باز هم ممکن است بطور بین المللی در یک شبکه قانونی قابل قبول، مرتب وتصحیح شود که این امر بطور عمده توسط کمسیون احساس می‌شود.

گروه کار در اصل اصلاح و تجدیدی نظر بر روی قوانین متحدالشکل را در جلسه سی و سوم در سال ۱۹۹۸ انجام می‌دهد و در جلسه سی و چهارم در سال ۱۹۹۹ بر روی بنیاد یادداشتهای آماده توسط secretariat کار می‌کند. گزارشتات جلسات در اسناد و مدارک A/CN.9/457,A/CN.9/454 گنجانده می‌شوند.
در جلسه سی و سوم، کمیسیون به گروه کار در مورد دو جلسه قبل گزارش می‌دهد. (A/CN 9/454,A/CN.9/457) کمیسیون تقدیرش را برای تلاشهایی که توسط گروه کار صورت گرفته در آماده سازیش برای قوانین متحد الشکل ویکنواخت توضیح داد. هنگامی‌که کمیسیون بطور کلی، مورد توافق واقع شد، پیشروی حائز اهمیتی در این جلسات در ارتباط نتایج قانونی امضاهای الکترونیکی ساخته می‌شود. همچنین این مطلب احساس می‌شود که گروه کار در ساختار یک توافق عمومی‌بعنوان یک سیاست قانوگذارنده با مشکلاتی مواجه شده اند که در این سیاست، قوانین متحد الشکل باید پایه ریزی بشوند.

نقطه نظری که در آن بطور متداول دسترسی بدست آمده توسط گروه کار توضیح داده می‌شود، بطور کافی گروه کار نیاز شغلی را برای قابلیت انعطاف پذیری در استفاده امضاهای الکترونیکی ودیگر تکنیکهای معتبر سازی منعکس نمی‌کند. بطور معمول و متداول، قوانین متحد الشکل تاکید مفرط را بر روی تکنیکهای امضای دیجیتالی و درون حوزه فعالیت امضاهای دیجتالی وهمچنین بر روی یک استعمال مخصوص که قسمت سوم گواهینامه را در بر دارد، جایگذای می‌شود. این مطلب ارائه و پیشنهاد می‌شود که کار بر روی امضاهای الکترونیکی توسط گروه کار یا باید به نتایج قانونی گواهینامه محدود شود و یا اینکه به تعویق انداخته شود تا تمرینات و تجارب بازار بهتر مستقر شوند. یک نقطه نظری که برای اهداف تجارت بین المللی توضیح داده می‌شود این است که بیشتر نتایج قانونی که برخواسته از استفاده امضاهای الکترونیکی است تا کنون در تجارت الکترونیکی واقع در مدل قانونی UNCTTRAL تجزیه وتحلیل شده است.

بطور گسترده مستولی شدن بر این نقطه نظر و بکار واداشتن آن چنین بود که گروه کار باید وظیفه اش را در بنیاد دستور و وکالت نامه اصلی اش دنبال کند. با توجه به نیاز برای قوانین متحد الشکل درامضاهای الکترونیکی این مطلب توضیح داده شده بود که در بسیاری از کشورها راهنمایی گرفتن از مدل قانون UNCTTRAL توسط اختیارات دولتی و قانون گذاری مورد توقع و انتظار واقع می‌شود که در روند عمل آماده سازی قانوگذاری در صدور و امضاهای الکترونیکی بودند و شامل تاسیس و برقراری شالوده ها و سازمانهای کلید عمومی‌(PKI) یا دیگر پروژه های وابسته به این مبحث می‌شود (نگاه کنید به A/CN.9/457 paxi 19) همانطور که برای تصمیمی‌که توسط گروه کار جهت متمرکز کردن بر روی نتایج PKI واصطلاحات علمی‌یا فنی PKI عمل شد، این مطلب قابل ذکر است که بازی متقابل ارتباطات میان انواع مجرای بخشهای مرتبط با یک مدل PKI امکان پذیر است اما مدلهای دیگر قابل حصول وتصور نبودند برای مثال جایی را می‌توان نام برد که هیچ فراهم کننده خدمات برای گواهینامه های مستقل وجود ندارد یکی از مزیتهای عمده برای متمرکز شدن بر روی نتایج PKI در اصل به آسانی انجام دادن ساختار سازی قوانین متحد الشکل توسط رجوع به سه عملکرد یا نقش با توجه به کلیدهای جفتی است که عبارتند از: امضاء کننده کلید و عملکرد آن، عملکرد گواهینامه و عملکرد اطمینان سازی است.

بعد از مباحثه، کمیسیون مجددا تصمیمات اولیه اش را تصدیق کرد تا امکان پذیری آماده سازی اینگونه قوانین متحد الشکل و اطمینان، توضیح داده شده در مورد آن توسط گروه کار در جلسات در شرف وقوع انجام شد.
گروه کار در جلسه سی و پنجمش در سپتامبر سال ۱۹۹۹ به کارش ادامه داد و در جلسه سی و ششم در فبریه ۲۰۰۰ بر روی بنیاد نکته های آماده شده کارکرد. (A/CN.9/WG.IV/WP.82,A/CN.9/WG.IV/WP.84)

در جلسه سی و سومش در سال ۲۰۰ کمیسیون تقدیرش را برای تلاشهای توسعه داده شده توسط گروه کار توصیف کرد و پیشروی بدست آمده در آماده سازی قوانین متحد الشکل را تشریح کرد. به گروه کار اصرار ورزیده می‌شد که کارش را با توجه به قوانین متحد الشکل در جلسه سی و هفتم تکمیل کند. در آماده سازی مدل قانون UNCITRAL، گروه کار توجه کرد به این مطلب که فراهم کردن یک سری اطلاعات الحاقی تکمیل کننده که مرتبط با مدل قانون UNCITRAL است امری مفید و سودمند می‌باشد. با پیروی از دسترسی گرفته شده از آماده سازی مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی، حمایت و تقویت کلی برای یک طرح پیشنهاد بوجود آمد که متضمن این مطلب بود که مدل جدید قانون UNCITRAL باید توسط یک راهنمایی جهت کمک کردن به کشورهای مشترک المنافع در وضع کردن قانون و بکار بردن مدل قانون انجام شود. در این رابطه کمیسیون از گروه کار درخواست کرد که راهنمایی طرح را برای وضع قانون مرور کند.

گروه کار آماده سازی قوانین متحد الشکل و یکنواخت را در جلسه سی و هفتمش در سپتامبر ۲۰۰۰ تکمیل کرد که گزارش و شرح حال آن جلسه در مدرک و سند معرفی با عنوان A/CN.9/483 گنجانده می‌شود. در محتویات جلسات سی و هفتم و هشتم، گروه کار همچنین در مورد راهنمایی وضع قانون در بنیاد یک طرح مهیا شده بحث کرد (AKN.9/WG.IV/WP.88) گزارش وشرح حال جلسه سی و هشتم که توسط گروه کار انجام شد در مدرک و سند A/CN9.484 گنجانده می‌شود. گروه کار متذکر و یاد آور شد که قوانین متحد الشکل ویکنواخت به همراه راهنمای طرح جهت وضع قانون باید به کمیسیون جهت تجدید نظر و تعدیل در جلسه سی و چهارم در سال ۲۰۰۱ ارائه داده شود.

در آماده سازی برای جلسه سی و چهارم کمیسیون، متن مدل قانون برگزیده شده که توسط گروه کار تصویب شد برای همه دولتها جهت علاقمند کردن سازمانهای بین المللی برای تفسیر ونظریه دادن، دایر و منتشر شد. در آن جلسه کمیسیون گزارش کار جلسات سی و هفتم و سی و هشتم را به گروه کار ارائه داد . در شروع این مباحثه، کمیسیون نظریه ها و طرحهایی را که از دولتها و سازمانهای بین المللی بدست آمده بود را مورد توجه و مطالعه قرار داد. (ضمیمه ۳-۱ و A/CN-9/492) ملاحضات تکمیل شده اش در طرحهای پیشنهادی که توسط نمایندگی های موجود در بنیاد نظریات ارائه شده توسط دولتها و ارگانهای بین المللی برخواسته شده بود کمیسیون با یک مرور و تجدید نظر قاعده دارد د رمقالات طرح و یک تجدید نظر در راهنمایی وضع قانون یک پیشرفت تدریجی کرد. بعد از ملاحظه و رسیدگی به متن مدل قانون برگزیده شده که توسط گروه بر گزیننده و راهنمایی کننده وضع قانون اصلاح و تجدید نظر شده بود، کمیسیون در جلسه هفتصد و بیست و هفتم در پنجم جولای ۲۰۰۱ تصمیم و رای زیر را تعدیل و درست کرد:

کمیسیون ملتهای متحده در قانون تجارت بین المللی: یاد آوری می‌کند که دستور و تعهدش تحت تجزیه و تحلیل و راه حل اشتراکی کلی ۲۲۰۵(xx1) درهفدهم دسامبر سال ۱۹۶۶ صورت گرفته است که در جهت هماهنگی پیشرفته بیشتر ومتحد الشکل کردن قانون تجارت بین المللی با توجه به علایق همه افراد در ذهن آنها است مخصوصا آنهایی که در کشورهای توسعه یافته هستند برای توسعه مفرط تجارت بین المللی بکار می‌رود. همچنین یاد آور می‌شود که توصیه در ارزیابی قانونی رکوردهای کامپیوتری توسط کمیسیون تعدیل و درست می‌شود و در جلسه هجدهم ارائه می‌شود و مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی که توسط همین کمیسیون تعدیل شده در جلسه بیست ونهم سال ۱۹۹۶ مطرح شد و توسط یک مقاله الحاقی ۵ مجددا بوسیله کمیسیون در جلسه سی و یکم سال ۱۹۹۸حرج و تعدیل شد. این کمیسیون متقاعد کرد که مدل قانون UNCTTRAL در تجارت الکترونیکی یک کمک قابل توجهی به کشورهای مشترک المنافع در تهیه کردن و سهولت اجرای استفاده از تجارت الکترونیکی بواسطه افزایش اداره قانوگذاریشان برای استفاده از تناوبهای و تغییرات برای اشکال پایه ریزی شده بر روی کاغذ ارتباطات و ذخیره اطلاعات بواسطه فرمول بندی اینگونه قانوگذاریها است.

این کمیسیون سودمندی فراوانی را در مورد تکنولوژیهای جدید استفاده شده برای هویت شخصی در تجارت الکترونیکی و معمولا در امضاهای الکترونیکی را پیشنهاد می‌دهد. این کمیسیون خواستار ساختار اصول اساسی توسعه نیافته را در مقاله هفتم مدل قانون UNCITRAL در تجارت الکترونیکی با توجه به تکمیل عملکرد امضاء در یک محیط الکترونیکی برایشان رفع نیاز می‌کرد. کمیسیون همچنین متقاعد کرد که قطبیت قانونی در تجارت الکترونیکی توسط هماهنگی قوانین قطعی و معین در شناسایی قانونی امضاهای الکترونیکی بطور تکنولوژی بینادی تعریف می‌شود. کمیسیون تصور کرد که مدل قانون UNCITRAL در امضاهای الکترونیکی بطور قابل توجه و حائز اهمیت به کشورهای مشترک المنافع در افزایش دادن اداره قانوگذاریشان برای استفاده از تکنیکهای قانونی سازی مدرن و در فرمول بندی کردن اینگونه قانوگذاری کمک خواهد کرد. کمیسیون ثابت کرده که این قانون یک نظریه ای است که برقراری و تاسیس مدل قانونگذاری را در راحت اجرا کردن استفاده از امضاهای الکترونیکی با یک روش قابل قبول برای کشورهای مشترک المنافع با قانونهای مختلف و سیسمتهای اجتماعی واقتصادی متفاوت نشان می‌دهد

و می‌تواند وسیله توسعه هماهنگ سازی را در ارتباطات اقتصادی بین المللی فراهم کند. توافقهای امضاهای الکترونیکی در مدل قانون UNCITRAL همانطور که در ضمیمه و پیوست II نشان داده شده برای گزارش کمیسیون ملتهای متحده در قانون تجارت بین المللی در اجلاس سی و چهارم همراه با راهنمایی برای وضع قانون UNCITRAL ظاهر می‌شود. درخواستهای کاملا محرمانه برای انتقال متن مدل قانون UNCITRAL در امضاهای الکترونیکی همراه با راهنمایی جهت وضع قانون UNCITRAL به دولتها و دیگر سازمانهای بین المللی ارائه می‌شود. همچنین توصیهای مناسب و مطلوبی را کشورهای مشترک المنافع در ارتباط با امضاهای الکترونیکی تعدیل شده در سال ۱۹۹۶ برای سهولت کار ارائه می‌دهد.

II. مدل قانون UNCITRAL بعنوان یک ابزار برای هماهنگ سازی قانونها:
همانطور که در مدل قانون UNCTTRAL در تجارت الکترونیکی گفته شد، قانون جدید به شکل یک متن قانونگذاری شده ای است که به کشورهای مشترک المنافع برای همکاری در قانون ملی شان توصیه می‌شود. مدل قانون با متقابل عمل کردن عملکرد طبیعی قوانین بین المللی خصوصی اداره نمی‌شود. بر خلاف یک قرار داد غیر رسمی‌بین المللی، مدل قانونگذاری به این امر نیاز ندارد که کشورهای مشترک المنافع آن را برای اعلام کردن به ملتهای متحده و یا دیگر کشورهایی که ممکن است این قانونگذاری را داشته باشند، وضع قانون شود.

ارد. در مورد یک قرار داد غیر رسمی، قابلیت امکان پذیری تغییرات برای متن یکنواخت و متحد الشکل توسط قسمتهایی از کشورهای مشترک المنافع ساخته می‌شود که محدودتر می‌باشد.
قرار دادهای رسمی‌قانون تجارت معمولا یا بطور کلی استثناها را نهی می‌کنند و یا فقط تعداد کمی‌از آنها را مجاز می‌کنند. قابلیت انعطاف پذیری ذاتی در قانگذاری واقع در مواردی که احتمالا کشورهای مشترک المنافع، خواهان تغییر و اصلاحاتی در آن هستند قبل از وضع آن بعنوان یک قانون ملی آماده و مهیا خواهد شد. بهر حال، این مطلب نشان می‌دهد که درجه و قطعیت هماهنگ سازی بدست آمده بواسطه این مدل قانونگذاری شباهتش به یک قرار داد غیر رسمی‌کمتر می‌باشد. در هر صورت، این مضرات مدل قانونگذاری می‌تواند توسط این واقعیت که تعداد کشورهای مشترک المنافع هوا کننده این مدل قانوتگذاری در اصل بیشتر از تعداد کشورهای مشترک المنافع خوا خواه یک قرار داد غیر رسمی‌است، متعادل و متوازن شود. که در دستور بدست آمده از یک درجه رضایتمندی از هماهنگ سازی این مطلب به کشورهای مشترک المنافع توصیه می‌شود.

این مطلب توسط تعدادی از کشورها مورد مطالعه وبررسی قرار گرفته است که نتایج قانونی مرتبط با استفاده از امضاهای الکترونیکی تا کنون توسط مدل قانون UNCTTRAL در تجارت الکترونیکی تجزیه وتحلیل شده است و برای تعدیل و وفق دادن بیشتر قوانین در امضاهای الکترونیکی طرح ریزی نمی‌کند بلکه تجارب بازار را در عرصه های جدید بهتر برقرار می‌کند. بهر حال، کشورهای مشترک المنافع در وضع قانون جدید در کنار مدل قانون UNCTTRAL در تجارب الکترونیکی می‌تواند مزیتهای الحاقی واضافی را انتظار داشته باشد. در این کشورها در اصل اختیارات قانوگذاری و دولتی در روند عمل آماده سازی قانون برای نتایج صدور امضاهای الکترونیکی می‌باشد که شامل برقراری PKI و قطعیت در بندها وماده های قانون ارائه شده برای راهنمایی ابزار بین المللی است که توسط نتایج PKI و اصطلاحات فنی موجود در آن آماده سازی و مهیا می‌شود. برای همه کشورها، این مدل از قانون یک سری دستورات بینادی را پیشنهاد و ارائه می‌دهد که می‌توانند بیش از مدل PKI استفاده و به کار برده شوند زیرا آنها با نقش متقابل و عملکرد مجزایی مواجه می‌شوند که در همه انواع امضاهای الکترونیکی گنجانده می‌شوند و یک عملکرد سومی‌که دراین انواع معین از امضاهای الکترونیکی وجود خواهد داشت.

III نشانه گذاریهای کلی وعمده در امضاهای الکترونیکی- A: عملکردهای این نوع امضاها:
مقاله هفتم از مدل قانون UNCTTRAL پایه ریزی شده بر روی شناسایی عملکردهای یک امضاء در یک محیط کاغذی است. در آماده سازی مدل قانون UNCTTRAL در تجارت الکترونیکی، گروه کار بر روی عملکردهای زیر که توسط امضاهای دست نوشته انجام شدند، بحث کرد: شناسایی یک شخص، فراهم کردن قطعیت برای اختیارات شخصی که شخص در عمل امضاء کردن دارد، محلق شدن شخص به محتویات یک سند و مدرک علاوه بر این، مطلب شایان ذکر است که یک امضاء می‌تواند عملکردهای گوناگونی را که وابسته به ماهیت سندی است که امضاء می‌شود، انجام دهد. مثلا یک امضا می‌تواند نظارت بر یک قسمت از محتویات قرار داد راتصدیق کند.

B: امضاهای دیجیتالی و دیگر امضاهای الکترونیکی:
در بحث مطلوبیت و قابلیت اجرای آماده سازی مدل جدید قانون UNCTTRAL و در تعریف هدف قوانین متحد الشکل و یکنواخت در امضاهای الکترونیکی، UNCTTRAL در اصل تکنیکهای مختلفی از امضای الکترونیکی را مورد آزمایش قرار داده است که یا در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا تحت توسعه می‌باشد. هدف معمول این تکنیکها فراهم کردن معادلات عملکردی از قبیل امضاهای دست نوشته شده و انواع دیگر مکانیسم های معتبر سازی استفاده شده در یک محیط کاغذی است (یعنی مهر ومومها و بر چسب ها) تکنیکهای مشابه می‌توانند عملکردهای الحاقی را در محدوده فعالیت تجارت الکترونیکی که مشتق شده از عملکردهای یک امضاء است، انجام دهد. اما این عمل با هیچ معادله دقیق و کاملی در یک محیط پایه ریزی شده بر روی کاغذ مرتبط نمی‌باشد و آنها بهم وابسته نیستند.

امضاهای الکترونیکی در تکنیکهای دیگری از رمز نویسی با کلید عمومی:
در کنار امضاهای دیجیتالی که بر روی رمز نویسی با کلیدعمومی‌پایه ریزی شده است، ابزار و وسایل مختلف دیگری وجود دارد که در نظریه حاشیه ای موجود در مکانیسم های امضا الکترونیکی تحت پوشش قرار می‌گیرد که می‌توانند بطور متداول و مرسوم استفاده شوند یا برای استفاده بیشتر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. برای مثال تکنیکهای قطعی و معین در اعتبار سازی بواسطه یک ابزار وسیله بیومتریک که بر روی امضاهای دست نوشته شده پایه ریزی شدند مورد اطمینان قرار می‌گیرد در چنین ابزاری، یک امضاء کننده بطور دستی وبا استفاده از یک قلم مخصوص امضاء خواهد کرد که یا برروی صفحه کامپیوتر و با بر روی پد دیجتالی می‌باشد. امضای دست نوشته شده سپس توسط کامپیوتر تجزیه و تحلیل خواهند شد وبعنوان یک سری مقادیری که اعداد آن به رمز نوشته شده ذخیره می‌شوند که می‌تواند به یک پیام اطلاعاتی ضمیمه شود.
امضاهای دیجیتالی در رمز نویسی با کلید عمومی:
در نقطه نظر افزایش استفاده از تکنیکهای امضای دیجیتالی در تعدادی از کشورها مقدمات گفته شده در پایین ممکن است در رمز نویسی با کلید عمومی‌برای امضاهای دیجیتالی کمک کند.
نظریه های تکنیکی واصطلاحات فنی- (i) رمز نویسی:
امضاهای دیجیتالی با استفاده از رمز نویسی به وجود آورده می‌شوند و مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرند. شاخه از ریاضیات کاربردی که خودش را با پیام انتقال داده شده مرتبط می‌کند علی الظاهر از شکل پیچیده و نامفهوم به شکل اصلی اش بر می‌گردد. امضاهای دیجیتالی آنچه را که بعنوان رمز نویسی با کلید عمومی‌شناخته شده بود را استفاده می‌کند که اغلب بر روی استفاده از عملکردهای الگوریتمی‌برای بوجود آوردن دو تفاوت که بطور ریاضی گونه با کلید ها مرتبطند، پایه ریزی می‌شود. یکی از اینگونه کلید ها برای بوجود آوردن یک امضای دیجیتالی یا اطلاعات انتقال یافته که علی الظاهر بشکل پیچیده و نامفهوم است استفاده می‌شود و دیگری برای تحقیق و بررسی در مورد یک امضای دیجیتالی یا برگرداندن پیام به شکل اصلی اش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات کامپیوتر نرم افزارها دو نوع از این کلیدها را که اغلب بطور اشتراکی به سیسمتهای رمز نویسی و یا بطور اختصاصی تر به سیسمتهای رمزی نویسی نامتقارن نسبت داده می‌شوند،

مورد استفاده قرار می‌دهند این کلیدها در جایی قرار دارند که برای استفاده از الگوریتمهای نامتقارن مورد اطمینان می‌باشند. هنگامی‌که استفاده از رمز نویسی یکی از ساختارهای عمده امضاهای دیجیتالی است واقعیت علامت رمزی که یک امضای دیجیتالی برای معتبر ساختن یک پیام حاوی اطلاعات دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌دهد نباید با یک استفاده کلی تر رمز نویسی برای اهداف اطمینان سازی مختل و درهم بر هم شود. قابلیت اطمینان سازی در تقلب یک روشی است که برای رمز نویسی یک ارتباط الکترونیکی فقط توسط شخص گیرنده پیام قابل خواندن می‌باشد و به جز این شخص هیچ فرد دیگری این توانایی را نخواهد داشت.

کلیدهای عمومی‌وکلیدهای خصوصی:
کلید های تکمیلی استفاده شده برای امضاهای دیجیتالی در اصل کلید خصوصی وکلید عمومی‌نامیده می‌شوند که در کلید خصوصی می‌توان گفت که فقط توسط شخص امضاء کننده و برای بوجود آوردن امضای دیجیتالی مورد استفاده قرار رمی‌گیرد و در کلید عمومی‌می‌توان گفت که به طور معمول و گسترده تر توسط یک شخص مورد اعتماد برای تحقیق ورسیدگی به امضاهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از استفاده کننده از یک کلید خصوصی انتظار می‌رود که کلید خصوصی را بطور سری و محرمانه نگهداری کند. این مطلب باید تذکر داده شود که مصرف کننده منحصر به فرد نیازی به شناختن ودانستن کلیدخصوصی ندارد. اگر تعداد زیادی از افراد به تحقیق و بررسی امضاهای دیجیتالی امضاء کننده نیاز داشته باشند آنگاه کلید عمومی‌باید قابل دسترس باشد یا اینکه به همه آنها توزیع شود بطور مثال با منتشر کردن آن در یک مخزن ویا هر شکل دیگری از دستور نامه عمومی، یعنی جایی که دسترسی به آن با سهولت و سرعت انجام شود. گر چه کلیدهای جفتی بطور ریاضی گونه بهم مرتبط هستند اما اگر یک رمزنویسی نامتقارن و نامتناسب طراحی و بطور مطمئن وایمن استفاده شود آنگاه مشتق شدن کلید خصوصی از دانش واطلاعاتی که در کلید عمومی‌وجود دارد یک امر غیر ممکن خواهد شد.

عملکرد اختلاط و بازسازی:
علاوه بر تولید یک کلیدجفتی، روند بنیادی واصلی دیگری وجود دارد که به طور کلی بعنوان عملکرد باز سازی عنوان می‌شود و در بوجود آوردن و تحقیق و بررسی کردن در مورد یک امضای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد یک عملکرد بازسازی در اصل یک روند ریاضی گونه است که بر روی الگوریتمی‌پایه ریزی می‌شود که یک ارائه و نمایش دیجیتالی را بوجود می‌آورد، یا شکل متراکم شده و بهم فشرده شده پیام را اغلب به عنوان یک خلاصه پیام ارائه می‌دهد. هنگامی‌که عملکرد بازسازی یکسان مورد استفاه قرار می‌گیرد هر تغییر برای پیام یک بازسازی مختلفی را بطور غیر قابل تغییر نتیجه خواهد داد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.